Helmikuun Helmiäiset 2016

Moona oli 2kk kasvanut 3cm ja n.300g. Lääkäri ei muistanut merkata korttiin mittoja. Mutta n.8400g ja 71cm oli mitat.
Liikkuu niin kovasti, ettei huolta. Tissiä ja ruokaa vaan parhaaksi katsomalla tavalla nassuun. seuraava sitten 10kk neuvola


Meillä syödään nykyään muutamista ruokalusikallisista reilu desiin kerrallaan sosetta jos on maullaan. :D (4-9 jääpalaa kerrallaan) Edelleen on päiviä, ettei maistu.
 
Tai tulisko n. 2dl maksimissaan jääkuutioista. Ei oo koskaan niin tullu mitattua. Ja meillä on selvästi iltaruokailija. Aamusta ei maistu ja mitä myöhemmäks päivää mennään,, sen paremmin uppoo.
Imetyskertoja yöllä kaks ja päivällä 5-8. En tosin niitäkään oo laskenu :D
 
En edes tiedä miksei tule annettua enempää kun ei siis sinänsä ole syytä (mitään reaktioita tms) himmailla. Tuntuu vaan että eihän pieni tarvitse paljoa :p meillä puuroa syödään ehkä n 1/3desiä hiutaleita ja 3-4 jääpalakuutiota ruokaa, ja jotain hedelmää/vihannesta/naksuja sormiruoka jälkkäriks.
Joskus huvikseni punnitsin paljonko se ruoka painaa ja vertasin paljonko grammoja on pilttipurkissa, ja senkin puolesta annos oli aikas pieni :whistle:
 
Voisko teillä Ehkä sitttenkin? annoskoon lisääminen helpottaa tohon tissittelytiheyteenkin? Ehkä jopa öihin? Meillä ainakin esim. iltapuuroa menee pikkumiehellä enemmän kuin isolla miehellä... Pieni kun tarvitsee paljon energiaa liikkumisen opetteluun ja kasvuun.

IMN eihän sitten mitään kontata tarvitse, jos kerran peppukiitää! :D Ei kaikki konttaa koskaan. Siitähän on sujuvaa sitten suoraa ylös nousta.
 
Päivän tissisyömisiin on selkeesti vaikuttanut vaan aika koska muutoksia ei oo ruokailuissa tapahtunut mutta esim tänään tais syödä 4krt +unitissi, eli siis ne on reippaasti vähentynyt (y)
Toivotaan että tuo lounaan lisäys/kokojen suurentamisella olis vaikutus öihin. Vaikka ei tuo taida juurikaan öisin syödä vaan taitaa olla vaan tapa että haluaa tissiä lussuttaa, kun tuttia ei syö enkä kyllä haluaisi enää opettaakkaan siihen.
 
Meillä syödään aamuin illoin noin 2dl puuroa+hedelmäsosetta, lounaalla ja päivälliseks menee pikku pilttipurkki+jälkkäriks oon antanu loput aamun hedelmäsoseen/naksuja/hedelmää/vihanneksia, välipalaks sosetta pikku piltti. Kaikkien aterioiden jälkeen maitoa.

Konttausasentoon nousee muttei vielä liikuta:rolleyes:. Hytkyttelee vaan:ROFLMAO:.
Hampaita on ollu kaks alhaalla jo jonkun aikaa, saas nähdä milloin ylös tulee(y).
Me ollaan flunssassa, tai isoveli ja minä ollaan, mitälie räkätautia:confused:. Karpaloon ois tarkotus tällä viikolla mennä ellei nyt kovin kipeeks tulla:unsure:.
 
IMN
Niinhän tuo neuvolantätikin meinas että tällä tytöllä taitaa olla suunta vaan ylös- eikä eteenpäin :) pienestä asti on viihtynyt paremmin pystymmässä asennossa, nyt istualtaan tai tosi jämäkässä käsinojassa, joten seuraava askel taitaa olla tukea vasten nouseminen.. Kovasti jo yrittää pönkätä pystyyn milloin mitäkin vasten :) saas nähhä!

Apua, mun pitäs perjantaina lähtä viihteelle :) viimeks käyny kylän pinnassa helmi-maaliskuussa 2015, joten tuntuu tosi oudolta (rikolliselta :D) olla yötä myöten liikkeellä.. Tätä pienimmäistä en kyllä edelleenkään uskalla jättää mihinkään niin pitkäksi aikaa hoitoon, eli jää isin kans kotiin :rolleyes: musta tuntuu että tää tapaus on niin vaativa ja temperamentinen, etten vaan uskalla viedä kenenkään "vaivoiksi", jos niin voi sanoa (n)

Måä muute meen huomenna ultraan! :ROFLMAO: lääkäri tahtoo ultrata munasarjat näiden epämääräistem alavatsakipujen takia, ei sen kummempaa :rolleyes: tuntuu vaan niin loogiselta ilmoittaa tänne teillekin ultra-ajasta :LOL: outoa, vuosi sitten ultrattiim samassa paikassa ja saatiin kuulla että tyttö on tulossa :love:
 
Meillä jostain syystä ruoka (kiinteet) maistuu huonosti. Aamupuuroa menee yleensä puol desiä tai joskus ei yhtään. Lounaalla ehkä puolikas pilttipurkki, huippuhetkinä koko purkin verran. Iltapuuro on sitten ainut mitä menee yleensä sellanen 1-2dl, sekin pitää olla tiettyä kaupan makua. Kokeiltu on omia soseita ja kaupan mut eipä juuri vaikutusta siihen kelpaako. Syödään siis tällä hetkellä vaan x3vrk. Monesti ruokailu menee sillä kaavalla, et tyttö alkaa huotoa ja huutaa, uusimpana oppinu sylkemään ruuan pois suusta. Kai tää on vaan joku maidolla toistaseks pärjäävä tissitakiainen:LOL:

Mäkin kyllä imetän tai syötän liikkeellä ollessa, en koe et vauva rajottaa kotoa pois lähtöä vaan ennemmin omia menoja, jos haluaisin yksin johonkin lähteä. Ihan rehellisesti voin sanoa et jotkut pikkujoulut houkuttais tänä vuonna käydä mut näillä näkymin siirtyy ens vuoteen:whistle: Hyvä IMN että lähdet jos vaan tilaisuus on!:)
 
Hirveen äkkiä tää aika on menny vauvojen kanssa, kohta ne jo kävelee :D.
Kävin eilen lasten kanssa karpalossa ja tänään aateltiin mennä uudestaan, kunhan saa leivinuunin pellit kiinni.

Fiona, kokeile olla antamatta kiinteitä päivällä muutaman päivän ajan -näin neuvottiin veljen perhettä kun niillä oli lapsi huono syömään. Annat pelkän iltapuuron, tai sit kokeilet viihdyttää lelulla tmv :).

Imn, pidä hauskaa ja rentoudu, kun pääset tuulettuun :).
 
IMN
Tuli kyllä pidettyä hauskaa, mutta tulin siihen tuloksren ettei oo nuo yöjuoksut enää mua varten :D näillä mammoilla, jotka vielä pari vuotta sitten jaksoi heilua aamuun asti, alkoi väsy painaa jo yhden aikoihin. Eilinen meni nukkuessa ja särkylääkkeitä napsiessa.. Jatkakoot nuoremmat siitä mihin jäin! :LOL: mun on parempi pysyä kotona kutomassa täytettä pukinkonttiin.

Mulla muuten sillon keskiviikkona määrättiin keskusneuvolassa terolutit kiertohäiriöihin. Ei sovi yhtään mulle tommoset hormonivalmisteet.. Maha on ihan sekaisin ja ne epämääräiset kivut tuntuu vaan koventuneen. Jospa tää tästä sitten kun sen kierukan viimeinkin saan (n)
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa :) Meillä vauva vähän yli 7 kk jo, uskomattoman nopeaa menee vauvavuosi! Silti olen iloinen että vauva on jo alkanut kiinnostua leluista ja liikkumisesta niin paljon, että nyt saa lähinnä juosta perässä :) kuitenkin on vieläkin aikamoinen sylivauva :)

Vauva syö vaihtelevalla ruokahalulla soseita, ja ruuaksi kelpaa ainoastaan täysin sileä sose. Liikkuminen on jo konttimista, seisomista tukea vasten ja välillä ottaa jo askeleita tuesta kiinni pitäen :)

Aiemmin nukkui yöt mun vieressä, mutta ollessaan 6 kk opetettiin lastenhuoneeseen pinnasänkyyn. Pari yötä vauva heräili itkemään, mutta mies aina nukutti syliin uudestaan ja laittoi takaisin pinnasänkyyn. Siitä viikon sisään vauva alkoikin nukkua täysiä öitä ja mä oon alkanut nauttia nukkumisesta taas! Jee :D mun vieressä vauva kuitenkin heräili vähintään parin tunnin välein, joten tää on paljon parempi että oppi jo nukkumaan pinnasängyssä, oli jo aikakin :D

Olen lueskellut aina välillä teidän kuulumisia, kivan aktiivisesti ootte kirjoitelleet :)
 
8kk tulee viikonloppuna täyteen mutta meillä oli jo neuvola. Hieman oli kasvu tasaantunut ja tippunut nöyrillä. Vajaat 8,7kiloa ja 69,5cm, muutenkin kaikki ok

Huh, miksi pitää tulla se todella surkea yö silloin kuin pitää aamulla liikkua kukonlaulun aikaan:sleep: vaikka nyt edelleenkin nukkuu suht huonosti, mutta ei sentään huuda pitkää aikaa yöllä, kuten viime yönä teki. Söi eilen ekaa kertaa avokadoa, liekö syy siinä vai jossain muussa, ei voi tietää :sick:

No tästä ei voi parantaa ja ensi yö tuntuu toivottavasti luksuksesta vaikka herättäisiinkin parin tunnin välein
 
IMN
Tsempit yöheräilijöille!

Pikana tuun ilmottaan että Monsteri teki eilen kuudennen hampaansa ja oppi ihan uuden tyylin liikkua :D en ees osaa selittää miten sen tekee, mutta osittain istuen ja osittain makuulla :D

Meillä on kans alettu maistella kotiruokaa :) kinkkupastaa ja pottuja+jauhelihakastiketta oon antanu, ennen maustamista toki :)
 
Mä oon flunssassa, viikon saanut valvoa öisin. Ensin oli kurkku kipeä mikä valvotti öisin, nyt on kurkun kutina niin et vedet tulee silmistä ja hirvee yskä. Tosi väsyttävä viikko ollut:sleep:. Että parhaat vinkit tähän yölliseen kutinaan otan ilolla vastaan?(n):rolleyes:

Mä odotan jo et vauva alkaa liikkua ja syömään samaa ruokaa muiden kanssa, helpottaa arkea, ehkä:D.

IMN, mä totesin kans että mua ei oo enää tarkotettu kukkumaan myöhään:ROFLMAO:. Miten ihmeessä sitä on joskus jaksanut!?:eek:
 
Tähkä, toi kuulostais ihan loogiselta pitää pieni tauko jos ruokailut menee väkisin tuputtamiseks. Nyt onneks kyllä vähän paremmin maistunut! Silti öisin syödään kyllä tällä hetkellä aiempaakin enemmän:confused: Noh, varmaan tapa enemmän ku nälkää.. Unikoulua vois harkita jossain vaiheessa, viimestään sit kun oikeesti tuntuu ettei enää jaksa. Toistaseks menee vielä.

Meillä ei oo ollu vielä 8kk neuvolaa. Tuntuis et kauheesti ei oo tullu painoa tai pituuttakaan. Meillä ryömitään omaperäisellä tyylillä, konttausasentoa vähän hakee mut aika kaukana ollaan vielä. Sylissä ei kaiheesti viihdytä, mikä äitiä välillä surettaa:LOL: Tosin ei toi meiän neiti koskaan oo kovin sylivauva ollukaan. Tuntuu et nyt just ihana ikä menossa, voisko ajan pysäyttää hetkeks? :love:
 
IMN
Fiona, meille on neuvolassa aina sanottu että puolivuotias pärjää jo yön ilman ravintoa, eli suurinpiirtein sen ikäisenä yösyöminen alkaa olla vain tapa, joka on helpoin kitkeä pois mahdollisimman varhaisessa iässä :) nimim. 1,5-vuotiaalle yöpulloja raahannut :D meillä loppui yösyöminen edellisten kans siis vasta siinä samalla kun tuttipullosta ja tutista vieroitettiin..

Mun puolesta taas tää ikävaihe sais mennä nopeaa ohi :D meillä siis juurikin sylivauva.. Tyttö saattaa tyytyväisenä leikkiä lattialla, mutta kun näkee mun vilahtavan jostain nurkan takaa ohi niin muistaa että "ainiin, tuo äitikin on olemassa" ja alkaa huutaa kurkku suorana..

Jaha, neiti on taas ruokapöydän alla solmussa tuolinjalkojen seassa.. :rolleyes: pitäiskin alkaa leipoa isomman prinsessan huomisille 4v-synttäreille.
 
Voi venäjä!!! Kirjotin pitkät pätkät ja se hävis. En jaksa!

Meillä M herää yöllä pari kertaa, mutta ei sillä nälkä oo. Kuha tarkistaa. Tissillä kyllä hiljennän meganopeeta ettei koko tienoo herää :D Mut ei syö, kuha pitää tissiä suussa.
Esikoinen oli 4kk ku ite lopetti syöntisä yöllä.

Huomenna toi poju meneeki hoitoon pitkästä aikaa. Jännittää! Menee mun kaverille ku ollaan Monskin kans siellä koulutuksessa. Pelottaa, miten poika pärjää? :D haha. Hää ku ei oo ollu pariin vuoteen missään kunnolla hoidossa. Ja muutenki vaan ollu mummolassa.

Viime yönä pikkulikka nukku 12.5h kahella heräämisellä ja ulkona päikkyjä 2h45min. Kerkesin siivota, syödä, pestä pyykkiä ja käydä suihkussa ennenku heräs. Uskomatonta! Kiitos viileiden ilmojen!
 
Ääääh!!! Meillä nukutaan tuskaisen huonosti! Nukahtaminen on vaikeaa ja yölläkin herätään itkien konttaamaan. Yöllä ei meillä syödä, mutta aamumaidon jälkeen 6.30-7 saa halutessaan nukkua vielä lisää kyllä. Ensin oli flunssa ja sitten tuli hampaat. Samaan syssyyn opittiin konttaamaan ja nousemaan seisomaan tukea vasten. Nyt luulis tilanteen rauhoittuvan, kun nämä taidot on opittu, mutta ääääh... Väsyttäääää hohhoijaaa.

Mekin ensimmäistä kertaa viihteellä oltiin viikonloppuna niin, että mun äiti vahti vauvelia. Hyvin meni (y). Toki vanhukset lähtivät juhlista puoli 12 kotiin päin. Se oli ihan hyvä, kun kuitenkin heräsin ennen seitsemää kun vauvelikin heräsi.

Eilen tuli ihan selväsanainen ÄITI <3. Ehkä se ei olekaan ihan vauveli enää. Oli varmaan vahinkosana, mutta aivan selkeä ja kirkas Ä-I-T-I. :love::love::love:

Tähkä toivottavasti on flunssa helpottanut! Nyt vasta huomasin kirjottaa vinkkejä kurkun kutinaan, mutta Hunaja! Auttaa yskään ja kutinaan ja on hyvääkin vielä :D

Jaahas. Pitäis varmaan mennä laittamaan ruokaa ennen kuin tyyppi heräilee päikkäreiltä. Oli kyllä unille nukuttaminen kans semmonen show, että hohhoijaa. Olis varmaan vaan pitänyt lähteä vaunulenkkeileen, mutta kun itseä väsytti...
 
IMN
Meillä on opittu viikonlopun aikana nousemaan istumaan ja jämerään konttausasentoon :) nyt se liikkeellelähtö on jo varmasti lähellä, vaikka kyllähän tuo pyllykiitokin on jo jonkin aikaa melko liukkaasti luistanut :D pitää alkaa laskemaan tuo pinnasängyn pohja.. Aiemmin en oo juurikaan nähny tarvetta :rolleyes: nyt kuitenkin hamuilee jo sen verran ylöspäin että eiköhän pian keksi tarttua laitaan.

Mua ärsyttää kun meidän vaunuilu (rattailu) on niin paljon vähentynyt.. Tyttö ei enää edes osaa nukahtaa rattaisiin, tai jos nukahtaa niin herää heti pysähtyessä.

TuleJo Eihän se välttämättä vahinkosana ollut, meidänkin esikoinen alkoi 7kk ikäisenä hokemaan kissaa, eikä sen jälkeen juurikaan oo hiljaa ollut :D vuoden iässä puhui jo parin-kolmen sanan lauseita.
 
IMN
Ainiin, Monsteriinan temperamentti on alkanut tulla vielä selvemmin esille :D hermostuessaan heittelee kaikki käden ulottuvilla olevat tavarat mahdollisimman kauas. Toivottavasti tää tapa kitkeytyy pois.. :cautious:
 
TuleJo, tsemppiä. Toivotaan että teillä yöt paranee pian :).

IMN, mikä ihana temperamenttinen pakkaus:D.

Flunssa pikkusen parempi, yskää ja kurkkukipua edelleen:cautious:. Hunajaa oon ottanu, samoin eukalyptus-karkkeja veteen liotettuna.
Mun pitäis kans hommata perhepetiin jonkinlainen laita, ympyrää pyöritään öisin jonkun verran. Koko ajan pelottaa et milloin se kupsahtaa lattialle:unsure:.

Mun alko hirveesti tekee mieli joulutorttuja, viimevuonna taisi olla sama aika tän himon kanssa :D:D.

Millasia lahjoja teillä on isälle isänpäiväksi suunnitteilla, jos siis on tapana antaa lahjaa? Mä oon kaavaillu sellaista "toolboxia" minne laitan: karkkia, erikoisoluen jnw pientä kivaa. :rolleyes:
 
Meillä tuon katastrofiyön jälkeen on palattu taas normiin eli 2-3 nopeeta herätystä, eikä meilläkään varmaan edes oikeasti syödä, enemmän se on tapa. Ja noistakin yleensä yhden voisi välttää jos nousisi ylös "jo" puol kasi, mutta koska rakastan nukkumista niin yleensä vielä jatketaan siitä tunnin verran :whistle: Ja näiden lisäksi välillä on öitä jolloin nukutaan tissisuussa eli havahduksia tulee enemmän mut onneks yleensä nukahdan samantien uudestaan.
Mekin mennään näillä jos en kovin väsy ja sitten joulun tienoilla kun miehellä on kunnolla vapaata niin unikoulua. Nyt aina välillä kokeilen siirtää omaan sänkyyn, mies yrittää rauhoitella yöllä tms mutta ei olla vielä viitsitty huudattaa enempää, koska se on tähän mennessä ollut tulos :ROFLMAO:

Meillä liikutaan ryömimällä edelleen, ei hirveästi ite yritä nousta tukea vasten mutta pysyy kyllä hetkiä ja siis jos itse saisi valita niin liikkuisi vaan käsistä kävelyttäen, ja rappusia ylöspäin :D

Me hommattiin potta jokunen aikaa sitten ja satunnaisesti on siihen nostettu (mies yleensä ennen kylpyä ja silloin tulee pissat usein), tänään aamulla laitoin ja ensimmäiset isot tuotokset tuli :LOL: Ei siis ole tarkoitus mitenkään systemaattisesti vielä alkaa pottailemaan mutta silloin tällöin kun jaksaa/muistaa niin tulee jo tutuksi (y)


Ja niin isänpäivä.. Viime vuonna tein sen isyyspakkauksen, nyt meinasin ehkä vaan jotain perus maailman paras isä boxereita tms :D
 
IMN
Mies toivoo lahjaksi fileointiveitseä tai pilkkihanskoja, joten varmaan hommaan kumman jomman niistä. Onhan sillä synttäritkin vielä ennen joulua, joten eiköhän molemmat oo toteutettavissa :)

Jokos se on tähkälle kolmas tulossa? :D no ei, kyllä määki oon himoinnu joulutorttuja ja onneks äiti niitä jo tekikin :D

Meidän neitiä on turha ees yrittää kävelyttää käsistä. Tukee sentään jo jalkoihinsa, mutta pylly on edelleen takana.. (n) toivottavasti asento tuosta oikenee. Jalathan oli jo syntyessä vähän kippurat masuasukkiaikojen hassun asennon takia, mutta kaikkien ammattilaisten mielestä kuitenkin ihan normaalit ja hyvin oijenneet.
 
Meilläkin treenataan nyt kovasti konttausasentoa. Mutta kiirettä ei selvästi liikkumisen kanssa oo, istumaannoususta ei ajatustakaan. Ryömiminen aika hidasta. Tyttö kumminkin sen yli 8kk jo. Mut hyvä vaan, ei oo niin kiire pysyä perässä ja normaalisti kehittyy varmasti!:) Tuleeko teillä muuten minkä verran puhetta tai tavuja? Meillä yhdessä vaiheessa tapaili vähän jotain vävävä ym mut nyt taas pari viikkoa ollu ihan hiljasta.

Meillähän tosiaan sellanen vakio ollu vauvasta asti se n. 2-3 yöheräämistä. Tai no 3krt yleensä oman yönsä aikana ja 2krt sen mun nukkumisen aikana. Kumpiko se lasketaan, kai ne vauvan heräämiset kumminkin:LOL: Välillä ollu poikkeuksia. Mutta nyt! Siis jo viikkoja putkeen jotain 5krt yössä, lisäks sitä ettei välttämättä heti nukahdeta vaan jäädään itkeskelemään tai pyörimään sänkyyn. Välillä epätoivoissani ottanu viereenkin nukkumaan. Hirveeltä takapakilta tuntuu.. Unikoulu kyllä suunnitteilla mut toisaalta tuntuu et nyt just tapahtuu niin paljon kaikkea (liikkuminen, hampaat, eroahdistusta?) et aattelin katella hetken. Kerta toistaseks jaksaa.

Öiden vastapainona varmaan sit päivisin parit 2h päikkärit tai pidemmätkin. Vaunuissa ulkona tietty hyvä pesä eikä liikkeellekään pääse..

Hyvä kun muistutitte! Isänpäivälahjasta ei tietoao_O
 
Meillä itkeskellään nykyään öisin, tuntuu ku ois masu kipeä, hiljenee ku silittää masusta tai pitää kättä mahan päällä. Kovasti myös pyörii, että voisko johtua siitä levottomasti nukkuminen (n).

Isoveljellä on uhmaa, mulla ilmeisesti menkat alkamassa ku on vähä kiukkunen fiilis, vitsi mikä kombo:cry::D.
Huono omatunto vaivaa iltaisin jos on tullu korotettua ääntä. Helpottais jos mies ehtis olee vähä kotona, kovasti hänellä erilaisia hommia. Kaikki jää omille harteille: lapset, kotityöt, talon lämmitys, koirat jne. Toivottavasti se tästä kunhan tää yskä lähtis.. Alkaa ylisuorittajasta olee vähä mehut pois:rolleyes:.
 

Yhteistyössä