HELMIMAMMAT 2008 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noista vauvan varusteista pitää vielä kommentoida... Meillä ei oo vielä läheskään kaikki kunnossa, etsin kyllä esille jo vanhoja 60-senttisiä vaatteita kasan, sekä vuodevaatteita, mutta en ole niitä ehtinyt vielä pestä saati sitten silittää. Muutaman alle 60-senttisen vaatteen vois kyllä hankkia, kun ne on tullut näköjään lainattua melkein kaikki jonnekin ja jääneet sille tielleen.
Siinä meni jo monta päivää, että sain raivattua kaappiin tilaa vauvan vaatteille edes pari kolme hyllyä. Hoitopöytää ei ole vielä, ja pinnasängynkin kokoaa varmaan vasta sitten isä esikoisen kanssa sillä aikaa kun ollaan sairaalassa. Kaipa se hätätapauksessa osaa ne vaatteetkin pestä, jos nyt joku äkkilähtö tulisi. Vaunut sentään on. Mutta onhan tässä vielä luultavasti aikaa. Hyvä että on jotain tekemistä ettei menen pelkäksi odotteluksi. Vaikka tuntuu kyllä että tuota tekemistä järjestyy koko ajan lisää ihan yrittämättäkin. Välillä ihan liikaakin.
Onko kenelläkään kokemuksia sellaisesta pinnasängyn päälle laitettavasta hoitotasosta tai mikä sen nimi lienee? Ajattelin, että se voisi olla kätevä, mutta en sitten tiedä...

Hui, onneksi selvisit säikähdyksellä, Rollepa. Mä en tiedä, onko mun kävelylenkeistä hyötyä vai haittaa, kun jäykistelen tuolla liukkailla. Meillä on lunta, tosi kaunis maisema ja pakkasta lähes -20! Mutta siis pelkään kaatumista jonkun verran.

Tulee ahkerasti luettua tota tammikuisten palstaa, että mitä on odotettavissa 4-5 viikon päästä. Mulla tänään tasan viisi viikkoa laskettuun. Jotenkin kuitenkin olen asennoitunut seitsemään viikkoon... Varmaan tämän gradulomani vuoksi.

Kävin ostamassa 56-senttisen toppapuvun alesta, kun neuvottiin, että se pakkauksen puku on liian iso. Onko teille muuten tullut äitiyspakkaus? Onneks tuolla Kelan sivuilla on sen sisältö, niin voi suurinpiirtein varautua. Olen kaivanut ompelukoneen esille, ja ajattelin ommella lakanoita, boksiin röyhelön jne.

Voikaa hyvin!

jhk 35+0

Huomenta,
taas yksi onnettomasti nukuttu yö takana, en tiedä mikä tämän valvomisen tekee, tosin eilen oli illalla tosi surkea olo,oksetti ja kivisteli vatsaa pitkin iltaa.Nyt on aamustakin vähän supistellut, mutta ei kovinkaan kipeästi.
Helmipöllö kyseli tuosta pinnasängyn päälle tulevasta hoitoalustasta, ei ole käyttökokemusta, mutta sellaisen minäkin ajattelin hankkia, aikaisemmilla on ollut hoitopäytä mutta en ole sitä kokenut tarpeelliseksi.Ei meilläkään ole pinnasänkyä vielä kasattu, mutta eilen laitoin äitiyspakkauslaatikkoon petivaatteet valmiiksi.Todennäköisesti nukutan vauvaa aluksi päivisin vaunuissa sisällä ,koska meillä on ns.oleskelutilat eri kerroksessa kun makuuhuoneet.

Maanantaina olisi taas neuvolassa käynti, jotenkin tuntuu että aika suorastaan laukkaa tässä loppuraskaudessa, välillä meinaa iskeä paniikki että se voi vauva päättää päivänä minähyvänsä syntyä.17.1 olisi sitten äitipolilla käynti tuota vauvan kokoarviota varten ja jos painoarvio on yli 4kg niin todennäköisesti voidaan käynnistää synnytys, se olisi helppoa kun tietäisi järjestää lapsille vahdin kotiin ja mieskin pääsisi synnytykseen.
Nyt täytyy lähteä jotain syömään, palaillaan.

Meillä on sellainen pinnasängyn päälle laitettava hoitotaso, mutta käytin sitä tasan pari kertaa keittiön pöydällä :), kun virittelin kestovaippoja ensi kerran. Oikeastaan käytän vain tuollaista vähän pienemää alustaa, joka mahtuu kylppäriin pesukoneen päälle. Ihan tukeva ja toimiva se hoitotaso pinniksen päällä on, mutta hoitotoimet tein kuitenkin vesipisteen lähellä ja muuten järkkäsin vaaville köllöttelytason lattialle, laitoin vanhan petarin päälle kauniin pussilakanan ja köllöttelin vaavin kanssa siinä. Oli ihanana lukea lehdet ja pilkkoa salaattiainekset siinä vaavin kanssa! Täytyy laittaa sama viritelmä nytkin.

Paljon en hankkinut esikoiselle 56-senttisiä vaatteita, mutta muutama niitä näyttää olevan. Saavat riittää, käärin sitten terättömistä potkareista lahkeita jos ei riitä. 56-senttinen toppapuku meillä onkin, sille tulee nyt käyttöä. En ole yhtään varma, onko se ihan välttämätön, onhan se äippäpakkauksen toppahaalari ihan liian iso, mutta eihän nuo meidän vauvat taida ehtiä tänä talvena kuin pötkötellä kopassa, joten se on suhteellisen sama, vaikka olisi isokin. Söpö tuo pienenpieni haalari kuitenkin on! Muuten en varusteita aio hankkia, kun on kierrosta tullutta ehjää tavaraa yli tarpeen, laitoin esillekin vain osan, kaikki väreiltään neutraalimmat 50-70-senttiset. Jos tulee tyttö, täytyy kaivaa pari söpöstä vaaleanpunaista röyhelövaatetta esiin.

Mutta hei oli mulla ihan oikea mielipidekysymyskin: koska te yhden tai useamman lapsen vanhemmat olette jättäneet pienokaistanne hoitoon pariksi tunniksi? Esikoisen kanssa tarvetta ei ollut, mutta nyt saatiin helmikuulle (tietysti) esikoiselle yksi tärkeä toimenpideaika, johon haluaisin ehdottomasti mennä mukaan (ja isä tietysti menee). Jos vaavi on jo pariviikkoinen, voisinko jättää hänet mummilleen ainakin pariksi tunniksi, että ehtisin saatella esikoisen osastolle? Mielipiteitä? Kivasti heti iskee tuo kahden lapsen loukku heti eteen :)

Jaksamisia kaikille, varokaahan niitä liukkaita!
Wilma 35+5 (kaiketi)

Tännekkin saatiin se talvi. pakkasta on siinä -8 asteen hujakoilla=)
mä mietin kanssa tuota pinniksen päälle laitettavaa tasoa, kun olin menettää uskon tohon koko hoitopöytään(se on aiheuttanu enemmän ja vähemmän harmia).mutta mies sanoi sen nyt laittavansa sihen kuntoon että ei tarvitse sitä romuttaa=) saahan sinne laatikoihin sitten vaatteitakin kivasti.mullakin maanantaina (taas) neuvola ja tiistaina on sitten se synnytystapa arvio. viimeksi neuvolassa sanoivat että tiistaina sitten hiukan saa suuntaa siihen vauvan painoon, että jos sairaalassa ovat sitä mieltä että oisi iso kokoinen niin alkavat sitten seurailemaan.mitä sekin tarkoittaa? että mahdollisesti käynnistäisivätkö?
mutta nyt on hilpastava sinne kauppan
Nina 36+0

mulla olisi kans maanantaina neuvola ja kaiketi tekevät painoarvion..ainakin lupasivat aiemmin että 36vklla tehdään..tosiaan 4 vk enää laskettuun aikaan, saa nähdä millon sitten päättää syntyä..

Wilma74, en muista millon olen ensimmäisen kerran jättänyt esikoista hoitoon mutta eiköhän se vaavi pärjää mummun kanssa ihan mainiosti sen aikaa että voitte hoitaa esikoisen toimenpiteen hyvillä mielin.Varaat vaan maidon ja vaipat mukaan:)
Mummukin varmasti mielellään hoitaa pienokaista.

Nostelen kun oltiin pudottu jo toiselle sivulle.
Ei mitään ihmeempiä kuulu, tosin nyt kun olen mittaillut noita sokereita niin eivät tahdokaan enää pysyä hyvinä, voi siis johtua siitäkin nämä pahat olot, täytyy huomenna muistaa sanoa neuvolassa noista kohonneista sokereista.!

Kirjoitelkaahan kuulumisia!

Nyt kysyn teiltä aijemmin synnyttäneiltä, toki muutkin saavat kommentoida=)
mutta mulla on nyt ollut edelleen näitä polttoja alamahassa jotka on siis kovempia mitä silloin kun niitä alkoi tulemaan. neuvolassa niihin ei kommentoitu mitenkään enempiä.nyt on parina päivänä vihlonut ihan hirveästi alamahasta, ja se sattuu aikast kovin niin että ihan itsekkin pelästyy kun vihlasee.mitä nämä voi olla? huomenna on neuvola, niin siellä täytyy niistä sanoa, mutta onko teillä muilla ollut?

hmmm..Nina84 en kyllä osaa auttaa, mutta mulla oli silloin pari viikkoa sitten melkoiset vihlonnat alapäässä ja oletan että ne oli vauvan kasvusta johtuvia kipuja..ja samalla tuli se pakottava tarve istua vessassa melkein koko ajan, mutta se meni parissa pvssä ohi..ei siis ollut pissatulehdus,se tarkistettiin.

itse tuossa ajattelin heittää semmoisen kysymyksen ilmoille kun tuo synnytys alkaa tosissaan lähestyä, että kuinka paljon olette 'suunnitelleet' etukäteen esim.synnytysasentoa tai kivunlievitystä?? en muista oliko tästä aiemmin keskustelua mutta kertokaa kuitenkin..kun mulla oli mielessä että voisi yrittää kokeilla sitä synnytysjakkaraa jos se suinkin on mahdollista..esikoisen punnersin sängyllä puoli-istuvassa asennossa.
Itse kivunlievityksestä olen miettinyt että en ainakaan halua spinaalia tai epiduraalia kun jotenkin tekee pahaa ajatuskin että pistetään selkään auts..jos sitä yrittäisi taas tulla toimeen ilokaasun voimalla. tietenkin sitten kaikki menee ihan päälaelleen ja sitä pyytää kaikki mahdolliset puudutukset heti kun pääsee sairaalaan hihi..ja voimat ei riitä muuhun kuin sängyllä makaamiseen..nooh, mutta saahan sitä suunnitella/haaveilla..

Nina en kyllä osaa sanoa mitä nuo sinun vihlaisut on, minulla tulee itsellä sellaisia kipuaaltoja ja ne kestävät yli puoliminuuttia ja säteilevät myös reisiin ja tiedän näiden olevan supistuksia.
momento,minulla on takana kolme luomusynnytystä (ei suunnitellusti) ja kaksi olen punnertanut sängyllä puoli istuvasti ja yhden sängyllä polvillaan.Ainakin meidän sairaalassa oli tuohon jakkaraan sellaiset ehdot että ei tehdä välilihaleikkausta, eikä spinaali,eikä epiduraalipuudutusta ja miehen täytyy olla tukemassa selkäpuolelta äitiä.
Olen itsekin miettinyt tuota kokeilla josse vain on mahdollista!Minulle ei tuota epiduraalia tulla laittamaan koska kaikki synnytykset ovat olleet nopeita, esikoisen synnytys oli 2h15min, toinen synnytys 2h5min ja kuopuksen synnytys kesti enää 1h5min, toivottavasti ei enää nopeudu tai en oikeasti ehdi edes sairaalaan.
Viimeyönä tuli muutama napakampi supistus ja ajattelin jo että nytkö se lähtö tulee, mutta ei onneksi vielä. Kuulun niihin ihmisiin jotka vihaavat sairaalassa oloa ja täällä pidetään uudelleen synnyttäjiäkin kolme vuorokautta sairaalassa, ahdistaa jo etukäteen varsinkin jos ei itse ole yhtään kipeänä niin tulee todella aika pitkäksi sairaalassa.En osaa ottaa levon kannalta sairaala aikaa.

Täytyypä lähteä herättämään koululaiset kun on ensimmäinen koulupäivä loman jäljiltä näyttävät kovin väsyneiltä!Niin ja sitten itse neuvolaan.

Nina, mulla ihan sama juttu! Mulla on ollut nyt noin viikon kamalia kipuja välillä. Ekat kivut tulivat uudenvuoden päivänä, silloin olin jo valmis lähtemään sairaalaan :)
Nyt olen huomannut että ne tulevat ja menevät, mutta joka päivä niitä on ja välilä niin kipeitä että menee ihan kaksinkerroin. Mulla ne tulee yleensä kun istun (autossa tai ruokapöydässä), ja vähän helpottaa kun lähden liikkeelle. Jotenkin epäilen että tämä on "lopun alkua" - tuntuu vaan siltä.. .saas nähdä! Pe kun olin siellä "hätäultrassa" niin vauva näytti ihan valmiilta, eli painoa 2, 7 kg. Alatutkimusta ei tehty, seuraava aika on lääkärille perjantaiksi.

Mä en ole suunnitellut oikeastaan mitään tuohon synnytykseen liittyen. Kivunlievitystä haluan varmasti, mutta muuten en osaa sanoa mitä haluan/tarvitsen. En oikein uskalla suunnitella kun pelkään että asiat menevät sitten kuitenkin eri tavalla. Aion heittäytyä ammatti-ihmisten neuvojen varaan.. Joo ja mä kanssa kammoan ajatusta 3 vrk sairaalassa. Ois ollut mahdollisuus perhehuoneeseenkin, mutta totesin että parempi on että mies tulee kotiin ja nukkuu (=kerää voimiaI) minkä pystyy, ja tietty hoitaa lemmikit. Kyllä meillä sitten on aikaa olla perheenä yhdessä kotonakin.

Heipitkästä aikaa..
Mie laiskimus olen vaan häthätää käynyt lukemassa teidän kuulumisia mutten ole itse jaksanut kirjoittaa. On ollut jotenkin vaan niin väsy - ja kun mie soli 2 vkoa lomalla, olen aika pitkälti keskittynyt olemaan enemmän tässä maailmassa kuin virtuaalimaailmassa. Nyt olen taas päivät yksin, ja konekin kutsuu enemmän puoleensa. Ei pitäisi kyllä istua täällä yhtään. Selkä on toivottoman kipeä, ja suppareita tulee niin paljon, että olisi kai vau-kirjan tms ohjeiden mukaan pitänyt olla synnyttämässä jo viikkoja sitten.. mutta eiköhän tämä meidän mukkelo vielä kyydissä pysy. Tänään aion aloittaa vauvan vaatteiden yms pesun. Ja kai sitä sairaalakassiakin pitäisi vähän alkaa pakkailemaan... kaiken varalta.
Onko teille muille annettu valmiiksi synnärille vietäväksi toivelista tms? Meidän sairaala/neuvola ei moista harrasta, mutta ajattelin sellaisen silti kirjoittaa, ihan ettei tarvitse enää stressata siinä vaiheessa kun sinne menee että muistanko sanoa kaiken mitä haluan. Synnytys alkaa muutenkin jo kovasti pyöriä mielessä.. niin näköjään teillä muillakin :) Kovasti haluaisin yrittää ponnistaa seisaaltaan.. mutta saa nähdä olenko samaa mieltä enää tosi tilanteessa...
Alkaa olla aika tukala olo jo.. ja vaavi on kovasti kaivattu tähän maailmaan. Itse en ainakaan taivu enää mihinkään.. en saa edes farkkuja oikein pois jalasta.. eikä muuten mahdu enää kuin yhdet mammafarkut :O !! Saapi nähdä missä vaatteissa sitä kohta tallustellaan, kun talvi vasta nyt tulee, ja mikään ei enää mahdu päälle.. No, eipä sitä ulso kykene pahemmin muutenkaan enää..

Mutta - iloista ja lumista talvipäivää kaikille!!!

C 81 rv 33+0 (enää 7 viikkoa!!!!!)

Huomenta!
Neuvolassa käyty, kaikki ok. Vauvan pää kiinnittynyt ja siitä se vihlonta kuulemma johtuu. th meinasi että on sillä vauvalla aika kokoa jo, mutta huomenna sitten sairaalassa enempi kertovat.

Mäkään en osaa Ninan kipuihin sanoa, paitsi voisko ne olla liitoskipuja? Mulla ei oo pahemmin vielä ollut supistuksia, paitsi sellaisia kivuttomia välillä. Muutenkin nyt on ollut hyvä olo verrattuna siihen, kun tossa joulunpyhinä alkoi jo tuntua että ei mahdu hengittämään kun vauva vie kaiken tilan, niin nyt on onneksi maha laskeutunut sen verran, että henki kulkee taas. Ulkovaatteitten mahtuminen alkaa täälläkin tulla ongelmaksi, kun esikon kanssa on pakko ulkoilla. Tänään oli aika homma myös näpertää muksulle sukset jalkaan:-) Kiva kun on talvi tullut joka tapauksessa.

Synnytystä mäkin oon miettinyt, ja ajattelin tällä kertaa ottaa jonkun puudutuksen jos vaan saan, viimeksi olisin halunnut sen vasta niin myöhään ettei enää kannattanut laittaa eli tällä kertaa ajattelin olla kaukaa viisas ja kysyä sitä jo vähän aikaisemmin jos sitten ehtis sen saamaan. Se mua ehkä eniten jännittää, että syntyykö tää toinen nopeammin kuin eka ja osaako lähteä oikeaan aikaan sairaalaan. Kävin just katsomassa kaveria sairaalassa, jolle oli syntynyt toinen lapsi ja se oli käynyt kyllä tosi äkkiä. Hänellä oli kaikki mennyt hyvin, oli mukava kuulla positiivisia synnytysjuttuja nyt, kun ei yhtään tiedä koska itsekin pääsee synnyttämään.

Synnytystä mietin kyllä joka päivä ja monta kertaa päivässä:D Esikoisen punnersin puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä ja samoin ajattelin tehdä nytkin. Ei mulle ainakaan viimeks tullu mieleenkään että olisin johonkin liikkunut avautumisvaiheen aikanakaan, paras asento meikäläiselle oli pötköllään:) Toivottavasti vaan nyt ei tarvii imukupilla repiä vauvaa ulos niinkuin viimeks, siitä tuli aika kivuliaat repeämät:(

Noista puudutuksista.. laitoin sillon esikoista odottaessa jo siihen esitietolomakkeeseen että haluan epiduraalin jos mahdollista, ja se mulle laitettiinkin sopivassa vaiheessa mitään kyselemättäkään enää. Samoin nyt laitoin siihen lomakkeeseen että haluan epiduraalin tai spinaalin tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan ja mitä tahansa muitakin kipulääkkeitä otetaan mielellään vastaan. ;D En halua kärvistellä kamalissa tuskissa jos jotain apua on saatavilla. Ilokaasusta ei mulle ollut viimeks mitään hyötyä, tuli vaan paha olo siitä. Ehkä en osannut ottaa sitä oikeella tavalla.

Sairaalassa täälläkin ollaan yleensä se 3 vrk vaikka olis uudelleensynnyttäjäkin. Toki saa omalla vastuulla lähteä pois aiemminkin mutta se vauvan lääkärintarkastus tehdään kai aina sitten kun vauva on 3pv ikäinen niin jos lähtee aiemmn kotiin niin pitäs käydä sitte uudelleen vauva näyttämässä. Eipä toi sairaalassa olo pahemmin houkuta kun en saanu juur yhtään nukuttua silloin. Vaikka tuolla K-HKS:ssa on vaan 2 hengen huoneita että suht rauhassa saa kuitenkin olla.

Mulla on neuvola huomenna, sitten ollaan taas vähän viisaampia että miten se vauva siellä köllöttelee, onko jo pää lähtökuopissa. Välillä siltä kyllä tuntuis mutta en sitte tiedä...

Kiva kun esikoisella saattaa olla vesirokko itämässä... viikko sitten oli leikkimässä lapsen kanssa jolla seuraavana päivänä puhkesi ne näppylät. Ja itämisaika on aika pitkä tuossa rokossa joten oikein kivalla säkällä on vesirokossa just kun mä olen synnärillä:/ Ei pysty nyt yhtä kaveriakaan näkemään kun hänellä ei ole vesirokkoa ollut ja hän on raskaana. Ei tosiaan viitti riskeerata... Toivottavasti kuitenki nähdään ennenkuin lähtö tulee:)

Marjulilla on kyllä ollut tosi nopeita synnytyksiä! Mulla eka oli 7,5h ja jännittää osaako lähteä oikeeseen aikaan jos alkaa supistuksilla eikä vesien menolla kuten eka. Että kerkiikö sitä mahdollisesti sairaalaan asti kun sinne kestää n. 45 min. ajaakin...

Sirenia rv36 tasan (enää 4 viikkoa la:aan, hui!)

no nih parempi vissiin ku ei ala suunnittelemaan yhtään mitään, kävin neuvolassa ja saan lähetteen äippäpolille kun terkkari epäili että vaavi on perätilassa.nyt ootan soittoa polilta että millon menen..sehän tästä sitten puuttuisikin että sektiolla synnytetään ja viikko maataan sairaalassa..mutta ei kait se auta jos kääntäminen ei onnistu.meidän sairaalassahan tosiaan on nyt se kokeilu että uudelleensynnyttäjät pääsevät halutessaan kotiin vuorokauden tai 2 vrkn jälkeen jos kaikki on kunnossa.täytyy toivoa että vaavi kääntyy ja saa synnyttää normaalisti..on se toipuminenkin paljon nopeampaa..

Heipä hei!

Joo tosiaan pitkästä aikaa,edellisestä kerrasta on tainut vierähtää jo kuukausi kun oon kirjoittanut tänne.Silloin jäin saikulle ja lupailin olla aktiivisempi,huono minä!!!!
En tiedä mihin tää aika on mennyt....
Pojan kanssa ollaan oltu nyt jouluviikosta asti kotosalla,yllättävän hyvin mennyt.Ei oo tarvinnut äipän kun pari kertaa "repiä peliverkkarit" : D
Mietin et miten mahtaa käydä kun jää hoidosta pois.Poju leikkii aika itsenäisesti,välillä nappaa kädestä kiinni ja sanoo tule äiti mennään leikkimään.

Kyllä tää kotona oleminen on ollut paljon mielyttävämpää kun töissä,siis noiden kipujen kanssa.Saa istua ja pötköttää aina tarpeen tullen.Vaikka silloin kun jäi saikulle ni aatteli et ei hitto miten sen ajan saa kulumaan,ja kuukausi vierähtänyt tosta vaan...

Kävin viime viikolla lääkärissä,siellä Keke edelleen pylly edellä tulossa.Ei vaan tajuu kääntyy vaikka kuinka nätisti oon yrittänyt jutella sille.No seuraava käynti on viikolla 37,jos vielä on perätilassa ni laittaa lähetteen äippäpolille.Siellä ilmeisesti kuvataan lantio ja mittaillaan tarkemmin.Ei kuulema päästä vaavia 4kg,sen yli menevät leikataan.Ja toivottavaa olisi et käynnistyis itsestään.
Lääkäri sanoi et 3-4% jää kokonaan perätilaan,mä kuulun tientenkin just tohon lukuun,mun erittäin hyvällä tuurilla!!!!
Mies ilmoitti hän taitaa jättää sen keikan(synnytyksen) väliin jos on perätilassa,et jää pojan kans kotiin mielummin...aikas reilu tukihenkilö vai mitä???Tai sit toinen vaihtoehto oli et mukaan tulee mut jos rupee ekaks jalkoja näkymään niin hän ottaa sielt salista kyl jalat alle.....
Eilen se ihmetteli et miten peräedellä voi olla vaikeempi kun normaali raivotarjonta...HEI HALOO!!!!Mikäs siinä molemmat tulee ihan pierasemalla ulos ja sit voikin lähtee kotiin : D : D Sitä miesten logiikkaaaaaaaa!!!

Vaavin koko oli tällä hetkellä 1,8kg joten hyvin mahtuu vielä kääntymään.

Viikonloppuna tuli laitettua vaavin vaatteet kaappiin,huonetta en oo päässyt laittamaan mihinkään suuntaan.On ollut tällä hetkellä työhuoneena ja ns.varastona.Sielt pitäis heivata pois kirjoituspöytä,pöytätietokone(jätetään vain tää läppäri) ja kaikkee muuta sälää.Täytyy soittaa Konttiin jos tulisivat hakemaan pois,on noita jätesäkkejäkin muutamia mis on vaatteita yms.Pääsee niistäkin eroon

Mulla on noita kipuja tullut tonne alapäähän,heti alkaa jomottamaan /pistämään kun lähtee vaunuilemaan pojan kanssa,illalla sitten lyllerretään kuin mummo ankka.Kohdun suulla ei oo tapahtunut muutoksia sitten joulukuun käynnin jälkeen,pehmeä ja 2 snt jäljellä.Vatsaa kiristää tosi paljon,välillä oikein kipujen kera.
Nii joo meille ei vissiin oo tulossa Keijoa vaan Anneli kuten silloin joskus kerroin...Mites Rollepa onko teille tulossa "Keijo"?
Oliko jollain muulla perätilassa vai muistanko et ois kääntynyt oikeinpäin?
Neuvolassa kävin viime perjantaina,hb noussut 119(raudan ansiosta ennen 111),painoa 5vkossa 3kg(yhteensä nyt 8kg),paineet ok ja aavistus proteiinia virtsassa.Oon tosi huono juomaan aamuisin,päivällä janottaa enempi.

Sellaista piti viel kysäistä et millaiset tuplavaunut ootte hommaneet jotka niihin joutuu nyt turvautumaan?Mulla on viestii tuolla vauvanhoito puolella...
Oon ite miettinyt noita Herculeksia tai halvempaa Carenan Double swingejä...oon lueskellut muita palstoja ja siel on noita Herculeksia kehuttu.Kertokaa mielipiteitänne....Noi Carenat oli uusimmassa Hobby Hallin kuvastossa.

Taidan lähtee kokoamaan noita Brion vaunuja,laittais koppaa paikoilleen.Täytyy valokuvata ja laittaa nettiin ja muutamaan ilmoitustaluun et sais myytýä ne.Harmittaa vaan luopua niistä...

Ihanaa kun on vihdoin lunta,lähdetään pojun kans tohon lähipuistoon laskemaan mäkeä pulkalla.Toinen kerta tänä talvena!!!No eipä tota lunta oo tainnut missään muuallakaan olla.

-tiittus ja Anneli(ex-Keijo) 32+5+

taasen neuvola kuulumisia.sf-36 ei verenpainetta,valkuaista oli johtunee tosta valkovuodosta.painoa oli tullut viikossa päälle kilon verran.hb nousussa,turvotusta jonkinverran.täälläkin supistelee ja varsinkin yöllä,ja välillä vihlontaa.
no tarkemmat tutkimukset sitten oulaisissa:)

Terveisiä äitipolilta! Sain lähetteen sinne, kun kohtu on suuri. Ja vauvahan oli 3500g-3700g nyt ja rv36 menossa. Esikoinen jäi hartioista kiinni ja siitä syystä itse tahdoin tuohon synnytyskartoitukseen. Viikon päästä olisi magneettikuvat ja siitä viikko eli rv38 on uudelleen lääkäriaika polilla ja käynnistellään, jollei siihen mennessä itekseen ala tulemaan. Kohdunsuu oli jo sormelle auki, ja lääkäri sanoikin, että mulla on selviä supistuksia. En ole ite niitä sen kummemmin noteerannut, mutta täytyy kai se sairaalakassi laittaa valmiiksi.. Aika lähellä h-hetkeä ollaan ja aika on kulunut ihan huomaamatta! Toivon vaan, että ehdin niihin kuviin ennen synnytystä..

Tiittus, noista tuplakärryistä... Ei olla ainakaan vielä hommattu mutta katsellut olen siltä varalta että jos kuitenkin tarvitaan. Eli noi hobbarin Carenat on ainaki meille varsin varteenotettava vaihtoehto koska kalliita emme halua ostaa. Sitten on kuulemma Emmaltakin tullut joku uus malli Jule Twin vai mikä se nyt olikaan. Herquleksen rattaat on kaverilla ihan sellasena yhden lapsen mallina ja ne on ainakin olleet kuulemma hyvät, tuplista en sitten osaa sanoa.

HaLillahan on jo jänskät paikat... itekin sitä on nyt ruvennut tajuamaan että kohta se on menoa taas..

Taas kirjoittelu jäänyt vaikka päivittäin oonkin käynyt vilasemassa näitä juttuja. Neuvolakäynnillä kaikki oli ennallaan, seuraavaksi onkin lääkäri, käyntejä ei ole niin usein kuin "pitäisi", mulla kaikki on mennyt ilman huolta ja soitella sinne päin saa heti jos jotain tulee. Vauvan vaatteita kaivoin esille ja pesemisen aloitin tänään, katselin että jos meille tuleekin nyt poika, niin ihan pienet vaatteet on neutraaleja, mutta heti 62-eteenpäin alkaa punaiset ja pinkit vaatteet esikoisen jäljiltä. Ois nyt tyttö vaan, niin menis kaikki samat... :) Meillä on punainen 62 cm toppahaalari ja se saa kyllä kelvata vaikka olis poikakin! Eipä sitä tarvi kuin tän lopputalven.

Vastailen tässä aiempiin keskusteluihin liittyen:
Kyllä se synnytys täälläkin pyörii mielessä, kipuihin otan helpotusta jos vaan mahdollista on, sain viimeksi epiduraalin, kun ilokaasusta meni vaan pää sekaisin ja se oli loistava! Kivut hävisi täysin ja pystyin jopa torkkumaan siellä salissa. Aikaisemmin (kun siis synnytys käynnistettiin) olin ammeessa ja se kanssa auttoi, joten jos on mahdollista, niin kokeilemaan vaan!

Ja Sirenia: mulla oli kanssa imukuppisynnytys ja tiedän kyllä millaista on revetä... Paikat ei kestäny istumista kahteen viikkoon ja olin synnytystä seuraavana päivänä vielä leikkaussalissa paikkailtavana... Mutta kaikesta selviää ja kyllä ne paikat paranee!! :)

Meillä Satakunnan keskussairaalassa on kuulemma uusi kokeilu, jossa uudelleensynnyttäjillä on mahdollisuus päästä hyvinkin pian kotiin, en muista tarkkaan mitä neuvolatäti sanoi, jotain jopa 12-24 h synnytyksestä. Vauva vissiin piti käyttää sitten vielä lääkärintarkastuksessa siellä myöhemmin. Ensisynnyttäjät ovat kauemmin, mäkin olin silloin 4 pv.

Tuplarattaat ostin, Ora Landit, halusin isoilla nelipyörillä, koska asutaan sorateiden varrella ja esikko nukkuu vielä päikkärit rattaissa. Nuo tuntui isoimmalta sisämitoiltaan, vaikka ovatkin ulkomitoiltaan kapeimmat. En aio niillä kaupunkiin ostoksille, vaan jos saisi sitten lenkkeiltyä niiden kanssa ja käytyä lähikaupassa. Katsoo sitten tarviiko myöhemmin hankkia vielä tuplamatkarattaat, vaikka esikko on kyllä aika reipas kävelijä, ehkä valjaat pitää laittaa päälle ettei ihan karkaile omille teilleen kaupoissa... :)

Muuten olo on ihan hyvä, mutta häpyluu ja nivunen vihloo ja iltaisin selkä särkee etenkin jos on tehnyt jotain rasittavaa. Kivuttomia supistuksia on aika paljon. Ja maha on tiellä etenkin nukkuessa ja kyljen kääntö on jotain järkyttävää, myös uni on levotonta ja katkonaista. Eli siis ihan mukavasti menee. No ei ole montaa viikkoa enää!

Moi,

johan alkaa meininki muuttua...

HaLilta kysyisin, että sf- mitanko perusteella kohdun suuruus arvioitiin ja tehtiin jatkotutkimukset? Mahani on koko ajan mennyt siellä kaikkien käyrien yläpuolella eikä terv. hoitaja ole asiaan juuri kommentoinut, tasaista kasvua vaan kiitellyt. Asia on kieltämättä vähän vaivannut. Synnytystapa- arvioon mennään huomenna, eiköhän tuo juttu sitten selvinne. Hirvittää, jos suoraan sanon....

Loppusuora avautuu pian, tsemppiä kaikille!

auliina 36+4

Iltoja!
tänään alkoi perhevalmennus ja olin siellä. hmm, taidan miettiä kahdesti että menenkö ollenkaan ensi viikolla. suoraan sanottuna tuntui hiukan turhalta ja katsottiin joku synnytysvideo, mitä en nyt välttämättä oisi halunnut edes nähdä. siellä oli yksi nuori pariskunta (viellä itsestänikin nuorempia) ja he vaan supattelivat ja tirskuivat koko ajan, todella ärsyttävää siinä sitten koittaa keskittyä kuuntelemaan.
siellä istuessa tuli taas sellasta polttoa ja n.3tunnin päästä siitä tuli uudestaan.huomenna onkin aika sairaalaan niin saa kuulla että missä mennään.
tänään tosiaan neuvolassa meinasi että jos sairaalassa katsovat vauvan koon suureksi niin synnytys käynnistettäisiin rv37 tienoilla, mutta tosiaan huomenna sitten kuulee.epäilen kuitenkin.tulen kertomaan sitten että miten meni=)
Nina 36+2