**Helmikuun Helmet** lokakuu

Piipi79 mul tuo mitta oli 25 ja sillon viikkoja 20. Meinas et on mahan alaosassa paljon tyhjää. En tiedä,mut mul tuo kovin "kohta" vatsasta keskittyy nimen omaan tuonne navan alapuolelle. Mut niin se vain meinas tuo neuvolan täti et kohdun korkein kohta on jo tuolla kylkiluoden alapuolella ja et nyt sit kasvaa lähinnä alaspäin. Mul tuo masu ei ole vielä hirveesti kasvanu ulospäin. on vain nyt 2vk aikana ottanu sellasen kasvu pyrähdyksen, ettei enään vaatteilla saa peitettyä.
 
Kotiäidin laatuaikaa, poika nukkuu, kahvikuppi edessä ja kone auki! :LOL: Nää on kyllä niin ihania hetkiä kun talo on hiljainen...

nelli: hermo tuntuu olevan normaalia kireämpi täälläkin, eikä jaksaisi vääntää poitsun kanssa samoista asioista päivästä toiseen-siihen päälle kun vielä juimii ja kolottaa ja väsyttää, niin alkaa olla aika räjähdysaltista. Jaksuja sulle :hug: , itselläni onnellisempi tilanne kun mummi ja pappa asuvat muutaman sadan metrin päässä ja ottavat pojan lähestulkoon aina tarvittaessa ja muutenkin. Anoppikin hoitaa mielellään sen minkä töiltään ehtii kun on yksityisyrittäjä nääs. Saipa taas itsekin muistutuksen että onnellinen saa noista isovanhemmista olla ja turhasta tulee valitettua kun vertaa esim. sun tilanteeseen ettei huilitaukoa saa sitten millään...

Uskalsin viimein ostaa ensimmäiset vaatteet pienelle, toppapuvun löysin ja pari muutakin vaatetta. Voi herranjestas miten ne on pieniä, on jo unohtanut, poitsu näyttää ihan jättiläiseltä niiden rinnalla ja vaikea uskoa että on ollut niin pieni! Täytyisi vielä kaivaa vauvanvaatelaatikko varastosta niin näkisi mitä se on syönyt kun ei enää yhtään muista-ei tule sitten turhaan hommattua samantyylistä jos jo esikon jäljiltä löytyy.

Ei ole kukaan vissiin Tarpasta kuullut mitään? Voi kun ei vaan pahaa enteilisi hiljaisuus...

hilunen & kuukkeli 22+1 :D
 
Tarpan vointia minäkin käyny kattelemas, mutta hän taitaa nyt lepäillä vaan ja hyvä niin. Toivottavasti kaikki kunnossa eikä pikkunen meinaa etukäteen ulos tulla.

Mamitre harmi kun et päässy odottamaasi ultraan. :hug:

Tää palsta on kiva keksintö, sillä tänne voi purkaa huoliaan ja murheitaan kun ei viitti ukko raasua aina niillä kiduttaa. Mä oon niin koukussa tähän.. :whistle:

oma (.) :

vatsa on kovalla ja pukamat aivat sairaat. Itku meinas eilen tulla kun kakkosella kävin. Pakko oli oikein peräaukkoa kokeilla ja tunnustella kun ulkona on ihanat pallukat. Tunnen itteni niin superseksikkääksi vaikka eipä ne sieltä näy silleen. :ashamed: En tiiä mitä mä keksin tän jatkuvan mahaongelman kanssa. Ei aina jaksais olla syömäs luumuja tai duphalacia. raudan joudun varmaan väliaikaisesti lopettamaan kun on niin ummella et sattuu.
Massussa tuntuu olevan kovat harjoitukset aina illalla ja auton kyydissä saa kans kovia jytkyjä. Tänään alkoi rv 24 (23+0) et kyl aika juoksee ihan sairaan nopsaan.
Turvotusta kans on alkanu tulemaan...sormet on kuin nakit välillä ja jaloissa on sukista rannut.

Ollaan nyt miehen kanssa käyty joka päivä kävelyllä kaupungilla typyn kanssa ja se tekee ihan hyvää vaikka välillä taukoja joutuukin pitämään. Tulee vähän ulkoiltua enemmän varmaan täällä kun nyt ihan keskikaupungilla asutaan. ja mies eilen tuumasi et rahaakin varmaan palaa enemmän(minulta hm:lle jne.), mut bensaa säästyy. :D

Nyt hetkeksi lepäämään ennenkuin tyttö herää päikkäreiltä.

Jepsu ja Marttipoju 23+0
:heart:
 
Ei oo ehdokasnimi. Mies alkoi sanomaan Martiksi kun tv:ssä tullee se mainos et Martti mitä teet? Mä pissaan/pesen koiraa... :LOL: Meillä on monia tekonimiä tälle pojalle. Kokoajan tuntuu löytyvän lisää...mut niinhän sitä sanotaa et rakkaalla lapsella on monta nimeä. :D
 
Täälläkin toivotaan, että Tarpalla on suppareista huolimatta kaikki hyvin :(

Ciba Välttämättä tuo valkuainen yhdellä plussalla ei merkkaa mitään. Joskus näyttää plussaa, jos pissannäytteeseen on menny valkovuotoa. Antoko terkka siulle pissanäytepurkin kotiin? Meillä neuvolassa tarkastetaan aina pissa, jos on jotain häikkää.
Korkea pissan valkuainen liittyy pre-eklampsiaan eli "raskausmyrkytykseen", joka nostaa rajusti verenpainetta.

(.) Kävin siinä sokerirasituksessa aamulla ja sain jo tuloksetki. Eka arvo oli koholla, 5.5, että nyt sitten seurataan miun aterianjälkeisiä verensokereita neuvolassa. Jos ne nousee niin mie joudun käyrälle sairaalaan :/ Toivottavasti sokerit pysyis kurissa ruokavaliolla ja liikunnalla, ettei Myn tarvii kärsiä :'( On sitä niin tyhmä, ettei älyä elämäntapojaan muuttaa ennekun jotain hälyyttävää ilmenee :ashamed:

*muoks* Kyllä meinas itku tulla, kun kattelin nuita ruokavalio-ohjeita, jotka sain neuvolasta :eek: Tuntuu, ettei muuta saa syödä kun ruisleipää ja vihanneksia. Ruoallakin saa ottaa YHDEN perunan ja YHDEN desin kastiketta tai vastaavasti 1½ desiä laatikkoruokaa/keittoa ja loput vaan raakoja ja keitettyjä kasviksia ja taas ruisleipää |O Mie kuolen nälkään!!
Reilu aamupala tuossa dieetissä on (leipää hyrskeineen, viiliä, teetä, kasviksia ja hedelmää sais puputtaa), mutta kun mie en aamupalaa osaa syödä. Kai se on vaan opeteltava :/
Myn hyväksihän tää kaikki on, joten eiköhän motivaatiokin löydy alkukiukuttelun jälkeen :) Säälikää nyt silti vähän |O :snotty: *sniff*

Kiin ja My 24+1
 
Jepsu mullahan oli tuskaista ummetusta, itkun kaa aina veskissä. Sain laukeemaan lopulta mikrolax peräruiskeella, koita nyt sitä ekaks, tuo helpotuksen vartissa! Ja sit aloin syömään kaalia, porkkanaa ja muuta rehua vähän enemmän, niin se ummetus ei ole ainakaan vielä tullut takaisin. Enää ei mee kaalia, mutta näköjään porkkana päivässä melkei riittää. Ummetus on niiiiiiiiiiiiiiin veemäinen vaiva että! Ja ku mä en ainaka voinu syödä, ku maha jo täynnä..paskaa, ni mahtunu mitään ja sit vaivas nälkä ja mahaan vaa pisti.
 
Hei kaikille pitkästä aikaan!

Tuli tuossa viime viikon lopulla tehtyä sukulaiskierros (miehen sukulaisten) luona Itä-Suomessa, joten en ole paljoa ehtinyt koneella olemaan. Oli se kyllä jo aikakin nähdä taas heitä, sillä viime kerrasta taisi olla jotain 3 vuotta... Sen verran pikaisesti luin kuitenkin viestejä, että moni oli käynyt rakenneultrassa, siis onnea heille! :flower:

Tarpalla koettelemukset jatkuvat... voimia ja :hug: hänelle.

Mulla oli neuvola tänä aamuna. Verenpaine laskee kerta kerralta, kun käytännössä nk. keskenmenoriski on poistunut ja ainakaan vielä ei ole mitään muuta huolta ilmaantunut. =) Hemppa on myös laskenut, oli nyt enää 104, joten purkista pitää alkaa rautaa ottamaan. Painoa olen nyt sitten onnistunut keräämään alkutilanteesta tasan 10 kg... :ashamed: Mutta "positiivista" asiassa oli, että viimeisen kuuden viikon aikana sitä on kertynyt enää 350gr viikkovauhtia, kun aikaisemmin se oli 500gr/viikko... Huvittavaa, että painon kertyminen on hidastunut nyt kun olen luovuttanut sen vahtimisesta ja syönyt mitä mieli on tehnyt... karkkiakin... ;) Turvotusta terkka kauhisteli, kun esittelin hänelle "kraattereita", joita jää kun painan sääriluun päältä sormella. Ei kuulemma pitäisi vielä tässä vaiheessa niin paljoa nestettä kerätä, mutta minkäs minä sille voin... Sf-mitta oli 23.

Nellille tsemppiä ja voimia! Hilunen on todellakin onnellisessa asemassa, kun on sukua ja läheisiä auttamassa. Itse olen miettinyt asiaa paljonkin, sillä sekä mulla että miehellä on pieni suku, joka on tällä hetkellä vähenemässä entisestään... Kummatkin ovat ainoita lapsia, mulla kaikki isovanhemmat kuolleet, miehellä periaatteessa enää yksi kunnossa oleva mummi, joka asuu kaukana. Kummankin vanhemmat eronneet ja isät ovat "meneviä businessmiehiä", joiden luokse lapsen voi antaa yksin kylään noin 15 -vuotiaana... Anoppi ilmeisesti siirtynee rajan taakse (pitkään sairastettuaan) jo ennen vauvan syntymää ja nyt sitten vielä mun omalla äidilläni on todettu alkava altzheimer (hän on jo vanhempi, sillä sai mut vasta nelikymppisenä). Suru omaisten sairauksista on luonnollisesti suuri, mutta täytyy myöntää, että siihen sekoittuu samalla omanapaisesti suru omasta "yksinäisyydestä", kun ei ole niitä läheisimpiä ihmisiä, eli omaa tai miehen sukua ympärillä jakamassa asioita... :snotty: ... Huh-huh, tulipa sitä oikein mässäiltyä omalla surkeudella ja itsesäälillä... Pahoittelen, ei ollut tarkoitus... :ashamed:

Kiin, :hug: sinulle. Älä moiti ja morkkaa itseäsi, sillä onhan asia vielä korjattavissa. Ja Myn hyvinvoinnille on aivan yhtä tärkeää äidin fyysisen kunnon lisäksi hänen psyykkinen hyvinvointinsa ja tasapainoisuutensa =) Kunpa sen vain itsekin aina muistaisi. ;)

Pöhinä 24+0
 
Pikasesti kuulumisia... Täydelliseen vuodelepoon määrätty vain vessaan saa nousta, estolääkityksestä päätetään ensi viikolla. Kiellettiin seksi, autoilu, kävely, nostelu yms..... ja nyt vaan toivotaan parasta! :/

Tarppa ja toukka 24+0

KIITOS KAIKILLE MUKANA "ELÄVILLE"
 
Tyttiliini
Tarppa, , ihanaa kun susta viimein kuului taas! Olen (kuten ilmeisesti aika moni muukin) käynyt monta kertaa tänään katsomassa, joko olisit ilmoittanutunut taas tänne :)

Kurjia tietysti nuo rajoitukset, mutta totta kai ne ovat nyt tarpeen. Ja onneksi viikkoja on jo nuo maagiset 24! Mulla kun oli viime viikolla aika kovia vatsakipuja niin sanottiin, että estolääkitystä ei aloiteta ennen juuri tuota 24 viikon rajaa, tyyliin että jos sitä ennen meinaa lapsi tulla niin se on voivoi... (Mullahan on vasta 21+5).

Nyt kandee ottaa tietysti lääkärien sanat todesta ja nousta vaan sinne vessaan. Tsemppiä kauheasti!

Tyttiliini
 
Käväisin neuvolassa ja nyt viiko 24+1 ja minulla on nuo arvot vähän pielessä.
Tulehdus arvot on korkeella, hemoglobini on alhaalla ja hieman yläkantissa on verenpaine ja nyt on sit valkuaista tullut virtsaan ja nivelet on todella kipeet ja väsymys erittäin kova.

Onko teillä jollain tämmöistä? Voisiko olla mahdollista että raskausmyrkytys olisi alkamassa?
 
Jaksamista Tarppa :hug: :hug: :hug: . Nyt todellakin vaan huilaat ja vauveli kasvaa masussa ja pysyykin siellä vielä pitkän tovin! Mulle toi täyslepo ois tooooosi haastava juttu, mutta kaipa sitä ymmärtäs olla tekemättä mitään ja joku suostus siinä tilanteessa auttamaankin. Joten tsemppiä hurjasti!

Me lähetään tästä uimahalliin kohta koko porukalla. Tuli nukuttua 2h päikkärit, niin pakko taltuttaa noi neidit jollain keinolla tai kukutaan vielä kympin maissa. Ja josko tuo itteesäkin piristäs. Aika masis olo on ja joka paikka vaivaa.
 
Voi Tarppa sinnuu :'( :hug: Nää omat sokeriasiat tuntuu ihan mitättömiltä siun vuodelevon rinnalla. Miulla on sormet, varpaat ja muut sopivat ulokkeet ristissä, että pikkunen pysyy sisällä :wave: Jaksamista :heart:

Pöhinä Kiitos tsempistä :hug: Mies otti asian kyllä niin ihanasti, sanoi, että hän kokkaa miulle terveellistä ruokaa :saint: Mennään illemmalla kauppaan hamstraamaan miulle kasviksia ja muuta sopivaa :) Viedään samalla naapurin vanha pariskunta tansseihin :D

Jaksuja nelHM väsymyksen kanssa :hug:

Nalle-Puh Eiköhän siulla ole ihan joku tavan tulehdus, flunssapöpö tai joku iskemässä. Verenpaine nousee ja Hb laskee tulehdusten yhteydessä. Tuo pissan valkuainen ei välttämättä merkkaa mitään, se voi näkyä vaan sen takia, jos pissanäytteeseen on menny valkovuotoa mukaan. Etköhän sie voi olla ihan huoleti, kunnes neuvolassa toisin todistetaan ;)
 
nelHM juu tiedän että Vimpeli on hyvä lääkäri. :) On se aiemmissakin raskauksissa mua ultrannut kun tampereella asuttiin.Ja tässä raskaudessa se teki sen np-ultran.Babygirl jeps,valkeakoskellahan me nyt majaillaan! =) No toivottavasti viikko menee nopsaa.
Nlassa kaikki oli hyvin.Sydänäänet kuului ja oli hyvät,hemppa 119 eli viä ok. Painoa mulle on tullu nyt yht.3.8kg eli ihan sopivan vähän.

Menen lauantaina äitini ja kahden pikkusiskoni kanssa(jotka myös raskaana) kylpylään ja sunnuntaina sovittelin uikkariani ja bikinejä..juu,mahtu ja moi..ukko tokas kun näytin bikineitä,että älä ny ainakaan noilla mee ja uikkarit oli kivasti pienet kun maha veti tissien kupit alas :LOL:
Löysin sit onneks huutiksesta edullisen mamma uikkarin. ;)
Nyt hoivaan nuorinta poikaa joka potee kuumetta, :wave:
 
Kiin voisitko laittaa siitä saamastasi ruokaohje jutusta jotain infoa niin josko mäkin alkaisin hiukan kattomaan syömisieni perään niin ei tarvii ihan insuliinille alkaa :ashamed: eikä tuu sit yllättävää kun sinne testiin menee joskus. Ei oo vielä aikoja mulle annettu.

Jos joku tietää sivuja mistä löytää hyviä ohjeita ehkäseen jo ennalta niin laittakaa ihmeessä- Josko nyt saisin itteäni niskasta kiinni. :snotty:

Nyt lähetään taas lenkille perheen voimin. Ihana reippailuilma ulkona niin namskis. Josko se tästä.
 
jaksamista Tarpalle eihän se mukavaa oo makoilla päivät pitkät, mut siihen on sen verran hyvä syy niin kannattaa noudattaa ohjeita =)

mulla tuli eilen joku epämääräinen limaklöntti vessassa, semmonen peukalonpään kokoinen, tosi sitkeä eikä ollu ihan kirkasta vaan vaaleaa. soitin neuvolaan niin voi johtua tästä iki ihanasta hiivasta (toivottavasti johtuukin,eikä olis mikään limatulppa) , ensi viikon torstaina on neuvola niin odotellaan sinne asti ja tutkitaan paikat ja otetaan hiiva näyte. jos sais kunnon aineet tohon hiivaan ku ne canestenit ei auta mulla yhtään mitään..

poitsulla oli eilen joku maratooni päivä selvästi menossa ku illalla riehu ihan älyttömästi ja tuntuu edelleen olevan perätilassa ku potki alapäätä siihen malliin että ei enää oikein hymyilyttäny :eek: ja aamulla heti ku heräsin niin herra monotteli taas noita minun arkoja paikkojani..

mies tunsi pari päivää sitten ekan kerran vauvan liikkeet vatsan päältä :D

piipero86 & piipertäjä 20+5
 
Jepsu Tuossa on hyvä linkki gestaatiodiabetes ruokavaliosta http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187
Näyttää kyllä pikkasen runsaammalta nuo annokset kun miun saamassa ohjeessa...
 
Iltaa taas

Kiitti jaksuista kaikille. Pahimman olon saan, kun huudan noille neideille :'( . Mutta kun hermo menee, ni se menee. Onneks ei ole taipumusta kuin avautua äänekkäästi, eikä tarvetta eikä luontoa.

Oltii siel uimassa. Jotenki ajattelin, että vesi ois hyvä elementti, mutta ei, ei oikein wörkkiny sekään. Ja alapäätäkin kävi vihloo/kirvelee..kylmä vesi vai tulehdus/pöpö????

Mies lähti työkaverinsa varpajaisiin äsken. Tai no sikarille tonne kapakkaan ukkoporukalla. Saivat eile pojan klo 20 =) . Mä vedän kyllä nyt sen päivän suklaan, kismettiä ois. En jaksa ees neurota painonnoususta..siinähän tuo nousee, mietin sitä tai en. Sokereita mulla ei aikasemmin heilauttanu olleskaan, vaikka kontrolia ei löytynyt herkkujen määrään. Nyt sentää koitan pysyä patukka per pv tahdissa.
Kiin toivotaan että pelkkä neuvolaseuranta ja ruokavalio auttas sun sokereihin.

Nyt sinne suklaalle..
 
Hellou. Aivan kuin piipero86 tuossa kirjoitti, meidän masuasukki myös potkii jo niin kovaa välillä että kipeetä tekee. En muista että meidän esikoisen odotusaikana olisi näillä viikoilla vielä moista ollut...

Harmittaa kun jouduin aloittamaan antibiottikuurin (lukee että voi käyttää raskauden aikana) kolme viikkoa kestäneeseen flunssaan, vai liekö tää jo jokin jälkitauti. Kaularauhaset tosi turvoksissa ja tuntuu kuin joku puristaisi kurkusta. Mielelläni en söisi mitään antibiotteja tämän vauvan takia, mutta en enää jaksa sairastaakaan. Puolikuntoisena kun ei meinaa jaksaa tuon esikoisen peräänkään katsoa. Oletteko te muut joutuneet syömään antibiottikuureja tämän raskauden aikana? Itse tämän ab-kuurin lisäksi kaksi ab-kuuria virtsatieinfektioon...että näin täällä. Ekassa raskaudessa en syönyt yhtäkään ab-kuuria, näin nää vaihtelee...

Nyt nukkumaan...voikaahan paksusti. :wave:
 
Mouse, mielettömästi onnea sinulle selkeästä viivasta! :flower: :flower: :flower: Hieno juttu ja kiva kun kerroit uutisista!

ja Tarpalle jaksamista sinne sängyn pohjalle. Kovasti täällä pidetään peukkuja, että tilanne rauhoittuu.

Joo tisulit on kasvaneet... ihan vähän vaan... :LOL: :LOL: ennen raskautta kuppikoko B-C ja nyt marssin "E kuppilaisten ketjuun"...miehen sisko tarjosi ystävällisenä minulle imetysliivejään. Kokoa B.... joten kauniisti kieltäydyin toteamalla, että tämä nainen valmistautuu tehomeijerituotantoon. Ei tahdo enää omikseen tunnistaa. Ovat muuttaneet muotoaan ja väriään sen verran, että ihmettelyä riittää.... :LOL: :LOL: joo, että silleen...

Voi Kiin, kylläpä nuo ruokamäärät on pieniä. Minulla tuli nälkä jo ihan ajatuksesta! Kyllä minä säälin sinua ;) Onneksi tuo ruisleipä maistuu minulle, jos joudun samaan kohtaloon. Minulla vissiin tuo rasitus viikolla 28. Onneksi paino ei ole ainakaan vielä noussut mitenkään pahasti.... Koputtaa puuta!

Hyvät voinnit kaikille! pakko ottaa pala ruisleipää... Tekis mieli vielä ainakin kerran lähteä sienestämään ennen pakkasherran paluuta.

 
pilvipouta, mie jouduin rv 17 antibioottikuurille, olin pahan flunssan sivutuotteena saanut kurkkutulehduksen. Vähänkö otti aivoon... mutta toisaalta jos sitä ei ois antibiooteilla tapettu niin ois voinut tulehdus levitä rintakehään asti ja sekään tuskin ois ollut toivottava vaihtoehto.

Lääkäri oli kyllä kultainen, luki mulle lääkekuvauksen alusta loppuun koneelta että varmistuin ettei lääkkeestä ole harmia sikiölle :)
 
eilen en kerinny ku käydä pikasesti lukemassa kuulumisia päivällä ja tietty tarpan tilanne huolestutti ja illalla kattomaan että mikä tilanne ni töks töks tököti töks taas! |O |O |O että ne ei saa tätä palstaa toimimaan :kieh:
mulla oli vähän mielessä toi että josko ne ois ottanu tarpan sairaalaan ja vuodelepoon, mut hyvä jos voipi kotona olla vuodelepossa. jaksuja ja voimia tarpalle ja toivotaan että vauva kestää matkassa turvallisille vkoille :hug:

kiin: mulla oli edellisessä raskaudessa tuo ruokavaliohoito ja tod.näk. tulee nytteki. ne ruokamäärät on kyllä tosiaan säälittäviä :kieh: mulla oli oikeesti koko ajan nälkä sillon ja tuskaa oli välillä enkä joutunu noudattaa sitä ruokavalioo ees ku muutaman vkon....

nelli: mulla uiminen tuntu tosi hyvältä et oisko sulla sitte se ku on noita muitaki vaivoja ni se uiminenkaan ei sitte sovi? voimia ja jaksamista sullekki :hug:

mouselle hirmusti onnea ja tarrasukkia matkaan! :flower:

oma (.) hiivatulehdusta pukkaa taas, ärsyttävää :kieh: oireita ei oo paljon mut kuiteski että kai se canesten on käytävä hakemassa.
kovasti vaaveli potkii, välillä alas ja välillä kylkiin että asentoa vaihdellaan. no vielä mahtuu. pitäs ikkunoita pestä ennenku pakkaset tulee mut ei kyllä kiinnostas :/ ja kaikkee muutaki hommaa olis. kauhee stressi tulee jo pelkästä ajattelustaki :whistle: :snotty:
 
Mouselle isot onnittelut plussan johdosta!

Kiin kiitos vinkistä!

Nyt taitaa olla sillä lailla että tämä kaupantäti sa 3kk:den palkan äippävapaalla. Jihaa! Liitto päässy sopimukseen yöllä ja luin just kuulumiset. Pitääpä mennä käymään meidän luottiksen juttusilla kun se hoitaa noita PAM juttuja.

oma (o) : toi iso pallo tohon navan kohalle jo ihan jees kun pullottaa niin karseesti jo. :LOL:
Mulla taitaa kans hiivaa pukata. Jo toista kertaa tähän raskauteen(ei koskaan aiemmin oo ollu enne raskautta)
Massu toimii jotenkuten, helpompi jo käydä veskis mut kovaa hommaa kuitenkin. :/


Nyt täytyy mennä aamukeffeelle!

Jepsu ja Marttipoju 23+1 :heart:
 

Yhteistyössä