** Helmikuun Helmet** tammikuu

Seksi kyssäriin unohin vastata, niin mulla tekee kokoajan mieli ja ihan kohtalaisesti on meillä peitot heilunu ja mieskin ihan vielä innostuu asiasta.
Asiaa vähän kyllä hankaloittaa se, että supistelen homman jälkeen, niin karseesti.
Eli se on itku, pitkästä ilosta ;) :whistle:
 
niinhän se menee että ensin treenataan lantionpohjan lihaksisto kuntoon ja sitten vatsalihakset. näin sano mulle neuvolassaki kun kysyin asiasta ekan synnytyksen jälkeen. ja vatsalihasten treenaamisen alotin aika ajoissa kevyesti ja vähitellen muutin niitä rankemmiksi eikä mitään pömppöjä jääny. tosin mulla ei oo ikinä sellasta ollukkaa. raskauden jälkeen sain kyllä oman litteen mahan takas kuhan jakso vaan treenata. en vois kuvitellakkaa et puoleen vuoteen en tekis vatsalihasliikkeitä :eek:

tossa jotain ohjetta:

Liikunta synnytyksen jälkeen

Kotiuduttuasi synnytyksen jälkeen voit aloittaa liikunnan kävelyllä ja hyötyliikunnalla. Liiku päivittäin. Kävele ilman vaunuja reippaasti kädet vapaina, hyväryhtisenä. Kevyt hypytön jumppa ja lihasvoimaharjoittelu sopivat, kun lantionpohjan lihaksistossa on riittävä kontrolli. Tämän jälkeen voit palata oman harrastuksesi pariin lisäten sen rasittavuutta asteittain. Muista, että jokainen raskaus ja synnytys ovat yksilöllisiä, samoin niistä kuntoutuminen!

Aloita lantionpohjan lihasten tunnistamisharjoitukset 24 tunnin kuluessa synnytyksestä. Tunnistamisharjoituksilla etsit mahdollisesti kadonneen hermoyhteyden toimintaa. Mahdolliset pintahermojen vauriot tarvitsevat stimulaatioita. Hermovaurioiden paraneminen vie yksilöllisesti aikaa.

Kun lantionpohjan lihasten tunnistaminen alkaa sujua, aloita maksimi-, nopeus- ja kestävyysvoimaharjoitukset määrää vähitellen lisäten. Aloita harjoitukset makuuasennossa ja voiman lisääntyessä siirry toiminnallisiin harjoituksiin (seisten, kävellessä, istuen, kyykyssä, nostaessa, hyppiessä, jumpatessa yms.) Hakeudu fysioterapiaan, mikäli lantionpohjan lihaksissasi harjoittelustasi huolimatta ilmenee heikkoutta tai tunnottomuutta.

Vatsalihasharjoitukset voit aloittaa koontoina eli selinmakuulla polvet koukussa vedät napaa selkärankaan päin, painat ristiselkää alustaan ja jännität vatsalihakset. Supista samalla lantionpohjan lihakset. Voimakkaampiin vatsalihasliikkeisiin voit ryhtyä, kun "sormitestissä" tunnet sormissasi emättimen lihasten puristuksen ja liikkeen ylöspäin. Tätä ennen lantionpohjan lihakset eivät kykene kumoamaan voimakasta vatsaontelon paineen kohoamista ja seurauksen voi olla lantionpohjan lihasten venyminen.

Selkälihasharjoitukset voit aloittaa heti synnytyksen jälkeen. Supista niidenkin yhteydessä lantionpohjan lihaksia. Lantion alueen stabiilius palautuu harjoittelun myötä parin kuukauden kuluessa synnytyksestä.

Vältä aluksi: hölkkä, aerobic, raskas painoharjoittelu, rajut vatsalihasliikkeet

Lantionpohjan lihasten harjoittelu

Lantionpohjanlihakset kannattavat lantion elimiä ja tukevat selkää. Heikot lantionpohjan lihakset saattavat aiheuttaa virtsanpidätys-vaikeuksia, virtsarakon ja kohdun laskeumaa sekä yhdyntä-ongelmia. Lantionpohjan lihakset ovat tahdonalaisia lihaksia, joten voit itse vaikuttaa niiden kunnon ylläpitämiseen ja parantamiseen.

Tunnistusharjoitus: löydät lantionpohjan lihaksesi, kun ikään kuin suljet peräaukon, virtsaputken ja emättimen ja imaiset ne sisäänpäin. Pidä pakarat, vatsa ja reidet rentoina.

Kestovoimaharjoitteluna: pidä kevyt supistus 10-20 sekuntia. Rentouta välillä. Toista 10 kertaa.

Nopeusharjoitteluna: supista ja rentouta lantionpohjaa niin nopeasti ja voimakkaasti kuin pystyt 10-20 kertaa.

Maksimivoimaharjoitteluna: pidä voimakas supistus 5-10 sekuntia. Rentoudu 10-20 sekuntia. Toista 5 kertaa.

Kun olet saanut tuntuman lihaksiin, jumppaa niitä päivittäin. Tuloksia huomaat 6-8 viikon kuluttua. Voit jumpata lantionpohjan lihaksia maatessa, istuessa tai seistessä. Liitä harjoittelu vähitellen osaksi päivittäisiä toimintoja ja aktivoi lihakset esim. nostojen ja yskimisen yhteydessä.

 
meillevauva: aika outoa ettei resurssit riitä kotikäyntiin synnytyksen jälkeen :eek: kaikessa sitä säästetäänki :kieh: meillä taitaa olla pojalta jääneet jekovitit kaapissa ni ei tarvi heti ostaa. en muutes sitäkään käsitä et miten joku voi pelätä koiria ;)
 
mä tossa leiposin vähän kinkkupiirakkaa, tekee hiukan mieli! on huono juttu kun osaa leipoa kaikkea niin kilot sen kun vaan nousee koko ajan kun aina voi leipoa jotain jos tekee mieli. ny olen kyllä niin väsynyt ollut jo jonkun aikaa ettei oo sellai jaksanut ollenkaan leipoa, ja parempi niin! :D

seksistä puhuttu kyllä täälläkin harrastetaan ja mies on edelleen todella innoissan koko touhusta! :D tosin mua kun supistelee jonkun verran niin kyllähän se aina hiukan rajoittaa touhuumista.

tänne on taas tullut niin paljon tekstiä ihan vähässä aikaa ettei millään tahdo pysyä perässä vaikka kuinka yrittäis!! :LOL: joten sitten mä oon aina ihan pihalla. :D tosin onko se jotain uutta?

mitä te tekisitte? hb on 90 luokkaa ja luultavasti tällä hetkellä jo paljon allekin, pitäiskö mun vaatia hoitoa vai kärsiä tästä p*skasta olosta vielä ainakin 5 viikkoa? jos yliaikaiseksi menee niin sitten melkein 7 viikkoa. olo on meinaan NIIN KAMALAN HUONO!

liirah ja mymmy 35+5
 
liirah

mitä te tekisitte? hb on 90 luokkaa ja luultavasti tällä hetkellä jo paljon allekin, pitäiskö mun vaatia hoitoa vai kärsiä tästä p*skasta olosta vielä ainakin 5 viikkoa? jos yliaikaiseksi menee niin sitten melkein 7 viikkoa. olo on meinaan NIIN KAMALAN HUONO!
Tuohan on jo surkeen huono hb..sori rankka ilmaisu! Mut ehdottomasti vaadit hoitoa. Eiks ne jo neuvolassa passita sua johonki, jos ei raudalla nouse?? Ethän sä jaksa kohta mitään. Voi kökkö
:hug: .Eiku vaa yhteyksiä neuvolaan!
 
tulipa vietettyä muutama tunti tuolla synnytyssalilla..aamulla meni tunti ennen ku pääsin sängystä ylös vessakäynnille ku tuossa oikeassa kyljessä oli niin paha viiltävä kipu ja sitte piti mennä äkkiä takasin makaamaan, no ukko sitte alko siinä että soita neuvolaan, siellä ei vastattu ja sitte soitin synnärille niin sinnehän minun piti mennä ja käyrän ottivat, verikokeet, pissassa ketoarvot oli koholla eli olin toisin sanoen kuiva, lääkäri olis halunnu minut tippaan, mut onneksi kannullinen vettä hoiti homman. ultrassa kaikki oli ok, kanavaa 4,5cm ja paikat nätisti kiinni, painoarvio oli pikku pallerolla 2190g, vastasi viikkoja. sit ku menin sinne sairaalalle niin sillon kivut loppu, käyrää ku otettiin niin hetken vihlo, kätilö sano että samalla on piirtyny supistus ja sano että aamulla se kipu on ollu luultavasti supistelua. jos nuo kivut tulee takasin noin pahana/pahempana niin sitte pitää taas mennä tutkimuksiin. verenpaineet oli koholla 133/87 ja sitte myöhemmin 137/78,mut ku ei pissassa valkuaista niin ei pitäis olla vaaraa raskausmyrkytyksestä.

piipero86 & piipertäjä 32+6
 
c81
Hyvä piipero että selvisit säikähdyksellä ja vedellä kuitenkin! :hug:

Mulla on suppaillut kanssa, kun iski pesänrakennusvietti, ja kaikki vauvan vaatteet on 'pakko' pestä ja laittaa kaappiin nyt just ja heti. :D mie kun yleensä vihaan kotitöitä, niin tää on outoa.. Mutta ei malta nyt rauhoittua vaikka suppaileekin.. noi pienet vaatteet on niiiin ihania! :)

Tästä on varmana ollut puhetta aiemminkin, mutta kun en kiinnittänyt asiaan huomiota.. niin, mitä olette ajatelleet kotiutumisvaatteiksi vaaville? VArmaankin tuossa ens kuussa voi olla jo kovat pakkaset, ja laittaisin valmiiksi, kun en ihan täysin luota siihen että mies ottaa oikean kokoisia, ja oikeanlaisia vaatteita tuolta kaapista... ;)

C81 + toukka 33+3
 
Moikka emmie! Olen tosiaan mäkin tulossa lauantaina.

Hunaja muuttuu kuulemma ruoansulatuksessa joksikin myrkyksi, jota ei alle 1-vuotiaan vatsa kestä. Mietin tota just iskän kans yks päivä ja tultiin kyllä siihen tulokseen ettei se voi olla sikiölle niin vaarallista sillä sehän menee monen suodatuksen kautta vasta kohtuun. Ei kukaan kuitenkaan hunajaa syö desi tolkulla päivässä vaikka siitä tykkäiskin.

Käytiin katsomassa asuntoa likan kans ulkoapäin. Kyllä meillä on vaan siisti piha ja muutenkin tää yhtiö on kunnossa. Alkoi epäilyttää että mitä jos siellä uudessa asunnossa on vaikka hometta!! Mitäs sitten tehdään? Ja miten tollasesta voi varmistua kun vuokralle muuttaa?
 
Liirah

Kyllä minäkin soittaisin neuvolaan ja kyselisin, että voiko sitä arvoa jotenkin saada nousemaan.... mie en ite tiiä noita konsteja muuta kun rautapitoinen ruoka... Olis kuitenkin tärkeää, että äiti on hyvässä vedossa ja raudanpuute saa puhdin kyllä pois!

Pikkusysteri laittoi mulle tämmösen linkin kun omat arvot oli aika alhaalla.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
Harmi vaan että lähes kaikki on kiellettyä noista ravintoaineista. Itse nostin rauta-annostustani ja sillä korjaantui kohtalaiseksi.
Kerro, jos sait apua!
 
Eikös se oo vaarallista jo vauvallekin, jos HB menee 90 tai alle...vai mikä se oli se raja :whistle: :wave:
Mulla oli jotain poikaa, en muista ketä, alimmillaan HB jo 103 ja siitäkin jo "hätäännyttiin" et jos ei nouse, niin sit pitää hutkii enempi, mut nous se sitte parissa päivässä...
Ite en kyl olossa oo koskaan huomannu mitään oli se normaali tai alhaalla...esikon snnytyksen jälkeen se oli jotain 70 pintaan, kätilö sanos, että mun pitäs kävellä jo pitkin seinii...iha normaali olo oli :LOL: :LOL:
Mut joo..ehottomaasti olis saatava nousee :hug:
 
liirah kyllä ehdottomasti pitää saada hemppa ylemmäs..synnytystäkin ajatellen kun siellä jokatapauksessa verenhukkaa tulee hieman ja sitten oot tosi huonos jamas.. :hug:

Seksistä todella harvakseltaan tulee harrastettua ja siihen ei välttämättä syynä tää raskauskaan..isäntä vähän laiskanlainen ollu noissa hommissa..sit ku miul hermot kireellä usein ja miehellä puhti pois niin siinä hyvä yhdistelmä :ashamed: Lisäksi miulla alapää niin herkkä tän raskauden ajan että sit ku innostutaan niin sit on paikat vereslihalla ja jatkuvasti on noita hiivaoireita..urakalla olen kuluttanu canestenia täs raskaudessa..samoin kun noita maitohappobakteereja tonne suppoina.. Ärsyttää |O

Maitohappobakteereista alotin ite nyt niitä syömään heti kun siitä oli puhetta..kaapis alottamaton purkki relan purutabletteja..vauvalle aion antaa reladroppeja..niin annoin tolle nuorimmaisellekkin ja niistä oli oikeesti hyötyy!! Jekovittii ostan sit vauvalle myös..kaikille sitäkin antanu ni säästyy turhilta vatsavaivoilta
 
Tuosta hemoklobiinista, niin pitäähän se ylös saada, kun vauvan hapensaantikin huononee, jos punasoluja liian vähän.
Mulla kun oli välillä 110, niin neuvolassa jo oltiin ihan hysteerisiä, että nyt vauva ei saa kunnolla happea.
Onneksi rautatableteilla ja appelsiinimehulla tila korjaantui.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Se valmennuksen neuvolatäti muuten kertoi että näyttäis siltä, että jos raskaana oleva syö maitohappobakteereita vikat viikot, se parantais myös vauvan vastustuskykyä. Olikohan sitä tutkittukin..
Noh, mä siis meen miehen pyynnöstä (hih..) ostamaan niitä tänään, samalla vois jo ostaa valmiiksi d-tippoja vauvalle.
Jotain mun piti kysyäkin mutta enhän mä nyt muista.. :whistle:

Mä tosta maitohappobakteerista kyselinkin täällä jo oisko ollu marras/joulukuussa ja oon sen jälkeen sitä päivittäin koittanut syödä. Mä sain infoa tosta mun siskolta jolla on tosi allergiset lapset ja hän oli jostain jotain tutkimusta (?) lukenut että ehkäsis vauvan allergioita. Mä oon koittanu joka päivä juoda gefilus mehua ja jos sitä ei ole niin varalla on gefilus-kapseleita. Ne on vaan niin tuhottoman kalliita että mielummin koitan muistaa tota mehua aina ostaa :D

Nyt tulee ihan omanapa painotteinen kun kävin kyllä lukasee pikaseen teijän viestit mutta niitä oli niin monta sivua ja koko päivän istunut koneen ääressä töissä (juu tää päiväkoti työ on mielenkiintosta kun koneen ääressä on koko päivän :whistle: ) niin ei oikeen enää jaksa. Ja kyllä taas totesin että niin mukavaa kun olis jotain tietsikkaan liittyvää työtä tehdä ihan niinkun palkkatyökseen niin nyt huomaa että se on ihan hyvä, maha painaa kylkiluihin ja selkä ei kestä istumista kauheen kauaa....


Palaan kun kerkeen...
 
Pusuapina Hunajaa voit ihan huoletta syödä, se on ainoastaan alle 1-v kielletty. Mä kans käytän paljon hunajaa teen joukossa ja erityisesti näin talvella.

Tekemisen puutteesta On tosiaan noiden kahden viikarin kans niin et haluis tehdä enemmän mitä ehtii. Käsityöt levällään ku niin paljon kivoja malleja mitkä odottaa vaan tekemistä ja verhot pitäis uusia ainakin olohuoneesta, noihin ikkunoihin ei oikeen valmisverhoja löydy. Sit olis sitä ja tästä ja tota mitä haluis tehdä mut ihan mahdotonta, katellaan sit parin-kolmen vuoden päästä ku lapset hiukan isompia....

Seksistä Mun ei oo tehnyt mieli seksiä oikeestaan sen jälkeen ku plussasin, sama juttu joka raskaudessa... Voi mies parkaa... On yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat mitä ollaan täs raskaudes harrastettu.

Esikoinen jäi anopin luo yökylään, ja kuopus nukahti autoon ja nukkuu edelleen kyläilyreissun jälkeen, siis sängyssä nyt ei enää autossa. Siit tuli niin ison tytön näköinen ku anoppi leikkas sen takatukan, ei oo enää sellanen hapsunen vauvatukka mikä kulunu sielt sun täält lyhemmäks, otsatukkaa on ennenkin leikattu mut nyt lähti takaakin.

Et aika hiljaista tääl, kummallista. Mieskin vielä töissä. Mitähän sitä tekis...
Taidan olla vaan ja lueskella uutta Novitaa ku oli tänään tullu.

Victoria
 
Cruella onpa outoa ettei ne lähe pois, meijän sitterissä on aukot siellä jossain päissä (en kunnolla muista missä kun monta vuotta kun oon ite sitä pessy :ashamed: ) mistä ne saa vedettyä pois. Mut ei siinä varmaan muu auta kun käsin pestä, tai sit jos joku kuivapesu niinku kevytmelankolia ehdotti.
 
Helou!
Hemoglobiinista; mä ainakin huomaan jos kovasti laskee, alkaa väsyttää niin ettei pysty oikein mitään tehdä. Mutta Liirah, kyllä jotain pitäis tehdä! Eikse nimenomaan ala vauvallekin olla vaaraks jos laskee alle 80-90 (en muista tarkkaan).
Maitohappobakteereista: Mä luin kanssa jostain, että kannattais käyttää, niinpä mulla on kaapissa gefilusmaitoa ollut jo tovin.. Nyt ku luin tätä palstaa niin muistinpa sitten juodakin, ja hyvä niin, tänään nimittäin vika käyttöpäivä. :D
seksistä on puhuttu. Meillä seksiä on toisinaan paljon, ja toisinaan vähän, mutta ei kyllä varsinaisesti raskauteen liity noi heilahdukset. Nytkin oon ollut kipeänä (ja mies mua ennen), niin ei oikein viiti. Mieli tekis kyllä.
ruokagalluppia on ollut. Mulla on oikeastaan muuten pysyny mielihalut ihan samanlaisina ku ennenki raskautta (=haluan kaiken mitä nään, tai mistä kuulen puhuttavan :LOL: ), paitsi että omenoita on ruvennu mieli tekemään. Niistä en ennen oo tykänny oikein ollenkaan. Tosin tämäkin on jäänyt mielihaluasteelle lähinnä, ostan niitä kyllä mutten ikinä muista syödä..

(.): Tänään oon makoillut koko päivän. Mun kylkikipu on kuulema luultavasti kylkiluiden välihermon tulehdus, mille ei oikein voi tehdä mitään. Kipu helpottaa ku lepäilee, mutta esim eilen siivoilin (ihan vähän) ja kävin kaupassa, niin illalla ei voinut tehdä mitään. Tuntuu ihan ku olis luu poikki, kamalaa. Tänään kuitenkin oon menossa illalla Tavastialle (Pohjannaula 10v bileet, levyjä soittaa Seppo Paarma), joten oon ottanut alkupäivän ihan rennosti. Harmittaa vaan, kun tuskin voin tanssia ton kyljen kanssa mitenkään erityisen paljoa.

Ostin muuten eilen pussin Dumle karkkeja, jotka maistuu ihan viinalle. |O Tietääkö joku miten paljon saan jotain lahjuksia jos lähetän pussin Fazerille valitusten kera? :D
 
Nii noista ruoista ootte puhunu tänään. Mulla ei oo mitään himoa tullut, välillä maistuu suolanen ja välillä makea... Aika normaalia mulle.

Mulla ois tarkotus kyllä ruveta pakastelemaan (ainahan se on tarkotus mutta ruuat unohtuu jääkaappiin... ) ruokia mitä jää yli jos vaan pakkaseen mahtuu. Mutta mitään stressiä en ruuista ota, mies saa tehdä niinkun yleensäkin hän tekee ruoan sillon kun on kotona (kokki ammatiltaan niin ei ne mun pöperöt niin maistu :D mikä on loistavaa kun pääsee ite helpommalla :whistle: ).

Näin tää käy että joku juttu tulee mieleen mitä täällä on lukenu ja käy kirjottamassa jos heti ehtii, muuten ne unohtuu...

t:dementikko-Vinja
 
Ai ja tekemisestä näin lomalla; näyttäis vähän siltä, etten mä ole ainoa jonka päätehtävänä on istua koneella, sen verran paljon tulee tekstiä ihan muutamassa tunnissakin jo tänne.. :LOL: (no, kyllä mä välillä käyn vessassa vaihtelun vuoksi..)
 
Heips. :wave:

Hurjasti on tullut tekstiä. Olette kauheen aktiivisia :LOL:

LIIRAH Heti soitat jonnekkin. Sullahan on jatkunut tuo alhainen hb jo aika kauan. Siis jos nyt muistan ihan oikein niin alle 100 olet vedellyt nämä lähiviikot. :hug:

Seksistä Voi vitsit jollen saa melkein joka ilta niin näen sillasia unia et huhhuh. Oksat pois. :LOL: Mieskin sen vissiin huomannut että olen paljon rauhallisempi kun olen saanut :ashamed: ;)

Limatulpasta
Mulla on eilisen lääkärikäynnin jälkeen ruvennut tulemaan sillasia munanvalkuais riekaleita tosi tosi sitkeää mutta kirkasta. Joten taitaa olla valkkaria tosin sekin on lisääntynyt ja pikkareita saa vaihdella jatkuvasti. Siis niinku tosi vetisen valkkarin lisäksi on ruvennut tulee limariekaleita. kai kaikki nyt ymmärsi :D

Vatsa on tänään tyhjentynyt mukavasti ja 5 supistusta tullut klo 13 jälkeen.

Mutta jatketaan.

Eikö nalle-puhista ole vieläkään kuulunut mitään??? Toivottavasti kaikki on hyvin :hug:

Niisku-neiti & rinsessa 36+1
 
kevytmelankolia: kaikki apu on tarpeen :D ne tuntus olevan jotain kovamuovia, en usko et uskallan koneeseen laittaa ettei hajoa koko masiina. ja pesuohjetta ei tietty missään ja koplasin koko pehmusteen läpi :headwall:

vinja: joo mulla oli tollanen melkeen samanlainen sitteri lainassa sillo pojalle ja siitä kyllä läks ne muoviosat pois. luulin et tässä sama homma mut ne päät on joka puolelta ommeltu kiinni. taas joku insinööri asialla :kieh:
 

Yhteistyössä