** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

äippäHki siis mitähä, täti tahto tsekata sun nännit? :eek: :LOL: :LOL: kuulostaa TOSI oudolta! varsinkin kun meillä useampikin kätilö on sanonut ettei nännien ulkonäöllä ole tasan mitään tekemistä sen kanssa miten imetys sujuu...

Onnea vauvan saaneille ja perästä tullaan! :wave:

Terv. Oikukas 34+1
 
cruella siis sie saat pojasta vissiin sitä hoitolisää vai mikä lie olikaa...ja vauvasta äitiysrahaa...jotenki noin se meni :whistle: Eli sen kht:n perusosan pitäs jäädä pois...mikäli mie oikein muistan...sitä tulosidonnaista saat jos saat ja sen, sisarosuuden..hö..soita Kelaan :LOL: :LOL:
 
Sovittiin ukon kanssa, et mie piän jalat ristissä sinne rv 42 asti :wave: :wave:
Se meinaan saa pidettyy 6 viikkoa lomaa putkeen, jos sinne asti menee...se olis ihan kiva :D Joten multa on turha 2 viikkoon ootella kuulumisia :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Sovittiin ukon kanssa, et mie piän jalat ristissä sinne rv 42 asti :wave: :wave:
Se meinaan saa pidettyy 6 viikkoa lomaa putkeen, jos sinne asti menee...se olis ihan kiva :D Joten multa on turha 2 viikkoon ootella kuulumisia :wave:
sit saat mennä yksin, mä en sinne saakka jaksa oottaa |O :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Sovittiin ukon kanssa, et mie piän jalat ristissä sinne rv 42 asti :wave: :wave:
Se meinaan saa pidettyy 6 viikkoa lomaa putkeen, jos sinne asti menee...se olis ihan kiva :D Joten multa on turha 2 viikkoon ootella kuulumisia :wave:
sit saat mennä yksin, mä en sinne saakka jaksa oottaa |O :D
No en miekää..mutku ei tää haluu tulla ni ei sitte...olkoot siellä :'( Ja saa sit toi ukkokii olla sen 6 viikkoo putkee :whistle: Muuten joutuu 1-2 viikoks siin välissä töihi :kieh: :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Sovittiin ukon kanssa, et mie piän jalat ristissä sinne rv 42 asti :wave: :wave:
Se meinaan saa pidettyy 6 viikkoa lomaa putkeen, jos sinne asti menee...se olis ihan kiva :D Joten multa on turha 2 viikkoon ootella kuulumisia :wave:
sit saat mennä yksin, mä en sinne saakka jaksa oottaa |O :D
No en miekää..mutku ei tää haluu tulla ni ei sitte...olkoot siellä :'( Ja saa sit toi ukkokii olla sen 6 viikkoo putkee :whistle: Muuten joutuu 1-2 viikoks siin välissä töihi :kieh: :kieh:
no tuntuu ettei tääkää mitään kiirettä pidä :whistle: katotaa nyt jos lähtee taas äkkii ja yllättäen käyntii niinku pojastaki, toivossa hyvä elää B)
 
Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 750 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahaa maksetaan aina siltä osin kuin lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää päivärahan määrän:
hoitoraha 294,28 ? + sisarkorotukset 60,46 ? + 60,46 ? - 750 ? = 0 ?.

Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä vanhempainpäivärahan määrä ylitti hoitorahan määrän. Perheen nuorimmasta lapsesta ei voida maksaa hoitorahaa, sillä perhe saa lapsesta vanhempainrahaa. Tällöin sitä ei myöskään huomioida hoitorahalaskelmassa.

Hoitolisää perhe voi saada, mikäli perheen kokonaistulot jäävät alle sallitun rajan. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Jos hoitolisästä jää maksettavaksi vähemmän kuin 16,81 ?/kk, tukea ei makseta.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 17? päivässä eli 425 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 294,28 + sisarkorotukset 60,46 + 60,46 = 415,20 ?/kk.

Tässähän tätä olis selitetty Cruella :whistle: :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
nipsuli ja zuku mä täällä kans kelasin ja kelasin et mikä ihmeen punkka?? ;) meilläkin se on sänky, mutta tässä tapauksessa se tosiaan taitaa olla amme. hauskoja nämä erot sanoissa eri puolilla rakasta suomeamme! =)
ammeppa hyvinki.. :LOL: :LOL: se oiski mellevä ku vois suoraa sängystä päästää vedet pesuhuonen lattialle :LOL:
 
Siis punkkahan on sänky ja amme on vanna, niih :LOL: :LOL:
Nää on joo kivoja nää murre-jutut :LOL:

Ja meilläkään ei oo vannaa vielä...mut sen ehtii sit kun tietää ostaako sinisen vai punasen =) Ei sitä vauvaa heti eka iltana vannaan viiä kumminkaan :D
 
Kielo2008: Tosi epämääräinen tuo isohko lapsi... Keskiverto vauva painaa 3,6 kg eli jotain sen yläpuolella... Itselle tuli mieleen haarukka 4,0-4,3kg, mutta tämä on ihan mun oma arvaus...

äippäHki: Ehkäisykapselia olit miettinyt, sitä ei voi käyttää imetysaikana. Imetysaikana vaihtoehdot ovat käytännössä kierukka (hormoni ja kupari), minipillerit, kortsut ja Patentex Oval emätinpuikot (spermisidi-valmiste). Minä kans ekassa raskaudessa tuuletin, että jee ei yhtään raskausarpea, mutta ne arvet tulivat synnytyksessä ja niitä ei ollutkaan ihan vähän... Että se siitä ilosta.... Toivottavasti sinä säästyt arvilta.

(.): Komerot olen saanut asennettua, huomenna voisi aloittaa niiden täyttämisen. Kaukalon pehmusteet sain pestyä. Sovittiin keskiviikoksi uuden auton luovutus, sillä varauksella etten ole synnyttämässä. =) Mähän olen kaikille uhannut, että 6.2. aion synnyttää. :kieh: :kieh: :kieh: Flunssa rasittaa oloa edelleen. Tässä olisi vielä uuden toimiston remontti kesken ja taas tänäänkin minä unohdin soittaa puhelinyhtiöön kaapelinvedosta, plääh... Minulla olisi täällä tosiaan työmaata kaikille tekemisenpuutteesta kärsiville. ;)

Heltu ja Rymy 36+4 edelleen...
 
Synnärillä käyty

Ei ollu onneks lapsivettä mutta kätilö käski uudestaan jos tulee lorahteluja. Sanoi että lapsivettä voi tihkuta ja sitten kalvo voi umpeutua uudestaan. :eek: Testi oli kuitenkin nega.
Käyrillä olin ja pissatestin otti kans. Pissassa protsku yhellä plussalla niinku eilenkin. Jos päänsärkyä, sahalaitoja,ylämahakipua tms esiintyy niin kiireenvilkkaa uudestaan näytille.
Kohdunsuu sormelle auki ja kanavaa jäljellä ~2cm.
Soittelin sinne ensin ja toivoi että tulisin näytille. No hyvä näin. :heart:


Punkka on meilläkin amme mutta taas mies tykkää et punkka on sänky. meillä lyö vähän ristiin kans nuo murteet.

Cruella mä en ainakaan saa hoitotukea tms. kun saan äitiysrahaa. kävin kelassa kyselemässä silloin niin sanoi että hoitotuki "syö" äitiysrahaa...samoten kun kaikki kuntalisät sun muut vähentää taas äippärahaa...ihme touhua siellä...kannattaa käydä varmaan kyseleen niin selviää paremmin...hankala selittää...

Missäköhän nalle-puh on? toivottavasti kaikki on hyvin siellä....

Nyt nukuttaa neitiä. väsyny ku mikä.

Jepsu ja Martti 38+3 :heart:
 
jahvetti: just ton luin tuolta kelan sivuilta minkä laitoit ja ihan hepreaa |O

Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

siis mikä v*tun erotus |O

jepsu: pitäähän mun tosta toisesta jotain tukea saada myös, ei kai nyt pelkällä äpäivärahalla olla ku menotki tuplaantuu :/

mut siis sen pitäs niinku pienetä ton kh-tuen vai? mulle tuli nyt kyllä ihan normi summa mikä aiemminki. tietty maksettu liikaa ja kohta makselen sinne takas vaikkei oo rahaa ees elämiseen :kieh:
 
Cruella minäkin ihmettelin sitä, mut kaippa ne ois siellä sanonu et saan jotain lisiä äippärahan kans ku siel olin. On se vaan kummallista. Pitääpä alkaa tutkia asiaa...

Sainpa tuossa muutaman supistuksenkin kun sängyssä makasin. Pienehköjähän ne oli mutta kummiskin. Ja se että supisti... :D Ei tarvinu kauaan neitiä nukutella...

Sain äitinkin jo paniikkiin kun en vastannu puhelimeen. soitin sit pois lähtiessä et olin siellä niin sano et mä arvasin ku ei vastata ja soitat seti siskolles tuonne jos tarvii tulla yöllä...ja mies meni töihin niin appivanhemmat oli mulle sit kuskina/lapsenvahtina ja nekin taa lähtiessään et jääksää nyt varmasti yksin tänne vai tuutko tytön kans heille ja soita heti jos tarviit apua, mennään saunaan mutta kyllä men puhelin soitto kuullaan....

Voi kääk...ei ois pitäny kellekkään sanoa tuolla käynnistä...ne on ihan ressissä nyt raukat. :LOL:

Nyt olis himonälkä taas....ei nälätä mut tekee mieli jotain...aargh ja ukkokin töissä...

Nyt alkaa tuntemattomat...

J ja M 38+3
 
Kotihoidon tuesta

Mul tuli samalla ku äippärahapäätös ilmoitus kelasta et meillä mahdollisuus saada kotihoidontuen hoitolisää, joka tuloista riippuvainen, ja mä käsitin niin et äippärahasta vähennetään se laskennallinen kotihoidintuki ja erotus lasketaan tuloiksi mitkä sit lasketaan miehen tulojen kanssa yhteen ja sit lasketaan saak sitä hoitolisää minkä verran, max tais olla joku 160 euroa. No meidän päätös oli et kela ei maksa summaa joka kuukaudessa olis alle 16 euroa ja jotain päälle. Eli kelan ei tartte maksaa jos ei halua mut sinne tarttee kyl maksaa joka sentti jos joskus liikaa tullu. Mut niin käsitin et kotihoidon tukea ja ä-rahaa ei saa samaan aikaan jollei sit ihan tuloton oo. Mut parempi vissiin kysyä kelasta asiaa ettei tosiaan tuu mätkyjä.

Oma olo ennallaan, hiukan flunssanen olo ja ihan ku pari pientä kipeää supistusta olis tänään tullu mut en ihan varma oo.

Victoria
 
voi pyppy jos mä joudun makselemaan takas |O tietty heti makselin laskuja pois ku rahaa tuli, mistä hemmetistä sitä nyt lisää takoo, muutenki tulot on minimaalistakin minimaalisemmat :headwall: että maanantaina sitte kelaan nostaan verenpaineita :kieh: jospa se sais synnytyksenki käynnistymään :LOL: ois sopivasti the päiväki sillon B)

mirkkuli: kyllä vaan on samat ne kasvattajat, uudesta-summasta sillon muuttivat sinne ruotsinpyhtäälle =) meillä on ollu niiltä nyt 2 mäykkyä, toinen eli melkeen 14-vuotiaaksi. mä olin 13 ku sain sen koiran, syndelahjaks, ja ku soitin sinne kasvattajalle et oiskohan meille uutta koiraa kun edellinen kuoli ni se kasvattaja muisti mut :eek: ja aikaa tosiaan oli vierähtäny se yli 14 vuotta B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
cruella, tosiaan kannattaa selvittää, jos tuntuu, et joku vois olla pielessä. Ne perii TODELLA helpotis takasin, vaikka olis niiden vikakin :/
sepä se :/ niissä ei oo ikinä mitään vikaa :kieh: ja paras oli et mun serkun vaimolle olis kuulunu kh-tuki mut ne ei ollu maksanu ja tää huomas sen vasta vissii vuoden päästä et mitää ei oo maksettu. joutupas kela makselee takautuvasti vuoden tuet, hah! :kieh:
 

Yhteistyössä