Helmikuun helmiäiset 2016 *elokuussa*

Fiona, kannattaa selvittää mitä tes-tuumaa noihin korvattavuus asioihin. Meillä ainakin saa käydä kaikki neuvolat, lääkärit, ultrat ym. Työajalla. Tosin ennen ei saanu, kun pomo halus tulkita sitä mitä sattuu..

Samaa ihmettelen minäkin, mikä sisätutkimus rakenneultrassa? :D Ei meilläkään sitä tehdä.

Voi kun täällä on useammalla ollu lyhyitä synnytyksiä, tahtoo kans! :D Minkälaisessa asennossa ootte ponnistanu? Mua kiehtois se synnytysjakkara, mut en oo uskaltanu kokeilla. Kellään kokemuksia? :)

Alisa&Hippu 15+0
 
Alisa, mä ponnistin puoli-istuvassa ja kyljellään. Kyljellä en kauaa ollut, ehkä viisi minuuttia, oli äärimmäisen epämukava. Jotenki puoli-istuva asento oli paras tai sängyllä ylipäätään, siinä sai jotenki rentouduttua parhaiten.
 
IMN
Kyllä kai mulle on tehty sisätutkimus aina kun lääkäri on ollut ultraamassa.. :eek: tai voisko sitten johtua siitä, että mulla tosiaan se lääkäri on lopulta kutsuttu paikalle ultraustilanteeseen kun on huomattu kasvussa häikkää? En tiedä, aina ne on halunneet ronkkia :D
Mulla huomattiin kohdunsuulla huomattavia muutoksia rv32 ja jouduin vuodelepoon rv36 saakka, joten eiköhän ne jossain vaiheessa ennen tota lääkärineuvolaa halua kuitenkin tarkistaa että kaikki on ok.. tai jos ei halua niin vaadin.

Minä oon ponnistanu ihan perus selinmakuulla (vai onko tää se puoli-istuva?). Se tuntu jotenki luontevimmalta.. :) ponnistusvaiheet kestäneet muistaakseni 14min ja 7min.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään olikin sitten ihan paska päivä:(
Lähdettiin aamulla lasten kanssa mustikkametsään ja ylämäkeä kiivetessä alkoi kauheasti puuskututtamaan ja piti pysähdellä. Mies sitten hyvin empaattisesti kysyi, että nytkö jo loppui kunto, mielestäni hieman ivalliseen äänensävyyn. Vollotin sitten koko reissun ajan ja nieleskelin pettymystäni. Mieheni on muuttunut tämä raskauden aikana jotenkin tylymmmäksi ja heittelee ihme kommentteja turpoamisesta ja lihomisesta..Hänelle tämä on ensimmäinen lapsi ja selvästikkään ei ymmärrä kuinka raskasta raskaus voi olla. Mutta empatiaa hänestä ei tunnu löytyvän, kun sitä nyt tarvitsisi enemmän kuin koskaan:cry:
Huokaus. Ajattelin mököttää tämän päivän.

Paljon oli aisiaa johon olisin halunnut kommentoida, mutta nyt tämä olo on niin pettynyt että palaan mököttämään ja jahka tilanne muuttuu niin sitten palaan asiaan..hmph.
 
IMN
Laurelii Ikävä tuo miehesi asenne :( jospa hän ei itsekään huomaa miten tyly on. Minä oon kans omassa miehessäni huomannut joskus sellaista kyllästymistä kaikkiin mun vaivojen valitteluihin ja silloin on hänenkin äänensävynsä muuttunut ymmärtäväisestä ilkeäksi. Ärähtäminen on aina auttanut ;)

Me käytiin tuossa äsken rautakaupassa ja kirppiksellä ja mua alkoi supistella aika kipeästikin siinä kun jonkin aikaa olin ollut jalkojen päällä. Edelleen kiristää alamahaa ja särkee alaselkää vaikka oon levähdellyt jo jonkin aikaa.. pitäisikö odottaa torstain neuvolaan ja mainita siellä asiasta vai ottaakko heti yhteyttä johonkin jos vielä jatkuu? Ja mihin tässä vaiheessa ees ottais yhteyttä, päivystykseen vai synnärille? En muista kumpaan sitä tässä vaiheessa kuuluu.. viikkoja nyt siis 15+3.
 
Miehen kommentit kuulostaa raskaana ollessa aina v*ttuilulta. Mä syytän hormooneja tässäKIN asiassa. :D Tai ainakin ne kuulostaa aina sille.

Minäki oon synnyttäny normaali asennosta. Yhdessä salissa täällä on allas. voisin haluta kokeilla sitä, jos mahdollista. :)

Täällä ainaki alle viikolle 20 päivystyksen asiakas muistaakseni.

Nyt on saateltu viimeiselle matkalle. <3
 
IMN
Ei nää tunnu lakkaavan :( makuultaan on ihan hyvä olla, vaikka kipeästi ottaakin, mutta pystyasennossa on mahdottoman tukala olla. Pelottaa kauheasti että mitä tää on, mutta tiedän että mihin tahansa sitä soittaisikin niin vastaus olisi "kesken menee jos on mennäkseen, ei tehdä tässä vaiheessa asialle mitään". Ja eihän sille mitään ois tehtävissäkään..
Mietin vaan kun kuopuksesta mulla lähti paikat aukeemaan ja kaula lyhenemään yhtäkkiä rv32, että ei kai nyt vielä sentään. Silloin edellisessä raskaudessa ei kyllä ollut kipeitä supistuksiakaan..

Liikkeet kyllä kertoo että täysissä voimissa tuolla ollaan :love:
 
IMN
Nyt muistinkin tuon sisätutkimusasian ihan väärin! Eli sisätutkimukset on tehty viime raskaudessa lääkärineuvoloissa rv 9 ja 27. Loppuraskauden lrineuvolassa en enää käynyt koska olin jo äitipolin asiakas. Lisäksi on tehty jokaisessa ylimääräisessä ultrassa, joissa kaikissa ultraaja on siis ollut lääkäri. Rakenneultrassa ei oltukaan näköjään lääkäriä vielä vaivattu :)
Esikoisesta olin äitipolin asiakas heyi alusta asti joten silloin on ronkittu sen 2-4 viikon välein ja neuvolalääkäriä en oo tainnu nähdäkään.
 
Torstaina nt-ultrassa kaikki hyvin. Niskaturvotus 0,6 ja downriskiluku oli 1:3242. Nyt voi jo vähän huokaista! Töissä oli pakko kertoa raskaudesta heti ekana työpäivänä loman jälkeen, koska työkamut olisivat joka tapauksessa mahan koosta jo arvanneet.

Hurjasti tsemppiä kaikille, jotka odottelevat vielä tuloksia!
 
Toinen neuvola oli jo maanantaina mutta en ole ehtinyt kirjoittamaan. . Sydänääniä joutui etsimään jonkun aikaa ja ehdin jo panikoida varsinkin kun olin samana päivänä kertonut töissä kaikille. Mutta sieltä löytyi lopulta vahva syke n.160.

Sokerirasituksessa paastoarvo oli koholla eli radi diagnoosi tuli. Nassuressu olet onnekas kun radin perusteella saat ylimääräisen ultran jo keskiraskaudessa. Esikoisesta kävin painoarviossa viikolla 38 ja uudestaan kun meni yli lasketun ajan. Nyt ei kuulemma saa sitäkään jos kotimittaukset on kunnossa eikä muuta syytä ole. Säästöjä ilmeisesti :confused:
Nyt jo ottaa päähän tarkkailla syömisiä ja miettiä voiko tätä nyt syödä vai ei ja kytätä kellosta milloin mitata. :mad: Ja vielä on aamun ekat arvot olleet kotonakin koholla eli ties mihin tässä vielä joutuu. Toivottavasti arvot tasoittuu kunhan vaan löytyy sopiva iltapala. Entiselle iltanapostelijalle on vaan vaikea pitää itsensä kurissa:whistle:

Minulla toka neuvola oli ihan th:lle ja lääkäri on syyskuun alussa. Muistaakseni toinen lääkäri on sitten loppupuolella raskautta. Rakenneultra on syyskuun lopussa. Pitäisi soittaa ja varata aika nyt kun työvuorot alkaa olla selvillä. Ainut vaan että soittoaika on keskellä päivää eli pitäisi kesken työpäivän muistaa soittaa.

Eka synnytys kesti 5 tuntia ja ponnistus 30 min. Olikin jo neuvolassa puhetta että nytkin lienee nopea tulossa. Onneksi sairaalaan on vain 10 minuutin matka joten tuskin kotiin tai autoon syntyy:ROFLMAO:

Hattisvattis ja pieni 15+4
 
  • Imn, nuo supparit on niiin pelottavia ja säikäyttäviä, varsinkin jos tuntuvat joltain ja tulevat normaalia tiuhemmin. Niinpä ne varmaan vastaavat, jos johonkin alkaa soittelemaan. :unsure: Tosin pissatulehdukset saattaisivat kattoa. Ootko särkylääkettä ottanu, jos se auttais. Toivottavasti menee kevolla ohi!
  • Oisko se sängyssä selinmakuulla, pääty kohotettuna puoli-istuva asento eli se ns. perusasento. Paljon oon siitä istuvasta asennosta eli synnytysjakkarasta lukenu ja hyviä kokemuksia ollu. Saas nähä, joko uskaltautuisin siihen..
 
IMN
Supparit loppui ihan muutaman tunnin levolla, onneksi :) Toivottavasti eivät vielä näillä viikoilla jää riesaksi asti, vuodelepo ei ollu herkkua, eikä tällä hetkellä oikeestaan ees mahdollista (n)

Synnytysjakkaraa en oo kokeillu, kuulostaa vähän pelottavalta kaikki tuollaiset "laitteet" :D semmonen roikkuva kyykkyasento (taitaa olla mun oma nimitys.. :LOL:) vois olla mulla toimiva asento. Siis niin että jalat levällään kyykkyyn ja tukea käsillä jostain pään korkuudelta. Tuo auttaa mulla nimittäin kohdun kasvukipuihin ja selkäkipuihinkin kun saa kunnolla rentouduttua.
Oon kyllä aiemmissa synnytyksissä ollut kaikenmaailman letkuissa ja monitoreissa niin solmulla että tuskinpa tälläkään kertaa sängystä poistun.. :cautious:
 
Täällä kyllä ovat (vielä) aika tarkkoja tosta Radi seurannasta. Vielä ei oo säästöt sinne purru. (y)

Hohho... Esikko kömpi alkuyöstä viereen nukkuu. Ei oo sitten pikkuvauva ajan ollu vieressä nukkumassa. Kulta :love:

Huono olo meinaa olla aina aamusella. Ja hajut kuvottaa taas.:sick:

Tänään lähti uusi raskausviikko käyntiin :love:

Nassuressu ja papu 15+0:love:
 
Hei IMN, mikä on olosi? Soititko johonkin?

Miesten pirullisista kommenteista: Meillä autto kans toi sopivassa kohtaa ärähtäminen, ei jatkuva kitinä. Ja sitten faktat! Käske lukea terveysportista tms. paljonko esim naisen verenmäärä lisääntyy mut punasolujen määrä ei. Kun lapsi vie osansa hapesta niin mitä jää lihaksille? Ei ihme että puuskuttaa!

Mä en esikosta osannu "vaatia" erikoisia synnytystapoja vaan pyysin ihan kätilöä ohjaamaan. Vaihtu just kätilö ponnistusvaiheeseen rempseästä sellaseen hissukkaan mut kyllä se muksu ulos tuli silti. Avautumisvaihheessa halusin seistä ja tasofordi oli loistava! Ei tarvinnu miehen kaulas roikkua ja sen saa ylemmäs ku esim sänkyyn nojailu. Meinasivat käskeä petille jos en jaksa seistä. Oisin jaksanu mut varmaan 7 cm kohdalla pakottivat. Ehkä säästelivät mun voimia ponnistukseen joka kestikin lähes tunnin eli ehkä tiesivät paremmin :)

Nyt pikku-Hippo potkittelee kovin. Ei voi enää erehtyä. Ootan vielä et liikkeessä, kävellessä ja seistessä tuntuis oikein selvästi, se on ihanaa ku tulee itel hyvä mieli ja kukaa muu ei nää :)
 
IMN
Keijunkainen Olo on nyt ihan hyvä :) meni ohi levähtämällä, enkä sitten soittanutkaan mihinkään. Tiedänpä nyt ettei kannata liian pitkille kauppareissuille lähteä :) lääkäri on tainnut aikaisemmin mainitakin että mulla on tosi supistusherkkä kohtu, mutta ne eiliset oli kyllä tosi napakoitakin..
 
IMN
Heh, mää taas oottelen jo niitä raikkaita syysiltoja kun voi polttaa kynttilöitä ja lämmitellä viltin mutkassa takan lämmössä :D
Ärsyttää kun tää kesä tuli näin myöhään, ois tullu sillon ku kuuluikin. Myöhäistä se on nyt tulla pyyteleen anteeks myöhästymistä :LOL:
 
Muakaan ei hirveesti kesä enää innosta elokuun puolivälissä :D Tykkään ku vuodenajat vaihtuu ja nyt on itsellä ainakin jo syksyn odotusta.ihanaa kun aamulla ilma on semmoinen ihanan raikas <3

mää en oo pitkään aikaan enää tuntenu mitään liikehdintää ku tunsin ihan yhtäkkiä Sillon parina päivänä.jotenki oon Sitte taas menny sellaseen epäilymoodiin vaikka tiesin toki että jos näin aikaisin jotain tuntuu Se on vain poikkeus ja asennoiduinkin siihen että Sitte rv 14 eteenpäin alkais varmaan tuntua taas päivittäin.Mutta,tänäänpä sintti oli taas jossakin semmoisessa kulmassa että tuntui tovin kutittelua ja voi että alkoi hymyilyttää :)

nyt on Eka raskauskolmannes purkissa.toivoisin että tämä jatkuva syömisentarve loppuisi pian.. Neuvolassa puhuin jo etten haluaisi kerätä yhtä paljon kiloja kuin viimeraskaudessa (16kg) mutta neuvolantäti kielsi miettimästä asiaa.sanoi että koska olen niin hoikka niin painoa kertyy helpommin ja niin pitääkin.ja kyllähän mää tiedän että mulla Se kaikki häviää sinne imetykseen mutta silti Tää alku vähän on ahdistanut.jos edes tämä iltaa kohti paheneva turvotus menisi pois.

mitenkä teillä pidemmällä olevilla,vähenikö turvotus selkeästi jossain välissä ja saiko taas syödä normaaleja ruokamääriä? :D

nyt menossa rv 11+6 ja vielä yli viikko ultraan
 

Yhteistyössä