** Helmikuun Helmet** tammikuu

c81
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
mitäköhän hyvää ruokaa sitä keksis :/ mitään makeita ei nyt kyllä voi kokkailla ku muuten mä en kohta mahu ovesta ulos :kieh:
Käy hakemassa kaupasta pari sisäfile piffiä, ja sitten valkosipuliperunoita ja vaikka punaviinikastiketta (kaks viimeisimmäksi mainittua saa vaikak valmiina).. luulisi kelpaavan ;) Ja jos ei ravintolaan pääse - niin nuo kynttilänvalossa varmasti päihittää paikallisen Rosson kyllä <3

 
Joo, kyllä se näin oli:" Meillä synnyttäjän on myös mahdollisuus synnyttää lapsensa veteen." Tarkistin sairaalan sivuilta ja muistan kätilön sanoneen, että kaikki kätilöt hoitavat ammesynnytyksiä... Jännä juttu, kuinka tämä ammesynnytys on Suomessa niin vähäistä, kun taas jenkeissä se tuntuu olevan ihan yleistä....
 
Hmmm... en tiiä mutta jotenkin tuntuisi, että itse en ainakaan haluaisi ammeessa pukertaa, miksi näin en osaa kyllä selittää. Ehkä koen jotenkin vieläkin sottuisemmaksi vaihtoehdoksi kuin normi kuivanmaan synnytyksen :whistle:. Rentoutumismuotona haluaisin kyllä ammetta kokeilla.
 
Heippa!

Olin niin reipas ja kävelin neuvolaan ne neljä kilometriä. Vähän meinas matka tökkiä jo alusta ku olin 50 metriä päässyt kotiovelta niin supisti pirusti.
Kyllä se sitten helpotti. Lumimyräkkäkin alkoi vasta kun olin jo neuvolan ovella, nythän tuolla pyryttää ja tuulee hullun lailla. Onneks pääsin miehen kyydillä kotiin... Kohta pitäiskin sitten taas lähteä kauppaan sinne neljän kilsan päähän mutta tällä kertaa meen kyllä autolla, jos sen tuolta lume nalta löydän :D

Itellä neuvolassa kaikki hyvin, paitsi viikossa tullut kaks kiloo!!!!! Tänään en ollut edes syönyt mitään ja olin tosiaan tehnyt sen kävelylenkin sinne... Mikään ei riitä...

Verenpaineet oli taas normaalit, hemppa oli laskenut 121 --> 111

Mutta taas osoitti terkka tietämyksensä... Lääkäri sano mulle viime viikolla tutkittuaan että joo, neljä senttiä kaulaa ja tiukasti yhdelle sormelle sisäsuuta myöten auki, et ole synnyttämässä pitkään aikaan.
Terkka sitten tänään luki koneelta tuon lääkärin kirjottaman saman tekstin ja sano että "sää synnytätkin sitten vähän etuajassa". Tuo täti on niin hömppätädiks leimautunut tässä kylässä että kyllä mä mieluummin sen lääkärin analyyseihin uskon, se sentään on käynyt "paikoissa" :D

Siinä vauvelin sydänääniä kuunnellessa tuli vähän paniikkia yhdelle sun toiselle kun olivat niin hitaanlaiset, numeroita mulle ei kukaan kertonut mutta kuulin omin korvinkin että hidas oli.
Kyllä ne siitä sitten nopeutu, mutta terkka pyysi käymään huomenaamulla uudestaan kuunteluttamassa ja jos ovat vieläkin matalat niin pääsen/joudun ultraan näyttämään. Toivon vaan että mokkula nyt ei viimesillä viikoilla luovuta =(

Tää on nyt eka "vastoinkäyminen" tässä raskaudessa ja vaikka kai ihan tarpeeton huoli onkin, eikä oikein mitään verrattuna teidän joidenkin huoliin niin ei se kivalta tunnu, kun oli ajatellut että loppuun asti mennään hienosti ongelmitta...

Oisko toi mun lenkkeily sinne neuvolaan voinut vaikuttaa vauvan sykkeisiin, kun se kuitenkin oli aika pitkä ja rankka retki tässä kunnossa?
Koska aiemmin oon aina mennyt autolla ettei mitään rasitusta oo ollut ennen sitä ja sykkeet ollut ihan hyvät, jotain 150. Kysyin äsken mieheltä kun se oli seuraillut sitä mittaria niin olivat alimmillaan siinä 110 kieppeillä ollu tänään...
 
Jännä muutes, että vaikka OAS on tosi pieni sairaala, niin se on silti näköjään huomattavasti "kehittyneempi" mitä useimmat muut. Ainaki siis näissä synnytysjutuissa. Saa synnyttää veteen ja siel on vauvala, johon voi vauvan viedä vaikka yöksi, jos ei jaksa ite hoitaa ja haluaa nukkua jne. Ku siis oon kuullu, että monissa muissa sairaaloissa (melkeen kaikissa muissa) lasta pidetään vierihoidossa, eli se on lähes koko ajan siinä äitinsä vierellä ja äidin huolehdittavana. OAS:ssa ei kuulemma tarvi jatkuvasti huolehtia vauvasta, jos ei jaksa...
 
Pusuapina: Hyvä juttu, että pääset huomenna heti tarkistuttamaan. Ymmärrän kyllä, että huolestuttaa jos ne pidemmän päälle olivat tuota luokkaa. Tuntuu, että tässä loppuvaiheessa varsinkin alkaa jokaisella olla noita huolenaiheita. Siksi kai sitä toivookin, että vauveli syntyis pian...

OAS kyllä tuntuu ihan hyvälle paikalle ja hyvin pitävät seurannassa, jos tarve vaatii. Nuo erikoistumassa olevat lääkärit saa kyllä välillä käämit palamaan, mutta kätilöt siellä ovat tosi mukavan oloisia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Napsuh87:
siel on vauvala, johon voi vauvan viedä vaikka yöksi, jos ei jaksa ite hoitaa ja haluaa nukkua jne. Ku siis oon kuullu, että monissa muissa sairaaloissa (melkeen kaikissa muissa) lasta pidetään vierihoidossa, eli se on lähes koko ajan siinä äitinsä vierellä ja äidin huolehdittavana. OAS:ssa ei kuulemma tarvi jatkuvasti huolehtia vauvasta, jos ei jaksa...
Täällä on myös noin =)
Siis pääsääntöisesti ovat toki vierihoidossa, mutta saa viedä sinne "hoitoon" =)
Itse ainakin vien mm. suihkujen ajaksi jne...ei tartte kuunnella, et huutaako se siellä vai ei :D

JOS siis saan vauvan osastolle mukaani tällä kertaa...vasta yhden kerran se on onnistunut :/
 
Mulla on tän iltapäivää kiristäny mahaa ihan oudolla tapaa. Ei varsinaisesti supistanu vaan kiristelly :/ Ja paineentunnetta tuol alapäässä...vessassakaan ei oo tarvinu ravaa tänään vissiin ku 2 kertaa normaalin 20 kerran tilalta |O Outoo...tosi outoo...
Jos jollakulla loppukuun Helmellä on liikaa suppareita yms, niin täällä otettas vastaan :D :kieh:

Yhden tutun kanssa äsken mesettelin siitä mun eilisestä jalkaepisodista, niin hää meinas, että mulla olis ollut pienimuotonen hyvin lievä halvauskohtaus!!! :eek: :eek: :eek:
Kun siis jalat meni osin veltoksi ja tunnottomaksi ja väriltäänkin muuttu siniseks...siis huhhuh... |O Onko kukaan koskaan kuullu mitään moisesta?? |O :attn:

Miehet lähti hakee keskimmäisen kaverille synttärilahjaa, kun huomenna kutsut ja käskin saunajuomaa tuua samalla, et jos tänäänKIN laittas saunan päälle :D Eilen illalla viimeks ja aamusta kävin suihkussa...iho on hyvässä kunnossa :whistle: :whistle:

Jahvetti 39+0
 
Mulla on tän iltapäivää kiristäny mahaa ihan oudolla tapaa. Ei varsinaisesti supistanu vaan kiristelly :/ Ja paineentunnetta tuol alapäässä...vessassakaan ei oo tarvinu ravaa tänään vissiin ku 2 kertaa normaalin 20 kerran tilalta |O Outoo...tosi outoo...
Jos jollakulla loppukuun Helmellä on liikaa suppareita yms, niin täällä otettas vastaan :D :kieh:

Yhden tutun kanssa äsken mesettelin siitä mun eilisestä jalkaepisodista, niin hää meinas, että mulla olis ollut pienimuotonen hyvin lievä halvauskohtaus!!! :eek: :eek: :eek:
Kun siis jalat meni osin veltoksi ja tunnottomaksi ja väriltäänkin muuttu siniseks...siis huhhuh... |O Onko kukaan koskaan kuullu mitään moisesta?? |O :attn:

Miehet lähti hakee keskimmäisen kaverille synttärilahjaa, kun huomenna kutsut ja käskin saunajuomaa tuua samalla, et jos tänäänKIN laittas saunan päälle :D Eilen illalla viimeks ja aamusta kävin suihkussa...iho on hyvässä kunnossa :whistle: :whistle:

Jahvetti 39+0
 
Hei vaan tätä lumisateista päivää! :wave:
Olipahan taas kuulumisia kertynyt...ollaan me ahkeria! :whistle:

Evaellen onnea sektiopäivästä! :heart: Ja älä sitä ainakaan jännitä, se menee tuosta vaan ja hyvässä sairaalassa! Maailmassa miljoonat synnyttää aina sektiolla, joissain maissahan se on se ainoa oikea tapa. Ihanaa, kohta saat pienen syliin. Olen ehkä hiukan kattellinenkin tässä oman hemoilun keskellä. :ashamed:

Omaa napaa neuvolassa kaikki kunnossa. Painoa tosin +800g. :/ Niin sitä vaan kertyy, nyt jotain +13 kaikkiaan. Mun ajatukset menee ihan laidasta laitaan..olen välillä rauhallinen ja hyvillä mielin ja sit taas meina iskee suru ja huoli. Tuntuu pahalle kun ihmiset huokailee helpotuksesta kuultuaan että ei tule kuin n. 3kg vauva, et eipähän tarvi kärsii niin kamalasti. Itse sit miettii että kuin paniikissa tässä pitäis olla oman yli 4 kiloisen kanssa?? :snotty: Jotenkin kurjaa kun näin lopussa tulee tällaisia ajatuksia, muuten niin ihanan raskausajan päätteeksi ja kun toisaalta tästä pitäis yrittää nauttia loppuun asti. Nooh, ehkä huomenna päivä uusi ja parempi. :heart:

oi oi..kaalikääryleet tekis kyllä niin hyvää täälläkin. :p Niissä on vaan melkoinen tekeminen. Hmm..pitää miettiä jaksaisiko vaikka huomenna.

Cruellalle ja miehelle :flower: onnea vuosipäivästä!

Viime yö meni tosi onnettomasti..olin hereillä vielä 4.30. Tosi hienoa. Nyt nukuin 2,5 päikkärit ja vähän helpotti. Mitähän sitä puuhais...jospas mies tulis jo pian kotiin. Alkaa välillä tosiaan aika käydä pitkäks... ;)

Ai niin..neuvolassa sanoi täti, että yksi nopeutuskeino jota luonnonmukaisessa synnytyksessä käytetään on istuu risti-istunta-asennossa tai sit jos voi mennä silleen tosi leveään kyykkyasentoon ja pyllöttää siinä sit niin kauan päivittäin kuin voi. Eli voimistelemaan mammat. :D Itse olen jo risti-istunnassa lattialla läppäri haaroissa..tosin meinaa aina nopeeta puutua nää pölkkymäiset ,turvonneet jalat. :LOL:

Noh..ehkä meen tästä tyhjentää vaikka pesukoneen..see you..

äippäHki ja pikkunen 38+0
 
Hieman parempi mieli jo..ehkä...

Niin painoa mulle oli tullu +600g/vkossa :ashamed: ja sydänkäyrääkin otettiin. Supistusanturakin oli massulla ja piirteli supistuksia ilman että tiesin niistä mitään. :eek: Hoitaja vaan sanoi että nyt tulee taas supistus.. :eek: Kivaa. :D

Meillä ei tässä väliaikais asunnos oo saunaa mutta mennään varmaan huomenna miehen vanhemmille saunomaan kun sillä alkaa 4 pvän vapaa. Jotenkin tekis mieli nyt saunoa useammin kun tuota saunaa ei just oo...

Hitsit sentään jos tää poju venyttää kans "yliajalle" ja joudun 4kg:stä punnaamaan...se hiukan pistää jännittämään.

Nelli joo todellakin turha käynti eikä mitään uutta. Sokerien takiahan mä siel nyt oon joutunu ravaamaan mut kuitenkin. Kohdunsuu oli viimeks vain ulkosuu auki mut nyt ilmeiseti sisäsuukin sormelle auki. Kohdunsuu sormelle auki ja kaulaa jäljellä 2:sta kolmeen senttiin.

Mä oon ollu eilisestä illasta asti nyt todella väsyny. Mikään ei oikein huvita ja plaah...

ammesynnytyksistä olitte puhuneet...k-pks:ssä on amme mutta vain kivunlievityskäyttöön. Sanoivat että kätilöt ei oo ammesynnytyksiä tehneet vielä ja se vaatii jonkun koulutushommelin ensin. Enpä siihen aatellu mennä kyllä lillumaan. Mua jotenkin etoo se. :whistle:

Nyt taidan köllähtää sohvalle ennen ku mies lähtee töihin...lepuuttaan hetkeksi.

J ja M 37+2
 
Mullakin vihdoin käynnistyspäivä määrätty. Eli tänään kävin äippäpolilla ja määräsivät maanantaina sitten osastolle, jos ei jotain sitä ennen tapahdu. Kovasti on jo supistellut ja maanantai iltana jo luulin että lähtö tulee, mutta supistukset loppuivat sitten sängyn pohjalle.

Sama täällä, että saunottu on ihan joka ilta ja sitä jatketaan edelleen....

Vaavit eivät vain ole oikein kasvaneet 3 viikkoon enää, joten siksi käynnistykseen. Se vähän hirvittää, sillä yksi käynnistys takana tällä äipällä ja kokemukset eivät olleet niin ruusuiset.

Kyllä te olette tosi ahkeria kirjoittajia. Yli 2000 viestiä....

Kiinamama ja mukelot 37+2
 
Cruellalle onnittelut vuosipäivän kunniaksi!

Ruokavinkki: Osta vaikka kanan rintafileet hunajalla marinoitu ja hakkaa ne littosiksi ja pyöritä korppujauhoissa.paista rasvassa pannulla. namia.
Lisäksi vaikka riisiä ja makeaamaissia sekaan. joku vaiks vihree salaatti viinirypäleillä nam...ja kuplivaa alkoholitonta siideriä.

*Kuola valuen kirjoittelin...nälkä :p *

 
Ammeesta TAYSissa se oli kivunlievitykseen vain. Ja mä sain esikosta sen huoneen, olin alkuun siinä ehkä vartin ja tuntu iha kauheelle. Yhteensä olin salissa 24h ja siis ainoassa TAYSin ammehuoneessa..välillä kerkesin jopa potea huonoa omatuntoa siitä. Tokaa synnyttäessä kieltäydyin ja ilmotin iha etukäteen, että vien sitä huonetta turhaan. En tykänny yhtää, hirvee olo tuli siellä.

Onnea Cruella ja mies :flower:

Törkee mysrky |O |O :eek: :eek: . Kattokaa ni meidän tuurilla tulee lähtö ens yönä..ja edelleen matkaa se 80km :/ . No jos nyt ei ton myräkän aikaan..toiveajattelua muutenki koko synnytyksen käynnistyminen. Tosin kipeesti on suppaillu nyt iltapäivän.. sillai ihan tosissaan välillä, mutta se fuckin säännöllisyys :kieh: . Oli sitä jonki aikaa, mut empä jaksanu sen kummemin kellottaa.

Myrskyisää iltaa..Palailen varmasti vielä :D
 
Olinhan minä. Luulenpa että puhuttiinkin siinä. :D En vaan kehannu sanoa mitään. Mulla oli mustat housut ja sellainen musta valkoraitainen paita ja tuskailtiin siinä ku joutu oottaa niin kauan. Mä lähin käymään siinä kanttiinis niin sä olitkin päässy sisään.

Elisa siis se lääkäri joutu menee synnärille avuksi ilmeiseti aj mä venailin siellä vaik kuinka kauan. meinas pikkusen pinna palaa. Selkää jomotti niin tuhottomasti jo ja toinen puski kylkiluihin...
 

Yhteistyössä