*Helmikuun hurmaajat syyskuussa*

kivoja massuja! :) yykaakoolla on kyllä jo hyvän kokoinen massu!! :) mä en tiiä huomasitteko mut tuossa yhessä viestissä oli mun masukuva.. siis siinä on vain tuo 22.. :D

mullakaan ei ole ikinä napa pullahtanut. se vaan menee tasaiseksi! :D

lääkärineuvolasta: minulla on ollut yksi lääkärineuvola silloin muistaakseni viikoilla 14-15.. ja mun käsittääkseni vielä on yksi lääkärineuvola sit loppupuolella..

nyt alkaa vissiin pikkuhiljaa liitoskivut löytää tiensä tännekkin!! |O ei vielä pahat mut huomaa jo liikkuessa..

Mä sain kuulla viimeviikolla ensimmäisen vähän negatiivisemman kommentin meitin lapsilukumäärästä.. yks kolleega sanoi että miten sä taas oot raskaana?? :eek: et eikö toi kolme olis riittänyt?? mä jäin kyllä monttu auki eka kattoo sitä kolleegaa ja tuumasin vain että eiköhän tää on mun oma asia.. :( mut jotenki tuli kyllä paska olo..
 
Moikka!!!

Ihania masuja kaikilla, mullakin jo melkoinen pallo, mutta kännykästä puuttuu se sellainen johto, jotta sais liitettyä kuvia koneelle, eikös siihen semmoinen tarvita, koneella ois makuuasennossa otettu kuva, mutta mä en osaa liittää sitä.... :ashamed: Tosin sekin kuva otettu viikolla 15+, että eipäs se oikeen enää tämän hetkistä tilannetta enää kuvaa ;)

Eipä mulle mitään erikoista, liikkeitä tuntuu jo joka päivä, edelleen parhaiten iltaisin, mutta näkyy kyllä ihan päältä päin, että eiköhän pikkuinen sielä kuitenkin kasva ja voi hyvin.... :heart:

maaliskuu ja Rakas :heart: 19+2
 
No neuvolassa käyty. Ja vauvan sydän jytkytti sellaista vauhtia että ihan nauratti :LOL: .
Nyt vaan niitä liikkeitä odotellaan. Veriarvot ja muut pysyny kohdillaan. Paino alkanut nousta, lehtitaikina maistuu...

Ja pitäis sit kuulema ruveta päättämään tuo influenssarokotus -juttu. Rokotteet on meille tilattu ja tulossa. Terkka ei sanonut juuta eikä jaata et kannattaako ottaa, kun on puolensa ja puolensa asioilla. Kunhan tässä pähkäilen. Nim. En ole koskaan sairastanut flunssaa..

Tehilla ja E 18+3
 
Samariini Inhottavan kommentin olet saanut kuulla. Minä sain joku aika sitten vähän samantyylisen kommentin, kun yksi tuttu kuuli, että odotan. Sanoi, että: "etkö sää mitään muuta osaa tehä?" Meille siis kolmas lapsi nyt tulossa. Ei varmaan tarkoittanut tuolla kovin pahaa, mutta kyllä se jotenkin kolahti :(

Mutta noita sanojiahan aina riittää. Pitää sanoa, niinkuin mummoni tapaa sanoa, että: "Kateellisten panettelua" :D
 
mä en tiedä miks mulla on taas pari päivää ollu sellanen fiilis tai oon miettiny että onko se pikkunen vielä sielä elossa,tää tuli viimekski n.viikko ennen neuvolaa ja nytki mulla on ens viikon perjantaina neuvola..onkohan tää koko ajan nyt tällästä,tai luulen että se helpottais ku tuntis kunnolla liikkeet mutta nyt ei oikeen mitään tuntemuksia oo ni on tavallaan ihan tyhjän päällä.
mä en oo viittiny ees miehelle kertoa näistä tuntemuksista vaikka yleensä kaikki kerrotaanki toisillemme,mutta nyt tuntuu että se rupee pitämään mua ihan kahjona jo :whistle:

pieniä muljahduksia ja kuplintaa oon pari kertaa tuntenu mut en yhtään kyllä varma että oliko ne vauvasta johtuvia vai jostain muusta,toivottavasti oli liikkeitä :heart:

ääh,kai tää tästä ainaki viimestään sitte taas helpottaa ens viikolla kun pääsee neuvolaan.

piipi ja papu rakas 17+4
 
Piipi Pöppiäinen mulla on noita ihan samoja tuntemuksia, ja juuri kanssa alkuun tunsin noita liikkeitä todella, siis liian todella harvoin ja olinkin valmis soittamaan neuvolaan sydänäänten kuuntelua, siis meni päiviä etten tuntenut mitään.... :hug: Tuo huolen on kyllä niin kokonaisvaltaisen inhottava, että ajattelin jo hermoni menettäväni, mutta niinpä ne liikkeet vaan on alkanut tuntumaan.....Ehkäpä sullakin siis! Mutta vieläkin väliste mietin, että mitenköhän tuolla masussa voidaan!!

maaliskuu
 
Alkuperäinen kirjoittaja maaliskuu:
Piipi Pöppiäinen mulla on noita ihan samoja tuntemuksia, ja juuri kanssa alkuun tunsin noita liikkeitä todella, siis liian todella harvoin ja olinkin valmis soittamaan neuvolaan sydänäänten kuuntelua, siis meni päiviä etten tuntenut mitään.... :hug: Tuo huolen on kyllä niin kokonaisvaltaisen inhottava, että ajattelin jo hermoni menettäväni, mutta niinpä ne liikkeet vaan on alkanut tuntumaan.....Ehkäpä sullakin siis! Mutta vieläkin väliste mietin, että mitenköhän tuolla masussa voidaan!!

maaliskuu
kiitos lohduttavista sanoista.mä jo täälä itkutkin tirautin ja helpotti vähän.no ens perjantaina oon taas viisaampi =)
 
Lääkäri määräsi minut vuodelepoon. Nyt täytyy siis unohtaa kaikki kotityöt ja ottaa ihan rauhallisesti. Ehkä sitten kun nämä kriittisemmät viikot on ohitettu, voin alkaa rehkimään...? :eek: :attn: :D Mutta vauvan parhaaksi on nyt näin tehtävä.

Laitetaan nyt tänne kuva tuosta omasta vatsasta. :ashamed: :ashamed: :ashamed: Pahoittelut lököhousuista! Eikä tuo oma vatsa omasta mielestä ole kovin söpö ja nätti, mutta sisältöhän on se tärkein! :heart: Kai tuo minun napa on sitten pullahtanut...Vai?



-mervi-elina ja pieni rv 18+2
 
Kiva katsella masukuvia. Omastani en kehtaa(enkä varmaan osaakaan) kuvaa laittaa kun vatsa täynnä raskausarpia ja ylim. nahkaa edellisten jäljiltä, mutta ihailen teidän kaikkien otoksia. =) Ja mervi-elina sisältö on tosiaan tärkein ja minun mielestä sun vatsa on yhtä kaunis kuin muidenkin!

Mukavaa viikonloppua kaikille ja hyviä vointeja. =)
Täällä voidaan oikein hyvin, Alina ja 17+6 =) :heart:
 
Alina78 näemmä nuo vanhat, unohtuneet raskausarvet tulevat taas esille. :ashamed: Lupaan pukea paidan päälle seuraavaan kuvaukseen. :LOL: ;)

Kävin muuten katsomassa Firkon yhdistelmävaunuja. Tuntuu, että tuo vaunupaketti olisi hyväkin vaihtoehto. Taitaa muuttua oma alkuperäinen suunnitelma ja Oran vaunut on kakkosvaihtoehto. Kun vaan uskaltaisi jo tilata...

-mervi-elina ja pieni rv 18+3
 
Piipi Pöppiäinen, kyllä mäkin olen jatkuvasti huolissani, kun liikkeitä ei tunnu joka päivä eikä ainakaan kunnolla. Nyt on taas ollut ihan tosi hiljaista ties kuinka kauan. Ja vaikka yrittäisi itse töniä, ei auta. No tiistaina ultraan ja sitten näkee mikä on tilanne oikeesti. Pitää vaan uskoa, että kaikki on hyvin ja ehkä vähän vähemmän tarkkailla tuota navan seutua. Sitä paitsi, pakkohan siellä on jonkun kasvaa, kun mahakin kasvaa koko ajan :)

mervi-elina, kävitkö ihan livenä katsomassa Firkoneita? Mä olen ne jo päättänyt tilata, vaikka en ole koskaan nähnytkään :) Väri valitaan, kunhan sukupuoli on tiedossa. Ja uskaltaa tilata, eli ehkä joskus kuukauden päästä, aikaisintaan.

Mä huomasin kanssa, että vanhat raskausarvet tulee nyt esiin... Pitää toivoa että ei tuu uusia ainakaan paljoa.

Mini ja Pompidou 19+0

 
Hei!
mervi-elina jamini77, miten tämän nyt sanoisi, no ihan sillei huomiona vaan. Olin ostamassa noita Firkoneita myös, kun ovat NIIN törkeen hyvännäköiset ja niissä on kaikki mitä pitää, ja edukkaat ovat. Tuttavillani sellaiset olleet käytössä maaliskuusta lähtien ja kävin niitä testailemassa. Itseäni arvelutti lähinnä rungon kestävyys. Sanoivat he ainoaksi viaksi että vaunut kitisevät aikalailla. Minua se nyt ei häirinnyt, mutta aika vähäinen käyttö takana.. Itselläni tökkäsi siihen että vaunujen kasaaminen (autoa varten) vaati voimaa (tai sit vaan harjoittelua..) ja edelleen epäilys kestävvydestä jäi kalvamaan. :|

Tämä nyt EI sitten ollut mikään mollauspuheenvuoro, vaan omat huomioni. Varmasti kestävät lapsen jos toisen ja hinta-laatu -suhde toimii!!

T.Tehilla
 
Ihania pikkuisten yksiökuvia :heart: Täytyy katsoa jos joskus saisi aikaiseksi omakin masun tänne laittaa.

Toivotaan Piipi Pöppiäinen että liikkeet lisääntyisi, niin saisi varmuuden tunteen itsellesi. Täällä liikkeitä kyllä tuntuu, mutta silti tulee välillä epätodellinen olo. Tuon rakenneultran jälkeen kyllä tuli jotenkin "ylpistyminen" siitä mitä ihanaa tuolla sisällä onkaan. Nyt sitten kun on pienen nähnyt, niin kokoajan miettii omissa tekemisissä, että miltähän se masussa tuntuu ja voinko nyt syödä tätä tai tehdä näin jne.

Mulle on ilmestynyt uusi vaiva, nimittäin jalkasärky ja levottomuus. Yleensä se iskee joko iltaisin tai viimeistään yöllä. Sitten saa yöllä tyynyä kammeta jalkojen alle.
Lisäksi nythän pitäisi alkaa olla energisimmillaan ja niin täällä taitaa moni ollakin. Itse olen kyllä tosi väsynyt ja yölläkin tunnun nukkuvan aika katkonaisesti. Ei kai ne hormooni ala jo nyt totuttamaan yöherätyksiin, eihän?????

Ihanaa että on perjantai :LOL:

HelmiHaave ja pikkuinen rv 21+3
 
Ihania masuja kaikilla =)
suzyco ja pikkukakkonen21 : ei oo kaksoset tulossa (huh, se vielä puuttuiskin ). Maha on vaan päättänyt nyt kasvaa tollaseks. Toivottavasti ei sama tahti jatkuis tai muuten mä halkean kirjaimellisesti :D
Mulla kans napa tullut loppuraskaudessa sileeks ja sitä ennen pullahtanut tollain kivasti. :kieh:

Liikkeistä: Ei kannata olla huolissaan, vaikka ei aina tunnukaan liikkeitä. Riippuu niin siitäkin, missä asennossa vauva siellä jyskyttää. En mäkään päivisin paljon ehdi kuulostella liikkeitä, mutta iltaisin sit vähän ehtii ja jos ei heti ala tuntuun liikkeet niin oon juonut makeaa mehua ja "töninyt" kohtua. Aina sit sen jälkeen on vähän jotain tuntunut :heart:

mervi-elina Koitahan jaksaa vuodelevossa! Jouduin kanssa esikoisesta vuodelepoon olikohan se joskus rv26 paikkeilla ennenaikaisten supistusten vuoks. Aluks otinkin ihan rauhallisesti (lue: mies toimi kotiorjana ) , mut loppuraskaudessa sit elin normaalisti. Vauva syntyi sit rv 38+4 eli pysyi mahassa hyville viikoille. Tylsäähän se makoileminen on, mutta kylllähän sen pieneen ihmeen vuoksi tekee mitä vaan :heart:

Nyt täytyy mennä kun pikku-miehet kinastelee keskenään.

yykaakoo ja 19+5
 
Mini77 en siis livenä ole nähnyt kyseisiä vaunuja. Netissä tutustuin. Ainoa miinuspuoli on mielestäni nyt se, että kaikkia värivaihtoehtoja ei ole toistaiseksi saatavilla. :LOL:

tehilla ihan hyvä kuulla kokemuksia noista vaunuista. Eilen just istuin koneella ja kahlasin mielipidekirjoituksia läpi. :attn: =)

yykaakoo En uskalla edes laskea, että kuinka monta viikkoa tätä hiljaiseloa on. En kyllä ihan täysin osaa olla pitkälläni, mutta nyt en kävele edes postilaatikolle (matka noin 10 metriä!). Verenpaineet pysyy kohtalaisina, mutta syke nousee heti yli 100, jos on rasitusta. Kuulemma matala hemoglobiini nostaa sykettä. Mutta en tosiaan valita omaa olotilaa, kun vaan pienellä on asiat hyvin tuolla vatsassa. :heart: Ja tosiaan mies ahkeroi nyt kahden edestä, mutta annan kyllä toiselle hiukan armoa, etten vaadi ihan täydellistä lopputulosta kotitöissä. :LOL:

 
Hei taas! En ole juurikaan kirjotellut, kun ei ole ollut oikeen mitään asiaa. Masu kasvaa vauhdilla. Samaa kokoluokkaa olen yykaakoo:n kanssa. Painoa ei onneksi ole viimeviikkoina tullut, kun alkuun sitä tuli niin huimaa vauhtia.

Vauvan potkut tunsin eilen ensimmäisen kerran käteenkin, masussa onkin myllertänyt reippaasti jo yli viikon.


Apua! Mun keskiraskauden energisyys on katoamassa juuri kun sitä nyt tarvitsen. Koulujuttuja olisi vaikka kuinka ja silmät ei meinaa pysyä auki. Onneksi ensi viikolla on neuvola ja pääsee mittaamaan veriarvot. Olivat viimeksi 111. Kuusipäiväistä työviikkoa teen edelleen ja saattaa sekin viedä voimia vähän liikaa. Yritäkuitenkin vielä sitkeillä nämä viimeset kuukaudet ennen lomaa.

Taas opiskeluiden kimppuun ettei mene aikaa hukkaan.

Avilla 21+1

 
Pojatx2: kyllä siitä tulee paha mieli vaikka toinen ei välttämättä tarkoittaiskaan. Toinen minkä olen saanut nyt kommentiksi niin oli et "ei se teidän tehtävä oo yksin kansoittaa tätä maata" !!! :headwall:

mervi-elina: jaksuja sinne punkan pohjalle!! mullakin oli pelko persuuksissa että jos paikat ovat auenneet niin peti kutsuu mutta onneksi ei vielä! tiedän mitä se on maata.. yhdessä raskaudessa jouduin itsekkin vuodelepoon viikolta 23.. niin ja täälläkin vanhat raskausarvet alkavat punoittaa ihan kiitettävästi. mulle tulivat kaikki arvet ensimmäisessä raskaudessa.

Piipi Pöppiäinen: minulla on myös tässä raskudessa ollut suunnaton epävarmuus koko ajan! vaikka tulokas on jo neljäs.. muissa raskauksissa ei ole ollut tällaista tunnetta! mutta nyt kun pääsi käymään ultrassa niin vähän helpotti. Mä en tiedä miks vasta nyt pääsin nauttimaan tästä raskaudesta! toivotaan että sullakin helpottaa kohta! tuo tunne on inhottava!

Helmihaave: mulla on iskenyt hirvee jalkasärky oikeeseen jalkapöytään!! sitä vihloo ja pakottaa oikein kunnolla ja herään useasti yössä siihen!
 
huhhuh. eilen sitte soittelin neuvolaan näitten supistuksien takia, vein pissanäytteenki, mutta puhas oli. en oo tienny tommostakaan, että raskaana ollessa pissatulehus voi olla muuten huomaamaton, mutta aiheuttaa supisteluja. neuvolasta neuvoivat ottamaan iisisti ja juomaan paljo vettä, jos ei helpota nii sitte soittaa osastolla. no, illalla sitte vielä soitin osastolle että pitäskö tulla näytille, mutta sieltä sanovat että seurataan vielä. tää on vaan niin tympiää ku melkeen kokoajan mahaa kivistää, ja
välillä on ihan kunnolla kipeäki. jos tää ei tästä muutu, nii soitan kyllä uuelleen osastolle että TERVE
MINÄ NYT TUUN NÄYTILLE SINNE, ku huolettaa, että onko paikat alkanu aukeemaan.
neuvolatätiki sano, että mielummin herkästi lähtiä sinne, ku että oottaa "urheasti" kotosalla, vaikka ois kipeä..

ihmetyttää vaan, ku neuvolassa se täti ekkana kysy että onko ne kivut niinku kuukautiskipuja, ja semmosia mulla on just ollu. no sitte ku soitin sinne osastolle ja kerroin näistä supisteluista ja siitä menkkamaisesta kivusta, nii se ei reagoinu siihe mitenkään..
ni tiiättekö te, liittyykö se supisteluihin vai mihin?

tuntuu että pitäs tietää kaikesta kaikki ja ekakertalainen ku oon nii tuntuu että oon iha pihalla
tästä kaikesta:/
 
mervi-elina ne saatavilla olevat värit siellä verkkokaupassa vaihtelee mun mielestä aika tiuhaan, eli pitää vaan olla tarkkana. Hyvä kuulla kyllä palautettakin (kiitti tehilla). Kasaanlaittotekniikka on varmaan kaikissa vaunuissa erilainen ja yleensä tekniikkalaji. Esikoisen vaunut oli ainakin sellaiset, että piti vetää, työntää, painaa ja tehdä ties mitä yhtä aikaa, että sai kasaan. Mutta äkkiä sen siten oppi.
 
Sanokaas ny; onko sellanen jatkuva kipu/kivistys supistelua vai ei??? Navan alapuolinen alue (kohdunseutu) on arka. Sillätavalla tasaisesti, ei mitenkään aaltoina tahi vihlontoina. :/ Ikävä tunne.... Ollut jo usseampana pvänä, maanantaista lähtien.

Neuvolassa epäili supistuksiksi, mutta onko teillä muilla ollut tälläista jatkuvaa kramppaamista???

Tehilla ja E
 
Tehilla: mulla on aika tasaisesti alamaha kipeä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Oon kuitenkin yhdistänyt sen niihin liitoskipuihin, mutta ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan, jos huolettaa.

oma napa:tänään oli pakko lähteä töistä kesken kaiken tuon selän takia. Se tosiaan kramppaa niin lujaa, että välillä on todella vaikea olla. Aiemmin ei ole särkenyt, mutta nyt oli pakko ottaa jo panadolia. Mieli on aika maassa, itse kun työstäni pidän todella paljon ja on heti syyllinen olo :(

Onko muilla noita kramppeja, siis muualla kuin jaloissa? mulle kiropraktikko/hieroja sanoi, että nikama pois paikaltaan, mutta oli sitä mieltä toissa pv että sai sen takas paikoilleen. Eipä tainnut auttaa :(

Rypäle potkii aika lailla koko ajan, oon jo muutaman yön putkeen herännyt siihen klo 03.00 :) Valmistaa äippää lienee :)
 
kävin eilen sokerirasituksessa (painoni on tippunut lyhyessä ajassa 4 kg eli painan pari kiloa vähemmän kuin ennen odotusta ja väsyttää)
Maanantaina saan vastauksen.....liikkeitä tuntuu erittäin paljon ja tuntuu jo ihan päällepäinkin. Vähänkö oli mies onnellinen kun sai mojovan tönäisyn käteensä :D

Ensi viikolla on taas äitipoli.....

piipiäinen 20+3
 
pilli- olen aikaisemissa raskauksissa joutunut jäämään aikaisin kokonaan pois töistä supistelujen takia ja nimenomaan ne supistukset oli menkkamaisia kramppeja ja kouraisuja. Pissilläkin käydessä piti varovasti lirutella muuten tuli kova kramppi. Lapset ovat syntyneet kuitenkin ihan täysaikaisina ja vain ekasta oli merkkejä mahdollisesta aikaisemmasta syntymästä rv. 35. Nämä supistukset helpottivat ja vähenivät levolla. Mut tosiaan siitä ne tunnisti kun kipu oli kuin menkat olis oikein pahimmillaan.

Selkäkipu on nyt iskenyt tänne vähän kovemmalla voimalla ja näin aamuisin olen kuin köpöttävä vanhus. Hankalaa vaan kun pitäs vatsalihasten avulla nousta ylös ja sitten supistaa ja sattuu inhottavasti pallukkaan. No, kyllä se taas tästä päivän mittaan vertyy. Eilen tuli kyllä huhkittua liiaksi, oli lattianpesua sunmuuta kykkimistä koko päivän. Tänään mä suuntaan mökille ja otan rennosti! =)
Alina ja 18 B) :heart:
 

Yhteistyössä