HELMIMAMMAT 2008 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kylläpäs on hiljaista meidän ketjussa... taitaa kaikki olla joulutohinoissa.

HaLille voimia! Ihmettelen ettei lääkärisi antanut sulle sairaslomaa jo aiemmin. Mä ite sain helposti saikkua kun seisomatyö eikä selkä enää kestänyt.

Tänään on supistellut aika paljon, oikein alkaa jännittää että miten kauan tuo vauva mahassa pysyy... Vaikka oli esikoisestakin supisteluja näillä viikoilla jo aika runsaasti. Ja tässä jouluhössötyksessä vielä luulis että olis enemmänkin jo väsähtänyt yms. Ihmeen hyvin sitä on jaksellut mutta joulusiivouksesta en tiedä mitä siitä tulee. Kun en jaksa edes imuroida kun pari huonetta kerrallaan:/ No, mitäpä sen niin väliä kun ei meille ole vieraitakaan tulossa, ollaan ite menossa muualle aatoksikin.

Järkyttävästi vauva on alkanut punkemaan peppuansa tohon ylös oikeelle puolelle. Maha on ihan toispuoleinen ja sattuu. Ja hikkakin sillä on tosi usein, tuntuu hassulta:)

Ostin eilen kaverin lapsen vanhan kaukalon. On 2003 mallia ja kun pääliset pesin niin on tosi hyvän näkönen. Edellinenkin kaukalo on samaa vuosimallia (myös käytettynä ostettu) mutta päällinen kulahtanut aikalailla niin on tämä toinen nyt paljon nykyaikaisemman näköinen:) Mies kun sanoi että uutta kaukaloa ei osteta niin ostin sitte käytetyn paremman;D

Jep, mutta hyvää joulua kaikille teille jos en enää kerkiä kirjottelemaan! Voikaahan hyvin ja paksusti!

Sirenia 33+4

Imuroin aamupäivällä ja äsken pesin lattiat, tosin vasta puoli taloa siivottu, ajattelin loput siivota huomenna. Ei ole kunto ihan sitä luokkaa, että taittuisi koko talon siivous kerralla (vaikka talo ei siis ole mikään iso... :). Ajattelin nyt vähän aikaa laiskotella ennen kuin neiti herää päiväunilta.

Öisin en oikein saa nukuttua kuin pätkittäin, vessassa pitää käydä 2-3 kertaa ja muutenkin tunnun heräävän joka ääneen joka kuuluu neidin sängystä. Vauva tuolla mahassa on usein oikealla puolella ja tunkee itseään ulos kyljestä tai sitten kivasti painelee tuonne alapäähän ja virtsarakkoon... No, tästä se vaan pahenee loppua kohden.

Olen miettinyt pääni puhki, että miten esikon päiväuniasiat järjestyy. Täyttää siis helmikuussa 2.v ja nukkuu rattaissa ulkona unensa ja häntä pitää käydä lykkimässä jotta nukahtaa. Sisällä nukkuminen on yhtä taistelua. Jos alan tässä vaiheessa siirtää häntä sisälle nukkumaan, niin kuinkahan pian mahtaa päiväunet sitten loppua kokonaan ja hän ei kyllä vielä jaksa olla koko päivää hereillä, että tarvitsisi ne unet. Mietin, että pitäisikö sitten hankkia sisarusrattaat, jotta voisi ottaa vauvan mukaan kävelylle, kun on esikon päiväuniaika vai mitäköhän tässä oikein keksisi...? Ihan paniikissa kun alkaa miettimään miten tälläiset pikkujutut oikein hoituu sitten kahden lapsen kanssa... Miten teillä muilla toisen (tai useamman) lapsen saavilla kaikki järjestyy?

Tsemppiä tasaisesti kaikille ja Hauskat Joulut! :)
misuli 33+1 (?)

Kyllähän se kahden kanssa pärjääminen askarruttaa... Minä päädyin hankkimaan ne sisarusrattaat juuri siksi, että edes ulkoilu olisi helpompaa, vaikka olisi seisomalauta ja rintareppukin käytössä. Pitkät kävelylenkit on niin iso henkireikä itselleni, että maksan siitä ilosta mielelläni ja hankin käytetyt tuplat. Tuo päiväuniasia on meillä helpompi sikäli, että esikoinen on nukkunut pitkään päiväunet sisällä ja on aika sikeäuninen, joten saan makkarin parvekkeelle vauvan ja makkariin esikoisen. Jos teillä päiväuni toimii vielä ulkona, minä pitäisin niistä kiinni ja koittaisin järjestää vauvan jotenkin päiväunille / ulkoilemaan samaan aikaan! Päikkärit on kaksivuotiaalle kuitenkin aika tärkeät ja meillä menee jo alkuilta ihan hösseliksi, jos päikkärit jää syystä tai toisesta väliin.

Kaikkea muutakin pyörii mielessä arjen pyörittämiseen, sain eilen vauvan tarvikkeet esille (tai lajiteltua) ja tuntui, että olen taas ihan pihalla niistä kuvioista, vaikka vasta pari vuotta sitten oli vauva talossa. Mitä esimerkiksi vauvalle pitää laittaa päälle kotiin lähdettäessä laitokselta? Varasin kaukaloon vauvalle kietaisupaidan, sisäpipon ja -tumput, puolipotkarit, housut, nutun, toppapuvun, toppahanskat ja -töppöset ja vielä kaukaloon sopivan lämpöpussin (rataspussin). Mutta noissa varusteissahan vauva paistuu!!! Ehkä tuon nutun ja housut voi jättää välistä pois, jos on toppavaatteet? Ihan tumpeloksi tässä itsensä taas tuntee.

Sirenia: minulla on siinä samassa kyljen kolossa ruuvaamassa pää, koko kylki on ihan kosketusarka (tai rinnanalus), kun pää puskee siitä läpi. Tämä ei kyllä tästä itsestään käänny!

aah taas alkaa yksi viikko olla takana ja kohta pääsee joulun viettoon.

minullakin tuo beibe tunkee itteensä tosissaan oikeasta kyljestä läpi, näin untakin että se syntyi tuosta vaan kyljestä ja nostin sen itse ulos.hui hui..

saimme tiistaina pinnasängyn ja käytiin ostamassa siihen patja, no minä sitten malttamattomana jo petasin lakanat ja peitonkin valmiiksi vauvalle:) ja saimme myös turvakaukalon lainaan kaverilta.enää täytyy oikeastaan hommata ne rattaat, mutta se jää pitkälle ens vuoden puolelle.
Mullakin meinas ihan tulla onkelma kun rupesin kanssa miettimään mitäs vaatteita sitä vauvalle pitikään ottaa mukaan kun sairaalasta päästään.
Vaikka onkin yksi lapsi ennestään ni tuli ihan avuton fiilis kun ei yhtään muista tommosia asioita.Iloisesti oon kyl unohtanu,noh onhan esikoisen vauva-ajastakin vierähtäny tovi (7v)..
oli onneksi alkuviikosta viemäni pissanäyte puhdas,eli oisikohan oireet johtunu sitten vaan vauvasta, että se painaa kovasti tonne alapäähän ja saa tajuttomat kivut aikaiseksi.viikon päästä olisi neuvola niin täytyy ihan porista asiasta ja toivottavasti on tällä kertaa oma terveydenhoitaja paikalla..

mutta hyvää joulua kaikille ja koitetaan jaksaa vielä jokunen viikko vaivoinemme ja massuinemme, ihana lahja odottaa ensi vuoden puolella:)
33+6

Huomenia,
paljon jaksamisia HaLille!
Eilen kävin neuvolassa ja siellä kaikki oli ok, painoa oli tullut melkein kolmessa viikossa 200g (taitaa seuraavassa neuvolassa olla vähän enemmän)ja paineet ja hempat oli ok.Vauva oli raivotilassa ja pää kiinnittynyt, olen tuon pään kiinnittymisen kyllä huomannutkin kun tuntuu että painaa niin kivasti tuonne alakertaan.
Saankin loppuajan oikein tehokasta lääkärinhoitoa, kun 10.1 on neuvolalääkäri ja 17.1 äitipolille.Ja nythän se alkaa neuvolassakin käynnit olla viikottain kunhan näistä pyhistä selvitään.
Äkkiä se on tämä odotusaika hurahtanut ja samoin tuo joulu on hiipinyt yhtäkkiä päälle.Onneksi lahjat on kaikki selvät mutta siivoushomma on vähän niin ja näin pitäis nyt alkaa pyyhkimään loput pölyt ja lattiat.Mutta inspiraatiota odotellessa.

Marjuli 34 tasan tai ultran mukaan 34+5!

Huomenta kaikille!
Täällä on ollut hiukan joulutohinaa, vaikkakin kuusta ei meille tänäkään vuonna tule saatikka pahemmin jouluvalojakaan. mitään uutta ei ole nyt viime aikoina tapahtunut, tai ei ainakaan muistu nyt mieleen=) hengenahdistus on loppunut, onneksi=)
mutta hyvää joulua teille kaikille=)
Nina 34+1

Huomenta ketjuun,
mulla on joulukiukku/väsymys menossa... äh. Olen tähän asti selvinnyt niin hyvin ilman mitään suurempia vaivoja, mutta nyt olen jotenkin ihan poikki. Tyrä on tosi kipeä, vauva painaa ilmeisesti kylkeen kun sinne sattuu, väsyttää, hengästyttää ja hikouluttaa koko ajan. Ja lisäksi mulla on tullut sormien nivelet ihan älyttömän kipeiksi, en tajua mistä johtuu..

Koko viikon olen päivisin (olen siis ollut saikulla) väsännyt joulujuttuja kotona ja nyt miehellä on eka vapaapäivä ja se on ihan närkästyneen oloinen kun en jaksa olla kiinnostunut/innostunut JUURI NYT. Muutenkin... olisin niin halunnut viettää rauhallisen joulun kotona mutta mun kohtalo taitaa olla niin kauan kun anoppi vaan on voimissaan, että joulu vietetään maalla hänen luonaan. Ja kun anoppi on jokaisesta mun vaivasta raskauteen liittyen sitä mieltä että "no raskaushan EI ole mikään sairaus" ja oma äitinikin aina muistaa kertoa kuinka se oli töissä vielä 3 päivää ennenkuin mä synnyin ja kaikki oli niin ihanaa ja helppoa. Se on valitettavaa että en ole samalnalinen SUPERnainen kuin he.

Eilen meillä oli kaverita glögillä, ja täällä oli myös 3 kk vanha tyttövauva.. voi että se oli suloinen!

No, ehkäpä mä tästä vielä hetken levättyäni muutun taas joulumieliseksi ja hyväntuuliseksi :) Kiitos kun sain taas purkaa tuntojani.

Hyvää joulunaikaa kaikille!

T. Pia & "Keijo"

Mulla on vauvalle kotiinlähtövaatteina varattuna, body&puolipotkarit, villahousut, villatakki, villasukat, ohut puuvillamyssy, toppahattu, toppapuku, villatumput. Tollasella varustuksella tuotiin esikoinen marraskuun lopulla kotiin ja oli ihan sopiva... Ei siis ollut mitään lisäpeittoja tai pussukoita enää kun auto kuitenkin aika lämmin.

Meillä on jo kinkku uunissa... kun aattona ja pyhinä kuitenkin käydään aika paljon syömässä muualla niin tuleepahan sit syötyä täällä kotonakin joulupöperöitä. Jos illalla ekan satsin vetelis:)

Joulusiivous jää nyt kyllä vähän vähille meillä. En millään pysty olemaan seisoviltaankaan kovin kauaa. Lakanat vaihdoin aamulla ja sen jälkeenkin oli jo vattassa sellanen kiristys että huh. Ehkä sitä pitäs imuroida vähän, edes tää alakerta.

Misuli, mä olen kans sillä kannalla että teidän ehkä kantsis hankkia tuplarattaat niin sais esikoisenkin nukkumaan. 2v on aika pieni vielä jättämään päikkäreitä pois kuitenkin. Vauvahan luultavasti köllöttelee ihan mielellään vaunuissa vaikkei nukkuiskaan juuri sillon:) Meillä esikoinen nukkuu onneksi sisällä omassa huoneessaan tuolla yläkerrassa ja itse ajattelin majottua vauvan kanssa tänne alas ainakin aluksi. Nyt tarvis vaan esikoiselle vaihtaa sellanen isojen tyttöjen sänky niin sais totutettua pinniksestä pois ennen kun vauva tulee. Sänky on siis ollu ostettuna jo kauan mutta ei oo saatu aikaseks kasata sitä...

Sirenia 33+5

Mä luulen, että meillä kyllä 2-vuotias pian jättää päiväunet kokonaan pois. Mutta saa nyt nähdä, ehkä tää on vaan joku vaihe.
Itse liukastelin ja nyrjäytin nilkkani, onneksi ei maha kolahtanut kuitenkaan. Tuntuu kyllä aika lyllertämiseltä kipeällä jalalla ison mahan kanssa, vähän sellainen olo kuin ois ainakin satavuotias.
Mullakin oli joulustressi ja kiukku, mutta onneksi se meni jo (ainakin toivon niin). Hyvää joulua minunkin puolesta kaikille, jos en ehdi sitä ennen kirjoitella!

anteksi hiljaiselo, on ollut kuolemantapaus perheessä, ja itsekin olin välillä sairaalassa. On nyt vaan niin väsynyt ettei jaksa kirjoitella vaikka kuulumisia käynkin lukemassa.
Vauvalla on kaikki hyvin, ja odotan jo kovasti että tulee ulos, vaikka yhtäaikaa pelottaakin..
Joulurauhaa toivotteleepi C 81 rv 30+5

Ihanaa joulua ja joululomia kaikille!

Jaksamista Halille ja c81:lle. Ja kiva, kun joku oli käynyt täällä Lapissakin pyörähtämässä.

Täällä on painettu tukka putkella viimeisiä töitä ja toimistoa kuntoon, niin ei ole oikein muuta elämää ollut. Me missattiin kaikki perhevalmennuskerratkin. Musta on kyllä vähän outoa, että se valmennus on niin varhaisessa vaiheessa ja ennenkuin ollaan edes äitiyslomalla. Täällä ne ajat oli ainakin täysin tarkoitettu 8-16-ihmisille, ettei meillä järjestötyöntekijöillä ole paljon mahdollisuutta osallistua. No, pääsemme maksulliseen keskussairaalan valmennukseen...

Vauvalla on kaikki hyvin, ja monta viikkoa on vierähtänyt aivan huomaamatta. Vauvan "pyllynpyöritys" mahassa tuntuu hurjimmalta. Olen kyllä niin kertakaikkisen rakastunut siihen olentoon :)

Se sf-mitta (jonka selvititte, kiitos) menee mulla alakäyrillä, johtuen tästä mahan mallista. Viimeksi (rv32+3) se oli 26 cm.

Jaksamista joulutouhuihin!

jhk 33+1

P.S. Kiva lukea noita äitiys-/parisuhdepohdintoja. Vähän tällainen jouluhuumorillinen kysymys, jota olen kyllä oikeasti miettinyt... Miten sen vastasyntyneen kanssa käy itse vessassa?

Heippatirallaa, Olen pitkään ollut sivustaseuraaja mutta jhk:n kysymys vessassa käynnistä kirvoitti minut sellaiseen nauruun että ajattelin kirjoittaa. Kiitos jhk. Vauvallehan voi rakentaa sängyn vessaan (äitiyspakkauksen laatikko käy hyvin) tai esim kiikuttaa sen sitterissä sinne tai jopa laittaa rintareppuun (tähän viimeiseen olen joskus joutunut turvautumaaan kauppakeskuksessa kun ei ole ole ollut mahkuja laittaa vauvaa mihinkään.Hih) Ei vaan eihän nyt kotona tarvi sitä vauvelia mukana joka sekunti kantaa. Kyllä hän pärjää vessareissun ajan yksin katsellen esim lelua. Tulet vielä myöhemmin huomaamaan että todellakin saat sitä vessaseuraa halusit tai et, joten nauti siitä kun saat siellä ihan rauhassa käydä.

Itsellä on toinen tulossa. Esikoinen täyttää huomenna kaksi, ja kirjoittelin joskus joulukuiset 2005 ketjuun.

Raskaus on sujunut erittäin hankalasti edelliseen verrattuna ja on ollut jos jotakin kremppaa. Muutamia mainitakseni: kilpirauhasen vajaatoiminta, nivustyrä ja suonikohjuja. .. Vauva on onneksi voinut hyvin ja meuhkaa jo pää lähtökuopissa kovasti. Itsellä meinaa välillä voimat loppua kun eilenkin jaksoin olla koko vuorokauden aikana ainoastaan 6h hereillä ja mitään ei silloin jaksanut tehdä. Huoh onneksi tietää mitä ihanaa tästä seuraa joten täytyy yrittää ajatella positiivisesti ja nauttia mitä pystyy. O

Oikein hyvää ja rauhallista joulua minunkin puolesta ja nautitaan herkuista.

jhk:lle myös: ystäväni ilmoitti myös, että kärsii ummetuksesta, kun ei koskaan saa käydä vessassa kun olisi tarve, joten ei huono kysymys... Olen kyllä itse ihan oikeastikin istuttanut vauvaa sitterissä (tai kaukalossa) vessassa tai oven vieressä, kun on ollut vaativalla päällä ja hätä ollut kova. Joku ikävaihe oli sellainen, että ei jaksanut huudattaa ja huuto tuli aina kun äiti hävisi näkyvistä. Ruoatkin laitoin jossain vaiheessa vauva rintarepussa. Hyväähän se vauvalle tekisi yksinkin tutustua maailmaan ja hämmästellä asioita itsekseen, mutta tosiaan aina vauvaa ei huvita :)

Äiti2, aika paljon on vaivoja kasautunut tähän odotukseen, onneksi ollaan loppusuoralla. Koskas se laskettu aika oli? Ja tsemppiä c81, hyvä että vauvalla kuitenkin kaikki hyvin. Nyt vain joulumieltä kehittämään.

Se on kyllä totta että toiset vauvelit ovat vaativampia ja eivät viihdy yksin edes vessareissua. Me taidettiin vaan päästä melko helpolla esikoisen kanssa kun oli ns tyytyväinen vauva.
Nyt on viikkoja hmm vissiin 32+6 vai 33 en muista tarkalleen. La on kuiteskin 11.2 eli tosiaan loppusuora häämöttää. Eilen oli pitkästä aikaa hieman parempi päivä ja pysyin jopa hereillä enkä tuntenuut oloa niin masentuneeksi, mutta jo tänään sitten iski oikein kunnon jouluflunssa ja nyt ollaan esikoisen kanssa molemmat kipiänä. Mutta häntä pystyyn silti. OIkein mukavaa ja rentouttavaa joulua kaikille.

Se on kyllä totta että toiset vauvelit ovat vaativampia ja eivät viihdy yksin edes vessareissua. Me taidettiin vaan päästä melko helpolla esikoisen kanssa kun oli ns tyytyväinen vauva.
Nyt on viikkoja hmm vissiin 32+6 vai 33 en muista tarkalleen. La on kuiteskin 11.2 eli tosiaan loppusuora häämöttää. Eilen oli pitkästä aikaa hieman parempi päivä ja pysyin jopa hereillä enkä tuntenuut oloa niin masentuneeksi, mutta jo tänään sitten iski oikein kunnon jouluflunssa ja nyt ollaan esikoisen kanssa molemmat kipiänä. Mutta häntä pystyyn silti. OIkein mukavaa ja rentouttavaa joulua kaikille.

Hyvää tapaninpäivää kaikille, kyllä on mennyt joulunaika levonkannalta, on kyllä valvottu yömyöhään mutta ei olla kyllä herättykään kuin tuossa 11.00 aikoihin.Meillä on ollut oikein leppoisa joulunaika, ihana kun on vain pari arkipäivää ja taas vähän pyhäpäiviä!
Nyt vois kyllä vaikka pikkuisen imuroida kun on vähän roskia siellä sun täällä ja jos ruokaa laittaisi jotakin ei jouluruokaa.Mutta kuulemisiin. Niin ja ihanaa täällä sataa lunta.

kivasti joulun aika mennyt,seuraavaksi raketteja hankkimaan :)
minulla nyt toi sf-mitta 34cm.joka toinen vko neuvola ja toinen lääkäri,kohta oulaisiin tutkimuksiin epäilevät et vauveli syntyis aikaisemmin .kun esikoinen syntyi 36vko:lla.
tosiaan maha oik puolen ylempänä täälläkin tunkee tota peppuaan :)ja yöllä käyn pissalla ainakin sen 4-5krt .jalat ja kädet turvoksissa mitkään vaatteet ei tahdo mahtua päälle ,saatikka kengät jalkaan.tämä alkaa olla jo sen verran rasittavaa ,ettei paljon haittais vaikka kohta syntyisikin..lunta satoi täälläkin ,muuttui vaan vedeksi nyt.

Neuvolassa taas käyty, kaikki ok. Painon muutos/vko kerrottiin nyt ekaa kertaa mulle ja se oli 0,475kg eli hyvissä lukemissa mennään. Hemoglobiinia ei mitattu kun viimeks oli niin hyvä (120)... Paineet oli hyvät, pissassa aavistus valkuaista mutta ei siinäkään mitään ongelmaa kun verenpaine tosiaan oli normaali. Vauvan syke oli siinä 140 tai vähän alle ja pää alaspäinhän tuo siellä köllötteli:) Sf-mitta oli 31cm.

Toissapäivänä oli ihan järkyttäviä supistuksia, meinasin jo että tuleeko tässä lähtö sairaalaan, mutta meni sitten onneksi ohi. Kyllä nyt vielä viikon tai pari sais mahassa pysyä ainakin.

Joulu meni ihan rauhallisissa merkeissä, vanhemmillamme käytiin ja mun mammalla. Että mihinkään kauas ei tarvinnu onneks lähteä pyhinä. Joulusiivous jäi multa tekemättä sitten kokonaan, mies imuroi alakerran;D No, mitä väliä kun ei meille ketään vieraitakaan tullut...

Turvotusta ei mulla onneks ole ollut, ei ollut esikoisestakaan ollenkaan. Ihan on pystynyt sormuksia pitämään ja kengätkin mahtuu jalkaan. Yöllä käyn pissalla kerran mutta olen ruvennut heräilemään aamuisin jo 6 aikaan tai ennenkin eikä sitten tule enää uni:( Nyt kun vielä sais nukkua niin ei nukuta.

Synnytystapa-arvio tehdään kuulemma viikolla 37 mutta ei vielä ainakaan siihen varattu aikaa mulle. Seuraava neuvolakäynti on sitten 8.1.

jhk:n vessassakäynti pohdiskeluihin piti vielä kommentoida... riippuu kyllä kovasti millanen vauva on luonteeltaan. Meillä esikoinen oli kyllä varsin rauhallinen joten pystyin puuhailemaan aika paljonkin omiani. Mutta voisin kuvitella että vauva sen aikaa pärjäisi että äiti käy vessassa, vaikka sitten huutaiskin sängyssään tai lattialla;) Ja mukaanhan voi ottaa vaikka sitterissä tai kaukalossa jos siltä tuntuu. Ite kävin suihkussa niin että vauva oli kaukalossa kauempana niin ettei vesi roiskunut mutta että näki äidin kuitenkin.

Sirenia 34+3

Pitääpäs kirjotella myös neuvolakuulumiset, kun oltiin tipahdettu tokalle sivulle.. Eli kaikki loistavasti fyysisesti. Vauva on suuri, sf-mitta 34 ja ihan samoilla luvuilla menään kuin esikoisenkin kanssa. Saa tässä valmistautua punnertamaan yli 4 kg.. Tutkin eilen esikoisen aikaista neuvolakorttia, ja painoarvio heitti aika mukavasti.. Edellisellä viikolla tehty painoarvio oli 3400g ja poika painoi 4080g viikolla 38.. Tällä kertaa menenkin synnytyskartoitukseen, mikä se hienolta nimeltä tais olla, vähän varauksella. Halusin siihen kuitenkin kun sairaala on tällä kertaa eri ja esikoinenhan vietti yli viikon vastasyntyneiden teholla, kun jäi pahasti jumiin ja äitikin sai osansa.. En kuitenkaan pelkää synnytystä ja muutenkin reippaalla mielellä mennään kohti ensi vuotta!

HaLi! 34+6

Meiltäkin neuvolakuulumisia: napero on ilmeisesti kääntynyt (!). Joitain päiviä sitten heräsin pahaan kipuun kyljessä ja jouduin puolisen tuntia hengittelemään ja verryttelemään vatsaa, mutta kipu meni ohi ja möntti mahassa oli vaihtanut oikealta vasemmalle. Ilmeisesti tenava kääntyi samalla pää alas päin, sillä neuvolath oli sitä mieltä, että nyt on peppu ylhäällä. Olisipa hienoa, siellä äippäpolilla tuhrautuisi koko päivä jos lasta käänneltäisiin. Nyt sain uuden ajan vasta 16. pv, viikolle 37+. Silloin on viimeinen lääkärikin. Vauva on kovin ylhäällä vielä, joten ei sieltä ihan vikkelästi tulla, on aika turvallinen olo. Painoa oli saanut huimasti parissa viikossa, nyt painoarvio oli 2400, mikä on täsmälleen sama kuin esikoisella samoilla viikoilla. Esikoinen painoi syntyessään 41+ viikolla 3645, joten keskivertovauvaa täällä odotellaan. Syke on koko ajan ollut esikoista korkeammalla, olikos se viesti tytöstä? ;)

Esikoisella on kamala uhma, hajotti eilen silmälasini (kiva...) ja yrittää koko ajan lyödä (meidän hymypoika...) ja terrorisoida miten vain voi. Onneksi isänsä pääsi neuvolaan mukaan, saatiin yhdessä hämmästellä sydänääniä, jotka viimeksi vähän pelotti. Poika on liikuttavan huolissaan, kun äitiä tutkitaan, yritti myös repiä verenpainemittaria irti, kun inhoaa sitä täysin kaksivuotiaan siemauksin. Eikä rauhoittunut ennen kuin äiti laittoi kengät jalkaan... Saas nähdä miten hankalaa helmikuusta tulee!

no niin täältäkin hieman neuvolakuulumisia..vaavi on siis pää alaspäin, onneksi:) sf-mitta 30 ja vertasin esikoisen korttiin niin nyt onkin hieman pienempi.eli ehkä 'pelko' isosta vauvasta ei sitten toteudukaan..jospa saisimme tällä kertaa ihan 'sopivan' kokoisen.itselle oli tullut taas kahden vkn aikana pari kiloa lisää painoa.huh huh!
ja seuraava neuvolakäynti olisikin 7.1. alkaa nyt viikottaiset käynnit..
muistaakseni vauvan painarvio tehdään ensi kerralla (36vk), mielenkiinnolla odotan arviota.
34+6