** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Jahvetti :Ei piru, miten mie tän onnistuin nostamaan :LOL: :LOL: :LOL:
Nyt mie kyl oikeesti lähen maate :whistle: :wave:

olit nostellu tuolla pinoa eilen illalla..oisko ollu heinäkuun juttuja...
meitsi nauro ihan vääränä ja nytkin hytkyn et hyvä ku en kuse housuun...oonkohan mä vähän väsyny....
 
En tiiä miten mä niin repesin mut nauroin ihan hulluna tolle.... meinasin kyllä jo käyrällä maatessani nukahtaa sairaalalla et kai tästä joutas nukkumaan.

Huomenna olis miehen kans ilta/päivä kaksistaan
:heart: :heart: :heart: mennään syömään ja sit ollaan vaan...ihqua! :heart: Typykkä menee yökylään...

mut nyt öitä!
Toivottavasti huomenna kuuluis jo vauvauutisia...

Jepsu ja Martti 38+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
4 kananmunaa
4dl sokeria
300g margariinia
2dl maitoa
4tl leivinjauhetta
4tl vaniljasokeria
6dl vehnäjauhoa

vatkaa kananamuna+sokeri kuohkeaksi, lisää margariini ja maito. sekoita leivinjauhe ja vaniljasokeri jauhoihin ja lisää taikinaan. paista uunipellillä 200 astetta n.8-10 min

päällys:
50g sulaa margariinia
4rkl kahvia
1rkl kaakaojauhetta
½ pakettia tomusokeria
nonparelleja tms.

tuolla ohjeellla saa oikeestaan aina onnistumaan =)
Heips! Ajattelin tehdä noita huomenna vieraille ja tuo ohje saa olla sopiva. Mutta nyt kysymys, ehkä tyhmä, mutta kysymys kuitenkin... mikä tuossa pohjassa on se, joka tekee mokkapaloista tummanruskean, eikö siihen tule mitään kaakaojauhoa tms :/ Sorry jos esitin vuosisadan älyttömimmän kysymyksen...

 
tuohon murrejuttuun on pakko kommentoida... ku tuli mun isän veljen letkautukset mieleen..on tosiaan täältä Oulun seudulta kotosin.. oli sit etelässä (tampereen seudulla) ollu ukkojen kans metässä.. tokassu et "kuunnelkaa miten tuo lintu pannee" ts. siis kuunnelkaa miten se laulaa..ukkoilla ollu :LOL: ja toinen oli kaupassa meinannu et "ootappa vähän, ni nostan tuon pottusäkin tuohon hihinalle", oli kassa neiti vähän aikaa ihmetelly et minkä ihmeet pottusäkin ja mihiin ihmeen hi-hi-nalle.
yks sana joka täällä kuuluu meidän sana varastoon yleisesti on ammata.. tiedättekö mitä se on?
nyt tää taipaa painua kans isännän viereen nukkumaan! öitä ja kauniita unia..ja ne joita ei nukuta, ovat toivottavasti synnyttämässä.. :hug: muut nukutaan kiltisti!
 
Kiitos Marzu limatulppainfosta, siellä Pampersin sivuilla olikin ihan hyvää tietoa noin ylipäänsä. =)

Ammata... tarkoittaisiko se nukkumista? Ihan arvaus, mutta tuli ekana mieleen :D

Supistelee ja vihloo, mutta ei mitään "oikeita" merkkejä... lähdes nyt syntymään sieltä, olisi niin hyvä ajoitus :D Tänä viikonloppuna olisi hyvin lapsenvahteja tarjolla esikoiselle, jos ei nyt vauva päätä syntyä niin sitten kiitos pitäisi odotella ensi viikonloppua. :D Tämähän meneekin varmaan just mun omien suunnitelmieni mukaan... :LOL:

Hissukka rv39+4

Muoks. Kevytmelankolialle vielä uudet onnittelut :flower: olipa tuskaisen kuuloinen synnytys, mutta onneksi tarinalla oli onnellinen loppu. =)
 
Ihan uteliaisuuttani kysyn, onko teillä muilla vielä raskausajan hajuherkkyyttä havaittavissa? Mä oksensin tänään ehkä sadannen kerran kun vaihdoin esikoiselle kakkavaippaa. :x En vaan selviä siitä ilman, vaikka normaalisti ei se mitenkään pahaa tee. Närästys myös pistää välillä oksentamaan. Paljon enemmän on tullut oksennettua kuin viime raskausaikana, vaikka huonoa oloa ei ole ollut alkuraskauden jälkeen mutta muista syistä tuntuu laatta lentävän helposti.
 
Ehkäsyyn piti vielä kommentoida. Meillä taitaa ehkäsynä toimia ihan vaan lapsettomuus :'( Seurustelun alkuaikoina käytettiin kumia, mutta sen jälkeen ei mitään. Iloinen yllätys vaan olisi, jos luomuna tulisin raskaaksi :)

Hauskoja nuo murresanat :D Täälläkin amme on vanna. Sitä mie ihmettelin, kun muutin tänne, että mikä ihmeen vanna :eek: Täällä ei taas ymmärretty, kun mie sanoin palju (=vauvan amme/pesuvati). Muita uusia sanoja miulle oli nykästä/nykiä (=koskettaa), epatto (= lapsesta, jos se kiukuttelee), narjakka (=lapsesta/vauvasta, tomera, jämäkkä ), sen tautta (=sen takia) ja noheva (= reipas, nopeaälyinen, oma-aloitteinen).

Oisko ammata imettää? Ruotsiksi se kun on amma, -de, -at =)
 
Ehkäisystä viimeksi oli imetysaikana minipillerit, samoin varmaan nyt. Ehkäisyrengas sitten kun imetys loppuu, se on helpompi ja vähemmän sivuoireita mulla. Jos tässä ehkä vielä yhtä lasta yrittäisi :whistle: :p niin sen jälkeen sitten voisi ajatella jotain lopullisempaa/pitkäkestoisempaa vaihtoehtoa... sterilisaatiosta olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia, että siihen en varmaan lähde, ellei mies sitten tarjoudu vapaaehtoiseksi. :whistle: No, aika näyttää, siihen on varmaan vielä jokunen vuosi aikaa kuitenkin...
 
Vieläkin hereillä...

Huolesta soikeena valvoskellut ja katsellut miehen kanssa leffoja. Ei ole meidän vaavi liikkunut tänään muutakuin maks 10 töytäisyä ja nyt ollut klo 20 jälkeen ihan liikkumattomana. Ei ole töytäisy tai makean syöminenkään saanut liikkeelle.

Pitäisi varmaan mennä nukkumaan mut itkettää melkein kun pelkään kovasti että on jokin hätä hänellä.

Syön vielä hiukan hedelmäsalaattia viiminen oljenkorsi mikä saisi hänet liikkeelle. Sitten täytyy varmaan jo soittaa johonkin. :'( :/

Huolestunut Niisku-neiti & rinsessa 39+4
 
Niisku-neiti. Onko vauva aktivoitunut? Toivottavasti kaikki siellä hyvin!

Minä se vaan valvon. On tämä kyllä... Nyt jo pari viikkoa mennyt ihan pätkäunella... Sellaiseen syvempään uneen en vaivu. Nämä yöt tuntuu pitkiltä ja yksinäisiltä. Varsinaista syytä ei ole, kun lonkkakivutkin ovat joku yö olleet pienemmät... :'( Yritän lukea, surffailla netissä ja maata sängyssä ja tyhjentää ajatukset kaikesta, mutta huonosti onnistuu...

Muutenkin mieliala on maassa. Vieläkö te löydätte asentoja joissa voitte rentoutua? Muuten tämä olo olisi ok, mutten todellakaan löydä enää hyviä asentoja. Istuminen on hankalaa, kun vauva on vielä ylhäällä ja joudun koko ajan venyttämään itseäni ja pitämään "olkapäitä" kummasti ylhäällä. Koko kroppa on siis jännityksen vallassa.
Puolimakuuasento on ainoa, jossa on kohtalaista olla. Etenkin sillä kyljellä jonne vauva on asettautunut (oikea puoli)... mutta siinä voi olla vain rajallisen ajan, koska paikat puutuu...

Harmittaa kamalasti itseäni, kun tulee valitettua ja puhistua koko ajan, eikä vauvaa kohtaan ajatukset ole aina niin positiiviset väsymyksen takia. Ei vaan jaksa.. kyllä hattua nostan kaikille jotka puuskuttavat menemään yliaikaisina. Kyllä siinä pinnaa venytetään :kieh: :kieh: :kieh: ja luutavasti sinne asti meikäläinenkin menee, koska mitään muita "oireita" ei ole vielä havaittavissa. (paikat vielä kiinni ja suppareita ei)

Yleensä olen mielestäni pitkäpinnainen, mutta nyt alkaa lipsumaan ote ja ei tahdo jaksaa pitää "hymyä naamalla".... ja olla sosiaalinen.

Tämmöinen öinen purkaus täältä tällä kertaa. Toivottavasti seuraava viesti tulee vähän pirtsakkaammalla tuulella.
Pupi ja rv 37
 
Huomenta.

Voi kiesus meinas jo kuuppa illalla seoa kun ei liikkeen liikettä. Sit mä kävelin edes takas meidän kämppää hyvä ettei lattia kulu. :D Menin sänkyyn kyljelleen ja ei mitään sitten taas ylös ja takas sänkyyn sitten olin jo niin väsynyt et meinasin nukahtaa kaikkine kauhu kuvineen. Ja sitten pienet jalat tönäisivät kylkeen :heart:

Nyt heräsin ja ei mikään kiva herätys vatsa ihan kivikova hyvä että pääsin vessaan asti. Kun sattui niin kovin.

Taidan tästä ruveta syömään.

2 tönäisyä tuli äsken jee... Kyllä hän vielä jotain dunailee. Toivottavasti tänään olisi aktiivisempi. :/

Niisku-neiti & rinsessa 39+4
 
Huomenta!

Äsken kun heräsin, niin mulla oli/on tosi vahva tunne, että Jahvetti on mennyt tosi toimiin... Toivotaan, että tunne pitää paikkaansa.

Omaa napaa heti.
ei ihmeempää kuin vetelin eilen mikropoppareita kun verenpaineet niin matalalla ja nyt sitten turvottaa. Kosto on kiva. Kokeilen pientä suolakuuria tuohon matalaan verenpaineeseen ja vetelen öisin kahta taplettia rautaa tuoremehun kanssa ( yöpissin aikaan siis ) että saisin Hb:n nousemaan ennen synnytystä tuosta 105 korkeemmalle.

Yötkin saa nykyään hyvin nukuttua kun ei suppaile tai kivistele niin kovasti.
Sama oli neidin odotuksessa kun viikot väheni niin sinne kaikkos supistelut yms synnytystä edistävät kivut. Onneks koko homma oli viimeks alle 6 tunnissa ohitte.

Murresanoista.
Mies on Kokkolasta ruotsinkielisestä perheestä, mie taas pohojosesta kotoisin ja Oulun seudulla asutaan. Meillä se on joka päivästä että toinen kattoo toista ihan Hoo Moilasena, että mitä tuo sannoo. Varsinkin mun suvunpuolelta tulevat sanat naurattaa/ihmettyttää miestä ja varsinkin appiukkoa. Viimeks kun siivottiin sanoin miehelle, että vie makkaukset ulos, se vaan tuijotti ja tuijotti ja yritti muistaa mitä se tarkoittaa.. No tietenkin sängystä tyynyt, peitot ja patjat..

Tänään lähdetään viettämään hääpäivää hotelliin ja huomenna pidetään pikkuneidille synttärit. Ajattelin jo kaiken laittaa valmiiks huomista varten ja huomiseks en jättäis juuri mitään tekemistä.
Oih saadaan mennä syömään jonnekki ihanaan paikkaan, käydä pystybaarissa oluella ( mies siis, ja tätä ei olla kahdestaan harrastettu moneen vuoteen ) sekä kävellä kaupungilla ilman päämäärää paitti hotelli tietenkin. Ja päästä huomen aamulla hotellin aamupalalle!!! Pitää varmaan autoon heittää varmuuden vuoksi synnärikassi ja neuvolakortti jos tulee lähtö sairaalaan ( epätoodennäköistä ) ettei miehen tarvi 60km lenkkiä tehdä.

Mitäs muuta?
Sais jo mies ja neiti tuolla alkaa heräilemään.. Tylsiä nämä yksinäiset aamut ja en tarkene hakea Kalevaa, vaan saa mies hakea sen postilaatikosta.

Mutta mutta huomiseen jos en tänään enää tänne ehdi siivouksen lomassa ja neidin päikkäreiden jälkeen viedään se hoitoon mummun luo.

Mumetsu sekä masuasukki 36+5


:heart: :heart: :heart:

 
Huomenta!

Sain nukkua tänään jopa tunnin kauemmin ku yleensä, yleensä lapset herää 7 ku iskä lähtee töihin. Koko yön ripsutellut vettä ja nyt kaikki pihalla ihan peilijäässä, varmaan mielenkiintoista lähteä autolla liikkeelle ku tää meidän tie on alamäkeä ja sit täytyy viel pysähtyä risteykseen tai päätyy pellolle. Varovasti saapi ajella.

Olo ihan OK, eipä kummempia!

Tsemppiä jos joku synnärille yöllä lähtenyt ja onnea vauvan saaneille!

Victoria 37+4
 
Zuku minä sanon kans niinku emmie et varmaan tarkotat tuota lasten vahtimista. usein oon minäkin ammana ollu. Täällä meillä päin on kans ihan ihme sanoja...

Meillä kans tulee miehen kanssa välillä et hä mitä tarkotit? mies on tuolta etelästäpäin ja minä täältä pohjosesta niin pikkusen hakee sanoja välillä...on tässä näitten kymmenen vuoden aikana kyllä jo tottunu ja oppinu suurimman osan jutuista. ;) Tosta punkka sanasta meilläkin on vieläkin vääntöä että mikä se on. Noh, puhutaan siitä nyt amme sanalla niin on selkein. :kieh:

Taas rauhaton yö takana. Asentoa hankala löytää ja kun sen löytää niin heti saa olla kylkeä kääntämässä. Vasen kylki on ykkönen ja sitähän suositellaankin nukkumisasennoksi ku selän iso suoni tekee niin herkästi huonovointiseksi kun kovin on painoksissa tms.

Nyt mennään aamupuurolle...

Jepsu ja Martti 38+4 :heart:
 
Kantoliina on kyllä upea keksintö! :heart: :attn: Arthur nukkuu kantoliinassa miun rinnalla :heart: Ihan kun olis raskaana taas :eek: Luin netistä, että lapset, jotka saa olla paljon sylissä, nukkuu paremmin. Päätin siis kokeilla, ei se ota, jos ei annakaan :) Meiän yöseikkailuista voi lukea vauvapinosta... :kieh:
En ymmärrä miten nää miun selkäkivut oli poissa koko raskauden ajan ja nyt palasi :'( Lihaskramppeja tulee keskiselkään niin, että tuntuu kun selkä menis kaarelle taaksepäin :( Vaihdoin Arthurille vaippaa äsken niin piti nojata kyynerpäillä pöytään, ettei olis krampannu. Tää kantoliina tuntuu selälle hyvältä, kun ei tartte kannatella poitsua käsivarsilla :)

Profiiliin päivitetty kuva kantoliinassa uinuvasta pojasta :wave: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
ammata meinaa lastenvahtimista, ja niin ollen amma on lastenvahti =) näin ainakin sielläpäin pohjanmaata, mistä mieheni on kotoisin =) ...oliko oikein zuku?
kyllä... ja kiin ammata sana tulee tosiaan ruotsin ammasanasta ja tarkoittaa lapsenlikkana olemista :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
ammata meinaa lastenvahtimista, ja niin ollen amma on lastenvahti =) näin ainakin sielläpäin pohjanmaata, mistä mieheni on kotoisin =) ...oliko oikein zuku?
kyllä... ja kiin ammata sana tulee tosiaan ruotsin ammasanasta ja tarkoittaa lapsenlikkana olemista :saint:
On se hyvä osata kieliä :p :D
Sanotaanko Pohjanmaalla palju lasten ammeesta? Kun se on ruotsiksi balja...
 
Olipas taas tekstiä. Viddu mulle iski flunssa..ihan järkky olo_Onneks on viikonloppu ja mies kotona niin ehtii levätä.
Toivon vaan,että tää menee mahd.pian ohi. Eipä ois kiva jos joutuis tässä olossa synnyttään. Nyt ei kyllä oo ollu monen pvään oloo,et tulis vielä pihalle joten ehkä mä kerkeen parantuun jos lojun sisällä.

Tiistaina olis äippäpoli käynti Taysissa ja illalla pitäs sit mennä kaverille taas värjäyttään hiukset. Alkaa taas oleen ihan linnunpelätin olo.
:p

Tänään jatkuu makuuhuoneen remppa,varmaan jo sänky saadaan vietyä sinne et ens yönä jo nukuttais sit uudessa makkarissa.

Jokos Jahvetti läks!?

Mamitre 36+4
 
NO NIIN!!!!!!!
Nyt on sitte mieskin tossa oksennustaudissa! :kieh: :kieh: KYllä ottaa aivoon!!!!!!!!!!!!! Pojalla olis ollu tänään lätkäturnaus Hesassa, mut mä en kyllä sinneasti uskalla kokopäiväksi lähteä kun jonkin sorttisia kovempia supistuksia tuli illalla muutama. Niin ja sit mun pitäis tuo tyttönen jätää vielä isänsä kanssa tänne kotiin. Että tää on just tätä.
Ajattelin et tänään olisin jo vähän voinu jo ajatella sinne laitokselle lähtöä illalla kun noi miehet olis kotiutunu, mut ei niin ei sit. Tai ainakin nyt toivon et ei tarvis lähteä.

mirkkuli 40+ 3, ja mistä vetoa minä oksennan huomenna tai viimeistään maanantaina. :kieh:
 
Amma on kyllä ruotsia, mutta tarkoittaa imettämistä / imettäjää. Itse olen kuullut sitä käytettävän vain imetyksestä (pohjanmaalta minäkin). No, kukin tavallaan. Pääasia, että murresanojen käyttäjä itse tietää mistä puhuu ;)

Täällä edelleen vointi ihan samanlainen kuin aiempina päivinä. Eli ei mitään merkkiä siitä, että kohta pitää oikeasti synnyttää! Vähän tullut haikea olo siitä, ettei todennäköisesti pääse kokemaan "oikeaa" synnytystä vaan pikkuinen pakotetaan tulemaan ulos :|

Afu ja epätoivo 41+5
 

Yhteistyössä