** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Jahvetti: Mulla on kyllä kaikki sympatiat sun puolella :hug: Jos ja kun mä raahaan tätä hemmetin palloa ympäriinsä noille sun viikoille, niin olen 110% varma et olen suljetulla osastolla :ashamed: Mä voin oikeasti jo nyt NIIN huonosti.
Päässä pyörii vain vauva ja synnytys. Vuorotellen hyviä ja huonoja/pelottavia ajatuksia. Siis oikeesti kamalaa, kun huomaa ajattelevansa vauvastakin välillä vain ja ainoastaan negatiivisesti :ashamed: Onko kellään muulla vauvaa kohtaan kamalia ajatuksia vai olenko mä oikeesti sekoomassa?
 
Hitto :headwall: En saa edes puhelimeen vastaajaa päälle. Eilenkin tuli 6 soittoa koskien vain synnytystä.
Olisin halunnut laittaa vastaajaan viestin:

No moikka! Ei, en ole synnyttämässä, jos asiasi koskee jotain muuta niin voit jättää viestin. Muussa tapauksessa soitellaan myöhemmin.

Mut ku en saa tuotakaan laitettua, ku KAIKKI tuntuu menevän vituralleen, niin sit menee.

Varmaan kiva lukea tällaista valitusta multa koko ajan... Anteeksi :ashamed:
Mutta minne sitä sitten purkautuis :|
 
c81
Heips, taas kyselen kummallisia.. mutta ajattelin lähteä uhmaamaan säätä kauppaan (ja samalla häätämään vaavia ulos ;) ), ja mietin - oletteko leiponeet mitään pakkaseen siltä varalta että sukulaisia ja kaverieta ravaa vaavin syntymän jälkeen ilman rotinoita? Onko antaa vinkkiä helposta ja hyvin pakastusta kestävästä syötävästä?? Pullaa en osaa leipoa.

t. Kiitollinen Cee
 
heips vaan kaikille! päivittäin käyn lukemassa,montakin kertaa pvässä,mut en saa itse aikaseks kirjoteltua. on niin "mukava" kun muilla samoja fiiliksiä,vaivoja ym. kuin itsellä.. onnittelut kaikille jotka nyytin jo saaneet kainaloon :flower: itsekin kovasti sitä odotan, ja toisaalta myös hieman pelottaa.. riittääkö aika muille lapsille,en halua että kukaan tuntee olonsa ulkopuoliseksi vauvan tultua,huomioinko muut tarpeeksi,riittääkö rakkaus yms. mut kaipa ihan normaalia.sit meiän perhe koossa.. enempiä lapsia ei taida tulla sit.miettinytkin että mikä olisikaan sopiva ehkäisy,vai pitäisikö ihan pistää niks naks.. onko muita kellä olisi tämän jälkeen lapsiluku täynnä? minkälaista ehkäisyä miettinyt? neuvolaan(toiv. viimenen kerta) pitäs kohta lähteä.tasan vko laskettuun! sitä on niin asennoitunut että tulee ennen laskettua kun muut lapset tulleet myös.1.39+1 2.38+3 ja 3.39+5 mut eipä tiä vaik tämä viihtyis kauemmin.. 1. ja 2. lähti vedet eka ja n 10h sen jälkee syntyi, 3. alkoi supistelulla ja pystyin kotona olemaan niin että tunti synnytysvastaanotolle saapumisesta tyttö tupsahti maailmaan,juuri ja juuri kerkesin synnytyssalin sängylle.. hieman jänskää tämä synnytys.. ja kaikki vaan hokee että onhan tämä jo neljäs,vanha tekijä.. ärsyttävää.. onkos muilla muuten vaivannu näin odotusaikana suonenveto pohkees,yöaikaan? aivan kamalaa.. jokasessa raskaudessa sama vaiva,onneksi ei muulloin ja pian näistä vaivoista eroon.. ja sit jyllää muut hormoonit.. mut joo..kai se täytyy alkaa pukeen ja lähtee tonne lumisateeseen käveleen.. jaksuja kaikille!
 
vanamobr toivottavasti ei oo vatsatautia :x Jospa oli ihan synttäri/jääshow jännitystä?! Me ollaan kanssa huomenna menossa katsomaan sitä jääshowta!

Tosiaan mulla on varmaan muutaman päivän aika vähissä täällä käynnit (eli älkää kirjottako miljoonaa sivua ;) muuten mulla menee koko alkuviikko täällä istuessa :whistle: ) kun tänään lähetään jo reissun päälle ja mieskin menee vasta tiistaina töihin niin en varmaan kauheesti tänne kerkee.

Toivottavasti jahvetti pääsisit jo tositoimiin :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Heips, taas kyselen kummallisia.. mutta ajattelin lähteä uhmaamaan säätä kauppaan (ja samalla häätämään vaavia ulos ;) ), ja mietin - oletteko leiponeet mitään pakkaseen siltä varalta että sukulaisia ja kaverieta ravaa vaavin syntymän jälkeen ilman rotinoita? Onko antaa vinkkiä helposta ja hyvin pakastusta kestävästä syötävästä?? Pullaa en osaa leipoa.

t. Kiitollinen Cee
meille tuli mun äiti ja sisko nyt kylään ja äiti lupas jo leipoa pakastime täyteen tarjottavia kun ihmisiä kuitenki rupee sit käymään kattomas vauvaa :p :D

mutta yks helppo ohje on mokkapalat
 
Nellille sylin täydeltä onnea pienestä prinssistä!!! :heart: :heart: :heart: :flower: :flower:

Anna ja Kipsu: Olipas teillä tosiaaan kurjat lääkärissäkäynnit! :hug:

Yöllä, kun uni ei meinannut tulla silmään meinasin kirjoittaa teille, mutta näppäimistöstä oli patterit loppu, enkä jaksanut käydä hakemassa laatikosta uusia. Miten niin laiska? :whistle: No nyt on uudet patterit niin näppäimistökin taas pelittää. Valvoin tuossa yöllä kolme tuntia älkää kysykö syytä (kunpa tietäisin), onneksi sain nyt vielä aamusta nukuttua. Kerkesin siinä yön pimeinä tunteina miettimään, että onko s:ien "suoritusjärjestyksellä" jotain merkitystä... Eilinen päivä meni komeroita kootessa ja sitä urakkaa riittää vielä tällekin päivälle niin ja tuli sitä eilen heiluteltua peittoja ja käytyä saunassakin. Meillä mies on loppuraskaudesta "aina valmiina" koska tietää, että sitten on taas pitkä "kuivakausi" edessä ja tässä raskaudessa on ollut ennenaikaisia supistuksia ja mulla tuo harrastelu lisää suppareita, joten senkin puoleen ollaan oltu muutama kuukausi hyvin rauhallisesti tällä rintamalla. Mutta nyt iski nälkä, pitänee mennä syömään...

Heltu ja Rymy 36+4
 
tiitii79 mua kans ärsyttää suunnattomasti kun kaikki hokee että olet vanha tekijä kun viides on jne,,,kun itellä aikusten oikeesti pelottaa syöksysynnyttäjänä kaikki,,,,muffinssit ovat helppoja kans,,suklaamuffinsit ovat namia!!tiikerikakkuja ite teen aina pakkaseen,samoin noita mokkapaloja,kestävät kyllä pakastuksen,,,noh,oon kova leipomaan ja teen laidasta laitaan mutta noi ehkä helpoimpia,,,
 
c81 googleen kun kirjotat kinkkupiirakka niin sieltä pitäs tulla pellillisen piirakan ohje ja se on tosi helppo tehdä ja hyvää. Tälläkin hetkellä yksi piirakka on pakkasessa jemmassa. Aattelin tehdä pari tiikerikakkuakin jos inspaannun. Mä laitan yleensä kakut puolikkaina pakkaseen kun harvemmin se koko kakku menee kerralla ja eipähän kuivetu piloillekkaan. Usein myös jauhopusseissa on hyviä kuivakakun reseptejä esim. hiekkakakku.nam. Ja netistä googlella etit niin siel on vaikka ja mitä herkkua!

Me nukuttiin 9 asti aamulla ja nukuttas vieläkin. Typy nukku vieressä ja oli taas ylilevoton.


Niisku-neiti mulla kans naksuu paikat kun liikkuu...ihan kummallisisa napsuja. ja nyt on sit tullu vielä sellasia ihme lorinoita joita kuuluu mahasta välillä....outoa. Tytön synnytyksessä sanoinkin et en pysty oleen siinä synnytyssängyllä kun tuntu et selkä menee paikoiltaan alaselästä. Napse jo kävi ja sattu niin samperisti. jakkarasynnytys oli todela hyvä asento.

Nyt menn veskiin...palailen jossain veiheessa.

Pusuapinalle tsemppiä!

Jepsu ja Martti 38+3 :heart:
 
No niin, saas nähdä onko se menoa nyt...

Pissatikuilla näyttää protskut nyt plussaa ja klo: 11 sain siis neuvola-ajan ja katsovat laittavatko lähetteen äitipolille samontein. Kotipaineetkin koholla.

Saapa nähdä tuleeko suorareissu nyt siis KYS:lle, huih :eek: !!! KUn vaan kaikki menisi parhainpäin...!

Piiju ja pikkulikka 38+2
 
Anteeksi, että tulen näin taustailijana sekoittamaan pakkaanne, mutta olen kyllä koko tammikuun lukennut taustailijana kirjoituksianne ja elänyt mukananne iloisia ja valitettavasti myös surullisia tapahtumia. Samalla teidän kauttanne on tietoa myös omaan odototukseen liittyvistä asioista... varsinkin viimeisten päivien raskauden "raskaus" on puettu täällä niin ihanasti sanoiksi.... :whistle: Laskettu aika on 4.2. ja viime päivinä olen käynyt masuni kanssa keskusteluja, että etkö voisi tulla... :LOL: Valitettavasti mukero ei osoittanut mitään merkkejä sinnepäinkään.

Mutta asia mikä minua askarruttaa, on lapsen koko. Täällä Oulun seudulla tehdään rutiinisti neuvolalääkärin tekemä arvio. Eli minulle on todettu, että mahtuu tulemaan alakautta ja kysyessä painoarviota, lääkäri totesi "Ei pieni, muttei isoimmasta päästäkään, mutta he eivät anna mitään paino-arviota" Mitään ultraa ei ole käytetty. Eli nähtävästi lääkäri kirjoitti papereihini "isohko lapsi tulossa". Siis osaako joku sanoa, mikä kokoinen vauva lasketaan isokokoiseksi? On nimittäin eka lapsi ja ei mitään hajua ja tähän asti olen luottavaisesti suhtautunut synnytykseen, mutta nyt on alkanut jo pelottaa... :headwall:
 
onnittelut nellin perheelle pojasta! :flower:

c81 noiden ehdotettujen leipomusten lisäksi voisit myös ostaa muutaman paketin niitä kaupan esipaistettuja pullia/pasteijoita jne pakastimeen. ainakin meillä on "hätävarana" aina yks paketti pakkasessa yllätysvieraiden varalta, vaikka muuten tykkäänkin kovasti leipomisesta. mutta niistä saat siis ihanat lämpimäiset kymmenessä minuutissa, ja meidän vieraillekin on maistunut (etenkin kun unohdan usein omissa leipomuksissa ottaa laktoosi-ongelmaiset huomioon ja noi esipaistetut pakasteet taas on usein laktoosittomia..)

kivaa päivää kaikille!
 
Täältä myös onnittelut Nellille perheineen :flower:

Kyllä oli kans pissan täyteinen yö, varmaan klo 24-05 välillä kävin ainaskin neläjä kertaa pissalla :headwall: ..

Yhdyn Jahvettiin :LOL: , tylsältä päivältä vaikuttaa päivä tää jo het aamusta...mitäköhän keksis...

Nyt aamupalalle (oon jääny koukkuun muroihin :eek: ) :wave:

-nipsuli ja rv..öööö 38+0??-
 
Tervehdys!

Ihan ekana Nellille ja perheelle onnea pikku prinssistä! :flower:

Piijulle ja Pusuapinalle puolestaan tsemppiä mahdollisiin käynnistyksiin, teillä taitaa olla sama tilanne päällä. Jos myrkytys iskee, niin hyvähän se on vaavit saada ulos :hug:

kielo2008: tosta painoarviosta, mulle on sanottu just samoilla sanoilla vauvan painosta: eli "ei mikään pieni, muttei isoimmastakaan päästä" ja painoarvio oli 3,5-4kg. Alakautta pitäis mahtua täälläkin tulemaan, joten sinuna en kuitenkaan olisi huolissani =)

Se on sitten vihdoinkin HELMIKUU :D Kyllä tätä on odotettukin... Mut kuten joku mainitsi, aika suorastaan lensi tuohon jouluun ja uuteen vuoteen, mut sen jälkeen se ma-te-lee... No, mut kai tää meidänkin vaavi tässä kuussa syntyy, meni sit ylikin tai ei. Jee :D

t. Piipi + typykkä 38+0 :heart:
 
Jee, mie sain siivottuu vaatekaapin ja ISO säkillinen lähti roskiin...pääsee sit kaupoille, kun hiukka hoikistuu :D

Kiitos kaikille tsemppaajille...kyllä tää oikeesti naista syö, kun yliajalla mennään ja NIIN kauan jo odottanu, että sais tulla. Ja kun niin moni on jo vauvansa saanut, jolla paljon myöhemmin LA olis ollu :snotty: No, elämää tää vaan on ja kyllä ne sieltä jokainen ajallaan tulee =)

babygirl kyl mullakin väliin on negatiivisiakin tunteita, kun ei tajua tulla jne, mut kaipa se on normaalia tässä loppuvaiheessa, kun alkaa tympännyttää |O

Tarjottavista, niin mie hain Vaasanmyllyn tehtaanmyymälästä kasan pullaa yms pakkaseen, ite en oo mikää jauhopeukalo :D Ja kaupasta saa haettuu kyllä sit, jos tuntuu ettei oo mitään =)

tiiti79 kyseli lapsimäärästä, niin kyllä meillä myös nyt tähän neljänteen jää =) PITI jäädä jo kolmanteen, mutta mutta :p Ehkäsyä en hirveemmin oo miettiny, mut hormonikierukkaa oon aatellu ehkä kokeilla :whistle:
Ja synnytys pelottaa omalta osaltaan, että JOS tää lähtee itelleen käyntiin esim supistuksilla, niin miten minä tajuan lähtä ajoissa!! Edelliset on käynnistetty, niin ei kokemusta. Ja edelliskerralla, käynnistetty synnytys, niin vasta viimeiset 45min supistukset tuntui sellaiselle, että ok..tämä syntyy
:whistle: Kotoa jos siinä vaiheessa olisin lähtöä alkanut tekemään, niin muksu olis syntyny autossa tossa 7-tien varressa :/

Piijulle tsempit *hieman kateellisena* :ashamed:

Kielo minä sanoisin isokokoiseksi n. 4kg tai hieman yli :whistle: Kun eikös normaalikoko ole 3,5kg molemmin puolin :/

Et semmosta...mulla on jalat niin turpeet nilkoista, että ihan ihoa kiristää :snotty:

Jahvetti +1
 
Jahvetti, pakko kommentoida, että rv40+ ei itseasiassa vielä ole yliaikaa.. Vasta 42 kun ylittyy, niin sitten menee yliaikaiseksi :whistle:
Vaikka toki pitkiltä tuntuukin nuo viikot (itsellä aika matelee jo nyt..)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Jahvetti, pakko kommentoida, että rv40+ ei itseasiassa vielä ole yliaikaa.. Vasta 42 kun ylittyy, niin sitten menee yliaikaiseksi :whistle:
Vaikka toki pitkiltä tuntuukin nuo viikot (itsellä aika matelee jo nyt..)
Kyllä se on yli =) :kieh:

Mulla ainakin joka kerta yliaikaisuudesta puhuttu =)
Ja yleensähän yli 42 rv ei edes päästetä, kuin hyvin harvoin...
 
Yliaikainen raskaus
Lääkärikirja Duodecim
23.4.2007
Aila Tiitinen, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

* Oireet ja tutkimukset
* Hoito ja ehkäisy

Termiä yliaikaisuus käytetään vasta raskauden keston ylitettyä 42 viikkoa. Nykysisin lähes kaikki äidit ovat käyneet alkuraskauden kaikututkimuksessa, jolloin raskauden kesto on voitu varmistaa ja määrittää oikea laskettu aika. Todellista yliaikaisuutta esiintyy 2-5 %:ssa raskauksista.
 
Onnea Nellille pienestä pojasta :heart:

Ulkona on nyt sellainen ilma ettei viitsi sinne mennä. Lunta tulee js tuulee, ei kuitenkaan ainakaan vielä myrskyä. Onneksi aamulla kerkesin jo käymään hiukan kaupoilla. Vihdoin sain ostettua sen patjan pinnasänkyyn. Pitäisi vielä jonkin näköinen peitto ostaa. Eiköhän sitten pitäisi kaikki olla hankittuna. :whistle: ....paitsi hoitoalusta puuttuu vielä.

Eikös noiden alkukuukauden LA:n pitäisi lähteä jo supistusten kera synnärille :/ niin että me loppukuuhun laskettujen voisi siirtyä sitten lähtökuopille :D

Itse en ole vielä tehnyt/hankkinut tuonne pakkaseen ruokia enkä muutakaan tarjottavaa. Mä aion sanoa että jos haluaa tulla kyläilee niin voi itse tuoda kahvin kanssa jotain herkkuja. Tai sitten laitan tuon miehen hakemaan tuosta viereisestä kaupasta jotain. Kuinka niin laiska :whistle:

Ciba 37+2
 
ciba, juu miekään en kamalasti oo mitään hankkinu. Sellaset hätävarat vaan...
Oikeestaan aina oon ihmetelly, et MIKSI pitäs olla kamalat varastot ruokaa yms...eihän se mies mitenkään sairas oo synnytyksen jälkeen :whistle: :kieh:
Joka kerta oon kyllä ite menny suoraa laitokselta kauppaan...ollu pakko päässä ihmistenilmoille :D
 
Mä taidan päästä tuohon "valittuun" 2-5%:iin näillä näkymin :| . Virallisestihan tuo yliaikaisuuden termi on juuri niin kuin Pessi tuohon laittoi. MUTTA kyllä nää päivät la:n jälkeen on niiiiiin pitkiä ja tuskaisia (päivä päivältä enemmän), ettei ollut mitään hajuakaan tällaisista tuntemuksista :| .

babygirl: et ole ainoa, jolla on välillä niitä negatiivisiakin ajatuksia. Itsellä niitä on myös alkanut tulemaan :/ . Eilen vähän helpotti kun sai tuon epäpäivän tälle kärvistelylle. Itse olen tosi tarkka yleensä kaikista asioista, ja monet asiat pitäis tapahtua just niin kuin on suunniteltu. Siks nää ylipäivät la:sta on ollutkin mulle melko rankkoja. Ehkä nää tuntemukset kuitenkin saa laittaa hormonien piikkiin ;)

Lapsen isokokoisuudesta: 4 kiloinen vauva on vielä ihan normaalipainoinen. Vasta kun menee yli 4,5kg:n niin alkaa olemaan oikeasti isokokoinen. Itse (kuten varmasti monta muutakin) kuitenkin hirvittää, jos vauva on paljon yli 4kg, että miten sen saa sieltä punnattua ulos. Enemmän kuitenkin synnytykseen vaikuttaa vauvan päänympärys ja missä tarjonnassa on tulossa ulos. *toivoo silti mahdollismman pientä vauvaa :whistle: *

Afu ja itsepäinen mini 41+4
 

Yhteistyössä