ankas Mullakin on tuplarataskriisi. Joka toinen päivä oon sitä mieltä että ne on ihan välttämättömät ja välillä taas oon valmis koittaan ekana tolla meidän seisomalaudalla.. Riippuu niin keleistä, teiden kunnossapidosta ym. että riittääkö se lauta. Hirveän kalliita en viitsi ostaa, vaan jotkut suht siistit käytetyt. Tulee kuitenkin vain esikoisen eskarimatkoille käyttöön n. 4kk ajaksi..
Mullakin
harkkasupistuksia tulee samoin kuin Maaliksella; sängystä/sohvalta noustessa, kumartuessa, kyykistyessä, kävellessä jne. Varmasti 90% niistä jää huomaamatta.
Mullahan viime raskaudessa rv32 kohdunkaula lyheni 3cm:stä 1,5cm:iin ja kohdunsuu aukesi 2cm. Tämä tapahtui neljässä päivässä, ilman mitään oireita. Harjoitussupistuksia ei kuitenkaan ikinä katsottu niiden syyksi vaikka lääkäri olikin niistä tietoinen, vaan diagnoosina oli "ennenaikainen, oireeton kohdunsuun kypsyminen" ja hoitona sairaalalepo.. Uudelleensynnyttäjillähän tällainen on ihan normaalia, mutta mulla tää tapahtui vaan aivan liian lyhyessä ajassa. Rv37 olinkin sitten jo 3cm auki eikä kaulaa enää jäljellä, mutta siinä vaiheessa ei enää turhaa tarvinnut lepäillä, varsinkaan kun käynnistys oli kuitenkin väistämättä edessä kasvun takia.
viii Kasvuhidastumaa seurataan ultralla n. viikon välein näin loppuajasta. Tai siis pitäisi seurata..
Ultralla katsotaan miten mitat vastaavat toisiaan ja seurataan myös istukan toimintaa. Mulla ei oo mitään häikkää noissa istukan virtauksissa ikinä ollut (paitsi raskausmyrkytyksessä tietenkin), joten vartalomitan pienuuden syy on jäänyt ihan mysteeriksi ja puhutaan IUGR-sikiöstä. Yleensä näissä tapauksissa kasvu vain hidastuu tai lähes pysähtyy loppua kohden ja siksi tulee tarve käynnistää synnytys, ettei pieni väsy tai stressaannu liikaa. Yliaikaiseksi harvemmin päästetään. Rv29 meidän vauvan vartalomitta tuli n. viikon muita mittoja jäljessä.
Mulla esimerkiksi viime raskaudessa huomattiin rv39 ultrassa ettei vartalomitta ole kasvanut sitten rv36. Käynnistettiin sitten 39+4. Olihan neiti kuitenkin hieman isompi kuin ultralla arvioitiin, 3035g ja 48cm, mutta selkeästi kuitenkin laiha ruipelo, joka ei jaksanut syödä paljoa kerralla ja siksi syöttövälit olivatkin ekat viikot puolesta tunnista tuntiin.
En tiedä miten radia voi verrata 1. tyypin diabetekseen, mutta jos yhtään lohduttaa niin mun äiti on diabeetikkona saanut 2,7-3,1 -kiloisia vauvoja. Eli norsunpoikasta ei tartte välttämättä pelätä
Tosin nää on taas näitä meidän ruipelogeenejä..
karhukopla Kiva kuulla että asiat on selvenemään päin!
Tsemppiä!
Valmennuksia Ei Oulussa enää järjestetä kuin ensisynnytäjille. Esikoista oottaessa olin synnytysvalmennuksessa rv5+
Olin siis kaverin "tukihenkilönä" siellä, ettei hänen tarttenu mennä yksin pariskuntien sekaan. En sitten käyny myöhemmin samaa valmennusta uusiksi
Tänään uskaltauduin pitkästä aikaa pidemmälle kauppareissulle mukaan ja virhe se kyllä oli.. Ei päästy paljon porteista peremmälle kun jalat alkoi väsyä ja tuli heikko olo. Nyt vilisee taas kipinät silmissä.. Vauva oli hereillä koko kauppareissun ja potki kylkiluita minkä kerkesi. Kaipa sekin voi vaikuttaa siihen kuinka kauan jaksaa olla pystyssä.
Kiitos kaikille myötätunnosta tuota kasvunseurantaa (tai sen puutetta) kohtaan. Välillä oon jo miettiny että oonko ihan hitleri ja maailman vaikein potilas kun en anna tässä asiassa periksi. Mutta vauvan parasta vaan koitan ajatella, vaikka saattaakin kuulostaa hullulta että pelkää vauvan pienuutta.. Ne pienet vaan on niin kovin väsyneitä loppua kohden, että mielelläni pysyisin kärryillä siitä kuinka tuolla masussa voidaan.. Ensi viikon keskiviikkona olisi seuraava sf-kontrolli neuvolassa ja ajattelin pyytää josko laitettaisiin seuraavaksi lähete suoraan äitipolille. On jo luotto mennyt tuohon keskusneuvolaan.. Helpottaisi sekin jos lähetteen voisi laittaa edes eri lääkärille.