** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Oli mulla tuo esikoinenkin yliaikanen kun synt 40+5...ja kolmonen vasta olikin, 41+1 :kieh: :kieh: Ihan epikriiseissäkin lukee "vauva syntyi yliaikaisena..." Niih :LOL:
Mutta ihan kuin vaan...nää ylipäivät on sellasia, ettei niistä voi tietää etukäteen...oikeesti, mulla on IHAN eri olo kuin vaikkapa vasta toissapäivänä!!! :headwall: :headwall: :headwall:
 
Just tulin koirien kans talonkiertämislenkiltä ja kreivin aikaan:nyt siellä on joku ihme lumimyräkän tapainen!

Nellille onnittelut Pullasta!

Rappujen kulkemisesta tai siis että ei käytä hissiä.. Miten mulle ei ole tullu tota mieleen :eek: , totta hemmetissä mä alan kulkea ainakin kauppareissuilla rappuja pitkin. Eiköhän jotain liikettä vois saada vauvaan.. :whistle:. Ei, oikeesti tässä on kyse siitä että mulla itelläni oli aikoinaan laskettu aika 11.2. ja mä synnyin 3.2. Siksi edes mun äiti ei usko että tää mukelo pysyis kyydissä 10. päivään... Tosin tässä voi tietty käydä niinkin että se uhallakin himmailee tuloaan, koska mun kärsivällisyys kaikkeen odottamiseen on tosi huono.

Mokkapalat kummittelee, siis mä oon viimeksi tehnyt niitä yläasteella ja edelleen KAIKKI tekee niitä! Hassuinta tässä on se että vaikka mä oon kokannut ikäni (ravintolakoulussa niitä ei kyllä tehty..) niin mä en osaa tehä niitä! :whistle:. Meillä ei ole mitään makeaa pakkasessa. Jos ois niin ei olis kauaa, koska mähän paistaisin päivät pitkät pullaa koska ovat niin helppoja.

Aamulla muuten tajusin että mullahan on supistus meneillään kun maha oli ylhäältä ihan kivikova! On se hyvä huomata tässä vaiheessa mikä on supistus.. Ei tuntunut muuten mitenkään :snotty:

Ennen nukahtamista eilen aloin miettiä tota raskausmyrkytystä. Kun mullahan on ihan selkeät oireet siihen (päänsärkyä lukuunottamatta) mutta silleen ovelat että esim pissan protskut "rajoilla". Mietin vaan sitä että eilen neuvolan täti ainakin tuntui viittaavan vähän kintaalla että paino oli noussu 3 päivässä kilon, turvotusta oli selvästi (mutta ei jääny painellessa kuoppaa),paineet on korkeat jne. On sanonut nyt joka kerta että ois hyvä ettei vauva menis yli lasketun ajan. Niin sitä mietin että miten vaarallista tommosen raskausmyrkytysoireet loppujen lopuksi ovat vauvalle? Kun jokapaikassa lukee että oireet on otettava vakavasti. Entä kuinka vaarallista toi on mulle?

Nytkin seurataan kahdesti viikossa oireita mutta mitään ei tehä muuta. Että voinko mä oman ja syntymättömän lapseni olon takia vaatia esim käynnistystä heti lasketun ajan jälkeen eli periaatteessa 11.2., jos ei ole siihen mennessä syntynyt?


 
jee meidän kuukausi alkoi!!!

Mulla ei oo vielä tullu tota kyllääntymisen tunnetta la vasta 27.päivä mut eiköhän ehdi vielä tulla,mun puolesta voi huoletta kasvaa vielä pari viikkoa...

Tuttemuille :hug: ja osanottoni suureen suruunne.

vauvautuneille :flower: :flower: :flower:


T:Hanni & Helmer 36+2
 
Ihan kipeetä vauhtia tähän meidän ketjuun tulee lisää tekstiä! Huomaa kyllä että ei ole porukalla muuta tekemistä kuin notkua koneella :p
Vertailun vuoksi : huhtikuisten pinossa on yhteensä 7 viestiä, meillä 5 sivua! Taitaa mennä jumiin tämäkin pino ennen kuun loppua :LOL:

Juuri kun pääsin pari tuntia sitten sanomasta ettei me tänne Helsinkiin saada talvea tänä vuonna, niin eiköhän juuri alkanut kunnon talvimyrsky...se niistä ennustajanlahjoista.
 
Terve.

Voi kiesus. Menin 8 takasin nukkumaan ja heräsin äsken kun tuli taas viesti joko jo???

Väsyttääkin ihan sikana. Mitään merkkejä et tää mukula ulostautuis edes helmikuussa. (no kait sen on pakko) :LOL: :kieh:

Toi hemmetin koko mua pelottaa! Jos se ei mahdukkaan tulemaan jää jumiin kärsii hapenpuutteesta ja kaikkea kamalaa olen jo ajatellut sattuvan. En mä voi luottaa lääkärin sanoihin jos se käynti ei kestänyt edes 5 minuuttia ja mittaus hädin tuskin minuuttia. Mä alan oikeesti kohta vetämään paniikkia. Kun koko raskaus ollaan peloteltu sillä sokerivauvalla ja kaikkee.

Ja rv 36 sillon kun olin siel lääkäril ni vauvan pää vastas viikkoja 38+3 eli se vastais nyt jotain rv 41-42 Eli se pää olis jo valmis. Viikkoihin nähden :/

Kiva jos hänel on niin iso pää ettei se mahdu tulee. Katotaanko synnärillä jollain ultralla sitä kokoa sit viel vai luottaako ne jonkun kusipää lääkärin mittauksiin. AHDISTAA!!

Niisku-neiti & rinsessa 39+3
 
Nellille onnea! :heart: Ja omaan napan.. :ashamed: Maha on TOSI pinkee.... :eek: Ihan kivikova pallo :eek: Ei koske mihkään mutta outoa! Nukuin taas yöllä huonosti mutta nyt aamusta vetelin 8-11.30 unia! :ashamed: Ukko oli siivonnut laittanu ruoan ja käyn hiihtämässä enkä oo mitään kuullu :whistle:

Tarppa ja toukka (yhä kotelossaan) 39+3
 
Hellou pikästä aikaa ja tervetuloa meidän HELMIKUU! :heart: Aletaan saamaan omia Helmiämme kainaloon! =)

Nellille isosti onnea vauvauutisista! :heart:

Ja Jahvetille tsemppiä ja kaikki sympatiat. Itsellä menossa 39+1 ja aika kovasti tässä jo odotellaan. Tosin ei muuten olisi niin hätää, mutta toi kasvuhomma pelottaa. :eek: Siitä täällä olikin puhuttu ja oliko kielo joka kyseli milloin on iso. Miellähän tosiaan oli viikolla 36 arvio 3,6kg ja silloin sanottiin, että vauva katsotaan isoksi jos hän painaa yli 4,5 kiloa syntyessään. Siihen asti on normaalipainoinen. Ja oliko se toisessa päässä 3,4kg eli sen alla olisi kyseessä pieni vauva. NO, mutta..itse olen nyt rauhoitellut ajatuksella, että kyllä ne ammattilaiset ihan varmasti tietää milloin se ei ulos tule ja auttavat leikkauksella. Me kaikki selvitään varmasti! Eli tsempit ja halit kaikille "kohtalotovereille". :hug: Tuosta minulla onkoin ollut kamalan huono omatunto kun olen vaan miettinyt vauvan kokoa jne..et sehän on niiiiin toissijainen juttu, kunhan kaikki muuten on vauvalla kunnossa. Ihan hävettää ja nolottaa omat ajatukset. :ashamed: :snotty: Babygirl taisi myös puhella kurjista ajatuksista ja kyllä yhdyn niihin..olen jopa miettinyt et onkohan vauva ruma (sairasta) ja et entä jos mä en kiinny siihen ja kaikkea kamalaa. :/ Ja samalla sekuntilla silitän masua ja kerron pienelle kuinka sitä ikävöin ja odotan jo. ON tämä touhua! :heart:

Tosiaan kamala lumipyryja tuuli täällä Helsingissä. Tietty ne kaikki taas sit sulaa heti huomikseksi pois. En ole koskaan näin onnetonta talvea nähnyt! :(

Leipomisista en ole koskaan ollut oikein leipojatyyppiä ja nyt olenkin yllättänyt itseni ja mieheni leipomalla muutamia kertoja. :whistle: Hormoonihäiriö! Meillä on oltu stockmannin kahvileivissä jo piiiiiitkään! :p Mutta itseasiassa aika kivaahan toi on ollut kun on aikaa puuhailla. Pakasteeseen en meinaa vieraita ajatellen leipoa..luulen että meidän ystävät tulee pullakaupan kautta ja saahan tosiaan mies ja minä itsekin(toivottavasti) haettua tarjottavaa.

Jossain vaiheessa oli puhuttu auton turvaistuimista. Me ostettiin sellainen Britax-Römer Isofix Baby Safe plus-turvakaukalo. Näyttää aika helpolta se kiinnityshomma kun tarvii vaan naksauttaa kiinni siihen alustaan. Ja samaan alustaan saa sit kiinni sen seuraavan isomman koon tuolista. Toivottavasti toimii. Autokin vaihdettiin jo aikaisemmin (Volvo XC 90)...nyt tilaa on ja turvallisuutta, tosin bansaakin menee, kuten taisi muutamilla muillakin mennä. :whistle: Minä olen ollut autokolarissa aikanaan ja pelkään maantiellä hirveästi, joten tuollainen iso auto tuo minulle kyllä turvallisemman olon. :/

Supistuksia oli täällä siis todella kovasti ja paljon alkuviikon, mutta nyt olen nukkunut kuin tukki 2 yotä ja ei yhtään supistusta. Ehkä se on tyyntä ennen myrskyä! Kroppa kerää voimia!!

Nyt tuli omaa asiaa kamalasti..lueskelen teidän juttuja ja kommentoin lisää...


äippäHki ja pikkunen
 
Onnea NelHM perheineen! :flower:

Odottelin että olisi enemmänkin vauvakuulumisia, kun en eilen ehtinyt koneelle, mutta eipä ole vielä uutisia tullut tänne asti ainakaan... :whistle: vaikka nyt on jo meidän kuukausikin :D

Mulla on sellainen tunne, että tämä meidän tapaus näkee päivänvalon viikonlopun aikana... :whistle: :D oireet ei ole oikeastaan mitenkään lisääntyneet mutta mulla on vaan sellainen tunne. B) No, katsellaan...

Hissukka rv39+4
 
tuli heti mieleen yksi juttu..mua jotenkin näin ensikertalaisena jännittää imettäminen. :ashamed: olen kuullut kauheita juttuja siitä kuin kipeetä se tukee ja kuinka rinnat menee verille...ja ääääh..kaikkea kamalaa. no eilen sit neuvolassa, se täti pyysi näyttää nännit ja sanoi, että näyttää hyvälle, että vauva varmaan saa hyvän otteen jne, mutta kysyi, et olenko mä oikeasti niin vaalea kuin olen, ja sanoin, että joo, blondi mikä blondi ja sit se sanoi, että yleensä vaaleet kärsii vielä pahemmin rintojen haavaumista!!!! siis...kertokaa kokeneemmat, pitääkö niitä rintoja hoitaa jotenkin jo etukäteen..esim. sitä lansinohia?? :eek:

*muoks* tosiaan..jatkoin sit vaan omaa napaa..onnetonta! :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
mutta yks helppo ohje on mokkapalat
Ne kestää pakastuksen?? No, sitten :) Oisko muita ideoita lisäksi? :)
juu kestää pakastuksen ja on hyviä =) voin laittaa sen ohjeen tähän,eli

4 kananmunaa
4dl sokeria
300g margariinia
2dl maitoa
4tl leivinjauhetta
4tl vaniljasokeria
6dl vehnäjauhoa

vatkaa kananamuna+sokeri kuohkeaksi, lisää margariini ja maito. sekoita leivinjauhe ja vaniljasokeri jauhoihin ja lisää taikinaan. paista uunipellillä 200 astetta n.8-10 min

päällys:
50g sulaa margariinia
4rkl kahvia
1rkl kaakaojauhetta
½ pakettia tomusokeria
nonparelleja tms.

tuolla ohjeellla saa oikeestaan aina onnistumaan =)

 
Mua muuten ihmetyttää tämä mahan koko. Ei siis mitenkään huoleta, mutta kummastuttaa. Esikoista odottaessa näillä viikoilla tuntui että olisin kaksinkertaistunut joka päivä :D ja painoa tuli niin että hirvitti, nyt se laskee :eek: ja maha tuntuu että ei ole muutamaan viikkoon edes kasvanut, tippuu vaan alaspäin. :D Moni onkin sanonut, että ei uskoisi mahan koosta että olen viimeisilläni, viime raskaudessa sitä ei kukaan hämmästellyt. :LOL: Omalla kotivaa'alla mitattuna paino ei ole muutamaan viime viikkoon noussut lainkaan! No, en valita, olen vain ihmeissäni. Mä kun en ole ollenkaan syömisiäni kontrolloinut, runebergintortut ja laskiaispullat ON maistuneet... :whistle: Ehkäpä se on sitten tämä oksentelu, mikä pitää painon kurissa.
 
neuvolas käyty,kaikki ok.nopea käynti taasen.kauppakassikin raahattu ktio,syöty ja kahvi tuoreen wienerin kera nautittu.. nam.oli hyvää.. miksi en ostanut useampaa kuin tuon yhden..
[/b]jahvetti minäkin miettinyt oisko hormonikierukka.. jotenkin tuo et ois ihan lopullinen päätös jos niks naks.. sitä kun on niin nuori vielä 28v... ehkä sitten sen kierukan jälkeen.. mut lapsiluku siis täynnä.
tarjoiluista ei meillä ikänä etukäteen mitään kummempia pakkaseen vieraita varten.keksiä löytyy jotain melkein aina.jos en itse pääse kauppaan saa mies hakea jotain.mut melkein laitokselta suoraan käyny itse pikaseen kaupas.jos vieraat eivät tajua etten jaksa laittaa ihmeellisiä tarjottavia niin ei voi mitään.joku kuitenki on tuonu jotain tullessaan,oma äiti ja anoppi ainakin.ja siskotkin kyselly ennen tuloaan tarviiko jotain.. sama juttu sairaalas,sinne tuotu jos jotain tarvinnu.mies eilen illalla housea katsellessamme pyyteli jotain hyvää.. kaivoin sit repusta minkä sairaalaan itselle mukaan suklaalevyn ja namipussin, ihmetteli et luulenko ettei toisi minulle sinne sitten jotain.. ja hieman kiusotteli myöskin et eikös sit pitäs herkuttelut loppua..
paljonkos teille muille tullut tähän asti painoa? mulla noin 9,5kg.muissa raskauksissa n 12kg

tiiti79 39+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
tuli heti mieleen yksi juttu..mua jotenkin näin ensikertalaisena jännittää imettäminen. :ashamed: olen kuullut kauheita juttuja siitä kuin kipeetä se tukee ja kuinka rinnat menee verille...ja ääääh..kaikkea kamalaa. no eilen sit neuvolassa, se täti pyysi näyttää nännit ja sanoi, että näyttää hyvälle, että vauva varmaan saa hyvän otteen jne, mutta kysyi, et olenko mä oikeasti niin vaalea kuin olen, ja sanoin, että joo, blondi mikä blondi ja sit se sanoi, että yleensä vaaleet kärsii vielä pahemmin rintojen haavaumista!!!! siis...kertokaa kokeneemmat, pitääkö niitä rintoja hoitaa jotenkin jo etukäteen..esim. sitä lansinohia?? :eek:
Ai että vaaleat kärsii pahemmin? Tuollaista en ole kuullutkaan... taitaa olla jokin vanhan kansan uskomus...? Se lansinoh on tosi hyvää niihin haavaumiin, kannattaa ostaa valmiiksi. Rintakumi on myös hyvä apuväline jos imetys alkuun sattuu, tosin siitä voi olla hankala päästä eroon joten kannattaa ainakin kokeilla ensin ilman. Viimeksi kun mulla haavautui kunnolla, niin tein niin että laitoin lansinohia nänneihin, sitten päälle apteekista saatavaa rasvalaastaria palanen (sitä verkkoa) ja sitten liivinsuojuksen alle. Parani nopeasti. =) Mutta ei niitä haavaumia kaikille tule, rasvoahan voi ennaltaehkäisevästi jos tuntuu nännit kuivavan liiaksi eikä se imetys yleensä satu kuin alkuun kun maito nousee vauhdilla. Parissa viikossa siihen yleensä jo rinnat tottuu. =)
 
niin tuota ehkäisyasiaa..meillähän tosiaan ensimmäinen tulossa, joten ehkä ei vielä mitään poikki kannata leikata. ;) Enpä ole sitä kovasti edes miettinyt..pillerit on tomineet aina minulla hyvin..toisaalta olen kuullut paljon hyvää myös siitä kaapselista joka laitetaan käsivarteen. Onko kokemuksia?

sit kun olisi aika kypsä, niin mies voisi olla se, jolle se lopullinen operaatio tehtäis. :kieh: Nyt kun tässä itse on koko ajan jossain ronklittavana, niin ihan olisi tasapuolista hoitaa se homma niin!!
 
Kiitos kaikille tuosta kokoarvio vastauksista, helpotti tosi paljon =) ! Ei nähtävästi tarvi pakata vauvalle mukaan 68 senttisiä vaatteita mukaan, vaan noilla 56 senttisillä pitäisi saada mukero kotiin tuotua.

äippäHki Tuo imetysjuttu kuulostaa kyllä ihmeelliseltä. Siis että olisi vaaleilla vaikeampaa? No, ehkä neuvolatädeillä on enemmän tietoa asiasta... Ihme juttu!

 
:attn: HELMIKUUHELMIKUUHELMIKUUHELMIKUUHELMIKUU :attn:

Nellille iiiiisot onnittelut pullasta!!! :flower:

Ja mitäs ihmettä se meiän Jahvetti täällä vieläkin kärvistelee, hus matkaan jo :D . No ei vaiskaan :hug: , koitahan nyt vielä jaksaa kyllä se sieltä vielä tulee :whistle:

Pusuapinalle tsempit matkaan (vaikka taisitkin jo lähteä)!!!

Kiitokset kaikille leipomusvinkeistä, niitä täälläkin kaivattiin...josko v-loppuna urakois jotain tonne pakkaseen.

Täällä kans mietityttää vauvan koko, vaikka uskonkin että tulemaan pitäis kyllä mahtua isompikin kaveri :ashamed:
Ja mitään virallista kokoarviota kun ei täälläkään saa. Vkolla 37, kun neuvolassa kooksi arveltiin jo n. 3400g ja maha (vaikka ei valtava olekaan) niin on kuulemma AIVAN täynnä vauvaa.

Ja lopuks vielä uskaltaudun hiljaa kuiskaamaan omasta navasta, että taisin tänään bongata limatulpan...jeee! Edes jotain! Tosin supistukset puuttuu edelleen :whistle: Noh, ooooootellaan.....

:attn: Mirtsu ja sintti, jolla huomenna SE päivä :attn:
 
mulle tullut 18kg :'( 110 kg meni justiinsa rikki. että näin ja mies ihmettelee miksi en jaksa odotella vielä muutamaa päivää ku se LA on jo ens tiistaina. Vittu siit on kyl tullu sillanen istukka aivo. Näin loppuraskaudesta siit on tullut tosi tyhmä. Ennen se tiesi ja tajus et kaikkee voi sattuu vauva voi tulla koska vaan eikä sillon LA!!! NYt se yrittää lohduttaa mua sillä tiedolla et se voi tulla jo ens tiistaina kun on LA!!! hei haloo... En ole viittinyt siitä tapella mutta eilenkin pisti vihaksi kun kaikki odottaa että joko jo niin mies yhellekkin vastasi et me mennään ens viikol synnyttää... ¤%(&()=?)`?== :kieh:

Sitten mä sanoin siihen et niin kato mies jo tilannu ajan oman vatsan sisäisen asukin ulostamiseen :LOL: :LOL: :kieh: :kieh:

Kyl täs hermo menee... MÄ NOSTAN HATTUA NIIL JOILLA PAUKKUU JO YLI!!! :hug: Miten te kestätte. Mul hajoo varmaan kuuppa sit ens tiistaina kun kaikki alkaa kyselee... VIEL ENEMMÄN!!! :headwall:
 
täällä alkoi taas kipeät selkäsupistukset ja soitin ósastolle ni käskivät käydä näytillä,koska olen syöksysynnyttäjä ja viikonloppuna täältä mennään n 300km päähän synnyttään...saa ainaki osviittaa onko paikat kuin auennu ja pitääkö varautua synnytykseen,,,puoli 3vasta pääsen siel käymään ku mies tulee töistä...nyt lepäämään hetkeks
 

Yhteistyössä