Helmikuun hippuset 2012 **heinäkuussa**

Jopas täällä on ollut hiljaista.

Me vietettiin eilen päivä esikon ja koiran kanssa Big wheels tapahtumassa ja kumman hyvin meni. En ollut syönyt kun aamupalan ja silti hyvin jaksoi odottaa suunnilleen kahteen asti, sit oli pakko käydä ostaas pyttipannu sieltä alueen grillistä.

Mies kertoi vauvasta anopille ja anoppi otti vauva uutiset vastaan hyvin. Esikosta vähän pahasti sillon sanoi mut hyvä näin. Ehkä anoppikin on hyväksynyt ainoan poikansa perheen vihdoin. Eli mies on eka joka seurustelee ja perustaa perhettä hänen lapsistaan ja tietty se ainut poika. Toivottavasti sitä ei itse tule tuollaiseksi. Haluun et lapset voi hyvillä mielin meille vanhemmille puhua ja saa tukea.

Nyt pitää mennä keittämään kahvit kun esikon kummit tulee pika kyläilylle.

heipsan taas pitkästä aikaa!

Lueskelemassa oon käynyt melkein joka päivä puhelimen välityksellä mutta sillä on aika huono käydä kommentoimaan sen enempää : / reissusta eilen palattiin takaisin kotiin, mukava reissu mutta kyllä oli ihanaa palata takaisin kotiin :)

Eveny minun ainakin _piti_ varata varhaisultran mukaan vaikka sen viikot olivatkin täysin väärin. Neuvolatäti kirjoitti lähetteeseen ne viikot ja sen mukaan tosiaan sain äitipolilta sitten ajan.

).( perjantaina olisi aamulla np-ultra ja jännittää jo nytten kamalasti, kun miettii että jos kaikki ei olekkaan kunnossa..täytyy vain yrittää ajatella positiivisesti sinne asti ja ottaa vastaan mitä tulee.
Reissussa tuli joka päivä syötyä toodella epäterveellisesti ja kyllä kivasti vaaka näytti reissu ajalta +2,5kg painoon :popcorn: Nyt sitten alkoikin tänään terveellinen ruokavalio eli paluu arkeen, jotta saisi nuo enimmät reissupöhnät pois ennenkuin viikon päästä maanantaina alkaa työt taas loman jälkeen :D

maria & möhkis 11+4

Eveny, meillä taas meni niinpäin että olisin halunnut np-ultran alkuraskauden ultran mukaan, mutta neuvolantäti sanoi että se pitää varata edellisten menkkojen mukaan. Ei kuulemma ole niin väliä jos viikkoja onkin vähemmän kuin luullaan. Mutta soitat sinne ajanvaraukseen ja kerrot tilanteen, niin eiköhän ne osaa laskea koska sen olisi hyvä olla. :)

Eewokki näin oli myös eräällä tutullani ollut toisella paikkakunnalla ja sanoivat vielä että mielelläänhän se ultraavat vaikka useemmankin kerran ja niinhän siinä kävi että tuttuni kävi sitten 2 kertaa np-ultrassa koska ekalla kerralla ei vielä viikot riittäneet. Sanoin tästäkin silloin neuvolatädilleni (onneksi seuraavalla kerralla jo eri) niin hän vain tuhahti ja sanoi että täällä ei ruveta monia kertoja turhaan ultraamaan.. huimasti kyllä aina vaihtelee käytännöt paikkakunnittain =)

).(Enää 4 yötä ultraan :whistle: sitten jos saisi viimein sen ihan "pysyvän" lasketunajan jo :D menkoista laskettuna olisi ollut 13.1 mutta se tiedettiin jo ihan alunperin ettei mitenkään voi pitää paikkaansa. Varhaisultra saikin sitten 8.2 josta sanoinkin jo heti siellä että siinä tapauksessa lapsi on saanut alkunsa pyhästä hengestä ettei voi pitää paikkaansa. Viimeisenä kävimme sitten vielä yksityisellä asiaa varmistelemassa ja hän sai 31.1 / 1.2 josta sitten olemme tuon 1.2 mukaan nyt menneet =) mutta nyt siis np-ultrassa varmaan "lyödään lukkoon" se ihan virallinen la minkä mukaan loppuun asti mentäisiin =)

Millä viikoilla teille muilla on np-ultra?

Itsellä siis olisi tuon varhaisultran mukaan ollut 11+2, mutta nyt uuden ultran mukaan viikot ovatkin perjantaina 12+2. Esikoisen aikaan kävin muistaakseni 11+4

Maria & Möhkis 11+5

np-ultra on mulla 25.7. Silloin on viikkoja ~12+5. Samalla määritetään raskauden kesto ja saan toivottavasti samalla kertaa seulatulokset tietooni.

Oma vointi on ihan loistava- pahoinvointi hävisi pois poikkeen :D
Vatsassa tuntuu jo kohtumöllykkä liikkuessa ja painellessa navalta alas päin. Mammavaatteita on pakko käyttää- massu näkyy jo :O

T: luputupuna & heppuli 11+5 (?)

Joo, kyllä se vähän suututtaa vieläkin. Luulen, että täti osaa jatkossa olla huolehtimatta ainakin mun asioista kunhan oon jututtanu sitä vähän :LOL: Löysin kuukauden takaiset mittaustulokset tuolta, kun oon yrittäny vähän tätä painoa hallita ja kehoa muokata ni oon mittaillu vähän sieltä ja täältä. Eilen otin sitten mitat ja järkytys oli valtava: + 6 kg sekä melkoisesti senttejä etenkin navanympäryställe (lähes 10 cm) ja rinnanaluselle (5 cm)! APUA :D Mutsi ratkaisi kasvaneen vatsanympäryksen sillä, että odotan kaksosia. Oops.. Itsestä kun välillä tuntuu ettei ole lainkaan raskaana! :p

Mulla on np-ultra ja samalla eka ultra rv 12+1, 25. 7 siis. Vielä on vähän odottelua. Labrassa pääsin käymään heti neuvolan jälkeen ja tuolloin katotaan sitten varmaan verikokeidenkin tulokset.

Anoppiehdokas taitaa kohta tulla piipahtamaan, jatkan siis siivoilua!
Kivaa päivää kaikille!

ilutiak 11+1

Np-ultrasta, meillä on ultra tasan viikon päästä, 25.7, viikkoja silloin 10+1, neuvolan mukaan silloin olisi 11+6.

Viikonloppuna häissä sateli vauvauteluja niin paljon että meinasin jo hermostua! Kiistettiin vaan jyrkästi kaikki, ja nyt stressaa jo valmiiksi kun ensi vko:nloppuna on taas häät, tällä kertaa kavereita on paikalla PALJON... En vaan halua kertoa asiasta ennen ultraa kun on muutenkin olo että näinköhän tuolla enää mikään kasvaa. Ja toisekseen, meidän perheillä on oikeus tietää asiasta ensin, ja nekään ei vielä tiedä...

Aamulla kun kävin vaa´alla seurasi järkytys, paino on noussut 3 kiloa!!! Osa johtuu tosin varmasti turvotuksesta, mutta ihan varmasti tulen lihomaan muutenkin nyt enemmän kun ei ole enää tupakkaa kiihdyttämässä aineenvaihduntaa, helmikuussa meillä asuu norsu. :ashamed:

Np-ultraa odotan pelon ja riemun sekaisin tuntein. Jos siellä on kaikki hyvin niin vihdoinkin päästään kertomaan ihmisille ja loppuu tämä salailu, samalla olen luvannut myöskin asennoitua siten että ihan oikeasti olen raskaana. Tällä hetkellä mieltä kalvaa hirveä epävarmuus, joka toinen hetki olen varma että kaikki on hyvin, ja joka toinen hetki olen sitä mieltä että alkion kehitys on varmasti pysähtynyt ja tämä vauva ei ikinä selviä syliin asti. Oireet alkaa olla minimissään ja muutenkin olo on hyvä, ainoastaan kiukku, väsymys, ja tissien arkuus on jäljellä...

Eewokki ja Uunokki 9+1 (10+6)

Np-ultrasta mulla on ultra aika 1.8 neuvolassa kävin 1.7 ja sillon oli rv 6+6 eli mulla on npultraan mentäessä rv11+2 neuvolan mukaan ,mutta epäilen itse että olis 12+2 koska menkat tosi epäsäännölliset ja edellisten 2. menkkojen väli oli vaan 20pvä. mutta sittenhän se selviää..

Miehen kanssa jatkuvaa tappelua ei kestä pinna alkuunka sen touhuja taas. Oltiin lapsen kanssa vkoloppu mun vanhemmilla että se sai pitää kavereidensa kanssa ryyppäjäiset vkoloppuna tääl meillä ja ilmotin su että kotiin ku tullaan ni oot sitte siivonnu kaikki. No piha ihan pommin jäljiltä ja ulkorakennus haisee niin pahalle et meinaa oksennus lentää ku menee ees ovelle,siellä o poltettu sisällä ja pöydät notkuu pulloja ja tölkkejä. Ei ole siivonnut vieläkään. Tänään ku se tuli töistä ni olin vaan keränny kok päivän tiskiä pöydälle että saa tyhjentää ihan ite tiskikoneen joka oli täynnä niiden astioita. Hyvin kyrpä olen,mut vittu mun tehtäviin ei kuulu siivota sen ja sen kavereiden sotkuja!

Millanen ihan oikein miehelles. Ei sun tarvi niitten jälkiä siivota! :) :S

np-ultrasta Meidän neuvolasta sanottiin että sinne tulee kutsu.. viikko jo neuvolasta ja kutsua ei näy.. oon ihan paniikissa nyt jos se pitääkin varata ite.. hmm.. oottelen ehkä vielä paripäivää ja sit soitan johkin jos kutsua ei kuulu.

ippe ja taateli 9+0 poks :heart:

Np ultra (ja ensimmäinen tieto että vatsassa on jotain) mulla on 4.8 jolloin viikkoja on 13+1, etelänmatkan takia tosiaan siirty viikolla eteenpäin mut eipä tuo haittaa.. Mulla on turvotus taas laskenut vatsasta ja noin 1,5kg paino pudonnut :D Rinnat kasvaa ja nännit varsinkin, huonoa oloa silloin tällöin, muuten oireet on vähentynyt..

Juuri ennenkuin lomalle jäin töistä, työkaveri arvasi että oon raskaana kun oli todella paha mahakipu (ummetus ja ilmavaivat) jolloin myös toinen työkaveri kuuli asian eli kun palaan töihin kaikki jo tietävät asiasta. On kyllä ärysttävää kun itse haluaisi sen kertoa varsinkin kun ensimmäinen kyseessä ja kaikki on niin uutta.

Ja millanen ihan oikein teit, ei sun kuulu siivota heidän ryyppäjäisiään!! Samanlailla itsekkin tekisin ja käyttäytyisin.. :)

Giggles & Pikkuinen 10+5

Mä varasin just äsken np-ultran joka olis sitten 8.8. Sillon viikot ultran mukaan 11+0 mut menkkojen mukaan 12+1. Esikon np-ultra tehtiin 13+ jotain. Saa nähdä paljonko pienemmältä tää näyttää. Ja niin. Mullakin on kova pelko et kehitys on pysähtynyt kun oli viikkoa pienempi tuolla ekassa ultrassa vaikka menkat ihan säännölliset.

Itsellä on kyl jatkuva nälkä ja ajoittainen etova olo. Yleisesti oon tosi kenkkumaisessa kunnossa mut silti pelkään et pieni ei oo jaksanut. Ehkä pelkoa lisää sekin et yks tuttu paljasti saaneensa keskenmenon jonkun aikaa sitten.

Mulla ei vielä maha näy, tai näkyy kun viime raskauden löysä nahka ja muutama liikakilo tuossa vielä höllyy. Tissit on turvonnut kun pullataikina ja tosi kovat. Pitää pitää jo liivinsuojuksia kun nännit on kun kivet, eli näkyis pelkistä liiveistä kilometrin päähän. :D

Ai niin ja sain mun äidin hoitamaan esikkoa ultran ajaksi kun sinne ei saanut lapsia mukaan ottaa.

Voi mä niin haluisin rempata meidän talon jo vauvaa varten mut ei tiiä miten. Maalia leikkihuoneeseen mietin mut ei uskallettu ostaa mitään kun ei tiedä onko molemmat poikia vai toinen tyttö. Itsellä edelleen vahva tyttöolo, minkä voisin jo tuonne listaankin merkata. Kertokaahan tekin jos on jompi kumpi olo niin merkkailen Matto pojulle ostettiin vihree. Vaihtoehtoina oli lila, ruskee ja vihree. Ruskeetakin harkittiin mut oli niin synkkä. Jos tyttö tulee saapi hän elää melko vihreässä muutenkin.

Eveny ja Myyskä 8+0 tai 9+1 sekä M11/10

Np-ultra mulla on jo keskiviikkona 20.7.! Ei jaksais odottaa ja toisaalta se tulee hirmu nopeasti! Silloin on viikkoja kasassa 11+3. Vaikka tämä voi olla jo montakin viikkoa pidemmällä... No sitä ei tarvitse onneksi kovin pitkään enää miettiä.

Maha mulla on jo tosi iso, helposti kaikki jo huomaa tän. Onneksi töissä työtakit on sen verran väljiä, ettei sitä huomaa, nopeesti oon aina yrittänyt vaatteet vaihtaa... :) Yhdet äitiysfarkut ostin ale-myynnistä, nyt vaan pitäis vielä lyhentää ne, niin vois ottaa käyttöön jo. Vähän ne on kyl viel väljät, mut kai ne nopeesti täyttyy... :D

Oireita on edelleen ihan tarpeeksi. Välillä onneksi pahoinvointi on helllittänyt lähes päiväksi, mutta joka päivä ällöttää kyllä jossain vaiheessa ainakin vähän. Rinnat on turvonneet/kasvaneet ja arat. Ruoka ei oikein maistu, kaikki liha ällöttää... :x Lähinnä alas menee hedelmät, leipä ja muu vilja pitoinen ruoka ja lähes kaikki missä ei oikeesti oo mitään ravintoarvoa, noutopitsa, lihapiirakat jne... Onneks edes noi hedelmät maistuu!

Kovasti täällä on tyttöolo ollut! Oksetus kaikkien mukaan viittaa tyttöön ja meillä ois tytölle nimikin jo valmiina.. Nyt jo tuntuu siltä, että jos onkin poika, niin tulee pieni pettymys...:ashamed: Vaikka toki oikeasti molemmat ovat ihan yhtä tervetulleita. :heart:

Nonii tänään oli np-ultra!! Ensiksi LA tarkentui ja se on 1.2.12 eli viikkoja on nyt 11+5. Niskaturvotusta oli 1.1mm ja ultraaja sanoi, että oikein hyvältä näyttää. Veriseulan tulokset sai kans, (mistä en ymmärtäny mitään) mutta kaikkien näiden juttujen summana down-riski olisi 1:41000. Riski kuulemma normaali ja neuvolakorttiin merkkasi, että riski 0. Kaippa tässä nyt voi sitten olla helpottunut, että kaikki hyvin.
Ja tsemppiä muille np-ultraan meneville, toivotaan parasta!

Jäänyt vähän hiljaiselle tää koneella käyminen ku ollut niin armoton väsymys ja pahaa oloa+oksentelua :(
Meillä on tuo np-ultra 28.7. Sais kyllä tää huono olo ja väsymys häipyä, 7v nyt onnekson paljon kavereitten kanssa päivisin, mutta toi pienempi 6kk:ikänen tarvii mua aika paljon, välillä sellanen olo että mistä mä saisin energiaa...Jotain pitäis koko ajan syödä, kamalaa kun mitään ei oikein tee mieli :( sokereitakin pitäis mittailla, enpä oo saanut aikaseks. Jos huomenna aloittaisin ihan oikeesti, saa sit lääkityksen jos on tarpeen. Edellisessä raskaudessa oli toi RD, tabletti+insuliinit käytössä. Nyt oli paasto koholla, saas nähä kui käy...

tinzu83 & masukki 10+1 (olkoon nyt masukki ellei muuta keksitä)

Uskaltaisiko sitä jo tänne kirjoitella.. :) Uutena tulokkaana ilmoittaudun. La 21.2 ja synnäri PHKS, ei ole suurtakaan oloa oisiko tyttö vai poika. Hieman ehkä tytöstä haaveillaan kun ennestään on 1v 4kk poika :) Olen seuraillut jo useamman viikon täällä keskustelua, mutta olen tässä pahinta pelännyt niin en ole vielä kirjoitellut mitään. Ylihuomenna oisi eka neuvola ja sitten ultra ma 25.7. Ihana käytöntä Lahdessa, että neuvolalääkärillä on ultra!

Ihailin jo pienoisia vaatteita kun kaupoilla olin, mutta hillitsin itseni. Esikoiselle ekat ostettiin rakenneultran jälkeen ja niin kai tällekkin olisi tarkoitus, kuin sitä sitten malttaa siihen asti?! Tavaroita on jo hiukan alettu kutsua takaisin kotiin lainapaikoista, mutta kiirustahan niillä ei ole :D Te kellä on jo lapsia niin havaitsitteko mitään turhaa ostosta omissa kamoissanne? Mie yritin mietiskellä, mutta mieleen tulee vaan kaikkein tarpeellisimmiksi osottautuneita tavaroita. Tuplarattaitakin ollaan jo ohimennen katseltu, mutta vaikea päättää millaiset olisi parhaat. Onneksi on vielä aikaa..

Pepe10 :heart: Papana 9+0

Pepe10 Pieksämäellä on sama käytäntö et ultrataan ekassa lääkärineuvolassa ja tais olla loppurakaudessakin niin.

Tavaroita meillä oli paljon ja käyttämättä jäi kapaloliina, kantoliina ja öööh. Eipä oikein muuta eiku hei äpakkauksen kestoja kokeiltiin hetki mut ei ollut meidän juttu. Aika paljon siis kaikkia käytetty. Tuo kapalo juttu vaan ei istunut hyvin pojun ympärille et poika ois siinä pysynyt ja sit kantoliina jäi kun manduca ostettiin. Enkä koskaan ikinä enää muuta käyttäsi kun manducaa.

Meilläkin on netistä tuplia katseltu mut sit myöhemmin käydään koe ajelees kaupoissa. :) Tällähetkellä suunnittelen ensikehtoa tekeväni. Esikko nukkui rottinki sängyssä alku ajan mut nyt haluun sellasen katosta roikkuvan kopan :D

Eveny Miepäs laitan linkkiä tähän millainen meidän "riippukehto" on:

La Siesta riippumatot, riipputuolit ja lis

Meillä on tuo, missä on nuo kiinnitysjutut mukana. Kuopus, pian 1v, mahtuu siihen vieläkin :)
Nissä koppa-kopissa on harmi vaan lyhyempi käyttöikä, vaikka ne onkin tosi nättejä myös.

Eilen sorruin ostamaan 2 pienenpientä bodya :heart: Kuopukselle ostin samanlaisen, ennakoin kokoa, mitä voisi käyttää talvella :)

Nyt pitää ruveta leipomaan rippijuhliin kakkuja. Iloista tiistaita!

T:luputupuna & heppuli 11+6

luputupuna tuokin on ihana mut mä ajattelin ihan vaan alku pediksi niinkun pojullakin oli se korisänky. Poika ei siellä kyl kauaa ollut kun alkoi kääntyillä niin mahdotonta vauhtia mut silti.. Löysin niin ihania malleja et eikun itse väsäämään kun meillä jäi entisistä vaunuista kova koppa ylimääräiseksi.

Mäkin ostin tänään neule haalarin ja eilen tilasin toppapuvun mitä jo tuolle pojalle haaveilin mut ne loppu sillon ennenkun ehdin tilata.

Äh, kauhean flunssan mies tartutti minulle... Esikko on ollut evakossa lauantaista lähtien ja ikävä on kova. Mutta eiköhän tää tästä. Taas.

Huominen np-ultra jännittää kovasti ja en oikein tiedä miten päin tässä olisi. Olotila kun on raskauspahoinvoinnin osalta aika normalisoitunut eli oireet ovat hiipuneet. Tuntuu kovin oudolta ja huolestuttavalta. Noh enää vain yksi yö niin sitten ei tarvitse enää murehtia masuasukin elotilasta tai sijainnista.

Turhista ostoksista. Meillä ei niin herveästi mitään ostettu vaan lähes kaikki saatiin lahjaksi. Käyttämättä meillä jäi kantoreppu, se ei vaan tuntunut luontevalta eikä luotettavalta. Ajattelin että kantoliina voisi olla ihan kiva vaihtoehto koittaa tällä kertaa. Kaikki tutit, lahjaksi saadut ja isän ostama :D Monet epäkäytännölliset vaatteet. Jos nyt ostaisin vastasyntyneelle vaatekertaa se sisältäisi. Kietaisubodeja sekä potkuhousuja. Sukat ei ihan oikeesti pysy jalassa :D Ja pään yli vedettävät vaatteet on edelleen kuulemma epämielyttäviä ja miehen mukaan vaikeita pukea. Tarpeellisimmat "hilavitkuttimet" olivat ihan naperolla itkuhälyttimet ja sitteri. Ja minulle rintapumppu, maidonkerääjät ja liivinsuojat olivat ihan must. Ilman näitä en lähtisi uudestaan edes yrittämään :D Rintakumit olivat ihan käytännöllisiä kun minua ei ohjastettu kunnolla aluksi rasvaamaan nännejä niin napero imi ne samantien rikki. Sattuu muuten ihan pirusti imettää rikkinäisillä nänneillä.

Hohto ja :heart: 11+4

Tarpeellisista/tarpeettomista hankinnoista...
Meillä oli tytön ollessa pieni kovasssa käytössä kantoliina ja se oli kätevä,pääsi koiran kanssa ulos ilman ongelmia. Asuttiin sillon 3.kerroksessa ja talossa ei ollut hissiä joten koiran ja vaunujen kuljettaminen ei olis onnistunut:D
Harsoja meil oli aika paljon , niitä hankin erityisesti koska piti alkaa kestoilee mut se sitten jäi vaan hankinnaks ja haaveeks..:/
Nännirasvaa kului alkuun PALJON koska tyttö oli melkoinen tissitakiainen joten kovalla käytöllä oli mut nopeesti tottu,joten sitä suosittelen:)
Itse olin korviani myöten täynnä maitoa joten maidonkerääjä oli tosi tarpeellinen kapistus myös kuten rintapumppukin:) ja tosiaan liivin suojia mulla on edelleen kestoina,ne on ihan kätevi kotosalla mut jos lähtee ulos ni sit kyl kannattaa ottaa tavallisia isompi nippu mukaan:D
Ainoan kerran kun kävin imetys aikana illalla ulkona kaverin synttäreillä autol kääntymässä ni oli paita märkä ennen kotiin pääsyä ja reissulla meni 2 tuntii:D

Onko jotain ihan tietyn merkkistä nännirasvaa vai mikä vain käy? Veikkaan että jos olis rahaa niin paljon ettei paskalle taivu niin sitä tulis osteltua vaikka mitä "tarpeetonta" mutta onneksi on järki kädessä ja rahassa, niin tulee ostettua vain ne tarpeellisemmat.. Onneksi täältä saa hyviä neuvoja esikoisia odottaville :)

Yhteistyössä