Laurelii, inhottavaa varmasti elää epätietoisuudessa, mutta nyt ainakin tiedät mitä tarkkaillaan ja millä on merkitystä vauvalle. Toivottavasti sappiarvot on kuitenkin kohdillaan ja selvitään säikähdyksellä!
Fiona-, toivon itsekin, että raskauden aikaisesta (äidin JA isän)masentumisesta ja alakulosta puhuttaisiin enemmän..synnytyksen jälkeisestä herkistymisestä ja siitä pitkittyvästä masennuksesta onneksi jo puhutaan ääneenkin, niin se ei tule niin yllätyksenä, jos omalle kohdalle osuu.
Raskaana olo ei todellakaan ole jokapäiväistä hehkutusta ja pelkästään ihanaa. On fyysisiä vaivoja ja ahdistusta tulevasta muutoksesta (varsinkin esikon kohdalla) ja parisuhdekin saattaa kärsiä. Kaikkea tätä olen itsekin kokenut, mutta vain harvalle olen niistä pystynyt puhumaan. Tänne sentään uskaltaa!
Ja se muiden tsemppaus ja neuvojen loputon suo, tai naureskelu kahvitauolla, "voi, sulla on vielä ne valvotut yöt edessä, meidän lapset on jo niin isoja" alkavat toden teolla ärsyttää, ja kyllä säälin sitä, jolle vaan räjähdän kun mitta tulee täyteen!
Nyt loppuraskaudesta olen löytänyt itseni huolehtimasta vauvan liikkeistä. Ja mitä jos sillä on joku sairaus, vieläpä sellainen, jonka olen huolimattomalla syömisellä tai muulla toiminnalla aiheuttanut! Itsestäni en ole huolissani, paitsi siitä, kuinka pahasti keho muuttuu raskauden myötä, ja palautuuko se koskaan...
Jouluruoista oli puhetta, meillä päin maksalaatikko ei kuulu joulupöytään, joten siitä ei onneksi tarvi huolehtia, vaikka siitä kovasti tykkäänkin. Jouluruoista parhaiten maistuu imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko, kinkku, uunirosolli ja kaikki makeat herkut. Sillit ja graavilohet ei muutenkaan ole suurinta herkkua, niin ei harmita niin paljon.
Enemmän ärsyttää, kun ei saa Alkon glögejä ja viinejä juoda. Noh, kyllähän glögit piti maistaa, että tietää mistä puhutaan, mutta ois se kiva aattoiltana lämmitellä kunnon glögillä!
Ja juustopöytä! Täytyykin kysyä tiskiltä, että mitä ulkomaisia juustoja uskaltaa syödä, muuten olen todella happamana kun ei saa herkkuja.
Kauan kaivattu energiapiikki havaittu eilen!
Sain aikaiseksi kokkailla uusilla resepteillä, kokeilla ehkä toteutuvaa vauvan sukupuolen paljastusreseptiä: suklaasuukkoja, siivota ja järjestää arkistoitavia papereita. Vau.
Yöunet onkin sitten näemmä jäämässä lyhyemmiksi. Viime yönä nukuin 4h, aamuyöstä kova tuuli herätti ja jäin pyöriskelemään sänkyyn. Viime viikollahan tämä alkoi, nenän tukkoisuudesta yöllä. Nyt pitää olla extratyyny jo senkin takia, että tuntuu kuin pää olisi täynnä verta kun menee vaakatasoon. Ihan
. Toivottavasti ei helmikuulle asti jatku näin.
Ja niistä vauvakutsuista, kaveripiirissä niitä on kyllä pidetty, eiköhän minullekin pidetä.
Yllärinä, vähän kuin polttarit ja varmaan suht samalla porukallakin. Tosin ilman mitään mahan maalaamisia ja tyhmiä askarteluja.
Kutsut on kyllä kivoja, jos ei siis ole lapsia paikalla. Saa mammat ja tuleva mamma jutella rauhassa ja vaihtaa kuulumisia muidenkin kavereiden kanssa ennen suurta muutosta.
Pahoittelut pitkästä tekstistä, nyt olikin paljon asiaa!
sitruunapippurina 29+0