***Helmikuun Helmet! //tammikuu vol.2***

puuttuu ne kaksosten vaunut että pääsis liikenteeseen noiden kaikkien kanssa,ei vaan oo halpoja löytyny :headwall: kyllä täällä v ttaa jo kaikilla, unettomuutta mullaki jo usea kuukausi takan,siis raskaus unettomuus,sitä ennenhän oli tietty lapsesta johtuva unettomuus :whistle: täällä ei kukaa kysele multa joko joko,,,toisaalta onneksi toisaalta ois kivaki ku joku kysys,,,mut varmaan se ärsyttäs kuitenni =) joko sovitaan että lähetään joukko synnytykseen ensyönä????jooko
 
mullaki menee hermo noihin kyselijoihin :headwall: ihan niinku olisin vielä kasassa jos vaa pystyis ite määräämään et millo syntyy!

ja tavarosta, meillä on edellisen vauva-ajasta niin vähä aikaa että oikeestaan mitää ei oo tarvinnu hankkia :D on nyt siis pian 1v 2kk
tuttelia ei oo ikää ollu valmiina, sitähän voi sit mies hakea jos sattuuki tartteen.

muute mulla alko supistelemaan ku pakkasin sairaalakassia.. :saint: että joskus se menee noinki päin :D
 
kävin tänään aamulla siellä lääkärissä ja voi taivahan talikynttilät sanon minä! |O nyt siis viikkoja 36 tasan ja kanavaa vielä 4cm ja paikat tiukasti kiinni. painoarvio oli 3100g ja jos mennään loppuun asti niin tuohon voi kuulema huoletta lisätä vielä kilon painoa! :eek: esikoinen oli syntyessään 3305g niin nyt olis sitten pikkusen isompi kaveri pakerrettavana, rupesi nyt kyllä ihan pelottamaan se synnytys, minä varmaan joudun tyhjentämään sairaalassa kaikki mömmökaapit että saan tarpeeksi hyvän kivunlievityksen. lääkäri sano vaan lopuksi että esteitä normaalisynnytykseen ei ole koska minulla raameja riittää! lääkäri sano myös että ei mitään hätää vaikka nyt jo syntyis. ajattelin että jos vielä viikon elelis ihan normaalisti niin sitte alotan kyllä semmosen riehumisen että tulee se kaveri tuolta ulos!

piipero86 & pikkujätti 36+0
 
Moi taas, mulla neuvola takana, enpä ole sieltä niin kiukuissani tullut koskaan. Viime viikolla käskivät ultraan, jotta katsotaan syytä sf-mitan yhtäkkiseen pienenemiseen. Viime viikolla kaksi neuvolantätiä sanoi pään selvästi kiinnittyneen. No nyt sitten ultraava idiootilta näyttävä lääkäri sanoi, että pää heiluu ja näytteli meille istukan kuvaa ruudulta, ihan niin kuin me siitä oltaisiin jotakin ymmärretty. Kysyin onko istukkavirtaukset kunnossa (se oli yksi mikä piti selvittää, kun vauvan pentä kokoa päiviteltiin viime viikolla). No hän ei osannut katsoa sitä :eek: Kun kysyin, mikä on tilanne kohdunsuulla/kaulalla, niin "ei tullut gynekologin välineitä mukaan" eikä voi katsoa. No mikä vitun väline se ultra sitten on jos ei sillä tapilla muka pysty katsomaan. Sanoin vaan että "onhan tuossa tuo tappi jolla se on ennekin katsottu" niin ei katsonut, ei osannut. Ja sormethan ne toiset välineet on, niillähän se olisi voinut tarkistaa kohdunsuun. Mutta kädetönhän se lääkäri oli, joten siinä mielessä oikeessa oli ettei tullut välineitä mukaan. Kun pyysin Panacodin reseptin, niin ei kuulemma tullut papereita mukaan, pitää pyytää ensi kerralla omalta lääkäriltä. Vika mappi oli silläkin kohtaa tullut vissiin mukaan ultrahuoneeseen. Eli mitään uutta tietoa ei tullut, ei osannut sanoa mihinkään mitään. Arvauskeskus on kyllä vihonviimenen paikka neuvolalle. :headwall:
 
Kyselijöistä: niitä kyllä on alkanut ilmaantumaan melko lailla. Ihan kuin me unohdettais kerroa (varsinkin mun äidille), että vauva on syntynyt :headwall: :headwall: . Ei voi enää oikein soitellakaan kenellekään, kun heti siellä toisessa päässä luullaan, että on jotain kerrottavaa!

Vauvatavaroista: mullekin tulee välillä sellainen olo, että jotain tärkeää on unohtunut :whistle: . Eiköhän ne kaupat kuitekin ole auki, että pääsee sitten hakemaan jos jotain oikeasti puuttuu. Tavarat on ollut jo valmiina reilun kuukauden ajan. Kohta ei enää edes muista mitä on minnekin laittanut :LOL: . Miehelle kyllä pitäis vissiin vielä kans näyttää, se kun ei ole niin paljon noita laatikoita tonkinut.

Soitin itse sinne äippäpolille ja kyselin että mitä siellä oikein sitten tehdään. Kätilö sanoi, että lähdetään kyllä siitä että synnytys saadaan käyntiin joko samana tai sitten seuraavana päivänä. Tuli kyllä helpottuneempi olo, kun tietää että joku takaraja on nyt laitettu =) . Eli Taysiin menijöille tiedoksi: eivät ota kontrolliin ennen kuin 42+0, mutta sitten kyllä laittavat saman tien asiat etenemään (tai näin ainakin mulle luvattiin).

Nyt miehen kanssa ruokaostoksille..

Afu ja epätoivo 41+3
 
Kipsu: siis miten tuollainen lääkäri voi olla edes äitiysneuvolan puolella??? Voitko soittaa esim. omalle terkkarille asiasta ja pyytää uutta aikaa tai lähetettä esim. äitiyspolille? On se kumma jos ei lääkäri osaa tehdä sisätutkimusta, sehän on ihan perustutkimus raskaana oleville!
 
Kipsu Miten noin töhöjä voi olla päässy läpi niistä tenteistä mitä niille pidetään lääkiksessä. Mä luulen että kuka vaa meistä olis voinut sen kohdunsuun tilanteen tarkistaa käsillä tai ultralla!! Hitto että riepoo tollaset, oliko joku nuori kandi vai vanha homekorva?? Joopa. :headwall:
 
Kipsu varmaan jossain vaiheessa kyseli että mistä päin kipasen Tampereelle... Jos se nyt uskaltaa näin avoimesti tunnustaa niin Mäntästä, mikäli se mitään sanoo =) Eli noin sata kilsaa johonkin ylöspäin Treelta.

Ette ikinä usko, mutta mun pomo oli mulla seuraneitinä täällä sen aikaa ku mies oli töissä, miekkonen oli pyytänyt että jos pomo ehtis niin tulis mun tueks ja turvaks kun ollu vähän traumaattinen päivä :eek:
Ja se mitä ette varsinkaan usko niin mun pomo siivos meillä!
Sit se toi mulle evästä ja antoi vinkkejä ja käski huilata ja syödä... Kyllä mun pirun hyvä työntekijä täytyy olla :D

Mieskin ollut aamusta niin huomaavainen, käski vartin välein lähettää tekstiviestin että kaikki on ok... :heart:

Soitto tuli sitten TAYSista tossa tunti sitten. Huomenna pitäis mennä, ainakin tutkivat, muuta ei sanonut eli voi olla että vielä huomenna tuun kotiin tyhjin käsin... Tunnen korvasta että paineet ei ainakaan ole laskeneet, mutta jalkojen turvotus on vähän eilistä vähäisempää, johtuen todnäk. siitä että se pomo käski koko ajan istua ja pitää jalkoja ylhäällä.. :whistle:
 
Täällähän on malttamatonta porukkaa :D Joo ei oo mulle vielä tota tullut, mutta tosiaan siellä loppukuusta vasta la että ehtiihän se sieltä vielä päälle pukata :whistle:

Tervetuloa tammikuiset, toivottavasti nopeesti pääsette tositoimiin!!

Aikamoinen lääkäri ollut kipsulla :headwall: :headwall: .

Nyt on laskiaispullat leivottu valmiiksi, tuli aika herkullisen näkösiä :p Sitten harjasin ton koiran, tais olla vika kerta ennen Urmin syntymää, ei meinaa ollut mikään mukava toimenpide tuolla lattiatasossa suorittaa. Koskahan toi karvanlähtö oikeen loppuu...

vauvatavaroita oon jotain tonne laitellu mut varmaan paljon vielä puuttuu. Ainaki vaipat, tutit, tuttelit ym tilpehöörit on kaikki hommaamatta. Tosin kykeneehän tuo mieskin ne ostamaan jos sattuu niin käymään että en kerkee niitä hommata. Tai on mulla noita kestoja mut nekin on vielä pesemättä ja saa nähdä kuin niitten kanssa tullaan toimeen... Varmaan eka ainaki kertisten kanssa täysin et pääsee sinuiks vauvan ja vaippojen kanssa.

Joku oli ostanut voyagerin, mun lempiautoni! Edellisessä työpaikassani sellasella ajelin ja tykästyin kovasti. Mutta meille ei semmosta kuulemma tule kun on niin kallis pitää ja ajaa :whistle: Paitsi jos kyse ois jostain bemarista tai mersusta ni luulen et niissä ei tulis tommosta kallis-kommenttia...Eikä kuulemma tarvita niin isoa.. Joo mut kyllä mä tohon meijän nykyseenki oon tyytyväinen (volvo v70), varsinkin kun on automaatti ni on niin helppoa ajella!

Mitähän muuta, ei nyt muista...

Vinja ja Urmi 36+3

 
c81
Hei, onko kukaan harkinnut istukkaveren luovutusta? Miten se käytännössä tapahtuu? Onnistuukohan se joka synnytyssairaalassa? Luin iltalehteä, ja siinä juttua Felix pojasta - jonka voisi luovutetut kantasolut pelastaa, samalla siinä oli 'haaste' istukkaveren luovutukseen. Muttei selkeämpää ohjetta kuinka se toimii. Onko kenelläkään tietoa? Alkoi itseä kiinnostaa.
 
Kenelle on sanottu ettei raskausaikana kenenkään tarvi kärsiä?? Missä? Mine tulen sinne! Jos mä vaan sanon että nyt kärsin, niin aletaanko käynnistämään :saint:

Tavaroista: meiltä puuttuu vauvan amme B), hokasin neuvolassa..

Niin, se neuvolakäynti. 3 päivässä oli tullut kilo lisää, pissa rajamailla mutta "koska Jorvissakaan eivät reagoineet".. Paineet oli istualtaan jotain järkyttävän korkeita, alapaine yli 105 mutta otettiinpa uudelleen makuuasennossa niin johan laski. Mä yritin kauniisti sanoa että oksettaa, väsyttää ja vituttaa mutta täti totesi että eihän vielä ole edes LA. Ei niin ei, mutta missäs on sellaista sanottu etteikö VOISI syntyä ennen sitäkin. Täti totesi että parempihan se olisi jos ei menisi kauhean paljoa yli. Meikäläisen kärsivällisyydellä ei sais mennä yli yhtään.

Meillä mies kans hieman stressaa tätä raskautta. Lähinnä varmaan sitä milloin tulee lähtö..


Onks ollu puhetta hiihtämisestäkin? Meillä ukolla on kahdet sukset ja jopa mehtäsuksia varten talvikumisaappaat. Tänä talvena kokonaista kerran se on käynyt hiihtämässä, viime talvena veti Finlandiahiihdonkin. Mä oli suksilla viimeksi vuonna 2005 muistaakseni. Vuokrasin Oittaalta punaiset sukset B), vuokrauspuljun täti oli ihan yhtä hoo moilasena ku mäkin. Sit mä käppäilin jonkun 3 kilsan lenkin ihan hyvää vauhtia. Tosin pikkulapset hiihti jotain neljästi mun ohi.. Niin ja sillä lenkillä vedin lipat ainakin neljästi, kesti joka kerta ihan reipas tovi ennen kuin olin taas pystyssä ja kerran meinas mennä taju.. :whistle:. Miehelle se lenkki oli kuulemma loistava lämmittelylenkki.. Mä ajelin sieltä kotiin autolla, mies hiihti jonkun vajaan 30 kilsan reissun vielä päälle. Kantsii nimenomaan mennä kahden kuukauden seurustelun jälkeen yhdessä hiihtämään :LOL:

Yök, söin sitten pussillisen panttereita :x
Aloin täyttämään pakkastakin:pinaattikeittoa, erilaisia kaloja, jotain kiusaustakin aattelin tehä ehkä jo huomenna..

Mä luin kans istukkaveren luovuttamisesta. Veripalvelun sivuilta löytyy lisäinfoa. Käytännössä sitä kerätään vain Hesassa, NKL:lla ja Kättärillä. Siinä meni meikäläisen mahikset..



 
Kipsu No olipa ääliö lääkäri :eek: Miekin varmaan osaisin kattoa kohdunsuun, vaikka en sitä ole koskaan tehny :D :whistle:

Pusuapina Ihana pomo siulla :D

c81 Kaikissa sairaaloissa ei istukkaverta voi luovuttaa, mutta käsittääkseni ainakin yliopistollisissa sairaaloissa. En ole ihan varma siitä byrokratiasta, mutta siinä jotkut paperit tehdään ja sillä luvalla saavat siun istukan käyttöönsä. Löytyisköhän SPR:n sivuilta jotain infoa? Ja neuvolassahan ne varmaan tietää.

Käytiin Arthurin kanssa kaupassa. Kiltisti se köllötteli kauppakärrin kaukalossa ja nukkui koko reissun :saint:
 
Supistus tuulia hilarille,jospa pääsisit nelinkontin nyt lähteen laitokselle! =)
Mä oon tänään "levännyt",joopa joo. Pessy 3 koneellista pyykkiä,kanniskellu kellarista puita ja lämmitelly taloo,siivonnu yläkerran makkarin lattian et saa alkaa laminaattia laittaan jahka mies kotiutuu,kolannu pihan,porannu makkarin seinään verhotangon pidikkeet ja laitoin jo verhotkin :whistle: ..en mitenkään hätänen ollu. Muutenkin yleis siivousta harrastanu. Mun äitekin sano et nyt lepäät kun pojat on hoidossa.ja sattu soittaan kun kolasin pihaa..esitin että makoilen sohvalla. :p

Meiltä ei vauvakamaa taida puuttua,paitsi seisomalauta tarvis vielä hankkia et tuo 2vee sais siinä sit kyydin kun vauva valtaa sen rattaat. Tuplia en aio hankkia. Viimeks meillä oli tuplat kun noilla ikäeroa 1v5kk,ja silloin ne tulikin tarpeeseen.
Mitähän sitä sit tekis...kai mä meen vahtaan töllöö.

Ainii,meiän tuttu joka on Taysissa kätilönä(Mira Polat)jos joku tietää niin oottelee mua jo kovasti sinne jos sattuis oleen vuorossa :D
Lähetti tänää ihan synnytys salin numeron et voin soittaa sinne kun lähtö tulee ja kysyä sitä. Ois niin ihanaa saada se hoitaan meiän vauva maailmaan. =)

Mamitre 36+2
 
Syötiin tossa noita tuoreita pullia, neiti sitten kysy multa että mitä tää valkonen tässä päällä olikaan?
Vastasin että "raejuustoa".
n:"Mitä?"
mä:"no raejuustoa".
n:"no ei varmana oo"
Katoin sitä vähän aikaa et miten niin ei oo... Eiku siis raesokeria :D

Joo, että tämmöstä täällä...
 
c81 tietääkseni istukkaverta voi luovuttaa vain Helsingissä. Voi olla et oli jossain muuallakin, Turussa tai Tampereella.

*muoks* tuolla se lukee, eli vain Helsingissä mahdollista http://www.veripalvelu.fi/uploads/vxuybt4ti4g.pdf
 
huh huh, kylläpäs täällä on tulta ja tappuraa ilmassa :eek: ! malttia nyt ja jäitä hattuun helmikuiset, monellahan ei oo vielä lasketut ajat lähelläkään ja eikös suurin osa ensisynnytyksistä mene yliajalle? inhottavaahan se on, jos joutuu kamalista kivuista kärsimään, mutta useimmiten noi lekurit kirjoittaa ihan tehokkaita lääkkeitä helpottamaan, ja jos tilanne on oikeasti äidille tai vauvalle vaarallinen, niin sittenhän synnytys käynnistetään. ainakin mulle on koko ajan vakuuteltu, että parempi vaan jos vauva viihtyy mahassa pidempään ja saa tulla ulos siinä vaiheessa, kun on "valmis".. tähän asti sitä on voinu hyvin uskoo, mutta saapa nähdä mitkä fiilikset on siinä vaiheessa, kun odottelee yliaikaiskontrollia viikoilla 42+ :whistle: . jaksamista kaikille, joita piinaa noi kyselijät.. ne vois kyllä toivottaa kyselyineen jonnekin todella kauas, kun kyllähän jokainen varmasti ilmoittaa haluamilleen tahoille siinä vaiheessa, kun vauva on maailmaan putkahtanut!

sympatia :hug: teille tammikuisille! saisitte kyllä pikaisesti mennä tästä alta pois, ja jahvetti vois kans komeasti marssia tästä jäljellä olevasta helmikuisten porukasta ekana, kun sulla on niin pitkään noi vaivatkin kiusannu! voisin mieluusti lähettää supistuksiakin sinnepäin, jos sellasia vaan jossain vaiheessa tulis..

aamulla piti käydä antamassa neljä pulloa verta labraan, niin saavat taas tehdä noi maksa-, sappi-, crp- ym. tutkimukset. inhottavaa oli vaan se pitkä paastoaminen ja pissin pidättely, ja sain tunnin odotella vuoroani, kun yhtäkkiä koko espoo oli päättäny tulla sinne just samaan aikaan ja samana päivänä. kotiinpalatessa aamupalan jälkeen olin ihan finaalissa, mutta kahden tunnin aamupäiväunet piristi ihan valtavasti, joten voin lämpimästi suositella pahimpaan ketutukseen tota nukkumista.. sikäli mikäli se siis vielä joiltakin onnistuu. babygirl sulta piti kysyä, että ootko jutellu lekurille tosta nukkumisesta? mulle ainakin sanottiin, että jos nukkuminen menee noista kivuista johtuen ihan mahdottomaksi ja uudet kipulääkkeet ei tuo helpotusta, ni on mahdollista saada jotain mietoja nukahtamislääkkeitä/unilääkkeitä. kun ei siinäkään oo mitään järkee, että oot ihan kuollu sitten kun vauva syntyy, etkä jaksa hoitaa sitä pikkuista, kun on niin monen kuukauden univelat takana. ja yleisestihän sun vointi menee jo nyt tosi heikoksi jos et kerran nuku, niin ei se kyllä oo tälläkään hetkellä sille vaaville hyväksi..

mulla iski ihan kodinhengetär-fiilis täällä ja sen seurauksena tapahtui jotain aivan historiallista: tein ruokaa! mieletöntä, meillä kun mies tekee aina safkat ja on jonkin sortin harrastelija gourmet-kokki, niin mun ei oo paljon keittiön puolella tarvinnu vaivautua. itse tykkään kovasti leipoa ja tehdä jälkkäreitä, ja mies on siitä ihan onnessaan :). mutta siis tosiaan tein ihan superherkullisen perinteisen jauhelihakeiton palstan jutuista innostuneena, ja kotiintullessa miestä odottaa sit höyryävä lautasellinen keittoa ja jälkkäriks tuoreita laskiaispullia mantelimassalla ja kermavaahdolla täytettynä. pullat siis leivoin tossa aikaisemmin. jos nyt vielä jaksais silittää miehen paidat, kun eilen tein taas perusteellisen viikkosiivouksen ja pesin 3 koneellista pyykkiä.. tää on selvästi jotain hormoonien heittelyä, kun en mä aiemmin ollu tällanen.

kipsulla oli kyl ollu ihan uskomaton lääkäri. voisitkohan pyytää uuden ajan jollekin toiselle?

tsemppiä nellille sinne osastolle, taitaa olla vauva jo kainalossa tuhisemassa :heart:
ja pusuapinalle kans voimia siihen käynnistykseen, jos siihen päätyvät!

nyt silittämään ja sit vielä salille ja saunaan, innolla jo odotan :)! kivaa illanjatkoa kaikille ja jaksamista vaivojen kanssa!

shiva 39+0
 

Yhteistyössä