Helmikuun helmet 2014

Meillä on syömiset menneet ihan onnettomaksi. Varmaan pari viikkoa jo poika vaan kieltäytyy syömästä soseita ja puuroja. Välissä saattaa olla tyyliin yksi ruokailukerta kun syö useamman lusikallisen ruokaa, mutta pääasiassa menee yksi tai kaksi lusikallista ja sitten tulee stoppi. Oon yrittänyt ihan kaikkea, ottaa takapakkia ja antaa vain pari annosta päivässä, testannut josko kaupan valmiit soseet maistuisi paremmin, antanut pojan syödä sormin ja lusikalla itse jne., mutta kun ei niin ei. Tissillä viihtyy kyllä, on virkeä ja pääosin hyväntuulinen, pissaa ja kakkaa tulee, joten ei tässä huolestuakaan oikein osaa. Kaipa tuo aikanaan innostuu syömään soseita kunnolla.
Kolmas hammas on kovaa kyytiä puhkeamassa ja sekin taas osaltaan vaikuttanut siihen, ettei suuhun huoli oikein mitään muuta kuin sen mitä sinne itse laittaa (lelut, sormet, harsot yms.).

Flunssa helpotti onneksi nopeasti, perjantai oli pahin päivä ja lauantaina oltiinkin sitten jo hymypoikaa. Nyt vielä vähän yskii ja on vähän räkäinen, mutta helpottamaan päin sekin näyttäisi olevan.

Eilen Aatu oppi kunnolla ryömimään ja ihan innoissaan suunnistaa sinne päin mistä bongaa jotain kiinnostavaa. :)
Huvittavasti myös puistelee päätään milloin mistäkin syystä ja aina kun hältä pyytää, että "sano äiti" tai "sano Aatu ". "Sano isi" ei laita puistelemaan päätä. :LOL:
Kun tietäisikin mitä tuo nappula tuolla päänpuistelulla oikein meinaa milloinkin.

Kaukalossa matkustaa edelleen, takapenkillä ja selkä menosuuntaan (tietysti). Mahtuu ihan ok. Turvaistuimia olen katsellut jo ja kun kuitenkin tulee ostettua molempiin autoihin omat istuimensa, niin meikäläisen autoon ostanen Cybexin Pallas-Fix -istuimen. Miehen autoon sitten joku selkä menosuuntaan asennettava istuin.
 
Just ku sanoin et yöt on ihan kamalia ni saatiin 1 tosi hyvä yö! 2 imeystä mutta ei kamalan kovia huutoja. En tiedä kehtaako edes sanoa mutta kerron kuitenkin. Nostan pojan aina kainalosta pinnasänystä ylös ja niin tein unipöperössäni viime yönäkin mutta poika oli kääntynyt pää jalkapäätyyn niin huomasin ku nostin et hups, pääonkin alaspäin! :) No , tuskinpa siitä vahinkoa tapahtu.

Hortensia- loppuu sullakin ne hetket ku voi vaan sohvalla istua ja katsella menoa, tai täällä ainakin saa muutaman minuutin välein käydä nostamassa sähköjohtojen luota tai koifran vesikupilta pois. Mutta onhan se kuitenkin ihanaa ku nuo oppii uutta ja niiden maailma avartuu <3

Piggy- 5 ateriaa riittää tienkeni tarvii tissiä lisäki mut ruokailuja ei kannata lisätä.

Torstaina pitäis tehdä vähän lapsiturvallisuus muutoksia asuntoon, mutta meilläkin on vaan 1 nettipistorasia niin ei hirveästi voi vaikuttaa siihen missä ne piuhat on ja koiralla oltava vesikippo sisällä, ei voi laittaa hyllyn päälle ;D

Meillä mennään turvakaukalossa, ei ole edes miettinyt et siirryttäis istuimeen. Tuo on nii kätevä ku nukahtaa siihen ni on helppo siirtää niin ettei herää, saa vaunuihkin kii jne. vajaa 9 kiloa painoa ja 70,5cm mahtuu hyvin tuohon brion kaukaloon, onneksi. Ollan tietenkin otettu kahden vauvauet pois, vielä saa nostettua hartijaremmejä ylöspäin joten toivonmukaan menee lähemmäs 1 v ikää :) Ois kurja kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on Akta Gracon kaukalo (itseasiassa kaksi samanlaista) telakalla ja tykkään kovasti. Painoraja on 13 kg, vauvatuet otettu pois jo joskus alkukesästä ja säätövaraa on mukavasti. Hyvän tovin siis vielä pystyy kaukaloa käyttämään ja ihan kiva homma, kun on niin näppärä noiden matkarattaiden kanssa (Gracon Mirage).

Ehkä joskus ensi vuoden puolella siirrytään turvaistuimeen. Katsellaan nyt miten poika kasvaa... :)

Juu, täällä saa tosiaan valmistautua jo siihen, ettei poika malta olla kohta hetkeäkään aloillaan. Täytyy ostaa pistorasioihin tulppia ja katsella vähän noita alimpia tasoja, ettei niistä löydy mitään vauvan hyppysiin sopimatonta.
Elukoiden vesikuppi muodostunee ongelmaksi, jahka jäbä päättää valloittaa keittiön tutkimusmatkoillaan. :D

Meillä yöt menee 1-2 syötöllä. Viime yönä söi klo 00 ja 04.
Kaipa tuo vähentää yösyöntejä kun taas alkaa soseet ja puurot maistua paremmin.
 
Mä elättelen toiveita, että kun jäbä alkaa taas syömään, niin palataan siihen tuttuun 0-1 syöttöön per yö. Aiemmin kun söi tuhdin iltapuuron + imetin molemmista rinnosta, niin nukkui tuurilla koko yön heräämättä syömään tai sitten söi kerran.

Äsken taas söi peräti lusikallisen aamupuuroa... :headwall:

Toivottavasti tää vaihe pian loppuu.
 
miss_piggy
Meillä syödään iltapuuroa yleensä sellainen 1dl, tuollaista piltin puurojauhetta, ja sitten laitan hieman sekaan ihan tavallista neljän viljan puuroa jonka olen vielä hienontanut blenderillä. Päälle pari lusikallista sosetta makua antamaan ja vesihörppyjä pullosta. Sitten kun siirrytään noin puolen tunnin kuluttua puurosta yöunille, annan vielä maitoa tissistä. Niin ja muutenkin tietysti tissiä aina tietyin väliajoin.
Yöllä sitten tosiaan eka syönti joskus siinä 03 aikaan noin pääsääntöisesti ja seuraava 06, joka on siis jo aamua, mutta pakko antaa tissiä että poika nukahtaa vielä uudelleen :D

Esim. tänään meni sitten lounaaksi vajaa purkki itse tehtyä bataatti-porkkanasosetta johon sekoitin ja mörssäsin melkein kokonaisen keitetyn kananmunan. Vielä kyytipojaksi noin 40ml korviketta kun meillä on jäänyt noita korvikepurkkeja jotka menee kohta vanhaksi. Välipalaksi sitten noin 1/2 purkkia mangososetta ja taas korvike-satsia päälle. Vielä olis noin klo 16:30 päivälliseksi jotain lihasosetta, ja aamuisin on myös puuroannos kooltaan noin 1dl mutta ilman sosetta.
Meidän turvakaukalo on joku Gracon tms aatamin aikainen malli, ei oo ees mitään telakkaa vaan tulee turvavyöllä kiinni auton penkkiin, joten ei oo ees mikään kovin tilava kun vanhaa mallia ja siksi ollut alusta asti vähän huono. Ostettu käytettynä äidin työkaverilta. Ajoi kyllä asiansa, mutta kyllä tuo turvaistuin on nyt kivempi meillä :)
 
Hortensia, help me ! Meillä on tommonen gracon tri logic kaukalo, onko teillä samanlainen?? just yhen tutun kans puhuttiin että kyllähän tota voi säätää.. Näköjää nuo luulemani "ilmareiät" liittyy hyvin olennaisesti asiaan.. Käyttöohjeet ei mee jotenki kaaliin nii en vaan tajua että miten tuota saa säädettyä !!!! ja naura vaan, tunnen oloni tosi pöljäksi.... :D hyvä etten ehtiny uutta istuinta tilata !!! tuohan menee vielä piiiitkään kuhan saisin noi nyt säädettyy.....:headwall:
 
Minusta ne on aikas samanlaisia? Tai jostain sain käsityksen et ne on lähes sama tuote erinimellä....? No enivei, sain kuitenkin jo apua, olinki ollu oikeilla jäljillä mutten uskaltanu rueta kiskomaan ku en ollu varma.. ohjeet jotenki epäselvät mulle.. :D ja juu, muistan ku kehuin joskus miehelle että "kato tässä on tämmöset tuuletusaukotki että ompa kiva" kunnes nyt sit muutama päivä takaperin tajusin et joo, niihinhä niitä vöitä sit säädetään..... :D

Meillä on kans yhtä h**vettiä tuo syöminen. Mulla on kärsivällisyys koetuksella, lapsi rupee itkemään HETI ku näkee ruokalautasen tai lusikan....... Tuntuu turhauttavalta joka ikinen kerta laittaa se ruoka, lämmittää tai keitellä, kun tietää etä siitä menee 90% roskiin. Tai laittaa hirmu pieniä annoksia eikä mee nekään. Laitoin jo netin välityksellä neuvolaan viestiä asiasta et mitä minä tuolle teen, kun aina ei mee MITÄÄN päivässä alas,siis muuta kuin maitoa, joko alkaa paino laskemaan??????

Tyttö on myös alkanut kuorsamaan.. Siitäkin luin, et ei oo normaalia näin pienellä. Kysäsinpä siitäki sit samalla.
 
Hyvä, että homma selvis. :)

Tuo on niin tuttua tuo turhautuminen. Ruoasta suuri osa kiertää vaan pakkasen ja mikron kautta roskiin. Ipana syö siitä ehkä kaksi lusikallista per annos.
Tissillä viihtyy kyllä, mutta soseet ei sitten niin millään mene alas.
Eilen söi ihme kyllä sosetta muutaman lusikallisen ja iltapuuroakin useamman lusikallisen. Nyt aamulla veti aamupuurosta reippaasti yli puolet ja äsken sitten taas alkoi heti hirveä kitinä kun tarjosin ihan perus peruna-porkkanasosetta (ei siis edes ehtinyt maistaa kun naama kääntyi nurinpäin). : /
Katselen vielä viikonlopun yli ja jos ei ala sitten ruoka maistumaan niin olen yhteydessä neuvolaan. Alkaa huolettaa sällin kasvu, kun luulee pärjäävänsä pelkällä rintamaidolla. Painoa jytkyllä on kuitenkin n. 9 kiloa ja pituuttakin sen n. 70 cm, liikkuu paljon jne. niin luulisi, että maidolla ei pitkälle pötkitä. Toisaalta, kun vaikuttaa ihan hyväntuuliselta ja virkeältä, niin ehkä mitään syytä paniikkiin ei kuitenkaan ole.
 
miss_piggy
Meillä taas poika syö oikeastaan kaikkea mitä tarjotaan, odottaa aina suu auki uutta lusikallista niin kuin linnunpoikanen. Tuntuu olevan pohjaton maha :D Toivottavasti teillä löytyy ratkaisut tuohon syömättömyyteen.
Pojalle varmaan tulee kohta hampaita, ikenet ei oo turvoksissa, mutta ala-ien on jotenkin valkoinen ja äitini arveli että kohta pukkaa hammasta läpi. Poika on ollut myös jotenkin rauhaton näin iltaisin, ja olenkin antanut muutamana iltana särkylääkettä jos noita ikeniä pakottaa.
 
Meillä oli myös tosi taisteluiden takana tuo soseiden syönti kun aloiteltiin. Nyt kun ollaan soseita syöty jo kolme kuukautta, ruoka maistuu tosi hyvin ja tosi isoja annoksia jo menee! :) tissi ei enää juuri kelpaa,annan lähes kaiken maidon pullosta/nokkamukista. Aluksi stressasin imetyksen lopettamista ihan kamalasti. Olisin halunnut itse vielä jatkaa mutta tyttö alkoi aina huutokonsertin kun tarjosin maitoa. Päätinpäs sitten viikon yrityksen jälkeen etten jaksa asiasta enää stressata. Saa olla tyytyväinen että imetin kuitenkin n.puoli vuotta.

Maanantaina neiti täytti 7kk ja lähti ryömimään! :) tänään mentiinkin jo melko vauhdillakin eteenpäin,eli nyt se perässä kulkeminen alkoi täälläkin :) lauantaina meillä alkaa vauvauinti! Odotan innolla,toivottavasti tyttö myös tykkää :) ja mukava saada koko perheelle yhteinen harrastus,kun käydään tytön kanssa kaksin muskarissa.

Tsemppiä soseiden kanssa! Se osaa olla välillä tosi turhauttavaa kun pienelle ei ruoka maistu. Meillä muuten auttoi se, että annoin tytölle käteen lelun ja hän sitten samalla alkoi aukomaan suuta kun tutkiskeli lelua :) nykyään ei tarvita lelua enää houkuttimena :)
 
Täällä poika alkanut kieltäytyä tissistä päivisin. Joskus suostuu ottaan, usein työntää kädellä tissin pois. Korvikekaan ei kovin hyvin kelpaa, vähän kerrallaan. Ottaa tissiä kuitenkin aamuisin, iltaisin ja öisin. Saa nähdä miten imetyksen nyt käy, toisaalta voisin jo lopetella koska en jaksa enää raivareita ja n. 7kk jo imettänyt, ja siihen olen tyytyväinen.
 
Kyllä, yli puolen vuoden imettämisen jälkeen pitää olla tyytyväinen, meillä ei syödä juurikaan päivisin, joskus unihömpsyt mut illalla ja yöllä syö hyvin. Toisinaan mietin saako tarpeeksi nestettä. Vettä annetaan kuitenkin nokkamukista.

Meillä poika oppi nousemaan itse istuma-asentoon tänään! Tätä harjoiteltu jo useamman viikon ajan mutta nyt lihakset jaksaa nousta ylös. Etukumarassa kylläkin hilluu. Sen kunniaks ei ole ehtinyt nukkua päikkäreitä.

Vauvan syömättömyys raivostuttaa niin ettei veri kierrä päässä! Syö paljon sillon kuin haluaa, toisinaan nälkä muttei ehdi availla suutaan vaan raivoaa kun haluaa jumpata mutta ei voi jumpata kun on nälkä..:headwall:

Ruokaa tehtiin pakkaseen,
-bataattia ja paprikaa
-makaronia, kukkakaalia ja porsaanjauhelihaa
-perunaa,lohta ja porkkanaa
-riisiä, kanaa, sipulia ja kesäkurpitsaa

Pitäisi hetkeksi riittää, varmaan n. 25 jääpala levyä :) Toivottavasti ei ole mitään allergiaa...
 
Meillähä tyttö on syönyt kuin unelma mut sen jälkeen ku hampaita alko tulla nii loppu siihen. Ei auta hauskuutukset, lelut, ei mikään sillon ku tyttö päättää ettei ota. Tänään "hyvä" ruokapäivä, joka ruualla aamupalaa lukuunottamatta jopa 5 lusikallista meni alas !! Pilttipurkillisesta tohon on aika roima pudotus.. toisinaan tyttö myös alkaa jumppailee kesken syönnin ym, viestii jotenkin sillä ettei haluta. Ruokaa ku yrittää antaa niin heti kitinä.. oon yrittäny ruokkia vähemmän nälkäsenä, nälkäsenä ja suht maidonkylläisenä mut mikää menetelmä ei passaa, kun ei kelpaa niin ei kelpaa.

Vauvauinti on aloiteltu, samoten myös seurakunnan muskari ! Molemmat kivoja, tyttö viihtyy ja äitiki saa seuraa :) isi on myös mahdollisuuksien mukaan vauvauinnissa mukana :)

Tyttö tänään 7kk ja lähti ryömimään ! Tytölle tyypilliseen tapaan, ilman mitään ennakkomerkkejä, ei oo kertaakaan ees näyttäny et yrittäs ryömiä. Täsmällinen tyttö, tasan 6kk käänty vatsalta selälleen, nyt tasan 7kk lähti ryömii :D

Mulle on tullu flunssa takasin ja tyttöki vaikuttaa jotenki räkäiseltä.. iso huoh, en jaksa olla kipeenä enkä halua et tuo pieni joutuu sairastaa !! :(
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Niin siis meillähän meni soseita ja puuroja välillä jo ihan reiluja satseja. Maistelu aloitettiin 4 kuukauden iässä, hyvin hitaasti (jossain välissä oli muutaman viikon tauko, ettei soseita syötetty ollenkaan, kun jäbä teki selväksi, että silloin rintamaito riitti vielä erinomaisen hyvin hälle ravinnoksi). Vasta lähemmäs 6 kk ikää alkoi annokset olla sen kokoisia, että saattoivat vähän nälkääkin viedä pois. Sitten yhtäkkiä tuli ihan totaalinen stoppi.

Imetyksen toivon jatkuvan niin kauan, että voidaan siirtyä suoraan tavalliseen maitoon eikä tarvitse korvikkeiden kanssa säätämään. Ja nythän näyttää siltä, että poika roikkuu tissillä syömässä vielä esikouluikäisenäkin jos itse saa päättää... :D

Tänään on syönyt sentään puuroa ihan mukavasti. Illalla veti reilu puoli desiä ja toivon, että sen (+ rintamaidon) voimin ensi yönä syödään vain kerran.
 
Syömättömyys tullut tutuksi täälläkin. Kolme päivää on nyt mennyt kun poika saa kamalat raivarit jo siinä vaiheessa kun laitetaan syöttötuoliin. Maitoa joisi, mutta ruoka ei meinaa kelvata. Ei puuro, hedelmä, marja ei mikään.. Todella turhauttavaa. Soseita syöty jo alle nelikuisesta joten määrätkin on ollut jo ihan kunnollisia. Onneksi meillä on hieman pullukka vauveli niin ei ehkä ihan totaalisesti kuihdu tästä pärin päivän syömälakosta. :D

Meillä ei vielä ole yhtäkään hammasta, ikenet ei oo turvonneet tms, mutta kauhealla raivolla poika iskee kaiken suuhun kunnon äänitehosteiden kera. Melkein voisin olla varma että kohta sieltä puhkeaa eka hammas! Vaikka mä oon sanonut näin jo ties kuinka kauan, mutta nyt mä oon oikeasti varma!

Viimeyö oli ihana! Poika nukkui taas koko yön heräämättä. Voi kun nyt ei otettais enää takapakkia tuohon aikaisempaan jatkuvaan heräilyyn..

Löysin pojan tänään päikkäreiltä herätessä kyljeltään vain toisen käden varassa. En tiedä yrittikö nousta istumaan mutta siltä vähän näytti. Pojan harjoitukset vaan stoppasi kun kuuli mun tulevan huoneeseen ja kääntyi katsomaan, ja löi päänsä pinnoihin. :D
 
miss_piggy
Poika mässyttää koko aika alahuulta ja hokee mämmä. Vissiin kutisee ikenet. Kahtena aamuna nukuttu puoli 8 asti. Maitoa ottaa tissistä yleensä päikkäreiden jälkeen ja yöllä.

Ei ryömi mutta istuu lattialla ilman tukea.
 
piggy- en ole pojalle vielä ehtinyt antamaan joten en tiedä maistuuko pojalle mutta keitin paprikan bataattien kanssa ja sit tehosekottimeen. Ollaan nyt testattu muita ruokia :)

Poika on niin tyytyväisen näkönen kun nousee ite istumaan, maailman isoin hymy naamalla. Hurjaa miten oppii nopeasti.

Toinen hammas pikottaa jo ikenen alta, sitä huudettiin koko yö... Räkää valuu, oletan et hampaasta johtuen. Ruoka ei maistu..
 
miss_piggy
Poika on jotenki tosi kärttyinen, luulen että nuo ikenet vaivaa. Tulis nyt ne hampaat läpi jos on tullakseen, kun ei jaksais montaa päivää tuollaista huonotuulista vauvaa, kun muutenkin on vähän vaativaisesta päästä :D
 
Hei taas pitkästä aikaa! Meillä öistä on tullut todella katkonaisia. Poika herää vähintään 2 tunnin välein. Hampaita on tulossa oikein urakalla, ylös samaan aikaan neljä, joista kaksi on jo puhjennut. Alhaalla on jo kolme isoa hammasta. Poika syö usein mielellään. Tänään porkkanaa ja kesäkurpitsaa ja omenaa jälkkäriksi. Välillä syö yhden lusikallisen ja sitten riittää. Perunaa hän ei syö. :) Mikä sose on teidän lapsenne suosikki?
 
Leo syö mieluiten riisipuuroa (teen 3 min pikahiutaleista ja veteen) ja sit on nyt tykänny lohi-peruna ja porkkana soseesta. Miten usein annatte kalaa?

Täällä maito taas noussut kun pojalle ei juurikaan ruoka maistu hampaiden takia. Hyvin keho hoitaa. Mentiin tosi harval imetyksellä n. 1 vk sitten mut nyt moninkertastuneen.

Hurjaa, 7kk lähestyy! Itse menin hoitoon 7kk ikäisenä, ajatus tuntuu ihan absurdilta että tuota veisi jo päiväkotiin.
 
Meillä tyttö tykkää (tykkäsi ennen syömättömyyttä) karjalanpatapiltistä ja sellaisista missä on ihan tavan perunaa ja jokin liha. Aika sellaisista perusjutuista. Kalaa oon antanu 2-3 krt viikkoon, kun tätä kysyin neuvolasta niin sanoivat et sama ohjeistus kuin aikuisellekki. Nojaa, en kyllä oo kuiteskaa ihan tarkkaa laskua pitäny et tulee noi määrät, mut varmaan aikalailla kun kaapissa aika tasapuolisesti on liha- ja kalapilttejä :)
Mua vaan himppasen ällöttää se lohen haju niissä, vaik ite oon kalaruokien ystävä :) Tyttö sotkee sitä käsiinsä ja tekee mieli jokakerran käyttää tyttö kylvyssä sen jälkeen..

Tänään on syöty melkeenpä HYVIN.. siis meidän mittapuulla...
Aamiaista: 0 lusikallista
Lounas:n. 5 lusikallista
Välipala: 4 lusikallista
Päivällinen: Muutamia lusikallisia, loput näkyi olevan naamalla kun isi syötti :D
Iltapala: Tais mennä jopa 3 lusikallista ?!
Edistystä, että ees melkein joka ruualla suostunu mukisematta maistamaan... Okei, aika työn ja tuskan takana tuokin oli.. Eihän vaan mitenkään paista turhautuminen tästä mun tekstistä, eihän...?

Muutekseen tyttö on kyl tyytyväinen, tuo ryömininen tuopi kivan plussan kun pääsee itse haluamansa lelun kimppuun, ei tarttekkaa mammaa ihan joka risaukseen ;) Jalat pyrkii vähän konttausasentoon mut silti se on vielä niin kaukana... on alkanu myös jotenkin todella omituisesti varaamaan painon pelkälle ylävartalolle kyljellään ollessaan, jalat ilmassa... :D todella omituisen ja hassun näköistä !
 
Taitaa olla tuo syömättömyys joku tän ikäisten vaihe ku sitä on kovasti liikkeellä, mä pistän hampaiden piikkiin. Minusta kaikki valmisruuat mitä ollaan kokeiltu (kylläkin ihan muutamaa) haisevat ihan järkyttävän pahalta! En pystyis maistamaan niitä ite ensin niinkuin ohjeistetaan.

Huh, Leoa on alkanut kiinnostamaan ylöspäin meno ihan uudella tavalla nyt kun osaa itse nousta istumaan. Harjotteli nyt aamulla polvillaan oloa, kädet ilmassa! Kontata ei osaa, toivottavasti ei hoksaa viel et miten noustaan seisomaan. Jaksaa pikkuhiljaa istua lyhyitä hetkiä selkä suorana eikä pidä ollenkaan tukea vaan kädet on ilmassa :)

Varasin iltapäiväksi lekuri ajan, en uskalla viedä tuota räkänokkaa uimaan, ettei vaan pahenna tilannetta. Tulee niin paksua ja vihreetä räkää ettei meniaa Fridaan sisään mahtua... Saadaan sit korvauskerta.
 

Yhteistyössä