** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Malinda
On kyllä huomattavasti aktivoitunu tämä mammaporukka viime aikoina, minä mukaan lukien. :)

Alushousuista. Ei ole meilläkään ollut käytössä muuten paitsi, että pienellä tytöllä ne on minusta sillon kätevät, kun on kesällä oikein kuuma ja mekko päällä eikä tarvita mitään sukkahousuja tms, niin sillon oli minusta jotenki kivempi, että tuollasen pienen konttaajan helmojen alta vilkkuu jotku kivanväriset pikkarit eikä pelkkä vaippa. Suomen kesässä ei taida montaa sellasta päivää olla, mutta me kun oltiin kuukausi Etelä-Euroopassa niin siellä oli alushousut lähes päivittäin käytössä.

No onpa tosiaan paljon kirjoiteltu taas. Mun ei kai vielä pitäisi olla täällä roikkumassa, kun vasta ens perjantaina alkaa äippäloma :) No, nytkin olen koko päivän vaan siivoillut töissä kaappia ja löytänyt kaikenlaista roskiksen täytettä monen vuoden takaa. Ja kivoja muistojakin, joita en viimeksi 5 v. sitten äippälomalle lähtiessä vielä osannut arvostaa...

Heräsin viime yönä kolmelta!! enkä saanut unta enää. Eikä oikein mitään syytä, ei kipuja eikä vauvakaan myllännyt ihmeemmin. Sitten olinkin seiskalta aika väsynyt ja nukahdin sohvalle. Onneksi on vapaat työajat ja pomokin eilen sanoi, ettei hän oleta mun olevan enää täysiä päiviä konttorilla. No, tänäänkin tulin sitten töihin klo 10.30 maissa ja vois kohta lähtee kotiin päikkäreille :) Tuo valvominen ärsyttää siksikin, että miehellä on ihan älyttömät unenlahjat, (välillä tuntuu että onko edes normaalia...) kun voi nukkua kuinka paljon vaan aamulla ja eilenkin nukahti telkun ääreen ysiltä. Ja nukahtaa aina n. 2 sekunnissa, ei reilua ja voisi käyttää välillä aikaa paremminkin...

Tuo limatulppa onkin mielenkiintoinen juttu. Viimeksi mulla tuli limaista veristä vuotoa synnytyksen käynnistyessä, joten oletan että se on sellaista? Mulla on kyllä nyt myös välillä tullut sellaisia kellertäviä limaisia "klönttejä", mutta olen pitänyt sitä vaan jotenkin hyytyneenä valkovuotona?

POKS 34

Hei, osaako kukaan antaa vinkkiä, mihin matkarattaisiin saisi laitettua pehmeän kantokopan? Siis että menee makuuasentoon ja on riittävän pitkä makuutila. Mietin kovasti miten saisi järjestettyä vauvalle mahdollisuuden nukkua ulkona... Meillä on parveke, mutta ei sellainen missä voisi säilyttää "parvekevaunuja" ja oikeat vaunut on pakko jättää alakertaan. Jos siis vaikka lenkin jälkeen jälkeen siirtäisi kantokopan vaunuista parvekkeelle matkarattaisiin niin voisi jatkaa unia siellä? Kesällä ei taida kyllä muutenkaan enää onnistua kun parveke on aika paahteinen.

miks musta tuntuu että kaikilla miehillä on joku ihmeellinen kyky nukkua ja nukahtaa!:D
minunki mies nukahtaa oikeesti sekunnissa ja nukkuu vaikka ympärillä tapahtus mitä!
niiiin epäreilua!

piti muuten vielä avautua ku ketuttaa niiin paljo!
saatiin mun siskolta 3vuotta vanha ikean gulliver-pinnasänky jossa ei oo nukuttu ees yhtä yötä, ku ne pääty perhepetiin silllon aikoinaan. no, sängyssä ei kuitenkaa ollu patjaa, ku se oli laitettu jo kiertoon ja viime viikolla ostettiin ikeasta tommonen hieno ja suht kallis(40e) pinnasängyn patja, jonka pitäs olla oikeen kokonen tuohon sänkyyn (60x120cm) eilen sitte kasattiin sänky ja survottiin patja sinne ja kappas, huomattiin että se patja on LIIAN ISO. tutkailin asiaa ja tuo 3vuotta vanha pinnasänky on kokoa 55x115, eli ne on tässä kolmen vuoden aikana muuttanu tuota kokoa viis senttiä suuntaansa. arghh! en nyt tiiä mitä tolle patjalle tekee, ku ei sitä voi tuossa sängyssä pitää.
ja tonne torniohaaparannan ikeaan meiltä on matkaa reilu 200km, nii ei vihtis pelkästään ton yhen patjan takia lähtiä ajamaaan. höh :(

pilli meillä kävi patjan kanssa samalla tavalla... Ei kyllä ollut Ikean sänky, mutta jotenkin kuvittelin olevan vakiokokoa ja patja ostettiin Ikeasta. Onko se sellainen josta saa päällisen pois vetoketjulla? Leikkasin raa'asti patjasta muutaman sentin pois saksilla ja laitoin päällisen takaisin. Vähän löysä on, mutta eipä taida haitata.

Mini77, juu saa tuosta ton päällisen pois, ja aattelin illan päälle kokeilla että onnistuuko tuo.. vähä vaan epäilyttää ku tuo on joku tommonen joustinpatja, nii että onnistuuko.. ois vaa pitäny ostaa normi vaahtomuovipatja ni ois helposti saanu leikeltyä!

Katyah: JEE lisää wintti-ihmisiä! Meillä tosiaan on n 1,5v whippet narttu. Onkos teidän wiipotin kumpaa linjaa? meillä näyttis. Mulle ei niin ollu väliä kumpaa linjaa on,niin otettiin sitten toi mikä ekana tuli vastaan ja vaikutti sopivalta meidän perheeseen. :) Mitäs, ootko sä tykänny whippetistä rotuna?

Mini77 meillä ainakin saa pliko 3:een sellasen gessleinin ( n.75 cm) puolikovan kopan. Jää pääosa ihan aavistuksen koholle, mutta kyllä meillä siinä vauva menisi :D
Me ostettiin ne kun tyttö oli 3 kk ja ihan hyvin makasi niissä sopivassa asennossa ;)

Fi0na

:wave: Tervetuloa uudet! Ainakin oli Katyah

Hei kaikki ja tervetuloa uudet!

Tänään tutkailtiin taas munuaisaltaita. Erikokoiset edelleen, muttei hälyttävää. Sydänkäyrälläkin piti maata melkein 50 min, kun vauva vaan nukkui (ja hikotteli) =)
Painoa arvioitiin vauvalle 2400g!!! Kilo tullut kuukaudessa.. Millanenhan mörssäri sieltä tulee? katsottiin sivuprofiilikuvaa ja kyllä löytyi huulta ja NENÄÄ !!! :LOL:

Seksi ei mua kiinnosta. Miestä kyllä, häntä tämä raskaus ei haittaa. Onneksi ei "vonkaa" mitenkään. Saan paljon hellyyttä, ilman että sen tarvitsisi johtaa mihinkään tositoimiin. Mulla on kyllä koko ajan huono omatunto, mutta ei vaan innosta.

Tuota vuotoa täälläkin ruiskahtaa välillä tosissaan niin että lapsivedeksi luulisi. Alasti jos on niin reisiä pitkin valuu vaan. Melko mielyttävää :x . Ja pikkuhousunsuojia saa vaihtaa monesti päivässä. Ja minä kun luulin että niistäkin pääsee eroon kun tulin raskaaksi.

Ristiriitaisia tuntemuksia, välillä tuntuu että onpa kiva päästä tutustumaan omaan pieneen ihmiseen, välillä miettii että taas yksi päivä vähemmän huoletonta (?) vapaata elämää.

Nyt katkesi ajatus. NIIN, mies väittää (ja on oikeassa :ashamed: ) että musta on raskauden myötä tullut vähän tyhmä.. En tajua juttuja, ja huumorintajukin on heikentynyt. Eli en tajua asiota tai sit otan kaiken tosissani. Ja miehestä on hauskaa kiusata mua, kun mä kiihdyn nollasta sataan sekunnissa. No, kiva tuoda iloa ympärilleen..

Vinttikoira-ihminen olisin/olen minäkin, koira vain puuttuu..

Tehilla ja E 33+5

tehilla kuulostaa tutulta nuo ristiriitaiset tuntemukset. Mulle tulee aina välillä vähän paniikinomainen tunne siitä, että miten tässä pärjätään ja selvitään, ja että enhän mä edes ymmärrä vauvoista mitään. Että miten mä osaan sitä vauvaa hoitaa ja siitä kasvattaa täysjärkisen ihmisen. Ja että nytkö ne huolettomat päivät loppuu, enkä voi aikoihin tehdä mitään omia asioita. Ja välillä mietin sitäkin, että oonko sittenkään valmis tähän kaikkeen. Sitten välillä taas tulee sellainen olo, että tottakai vauvan kanssa pärjää ja että maailman ihaninta, että saadaan oma pieni nyytti ihan pian. Viimeistään siinä vaiheessa, kun kyläilee lapsiperheen luona, tulee aina sellainen odottava ja malttamaton olo siitä, että ihanaa saada oma vauva. Uskon, että tällaiset tuntemukset on ihan normaaleja etenkin esikoista odottavalle, ja että näiden ajatuksien myötä samalla myös kasvaa siihen vanhemmuuteen. :) :hug:

Develly minäkin oon potenut huonoa omatuntoa siitä, etten saa mitään aikaiseksi. Etenkin tuossa joulukuussa, kun lojuin kotona sairaslomalla ja mies kävi koulussa 40h viikossa ja koulupäivien päätteeksi teki vielä kirjallisia kouluhommia yöhön asti, oli kyllä niin älyttömän laiska ja hyödytön olo. Yritin kaikkien kipujen keskellä tehdä edes kotitöitä niin paljon kuin suinkin pystyn, ettei miehen tarvitsisi niihin puuttua. Oli jotenkin riittämätön ja turha olo. Nyt mies on ollut joululomalla niin huono omatunto on vähentynyt, mutta kohta palaa miehellä taas arki kuvioihin niin saa nähdä, mihin oma olo sen jälkeen menee. Joulukuussa heräsin monena aamuna puoli kahdeksalta kun mies lähti kouluun, ja vähensin näin omaa mielipahaa siitä, että vaan olen ja nukun. Mies ei yllättäen oikein ymmärtänyt, mikä järki tässä oli, mutta jotenkin se tuntui enemmän oikealta kuin valua sängyssä aamupäivään.

Uusille tervetuloa minunkin puolestani, taisi ainakin pari uutta olla! :wave:

pilli meillä tuli myös pieniä ongelmia patjan kanssa. Meidän pinnasänky on 60cm x 110cm, joten jouduttiin teettämään patja. Anoppi sattui tietämään tästä lähistöltä paikan, missä patjoja tehdään mittatilaustyönä melko edullisesti, joten saatiin helposti oikean kokoinen patja. Minäkin olin kuvitellut, että sängyt on standardikokoisia, mutta näköjään ne standardit muuttuu vuosien myötä.

Tuli mieleen, että on kai teillä muillakin intoa ja halua jatkaa keskustelua tuolla vauvapuolella sitten, kun pienokaiset syntyy? :heart:

Moikka

Kyllä mulla kiinnostusta ainaski löytyy jutella vauvapuolellakin.
Yöllä koin kovat supistukset! Luulin, että nytkö se lapsi jo tulee?!!!, onneksi supistukset loppui, yöllä nukkusin ehkä 3-5, viideltä oli pakko herätä, kun ei saanut unta.
Muutto hommiin lähin 08.00, muutetaan Helsingistä Hyvinkäälle:) Ollaan viety ennemin suurin osa tavaroista ja tänään muutti koko perhe. Joten uudess kodissa olellaan nyt. Ite kun nyt ei voi nostella painavia tavaroita, maalata tai muuta. Järjestelin vain keittiötä, tyähuoneita ja lastenhuoneita:D
Seksiä meillä on ollut jonkin verran, mutta ei enää normaalin tapaan, mieheni ei myöskään ''vonkaa'' kuten ikuisuus sanoi, mutta itse en ole samalla fiiliksillä aina:)
Neuvola on ens viikon maanantaina, että sillee, tuleva isoveli on jo innoissaan:)

SippeSirkku&Masukki

Tervetuloa uusille! :wave: Ajattelin minäkin kirjottaa taas ku ei oo vähään aikaan tullu kirjotettua. Äippäloman alkuun olis vielä muutama viikko, sen jälkeen onkin aikaa istuskella koneella.. :D

Neuvolassa kävin ja kaikki oli ok. Huvitti vaan ku terkkatäti totes ilosesti sf-mittaa ottaessa, että "sulla on niin kauniin symmetrinen tyttömaha". :D niin, ja meillehän oli sit tulossa poika.. En vaan viittiny sanoa sitä sille, ku ajattelin et se vois nolostua tai jotain..

Vaunuista ynnä muista tarvikkeista on ollu puhetta. Ite en oo yhtäkään vauvan tavaraa ostanu... Kaikki oon saanu jostain ja mulle käy ihan hyvin vanhat vaunut ja vanha pinnasänky, sitteri, jne. Pinnasänky oli äklön vihree, joten itte sitten maalasin sen ja nyt se on uuttakin hienompi! Ei oo kellään samanlaista. Tein päätyihin makuuhuoneen sisustukseen sopivat kuvatki. :heart:

Täällä on alkanut synnytys mietityttää. Ku ei oo mitään hajua, et missä asennossa ois paras ponnistaa, mitä kivunlievityksiä kannattaa käyttää jne. Ku jotku tuttavat on sanonu et epiduraali on hiastanu synnytystä ja supistuksia ei ole tuntenut, niin ponnistus on ollut hankalaa kun ei oo tienny millon pitäs ponnistaa.. :/ Jotenki alkanu pelottaa synnytys, en vaan tiiä et mikä siinä pelottaa.. varmaan kipu tai sit et repee pahasti tms.

pilli- Meillä kans kutakuinkin saman kokonen pinnasänky, kun on aikas vanha. Ajattelin kans eka ostaa Ikeasta patjan ja sit leikata siitä oikeen kokosen palasen sänkyyn. Onneksi löysin kuitenki kodin anttilasta oikean kokosen patjan ja petarin..

Anteeks omanapaisuuteni, en muista mistä ollaan millonki puhuttu ja kuka mitäki sanonu.:ashamed: sen se tekkee tää raskaus, ei mittään muista..

serratus ja :heart: 32+3

Tuli mieleen tyttö/poikaveikkauksista kun siellä sydänkäyrässä sen melki 50 minsaa makasin. Että kun puhutaan että voiko päätellä sykkeestä onko tyttöä vai poikaa luvassa, oliko se niin että tytöillä nopeampaa kuin pojilla vai miten, niin tossa maatessani syke meni välillä 130 (pari kertaa alle 120) ja välillä 160. Että siitä jos olis ottanu minuutin mitan niin ajankohdasta riippuen olis tullu tyttö, sitten taas poika....

No huh, onpa tullut tekstia naisilta. Hyva, hyva!

Pikasesti tulin vaan lukasemaan ja poksumaan POKS!

Vaunuista sen verran, etta saan sukulaiselta melkein uudet. En tieda minkalaiset, mutta ei haittaa. Kuhan nyt edes ne 4 pyoraa olisi, niin kivempi lykata ;)

Sarina ja Sisu 34+0

Ihanaa, nyt on makuuhuoneessa hoitopöytä ja siinä päällä tuollainen pehmeä hotioalusta. :heart:

Ajattelin huomenna mennä ostamaan vaippapaketin ja tutteja ja tuttipulloja varmuuden vuoksi. Valaiskaa joku viisaampi mua, onko noissa pienissä vaipoissa jotain eroja, onko joku merkki todettu erityisen hyväksi? Lähinnä epäilyttää, että onko joku merkki sellainen, että falskaa helposti. Ja noita tuttejahan on vaikka mitä luonnonkumisia ja sitä ja tätä, mitä mä osaan ostaa vai kannattaako ostaa pari erilaista ja kattoa, mistä vauva tykkää?

Tehilla: mikä vinttirotu kiinnostaa eniten?

Huh, onneksi mä sain vinkin että Ikealla on ihan oma mitoitus patjojen suhteen ja että kannattaa ostaa myös lakanat yms. muut vehkeet samalla kertaa. Olis tullu muuten muutama ärräpää sitten noiden epäsopivuuksien takia!

Mitäs olette ajatellut: peitto vai unipussi? Oon jotenkin mieltynyt tuohon unipussiajatukseen että se pysyy yön siellä lämpöisessä. Kokeillaan ainakin.

Vaipoista on montaa mielipidettä :/ Jollekkin on käynyt toinen ja jollekkin toiselle toinen.. Meille on aina sopinu libero ja serkkupojalle pampers ;) Mutta kait se käyttämällä oikea löytyy koska merkkejäkin on monta!
Ja ne vellit voi tulla vahingossa ulos mistä vaipoista vain :kieh:

Epiduraalista minä ainakin ponnistin ihan normaalisti. Ainoastaan supistuksia tuettiin oksitosiinitipalla ( olikohan oikein kirjoitettu? ). Mutta ei epäilystäkään milloin pitäisi ponnistaa!
Mutta eihän nuo toimi välttämättä samallalailla kaikilla ihmisillä :|

Sängystä sen verran, että meilläkin vanha ( 40v) ja pienellä patjan pienentämisellä löytyi sopiva. Kavennettiin vaan hieman reunasta niin passeli oli :D Ja koska siinä on sellanen suoja päällä niin edes "leikkaus" kohtaa ei huomaa..

Fi0na

vaipoista nopeesti tuun kommentoimaan.. Meillä pojalla käytettiin ihan vauvana pamperseja, liberot falskas aina kun tuli kakka.. ja sitä sinappimössöö oli sit kaikki paikat täynnä. Pampers piti ees vähän paremmin :) niitä ajattelit nyttenkin ostaa.. ku vaan sais aikaseks ettei jää beibe ilman vaippoja :D

Katyah kiinnostaa borzoi, engl.vinttik., skotlanninhirvik. sekä irlis (vaikkei nyt ihan ehkä vinttikoira ole). Oikein haave olis pelastaa jostain Briteistä joku "epäonnistunut" juoksija joka muutoin lopetettais. Menis vaan varmaan hieman rahaa tämän tonttimme aitaamiseen. Tästä lappaa pihan läpi kissaa, jänistä ja naapurin jäniskoiraa joten varmaan olis meidänkin "Tessu" jonon jatkona... :D

Nemu meillä taas tuli vellit ulos pamperseista :LOL: Tässä se taas nähtiin, että kaikki ei sovi kaikille..
Joillakin voi taas iho reagoida erilailla eri vaipoissa. Meillä esim. tytön takapuolta siitä vaipan reunakohdasta alkaa aina kutittaa kun käyttää pirkkavaippoja :/ En tiedä mistä moinen johtuu? Kait niistä materiaaleista tms.

Fi0na

Nopeasti tulin vain kuulumiset kertomaan..nyt ei jaksa kommentoida muuta :ashamed:

Eilen olin siinä synnytystapa arviossa ja kaikki ei sitten mennytkään niinkuin piti..pojalla huomattiin rytmihäiriöitä :( . Sain sitten lohjan sairaalasta lähetteen naistenklinikalle, jossa kävin tänään. Tunnin verran otettiin sydänkäyrää, joka olikin ihan normaali..sitten lääkäri vielä ultrasi ja yhden lyhyen alentuman huomasi. Muuten kaikki rakenteet,keuhkojen toiminnat jne olivat normaalit *huokaus*
Lääkärin mukaan siis voidaan olla huoleti, kun kaikki näytti tänään niin hyvältä ja vauva voi hyvin ja liikkuu paljon...mutta kyllä tuollanen vaan säikäyttää kovin :'( . Aina jotain tällästä pelkää, mutta kuitenin ajattelee että ei omalle kohdalle satu!
Maanantaina pitäs sitten kuiteski mennä lohjalle ottamaan ekg käyrää ja keskiviikkona naistenklinikalle lääkärin tarkistukseen. Eli halutaan nyt varmistua, että oli sitten kuitenkin vaan ohimeneviä rytmihäiriöitä, joita kuulemma lähes kaikilla sikiöillä on :eek:
että huhhei..niin sitä luuli menevänsä ihan vaan rutiini käynnille sairaalaan, muuta toisin kävi.
Muuten tuo synnytystapa arvio hommeli oli kyllä niin turha, kun ei lääkäri tehnyt muuta kuin katsoi vauvan kokoarvion ja thats it :eek: ei kokeillut mun lantiota tai mitään...
En tiedä sitten johtuiko siitä, kun edellinen sektio oli perätilantakia?!
Vauvan koko rupes kyllä hiukan pelottamaan myös..oli meinaan viikolla 36+0 3,1-3,3kg :eek: :eek: :eek: :eek: kuulostaa aika isolta ainakin mun korvaan???????

Nyt kuitenkin mentävä saunaan ja nukkumaan. Perjantai illan jatkoja kaikille :wave:

:wave: Tervehdys! Ilmoittelen vauvauutisa. Meille syntyi 29.12.2009 pieni poika. Rv oli tuolloin tasan 32. Mitat 1590 g ja 40 cm.

Pienestä koosta ja varhaisista viikoista huolimatta on osoittautunut virkeäksi ja sisukkaaksi pikkumieheksi. Pari ensimmäistä päivää sai lisähappea nasaalin kautta, mutta hoitajien mukaan ei pitänyt koko vekottimesta ollenkaan. Poju onkin nyt reilun viikon verran hengittänyt omilla keuhkoilla ja ilman lisähappea. Painoa oli tänään 1700 g ja ikää viikko ja 3 päivää.

Synnytys tapahtui lopulta sektiolla, kun Pojun napanuora osittautui hyvin lyhyeksi.

Tulen kertomaan lisää kuulumisia aina välillä. Nyt aika kuluu vauvaa ihastellen sairaalassa.

-mervi-elina ja poju

Yhteistyössä