** Helmikuun Helmet** tammikuu

mulla on tuo ukko liian hyvätahtonen tuon työnsä suhteen, niin se ei kehtaa ruveta pomolleen inttämään vaikka minä yritin sitä kyllä siinä kannustaa ja oon itekki just sitä mieltä että pomollehan se on unelma ku tietää tarkkaan millon alkaa loma ja millon takasi töihin, mut ilmeisesti sen oli se pomoki älynny että miehellä on nyt ennen ja jälkeen isyssloman niin vähemmän työvuoroja, sentään jotain plussaa..
 
Mulla on taas veetutuspäivä :ashamed:
Haukut sain äsken esikolta, kun en rupee sen taksiksi, prkl |O Mutta hitsinpimpulat EN ALA parin tunnin sisään itteeni 4 kertaa ahtaa autoon kilsan takia |O :whistle:

Ei tänne mitään mullistavaa muuten...cruellan lääkärikuulumisia meinasin, muttei oo näköjään käyny täällä :/

evaellen, mie voin kyllä siitä jotain maksaakin, jos se liikenee...mutta jos saat vaihtarit jonkun kanssa, niin ok =) Mulla kun ei oo MITÄÄN kokemusta noista :/

Jahvetti 37+6

Huomenna alkaa 39. viikko :heart:
 
Onnea Tuttemui perheenlisäyksen johdosta! :flower:

Joo, kovin on aktiivista porukkaa täällä, itse kyllä lueskelen palstaa lähes päivittäin, mutta en jaksa aina kirjoitella.

Vauvanhoitopaniikista, itsellä on ollut jonkin verran sitä sillä olen todellinen puusilmä kaikkeen vauvoihin liittyvissä asioissa... Lammiska kertoi hauskan jutun siitä alapääsuihkun käytöstä vauvan pepun pesuun... meillä on käyty sama keskustelu, mutta toisinpäin eli minä olin se joka asiaa ehdotti ja mies sai sitten oikaista mua... :ashamed: :LOL: .

Sairaalapaniikkia ei mulla muuten ole, mutta ne sairaalan sängyt hirvittävät, sillä pelkään etten saa nukuttua niissä ollenkaan... Olen nimittäin vuosien varrella totuttanut itseni sellaiseksi "prinsessaksi", että pystyn kunnolla nukkumaan vain "super soft" -sängyissä... :ashamed: Jopa normaali "soft"/ "medium" -sänky aiheuttaa niin kovaa selkä- ja lonkkakipua, etten saa nukuttua kuin pari-kolme tuntia yössä. Tämän "neuroosini" olen vienyt sitten jo sille tasolle, että mulla on ilmapatja, jota kanniskelen aina esim. hotelleissa mukana, jonka saan sitten itse säädettyä itselleni sopivaksi... :D Niin ja tyynyn suhteen voin nukkua vain ja ainoastaan Tempur -tyynylläni, eli myös se on aina pakattuna matkalaukussa, mikäli kotoa jonnekin lähden... :LOL: Miestä välillä nolottaa ja välillä raivostuttaa tämä mun "diivailu", mutta minkäs sille voi, kun taitaa tuolla päänupissa olla jonkin asteinen "latvaroso"... :LOL:

Koiran nukkumisesta samassa sängyssä on meillä ehdoton sääntö. Minä kiellän ja mies päästää koiran sänkyyn heti kun multa silmä välttää... Koira on jo oppinut niin ovelaksi, että heti mun askeleet kuullessaan hyppää sängystä pois, mutta kiinnihän ne siitä aina jää kun sänky on täynnä koirankarvoja ja hiekkaa...

Minä kanssa kävin maanantaina ns. viimeisellä lääkärikäynnillä. Kohdunsuu oli pehmeä ja auki yhdelle sormelle... En tajunnut kysyä, että mitä se tarkoittaa, kohtapuoliin synnytystä vai mitä...?

Tsemppiä kaikille sekä fyysisille että psyykkisille kipuilijoille :hug:

Pöhinä 37+1
 
Ihan hillitön päänsärky :kieh: Huitasin panacodin naamaani, mutta ei vielä vaikutusta.
Neuvolaan pitäs lähtee... saa nähä onko verenpaineet koholla vai muuten vaan pää kipee.
Tietysti voi olla, että migreeni tulossa. Kaksi kertaa ollut kohtaus tämän raskauden aikana. Hyvin on pysynyt poissa, kun normaalisti kerran kuussa ollut kohtaus.
Pakko oli taas omaa napaa kirjottaa, vaikka päätin että käyn vain lukasemassa teitin kuulumisia :wave:
 
Moikka

Vähän paremmalla mielellä, ku sain puol pakolla neidit 11 maissa nukkumaan. Meinasin koko ajan nukkua pystyyn, ni nyt n. pari tuntia unta saaneena hiukan parempi olo ja mieli.

Vauvan painoarvioista ja muistakin käyristä
Mua ärsyttää tuo käyrien töllääminen ja vauvan luokittelu jollekin käyrälle. Kaikki kasvaa kuitenki omaa tahtiaan. Hyvähän se on, että jotain osviittaa tulle, että näkee, että kaikki vauvalla hyvin,mutta liika luokittelu on pyllystä. Ja se ku jatkuu sit vielä syntymän jälkeen, tai sit se vasta alkaakin |O . Jos ei mene optimikäyrällä, ni voi herranjestas, nyt ei tuu tissistä maitoo, anna purkkia ja korvitetta jne jne. Tiedän tapauksia,missä neuvolan tätsyt saaneet esikoisen äidille masennuksen puhkeemaan noilla hiillostuksilla. Munki esikoista seurattiin tiuhaan, ku ei ikinä käyrille päässy ja käskettiin antaa soseita 3kk isässä, sit alko iho-ongelmat..hohhoijaa. Tokan kaa en jaksanu välittää ja vähemmän ne nipottikin. Jos vauva kasvaa tasaseen, vaikka sillä omalla käyrällään, ei itke turhia, maha toimii jne, ni hyvä, se riittää mulle.
Nyt tuli paasasuta, sorge. Mutta älkää turhan tarkkaan töllätkö kaikenmaailman käyriä =) .
Ja tästä loppuajan painoarviosta kyllä useesti heittää, ja yleensä alakanttiin.

Mua taas hiottaa ja veetuttaakin..Ukko huomisen Helsingissä, ei jaksas tätä huushollia yksin |O . Ku noille ei varsinkaa kipeenä kelpaa toi mun ukko, vaan äiti. Ni ylösnousuja voi tulla sellanen 20 yön aikana..ja näillä liitoksilla, kohta karisee luut haarukasta |O .

Valivali siis täälläkin..morjes

:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Hejssan! :wave:

Kestovaippailu kuulostaa "ei minulle". Ajatus taittelemisesta ja niiden likavaippojen pesemisestä ja kuivaamisesta ja silittämisestä tuntuu liian kummalliselta. :ashamed: Olenkin luvannut tehdä jonkin toisen eko-teon, ostetaan vaikka biokompostori pihalle..se on kuulema hyvä juttu!! =) Tai jotain. Olen kyllä tosi huolestunut tästä ilmastosta, mutta tähän kohtaan minun tekoni on muuta kuin kestovaipat. Joku sitä äitiyspakkauksen vaippaa kyselikin..oliko evaellen...että minulta kyllä sen saa. Mielelläni sen jollekin lähetän ja maksan postimaksunkin jos vaippa vaan menee käyttöön.

äippäHki ja pikkunen 36+6
laitoin yv:ä :)
 
Mie muuten luulen, että ensi viikosta (tai viimestään HETI seuraavasta) viikosta alkaen alkaa näitä meidänki vauvoja putkahdella tasaseen tahtiin =) Alkaahan meillä alkupäänodottajilla jo tän viikon aikana 38+ viikot... =) Mm. tammikuun pinossakin paljon vauvoja just 38+ viikoilla ja paljon jo niillä viikoilla syntyykin =)
Olispa itekin siinä porukassa mukana :saint: :attn: Mutta tuskin...eiköhän tässä joudu viel 4 viikkoa kärvistellä |O
 
Helou

Kiitos C81 ja zuku kestovaippalinkeistä, laitan talteen ja pistän tarvittaessa miehen lukemaan ne kun aika tulee, sillähän siitäkin pääsee!

Pusuapina, meitä on joka lähtöön, älä murehdi! Mulla päinvastoin on sellanen tunne, että haluan pois sieltä saman tien, kun en halua että siinä joku möllöttää vieressä häiritsemässä mun vauvanhoitoa ja yöunia jne. Nukkuminen on hankalaa, jos on tuntemattomia samassa huoneessa, oikeestaan siitä näen eniten vaivaa tällä hetkellä. Hyvä kun oman mieheni kanssa pystyn samassa huoneessa nukkumaan :whistle: Eli jos vaan vauva on kunnossa niin saman tien kotiin - sanoo kaikkitietävä minä, joka todistetaan kuitenkin lopulta väärässä olijaksi :LOL:

Kevytmelankolia, tiiäkkö mitä, siinä Panacodissa on sivuvaikutuksena päänsärky :| . Tosin mulla ei oo kertaakaan tullut siitä pääkipua vaikka olen sitä lääkettä nyt napsinut 2-3 päivässä selkäkipuun ja nukkumisen helpottamiseksi ym. Ja kieltämättä nukunkin tosin hyvin, jos ei vessassa ravaamista lasketa. Eli suosittelen kyllä sitä lääkettä edelleen kaikille, varsinkin niille, joita lantionseudun kivut vaivaavat!

Kävin tänään citymarketissa ostoksilla, ostin kuin sodan varalle kaikenlaista. Pakkasen täyteen pakastepullia. leipää, erilaisia ruokia ja raakaa-aineita ja karjalanpiirakoita, joita sitten on helppo laittaa itselle ruuaksi sekä vieraille tarjottavat uuniin, kun tänne tulee porukkaa pällistelemään vauvaa. Hedelmät ostin pariksi viikoksi, toivottavasti säilyy. Ihan kuin mies ei voisi kaupassa käydä ollenkaan...

Parisuhteesta joku keskusteli myös, harmillista, jos joillakin ei mene ihan suunnitelmien mukaan tuo työnjako kotona tms. Minusta tuntuu pahalta niiden puolesta, jotka eivät saa apua mieheltä. Meillä on kyllä minusta asia hyvin, mies tekee oman työnsä, lisäksi hoitaa raksaa kuin viimestä päivää, auttaa kotitöissä, käy kaupassa jne. Eikä yhtään valita. Enneminkin minä valitan sille, jos se erehtyy makaamaan puoleksi tunniksi päiväunille... Kamala minä. Nyt se viettää tipatonta tammikuuta, kuulemma meinaa viettää tipattoman kevään, joo joo... Mutta kyllä minä olen sille sen sanonut, että olen enemmän kuin tyytyväinen sen panokseen ja on turvallinen olo. Ja tää kaikkihan on sitten hellyydestä pois, että sitä saan kyllä kerjätä - siis minä, ei koirat :eek:
 
kiva, että tässä ketjussa juttua riittää :). aina saa lueskella pidemmän tovin, kun koneelle ehtii..

mulla oli kans tänään aamupäivästä kampaaja ja aika mukavasti jaksoin istuskella siellä sen 2,5h vaikka ennalta ajattelinkin, että hoitoampulli, väri ja leikkaus saattais olla liian pitkä sessio. mutta ihanaa oli käydä, ja varmaan ei tarvi ennen helmikuun loppua mennä uudestaan. eli vauva ehtii rauhassa tulla, eikä sen tarvi säikähtää äidin nähdessään :D.

äippäHki tais jossain vaiheessa sanoa käyneensä jalkahoidossa, jos en ihan väärin muista. mulla on tullu suorastaan riippuvuus miehen antamaan jalkahierontaan tässä raskauden aikana, ja urheasti mies on jaksanu mua joka ilta sillä hemmotella. ostin vielä ihania voiteita, ja etsin tietoa niistä jalkapohjan akupisteistä, joten meistä on tässä raskausaikana kehittyny ihan eksperttejä tän hoitomuodon osalta. perustetaan vielä joku hoitola sitte ku vauva on syntyny ;).

kiva lukea, että muutkin ensisynnyttäjät on vähän ihmeissään näiden vauvanhoitojuttujen kanssa. itsekin aina välillä mietin, että miten se arki lähtee sujumaan (siis että jääkö siinä itselle ihan yhtään aikaa vai onko sitä ihan sidottu vauvaan sen ekan puoli vuotta) mutta toisaalta aika näyttää.. synnärille lähden aika levollisin mielin, kun siellä on niin ammattitaitoista porukkaa, jotka on varmasti nähdeet kaikkea laidasta laitaan. ja itseä rauhoittaa myös ajatus siitä, että apua (ainakin sukulaisilta) saa varmasti enemmänkin kun tarpeeksi :)

kestovaipoista ja kantoliinoista oli myös ollu puhetta. mulla on kans se hug-a-bubin liina, jonka ajattelin ottaa ihan sairaalaan mukaan. myöhemmin (kun vauva on jo painavampi ja kannattelee omaa päätä) ois kiva ostaa joku laadukas kantorinkka, mutta ainakin monet tutut pienten vauvojen äidit on suositelleet tota kantoliinaa aluksi. noi trikoiset on pienempien kans kai kätevämpiä kuin kudotut. kudotut pitäis kai "kesyttää" eka, eli jos sellaseen päätyy ihan ekana liinana, niin se kannattais kai ostaa käytettynä. kestovaippoja meillä olis tarkoitus käyttää, joten oon lueskellut ahkerasti noita zukun mainitsemia kestovaippainfon sivuja. myös babyidean sivuilta (ja monen muun nettikaupan sivustolta) löytyy aika kivasti ja kompaktisti tietoa vaippailusta, ja oon jo taitellu muutamat harsot tonne valmiiksi :)

nyt taidan mennä vähäksi aikaa pitkälleen. käytiin lounaalla pakistanilaisessa ravintolassa, ja tuli syötyä vatsa kunnolla täyteen :). jaksuja teille kipuileville ja huonosti nukkuville, ei tässä enää kovin pitkään ole odotusta edessä!

shiva 36+6
 
Mä oon ihan ähky....ääh...hyvä ku pystyy liikkumaan. Keitin pitkästä aikaa makkarakeittoa ja sit söin vielä puolikkaan hiilikon :ashamed: Nyt saa sit pari tuntia sulatella tätä annosta...toivottavasti ei ala närästämään. :whistle:

Muuten fiilis on nyt parempi. Tyttökin on jo paremmalla päällä eikä enää jaksa marista joka asiasta.

*nyt supistaa*
selkäkin alko juilimaan oikein julmetusti...nyt pitää mennä kyllä pitkäkseen ei muuten pysty olemaan...

 
Öö.. miksi ei vauvan hoidossa saisi käyttää sitä alapääsuihkua? :ashamed:
Tosin eipä sitä meille ole asennettukaan..

Nyt on kuntosalisoppari laitettu jäihin alkuvuoden ajaksi. Mä tosin haaveilen että vois mennä jo toukokuussa vauvajumppaan..

Samalla reissulla kävin kaupassa ja ostin käsikäyttöisen rintapumpun (mun rinnat on taas kosketusarat ja tulehdusta pelkään jo nyt), äidinmaitokorviketta varmuuden vuoksi 1 purkin sekä vaippoja. Nyt pitäis olla kaikki valmiina. Enää se vauva. Ihan varmaan joudun kärvistelemään vähintäänkin laskettuun aikaan! Tosin nyt mies on siinä veikkauksessa että vauva syntyy viikkoa aiemmin eli just mun omana synttäripäivänä..
Toi kauppareissu otti yllättävän koville, alamahaa painoi, vauva potki ja mun jalatkin painoivat. Nyt mua väsyttää.. Pitäisköhän ottaa tirsat..
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Vauvan painoarvioista ja muistakin käyristä
Mua ärsyttää tuo käyrien töllääminen ja vauvan luokittelu jollekin käyrälle. Kaikki kasvaa kuitenki omaa tahtiaan. Hyvähän se on, että jotain osviittaa tulle, että näkee, että kaikki vauvalla hyvin,mutta liika luokittelu on pyllystä. Ja se ku jatkuu sit vielä syntymän jälkeen, tai sit se vasta alkaakin |O . Jos ei mene optimikäyrällä, ni voi herranjestas, nyt ei tuu tissistä maitoo, anna purkkia ja korvitetta jne jne. Tiedän tapauksia,missä neuvolan tätsyt saaneet esikoisen äidille masennuksen puhkeemaan noilla hiillostuksilla. Munki esikoista seurattiin tiuhaan, ku ei ikinä käyrille päässy ja käskettiin antaa soseita 3kk isässä, sit alko iho-ongelmat..hohhoijaa. Tokan kaa en jaksanu välittää ja vähemmän ne nipottikin. Jos vauva kasvaa tasaseen, vaikka sillä omalla käyrällään, ei itke turhia, maha toimii jne, ni hyvä, se riittää mulle.
Nyt tuli paasasuta, sorge. Mutta älkää turhan tarkkaan töllätkö kaikenmaailman käyriä =) .
Ja tästä loppuajan painoarviosta kyllä useesti heittää, ja yleensä alakanttiin.
PEESI TÄHÄN! Mä oon NIIN samaa mieltä! Vaikkei omakohtaista kokemusta vauvojen kokojen tai muiden ominaisuuksien kyttäämisestä olekaan, niin mua v*tuttaa jo valmiiks, kun neuvolatoiminta keskittyy pääasiassa käyriin ja taulukoihin ja mittauksiin. Ihan samahan se on jo nyt odotusaikana; joissain neuvoloissa hyvä että kuulumisia kysellään, mitataan vaan paineet ja pissat ja painot. :kieh: Enkä tällä nyt tarkoita sitä, etteikö vauvan mittaukset jne. olisi tärkeitä, mutta jotkut terkkarit ja lääkärit tuntuu tosiaan tuijottavan niitä ihan liikaa! :kieh:

Jees, mie olin kans kampaajalla äsken: nyt on leikattu ja uudet värit päässä. =) Värjäytin myös ripset ja kulmat, eikä istuminen pesupenkissäkään tuntunut pahalta, vaikka etukäteen aattelinkin, et kuinka jaksan... =)

Jahvetti: Sovin vaihtarit jo piipi79:n kanssa. Kiitos kuitenkin!

Nyt pitää lähteä perhevalmennukseen, jossa aiheena tänään epäsäännöllinen synnytys. Saas nähdä, onko tämä kerta hyödyllinen... Viime kerralla ei tullu mulle eikä isännälle mitään uutta tietoa... :whistle:

eva ja hynttyrä 37+0 *TOSIAAN: 37 viikkoa täynnä! :heart:
 
Jahvetti: onkos tietoo että paljonko ne cittarin trikooliinat maksavat ja että onko niitä minkä värisiä? kyselen vaan kun alkoi kiinnostamaan, enkä jaksais lähtee "turhaan" cittariin jos värit ei passaa :D (kun ei cittari siis oo ihan naapurissa... )
 
Nelliä peesaan minäkin! Mä en voi sietää että lapsia laitetaan jo yhteiskunnan muotteihin ja kaikenlaisia käyriä katellaan. Mun ent.koulukaveri kertoi että häntä katsottiin suurinpiirtein kieroon kun käytti imetyksessä rintakumeja!
Mua risoo jo valmiiksi se jos meidän lasta ala-asteella yritetään tunkea johonkin muottiin periaatteella "näin sitä on ennenkin mitattu.." tms. Mä kun olin ala-asteen ekalla tai tokalla, mun luokanopettaja oli sitä mieltä että musta ei tule koskaan mitään koska pidän kuulemma kynää väärin kädessä. Ihan oikeesti akka sanoi näin, mä muistan päivän kuin eilisen! Mä sit aloin pitämään "ajatustaukoja" aina kun tää akka käveli ohi.
Mä oon varmaan aina sellainen "periaatteesta eri mieltä"-äiti.

Emmä varmaankaan tieten tahtoen yritä saada lapsestani mitenkään "erilaista" tai vaihtoehtonuorta, kunhan toivon että osaisin opettaa terveen järjen käyttöä eikä toimimaan massan mukana jos se ei miellytä. Rajoja toki aion minäkin asettaa.

 
heissan kaikille!täällä on ihanan aktiivista keskustelua =) ,mä olen niin poikki näiden kipujen kanssa,etten jaksas muuta kuin maaata,ja sekää kun ei oo mahollista,..koetan kuiten väliin pötkötellä.Mutta nyt muistan kuinka uupunu olo on synnytyksen jälkeen,kun näiden tosi kipeiden supistusten jälkeen on näin voimaton olo,,,,en jaksais yhtää päivää enää :| ja mä kun kuulun niihin helmikuun loppupään synnyttäjiin vasta :( Samaa mieltä olen kasvukäyristä kyttäämisestä etenki just kun se vauva on syntyny ni syyni alkaa...meidän tytöt on kaikki siroja ,toi -03 syntyny painoi 3,5 vuotiaana saman verran kun meijän kummipoika tuolloin 1,5v,,,,ja olen tosi lujan vastalauseen sanonu aina neuvolassa jos siihen on koetettu liiaksi puuttua,.tiedän että ovat terveitä ,syövät hyvin jne,,,nyt onneksi on ni kiva täti ollu lasten neuvolass ettei oo mitää puhunu,aina vain sanoo ett täällä ne alakäyrillä teijän sirot tyttöset menee =) harsoja olen ostanu 12kpl lisää pakkauksen harsojen lisäksi,,,yhtää eioo talles vanhoja,,,ostan lisää jos tarvis,.lapsiveden menosta en muista joko oon sanonu,mut ekasta tosiaan meni sänkyyn ja tuli kerral niin paljo että meni kyllä patja vaihtoon sen jälkeen!suosittelen patjan suojaa kaikille =) nyt lähen taaas ympyrää käveleen kun juimii niiiiin kivasti...voimia kaikille :wave:
 

Yhteistyössä