** Helmikuun Helmet** tammikuu

Sienna74 Kiitos ruokagallupista. Mun kaveri piti mua ihan "pöhkönä" ku tolalsta mietin. Sillä itellä mies tullu paikalle vasta juuri ennen h-hetkeä.
Näinhän se menee tuon OAS:n suhteen. Mä kuulun oikeesti OYS piiriin, mut meiltä on puolet lyhempi matka OAS:n ni mennään sinne. Tosin isäntä ja suku ei tykkää oikein ajatuksesta. Mut ajattelin siltäki kannalta et onpahan isännällä mukavampi käydä kattoon ku ei tavi ajaakuin tuo 50km.
Lakkua jo tuossa vähän alustavasti pakkailin ja sinne jotain suolasta ja juotavaa lähinnä nakkasin, sekä isännälle kahvimaitoa. Jos kerkeää ja muistaa ni sit lähtiissä vois keittää pikku termariin kahvia jonku leivän tekasta mukaan ja ottaa esim. jogurttia. Päiväsaikaan saa isäntä käydä kaupungilla syömässä.
Tääl on lunta ihan lumitöiksi saakka..tosin meillä tuo isäntä hoitaa tuolla rattorilla tuon homman :D
isyyslomasta meillä siitä onnellinen tlanne et ollaan näin talvella käytännössä kumpiki kotona. Meilku on tämä maatila. Isäntä pitää helmikuunlopussa viimevuotisia lomia pois. Jos tästä pitää muutenki jotain hyviä puolia mainita, ni esim. harvon oon yötä yksin kotona ja toiseksi lapsenlikka on lähellä..harvon ku on kuitenkaan niin kiire ettei navetan välissä kerkeis lasa hetken kattomaan.
mut nyt mä lähen Oulusta hakeen ompelukonetta huollosta ja jos vaikka pyörähtäs pikasesti kaupungillaki.
Napsuh87 ja Sienna74 siin oiski isännillä ja kätilöillä ihmettelemistä ku möngittäs kakki yhtäaikaa ammeeseen... :LOL:
Tosin teillä nuo LA:t on aikasemmin et taidatta saaha nyytin kainaloon hyvissä ajoin ennen minua..

Meillevauva mä pakastelin maitoa viimeksi ihan minigrip-pusseissa, päälle kirjoitin päivämäärän ja kuinka paljon maitoa oli. Jälkikäteen ajatellen muuten hyvä systeemi, mutta pakastin liikaa kerralla kun tyttö ei pulloa huolinut ja käytin maitoa vain soseiden seassa. 100 ml on silloin vähän liikaa... nyt pakastaisin 30-50 ml yhteen pussiin, saahan niitä sitten käytettyä useamman jos tarvii. Olisin voinut luovuttaakin, mutta tuntui niin hankalalta alkaa miehen joka päivä viemään autolla tuolle 25 km:n päähän jotain desilitraa maitoa... jos tuo systeemi joskus vähän helpottuu, niin voin harkita uudestaan.

Rokotteista otan ne mitä neuvolantäti suosittelee, luotan tuohon lastenneuvolan tätiin kuin kallioon. =) Aivan ihana tätsy ja asiantunteva myös.

Kiin mä laitoin sulle imetyskommenttia tuonne vauvapuolen ketjuun. Voi kun sinne kohta itsekin pääsisi :heart:

NelHM en huomannut joko joku sulle vastasi, mutta kyse oli siis tuosta Suomen Unelmien poikamiehen tyypistä. Aika pelottavan näköinen kaveri, jos sellaisen vierestä kostean illan jälkeen heräisi voisi parkaisu päästä. :LOL:

Nyt taas esikoisen perään juoksemaan... on taas liian hiljaista :kieh:

Hissukka rv38+4

evaellen Toinen lapsi on käynnistetty ja aamulla alettiin käynnistämään, niin seuraavan päivän iltana syntyi.

Niin ensi viikko voi olla jännä, kun saattaa tosiaan aika moni jakautua :D

Ai se unelmien poikamies, no hui :eek: en voi muuta sanoa, iiks!!!!!

Evaellen täältähän minä...tosin kotosin keski-suomesta ja oon asunu välissä espooss reilut 3v ja sit muutettiin tänne pohjanmaalle ja kovasti tykätty on asua täällä. Mun vanhemmille matkaa siis 120km about eli lapsuudenkotiin. :heart:

Niin ja rokotuksista kyselit niin tytölle ei pistetty sitä calmette vai mikä se nyt oli rokotusta ja kaikki neuvolan antamat on pistetty. Lisäksi otettiin se influenssa piikit mutta rotaa ei otettu. Ja pojulle laitetaan samalla lailla.

supistelee aamu alko kivasti kun typy päätti nousta jo 6.30 kun isä tuli kotiin töistä. sitten 8.30 syötiin puuroa ja hää oli niin yliväsyny niin laitoin mammaa pulloon ja kiepsautettiin sänkyyn niin mehän nukuttiin tänne asti. Mun veljen soittoon herättiin äsken. Kivat päikkärit sai väsynyt äitikin nukuttua tosin kun menin sänkyyn niin alkoi supistella ihan mukavaan tahtiin. Alaselästä levis aina sellaisia aaltoja ja minä torkahtelin välillä ja taas heräsin supistukseen ja nukahdin. Et ei mitää kovin lujia mutta kuitenkin että herättivät. En tiiä kuinka monta tuli enkä kestoakaan kattellu kun on sellanen tunne vieläkin et just tulee taas supparit. Alamaha ja -selkä on ihan sairaan kipeet et kääköttelemällä liikkeelle. Ihan jees kun mullakin jotain vihdoin tapahtuu... :D vaiks eihän täs kiire oo.

Hitto mä vihaan noita lumiauroja! ne on taas kokoyön ja aamun jyränny eikä meille onneks kuulu sisälle niitten äänet. |O

Nyt mennään jotain murkinaa napsaamaan neitin kanssa unien päälle.
Parempi fiilis kun aamulla vaikka kolottaa ja juilii tonne alas.

Jepsu ja Martti 37+3 :heart:

Kämppä imuroitu ja sain aikaseks 3 supistusta jee :LOL: :LOL:
Tyyppi meuhtaa mahassa ihan urakalla...hakuiskohan se jo pois :kieh:

Käynnistelyistä oli puhetta, niin laitampa omatkin käynnistyskokemukset tähän...ekasta laitettiin suoraan tippa, koska vedet oli menny ja tipan laitosta 3 tunnin avautumisen ja 1h50min ponnistuksen jälkeen poika oli maailmassa =)
Kakkonen käynnistettiin citotecilla joka laitettiin suoraa kohdunsuulle kypsyttelee, niin ekasta tabletinlaitosta, noin 24h päästä syntyi 7h10min synnytyksen jälkeen.
Kolmonen käynnistettiin suun kautta cytotecilla. Klo 12 otin ensimmäisen murun ja klo 0.15 seuraavana yönä poika syntyi...kestoksi saatiin 4h15min =)
Että joskus menee nopiaan ja joskus joutuu oottelee =) Onneksi omat on noinki nopiaan tullu =)

Olishan se vaan kiva kokea ihan omatkin supistukset ja omillaan käynnistynyt synnytys :whistle:

Huomenta päivää... Kiva kuulla Tuttemuilta mukavia uutisia :). Toivottavasti Rudi vahvistuu ja voimistuu. Enkeleitä edelleen elämän alkumatkalle.

Kiin älä ota mitään paineita imetyksen suhteen. Ihanaa kun sulla kuitenkin maitoa riittää pulloon ja rintaan. Toisaalta mikset voisi sillä rintakumilla imettää, vaikka siitä eroon pääsitkin. Monethan imettää koko ajan sillä, kun lapsi hylkii paljasta rintaa tai lapsen on muuten vaikea saada rinnasta otetta. Systerini imetti rintakumeilla 7kk omaa poikaansa. Imetystukilistalla minä kanssa roikuin silloin poikien imetyksien aikana, ja sieltä sai kyllä hyviä neuvoja ja vinkkejä kaikkeen imetukseen liittyen.

[/b]Maidon luovutuksesta Selvittelin asiaa tänään, ja sain mukavan vastaanoton ... löysivät mun vanhat tiedotkin. Puhelimeen vastannut nainen lupasi toimittaa mulle jo ensiviikolla tarvittavia purkkeja ja ohjeet, jotta voin (jos siis maitoa tulee ylimäärin) heti aloittaa keräämään. Sanoivat että heille 1-3viikkoisten äitien maito on "kultaakin kalliimpaa". Muistelen itsekin, että siinä on aikamoinen homma, mutta viime luovutukseen verrattuna, mulla on kaksi ns. isoa poikaa ja vauva, kun tosiaan silloin viimeksi vauva ja taapero 1,4kk. Tosin mulla ikää on 8 vuotta enemmän..siis vanha ja mahdollisesti väsynyt ,en enää nuori ja virkeä :LOL: .

Liiveistä Ostin eilen Anttilasta yhdet imetysliivit (11?)...epäilen kyllä, että ovat alkuunsa pienet...olivat isoimmat mitä kaupasta löytyi 85 ympäryksellä :whistle: . Aattelin, että noi kuitenkin ainakin synnärillä menisi ensi hätää. No sen näkee sitten.

Mä kyllä hieman pelkään, että se flunssaaalto iskee tähän meidän pinoon, juuri ennen h-hetkeä. Eilen oli lhdessä, että varuskunnissa jo nyt jyllää...ja sieltä leviää kohta muualle. Toivottavasti moni säilyisi meistä terveenä synnyttämään.

Varasin tänään muuten jo kappelin ja papin ristiäisiin. Ai miten niin ajoissa. Ihan vaan, kun toi meidän perhepappi on niin kiireinen ja lähi kappeli melko varattu.

Lumianna 38+6

Huomenia,
Pikku-Rudille:heart: perheineen hurjasti energia/voimatuulta täältä uudeltamaalta puhallettuna :whistle: :whistle: :whistle:

Tänään ois sitten se 37+0 täynnä täälläkin, kovin tuo aika on vierähtänyt nopsaan. On se vaan hassua miten tuo elimistö valmistuu koitokseen kun nyt äippälöman ajan tuo unirytmi on ollut lähes poikkeuksetta silleesti että herätty on klo 01, 03, ja 05 :eek: ja toisinaan saan unta paremmin ja välillä sitten en :/ .
Ja sitten nuo unet, viime yönä näin unta tästä palstasta, ainakin Kiin oli siinä, olit ostamassa multa jotain lämpöpussia ja sitten unessa pyöri emmaljungan vaunut jne..Kovin on vilkaita aina noi mun yöt :) .

Imetysasiat pyörii kans mielessä kun asennoidun siihen että tottakai imetän, mutta kuten olen vierestä seurannut niin eihän se niin vaan aina olekkaan helppoa, kaverin syksyvauvalla oli kovinkin hankalaa alussa kun joutuivat käyttämään rintakumeja, helpottu sitten kyllä kun niistä pääsivät eroon. Mutta nyt taas on jonkin sortin imetyskriisi kun vauva on 3 kk, ilmeisesti on aika yleinen homma tuossa iässä. Mähän kävin siinä imetysneuvonnassa jo etukäteen, ja nyt jälkikäteen ajateltuna se oli ihan kyllä hyvä juttu. Eilen lainasin kirjastosta Minni Niemelän Imetysoppaan joka tuntus ihan kyllä hyvältä opukselta näin äkkiseltään katottuna, oli vinkkejä just kuinka "huijata" vauva tissille pullon/kumin jälkeen. Aika paljon samoja termejä mitä sielä imetysneuvonnassa käytettiin.

Tuo ammesynnytys on muakin aina kiehtonut ja mun yks tuttu on ammeseen synnyttänyt ( vai olikohan se vaan sielä avautumisvaiheessa) ja kehus kyllä kovin. Ittee on ruvennu jänskättään tuo synnytys (varmaan ihan luonnollista :headwall: ) kun on vielä vilkas tuo mielikuvituskin niin välillä ajatukset on aikas ööö...pelottavia :| . Pari vuotta sitten seurasin subilta (ilmeisesti taas pyörii)sarjaa Bodies, joka nyt sitten pyörii hulluna mielessä :headwall: , siis oli englantilainen sarja joka kertos synnytys sairaalasta missä kämmittiin paljon, ja aika todentuntusia oli synnytyksetkin mitä näyttivät..

Ääh, kait se pitäs tästä ryhdistäytyä taas..surffailisko netissä, siivoisko, tekiskö ruuan valmiiks vai lähtiskö koirien kanssa köpöttelemään, siinäpä vasta pulma :LOL: , vai ehkäpä jos jonkun romskun alottas...nimm. sarjassamme saamaton päivä nro 4576 taas tuloillaan :headwall: :headwall:

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart: !

-n-

Ps. ai niin, mun työkaveri oli yrittäny tuota portaitten ravaamista jotta ois synnytys käynnistynyt, tokikin ihan paita päällä :LOL: , ja sano että lopputulos oli vaan hemmetin kipiät jalat joilla ei ois synnytetty sitten millään ;)

Maidon luovutuksesta: Täälläkin olisi tarkoitus luovuttaa. Meillä saa viedä laitokselle pakastettuna 2 viikon välein. Edellisestä kannoinkin sinne maitoa 130 litraa... Viimeksi sain "vermeet" mukaan laitokselta lähtiessä. Mulla on Aventin höyrysterilointilaite niin pääsi pullojen ja "lypsimien" kanssa siinä mielessä helpolla, ettei tarvitse keitellä. Lisäksi meiltä saa ilmaiseksi tarvittavan määrän lypsimiä, joten kerta päivässä riitti pesuksi/steriloinniksi. Jossain sairaaloissahan nuo lypsimet joutuu ostamaan (ja koneesta maksamaan vuokraa)... Mulla olisi kuitenkin pakkorako tyhjennyksen suhteen, joten mukavaa, että maidon voi käyttää viemäriä hyödyllisemmin.

Hyviä huomenia.

Illalla heilui peitot ja jäin vielä aika kauaks aikaa makoilee jospa olis jotain tapahtunut mutta turhaan.

Aamulla taas järkky olo ei oikein maistunut mikään ja laatta meinas lentää.
Sain itseni kuitenkin kasattua ja pääsin neuvolaan jossa kaikki hyvin. :D

Eli rv 38+3
paino 109,6 (+600g)vko
turvotus ++ (+++++++)
RR 110/70
pissa ok
sf-mitta 35cm
rt
syke 145
liikkeet++

Ja edelleen neuvolantäti sitä mieltä et jättiä ei ole tulossa.

Vaikka sf-mitta oli noussut niin vauva on hyvin jo laskeutunut ei kuulemma heilu pää. Ja se miksi mulla on näin "iso" olo johtuu kuulemma siitä että mulla on tosi laaja kohtu. Vettä kuulemma paljon. :/ Mutta ultrissa vesimäärä ollut norm.

Pari supistusta tuli ton keikan jälkeen ja mies oli ihan innosta soikeena et nyt voitais kyl mennäkkin synnyttää ku hän voi sit viettää varpajaiset heti. :LOL: :LOL: Ehdotti viel et jos iltaan mennes ei ole mitään enempää tapahtunut hän aikoo taas heilutella kanssani peittoja :LOL: :LOL:

Niisku-neiti& rinsessa 38+3

Pikku-Rudille ja perheelle voimia myös täältä! :heart: :heart: Lumityöt tehty ja matot tuulettuu pihalla, imuroitu on ja nyt vetelen evästä napaan kohta lattian pesuun... :whistle: MIKÄHÄN TARMON PUUSKA NYT ISKI? :eek: Ihanaa lapset tulee kotiin isänsä luota tänään.. on ollut IKÄVÄ!! :heart: :heart: :heart: Nyt luuttuilemaan ja sitten ruoka kauppaan..

Tarppa ja toukka 38+3

Alkuperäinen kirjoittaja Tarppa:
MIKÄHÄN TARMON PUUSKA NYT ISKI?[/b]
Sama täällä :eek: Mie kanssa ruokailemaan tuli välillä ja huilaamaan tähä koneella, sit pitäs alkaa pesee lattioita. Imuroitu jo o ja akvaario putsattu sekä pölyt pyyhitty, 3 konellista viikattu kaappeihin :eek: Ei normaalia viimeaikasta käytöstä mulla ollenkaan :LOL: :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Huomenia,

Imetysasiat pyörii kans mielessä kun asennoidun siihen että tottakai imetän, mutta kuten olen vierestä seurannut niin eihän se niin vaan aina olekkaan helppoa, kaverin syksyvauvalla oli kovinkin hankalaa alussa kun joutuivat käyttämään rintakumeja, helpottu sitten kyllä kun niistä pääsivät eroon.

[/i]

Piti vielä tarkentamani se että siis kumet tietysti autto siihen että pysty imettämään, mutta äiti koki ne kovin työläiksi, varsinkin öisin ja reissun päällä. Mutta toki varmasti ovat oiva apu jos sikseen tulee.

-n-

Mäkin ajatuksen tasolla ajattelen siivoovani :LOL: :LOL:

Kiristää masua välillä niin pirusti et kipeetä tekee. :whistle:

Mullakin odottais tossa kirjahylly seläntakana pyyhkimistä/järjestämistä kun siihen on taas kasautunut ihan hurjasti turhaa sälää... Samoten akvaario alkaa jo kukkimaan joten sekin pitäs siivota. Mutta se on miehen hommia.

Tietääkös joku tosta vesimäärän jutusta siis onko siitä jotain haittaa jos onkin hiukan enemmän vettä ku pitäis???

Käytiin aamulla siellä neuvolassa tarkistamassa että sykkeet on taas normit.. ja olihan ne. Mutta nyt on jotenkin mennyt into ja ilo kaikkeen kun tajuaa että huolenaiheet moninkertaistuu, kun mokkula saadaan ulos... Ja tekemistäkin ois vaikka kuinka, mutta ei jaksa.

Onneks on perjantai ja mies taas viikonlopun kotona, tuun täällä ihan sekopääks yksin...

Aivan ihana ilma ulkona. Tulin hetki sitten hiukan kävelemästä ja nyt tekis mieli mennä takaisin ulos =) Kävin kyselemässä kasvohoitojen hintoja ja mitä suosittelisivat mulle. (kun nyt sain sen lahjakortinkin) Mutta taidan jättää sen sitten synnytyksen jälkeen kun pitäisi muuten olla 1,5h selälleen makuullaan. En usko että jaksais olla niin pitkään selällään :| .

Tuttemui Ihana kun jaksoit tulla kertomaan kuulumisia.

Nyt kyl tekis mieli jotain hyvää....

Huomentapäivää! Ja aurinko, tuo ihmeellinen ilmiö, loistaa Helsingissä!! =) Mahtavaa!! Ja luntakin jäi muutama hiuktale maahan eilisen myrskyn jäljiltä.

Täällä ahkeraa siivoilevaa porukkaa..minunkin pitäis järjestää vielä kaikkea. Laittaa mm. uudet verhot olohuoneeseen. Eilen sain tangot. Jee! Pitkään menee muuton jälkeen ennenkuin alkaa olla kaikki kunnossa. Nyt ei kyllä muuteta aikoihin. :kieh:

Nyt tosin ajattelin lähtee hiukan asioille. Ajatelin hakea tuosta Holkhälsanin kaupasta sellaisen Vaavi-sängyn. Me kun on laitettu tälle pienelle oma huone(jota hän ei tietty aikoihin tarvii), mutta innokkaita kun ollaan! :whistle: No kuitenkin, niin pinnasänky on nyt sijattu sinne kauniiksi pupuineen ja nalleineen, niin ajattelin, että otetaan se vaavi-sänky sit meidän makkariin sängyn viereen. Se kun pienikin, niin siellä on varmaan turvallisemmanoloista nukkua. Siinä on pyörätkin alla, et voi heijata helposti, ja kuulema kiva kuljettaa mukana ympäri taloa. Tosin meillä se ei toimi, kun talo on kolmessa kerroksessa, mutta ehkä se on ihan hyvä idea. :/ Onko jollain kokemusta? Se muuten toimitetaan kaikkialle Suomeen ja löytyy osoitteesta www.vaavi.fi.

Mitään supistuksia ei ole kuulunut..alavatsa kipee edelleen, mut siihen jo tottunut. Mistä te olette niitä kaurapusseja ostaneet/tilanneet?

Mukavaa perjantaita naiset! =)

äippäHki ja pikkunen 38+1

äippäHki Mulla on yks kaurapussukka ja ostin sen sittarista... niitä saa myös prismoista. Ja löytyvät yleensä sauna tuoksujen ja löylyosastolta muutenkin. 19euroo tais olla hinta mutta siinä samassa paketissa oli löylykauha ja 2 hajua. joten en tiedä sitä kaurapussin hintaa. :D

Okei..kiitti Niisku-neiti ja nipsuli pitääpäs katsoa kun käy tuolla kaupassa.

Niisku-Neiti..kyselit siitä laspiveden määrästä..mä olen kans ymmärtänyt, että se on hyvä, et sitä vettä on. Tosin se vähenee kuulema sit kun synnytys lähenee. Eli se on merkki siitä, että synnytys voi alkaa pian. Näin minulle selitti Bruno Cacciatore viime kerralla. Kyselin nimittäin itse samaa. Eli nou hätä! =)

Huomenta kaikille,

just koiran kanssa herättiin ja aamukahvit hörpittiin. (Koiragallupiin: meilläkin siis 11 v. kultainen noutaja ja on ikänsä nukkunut sängyssä ja tulee edelleenkin nukkumaan meidän vieressä!)

Rytmit on kyllä täysin sekaisin. Yöllä ei oikein uni tule ja poitsu möyryää mahassa. Aamulla sitten uni sieppaa ja tuleekin nukuttua puolille päivin...

Mä oon ihmetelly tuota teidän tarmokkuutta ja energisyyttä. Saisinpa minäkin jostain tuota virtaa kaiken tekemiseen! Lumitöihin vois koiran kanssa lähteä niin sais ainakin happihyppelyn aikaiseksi. Mutta leipomiset ja kylppärin/kodinhoitohuoneen kuuraukset vielä odottavat.... :whistle:

Kaurapussin taidan minäkin käydä bongaamassa cittarista....

Ja poikamiesg: :eek: Yäk!

Sienna 38+2 (eikä vieläkään mitään merkkejä synnytykseen... huoooh!)

Heippa, :wave:

nukuin parin tunnin päiväunet. :D Väsyttääkö muita jatkuvasti? Musta tuntuu, että mä oon niin väsynyt melkein koko ajan. :| Jotkut teistä ainakin vaikuttaa tosi energisiltä, huh... Ei tulis mieleenkään siivota... :whistle: No, toisinaan tällaista, toisinaan ei... Energisyys menee ainakin mulla jotenkin puuskissa, ja nyt ei siis tosiaankaan oo semmonen kausi. Viime viikonloppuna tais viimeks olla...

äippäHki: Me mietittiin kans tota Folkhälsanin Vaavi-sänkyä, mutta ei sit hankittu. Mä teen pinnikseen semmosen "pesän" vauvalle. Ja meillä on kaksio, joten pinnis on meidän kans samassa huoneessa.

Kaurapussin ostin Sokkarilta. Se on nimeltään Hyvä ystävä. :D Ja ostin sieltä myös tommoisen pienen, lapsille tarkoitetun pussin. Oon käyttäny sitä ittekkin, mutta on varmaan hyödyllinen myös tulevaisuudessa lapsen kanssa.

Taidan mennä ottamaan vähän välipalaa. :p Mies tekee tänään ruoaks kiinalaistyyppistä kasvis-kanasoosia ja basmatiriisiä sekä salaattia, tietysti. Huomasi äsken, että unohdettiin ostaa salaatinkyörä eilen, joten läks kauppa-asioille vielä.

Yhteistyössä