** Helmikuun Helmet** tammikuu

Huomenet =)

Ootte vissiin kaikki jo pakkaillut sairaalakassiakin valmiiksi ja mä kun sain vasta eilen vauvan vaatteet hoitopöydän laatikoihin eli tekemistä vielä riittää. Ja sänkykin edelleen kasaamatta, miehet :kieh:

Noista omista kotiintulovaatteista et puhtaat alusvaatteet mäkin otan mukaan mutta muuten tulen samoilla vaatteilla takaisin kuten aiemminki, mahtuvat ainakin päälle ja ovat mukavat autossakin istuessa.

Vauvan kotiintulovaatteita olenkin miettinyt kun meillä myös puolen tunnin autossa istuminen kotiin lähtiessä joten varmasti autossa tarkenee vähän vähemmälläkin eli luulen että villavaatekerroksen jätän väliin kun toppahaalari kuitenkin tulee :whistle:

Seksistä olitte taas gallupoineet ja meillä on kyllä mun toimesta varsin hiljaista. Mies ei moiti millään tavalla isoa masua tai ylimääräisiä läskejä mutta omat halut on kyllä jossain ulkomailla :headwall: Hillittöm't suonikohjut alapäässä ei saa oloa tuntumaan kovin hehkeältä ja päivisin kipuilevatkin kiitettävästi joten siinä varmaan päällimmäinen syy :/

Laitetaas vähän Gallua kehiin aiheesta: Onko teillä muilla ilmestynyt odotuksen aikana suonikohjuja jalkoihin tai alapäähän?

Hyvä että Hilarilla vauva masussa ja tapahtuneesta huilimatta pikkuisella kaikki kunnossa :hug:

Nalle-Puhin osalta jännitys vaan senkun kasvaa, toivottavasti kaikki kunnossa siellä molemmilla!

Eilisessä neukussa mulla oli kaikki ok, painoakaan ei ollut tullut kuin 300g/viikko vaikka ajattelin joulun vaikuttavan asiaan ihan toisin :D Vähän vaan harmitti kun vakioneukkatäti jäi vuodenvaihteessa vuorotteluvapaalle ja onhan tää sijainen ihan mukava mutta vauvan asentoa ei kokeillut käsin vaan katsoi ultralla. Olisin halunnut kysyä et onko pieni jo kiinnittynyt mutta eipä hyödytö kysyä kun toinen ei olisi osannut vastata kuitenkaan. Äitipolin aika tulee postitse mulle joten sitä odotellessa...

Liirah, sulla kylä hurjan alhaiseksi päästetty hemppa, toivottavasti saat apua asiaan pikimmin!!

Tarpalla vaikuttaisi olevan synnytys jo melko lähellä, eikös tulpan irtoomisesta mee muutamasta tunnista max kolmeen viikkoon kun synnytys alkaa?! Mulla kakkoselta irtos tulppaa viikon sisään aikana ennen synnytystä. Hui miten jännää alkaa olla kun porukka alkaa vähitellen tekemään kukin vuorollaan lähtöä synnärille ;)

Nyt lähden lasten kanssa vähän ulkoilemaan, mukavaa päivänjatkoa =) :wave:

äitsy ja pieni 34+5 :heart:
 
Heippis,

täällä on todella levoton yö takana. Nukuin kuitenkin yli kahdeksan tuntia, mutta heräsin vissiin viis kertaa: vessaan, närästykseen ja siihen, että luulin oksentaneeni sänkyyn... |O Nyt aamulla olo on ollut tosi tuskainen, v-mäisin aamu tähän asti. |O Selkää ja häntäluuta juilii pirusti ja menkkamaiset kivut alkoivat heti melkein kun nousin sängystä ylös. Mies lämmitteli pussia ja hieroi selkää, niin helpotti n. tunnissa. |O Nyt tuntuu selkä taas juilivaiselta, taidan mennä pitkäkseni, kun ei tää istuminen vissiin paranna ainakaan asiaa...

Sori omanapainen tilitys, :ashamed: iltapäivällä on tutustuminen synnärille. Palailen sen jälkeen ja lueskelen tarkemmin noita teidän kuulumisia. :hug: kaikille!

eva & hynttyrä 36+1 :heart:
 
Suonikohjuja ei ole vielä *kop kop* onneksi tullut. Töissä ollessa käytin polveen yltäviä tukisukkia. Seisomatyötä kun tein, niin sukat ehkä vähän auttoivat jalkojen väsymykseenkin. Mutta ehtiihän niitä vielä tulla :whistle:
 
Victoria Crown kiitos! enpä ala tuota lehteä sen enempää sit ettiskelemään. tuon suurikäsityö lehden saan äitiltä! löysin yhdestä novitan lehdestä hyvän nallehaalarin/lakin ohjeen. Harmi vain kun en ole pistäny ylös et mistä lehdestä ovat! kopiot löytyy.. jos joku tarvii, ni voin yrittää skannata ja lähettää s.postilla. Novitan sivuilta löytyy myös hyviä ohjeita! tosin vaatii rekisteröitymisen, mutta saa kokeilla ilmaiseksi! netissä on muutama muukin ihan hyvä sivusto mistä nuita ohjeita löytyy, mulla tosin ei ole osoitteet tallessa..et olipas mustakin taas paljon hyötyä :D
hilari hug: sairaanhoitajalle tuli heti mieleen, et antoivatko sinulle nuihin palovammoihin palovammarasvaan reseptiä? jos eivät ni vaadi sellainen.. toinen hyvä palovammoihin ja auringon polttamiin on tavallinen viili/maustamaton jogurtti/piimä..sisältävät paljon D-vitamiinia. sekä kun palovammat alkaa korjaantumaan niin se paksumpi Pepanthen.
nuihin mustelmiin on hyvä tuo hirudoid.. laskee turvotusta ja edistää mustelman paranemista! Toivottavasti et saanut murtumia!!
Heltu kiitos! Mä sain jo tuossa pari kuukautta sitten neuvolasta sokerimittarin lainaan, kun töissä välistä mittainlin matalan sorttisia sokereita! Ruuan jälkeiset arvot olleet hyviä! mietin tuota diapetesruokavaliota siksi, kun neuvola täti meinas et vois ruokavaliolla jonkin verran vaikuttaa siihen ettei vauva kasvas kovin isoksi! tuo on kyllä tosi, et kannattaako alkaa itteensä "turhaa" rääkkäämään! varsinkaan kovin tarkalla dietillä..enempi vain vois kiinnittää hiilareitten määrään ja laatuun huomiota! ja eiköhän se ole niin et lapsi ottaa sen tarvittavan energian jokatapauksessa..ja se on sit multa pois :D no ei tuota painoa ole kuitekaan tullu koko aikana kuin se 4kg.
mut nyt lähen hakeen siskon luota leipää :D oli eilen työpaikalta ottanut leipäsäkin mukaan, eikä ollu kaikki mahtunu pakkaseen..ja kyllähän mulle kelpaa :D
 
En haluaisi pelotella, mutta eilen ollessani neuvolassa neuvolatäti kyseli onko ollut mahdollisesti käsien ja jalkojen kutinaa. Se saattaa olla oire maksan (muistaakseni se oli maksa) toimintahäiriöstä ja olisi otettava neuvolaan yhteyttä!

Kutina esiintyy kuulemma etenkin jalkapohjissa ja kämmenissa ja on todella häiritsevää. Muu ihon kutina (kuten mahan) ei kuulemma ole mitenkään vakavaa. Toivottavasti en nyt aihauta sinulle turhaa huolta tällä kommentilla, mutta tekstistäsi tuli eilinen neukkakäynti niin mieleen että oli pakko kirjoittaa...

:heart:

Katti +pieni
 
Mulla ns. kihelmöi kämmeniä ja jalkapohjia toisinaan...voikohan se liittyä tohon raskausmyrkytykseen? :whistle:
Toki se voi johtua tästä kamalaakin kamalammasta turvotuksesta |O
Sain sormukset pois, kun liotin 5 minutia käsiä kylmässä saippuavedessä |O |O |O
Pitäsköhän naamakin sinne tunkee, et vähä hälvenis tää turvotus kasvoilta :p |O

Tein pitkästä aikaa puolukkarahkaa ja olipas hyvää :D
Supistelee säännöllisen epäsäännöllisesti taas...no, mut nythän vauva on toivotettu tervetulleeksi, kun 37 viikkoa on täynnä ja parturissa käyty :LOL: :LOL:
Lonkkiakin juilii...joku muukin sitä tais valitella? :/
Mutta sanokaa mun sanoneen, nii mie oon täällä viel helmikuun puol välissä , kun viikkoja on jo 42+!!!!!!! :wave: :wave: :wave: Ei tää itelleen ulos tuu...

Jahvetti 37+0...voik noita viikkoja oikeesti olla jo noin paljon???? :wave: :wave:
 
Suonikohjuja löytyy täältäkin.. häpyhuulessa on iso ja kipee! :| :x Ei vielä senkummempia oireita ole tuon limalöntin jälkee ilmaantunut! ;) Eikös se voi irrota montakin viikkoa ennekun synnytys käynnistyy :whistle: No eihän tässä ole kun vajaa kuukausi enää H-hetkeen.. :eek: Tai sitten jos menee yliaikaiseksi niin voi mennä 6:kin viikkoa :headwall: Neuvolaan pitäis kohta lähteä.. kerron sitten kuulumisia! :wave:

Tarppa ja toukka 36+2
 
Ihunaa huomenta!

Nyt on kaikki taas hienosti, mies pölöttää omiaan lakkaamatta ja peitotkin heilu viime yönä, kun mies sai sen vapaan täksi päiväksi sitä synnytysvalmennusta varten ja sit kun en meinannut saada unta niin toinen "uhrautu" auttamaan... =) Sillekin reppanalle on alkanut ilmaantua vaivoja, sitä on parin päivän ajan aina välillä ruvennut pistelemään rinnasta :eek:

Miehelle on nyt myös varattuna kolme viikkoo lasketusta ajasta vapaata töissä, joten tässä alkaa olla painostuksen makua, kun tuntuu että varmana menee nyt sitten yli ja reippaasti.. siskollakin kaks viimestä on mennyt sen kaks viikkoa yli, ovat kuitenkin itse päättäneet lähteä tulemaan...
Pitää siinä 10. päivän tienoilla käyttää kaikki kikat ja konstit sitte :)

Noista suonikohjuista... En ole jaloissa tai alapäässä havainnut, taino alapäätäni en oo aikoihin nähnytkään paitsi eilen etäisesti peilin kautta, kun piti vähän siistiä... :p
Mutta masuun vasemmalle puolelle on pari viikkoa sitten ilmestynyt sellanen pieni haalea, en tiedä mikä, ei se mustelmaltakaan vaikuta, se on koko ajan ollut tollanen sininen ja samankokonen... En tiedä voiko mahaan tulla suonikohjuja, mutta sitä se muistuttaa :)
 
moikka kaikille!

Hitsi kun on niin laiska kirjoittaa tänne, mut jokapäivä käyn kyllä lukemassa teidän muiden kuulumisia...oon koko ajan "hengessä mukana" :)

eilen oli neuvola käynti illalla. Vauva voi hyvin ja on kasvanut. Neuvolantäti sanoi että on kuulemma pieni vauva (on sanonut jo useamman kerran)... Liikkeet ++ ja sydänäänet ok. Hb oli noussut 114 (edellisen kerran oli 105) eli kyl ne rautatabletit auttaa vihdoinkin. Hemppari on laskenut elokuusta lähtien ja nyt ensim. kerran oli noususuhdanne! eli sen puoleen voin huokaista hetkeksi.. :) ainut huono juttu oli et vauva on laskeutunut liian paljon. eli nyt pitää ottaa rauhallisesti. Pienokaisen pitää pysyä sisällä vielä ainakin 3vk....

Tutustumis käynnin synnärille varasin tänään.

Suonikohjuista: minulle ei ole tullut mihinkään..vielä.

Omia kotiintulovaatteita en ole "keräillyt" kasaan enkä kyl oo vielkään pakannu vauvalle kotiintulovaatteita laukkuun. Kovasti oon kyl miettiny mitä laittasin laukkuun. :) Pitäis kai pikkuhiljaa yrittää saada sairaalalaukku pakattua eihän sitä koskaan tiedä milloin lähtö tapahtuu. Mut toivottavasti ei vielä vähään aikaan....

Nalle puhin kuulumisia odotellaan jännittyneenä.... :)

Kaikille oikein mukavaa ja lepposaa päivän jatkoa! :)

Katariina84 rv 33+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja piipero86:
Pessi minulle on jo ekassa neuvolassa sanottu molempien muksujen kohdalla että neuvolakortti on oltava aina mukana, jos joutuu vaik yhtä äkkiä lääkäriin niin tietäävät sielläkin tilanteen jne.
Ai siis kannettava aina ja jokapaikassa mukana?? :eek: Ei mulla vaan koskaan oo/oo ollu :D

 
Heips :wave:

Oli ihan kiva yö juu. Tännekkin pistin näköjään viestiä aamuvarhain. :D

Olin hereillä 5.30-8.30 voi morjens sit sain unta ja heräsin äsken.

Pikku-Katti: Juu mä olen kerran jo käynyt niissä kokeissa ja lukemat olivat alakanttiin. Siitä tosin on jo kuukausi kun ne otettiin. Tiistaina sanoin kihelmöinnistä+ kutinasta mutta kun ne kerran menevät ohi ja vauveli liikkuu niin täällä ei olla moksiskaan asioista. Johtuu kuulemma hermojen ahtautumisesta se kihelmöinti kun käsissä on turvotusta. Mutta 16.1 on neuvola niin kysyn vielä että pitäisikös mennä tutkituttamaan ne arvot uudestaan. :/

Tarpalla alkaa olemaan jänniä päiviä edessä. :hug:

Mä voisin kans ruveta pesee pyykkiä.

Niisku-neiti & rinsessa 36+2
 
täällä mennyt yö niin persiilleen! nukahdin sitten noin kuuden aikaan aamulla ja heräsin tossa kahdentoista aikaan. että näin.

suonikohjuista mistäs sen tietää onko niitä tuolla alhaalla? siis tuntuuko tai näyttääkö joltain? jalkoihin mulla ei ainakaan oo tullut, mutta alapäästä en tiedä. :D

pusuapina ettei vain olisi raskausarpi?

jahvetti mäkin voisin koittaa tota naaman liottamista 5 minuuttia kylmässä vedessä, joskos tää turvotus lähtis naamasta. siis todella mahtava idea! toinen asia on se että kuinka sininen naama sen jälkeen on.... :LOL: :LOL: paitsi tietty jos ois pilli ni vois hengittää sen kautta. :D
 
Nonnii...tänään tuli verolaput :wave:
Eli taidampa huomenna kipassa verotoimistoon :wave: Vai?? :whistle: Nyt näytti prosentti olevan 14,5....

Äääh...mulla supistaa ja samalla ottaa selästä niinku viime synnytyksessä :eek: :eek:

Joo..eli jos käyn verotoimistossa kysyy, et mitä meinaavat, pitäskö muuttaa.
Onko joku "eräpäivä" mihin mennessä työnantajalle pitää toi verokorti toimittaa :wave: :wave:
 
Moikka

2.5 tunnin ulkoilut takana ja tytöt pikku taistelulla unillaan :) .

Ihan aluksi Jahvetille :flower: ekasta täysiaikaisesta masu vauvasta =) :heart: . Nyt sit vaan pitäs saada se pihalle sieltä.. :whistle:

Suonikohjuista mulla on kauheet pohkeissa :( . Oikein iso klöntti, tosin siinä on vielä se pinta lakimotukkotulehdus. MUTTA onneks ei tonne alapäähän ole tehny :x , ja auts.

Tarppa limatulppa oli varmasti. Mulla meni esikosta kotona paria päivää enne synnytystä, tais tulla useempaan kertaan sitä löllöö. Tokasta meni laitoksella just enne synnytystä.

(.) Minä niistä lonkista aamulla maintsin, Jahvetti kyseli.. Sillai niitä pakottaa, ei ole aikasemmin ollut. Mutta enemmän mua haittaa tuo nivuskipu :eek: . Se on sellasta juilintaa ja inhottavaa, ja uutta. Menkkapoltot jatkuu.. Kun supistaa, se sattuu,mutta ei säännöllisyyttä. Että samaa menoa, mitä muinakin päivinä :headwall: .
 
Jahvetti mulla kans verokortissa se prosentti 14,5 ja muuttu kyllä kun kävin verotoimistossa. Piti arvioida mitä tienaa sitten töissä loppuvuonna sekä lomarahat. kannattaa käydä ni ei tuu mätkyjä sitten.

Ei kai siinä verokortin palauttamisessa mitää eräpäiviä ole. Mut mä aion viiä ku meen käymään seuraavan kerran eli lähipäivinä ku tossa 100m päässä on työpaikka. :D Vai olikos niissä et ne tulee helmikuusta voimaan tms...??!! en muista.

Kohta pitäs alkaa siivoomaan.... toinen koneellinen pyykkiä pyörii tuolla ja varmaan läitan vielä kolmannenkin...

Jepsu ja Martti 35+2
 
:wave: :wave:
Täällä ollaan. tänään pääsin kotiin nyt ainakin käymään. Olen siis ollut osastolla...
Vuuva on mahassa mutta kohtu on auki. Lääkäri veikkasi et viikonsisällä syntyy... Tänään oli aamulla ja aamu päivän kivuliaita supisteluja et voi olla et tänään vielä synnyttämään mut halusin tulla ainakin käymään kotona! :)

Nalle-Puh
 
Mä tässämietin, josko hinkkais juuriharjalla kylppärin ja saunan lattiat..iha kauheen paskaset ja oon säästellyt sitä tänne tammikuulle :LOL: . Mitehän noi tökötit :/ , mitä saa hengitellä ja käyttää??
 
Mirtsu-81 Ollessani synnäriin tutustumassa, siellä oli liki ruuhkaa. Yksi pikkuinen "hätävarasynnytyshuone" oli vapaana ja sinne saimme kurkata. Kaikissa muissa saleissa oli toimintaa, tutkimushuoneessa ja makuupaikoillakin oli kuulemma odottelijoita. Näytti alkuvuosi Satakunnassa olevan kovin poikavoittoista. Kuulostaa muuten tutulle kätilölle.

Kävin tänään lääkärissä uudestaan kutinoiden vuoksi. Kun olisi ihan kiva saada nukkuakin. Lääkäri määräsi Ataraxia ja otatutti maksa-arvot. Lääkäri ei pitänyt mahdottomana vaihtoehtona sitä monimuotoista raskausihottumaakaan, mutta hoitona siihenkin on vain Atarax ja kortisonivoiteet, pahimmissa tapauksissa kortisonitabletit. Minun yliherkkyysrepertuaarillani en pidä mitenkään omituisena mahdollisuutta sikiöallergiaan. Labratulokset saan tänään neuvolassa, jossa tarkistetaan, mitenpäin se vauva luurailee. Vauva on tänään ollut sen verran hiljainen, että minä en kyllä tiedä varmaksi, kuinka hän on. Pyörii kuin poranterä, kuten mies sanoo.

Synnärille aion itselleni ottaa mukaan joululahjakirjan, jota olen säästellyt, kutimen, hygieniatarvikkeet, kengät ja imetysliivit sekä vauvalle tutin. Kotiintulovaatteet aion laittaa meille molemmille turvakaukaloon, siitä miehen on ne helppo ottaa mukaansa. Itselleni se kaikkein mieluisin äitiyspaita, joka nyt alkaa jo soida päälläollessa ja mukavimmat mammahousut sekä omat alushousut. Vauvan vaatteet on ostettu, villa-asun myssy on enää kesken ja veluuriasu pesemättä. Ja jokin peitto varoiksi, jos on kylmää. Vaikka molemmillekin.

Jotenkin hassua, että periaatteessa vauva voisi alkaa tulemaan aika piankin, mutta minä edelleen uskon siihen helmikuun loppuun. Toisaalta odotan malttamattomana päästä tutustumaan tähän mönkiäiseen, mutta toisaalta toivon, että hän olisi sisällä vielä mahdollisimman kauan ja kypsyisi maailmaan. Kyllä me jaksamme vielä muutaman viikon odottaa, onhan hän sitten täällä monta vuosikymmentä kanssamme.

35+1
 

Yhteistyössä