Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Ihanko totta yksityiselle voi päästä ultraan kolmella kympillä!?! No eipä se sitten olisi mikään paha juttu. Pitääpä ihan ottaa puhelin käteen ja kysellä. Mä käytän yksityisiä niin vähän, että' ei oo oikeen käsitystä noista. Kaksi kertaa oon pojan vienyt Viimeksi pe käytiin korvalääkärillä, aika pikavisiitti (ylimääräisenä muiden aikojen välissä meidät otettiin) ja maksoi 70 euroa! Se meni kyllä vakuutuksesta, onneksi...

Otsalämpömittari on meilläkin, ja mulle on kyllä riittänyt sen tarkkuus. Kyllä se vähän saattaa heittää (ei kovin paljon, ollaan joskus tarkistettu toisella mittarilla), mutta kyllä se mun mielestä sen aina kertoo, onko kuumetta vai ei... On niin ihanan helppo käyttää, eikä tarvi kiusata pientä mittaamalla pyllystä.

Äitiyspakkausta en ole vielä saanut, mutta olin kyllä aika myöhään liikenteessä. Toivottavasti mulla ei kestä sen saaminen yhtä kauan kuin kuupaksella. Voi tulla jopa kiire jos hassusti käy...

Onpas täällä aktiivista, tekstiä ja asiaa tulee niin ettei meinaa (työn ohessa) kärryillä pysyä! No, yritänpä kommentoida sinne tänne minäkin...

Äitiyspakkaus: meille tuli noin kuukauden odottelun jälkeen. Kelan sivuilla voit tarkastaa omat tietosi (sisäänkirjautuminen pankkiyhteystunnusten avulla). Kun status on 'tilattu' on paketti siis tilattu valmistajalta jonka jälkeen ei pitäisi mennä pitkään. Tarkastaisin sinuna Kuupas että se avustushakemus siellä ylipäänsä on? Jos tekevät jo vuoden 2009 pakkausta ja siksi kestää?

Venyttely: Tuo kyykky ja risti-istuntaharjoittelu kuulostikin hyvältä, kas kun en muualla ole asiaan törmäänyt. Eli pitäisikö kyykyssä istua jalat levällään, oletukseni on että lantio pitäisi saada mahdollisimma auki jotta vauva sinne sujahtaisi :)

Tarvikkeet: mainitsinkin että tarvikkeita ei ole siis tuota pakkausta ja satunnaisia vaateostoksia lukuunottamatta tehty. Olen keräillyt listaa siitä mitä (kai) pitäisi hankkia, ilman aiempaa kokemusta epäilen että aika paljon kaikkea tarpeetontakin tulee ostettua varalta. Vaatteita saamme reilusti lisää tutuilta eli niitä en nyt taida ostaa mutta kaikki muu sitten tarvittaneenkin. Tarvikkeisiin liittyen kysymys kantoliinoista: onko kokeneemmilla jotain mitä suosittelisitte tai ette missään nimessä suosittele?

Yksityiset lääkärit: Täällä meillä päin ovat olleet reippaasti kalliimpia kuin 30?, haarukka noin 100-130 ?. Mutta taidankin tutkia (seuraavan neuvolakäynnin jälkeen) josko löytyisi tuossa hintaluokassa kanssa jotain, menisin mieluusti jos 30-50? maksaisi.

ON: tänään vatsassa hieman rauhallisempi meininki (vielä), nyt lounaan jälkeen kyllä pingottaa taas. Vointi muuten oikein hyvä ja olen jaksanut jopa 2-5 km kävellä päivittäin. Saapas nähdä koska se lysti pitää lopettaa... Niin ja LA on 22.2 (voi olla muuten että merkitsin itsekin päivät aiemmin väärin...)

tv
almaa + poitsu 28+6

No nyt palaan kirjottaan loppuun mitä oli mielessä kun poika nukahti ja pitää lepuuttaa selkää. Joulusiivousta alottelen täällä.

kuupas pöh,Kuopion kaupunki on kyllä niin pihi ettei anna noita d-tippoja :snotty: Kaikkeen muuhun riittää rahaa,mutta ei mihinkään mikä liittys terveydenhoitoon. Bussiinkaan ei pääse vaunuilla ilmaseks vaan siitä touhusta pulitettava 2.50e.

orchidilla on nätti masu :heart:

Tänään sain hug-a-bubin :p En oo ehtinyt vielä tutustuun sen tarkemmin,ihmettelin vaan et jopas on kangasta :D:D Ohjeista en ensilukemalta tajunnu kyllä yhtään mitäään ja mun hermoilla huggis lentää varmaan nurkkaan monta kertaa ku ei heti onnistu...Jospa se dvd ohje olis sitten selkeä.

sinkkivoide on muuten meillä ollut kovassa käytössä. aika moni kyllä todennut sen turhaksi, mut meillä on ollu ihan ehdoton.

nyt lähden peseen lattioita. voip olla selkä kipiä iltasella :whistle:

l&m again

:wave:

Pixie: Kuullostaa kyllä hauskalta tuo kyykyssä oleminen! Kunpa olisin edellisen kohdalla tuon tiennyt! Nyt taitaa lapsonen onneksi olla oikein päin.

Tinttu: Et varmasti itse ole tehnyt mitään väärää. Toiset vaavit ovat pienempiä ja toiset isompia. On tässä onneksi vielä aikaa kasvatella toista. :hug:

Vimi: Mulla oli edellisessä raskaudessa ulkoinen kohdunsuu auki ja supisteli paljon. Jäin heti sairaslomalle ja rauhassa piti ottaa. En muista mikä oli kohdunkorkeus ja muistaakseni sisäisestä ei sanottu mitään kun lääkäri sormella kokeili. Mutta kysy ihmeessä neuvolasta jos mieltä painaa!

Rosinante: Minä kävin kuukautta ennen tytön syntymää kasvohoidossa ja ok meni. Ei kai siinä muuta ongelmaa tule kuin että jaksaako maata sen n. 1½ tuntisen kun vauva painaa.

Hammaslääkärissä kävin äsken paikkauttamassa reiän ja lopussa meinasi pötköttäminen olla tukalaa. 40 min meni mutta helpotti kun laitoin jalat koukkuun. 44? maksoi! Ja edellinen tarkastukäynti 27?/15 min. Huh!

Harmittaa kun hävisin Huuto.netissä halvat kestovaipat kun huusin 20s myöhemmin kuin joku muu :kieh: No pitää jatkaa kattelemista.

Hyvää viikonloppua!!

rasvoista: Parasta rasvaa on VASELIINI! Siinä ei ole mitään väriaineita ym, jotka kirvelisi pahassakaan vaippaihottumassa. Ystäväni lapselle lääkäri määräsi sitä vaippaihottumaan ja sitä meillä käytetään nykyään kaikille, lapsille ja aikuisille jos tuolla navan alla on rasvalle tarvetta.
Kannattaa myös ostaa bebanthenia, desinfiointiainetta, talkkia ja ceridal-öljyä meillä käytettiin paljon, kylvyn jälkeen toi öljy on ihan must, meillä ainakin ollut! Suppoja ei saisi alle 3kk käyttää, joten niitä en osta valmiiksi, mutta tuo nenäfriida on myös tosi tarpeellinen ja ne paljon puhutut keittosuolatipat!!!
Meillä on ollut 2 erilaista korvakuumemittaria, mutta niihin en luota. Kertovat milloin mitäkin tuolksia. Meillä on ihan digitaalinen perusmittari ja sillä mitataan!

ei täl erää muuta...

-Kyrsä ja nappula 28+6

TINTULLE täältä myös lohdutuksen sanaa toivottavasti :hug: Kun kävin 4D-ultrassa vkolla 24+3, siellä lääkäri totesi että pää ja vatsanympärys on edellä(25+1) mutta pituus on jäljessä(oliko jotain 23+4 tai vastaavaa). Totesi vain siihen vielä lopuksi ennen lähtöäni että vauvasta tulee yhtä lyhyt ja isopäinen kuin äidistään :LOL: :LOL: :LOL: Ei sentään sanonut et yhtä lyhyt ja lihava :LOL: :LOL:
Mutta voiko kysyä miten paljon sinulla oli sitten jäljessä ne mitat? Se on tosiaan niin yksilöllistä tuo masuasukin kasvu..

Ei omasta navasta nyt kummempia, kämppis laukoi heti aamusta rahaongelmistani taas niin ajattelemattomia kommentteja että tekis mieli jo sanoa kiitos ja häipyä kämpästä mutta käytännön asiat ensin hoidettava... Jännä kun eivät sen vertaa ymmärrä olla nämä Helsingin ystävät enää hienotunteisia kun toinen raskausvaivoineen ja masennuksen takia saikulla ja taistelee että saa vuokransa tässä kuussa maksettua ja ruokaa massuun vauvalle ja sitten sanotaan mitä sylki suuhun tuo.. Mutta nyt saa olla koko illan rauhassa ja huomenna työpaikan pikkujouluihin katsomaan muiden meininkiä. Huimaa muuten kovasti kun istuu tässä koneella vaikka välillä kävin muualla joten taidan mennä maate ja sitten lähtee kattoo kirpputorilta joululahjoja edes niille siskon lapsille, vaatteita ne tarvii.

absa ja atso 28+3

Tarvikkeista: Kantoliinoista suosittelen hug-a-bubia, se on meillä käytössä hyväksi havaittu. Ja semmoinen, mitä en ole kokeillut mutta mistä olen kuullut paljon hyvää, on manduca-reppu.

D-tippoja ei meilläkään saanut neuvolasta, vaikka naapurineuvolasta tuttu sai samassa kaupungissa... Mutta ei niitä tarvitse etukäteen hankkia, kun ei niitä kai heti saa ruveta syöttämäänkään. Maitohappobakteerit oli meillä kovassa ennaltaehkäisevässä käytössä, sekä minä maidontuottajana söin, että vauva sai RELA-tippoja siitä lähtien kun rupesi vitamiinejakin syömään. Eikä ollut pojalla masu kipeä. Mutta nekin ehtii myöhemmin hankkimaan.

Tärkeää minusta on että heti on kotona välineet napatyngän hoitoon eli desinfiointiainetta, vanulappuja ja -puikkoja. Bepanthen on hyvä olla varalta satunnaisiin vaippahiertymiin ja -ihottumiin. Talkkia meillä ei käytetty yhtään eikä sinkkivoidetta, mutta pojalla olikin hyvä iho. Nekin on sellaisia mitä minusta voi hankkia myöhemmin jos kokee tarvitsevansa. Perusvoidetta ja vauvaöljyä tuli viimeksi äitiyspakkauksen mukana, nyt hankin ne valmiiksi kaappiin - molemmilla oli viimeksi paljon käyttöä. Vauvaöljyä tykkäsin laitta kylpyveteen niin ettei kylpeminen kuivattanut ihoa ja välillä rasvailtiin koko poikaa, ihan vaan huvikseen vauvahierontatyyppisesti kun se siitä niin nautti.

Nenäfriidakin oli hyvä keittosuolatippojen kera sitten kun eka nuha tuli, mutta nekin ehti hyvin hankkia sitten kun niitä kaipasi. Kuumemittari on hyvä olla etukäteen olemassa, mutta ei senkään tarvitse olla mitenkään erikoinen - meillä on ihan vanhanaikainen, jolla otetaan vanhanaikaisesti pikkulapselta peräsuolilämpö (aikuinen tyrkkää sen kainaloon...). Se on tarkin tapa, joskin siinä pitää huomioida että mittaustulos on pikkuisen korkeampi kuin jos muualta mittaisi.

Yksi mikä yllätti, oli rättien tarve. En ollut ennen tajunnut yhtään, mihin niitä harsoja tarvitaan jos ei käytä kestoja. Meillä kului ihan tuhottomasti rättejä, monta päivässä, vaikkei poika edes puklaillut paljoa, ja oli hyvä että niitä oli paljon eikä tarvinnut joka päivä pestä pyykkiä.

Viime raskauden kokemuksella neuvoisin (siis hyvin vähäisellä ja subjektiivisella kokemuksella), ettei kannata ihan kauheasti hankkia kamaa, ostaa sitten kun tarvitsee. Sen sijaan kannattaa kerätä etukäteen tietoa vaikka lukemalla tällaista palstaa ja pistämällä vinkkejä muistiin siitä, mikä aine ja keino on jollakin toiminut mihinkin vaivaan - toisella toimii yksi juttu ja toisella toinen ja niitä kokeilemalla löytyy se oma juttu. Sitten kun on "tilanne päällä", vinkkejä on hankalampi hankkia ja tulee helposti hätä.

Naru n.28

KIITOS kaikille myötätunnosta! :hug:

Rosinante: Virtaukset oli kunnossa. Melko tarkkaan lääkäri niitä kuitenkin syynäsi. Toki hyvä, että katsoi kunnolla. Eipähän ainakaan voi sanoa, että "vain vilkaisi". :) Sydänkäyrässäkään ei ollut mitään vikaa, eli niiltä osin siis vauva voi mainiosti.

Absa: Itseasiassa en edes tiedä miten paljon vatsanympärysmitta oli jäljessä. Kun pää vastasi kuulema just viikkoja ja ilmeisesti pituuskin. Lääkäri vain sanoi, että vatsanympärysmitta on jäljessä, mutta enhän minä siinä tajunnut kysyä, että paljonko kun olin jotenkin ihan sekaisin ja huolissani. :ashamed: Pitää muistaa kysyä asiaa viikon päästä, kun on se kontrolli.

Mun mielestä kans sikiön kasvu on yksilöllistä ihan niinkuin jo syntyneilläkin ihmisillä. Tyhmää vaan, että nuo lääkärit tuijottaa niin sokeesti noita tilastoja ja käyriä... Ja tosiaan, voipi olla, että meijän vauva sai kasvussa isänsä geenit, kun mun mies on melko pienikasvuinen. Syntyessään ollut 45cm & 2700g. Jospa se pikkuinen siitä kasvaisi tasaisesti omalla käyrällään.

Tänään olisi synnytysvalmennuskin... Jotenkin ei huvittas yhtään mennä, kun muutenkin on mieli maassa. Tänäänkin oli tuon meidän pirulaisen (kissan) kanssa ongelmia... Oli pudottanut hyllyltä kukkaruukun suoraan tietokonepöydälle. Ruukku oli ihan pirstaleina, mullat ympäri huonetta ja tietokonepöydässä "kivat" jäljet. Meillä oli just tarkotus laittaa tämä pöytä myyntiin, kun on liian iso meidän kämppään... Saa nähdä ostaako tätä nyt kukaan. Pirun kissa! :kieh: Teki niin mieli nakata se seinään!!! Sitten vielä, kun rupesin imuroimaan sotkuja niin imuri hajosi... Hohhoijaa! |O Että semmonen päivä.

Tuli tuosta vauvan koosta vielä mieleen, että jos tosiaan tulee isäänsä ja syntyy pienikokoisena niin hukkuu se raukka noihin vaatteisiin. Mulla on yks ainut vaate kokoa 50 ja sekin yöasu. :|

Anteeksi omanapaisuus, mutta nyt on pakko lopettaa, että kerkee syödä ja vähän rauhottua ennen sitä valmennusta.

Tinttu & Tirpukka 31+1

Huomenta. :whistle:

K-a-m-a-l-a yö takana, selkää jomotti ja poltti koko yön. Vuorotellen selkää ja välillä mahaa. Soitin jopa synnytyspäivystykseen että voiko synnytys käynnistyä pelkällä jomotuksella, mutta kätilö käski vaan ottaa panadolia ja mennä nukkumaan. Eli siitä menkkajomotuksesta mitä ollaan ihmetelty, tää päivystävä kätilö oli ainakin sitä mieltä että ei liity supisteluun tai avaa paikkoja jos ei tuu samaan tahtiin supistusten kanssa vaan jomottaa kokoajan. Selkä on vaan koetuksella raskausaikana ja saattaa olla jotain mitä lie kasvukipuakin. Mies muisteli että viime raskaudessa mulla oli tollasta useemmin, se sai aina hieroa selkää ja lämmitellä kaurapussia. Oon unohtanut ite sellaset jo ja tää oli ihan uutta. En tiedä olisko johtunut siitä että Pikkiriikki potki ja vääntyili koko yön ihan hirveesti. Mahanahka ihan hellänä ja vissiin sit selkäkin sai osumaa. En tiedä oisko mun venyttelyt tuottaneet heti tulosta ja tuo ois kääntynyt jo. :D Vaikee sanoa miten päin on kun tänään liikkeet ollu aika rauhallisen oloisia. Tilaa tolla tuntuis kyllä olevan enemmän... Hmmm. Tai sitten on vaan väsynyt ja nukkuu kun riehui yön. :kieh:

Rasvoista: Meillä jäi rasvat käyttämättä kun lorautin aina kylpyveteen vauvaöljyä. Kätilö suositteli sitä synnärillä ja sanoi ettei muuta tarvita. Tosi hyvä iho oli vauvalla, sai aina kehuja neuvolassa. :heart:

Kantoliinoista suosittelen edelleen hug-a-bubia. Se on ainaki hyvä, mut muita en oo käyttänytkään.

Kyykkyvenyttely: Etsinpä ohjeet... Tässä: Hindi-kyykky vahvistaa lantionpohjan lihaksia, rentouttaa alaselkää, venyttää pohkeita ja avaa lantiota. Näin teet: Käy kyykkyyn niin, että jalkapohjat pysyvät lattiassa. Laita kyynärpää polvien sisäpuolelle ja paina kädet yhteen. Anna pakaroiden painua alaspäin ja työnnä samalla kyynärpäillä polvia sivuille. Pidä selkä mahdollisimman suorana ja pysy asennossa muutaman syvän sisään- ja uloshengityksen ajan. Voit myös tehdä liikkeen istuen tyynyn päällä. lähde: http://www.fit.fi/liikunta/liikesarjat/_a9168/maha+edella+jumppaan/

Joo, kyllä siellä nyt on vissiin käännytty. Vauvalla on hikka ja se tuntuu... krhm. Aika alhaalla. Miten sen nyt nätisti sanois. Takapuolessa. :whistle: Ja molemmat kantapäät yrittää punkea ylämahalla nahan läpi. Jee. =)

Moikka,

täällä ollaan flunssan kourissa, nukuin viimeyönä kellon ympäri..tai siis heräilin toki useita kertoja vessaan, niistämään jne. Huominen vielä saikkua :)

Luin kamalasti tekstiä läpi ja pariin asiaan tuli mieleeni kommenttia
Majoneesista Mistä olette saanut päähän ettei saisi syödä? Ulkomailla ehkä eriasia salmonella vaaran vuoksi, mutta eihän suomalaisissa munissa enää edes ole salmonellaa, saati Hesen yksittäispakatuissa majoneeseissa.
Hoitotarvikkeista en meinannut haalia kaikkea mahdollista kaappeihin, vaan ostan sitten kun tarve tulee, eikös nuo kaikki saa apteekista? Bebantenit, puhdistusaineet, topsit ja vanulaput nyt löytyy kaapista muutenkin. Eiköhän se ole paljon kiinni tulokkaan ihostakin että mitä tarvitsee jne.. Esim siskoni lapsilla on monilla atooppista ihoa, jollon rasvailu / kosteutus korostuu.
HUomasin tässä yks pvä bafucinia etsiessäni että mullahan oli 2 prk maitohappo balteereja hautautunut tonne jonnekkin kaapin perälle, olen vaan ostellu uutta..että näin mulle sitten just käy jos haalin kaiken valmiiksi :(
AsennostaNeuvolan täti ties kertoo että vaavi on pää alaspäin ja selkä oikealla. Liikkeet tuntuu siis etupäässä vasemmalla puolella. Taitaa likkaa jo vähän ahdistaa kun sellasia muljahteluja tuntuu että iteltä pääsee oikein "auts" tai "hui" ja ukkoa huvittaa kans tunnustella sitä :)

Nyt soffalle odottamaan ukkoa töistä. Kiusaus on uunissa ja paistoin pari joulutorttua aikani kuluksi, ekat tänävuonna :)

haavemamma ja nöksy 31+0 ( aika rientää.. ) :eek:

pur
:LOL: :LOL: absa hyvä kommentti lekurilla.

Supituksista
tiiän et alavatsan kiristely eri asteisena ja kyjissä ja alaselässä kans on. Mut onko tää supitus? Eilen illalla alko ykisti silleen ylävats kiristyä. Siis ihan pallean korkeudelta. Ja kiristy hiljalleen siihen mittakaavaan, et vakavasti mietin et reppenköhän mä pystysuunnassa keskeltä kahtia. Kesti viitisen min. ja jätti sellasen revähtymän tunteen samalle alueella et liikkuminen ja syvään hengittäminen kivuliasta. Tunnin päästä tuli uusi huomattavsti voimakkaampi, mietin yksin kotona et pitääkö mun soittaa ambulanssi, en kuitenkaa soittanu ja pikkuhiljaa se rauhottu. Vedin varuiks releet niskaan et jos tulee vielä niin soitan ambulanssin ja meen pihalle kun koira ei meillä muutenkaan ketään päästä, saati jos mammalla hätä. Tänään ei kuitenkaan mitään revähtymän tunnetta kummempaa. Koitin soittaa synnärille kun oon menettäny toivon neuvolaan soittamisen suhteen, mut eipä vastattu sielläkään. Vauva on liikuskellu ihan normisti myös. Jäi vaan asia mietityttää.

kantoliinoista
http://www.lapsiperhe.net/kantoliinat/ ja http://www.pikkuruu.fi//?gclid=CNDk0diUp5cCFQhuMAodu1D9Iw on ainakin mulle kokemattomana ollu hyödyllisiä sivuja. Ite oon saanu hankittuu trikoisen pitkän ja äiti teki kudotun pitkän ja glowlta sain ton pussin. En tiiä tosiaan kokemattomana onko noilla merkeillä niinkään merkitystä, mut tuntuu toi materiaali ja pituus olevan olennainen käyttötarkotuksesta riippuen. Jäin ite kans jostain kopio ohjeista aika epävarmaks ton sitomisen kanssa mut onneksi osasin pyytää kaverin kaveria auttaa ja lupa opettaa. Glow toi dvd varmaan kanssa hyvä. Ja joillain sivuilla oli liinailun tukihenkilöitä jotka voi näyttää alkeet ihan ilmatteeks. Liina vai reppu vai kumpikaan on vamaan ihan yhtä yksilöllisiä lasten kanssa kun tutti ja vaipat. Oon kuullu lapsista jotka ei oo suostu liinaan ollenkaan ja lapsista jotka ei siihen päästyään oo suostu olemaan ilman ;) .

Oon nyt vahän huolissani....Einari on kyl liikkunu,mutta paljon vaimeammin ja ei läheskään niin paljon ku ennen! :ashamed: Tätä on nyt jatkunu eilisest asti!Tarttiskohan soittaa neuvolaan huomenna....Onko muil tälläi että vaavi on muuten vauhdikas,mutta välillä on rauhallisempia päiviä?Muistan lukeneeni jostain et jos vauvan liikkeis on jotain muutosta tarttis ottaa johonkin yhteyttä!

Huolestunut tyypin äippä ja Einari 30+3

Moikka..

On taas monta sivuu menty etiäpäin :p Ei oo päässy vähään aikaa lukemaan noita, kun on ollut muuttoa.
Eilen oli neuvolalääkäri. Vaavi oli kääntyny jo pääales päin ja painoarvio oli 1.1kg =) Muuten kaikki oli ihan ok.
Noista hankinnoista.. Paljon on tullu kaikkee ostettuu, mut tuntuu et mikään niistä ei oo tarpeellista :LOL: Jotain puhdistusaineita pitäisi hankkii ja tuo kuumemittari, mut en tiiä sit et millanen.
Tää on nyt tämmönen nopea visiitti :) Täytyy mennä ruuan tekoon tästä..

Tyttö-nen & Vaavi 28+6

almaa oon käyny kelan sivuilla lähes päivittäin :ashamed: siel lukee vaan et hakemus vastaanotettu 14.10 :( mut ois kyl hauska jos saiskin 2009 pakkauksen :)

labello :eek: no jopas on kuopion kaupuki nihkeenä :/ täällä ei sentään tarvi maksaa vaunuista+lapsesta bussissa, mut oma matka tietysti eli 2,90?..

Peesailen narua täysin rätti-asiassa! niitä kuluu tolkuttomasti eikä aina jaksa olla pesemässä, joten äpakkauksen 4 harsoa on auttamattomasti liian vähän!

kantoliina meiltä löytyy se minkä sai vauva-lehden tilaajalahjana 2007.. en tiiä noista liinoista sen kummempia ja varmaan pro liinailijat manais tuon kankaan pätkän, mutta meille on ollut ihan passeli. Nyt harjottelen sitten kantopussin käyttöä ja se on vauva-lehden tilaajalahja vm.2008 :D

sinkkivoide kertokaas nyt et mihin tuo sinkkivoide on tarkotettu? ei sitä esikoiselle ostettu ja jäi vaan mietityttämään et mihin käyttöön se on paras?

Eilen ois ollu hammaslääkäri mut siirsin sen tammikuun loppuun.. tajusinpa vaan et siitä on tasan 4viikkoa laskettuun, ja kun selällään olo tekee nyt jo vähän haipakkaa, niin kuinkahan meinasin suoriutua käynnistä :/

kuupas ja tirppana 29+0

Sain ekan vaipan valmiiks ja siitä tuli ihana! Onnistu paremmin ku osasin haaveilla. Voi, en jaksa odottaa että pääsen pukeen vauvaa noihin... Ovat niiiiin pieniä. :heart: Neljä pitäs ommella vielä tota mallia kun leikkasin kankaat valmiiks ja sit siirryn seuraavaan kokoon ja väriin. :D

tyypin äippä: Täällä on kans ollut tänään tosi hiljainen päivä. Mutta eikös se ollut ihan normaalia että loppuraskautta kohti liikkeet vähenee kun ei siellä mahdu enää kuperkeikkoja heittelemään? Myös asennon muutos saattaa vaikuttaa siihen et isoimmat liikkeet kolahteleekin johonki selkään päin missä niitä ei huomaa. Oon aina vaan varmempi siittä et tää beibe käänty raivotarjontaan viime yönä. Pitäski ottaa mahasta kuva ja verrata onko kovin eri mallinen. Ainakin sen sf-mitan pitäs nyt sit ees vähän nousta...

Jatkan ompelua. :wave:

tyypin äippä: meillä on vauvalla ainakin selvästi hiljaisempia päiviä välillä. Oon huomannut, että ainakin osa selittyy sillä, että vauva on kääntyneenä jalat mun selkää vasten. Liikkeitä tuntee paljon vähemmän, kun potkut osuvat selkäpuolelle. Eivätkä ainakaan mulla juurikaan edes näy eteenpäin silloin. Kädellä koittamalla kyllä tuntee, että maha nytkyy, mutta aika vähän sitä ehtii olla koittelemassa.

Majoneesista: Ihmettelen samaa kuin haavemamma, että missä sanotaan ettei majoa saisi syödä? Eihän edes raakaa munaa ole kielletty? Suomessa kun ei munissa ole salmonellaa?

Kylläpäs vauvoilla voi olla kokoeroa tässä vaiheessa! Mutzi81, meillä oli viikko sitten, eli myös 29+3 painoarvio 1300g. Ja tyttö myös tämä. Ja ihan normaalikäyrällä oli, mutta tosiaan isoilta tuntuu nuo vaihtelut!

Mukavaa viikonloppua!
Kvartti ja Taotao 30+3

:wave:

Olen samaa mieltä Narun kanssa hankinnoista eli harsoja ja pehmeitä pieniä pyykeitä paljon ja ettei liikaa kannata hamstrata etukäteen koska sitten voi hankkia kun aika tulee.

Noita rättejä ja pyyhkeitä menee pukluliinoina, pyyhkimisrätteinä ja hoitoalustalla pyllypyyhkeinä. Meillä on osa ostettu kangaskaupasta eikä kaikkien reunaa ole edes huoliteltu.

Kiitos kantoliinan merkkivinkeistä, ajattelin nimittäin tänään juuri katsella eri vaihtoehtoja netistä:)

Tällä viikolla olen ollut tosi uuvuksissa, ollut väsy ja on supistellut. Onneksi mies tulee viikon päästä takaisin 6 viikon työkomennukselta ulkomailta, yh-lesken elämä raskaana omakotitalossa on yllättävä raskasta. Niinpä tyttö menee tänään mummolaan yöksi.

Nyt poden huonoa omaatuntoa siitä että tyttö menee yökyläilemään :LOL: Kun oma olo on jo parempi. Todistelen että pitää minunkin välillä levähtää ja nukkua paljon ja tyttö on kuitenkin ihan mielissään mummolan reissusta. Mutta mitä tekemistä minä keksin?! Elokuvissa ei tule kuin uusin Bond, kavereilla on pikkujouluja ja herkutellut olen koko viikon ja paljon joten sekään ei ole extraa. Naureskelin että varmaan sitten siivoan :LOL:

Toivottelen uudelleen hyvää viikonloppua!

Angela rv28

Lukemassa.

Mittasin muuten eilen vyötärönympäryksen. Se oli vaatimattomat 106 cm! :eek:
Lähtömitta oli n. 80 cm, eli aika kivasti tuota tullut... Ei ihme, että on iso olo. Viikon päästä taas nähdään, miten on käynyt sf-mitan ja painon. Pelkäänpä, että painoa on taas tullut reilusti. Viime vkl tuli herkuteltua ja paino tuntuu reagoivan siihen heti aika tuntuvasti.

mutzille onnea TYTTÖLUPAUKSESTA! Hyvä että kaikki kunnossa :)

kuupas eikös se 2009-äp tule jakoon vasta huhti-toukokuun vaihteessa? (tai sit höpötän omiani)
Se sinkkivoide on hyvää jos peppu punottelee!!

angela anakonda minäkin poden huonoa omaatuntoa kun mummo on taas houkutellut poikaa yökyään. jotenkin tuntuu t kyllähän tässä nyt vielä pitää ite jaksaa kun toinen on vasta mahassa.. :whistle: poikaa ei vaan meinaa saada aina kotiin mummolasta ollenkaan, viihtyis siellä paremmin ku kotona :D mummolla on aikaa :)

Tänään alkaa sitten huggigsen kanssa harjottelu :D pitää käyttää äitiä koekaniinina,kun eilisen pikatestin jälkeen tulin siihen tulokseen,etten saa mun (krhm,no pojan) vauva nukkee millään mahtuun liinan ja mahan väliin :LOL: Tai sit pitää jättää se suosiolla testattavaksi sitten vasta kun mytty on maailmassa.

jaha. näin se päivä näköjään ain alkaa,kahvikupposen ja palstan seurassa :ashamed:

labello ja mytty 30+5

Huomenta, pikaisia päivityksiä;

Kuupas, meidän äitiysavustus(pakkaus)hakemus oli vastaanotettu 3.11 ja sain sen varmaan viimeistään kolme viikkoa tuon jälkeen. Muistaakseni 7.11 oli merkitty 'tilattu'. Ja eikös ne kaikki tule samasta paikasta, mahtaako eri Keloissa olla kovin erilaiset käsittelytavat näiden suhteen? Äitiys- tai vanhempainrahahakemusasia ei meilläkään ole kyllä edennyt eli status edelleen se 'vastaanotettu' 3.11.

Kestovaipoista; löytyisikö sinulta Pixie linkkiä jonnekin jossa annetaan valmistusohjeita?

Ja vielä liikkeistä: mahtaako olla ajankohtaan kuuluvaa, meillä kanssa alkuviikosta vatsanahka paukkui melkoisesti mutta nyt pari päivää on ollut todellapaljon hiljaisempaa. Jos koko alkaa jo vaikuttaa niin, ettei siellä mahdu enää niin hyvin potkimaan? Tai asento?

Mukavaa perjantaita kaikille, almaa + poitsu 29+0

Yhteistyössä