Onnea kaikille vauvan saaneille ja kärsivällisyyttä odottaville!
Odottamiselle on puolensa ja puolensa. Meidän tytteli päätti tulla 12 päivää ennen laskettua, ja eihän meillä ollut kotona läheskään kaikkea hankittuna! Miehelle kauppalista ja fingers crossed, että sieltä tulee jotain sinnepäin
Synnytys alkoi siis sunnuntaina aamuyöllä vesien menolla. Vettä ei tullut runsaasti, vaan sitä alkoi valumaan. Hetimiten sen jälkeen alkoivat kivuttomat supistukset, joita tulikin 12 tuntia noin neljän minuutin välein. Soitin aamulla saliin ja pyysivät tulla iltapäivällä tsekkaukseen, vaikkei tuntemukset muuttuisikaan. Menimme iltapäivällä äitiyspolille, ja he ottivat meidät sisään ja saliin, vaikka olin vain vähän auki.
Synnytyssupistusten katsottiin alkaneen sunnuntaina kuudelta illalla. Siitä 9,5 tuntia ja tyttö tuli maailmaan. Noin klo 22-23:een pärjäsin hyvin hapella ja ilokaasulla. Sitten alettiin kyselemään ammeen perään, mutta olin 4-5 senttiä auki ja amme oli siinä vaiheessa vaihtoehtoinen epiduraalille, joten ei kahta sanaa, ja tilattiin anestesialääkäri. Sain kestoepiduraalin n. klo 24 ja sen jälkeen katselin telkkaria pari tuntia
Kahden jälkeen supistukset muuttuivat ja ponnistamisen tarve alkoi tuntumaan. Puudute laitettiin kiinni. Ponnistusvaihe kesti puoli tuntia. Minulle tehtiin eppari, joten jonkun verran tikkejä on ommeltu (en yhtään tiedä, monta). Oma fyysinen toipuminen on ollut mielestäni nopeaa. Särkylääkettä pyysin osastolla kahtena ekana yönä, mutta sitten pärjäsin ilman niitäkin.
Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. En missään vaiheessa synnytystä tuntenut oloa huonoksi tai kestämättömäksi. Monta juttua (amme, aqua-rakkulat, jyväpussit, erilaiset asennot) jäi kokeilematta, kun ei ensikertalaisena tiedä, mitä pyytää missäkin vaiheessa, mutta ilokaasu ja epiduraali kyllä riittivät.
Synnytys oli kyllä "lastenleikkiä" tähän imettämiseen ja hoivaamiseen nähden! Olen aika pihalla. Osastolla iski todellinen epävarmuus. Emme pyytäneet perhehuonetta, ja yöt olivatkin sitten aika yksinäisiä. Sen vuoksi halusin lähteä kotiin neljän yön jälkeen, vaikka maidon eritys oli vasta niukkaa.
Kotona ollaan saatu vähän rutiinia ja mieli on pirteämpi ja olo varmempi. Maitoakin alkoi heti parin päivän päästä tulla.
Vauva on kyllä aivan iiihaana. Lähtöpaino tippui alle 3 kg:n, joten olen tissittänyt mahdollisimman usein. Nyt kun maitoa tulee, en kuitenkaan herätä 1-2 tunnin välein syömään, vaan syödään päivällä kolmen tunnin ja yöllä 2-2,5 tunnin välein. Illalla tyttö tankkaa molemmat tissit, mutta muulloin syödään vuorotellen molemmista. Perjantaina on neuvolatädin kotikäynti, joten nähdään painokehitystä.
Jatketaan kokemusten vaihtoa täällä ja sitten hoitopuolella! Vertaistuki on todella tarpeen
jhk ja tytsy 9 pv