Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

almaa tervetuloa, mikä on sun LA että saan listalle? ite jos alan noista viikoista laskemaan ni aika varmasti pieleen menee :ashamed:

jouluperinteitä me mennään varmaan joko mun äidin luo,tai sit hän tulee tänne. Yleensä syödään aattona porukalla mun tädin perheen kanssa ja käydään mummon haudalla. (nyt tosin käydään siellä jo aikasemmin,on niin ruuhka aattona). Iltaa sitten vietellään äitin kanssa ja odotellaan joulupukkia.. Jos nyt sattuu hyvä pukki jostain löytymään..

SF-mitta,vauvan koko,äidin koko yms Mulla tuo sf tulee keskikäyrää pitkin,oli siis nyt 27cm. neuvola täti sanokin,että jos siitä yhtään nousee,niin harkitsee lähetettä synnytystapa arvioon,kun esikoinen tuli keskikäyrän alapuolella ja oli kuitenkin ihan normikokonen syntyessään (3510g 50cm) ja yhtään isompaa en taho alakautta yrittääkään!! Itselle on tullut nyt n.10kg painoa lisää,siihen terkka totes et minun kannalta tosi hyvä juttu,mutta silti vähän joulusuklaita rajotella vauvan takia.

nanada :hug:

karvatonkoira jopas on käyny hullusti vaunujen kanssa. vaadit kyllä ehdottomasti uudet osat niihin ja luulis että he osaavat neuvoa sitten mihin ottaa yhteyttä jos eivät jostai syystä varaosia lähettele.
:hug:

Mä tilasin maanantaina kantoliinan (hug-a-bub) ja olivat käyneet sitä toimittamassa kun oltiin kauppareissulla,oveen olivat laittaneet lapun et huomena tuovat uudestaan 10-13 välillä. hyvä palvelu :D toivottavasti on nyt sit hyvä ja paljon käyttöä sille,oli se sen verran hintava sijotus.

omaan oloon ei muuta,kun että vasempaan kylkeen sattuu välillä oikeen mojovasti kun mytty käännähtää,saa oikeen pompahtamaan se kun tekee kipiää. Millä lie tökkäsee,tekiskö aina kuperkeikan silloin? Selkä jatkaa kipuiluja,mut on tuo tukivyö ehkä jossain määrin auttanut kuitenkin. Nyt vaan kun on liukasta paikoin,niin sitä jännittää itsensä kävellessä ja siitä ei tykkää selkä.

labello ja mytty 30+3

*muoks* vielä kyrsä veikkaampa et vauva vaan eri asennoissa kuvissa? :heart:
 
kiitos kaikille haleista! Kiitos pur vinkistä, kokeilen sitä pussihommaa..

Pienet päivätorkut paransi vähän mieltä, mutta on silti kyllä enemmän ku v-mäinen olo. Mutta minkäs tälle tilanteelle voi, sairaaloissa on jonot ja mut oli kuitenki merkattu kiireellisimpään päähän.
En tiiä, kuinka siihen lähetteeseen on kirjotettu raskaudesta tms. Mutta kukaan ei tuntunu olevan tietoinen LA:sta (ymmärtääkseni sen kyllä näkee mun papereista, jos vaan kattoo).

Pahinta tässä on se, että kirurgi, joka leikkauksen tekee, tekee niitä vain 1x/vko ja leikkauspäivä on keskiviikko. Noh, eikö tässä kuussa sit jouluaatto ja UV-aatto osu just sopivasti keskiviikolle. Olen siis menettäny uskoni, että ranne leikattais ennen vauvan syntymää.
Toivon, että pahin turvotus ja puutuminen jää synnytyssaliin ja saan tilalle helppohoitoisen vauvan:) :heart:
 
Tuohon sf mittaan kommentoin sen verran että mulla on jo kauan mitattu mitaksi 30cm ja tänään siis rv 29+2. Ja vauva kasvaa ihan oikein. Pari viikkoa sitten painoarvio oli 1070g. Joten ei aina tarkoita että vauva olisi iso.:) Huomenna taas uudet painoarviot äitiyspolilla.
 
Karvatonkoira: Heräsin myös klo 3, enkä ole sen jälkeen enää nukkunut silmäystäkään. :headwall: |O

Liikkeet: Kyljissä tuntuu ja ylhäällä myös. Vauvan pää tuntuu ihan alhaalla ja on siis nla-tädin mukaan raivotarjonnassa. Toiv. pysyykin, kakkonen oli tiukasti perätilassa...

Jaana: Sullahan voi sit olla jo muutaman viikon kuluttua vauva sylissä!

Absalle, Nanadalle ja muillekin tarvitseville: :hug:

Kössi, ei mitään oikeaa asiaa... 30+5
 
Heippa!

Kävin tänään sairaalalla kontrollissa tuon kohdunkaulan tilanteen takia ja samalla katsottiin vauvan kasvua. Ja pitihän se arvata, että taas tulee lisähuolta... :( Vauvan pää vastasi viikkoja, mutta vatsanympärys ei... Käyrällä kuitenkin meni vielä, vaikkakin alakäyrällä. Painoarviokin oli alakanttiin, 1375g. Lääkäri kattoi napanuoran virtaukset, eikä niissä pitäisi olla mitään häikkää. Ottivat myös puolentunnin sydänkäyrän eikä siinäkään mitään häikkää. Kohdunkaula oli 2,5cm eli taas lyhentynyt, mutta ei hälyyttävästi. Kohdunsuu kuitenkin kiinni ja kiinteä. Aloin heti miettimään, että mitä oon tehny väärin, kun vauva ei kasva kunnolla. :ashamed: Ens viikon lopulla on taas kontrollikäynti... Toivottavasti sieltä edes saataisiin hyviä tuloksia. Lääkäri kyllä sanoi meille, ettei kannata olla huolissaan, mutta mitä muutakaan tässä voi! Huolesta sekaisin siis... :'( Muuten oli pikkuinen virkeä kuin mikä ja sukupuoli pysynyt samana. Pojalta siis edelleen näytti. 3D- kuvaakin nähtiin vähän kasvoista... Ei vaan hirveen tarkka ollut, kun vauva oli huonossa asennossa.

Kokoajan tulee jotakin murhetta ja huolehdittavaa... Ahdistaa!

Tinttu & Tirpukka 31+0
 
Moi! :wave:

Pakko kommentoida heti Jaana25:lle : Onpas iso vaavi mahassa, vie varmasti kyllä mehut kun tässä vaiheessa jo on melkoinen mötikkä!!! Yhden makrosomisen synnyttäneenä ;) hienoa, että se vauvan iso koko jo tiedetään, eikä lääkärillä ole sellainen asenne kuin täällä meidän sairaalassa...tyyliin, että kaikki alle 10-kiloiset mahtuvat alakautta syntymään :headwall: :D . Pullukka vauva on kyllä niiiiiin suloinen aivan minipienenä...se on tuosta meidän isosta pojusta jäänyt mieleen niin ihanana, miten pehmeä ja suloinen (no, kaikkihan ne tiestysti on :heart: ) mutta eriyisesti se vauvan lämpö kun syntyi ja se extrapehmeys, voi kräkkkk!!! :heart: :heart: :heart:

Nyt maltan jatkaa lukemista eteenpäin...

T:Möökö hätähousu ja murunen 30+3 :heart:
 
heippa taasen kaikille ja tervetuloa almaa!

neuvolassa eilen ja kaikki ok.
+430g /vk
rr 121/76
hb 124
pissa puhdas.
sf- mitta oli 27, eli hivenen keskikäyrän alapuolella, vaikka tähän asti on aina ollut hieman yläkantissa. vauva on jo pääalaspäin, vaikuttako se asiaan?

uutta aikaa sain kahden viikon päähän ja liikkeen seuranta kaavakkeen, kun välillä on niin kovin hiljaista.
Tehdäänkö kaikille synnyttäville se synnytystapa arvio?

jouluperinteet aamuisen riisipuuron jälkeen aina viimeisiä ruokia ja sen semmoisia laitellaan valmiiksi ja eläimille viedään laatikko tolkulla omenoita ja leipiä. se on yks parhaita hetkiä joulussa ainakin äitini mielestä, joka tampereelta asti leipomosta haluaa niitä kantaa joka joulu. mennään jo päivällä rantasaunaan. saa nähdä pääsenkö lyllertämään tänä jouluna mukaan, jos sattuu tulemaan paljon lunta. mutta halukkaille lämmitetään aina myös`yläsauna` koska kaikki ei ole rantasaunasta innostuneita. sitten joskus neljän viiden aikaan syödään pidemmän kaavan mukaan ja noin seitsemän aikoihin pukki tulee. siinä sitten availlaan paketit ja pelaillaan lautapelejä rennolla meiningillä. illalla syödään vielä moneen kertaan jouluruokia niin että napa raikaa... :xmas: :heart: :xmas:

mutta kaikille jaksamista, täytyy päästä ukko koneelle kun tossa käy kuikuilemassa siihen malliin...

t. soikku :heart: minttu 30+4
 
Heip!

Neuvolakuulumisia, kaikki ok. Painoa tullut muka kahdessa viikossa kaksi kiloa, mutta enpä usko! Luulisin että johtuu siitä kun muuton takia neuvola, ja siis myös vaaka vaihtui. Salilla käydessä käyn aina puntarilla ja se vaaka on näyttänyt samaa kuin edellisen neuvolan vaaka, eli 59 kiloa ihan tän viimisen kuukauden koko ajan, viimeks eilen. Mutta eipä väliä, ihan hyvä että painoindeksi nousi lopultakin yli 20 ja päästiin kiloissakin uusille kymmenille. :whistle: Niin maltillisesti kiloja on tullut tässä raskaudessa että tuskin jää mitään taas raskauden jälkeen vaikka mun puolesta sais jäädä. En mä tosta alipainosta niin kauheesti välitä... Mutta viimeksikin kaikki 17 kiloa hävis parissa kuukaudessa imettämällä ja vähän ylikin!

SF-mittaa olin siis mittauttamassa kontrollikäynnillä ja pienihän se oli taas. 23,5 ja viikkoja tasan 29. Käyrillä sentään mennään, mutta ihan alhaalla. Sain ruinattua lähetteen ylimääräiseen ultraan, vaikka huolta ei kuulemma terkan puolesta pitäis olla kun kasvaa tasaisesti. Mutta saanpahan sit mielenrauhan. Mä veikkaan että ihan normikokoinen vauva siellä kasvaa, on vaan jotenkin tosi alhaalla tällä kertaa.

Kyrsä: Mäkin veikkaan, että vauva on vaihtanut asennon raivotarjontaan ja siksi maha näyttää pienemmältä. Alkaa laskeutua lantioon lähtöasemiin. ;)

Tänään on ollut muuten ekaa kertaa sitä kuuluisaa menkkajomotusta. Kysyikö kukaan neuvolasta mitä se on? Mä unohdin kysyä vaikka tänään just kävin. Tuntuu kyllä siltä et selkä ois vaan väsynyt kun on ollut aamusta asti jalkojen päällä taas...

Nyt oon muuten aloittanut jokailtaiset kyykkyvenyttelyt et sais vauvan kääntymään jo raivotarjontaan kun on poikittain. Aikookos kukaan muu kokeilla? Eli risti-istunnassa pitäis mahd. paljon istuskella tästä lähtien ja muutenkin jalkoja levitellä. :LOL: Luin et jossain alkuperäiskansojen keskuudessa ei ole perätilatapauksia lainkaan ja siellä kotityöt tehdään nuotion ääressä kyykyssä. Sellasta venyttelyä ajattelin nyt sitten alkaa taas harrastamaan... Tekee myös ihanaa pohkeille jotka uhkaa krampata öisin, ja synnyttäessäkin on kuulemma paras asento, mutta vaatii tosiaan etukäteen totuttelua, on yllättävän raskas asento olla pitkään. Viidestä minuutista ajattelin aloitella ja vartti ois jo tosi hyvä saavutus! On mulla harrastukset... :headwall: :LOL:
 
Tervaeuloa almaa :flower:

Mulla on tänään ollut tän raskauden ehkä hankalin päivä, ihan omaa syytä kylläkin...
Eli kävelin aamulla töihin, matkaa n.2km(ei paljon mitään siis...). Lähdin ajoissa kun ajattelin että saa sit hissukseen taapertaa omaan tahtiin. Matkassa meni 45min... Supisteli koko matkan,mutta niin mulla aina lenkillä käydessä. Yleensä supistukset on aina loppunut kun rasituskin loppuu, vaan eipä tänään. Kesti melki 5h ettei enää levossa supistanut,ja sittenkin aina kun liikkui.Ja töissä nyt on vähän vaikea olla liikkumatta, kun pitäis ne hommatki hoitaa... Olipienestä kiinni etten soittanut nlaan, mut alko just rauhottuun,kun olin puhelimeen tarttumassa... En siis soittanut. Nyt on koko maha kipee, varmaan lihakset,kun niin kovasti suppaili... Jää kyl kävelyt meikäläiseltä jatkossa!

Pelkkää omaa napaa taas, mutta...
palaillaan!
tatuka
 
SOikku: mulle ei ainakaan tehty viime raskaudessa synnytystapa-arviota, eikä ole ollut mitään puhetta että tehtäis nytkään. Riippuu vissiin paikkakunnasta et millaiset on käytännöt?

tyypin äippä: oon syönyt majoneesia, mut eipä sitä varmaan suositella jos siinä on raakaa kananmunaa. Onkohan kellään muulla varmempaa tietoa?

Opiskelijoista synnytyksessä muuten vielä, et mä antaisin varmaan kyl ommella. Tekevät kuulemma tosi tarkkaa jälkeä ja laittavat vähän ylimääräisiäkin tikkejä kun kätilöt vaan vauhdilla pari. Olis sit kursittu ainakin huolella. ;)
 
Tervaeuloa almaa :flower:

Mulla on tänään ollut tän raskauden ehkä hankalin päivä, ihan omaa syytä kylläkin...
Eli kävelin aamulla töihin, matkaa n.2km(ei paljon mitään siis...). Lähdin ajoissa kun ajattelin että saa sit hissukseen taapertaa omaan tahtiin. Matkassa meni 45min... Supisteli koko matkan,mutta niin mulla aina lenkillä käydessä. Yleensä supistukset on aina loppunut kun rasituskin loppuu, vaan eipä tänään. Kesti melki 5h ettei enää levossa supistanut,ja sittenkin aina kun liikkui.Ja töissä nyt on vähän vaikea olla liikkumatta, kun pitäis ne hommatki hoitaa... Olipienestä kiinni etten soittanut nlaan, mut alko just rauhottuun,kun olin puhelimeen tarttumassa... En siis soittanut. Nyt on koko maha kipee, varmaan lihakset,kun niin kovasti suppaili... Jää kyl kävelyt meikäläiseltä jatkossa!

Pelkkää omaa napaa taas, mutta...
palaillaan!
tatuka
 
ISO :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: kaikille joilla vastoinkäymisiä tai muuten tarvitsee sellaisen!

Nanada semppiä sulle!

Meillä ei tänään mitään sen kummosempaa kuin m ieletöntä väsymystä vaan, mut ei saa nukkuttuakaan :headwall: huomenna ei onneksi tarvii mennä mihinkään et jos sitten saisi nukutta.

Vauvan tarvikkeet mitäs rasvoja ym. lääkkeitä ym ootte ajattellu hankkia valmiiksi vauvalle ooteko jo hommanneet jotain? Itse ajattelin rela tippoja, cuplaton tippoja, dee tippoja ja panadol mixt, sekä ceridalia ja talkkia... mitäs uusioäipät tarviiko näitä puuttuuko joku?

Menkkamaiset kivut on supistuskipuja, ei siis välttämättä itse supistus tunnu muuten kuin menkkamisena kipuna.

Majoneesiä oon itse syöny koko raskauden ajan ja uskallan sanoa että suurimmaksi osaksi sitä saa syödä koska yleesnä teollisesti valmistetuissa majoneeseissä on kananmunapulveria, mutta kotitekoisessa on raakaa, toisaalta nyt kun rupesin miettimään niin oon kyllä vetäny parit suklaakakkutaikina jämätkin huoletta naamaan, vaikka niisäkin on ollu raakaa kananmunaa onneks ei oo käyny mitään...

T:toukka ja vaavi
 
Kiitoksia vastauksistanne Jaana25 ja lillip !
Mulla oli kans vauva jo kääntynyt raivotarjontaan eli varmaan osasyy siinäkin isoon sf-mittaan.. Oisin kyllä halunnut polille näytille mut kaipa se on odotettava sinne tammikuun 8. päivään kun on se synnytystapa-arvio, silloin kuulema ultrataan kans.

Joku kyseli siitä missä potkut tuntuu kun vauva raivotarjonnassa. Mulla ainakin tuntuu ylävatsalla, pallean seudulla. Pienempiä "nyrkiniskuja" tuntuu sitten tuolla nivusissa, eli aikast alhaalla :heart: . Välillä tuntuu sellasia hurjia muljahduksia kun vauva kääntää selän toiselle puolelle, selkeesti huomaa että peppu pysyy aika tarkalleen samalla kohdin mutta selkä kääntyy toista kylkeä päin...hassua.. Maha on valistä ihan muotopuoli.

Tintulle tsemppiä, tuskinpa siellä masuasukilla suurempaa hätää on :hug: . Oon ymmärtänyt että koska kaikki olemme yksilöitä niin myöskin vauvat kasvavat eri tahtiin ja yksilöllisesti. Vaikkeivat menisikään aina niin "käyrien mukaan" niin se ei silti tarkoita etteikö kaikki olisi kunnossa. Sullahan oli virtaukset ym. kuitenkin kunnossa? Joskus noi lekuritkin vaan tuijottaa liikaa yleisiä normeja... Harmittaahan tommonen miettiminen ja murehtiminen tietysti mutta koitahan pitää mieli korkeella! Eipä se murehtiminen tähänkään asti oo mitään ainakaan auttanut :) .

Käytiin tänään anopilla kaffeella ja sain etukäteen joululahjan; 60 euroa kasvohoitoa varten! Ihana immeinen ajatteli että haluaisin varmaan mennä vielä kun pystyy istumaan takakenossa kosmetologin tuolissa... :D Taidan huomenna jo varata. Ootteko muuten käyneet kasvohoidossa/-puhdistuksessa raskausaikana? Mahtaako olla jotain rajoituksia?

Nyt hauvan kanssa korttelikierrokselle (ei paljoa pidempää enää pysty supistelematta tekemään).

T.Rosinante+Pötkö 31+3
 
Glow
Heips.

Miusta alkaa nyt tuntua et nykyään tulee odottajille vähän turhaa ressiä näistä vauvan koko yms asioista. Ihan hyvä, että niitä tarkistetaaan ja noin, mut... ei mulla 5v sitten näin tarkkaan katottu mitään enkä sitte osannu ressatakaan kun vain vähän. Noi painoarviotkin tässä vaiheessa, tokihan niillä lääkäreillä on tietoa ja taitoa, mut tulee vaan mieleen että jokainen vauvakin kasvaa omaa tahtiaan. Joskus voi olla kovakin kasvu spurtti ja sitten taas hiljasempaa sen suhteen ja lopputulos on sopivan kokoinen terve vauva.

Musta tuntu eilen ja tänään pitkästä aikaa et tunnit loppuu vuorokaudesta kesken! Kun innostuin askartelemaan joulukortteja ja siivoilemaan ja laittamaan joulukoristeita, siinä sivussa pyykin pesua ym.
Tänään kävin ostaa lisää askartelu tarvikkeita. Palloilin melkein tunnin tiimarissa :xmas:
Kirppiksellä "käväisin" ja taas löyty ihania, hyviä ja halpoja vauvanvaatteita. Just semmonen lämmin puku kevääksi. Oikeastaan kaksi :D toinen fleeceä (nalle puh kuvalla) ja toinen paksuhko pehmee, "pupu korva" puku. toinen 62 ja toinen 68cm. Pienemmässä on hyvä juttu, kun on jalkaterät "kiinni" ja fleece puvussa on semmoiset käännettävät jalkaterät ja käsille kans. En tiedä ehtiikö edes kaikkee käyttää, mut eipä ole ollu suuria summia mitä noihin olen sijoittanut. Löysin hyvän yöpuvunkin, semmosen jossa ei ole avonaiset jalkaterät. Noi oli mielessäkin ostaa.

Nyt on ihan väsy!
Suihkuun, muksu nukkumaan ja ite sohvalle telkun ääreen!
 
kyrsä mun mahalle on käyny ihan samoin, kutistunut siis :D mut taitaa johtuu vauvan asennosta :)

nanada :hug: ikävä ettei kättä saada kuntoon ennen vauvan tuloa!

tinttu toivotaan että ois vaan ihan normaalia mitta-heittelyjä :hug:

pixie Kerropas tarkemmin että miten tulis istua, tääkin mukula meinaan lymyilee poikittain :D Ihanko normaalisti kyykyssä?

tyypin äippä oon kyllä syöny ihan huoleti niin hesen kuin kaupankin majoneeseja.. ei oo neuvolassa ainakaan kielletty :)

toukka d-tippoja ei kantsu ostaa, koska sen ekan purkin saa neuvolasta ilmasiks kunhan vauva syntyy! Relaa tai cuplatontakaan ei välttämättä tarvi, meillä ei ainakaan ollut käyttöä joten kannattaa ostaa vasta jos tulee masuvaivoja ja panadoliakin saa antaa vasta 3kk ikäisestä joten sitäkään ei välttämättä etukäteen tarvitse :)
Perusrasva, pieni talkki, käsidesi, septidin (jos napa tulehtuu), napa-topsit ja vanulaput riittää mainiosti alkuun! Keittosuolatippoja voi ostaa etukäteenkin koska niitä lähes 100% varmuudella tulee tarvitsemaan ekan vuoden aikana :D
hmm ja vielä lisäisin ehdottomaksi hankinnaksi nenäfriidan!

ON: en oo jotenkaan vielä sisäistänyt et 11viikkoa ja vauva on jo mahdollisesti maailmassa
:eek: kokoajan suunittelen et mitä kaikkee pitää tehä ennen vauvantuloa, mut tässähän loppuu aika kesken!
Pääasia ois et saatas isompi kämppä ja muutettua, mutta taitaa jäädä haaveeksi tällä aikataululla :/
Vauva liikkuu hurjasti, mut masu on pikkunen :D en ainakaan ite huomaa et olis tullu mitään kasvupyrähdystä, ei tunnu maha olevan edes tiellä, hyvä niin!
18. päivä on taas neuvola jonka jälkeen tulee pitempi tauko kun on joulunpyhät+uudetvuodet..

kuupas ja tirppana 28+6
 
Glow
tulinpa vielä nopeesti lukasemaan... mä en yleensä oo hereillä näin myöhään :eek:
Vimi; mulle lääkäri sanoi jokunen viikko sitten että "kohdun ulkosuu on auki, mutta sisäsuu on kiinni, eli kaikki ok, vaikka kohdunsuu on pehmeä" . Eli kait eniten merkkaa se sisäsuu... Anteeksi tyhmyyteni, mut mä en ole tienny että on sekä sisä että ulkosuu.
:ashamed: x 100 !! vaikka olen kerran jo synnyttänytkin....

nyt nukkumaan! jos maha-asukki malttais alkaa nukkua kans :heart:
 
Lueskelemassa ennen neuvolalääkäriä. Aika moisen isolta kuulostaa jo nyt jaana25 teidän pikkuinen. Noh, siellä äippäpolilla selviää tilanne sit tarkemmin. :hug:
Miun pitää tuohon vauvan koko juttuun sanoa, että en oo ikinä ees nähny yli 3600g painavaa vastasyntynyttä. :ashamed: Meidän suvussa ja lähipiirissä kaikki on synnyttänyt aikamoisia sirpukoita. Mua itse asiassa jotenkin jänskättää josko ite sit synnytän jonkun jättiläisen, kun mies on ollut syntyessään vähän suurehko (suuri siitä kyllä tuli aikuisenakin, pituus 190 :LOL: ).

Potkuista sen verran, että meidän Viuhtimus taitaa olla kunnon perätila tyyppejä, kun kaikki potkut yms tuntuu ihan tuolla alavatsalla, navan yläpuolella en oo tuntenut mitään, vaikka sf-mitta oli jo vkolla 27 26cm.Ainut mitä navan yläpuolella tuntuu niin on kova pallukka, jota epäilen pääksi.
Mihin mennessä vauvan muuten tulisi kääntyä?

Nyt suihkuun, niin en oo ihan niin turakin näköinen. Kaunista musta ei kyllä saa enää tekemälläkään, kun oon niin turvonnut.

Ihanaa päivää teille mammat! :flower:

Smirge ja Viuhti 28+3

Ps. Eilen oli pakko ostaa hm:ltä pari äitiyspaitaa, oli niin nätti neule.
 
Kääntymisestä sanoi neuvolantäti viimeksi, että viikolle 35 asti olis aikaa kääntyä. Ei ehkä tunnu kauheen kivalta enää jos siinä vaiheessä kääntyy...? Mutta mä silloin mietin, olisko tämä tirppa vielä perätilassa, neuvolantäti oli eri mieltä, vaikka ei mennyt vannomaan. Mutta nyt olen aika varma, että edellisyönä kääntyi. On eri tavalla tuntunu liikkeet. Aikaisemmin tuntui lähinnä alhaalla ja sitten tuossa navan tienoilla - vähän yläpuolella. Niitä kuvittelin jaloiksi, mutta olivatkin ilmeisesti kädet... Nyt ei ole epäilystäkään siitä, etteikö ne olisi jalat, jotka tohon kohdun yläosaan paukuttaa. Ja alhaalla viuhtoo kädet. Päästä ei mitään havaintoa...

Kun tota koko panikoin, niin mietin sitäkin, että onkohan jo kauhean iso, kun liikkeet on niin isoja. Mies ei edes pystynyt tunnustelemaan potkuja, kun oli niin "pelottavan tuntuisia". Mutta ei meillä mitään arviota sa ennen rv 36:a. Osaisko joku muuten sanoa, mitä maksaisi käydä yksityisellä ultrassa? Jos vaikka joulupukki sponsaisi, kun ei itellä taida olla nyt kauheesti ylimääräistä...

Edellisessä raskaudessa neuvolantäti sanoi, että äiti sen parhaiten tietää, onko vauva iso vai ei. Jaa mistä? En mä ainakaan osaa arvioida. Esikoista odottaessa ei ollut vertailupohjaa, mutta ei nytkään sen paremmin osaa. Ei muista.

Smirgelin kirjoitti, että ei ole varmaan nähnyt koskaan yli 3600g painoista vastasyntynyttä. Mä taas näin ensimmäistä kertaa alle 3-kiloisen joku viikko sitten. Voi kun joku voi olla pieni... Mutta kun tuo oma oli siis lähemmäs viisikiloinen syntyessää, niin pakko sanoa, että kyllä sitä oli paljon helpompi käsitellä...

Mutta synnytystä ihan kadehdin. Pari päivää ennen LA:ta syntyi tuo pikkuinen - painoa 2700g. Vauva syntyi ponnistamatta - kahdella supistuksella tuli ulos... Mun esikoinen oli sen kaks kiloa painavampi ja oli todellakin täysi työ saada se pihalle. Että on se niin väärin...
:)

Mä oon muuten niin huolissani synnytyksestä, että en oo jotenkin vielä kauheesti ajatellut sen jälkeistä aikaa. Meille todellakin on tulossa vauva! Parin kuukauden sisällä toivottavasti. Ei voi olla! Miksi se ei mene jakeluun...

Matma 31+3
 
Heippa vaan kaikki helmimasut :wave: tällainen myöhäis herännäinen ilmottelee itsestään, tai olenhan mä jo tuonne esittelypinoon alussa ilmoittautunut, mutta ei oo vaan saanu aikaseks mitään kirjotella :ashamed: Jospa sitä tässä raskauden loppumetreillä aktivoituis.

Kohta oon kaks viikkoo ollu lomalla ensin ihan vuosilomalla ja nyt tän viikon sairaslomalla flunssan takia, sais tulla pakkaset takasin niin ei tartteis kärvistellä :snotty: Ens viikolla olis pari päivää töitä ja sitten sais jäädä kotiin =) laittamaan joulua ja tekemään loppuun opparin.

Osui silmään tuo vauvan kääntyminen ja kyllä se ihan omasta kokemuksesta onnistuu vielä rv37, esikoinen pyöräytti ittensä ympäri vielä tosiaan rv37 eikä ollu sieltä pienimmästä päästä ku synty 4042g rv 40+4. Neuvolassa pistettiin pika käännytysyritykseen kun jätkä oli kääntynyt rt-pt ja seuraavana aamuna synnärillä oli taas rt :p
Tämä pyristelijä on vielä ihan miten päin sattuu mahassa enimmäkseen peppu tuntuu tuossa ylhäällä oikeella, mutta pääsee kyllä vielä poikittainkin. Potkut on todella napakoita ja sattuu kylkiluihin ku sinne viuhtoo. Hikkaa on todella usein ja tuntuu vauva ärsyyntyvän siitä aika ajoin niin, ettei meinaa kyydissä pysyä ku riehuu :D

Matma kysy yksityisten ultrista, me käytiin siinä 4D rv25 ja hintaa oli kyllä ihan kiitettävästä 165? Kelan jälkeen, mutta eiköhän halvemmalla pääse jos ei oo 4D eikä nauhoteta.

Ite oon käyny ultrissa suht ahkeraan. Nyt ollaan käyty 4 kunnan ultrassa, 2 päivystyksessä, 1 yksityisellä ja ens viikolla on vielä ainakin yks ultra kunnalla :) On ollu hieman tarkempi syynäys kun historiassa on enkelivauva, ja nyt sitten istukan paikkaakin ollaan ultrattu kun tuppaa olemaan liian lähellä kohdunsuuta, ettei alatiesynnytys onnistu. Niin toivon, että olis jo siirtynyt tarpeeks kauan mä kun pelkään kaikenmaailman leikkauksia ihan hirveesti. Yhden kerran oon leikkauspöydällä ollut, ja sinne meinasin jäädä :eek:

Orchid ja Karuselli 31+1 :heart:

P.S. Profiilissa kuva tältä aamulta
 
Huomenia!

Voi mikä väsy :| Menin sänkyyn köllöttää "ihan vaan vähäks aikaa" ja kappas vaan, kun tunti hurahti tajuttomana maatessa:) Hyvinpä nukuttaa aamusta, kun aamuyöllä valvoo tunnin verran hyvää nukkuma-asentoo ettiessä.

Vauvan asennosta meiän jysky-myskyläinen on ollu raivotarjonnassa lokakuun lopulla olleesta ultrasta asti. Suuren eron huomaa, kun Hän on liikekannalla ja kädet&jalat viuhtoo. Vasemmalla alavatsassa on käsien liikkeet ja ne on huomattavasti hentoisemmat kun sitten vastaavasti tuossa oikeella kylkiluiden alapuolella olevat jalkojen venyttelyt / potkut. Eilen iltapäivällä nokosilla ollessani tuntu, että mahanahka venyy viis senttiä kun Hän siellä jalkojaan oiko. Ja illalla nukkumaan mennessä oli taas temppuilut käynnissä, avomies naureskelikin, että nuku hyvin;)

Yksityisen ultran hintaa Matma tiedusteli.. Mä oon käyny yhtä kertaa lukuunottamatta tuossa yksityisellä ja se maksaa 30?. Ä-polille maksaa 25,60? joten tällä suunnalla ei oo ainakaan iso hintaero. Mutta tasoero on sitten HUOMATTAVA!!

Noista vauvatarvikkeista.. Mitä perusrasvaa te kokeneemmat suosittelette hankkimaan? Meillä on kaikki toi pikkusälä vielä hankkimatta, joten mieluusti otan suosituksia vastaan, mitä kannattaa hankkia heti alkuun ja mitä vasta myöhemmin.

No jaa-a, josko tekis valokuvatilauksen.. nauratti,kun tilasin Ellokselta vähän joululahjoja nii olin osannu sit tilata niitä tuotteita, jotka oli loppuunmyyty! Näinpä tilauksen tullessa tulee vain yksi lahja :LOL: Noh, ens viikolla ajattelin pitää kauppailupäivän torstaina, jos vaan kunto sen sallii..

Nanada ja Hän 32+3
 
vauvan rasvat yms D-tippoja ei meillä kyllä ilmaseks saanut,vaan itse hain apteekista kun saatiin lupa alottaa ne kun vauva oli 2vk. Meillä on käytössä Jekovit, mutta moni tuntuu saaneen siitä masuvaivoja. Cuplatonia tai Relaa ei ole meillä koskaan ollut. Panadol suppoja on vielä entisiä ja niissä näkyy olevan päivämäärää vielä jäljellä. Jonkun perusrasvan ostan varmaan ja hmm.. bepanthenia on jo kaapissa. Talkkiakin näyttäs tuolla velä olevan,saas nähä tuleeko käyttöä nyt.
Nenäfriidan ostan. Kuumemittari varmaan hyvä olemassa. Pojalla oli tuttikuumemittari,mutta en siitä oikeen tykännyt,nyt meillä on sit ihan tavallinen. (joku korva tai otsamittari tietty varmaan os kaikki kätevin) Septidiniä navan puhdistukseen ja pumpulitopsuja ja vanulappuja. Pesunestekin on tuolla hyllyssä valmiina, pojallekin käytän vielä vauvapesua kun on tuo atooppinen iho ja muut tuntuu pahentavan sitä. Mitään vauva öljyjä en nyt osta,koin ne ihan turhaksi.

voijee.nyt pitää juosta.tapahtuu kohta kamalia..

labello ja mytty 30+4
 
mä taidan jättäytyä tästä porukasta pois, kun ei vaan yksinkertaisesti ehdi täällä käydä lukeen ja kirjoittelemaan mitään..

kaikki on kumminkin hyvin, masu kasvaa, vauva voi hyvin ja maha on kauheen alhaalla jotenkin.. suppareita tulee vähänkin kävelessä...

t.pia, tytti 10/06, nökö 30+5
 
vimi ei oo haittaa vaikka ulkosuu auki, näin ainakin lääkäri sanoi.

nanada meillä käytettiin ja hyväksi havaittiin erisanin perusvoide joka tulee myös ä-pakkauksen mukana, semmonen vihree korkki-valkonen tuubi :) Bebanthenia suosittelen ostamaan, vaippaihottuman saa helposti kuriin!

labello mä luulin et ne ekat d-vitamiinitipat saa joka neuvolasta ilmaseks.. tääl etelä-suomessa ja jyväskylän seutuvilla on ainakin saanut :/

hankinnoista unohtupa eilen laittaa että digitaalinen kuumemittari on hyvä olla.. Kun sieltä hanurista joutuu sen kuumeen kuitenkin vauvalta mittaamaan, niin nopeus on valttia :) vanhanaikaisella mallillahan sitä joutuis pitää 5-7min :eek:
Otsakuume-mittari meiltä löytyy, mutta antaa niin epätarkkoja lukemia etten siihen luota edes omaa kuumetta mittaamaan.. korvakuume-mittaria viimeksi mietittiin, mutta siitäkin kuulin sairaanhoitajilta ettei oo kovin luotettava.

äitiyspakkaus joko ootte kaikki jo saaneet? oon ootellu jo 7viikkoa eikä vieläkään kuulu :(

ON: masuun ei mitään ihmeellistä, närästystä alkanu olemaan, mut renniellä sekin hoituu. Yks mikä muuten kanssa auttaa närästykseen on mantelit, viimeks pureskelin aina muutaman kokonaisen mantelin ja tosiaankin närästys loppu!

kuupas ja tirppana 29+0

 

Yhteistyössä