** Helmikuun Helmet** tammikuu

pakkauslaatikoiksi myös vahvat omenalaatikot on oivallisia. Jotku kaupat antaa myös lainaan lihalaatikoita mutta ne pitää palauttaa kun ovat maksullisia kaupalle. T. Kaupantäti :LOL:

Seksistä hiljaista ku tulitikkutehtaalla taas kerran...Enkä jaksa vonkaillakkaan enää. Himot jyllää kyllä itellä... :whistle:

Kiin oli taas kiva kuulla että hyvin menee teillä! Toivottavasti pääsette loppuviikosta kotiin. :heart:

Nyt syömään kun on niin nälkä.

Jepsu ja Martti 35+1 :heart:
 
Joku kyseli vatsalihaksista. Eli synnytyksen jälkeen ainakaan kolmeen ekaan kuukauteen ei saisi edes sängystä nousta muuta kuin kyljelleen. Ainoita vatsalihasliikkeitä mitä saa tehdä muutaman päivän kuluttua synnytyksestä on syvät vatsalihakset, eli selinmakuullaan vetää napaa kohti selkärankaa. Syynä tähän on, että vatsalihakset ei ole ehtineet palautua oikeille paikoilleen ja jos liian aikaisin vatsatreenin aloittaa, jää keskelle vatsaa rako ja alas jää kuitenkin pömppömaha. Näin joku fys.terapeutti oli luennoinut synnyttäneille.. Tuli tässä vaan mieleen, että eikö pilateksessa käytetä juuri syviä lihaksia, että oliskohan se synnytyksen jälkeen kuitenkin hyväksi vatsalekkin?? Noh, koira odottaa eteisessä jalat ristissä, että lähden lyllertään tuonne kaupin metsän suuntaan! Tsau!
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Lammiska:
Joku kyseli vatsalihaksista. Eli synnytyksen jälkeen ainakaan kolmeen ekaan kuukauteen ei saisi edes sängystä nousta muuta kuin kyljelleen. Ainoita vatsalihasliikkeitä mitä saa tehdä muutaman päivän kuluttua synnytyksestä on syvät vatsalihakset, eli selinmakuullaan vetää napaa kohti selkärankaa. Syynä tähän on, että vatsalihakset ei ole ehtineet palautua oikeille paikoilleen ja jos liian aikaisin vatsatreenin aloittaa, jää keskelle vatsaa rako ja alas jää kuitenkin pömppömaha. Näin joku fys.terapeutti oli luennoinut synnyttäneille.. Tuli tässä vaan mieleen, että eikö pilateksessa käytetä juuri syviä lihaksia, että oliskohan se synnytyksen jälkeen kuitenkin hyväksi vatsalekkin?? Noh, koira odottaa eteisessä jalat ristissä, että lähden lyllertään tuonne kaupin metsän suuntaan! Tsau!
Minä olen myös kuullut että vatsalihasten treenaamista ei suositella ennenkuin se rako on hävinnyt (voi mennä puolikin vuotta) koska sitten jää tosiaan se 'pömppö' jäljelle - ja sitä ei saa kuulemma enää oikein mitenkään pois..
 
Piipi79: Resilar on sellainen, jota voi ottaa tilapäisesti myös raskausaikana, mutta parasta kaikista on hunaja.

Itse sairastin tuossa 4 kk:n flunssan enkä tuohon hunajaan uskonut ollenkaan, mutta piparkakkutaikinaan siirappia ostaessa tuli ostettua myös se hunajapurkki ja se ihan oikeasti teen sekaan sekoitettuna rahoitti yskää. Join aina iltaisin ison kupillisisen teetä, jonne sekoitin varmaan noin ruokalusikallisen hunajaa. Sitten jos yöllä oikein alkoi yskittämään, niin turvauduin Resilariin. Tosin eipä se juuri auttanut. Lisäksi "nukuin" koko yön joku extra strong -kurkkupastilli suussa. - Hampaat on varmaan ihan sökönä nyt, vaikka kuinka olivatkin sokerittomia. Flunssa sen sijaan on taakse jäänyttä elämää - onneksi, kun nyt alkaa tämä olo muuten olla jokseenkin ärsyttävän tukala ja masusta alkaisi jo olla kiva päästä eroon.

Laa Laa rv 32+6
 
Heippa,

anoppi ei päässytkään tulemaan. :( Joten roikunkin siis täällä... :wave: Päivät kuluvat täällä välillä nopsempaan ja välillä tylsistyen. Olen ollut aiemmin kova menemään ja tapaamaan kavereita, mutta nyt ei enää jotenkin huvita/ jaksa... :/ Treffailen kavereita n. kerran-kaks viikossa, sit lueskelen lehtiä (kirjoihin ei oo pystyny keskittymään joulun jälkeen :( ), katon Agatha Christien leffoja (kaks vielä boxista kattomatta :D ) -telkusta ei tuu mitään, joten sítä katon ehkä muutaman kerran viikossa. Kuuntelen musaa, siivoilen (kaikki paikat tosin käyty jo supertarkasti läpi, joten enää ei oo kuin perusiivouksia...), sit nää pakolliset kauppareissut, neuvolat, polit jne. Joogailen kerran-pari viikossa ja yritän sillon tällön ulkoilla, mutta pidempi kävely aiheuttaa lähes poikkeuksetta vatsa- ja selkäkivut. :( Tänään alkaa onneks perhevalmennus, mikä on kerran viikossa: tulee jotain uutta ohjelmaa viikkoon... Nukuskelen silloin kun nukuttaa, mutta eniten aikaa menee netissä hengaillessa. =) Niin ja puhelimessa puhun aikasta paljon... :whistle: Joka ilta pitää saunoa, et saa siitäkin lisää ohjelmaa. :) Että aikasta tylsää elämää täällä vietetään. Menispä aika nopeemmin! =)

Vanamo: Enpäs oo tajunnukkaan, että keskustelujakin voi hakea... :whistle: Hyvä, ei tarvii nostella häviämisen pelossa... =)

Nukuttaa... Taidan käydä päiväunille, :wave:

eva & hynttyrä 36+0 :heart:

*muoks* tulipas tylsää tekstiä... B)
 
Sokerirasituksessa käyty ja kaikki ok.

Kovasti on tullut tekstiä sitten eilisillan, huh, kunhan jaksais lukea :)

RuokaG Alkuraskaudessa maistui perunat ja jauhelihakastike, hampurilaiset, pommac-mehujää, jäiset marjat ja karjalanpiirakat. Ai niin ja jossain vaiheessa pelkästään viili ja se pommac mehujää. Nyt myöhemmässä vaiheessa suklaa, pullat, karkit ym.herkut, joista en oo ikinä ennen oikeen piitannu =)
 
On ihmisellä ongelma.. Mä mietin pitäiskö mennä tohon lähelle(vajaa kilsa kävelyä) Tarjoustaloon ja apteekkiin vai lähtiskö jopa Tapiolaan bussilla(ovelta ovelle) Eurokankaaseen ja vaikka syömään ja apteekkiinkin. Kotona pitäis olla kuitenkin kolmen-neljän aikoihin jotta ehtis lähteä bussilla Jorviin tutustumaan.. Äsken laitoin tosin tiskikoneen pikapesulle. Tää on just tätä "mitähän mä tänään tekisin"-tylsyyttä :kieh:
Niin ja mitenkään en muka voisi siirtää Eurokangas-reissua esim huomiselle tai jopa niinkin pitkälle kuin perjantaihin :whistle:
Perjantaiaamulla on neuvolalääkäri ja mä oon jotenkin asennoitunut että kohdunkaula on pehmentynyt ja lyhentynyt ja että se ilmoittaa vauvan olevan lähtökuopissaan.. Mitähän mä sit reagoin jos ei näin olekaan :ashamed:

 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
Hunajaa ei sais syödä raskauden aikana! Mulle siitä joku on sanonu...en tiiä kyllä miks.
EIkö se ole niin, että raskausaikana saa, mutta alle 1v lapsille ei saa antaa?

esim. tällä sivustolla nimenomaan kielletään 'imeväisikäisilä' botulismiriskin vuoksi (mikä tutun mehiläiskasvattajan mukaan on kotimaisessa hunajssa kovin pieni), mutta ei kylläkään raskaana olevilta. http://www.maitojaterveys.fi/index.php?id=74
 
hei kaikki helmikuiset! :wave:

voisin itse liittyä takasin tänne jos mahtuupi =) kävin pinoutumassa joskus aikoinaan kyllä ja olen lueskellut säännöllisesti täällä teidän juttuja ja kuulumisia, mut oon aika laiska ite kirjoittelemaan...

taustaa: meillä LA:han on vajaa 6 viikkoa, ja olen rv 28:lta ollut raskausdiabeetikko (ruokavaliolla). koko raskauden on ilmennyt aina välillä kaikenmoista pikku vaivaa, mut aika helpolla oon päässyt (tuntuu ainakin siltä, kun täältä välillä lukenut kaikkia hurjia juttuja =) ) nyt viime viikon oon kärvistellyt kovien supistusten kanssa aina liikkuessa ja varsinkin iltaisin, mutta ne on yleensä rauhottuneet kuumalla suihkulla tai lepäämällä (mikä on sikäli vähän p*rseestä, etten oikein oo semmoista sohvallamakoilu tyyppiä...). vauveliinille tavaroista osa on hankkimatta ja pelkään etten enää pystykkään ellen sitten turvaudu nettikauppoihin joissa on kotiinkuljetus =) ...vähän tuli siis tuosta Kiinin tapauksesta paniikki itsellekin noitten vauvan tarvikkeiden suhteen, että ei välttämättä oo enää kovasti aikaa niitä kokoon haalia! huomenna on neuvolalääkäri... jännittää pikkuisen... katotaan nyt mitä se tällä kertaa sanoo, vauva kun on ollut viime lääkärikerroilla (rv25 ja28) "viikkoihinsa nähden aika suurikokoinen"...

niin ja jos täällä on pk-seutulaisia ilman mammaseuraa, niin käykää tsekkaamassa "pk-seudun mammatreffit"-otsikon alta! meitä on ollut siellä nyt 3 (aktiivi-)henkeä niissä tapaamisissa (LA:t 2xhelmi, 1xmaalis), ja lisää väkeä kaivattaisiin kun vauvatkin on tuloillaan, jotta olis sitten äippälomaksi kahvittelu/vaunujentyöntelyseuraa! Seuraava meeting olis tän viikon lauantaina.

emmie 34+2
 
Piipi lääkäri suositteli mulle tähän jo aika pahaan yskään sellaista ainetta kuin Katapekt, mitä saa ilman reseptiäkin. Se on kyllä tehokasta, vaikka kamalan makuista :x Vaikuttava aine on kodeiini, mutta sitä on siinä kuulemma tosi vähän (niinkuin täytyykin, kun kerran saa ilman reseptiä). Kannattaa kokeilla, mun yskä helpotti. =)

Tekemisestä päivisin... no problem, kyllä tuo 2 v uhmis huolehtii ohjelmasta. :kieh:
 
ÄitiHKI Kysyi villavaatteista. meillä tuli tositarpeeseen kaikki miun neulomat villavaatteet. Poika ei oikein kunnolla pidä lämpöjään niin sisälläkin pitä olla body, collegepuku, sukat, villasukat, -lapaset, -pipo, -puku ja 2 peittoa päällä :(

Hittolainen, taas mie unohdin mitä muuta piti kirjottaa... :ashamed: Miulla on oikeesti joku tosi vakava mammadementia :LOL: Valuukohan miun äly jotenkin tisseihin ja niistä ulos? :LOL:

pöhlö-Kiin ja ihana-Arthur 9pv :heart:
 
HEipsis
Täällä yksi viimeöinen kukkuja... uni tuli palloon vasta noin 3 tunnin odottelun jälkeen eli 3.00 aikaan. Tosi tylsää.... Nyt olen sitten aamupäivän torkkunut.

Minulla ei ole kyllä tylsistynyt olo. Päinvastoin kärsin stressistä kun on niin kamalasti hommaa mitä pitäisi tehdä. Kaikennäköisiä työhön liittyvää (työllistän itse itseni), siivottavaa, käsitöitä jne. Olen listannut asiat mitä pitäisi saada tehtyä ennen la. mutta taitaa käydä aika mahdottomaksi.

Tykkään tehdä paljon noita käsitöitä ja piipahdanpa katsomassa uusinta Käsityö-lehteä minäkin kunhan kaupungille ehdin. Ainut paha noissa käsitöiden tekemisessä nykyään on, etten sitten millään tahdo saada sopivaa asentoa. Pari minuuttia pystyn olemaan paikoillani ja sitten vaihdettava asento uuteen. Varsinaisia kipuja ei vielä, mutta muuten keho jännittynyt kun ei oikein pysty rentoutumaan....

Kiitokset uudesta Helmet linkistä! Kiva että kirjoittelut jatkuu vauvan syntymänkin jälkeen =) =) Saattaa tämä tukiryhmä olla kovinkin tarpeen kun sitä pientä nyyttiä täällä sitten kotosalla ihmetellään!

Mitenkähän ne sairaalaan lähteneet??? Säännöllisin väliajoin pitää käydä aina tsekkaamassa, josko olis uutisia!

Ruokagallup: minä kans vetelin alussa noita mehujäitä ja koko raskausajan mehut on uponnu vähän liiankin hyvin ja nyt maistuu hedelmät aivan taivaallisilta! Muutaman kuukauden minulla oli tämä hauska himo: perinneruuat eli kaikki kouluruuan tapaiset himotti ihan kamalasti. ruskea makkarakastike, pinaattikeitto, stroganoffit ja perus ruskeat kastikkeet jauhelihat ja muut. En ole pitkään aikaan syönyt lihaa niin antaamuksella :LOL: :LOL: :LOL: Olin eräässä oppilaitoksessa pitämässä kurssia ja ruokapaussilla mätin aina noita kouluruokia aivan mielettömät määrät ja aiva sika tahtiin! :saint: Tais oppilaat vähän kattoo.... että eikö tuo saa muuta ruokaa...voi että maistu mahtavalle ruskee kastike, jossa lihapaloja ja suolakurkkua ja 6 perunaa lautasella! Nam!

Pitää alkaa hommiin, että sais tuota työtaakka vähennettyä. Ja pitää ajatella silleen, että ei se aika "lopu" siihen kun vauva syntyy... ei kaikkea käsitöitä tartte ehtiä tekemään ennen ja suunnitelmia toteuttaa. Tahtoo vaa olla liikaa ideoita tässä hormonien sulattamassa aivokopassa syntyä!

Tsemppii kaikille ja palaillaan. Minusta on ihanaa kun tekstiä tulee niin paljon- yöllä on kiva lueskella kun uni ei tule!
 
VOI PRKULEEN PRLKULE!! Nyt se lykkäs asuntoa meidän porukalle helmikuun alkuun tosta läheltä! Eli on siis espoonkruunun asunto sekin, mutta kolmio. Ei sen näin nopeesti pitänyt tulla! Eihän nyt herran jumala voida muuttaa alle kuukaudessa ja minä tän mahan kans!!! Voi helvata! |O |O |O
 
Tere taas,

tervetuloa emmie! =)

Mitenkähän mullakin on semmonen olo, et hunajaa ei suositeltais... :/ No, en oo varma, enkä jaksa kaivella sitä lappua nyt tuolta laatikoista... Teelajeista vihreetä ei muuten suositella, sen muistan ihan varmaks.

Olipas hyvät unet. :saint: Ja nyt täällä tuoksuu ruoka. :p Mies on vapaapäivällä ja kokkaa paistettua lohta, perunamuussia ja salaattia. :p Pupi: Mä oon aina tykänny noista perinteisistä ruoista, en vaan aikoihin syöny noita lihapitoisia, mutta mullekkin ne on maistunut erityisen hyvin nyt raskausaikana. Ollaan tehty usein ruoaks jotain perinteistä kotijutskaa ja modernimmat on jääny huomattavasti vähemmälle nyt. Jepsuko tykkäs pakastevihanneksista? Mul on muuten tullu vähän himot herne-maissi-paprikaan. Ennen sitä ei meillä juuri koskaan näkyny, mut nyt on monien ruokien kyytipoikana mulla. :p

nyt syömään, :p
 
Tämän neuvolan mukaan missä käyn, hunajaa saa käyttää raskaana ollessa, mutta ei missään nimessä alle 1-vuotiaalle.
Raskauden alussa jo kysyin neuvolasta asiaa, kun olen sitä niin kova syömään :p
Mä oon tosi innokas pakastamaan ruokaa. Mies tekee meillä yleensä aina ruoat ja tekee usein isomman satsin kerralla, niin mun on helppo vaan pakkasesta ottaa ja lämmittää.
Tosi kätevää useampi lapsisessa perheessä, kun pieni vauva vie niin paljon aikaa.
Sitten on myös tosi kätevä tehdä vauvanruokaa itse ja pakastaa sitä.
Minä kun en ole koskaan innostunut valmis purkkiruoista, ainoastaan hilloja olen ostanut valmiina vauvalle.
NYt 36+2 :wave:
 
yksi taustailija täälläkin :wave:

juttuja oon nyt mammaloman alettua käynyt ahkerasti lukemassa, mutta jotenkin kiirettä on riittäny ja kirjoittaminen on sit jääny, vaikka monesti ois ollu kiva kommentoida.. mut hiljaa hyvä tulee, tämä ketju näyttää aktivoituneen mielettömästi ja on kyllä tosi mukavaa tietää, että muut käy ihan samoja vaiheita läpi :).

mulla on edelleen aika vaivaton olo verrattuna teiän monien kärsimyksiin, mutta toki jotain pientä kremppaa on täälläkin ollut. oon istumiskiellossa (tai siis särkylääkkeiden voimalla istun pakolliset ruokailut ym) kun kylkiluun ja ruston liitos on venytyksestä johtuen törkeen kipee ja säteilee selkään. mutta noin muilta osin oon pystyny jatkamaan ihan entiseen malliin elämistä ja liikkumista, ja salillakin oon hypänny edelleen melkein joka päivä.

terkan mukaan vauva on laskeutunu ja kiinnittynyt, joten synnytystä ei kuulemma välttämättä tarvi odottaa ihan ens kuun alkuun asti. neuvolalääkäri olis ens ma, joten siellä saa sit tarkempaa infoa mahdollisesta paikkojen kypsymisestä.. mun puolesta sais vauva viipyä mahassa vielä useamman viikon :). tavarat tosin on jo kasassa, vaatteet pestynä ja silitettynä ja lastenhuone kondiksessa.

viime yönä suppaili ja poltteli ekan kerran niin kipeesti että heräsin siihen. olin ihan innoissani asiasta (uskon että se on pidemmän päälle ihan raivostuttavaa ja inhottavaa) mutta tähän asti oon saanu nukkua yöt kunnolla, joten olin aivan innoissani tällaisesta oireesta. jänskää :)!

nyt vois mennä keittää tuplaespressot ja sit yrittää saada yhtä referaattia edistettyä.. ihan loman kannalta en oo vielä osannu ottaa.

päivän jatkoja kaikille!

shiva 35+6
 
Moikka

Kauhee määrä juttua aamusesta :eek: ..millohan tää tilttaa?

Tervetuloa uudet/taustailijat :) !


Mä en taas oikeen osaa kommentoida mihkään.. muuttolaatikot olen hakenut aina kaupasta, hyvin saanu. Hunajaa en harrasta, mut rajotuksen tiedän kyllä vauvoilla, mut en että raskausaikana. Ja mitä seksiin tulee, ni en ees muista mitäse on :snotty: . Ei tuu ni ei tuu, enkä voi pakottaakaan. Ärsyttää. Vois kai tuota nyt pari kertaa enne syntymää, ku sit voin jo suorilta sanoo, että ainaki kuukaus, enemmänki ehkä, enne ku mä annan/kykenen/haluan. Ja ku ei tiedä repeeks tmv vaikka sektioon joutuu. Ehkä mä ruinaan tai koitan ton ukon kellistää vaivihkaa..tosin meillä ei kauhee intiimiä ole muutenkaa ollu aikoihin. Sitä varmaa jännittää..esikoinen kuitenkin.

Voi että mua kiskoo noi naapurit! Ku kukaan ei kolaa tota päätyä tosta, jos me ei sitä tehdä. Yritin juu kyllä, mutta nii painavat paskakolat, että oisin varmaa rykiny pojunki pihalle siinä ähistäessä :kieh: . Ja sit tökkäs se kola mua mahaa aika kovaa, ni siihe loppu, olokoot sitten.Omamme kolataan ja sit ku oon voimissani, joudan taas hoitaa taloyhtiön yhteisiä alueita |O .

 
Kyllä mie tsekkasin ton Meille tulee vauva-vihkosen ja sitten neuvolasta saadun Odottavien ja imettävien ravintosuositus-lapun eikä niissä kyllä sanottu hunajasta hyvää eikä pahaa... Noh, toivottavasti meidän vauvalla ei nyt ole epämuodostumia sen takia että äiti ei tykkää teestä sokerin kanssa :ashamed:

Nyt saattaa olla edistystä tapahtunut, lähetin miehelle viestin ja se äsken jopa jo soitti mulle kysyäkseen yhtä asiaa... Se yleensä vihoissaan soittaa mieluummin vaikka äitilleen, jonka kanssa on pannut välit muutenkin poikki...

Seksiä tekee mulla toisinaan ihan tajuttomasti mieli, mutta en viitsi vongata kun pelkään että homma keskeytyy kipujen takia... Jos mies tahtoo, niin yritän mieluusti :)
Kyllä mies on vaivaantuneisuutensa ilmoittanut, mutta kun oikein mieli tekee niin maha ei yhtäkkiä haittaakaan sitä :D
Mutta ite en kyllä malta odottaa sitä aikaa kun paikat paranee ja seksinharrastaminen ei ainakaan kipujen takia keskeydy... muita keskeytyksiä sitten saattaa löytyäkin...
 

Yhteistyössä