** Helmikuun Helmet** tammikuu

Heips.

En lähtenytkään. :LOL:

Ei mulla oteta hemppaa neuvolassa. Jos mä haluun et se mitataan joudun labraan jonottaa ja otetaan pullollinen sitä varten. :kieh:

Ja hemppa mul on mitattu tän raskauden aikana 5 kertaa.

Neuvolassa en mä mitään oikeen juttele neuvolantäti kyselee ja mä vastaan ja sit kun en saa sanaa suustani niin neuvolantäti kyselee mieheni vointia ja ajatuksia tulevasta sit mun mies on aina ihan vaivaantunut kun ei tiedä mitä vastais... :LOL:
 
Neuvolassa aikaa tuhlataan huimat 10 minsaa suunnilleen.
Ei mulla yleensä ole mitään tarinoitavaa, paitsi näistä mun käsiongelmista, ja niistä en enää viitsi terkalle edes mainita, kun ei se niihin mitään kantaa ota :|
hB mulla mitattu vain 3 kertaa koko raskausaikana.

Kyl on tylsä päivä. Räntää sataa, mutta ainakin hetken on maa valkoisena. Kauppaakaan en jaksa vääntäytyä, käyköön mies työmatkalla.

*tympii tää kotona jumitus*

37+1
 
Ai niin, mie tossa kattelin noita kotiintulovatteita, ni onkohan ne nyt ok...kun ei tosta säästä tiedä :/
Juu, hei...täällä on neljäs tulossa :wave: :p :xmas:
Body, potkarit, toppapuku...villapuku varuilla myös, jos sattuukin kylmenee :| Noh, kai se on...eipä tuo kotimatka kestä kun max 15min =)
Kaikkee sitä alkaa miettii vaikka on ollu laitettuna valmiiksi jo aikoja sitte :ashamed:
 
:wave: Neuvolapäivä tääläkin

rv 36+3
paino +700g/vko (järkkyä miten se ny on pompsahtanu :eek: )
rr 106/72
hB 126
sokeri (paasto) 4.8
turvotus +
sykkeet+ 140
ja lopuksi rt ?


Joten keskiviikkona sitten ultraan tarkastamaan tuo vauvelin asento, painoarvio, lapsivesi jne..sinänsä ihan kiva että "sai" tuommosen ylimääräsen ultran, ja viel ilmasen, mutta hitsit, entäs jo kaveri onkin väärinpäin, meneepä jänskäks. Hikka kyllä tuntuu tuolla alhaalla, mutta potkuja harvoin tunnen tuolla ihan ylhäällä...

Täytyy kyllä todeta että tuo äitiysloma tuli niin tarpeeseen, yöt menee jo aika rikkonaisiks ja sitten tuo selkä on ruvennu ilmottaan olemassa olostaan. Joskus auttaa lepo ja joskus taasen liikunta. Tänäänkin olo oli kun persiille ammutulla karhulla kun heräsin. Nälkäkin tahtoo olla koko ajan ja närästääkin..kroppa on vissiin vihdoin tajunnu että raskaana ollaan kun tähän asti olo ollut mitä mainioin. Tulipas nyt (.)ma napaista valittelua.

Meillä mies on jokaisesta ähkäsystä tikkana pystyssä ja kysyy et joko mennään :D , mut ihanaa että on hengessä mukana :heart: .

Eilen sitten tuli taas tylsillä hetkillä sorrutttua ties mihin ostoksiin, ostin liinan ja sitten vielä matkarattaat (nämä käytettynä) ja sit vielä illan myöhäsillä tunneilla menin ja tilasin turvelon kun oli niin halpa...ja rahaahan ois tilailla :whistle: . Kauppaankiin palaa rahaa nykyään ihan sikana, mies syö kun hevonen ja nyt kun isäpuoli oli kylässä pe-su niin esim maitoo meni varmaan 8-10 l, yks paketti kahvia, 4-5 leipäpakettia, 1 kg lauantai makkaraa jne.. Välillä miettiikin että miten sitä sitten pärjää kun ihmismäärä perheessä lisääntyy ja tulot pienenee ja menot senkus kasvaa..kävin jo marttaliiton sivuilla katteleen penninvenytys vinkkejä :/

Nooh, vaikka mieli onkin hieman alavireinen niin oikein mukavaa ja kivutonta viikkoa kaikille, olkoon viikko myös synnytysrikas =)


-n-

nyt rupes taas masussa muljahteleen, tuolla alhaalla...
 
Tuossa toisella puolella kävin kurkkimassa niin huomasin että joku kaipaili Kivoja viestejä millä voi ilmottaa vauvan syntymästä.. TIETÄÄKÖ JOKU TEISTÄ? ois kiva ilmotella sitte jollain runon pätkällä/tekstiviestillä.. vois nyt jo valmiiksi puhelimeen laittaa ja sit vaan lisätä siihen painot yms... :wave:
 
Heips.

Täällä alkoi oudot tuntemukset masussa. Eikä tarvinnut kuin laittaa pyykkikone päälle (ja tietenkin täyttää se) :D

Huomenna kuitenkin jo rv 38!!!

Sais kyl alkaa tapahtuu jo jotain. Kun kerran lääkärikin oli rv 36 sitä mieltä et antaa tulla vaan. Ehkä hän haluaa syntyä nimipäivänään joka on 23 päivä. :LOL:

Niin me ollaan päätetty jo nimi ja kutsutaan häntä myöskin sillä nimellä jo. Paitsi jos onkin ylläri poika eikä arvattu tyttö. ;)

Hei LA:han 16 päivää!!! :whistle:

 
Meil on runo valmiina vihossa ja me otetaan toi vihko mukaan ku en halua niin valmiiksi puhelimeen laittaa jos kuitenkin tulee jotain.

Eli me ollaan suunniteltu tälläst.

Elämä hentoinen syntyi toiveesta äidin ja isän, antaen näin meille suuren valoisan lisän. Lahjoista arvokkain__________(pvm.) syliin siirtyi,______cm______kg tytölle/pojalle piirtyi.

Mies halusi muuten vaan runon jossa lukee:

Kun lapsemme ensimmäisen syntyvän näin, mä hetkeks ajan kelkasta jäin. Silloin vasta tunsin ja koin kuinka kaunista rakkaus olla voi.
 
No täs on pari lisää...


"Tänään oli päivä arkinen,
vaan pikku tyttö (poika) muutti sen,
tuli päivästä suuri ja ihmeellinen,
me varmasti kauan muistamme sen."


"Peiton alla posken nukka
jalassa punainen/sininen sukka.
Tänään meille onni tuotiin
ikioma tyttö/poika suotiin."



Auringonsäde maahan koski,
syntyi soma nukkaposki.
Tuli tähän maailmaan,
sydän iloa tulvillaan.



Vihdoin ja viimein hän maailmaan tuli,
vauva pieni ja sydämet suli.
Tästä saamme paljon työtä,
onni olkoon aina myötä.



"Katso!" sanoi Nalle Puh ja osoitti maahan.
"Mitä?" kysyi Nasu.
"Uudet jalanjäljet. Kahden seuraan on liittynyt kolmas!"



Nyytti pieni syliimme annettiin, se maidolta tuoksuu on lämmin niin. Se varmasti itsekin tietää sen, et valloittaa jokaisen sydämen. Hiustupsusta pieniin varpaisiin, se on ihana, ihana niin.




"Syntyi tähden lennosta,
horsman nukasta hennosta,
taivaan sateenkaaresta,
isän ja äidin haaveesta
maailman suloisin poika/tyttö" (pvm, klo, pituus, paino)




"Hetkellä yön hämärän,
alkoi matka uuden elämän.
Syntyi poika niin suloinen,
Suppusuu ja nöpönenä,
meidän rakas silmäterä."



"Pieni poika/tyttö meille annettiin,
se vauvalta tuoksuu, on lämmin niin.
Se itsekin varmaan tietää sen,
et sulattaa jokaisen sydämen.
Hiustupsusta pieniin varpaisiin se on ihana, ihana niin!"



"Oman lapsen, pienen linnun,
kannoin alla sydämen.
Nyt on onni täydellinen,
syliini saan ottaa sen.
Tunnen käden, pienen hennon,
tunnen posken pehmeän.
Voisko olla kauniimpaa kuin
alku uuden elämän?"



"Peiton alla posken nukka,
jalassa pieni sininen/punainen sukka.
Näin on meille onni tuotu,
ikioma poika/tyttövauva suotu.
On olo uusi ja uskomaton,
meistä juuri isä ja äiti tullut on."



"Se jonka vuoksi elää, saapui paikalle.
Se jonka vuoksi voi kai kuollakin.
Se joka antaa sulon jopa surulle.
Ja se oli vain vauva pienoisin."



"Tuli silmää kaunista kaksi,
näki maailman ihanaksi.
Tuli iloksi äidin ja isän,
toi onneen tuntuvan lisän."
"Syntyi tähden lennosta,
horsman nukasta hennosta,
taivaan sateenkaaresta,
isän ja äidin haaveesta
maailman suloisin poika/tyttö" (pvm, klo, pituus, paino)


Kun lapsemme ensimäisen syntyvän näin,
mä hetkeksi ajan kelkasta jäin.
Silloin vasta tunsin ja koin,
kuinka kaunista rakkaus olla voi.



Syntyi tyttö/poika tummatukka,
siniset silmät ja naurava suu
kymmenen varvasta, kaksi on kättä,
linnun laulua kaikki on muu!



Kesä hehkuu, kukkii maa,
taivaskin sen todistaa:
siinä on hän, siinä nyt,
ihan äsken syntynyt!





Me jälleen oomme tuntea saaneet onnen sen,
kun perheeseemme syntyi tuo vauva pikkuinen.
Niin pienet kädet tarrautuu sormiin vanhempain.
Hän meille sillä kertoo: "Te ootte maailmain.



Pienoiset kädet, suu ihan suppu;
Syntynyt uusi on ruusunnuppu.
Se ihmeeltä suurelta silmissä näyttää,
Sydämen kokonaan onnesta täyttää.


On elämän ihme jälleen kerran,
näyttänyt kasvojaan hetken verran.
 
Kiitti Niisku runoista, ihania =) :heart: . Itekin oon harkinnu, mut jotenki ei uskalla puhelimeen valmiiks näpytellä mitään, JOS jotain sattuiski.

Vauvojen painoista olitte jutellu
Mulle sano Tampereella aikoinaan ultratessa, että useenmiten syntymäpaino on lähellä äidin syntymäpainoa ja niinkään isän syntymäpaino ei vaikuttaisi. Tyttöjen isä olikin syntyessään 5kg, joten helpotti sillo tuo tieto. Mä oon ollu 49cm 3.3kg ja tytöt oli sit 49cm 3.3kg ja 50cm ja 3.3kg, eli aika hyvin piti meillä tuo paikkaansa. Ja nyt Pulla pojukin kasvaa suurinpiirtein noilla mitoilla, korkeintaan 3.5kg on syntymäpainoarvio.
Ja mä uskon viimesillä viikoilla (rv37-> ) kätilön/terkan tekemään arvioon mahan päältä, kun ultraukseen. Ja todella tytöistä veikattu päältä päin 100g:n tarkkuudella oikea syntymäoaino, kun taas ultrilla heitti molemmilla 500g. MOlemmat arviot tehtiin ihan ennen syntymää. Nyt neuvolassa oma terkka ja kätilö, joka opiskelee terveydenhoitajaks ja oli työharjottelussa tänää, ni molemmat arvioi yli 3kg tämän päivän painoksi, terkka sano tarkallee 3.1-3.2kg :D . Ja uskon itsekin noihin.

Hitto mulla on nälkä |O |O , MUTTA kun ei uskalla syödä kauheesti :x .. Ei mulla ylös nouse, mutta peräpää seuloo vielä :x . Lauantaina oon viimeks syöny :whistle: ja tänää sit jotain pientä, teetä ja kaks leipää. Lähti muute naamasta läskiä, jee, jotai hyvää ees, mut tosin mielummin oisin ollu kärsimättä ja pitäny läskini, ei niitä nii paljoo lähteny.
 
Olin jo itkeä tihrustanut ennen kun tulin takasin koneelle niin nuo runoset vaan yllytti... :snotty: Oon kyllä taas sellanen itkupilli ettei oo totta...

Meillä neuvolakäyntien pituus riippuu neuvolatädin häsläyksestä. Ollaan monesti istuttu siinä ehkä vasta viis minuuttia sen kanssa niin se kysyy että kävitkö jo pissalla/vaa'alla... Tekis mieli aina sanoo että ootko huomannut mun tästä lähtevän johonkin...

Keskimäärin siinä on joku 20-30 min mennyt niissä käynneissä. Joka neuvolakerralla on otettu hemppa ennen viime kertasta. Juttelu on meilläkin aika onnetonta kun kaikki pakolliset on hoidettu. Siinä sitten miehen kanssa yleensä aletaan tehä hiljakseen lähtöä ja kun ollaan jo melkein ovella niin se täti alkaa höpötteleen kaikesta taivaan ja maan väliltä ja me siinä samalla availlaan ovea ja myötäillään ja huikataan heippa jossain sopivassa välissä... :wave:

Vauveli on on ollut ainakin 29 viikosta asti rt:ssa, mutta nyt ei kuulemma enää pitäis olla huolta sen kääntymisestä, vettä on riittävästi mutta ei niin paljon että se pääsis enää kääntymään. Näin lääkäri lupas...
 
Teilläpä lyhyitä neuvolakäyntejä... Tosin, vaikka mullaki menee siellä aina tunti, se tuntuu silti aika turhalta... ei oo mitään kyseltävää, eikä neuvolan tätillä monestikaan mitään kerrottavaa. Me siis otetaan nuo mittaukset, hb:kin ihan joka kerta. Mittausten jälkeen ultrataan joka kerta ja kuunnellaan sydänäänet. Siinähän sitä aikaa vierähtää. Joskus tietty kestää pitempään, jos satutaanki juttelemaan jotain tms. Jos ois kotona nuo mittarit ja vaikka joku kotidoppleri, nii ei tarttis neuvolassa käydä... Mittailis itekseen kaikki ja vaikka vaan ilmottas tulokset neuvolaan. Ois paljo parempi. :) Kävis sit vaan lääkärineuvoloissa, niissä sentään on vähän enemmän järkeä.
 
niisku-neiti kiitos nuista runoista =)
painoista ootte jutelleet...meillä tytöt ovat olleet aika tasan tarkkaan samankokoisia syntyessään kuin minä olen ollut.poika taas oli paljon isompi.
neuvolasta meillä menee neuvolassa joku puolisen tuntia,siinä ajassa ollaan hyvin ehditty hoitaa asiat =)
(.) vitsit et supistelee...maha kokoajan kivikovana ja selkä ja alamaha tulessa...edelleen jotain limaa tiputtelee :eek:
ei oo oikeen mitään saanu tehtyy kun heti yltyy vaan noi supistukset.

meille tuli vauva siis se ohjelma mikä tulee neloselta...ootteko seuranu?mä oon ihan hurahtanu siihen :D se on nykyään päivän kohokohta =)

hulipumpsis 36+1
 
Sissos mun selkä hajoo |O
Mä päätin sit alkaa siivota; imuroin, pesin lattiat mattojen ympäriltä, pesin vessan ja pyykitkin ovat pyörimässä. Mutta miten ihmeessä mä en osaa seisoa suorassa kun imuroin??? Mähän köpötän kaksinkerroin ympäri kämppää imurin kanssa. Ja siitäkös selkä huutaa hallelujaa :headwall:

Mutta ei supistele :whistle:. ja kannattaa nimenomaan ekaksi käydä suihkussa ja sit alkaa rehkimään.. Hikeä pukkas joten nyt mä istun aamutakki päällä. Pitäis käydä vielä kaupassakin.

Ei tarvi sit siivotakaan hetkeen. Tai oikeestaan mies saa siivota, tää oli vaan joku älynväläys.

Neuvolakäynnit kestää mullakin maksimissaan puoli tuntia. Pissalle meen heti kun neuvolataloon pääsen ja sillä aikaa kun tätsä on niitä tutkimassa, käyn vaa´alla ja sit tehokkaasti mitataan paineet, otetaan hemppa jos täti muistaa ja kuunnellaan sydänääniä ja mitataan sf. Semmosta rupattelua se enimmäkseen on, kyselee mun vointia tms. Mitään ylimääräistä ei kyllä jutella.

 
Mie oon katsonut tota sarjaa aina kun olen muistanut. Oon varmaan jotenkin tärähtänyt, mutta mulle tulee kauheen paha mieli aina siitä jos ne naiset kurmottaa niitä miehiä, niiku se yks kun mies tuli pitkän työpäivän jälkeen kotiin niin se ois saanu huilahtaa vaan viis minuuttia, muuten tulee huutoa... :| Tottakai äitikin tarvii vapaata, mutta jotenkin tuli vaan sääli...

Toivon vaan että itse muistan sitten että miehellä on töitäkin tehtävänä...

Sellasta tyhmää kysyisin, huomaa taas että ensikertalainen asialla, että miks vauva tarvii pikkuhousut vielä vaipan päälle? Tai siis että tarviiko potkareitten alle laittaa pikkuhousuja tai ylipäänsä, millon sellaset on tarpeen? Huomasin just että mulla ei ole yksiäkään! Rupesin vaan jotain vauvan tarvelistaa lukemaan netistä ja yhtäkkiä tajusin että jestas, ei mulla mitään pikkereitä ole meijän vaaville :eek:

Älkää naurako itseänne kuoliaaks... :ashamed: :whistle:
 
No niin, neuvolalääkäri/synnytystapa-arvio takanapäin:

Vauva on laskeutunut, pää tuntuu alhaalla. Kanava puolipehmeä, n. 2cm jäljellä ja auki n. 1cm myös sisäsuulta. Eli edistys siihen rv 30 tehtyyn tutkimukseen on toi, että paikat on sentään oikeasti jo vähän auki ;) Painoarvio 3,5-4kg eli aika pulska typy sieltä tuntuis olevan tulossa. Lantio normaali, joten alakautta mahtuu kyllä hyvin tulemaan.

Perusmittaukset:

rr 128/77
paino +400g
RT
sf 35
syke 140
liikkeet ++
ei turvotusta
pissa puhdas

Neuvolakäynnit kestää yleensä n. 30min, joskus pidempään, jos tädillä on jotain enemmän juteltavaa. Hemoglobiini on mitattu raskauden aikana tasan kaks kertaa!

Hulipumpsis: meille tuli vauva kuuluu munkin päiväohjelmaan aina. Nyt oikein nauhotin sen, kun oli tuo lekurikäynti samaan aikaan :D Vaikka tulishan se aamullakin uusintana...

evaellen: kiitos, pakettisi tuli perille! =)

 
olipas hyviä äidin tekemät lihapullat, vetelin varmaan 10.. :whistle: eikä ollu mistään pienimmästä päästä..

esikoinen kävi taas naapurissa leikkimässä kaverinsa kans ja on taas niinku pers*elle ammuttu karhu, en tiiä mikä sille aina tulee ku se jossain käy niin sit sen kans on taas kotona yhtä helv*ttiä.. :kieh:

neuvolakäynnit on mullaki aina sitä puolen tunnin luokkaa, menen aina n.10min etuajassa että käyn pissalla ja puntarilla ja sitten terkka kyselee aika tarkkaanki vointia ja minä vastailen niihin kysymyksiin ja sitte ne perus mittaukset siinä suoritellaan/sydän äänet..sitten aina lopuksi se sama, lähteekö mies synnytykseen? vaikka vastaus aina sama, EN TIEDÄ, RIIPPUU TILANTEESTA!

sitähän minun on täällä pitäny kysästäkin, että onko kellään ehdotuksia siihen että JOS minulla tulis lähtö synnytykseen yöllä, esikoinen nukkumassa ja pahimmassa tapauksessa mies töissä. mies EI pysty lähtemään mihinkään kesken työvuoron. niin pystyykö minkään toimiston/tms kautta hommaamaan hoitajaa jonka vois kuttua hätiin tällasessa tapauksessa? minun äiti asuu 125 kilsan päässä, anoppi asuu 100 kilsan päässä, ja sisarukset vielä kauempana..kaikki ystävät jotka asuu täällä niin on työssä käyviä, niin ei nekään oikein pysty auttamaan,paitsi viikonloppuisin on luvanneet jeesata jos sillon hätä tulee.
 
pusuapina en mä oo ainkaan käyttäny pikkuhousuja vauvalla.meillä ollu vauvalla aina bodyt käytössä...ja jos ei oo ollu bodya niin en oo silloinkaan laittanu pikkareita...
mua kans tökkis ja kovin se yks nainen :headwall: voin kyllä ihan rehellisesti sanoo etten oo käyttäytyny niin mun miestä kohtaan,enkä todellakaan aio käyttäytyä =) luultavasti toi mieskään ei kyl kauaa kattelis sellaista käytöstä,vois tulla aika pian sanomista :D
 
Pusuapina ei meilläkään ole vauvalle pikkuhousuja! Mun äiti oli sitä mieltä että tottakai vauva pikkuhousut tarvii vaipan ja potkareiden/bodyn väliin. Pari kaveria joilla lapsia, totesivat että mitä turhia! Me siis päätettiin olla ilman pikkuhousuja ainakin aluksi. Jos näyttää siltä että ne on tarpeelliset, sit hankitaan.

 

Yhteistyössä