** Helmikuun Helmet** tammikuu

lammiska: Joo, mäkin oon vähän sillai ajatellut, että pienelle lapselle ku antaa ruokaa ja pitää kuivana +nukuttelee, ni se riittää.. Sit ku se kasvaa ni alkaa jo tarviin mielikuvitusta.. :D Noei, mutta siis hyvin vähän mä tiedän noista sillai. Puklurättejä esim en osannut ajatellakaan ennenku tätä palstaa oon nyt lukenut.. Samoin ku jotain liinoja millä pyyhitään vauvan taipeita (?).
Tosiaan.. ehkä ihan hyvä että me saadaan harjoitella sairaalassa ensin.. :D
 
Civindal: Juu, sairaalasta ei poistuta, ennen ku homma on hanskassa =) .. Mun ihana ukkokulta oli yks ilta niin maailman paras, kun se sano että vauvan hoito on helpottunu sitten meidän vauva-ajan, koska alapääsuihkut on keksitty. Meinas toinen, että huuhtelee meidän pienokaisen pyllyn sillä - kunnes siis pääsin korjaan asian :LOL: Että jännää tulee olemaan meidän perheessä!
 
Onnea Tuttemuille ja vauvalle ja koko perheelle :flower:

Meitä on tällä palstalla näköjään tunnollisia ja "tunnottomia", kuten minä tuota jälkimmäistä, en minäkään nimittäin jaksa/ehdi kaikkia viestejä aina lukea, taitaa tämä porukka olla keskivertoa aktiivisempi :whistle: Siis tarkoitan vaan, että enpä ole erikseen anteeksi pyydellyt, jos nyt en joka asiaa kommentoi/lue. Ja paljonhan täällä on tekstejä, jokka ei edes ole mitenkään oleellisia palstan kaikille henkilöille. Mikähän tämä pointti nyt olikaan, siis se, että älkää ottako huonoa omaatuntoa, jos ette ehdi kaikkea lukea ja kommentoida, ei sitä tarvi anteeksi pyydellä =)

Koirista sängyssä sen verran, että meillä niitä on kaksi pienehköä, joista toinen eritoten viihtyy meidän välissä. Eipä olla edes yritetty opettaa lattialle, vaikka puhetta on ollut. Kai se sitten tulee opetettua, jos on pakko, siis jos ne kuvittelee olevansa siellä entiseen tyyliin esim. vauvan tiellä tms. Jalkopäähän voi ehkä tulla, tyynyille ei asiaa... ... sanoo tuleva äiti nyt, katsotaan myöhemmin, mikä on totuus :D Näitä koira- ym. eläinmielipiteitä on tasan niin monta kuin on ihmisiäkin, ei siihen ole mitään oikeata vastausta, että miten "pitää toimia" kun vauva tulee. Jokainen kyllä tuntee itse omat koiransa ja niiden käyttäytymisen parhaiten ja tekee sen mukaan "sääntönsä" tai jättää tekemättä. Multa kysyi yksi kaveri, kun aloin odottaa vauvaa, että mitä nyt teemme koirille, meinataanko luopua vai mitä. En viitsinyt edes vastata ääliömäiseen kysymykseen. Kärkkäimmät kommentit ja ohjeet tulee yleensä niiltä, joilla ei koiria itsellä ole.

Kestovaipoista, mulla on niitä nyt muutamat, en kyllä yhtään tiedä mitä niitten kanssa pitäisi tehdä, miten harsot taitellaan jne. Enkä aio ottaa selvääkään, meinasin tukehtua ja ahdistua, kun koitin netin kestisvilinästä löytää jotakin selkeätä, järkevää ohjetta. Toivon vaan, että mun lähipiiristä löytyy joku, joka näyttää mulle kädestä pitäen, että mitä mä niille harsoille teen ja mikä on paras taittelusysteemi. Ja pitääkö niiitä ommella vielä johkin muotoonkin...? :eek:

Hankinnoista, meillä on kanssa vähän se homma, että kaikki pitää olla uutta ja valmiina. Nyt kyllä päätin, että mitään ei enää tule, ennen kuin tarve kehittyy. Esim. imetystyynyä en osta ennen kuin totean sellaisen tarpeelliseksi. Josko talosta löytyisi kelpoinen tyyny. Rasvat, vitamiinit sun muut apteekkiaineet meinaan hankituttaa äidilläni, joka on terkka, eipä tartte miettiä mikä on oikee puteli ja millon. Se kuitenkin on mielissään, kun saa olla tarpeellinen ensimmäisen lapsenlapsensa hoidossa sillä tavalla.

Kiitos vinkistä laittaa lakanan alle suoja. Meillä on uudehko tuplaleveääkin leveämpi sänky ja petauspatja, ei olis kiva jos siihen menis joku haiseva lapsivesi... Täytyy käydä ostamassa vähän leveämpi rätti vähän tukevammalle nukkujalle, jos alkaa vaikka nesteet karkailla :D

Kaamee turvotus on iskeny :eek: Nilkat on kun pölkyt, sormuksista luovuin eilen.

Oliko täällä puhetta vai mistä se juttu tuli, että ä-pakkauksen peittokin pitää pestä jonkun myrkkyjen takia? Pesty on, mutta oliko sillä jutulla jotain perää? Ei ainakaan tullut kotiin mitään kirjettä niin kuin tuli siitä ruokalapusta.

Eipä muuta, hyviä vointeja kipeille.

Kipsu 36+1

Niin ja pee äs vielä: Taysin ohjeessa lukee, että kaksi vaippaa mukaan kun haetaan vauva kotiin. En mäkään kyllä tiedä miksi, kun sieltä kerran saa. Ainoa mikä tulee mieleen on se, että ehkä ne haluu kattoa, että on tullu ostettua kutakuinkin oikeeta kokoa, ettei joku hölmömpi ole mennyt hankkimaan vaikka 7-10 kg:n vaippoja. No en tiedä tuostakaan...
 
Jahvetti ja Cruella
Mun isä ehotti 20. päivää...mut se ois jo täl viikol...kai se käy??? Tai sit 1.2.
Hyvät päivät ootte valinnut. Mun synttärit ja tyttären synttärit samoina päivinä. :LOL:

Kestovaippoja en ole käyttämässä, se selvis mulle viimeistään nyt. Enhän mä pysy mukana että mitä tulee mihinkin väliin ja vaatii niin hirveesti keskittymistä jaenergiaa et nou tänks. Olen laiska ja kertistelen. :whistle:

Miten mulla on ollut niin helppoa silloin esikoisen kans kun olen noita rasvoja sun muita hankkinut? En tiennyt että niihin tarvii noin paljon kiinnittää huomiota. Septidiniä meillä on ollut kotona aina ja rasvatkin on olleet apteekkikamaa. Kääk, olenkohan jättänyt jotain huomioimatta. :eek:

(.) Mulla on tänään ollut erikoisen hyvä päivä kipuilujen sun muitten suhteen. Ihan normi olo, jos vaatteet menis kaikki päälle niin en edes tuntis olevani raskaana. Tai no, ehkei nyt ihan noinkaan. :D Maha ei normaalisti potki mua. Mut nyt nukkumaan. Hyveli yöteli vain.
 
suurperheen äityli: Ootko pistäny kiertoon sen äippäpakkauksen kestiksen jo? Jos et, niin mitä pyydät postareiden lisäksi?

Jahvetti: Laadusta en osaa sanoa, kun en oo kokeillu tommosta ei-trikoista liinaa koskaan... :whistle: Niin, se mun toinen on siis trikoinen liina ja ominaisuuksiltaan erilainen: trikoinen on joustavampi, mutta nuo muut on taas sit ehkä "tukevamman" oloisia... Jos kukaan ei tee vaihtareita, niin voit saada sen postareilla. :) Eli


haluisko kukaan vaihtaa Vauva-lehden kantoliinaa (sulle) äitiyspakkauksen kestovaippasettiin (mulle)? :wave:
 
Kipsu: Ei oo tullu mitään infoa siitä ä-pakkauksen peitosta, mutta jossain lehdessä (oisko ollu IL) oli juttua siitä... Ja meidän ei tarvii viedä Kättärille vaippoja. Outoa, et jossain tarvii? :/

Hyvvee yötä, tää kävis nyt vetään unta palloon! B)
 
huomenta,

yö meni ihan muksasti, vaikken nukkunutkaan kuin muutaman tunnin.

Mun mielestä on törkeetä, ettei Kela infonnu myös tosta peittoasiasta suoraan pakkauksen saaneita! Monikaan ei varmaankaan käy Kelan sivuilla jatkuvasti tsekkailemassa, josko jotain tämmöistä olisi sattunut tai lue iltapäivälehtiä... :kieh:
 
Huomenta :wave:

Yö meni loistavasti. Anteeksi että hehkutan mutta ei niin yleistä enää meillä. :D :whistle:

En varmaan pääse koko päivänä koneelle kun joudun evakkoon omasta kodistani. Tänne tulee jotain putkien pesiöitä ja veden kulutusta on 8-16 välisenä aikana oltava vähäistä. Huhhuh :headwall:

Noh nyt sit vaan vaatteet niskaan ja anopille. :LOL:

Neuvolakin on tossa klo 11.00

Meidän pikkanen on vähentänyt huomattavasti liikehdintäänsä :/ Onneks on neuvola niin pääsee kuuntelee ääniä.

Yritän jossai vaihees laittaa kuvia tosta kipsityöstä.

Onkohan sillä liirahilla kaikki kunnossa? :hug:

Niisku-neiti & rinsessa 37+1
 
Huomenia!

Täällä on kans yks avuton esikon odottaja. Oon nyt pari päivää touhunnut noitten lapsen kamojen ja vaatteiden kanssa ja eilen illalla sitten menin tonne pinniksen viereen istuun ja miettiin, että mitäs vielä pitäis. Ja sit tuli taas itku.
Miten minä huolehdin jostain pienestä ihmiskääröstä ympäri vuorokauden kun en osaa aina itsestänikään pitää huolta? :snotty:

Oon vielä niin pirun ittepäinen että neuvon kysyminen on todella vaikeeta, mutta nyt tuntuu että on pakko koko ajan kysellä, onneks on tietäjiä ympärillä, mutta ei se paljon lohduta.

Tuntuu että suolikin on ihan ilkeyttään tukkeutunut, kun huomenna on se peräpään ronkkiminen siellä lääkärissä... Muuten toiminut hienosti viime aikoina.

Oon noista rasvoista sun muista lääkitystarvikkeista ihan sekaisin, jos nyt jonkun pemppurasvan edes osaisin ostaa... huoh.
 
huomenta |O |O |O

Voi PRKL! Vannoin yöllä, että en nuku enää ikinä |O :kieh: ! Siis mulla on joku vitun kauhee kipu tossa toisessa jalassa.. en tiiä mitä se on, mutta nukkua ei voi |O . NUkun kylellään, ylläri, muutoin en voi, ni kipu tuntuu kankun sivussa, vähä tossa kyljessä, mutta kankussa :/ . En osaa selittää. Se sillai kiskoo ja nykii oudosti, ku käy pitkälleen. ONKO MUILLA?? Ja mitä se on, ja onks lonkka vai mikä? Hermo menee. Ja nuo häpyluunkivut oikein alkaa tykyttämään, kun pääsee pitkälleen. Nukuimpa sit kolmesta tohon kuuteen |O . Minä en nuku enääääääääääääääääääääääääääää |O :headwall: :snotty:

Tyttö kuumeili kans yöllä ja juoksutti mua, olipa kiva pomppia noin sata kertaa sängystä, iha ku ei muute paikat räjähdä. Nyt ei oo oksentanu, mutta ripuli lentää..ihanaa. Toistaseks muut ei ole sairastunu, vielä.

Oon niin kypsä ja kyrpiintynyt. Sori huono aamun alotus :ashamed: :'( .

:heart: nelli&pulla 36+6

Ja ainii.. Pulla virkistyny iha oudoks, meinas porata läpi yöllä.. ja ku ollu tosi hiljanen jo monta päivää. Supistelikin muute kipeesti yöllä ja aamusta tuli kauhee läjä keltasta jotai alapäästä..oisko valkkarii vai mitä sit?
 
Oh, Kelan sivuilta kävin tarkistaan, niin päätös oli tullut!

Jahvetti ja muut jotka saatte palkkaa ekat kuukaudet:

Selostakaa tyhmälle mitä tarkottaa, kun noissa maksupäivissä lukee eka joku pienempi summa ja samana päivänä on isompi maksu ja siinä lukee työnantajalle. Siis ilmeisesti työnantaja joo maksaa mulle sen summan, mutta mikä tuo pienempi summa on joka maksetaan samana päivänä? :eek:
 
Pusuapina: Mulle työnantaja maksaa 72 päivää täyttä (normaalia) palkkaa. Kelan päätöksessä lukee paljonko työnantajalle maksetaan, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sinä saat. Minulla on myös tuo pienempi summa, joka maksetaan suoraan minulle, tämä osuus on kertynyt minun pakollisesta MYEL vakuutuksesta (YELissä on sama juttu).
 
No hitto, mistäs mä sitten tiedän paljonko työnantaja maksaa mulle, kun pitäis mennä tekemään se uus verokortti... Oon ymmälläni...

Ja kun mun veroprosentti on nyt 21,5 niin kasvaako se nyt sitten 23,5%:n jos en käy laskemassa ja pieneneekö noi maksut sen mukana kun prosentti laskee? Mä niin vihaan näitä juttuja...
 
Tyttiliini
Onnea hurjasti Tuttemui :hug:

Nelli, oliskohan toi sun vaiva iskiasta? Se ainakin kuulemma iskee siihen pakaran seutuville. Mulla ei ole ollut mutta yhdellä mun ystävällä oli, se liittyi ainakin sillä jotenkin lantion löystymiseen ja meni sit kyllä ohi synnytyksen jälkeen.

Nyt mulle iski myös taas tarvikekriisi. Meillä on pinnis kokoamatta ja vaunut vielä lainassa ja mä en tiedä mitä pitäis tehdä. Mies hoitaa kodin ja lapsen ja mut, joten en kehtais koko ajan hiillostaa sitä kaikella. Mun kun käskettiin vaan levätä sen verenpaineen takia. No, ehkä se hoitaa noi sitte ku olen osastolla...

Pelästyin vähän kun täällä kirjoteltiin, että verenpainelääke olis vauvalle pahasta. Hemmetti olisko mun pitäny sanoa lääkärille etten halua sitä? Äh kun ei tiedä näistä... Viime raskaudessa pelkäsin verenpainetta kun sanottiin, että se voi huonontaa istukan toimintaa ja vauva voi kasvaa huonosti. Ja nyt olin jo niin tyytyväinen kun sain lääkkeen ja paineet on hyvät ja vauva liikkuu. Pitäiskö mun soittaa naikkarille ja kysyä saanko kuitenki lopettaa lääkkeen? Tai no ei kai.

 
Pusuapina: Mulle työnantaja maksaa täyden palkan 72:lta päivältä, jolloin Kela maksaa äippärahan noilta päiviltä työnantajalle. Oisko sulla sit niin, että työnantaja ei maksa täyttä palkkaa (tai että työnantajan maksama palkka-osuus jostain muusta syystä jää alle Kelan rahan?), jolloin osa Kela-rahasta jäis maksettavaks sulle ittellesi... :/ Kannattaa varmaankin soittaa omalle palkanlaskijalle; se tietää, paljon sulle maksetaan, millon ja mihin asti! =)
 
Se tässä varmaankin voi jotenkin vaikuttaa, kun oon tuntipalkkanen ja mun tulot voi heilahtaa hyvin suurestikin kuukausien väillä, mulla on siis jokatapauksessa laskettu sen viimeisen 6 kuukauden mukaan tuo raha...

Palkanlaskijalle ois joo hyvä soittaa kun tietäis edes kuka se on... :ashamed:
 
Pusuapina: Oletko siis ihan synnytystapa-arvioon menossa huomenna? Mulla ei romplattu b-rappua lainkaan, joten ei välttämäöttä sullakaan; riippuu tosi paljon lääkäristä roplataanko sitä vai ei. Ja nuo fiilikset, miten pärjää vauvan kanssa, ovat ihan luonnollisia: moni tuleva äiti/isä ajattelee joskus niin. Kyllä minuakin hirvittää toisinaan, osaanko hoitaa vauvaa oikein, vastata lapsen tarpeisiin oikein jne. Luonnollisesti uusi ja tuntematon pelottaa ja se osoittaa myös sitä, että olet tosissasi sitoutumassa vauvaan. :hug:
 
tyttiliini
Nelli, oliskohan toi sun vaiva iskiasta? Se ainakin kuulemma iskee siihen pakaran seutuville. Mulla ei ole ollut mutta yhdellä mun ystävällä oli, se liittyi ainakin sillä jotenkin lantion löystymiseen ja meni sit kyllä ohi synnytyksen jälkeen.
No se mulla on olemassa oleva vaiva ja erityisen pahana vielä, ei ole samanlaista tämä yöllinen vaiva. ja mulla jäi viime raskaudessa issiaskipu saliin, joten siinä toivossa elän nytki.
 
evaellen, joo siis oletan ainakin että lääkärikäynti sisältää myös synnytystapa-arvion... Tuo b-rapun ronklaaminen tuli ekan kerran esille lokakuussa perhevalmennuksessa, jonka meidän neuvolaterkka piti, ja puhui ihan sillä tavalla että se tehdään meille, haluttiin tai ei... :|

Mulla on yleensäkin tapana panikoitua, kun mulle annetaan vähän enemmän vastuuta, nyt tuntuu vaan että menee jo ihan yli hilseen! Joskus ajattelen, että oikeasti vastuuttomia ja välinpitämättömiä vanhempiakin on maailmassa, ihan lähipiirissä jopa, että pystyn kyllä parempaan jos haluan...

Yks mun pelonaiheista on se sairaalassa olo. Siis osastolla, pelkään että siitä mun lapsenhoidosta ei tuu mitään eikä ne hoiturit voi mun ja lapsen kanssa olla 24 tuntia vuorokaudessa!
Ja sitten mun kanssa samassa huoneessa on kuitenkin jotain viiden lapsen kokeneita mammoja ja ne hermostuu, kun en saa lastani hiljenemään tai itkeskelen pitkin yötä tai jotain muuta typerää... Oon sellainen traumankerääjä ettei oo tosi... Ja tässä kohta pitäis synnyttääkin :headwall:
 
Kauheesti taas tekstiä! mihinhän mun piti vastailla..

Joo, noh. Ensisynnyttäjänä myös minä olen aikas pihalla monestakin asiasta. Ja luonnollisesti neuvoja satelee kokeneemmilta..mä YRITÄN käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ja sovellan sit ne omanlaisiksi. Aina nimittäin erityisesti tulevien isovanhempien ohjeet (suoraan 70-luvulta..) eivät enää välttämättä päde ;)
Mulla iskee lievä paniikki/levottomuus iltaisin kun aattelen että lähtö voi olla koska vaan (mä inhoan lähteä iltaisin/öisin kotoa pois). Ja että sitten kun vauva on jo kotona niin millaisiahan päivät ovat. Ja aamulla just mietin että entäs jos vauvalle iskee nälkä ja juuri samaan aikaan mun pitäis käydä vessassa?? Enhän mä nyt viitsisi itkuista vauvaa isälleen lykätä.. Päiväsaikaan mun ajatukset on selkeemmät: ihan vastasyntynyt kun saa ruokaa, vaipanvaihtoa ja unta niin luulis pärjäävän edes jotenkuten.
Niin kyssärikin olis: mun äiti kertoi että hänellä oli aikoinaan sellainen että kalvot piti sairaalassa puhkaista jotta vedet tulivat. Entäs jos mulla on sama juttu? Niin, että mistäs mä oikeesti tiiän koska lähteä synnyttämään jos en tunne kovia kivuliaita suppareita eikä vedetkään tule? Niin ja jos sairaalasta sanovat että "oottele vielä hetki".. Niih.. :/

Tosta koirien nukkumisesta sängyssä vielä. Meillä tosiaan kaksi alle 15 kiloista koiraa joista vanhempi nukkuu mieluusti meidän välissä tai miehen kyljessä. Mä sen koiran lellin vajaa 6 vuotta sitten, enkä mä sitä enää viitsi/kehtaa/halua muuttaakaan. Pilattu mikä pilattu :ashamed: :whistle: . Sillä on oma peti miehen puolella lattialla jossa ajoittain nukkuu.
Nuorempi koira nukkuu mun jaloissa josta sitä tarvittaessa siirtelen/potkin kauemmas. Eipä noista mulle haittaa ole. Mieskin on tottunut niihin (koirat olivat ennen miestä mulla.. )

Eilen oli ekan kerran tylsä kotipäivä. Aina ei viitsisi lähteäkään kaupungilel/kauppoihin, kun sellaisetkin väsyttää kauheesti. Mulla vatsa alkaa painaa ja ristiselkään sattuu usein. Mutta toisaalta sitä kotona oleilua on sit oikein kunnolla vauvan synnyttyä..
Mieskin kertoi että töiden takia ei voi jäädä isyyslomalle kun vasta 8.2. jälkeen (LA 10.2.). Synnytyksen ajan on kyllä pois töistä. Sen pomo tietää kyllä että meillä on vauva tulossa mutta joskus tollasia urgent-tapauksia tulee. Että jos lähtö sairaalaan tulee etuajassa, pitää miettiä kotonaolo ehkä uusiksi. Onneksi koirat ei tarvi päivisin ulkoilua, kunhan pääsevät aamulla ja alkuillasta (ne reissut mies onneksi hoitaa).


 
Pusuapina Älä suotta pelkää osastolla oloa. Harvoin varmaan käy semmosta säkää, että huoneessa olisi äiti joka ei toisen vauvan itkua sietäisi yms....
Mulla on ainakin hyviä kokemuksia osastolla olosta.
Huoneeseen on mahtunut sekä itkeviä vauvoja ja äitejä ja isiäkin ja aina on toimeen tultu ja apua/neuvoja pyydetty puolin ja toisin.

Tänään on sitten neuvola päivä :)

Nyt 37+2 :wave:
 
Meillä on kans laskettu aika 10.2. ja mies on jo sopinut pomon kanssa että alottaa sillon maanantaina 11.2. isyysloman. Meitä huolettaa enempi että lapsi antaa odottaa itseään kuin että tulis etuajassa... Jos menee vaikka sen kaks viikkoa yli niin siinä on sitten enää se yks viikko yhteistä aikaa, enkä voi kuvitellakaan jääväni yksin kotiin pienen kanssa viikon jälkeen.

Meillä on sama pomo, vieläpä nainen ja vuosi sitten synnyttänyt, joten luulis että ymmärtää tilanteen, mutta sillä on vaan aina jotain tota miestä vastaan niin yrittää kehittää aina jotain hankaluuksia sen kanssa, mutta jos nyt mokkulainen päättää tulla ennen 10. päivää niin eiköhän se loman siirtäminen onnistu...
 
Meillevauva Mulla on kans aina kalvot puhastu sairaalassa, on niin sitkeää tekoa, etteivät itsestään puhkea.
Kyllä sä sen huomaat, koska pitää sairaalaan lähteä.... jos supistelut eivät ole kipeitä niin säännöllisyydestä ainakin pystyt päättelemään tai viimestään siinä vaiheessa, kun alkaa ponnistuttamaan.
Ja tosiaan jos ei vieläkään ole varma, niin tilannetta voi aina käydä kartoittamassa sairaalassa, niin kattovat vähän alapään tilannetta ja joko synnytys ois lähellä.
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Kestovaipoista, mulla on niitä nyt muutamat, en kyllä yhtään tiedä mitä niitten kanssa pitäisi tehdä, miten harsot taitellaan jne. Enkä aio ottaa selvääkään, meinasin tukehtua ja ahdistua, kun koitin netin kestisvilinästä löytää jotakin selkeätä, järkevää ohjetta. Toivon vaan, että mun lähipiiristä löytyy joku, joka näyttää mulle kädestä pitäen, että mitä mä niille harsoille teen ja mikä on paras taittelusysteemi. Ja pitääkö niiitä ommella vielä johkin muotoonkin...? :eek:
Olin eilen kestovaippaillassa, niin osaan vastatkin siulle nyt :) Eli harsoja ei tarvi ommella mitenkään, ja se kamalan hankalalta aluksi vaikuttava taitteluohje on itseasiassa yllättävän yksinkertainen ( itse tämän ohjeen mukaan taittelin tuonen pinon jo valmiiksi: http://www.ruskovilla.fi/pdf_2007_2008/villavauva.pdf , sivu 27 vaipan taittelu/kolmiovaippa). Päälle tarvii jonkunlaisen kuorivaipan tai villahousut. TUntuivat suosittelevan kovasti villahousuja - mutta se äippäpakkauksen pull-kuori käy myös.
Olisiko tästä apua? Älä ahdistu :) Ja kestovaippayhdistyksessä ne kuulemma mielellään aina auttaa/neuvoo.

 

Yhteistyössä