Helmikuun helmet 2014

Tilasin mobilen pinnasänkyyn, saas nähdä oppisko tyttö sen avulla nukahtamaan itse sänkyynsä :)

Meillä myös rintaraivareita ollut, välillä syönnin alussa maitoa suihkuaa, joka raivostuttaa ja lopussa taas maitia ei enää kai tule tytön toivomalla tahdilla, joka myös raivostuttaa :D anoppihan toki kävi kertomassa, että rintamaito ei enää noin isokokoiselle vauvalle riitä ja että hänelle tulee antaa lisämaitoa pullosta... tätä jankkausta sitten kuunneltiin kyllästymiseen asti. Itse kommentoin vain että täytyy imettää ahkerammin jotta maidontuotanto kiihtyisi riittäväksi. Niinhän se luonto on sen järjestänyt, eikä terve äiti ja terve, täysiaikainen vauva tarvitse lisämaitoa, kun imetys on lapsentahtista jne..

Jos imetys sujuu hyvin, ei aloiteta kiinteitäkään vielä 4kk iässä. Saas nyt nähdä. Minun mielestäni neuvola ei voi "antaa lupaa" tai "kieltää" esim. Kiinteiden aloitusta, vaan suositella. Vanhemmathan sen itse päättää milloin kiinteitä aletaan antaa. Toki kuitenkin viimeistään silloin 6kk paikkeilla, kun tutkitusti lapsi lisäravintoa tarvitsee. :) tuskin monikaan sanan varsinaisessa merkityksessä luvan antoa tarkoittaakaan, tuli vain mieleen :)

Ensi maanantaina on neuvola, joka jo jännittää ekan piikkirokotteen takia.. Viimeksi rota aiheutti muutamien päivien mahakipuhuudot :( pitääkin käydä ostaan särkylääkettä varalle jos sattuu kuumettakin nostaan. Toiset liputtaa nestemäisen lääkkeen ja toiset suppojen puolesta.. itse ajattelin nestemäistä hankkia, kun se kuulemma imeytyy suppoja nopeammin/paremmin.

Mitä mieltä täällä ollaan, suppoja vai nestemäistä? Onko jollain kokemusta molemmista?
 
Margareta: Me alotettiin ihan siitä kaupan Onni-maissivellistä. Se onpi aika löysää joten tuttipullosta ja maitotutistakin menee läpi. Meillä koliikkipulloissa 2 koon tuttiosat, sit on noita ainun tavallisia pulloja, joitten tuttiosien koosta ei kyllä oo ees tietoa, isompi reikäsiä ovat joten vastaisivatkohan tota 3 kokoa ??? Vellituttejaki on erikseen, mutta maissi ja riisivelli tosiaan tulee läpi tavallisestakin, ollaan vellipulloina nuita ainun tavallisia pulloka käytetty. Itsevalmistamisesta en osaa sanoa, enkä siitä että suositellaanko sitä, ei meille ainakaan mitään kommentoitu ku sanoin sit, et maissivelli aion ostaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
margareta, ettei teillä olisi tiheän imun kausi menossa, sehän ajoittuu tähän 3 kk ikään.
Kannattaa vaan imettää ja imettää jos imetystä on tarkoitus jatkaa. Vaatii kärsivällisyyttä, mutta lopulta nuo kaudet kestää vain hetken.
Toisaalta kolmekuisen yöuni saattaa häiriintyä myös liian vähästä tai turhan runsaista virikkeistä päivän mittaan.

Meillä rintaraivarivaihe taisi kestää pari viikkoa ja nyt näyttäisi ainakin hetkellisesti hellittäneen. Samaan syssyyn tuli tiheän imun vaihe ja kyllä meinasi itseltä usko loppua.
Nyt taas pari yötä nukuttu normaaliin tahtiin ja herätty vain kerran syömään. :)
Täysimetystä jatketaan ainakin vielä kuukausi koska poika kasvaa rintamaidolla erinoimaisen hienosti. Neuvolakäynnin myötä sain taas lujaa uskoa täysimetyksen jatkamiseen, vaikkei se aina niin helppo homma olekaan.

Mä suosin suppoja, helppo sujauttaa vaipanvaihdon yhteydessä pyllyyn kun tarve vaatii.
 
Suositellaan käytettäväksi suun kautta annettavaa kipulääkettä mikäli lapsi sen ottaa, peräsuolesta imeytyvä puikko on aina epävarma. Puikko helpompi laittaa, meillä poika otti kilisti suun kautta.

Nla arveli että kyse on aktiivisesta kehityksestä, pitäisi helpottaa lyhyessä ajassa. En usko että on tiheän imun kausi kun päivisin syö edelleen 2-3h välein, paitsi tankkausajat :) Totta, nla ei voi kieltää, ne suosittelee. Tottakai kuuntelen suosituksia ja jatkan täysimetyksellä mutta jos tätä jatkuu pitkään, kokeilen vellejä, ihan sama mitä nla sanoo. Aikasemmin ollaan suositeltu et vellit aloitetaan 3kk iässä, tuskin lapset ovat siitä muuttuneet :)

Minusta saa sanoa olevansa väsynyt jos on väsynyt!

Ihanaa Hortesnia et raivarit helpottaneet, toivottavasti pysyvät poissa!

Minea90- kannattaa ostaa parasetamolia (panadol tms) sekä ibuprofeiinia (burana). Annat eka panadolia (vatsa ystävällisempää) mut burana on tehkkaampi kuumelääke.
 
Meillä käytettiin tota nestemäistä buranaa, positiiviset kokemukset jäi, vaikutti nopeasti ja meillä antaminen suju hyvin. Yhesti kyl tuli melkeen kaikki ulos, mut aloin sen jälkeen antamaan sillee et laitoin koko annoksen siihen annoslusikkaan, mutta pikkuhiljaa kippasin sitä suuhun
 
miss_piggy
Meinasin tuolla väsymyksellä sitä että kun itellä ollu öisin 2h rytmi jo 3kk niin en jaksa enää väsymyksestä kovin edes välittää kun ei sille mitään voi.

Poika paskonu taas tänään 6 kertaa. Koitan varata lääkäriin aikaa mutta yksityiselle ei oo vapaata ja tk ei vastaa,äsken taas myrkynvihreää limasta.
 
miss_piggy
Teekoon hoitaja oli sitä mieltä että vauvalla voi olla joku tiheän kakkaamisen kausikin menossa, sanoi vaan että ensi viikolla ottaa yhteyttä johonkin päin jos tuo sontiminen jatkuu runsaana.
Tuosta tiheän imun kaudesta, syödäänhän meilläkin päivisin 2-3 tunnin välein ja sama silti myös yöllä. Ite oon ainakin todennut vaan sen, että imetän silloin kun poika sitä haluaa, enkä edes yritä pidentää noita ruokailuvälejä.

Noista kuume/kipulääkkeistä. Supoissa se homma, että ei välttämättä pysy takapuolessa vaan tulee saman tien ulos kuten meillä on välillä käynyt. Ja suun kautta annettavassa on se, että kuten meillä, vauva ei tykännyt siitä yhtään, vaan yökki, kakoi ja oksensi sen ulos, vaikka ruiskulla ja lusikalla on kummallakin koitettu antaa. No jospa huolis paremmin kun saa sekoittaa johonkin soseeseen tms.
 
Meillä kakkaa tuli ensimmäisen rotarokotteen jälkeen tavallista useammin, kesti jonkin aikaa ennen kuin tahti normalisoitui. Teki siis normaaliin tapaan köntsän tai pari per päivä, sellaisia kunnon satseja ja sitten tuli joka vaippaan ruokalusikallinen tai kaksi vihreämpää/tummempaa kakkaa.
Nyt sitten tämän toisen rotarokoteannoksen jälkeen vaikuttaisi olevan enemmän ilmavaivoja kuin köntsäongelmia. Kakka oli kyllä tänäkin aamuna kauhean pusaamisen takana, kun normaalisti ei tuollaista äheltämistä vaadi.

Eilen annettiin pojalle ensimmäistä kertaa hörppyyttämällä vettä pieni tilkka ennen nukkumaanmenoa. Muuten ei vettä tarvisi vielä antaa, mutta hampaan vuoksi suu on hyvä huuhtoa muutaman kerran päivässä vedellä. Harjauskin on aloitettu. :D
Anoppi oli eilen näkevinään toisenkin alaetuhampaan kuultavan ikenestä, mutta ei siellä mitään ole. Kuitenkin jatkuvasti tulee noita ikeniä seurattua ja sitten pojan mummo oikein inttää, että on siellä ihan selvästi hammas tulossa - kun ei ole, ien ei punoita, turvota eikä siellä näy hampaasta merkkiäkään vielä. Tässä nyt yli kolme kuukautta on kytätty milloin hampaita alkaa tulla lisää, joten ihan taatusti huomataan kyllä oitis jos muutosta on näkyvissä. :headwall:
 
miss_piggy niin omilla syömisillä meinaan, että olen yrittänyt itse syödä hyvin. Usein ja monipuolisesti. Maidon laatuun vaikuttaa nähtävästi melko paljon miten hyvin äiti syö :) Oma ruokailu on itellä meinannut unohtua välillä kokonaan. Sitä huomaa, kun mies tulee töistä kotiin, että hupsis, en ole muistanut itse syödä kuin aamupalan. ja sen huomaa sitten vauvan syöttöväleissä, ainakin öisin. :) Maito ei ole niin litkua kun syö itse hyvin :D ja pitää vauvan nälän pitempään pois.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Täällä poika on nyt kakkinut kuudetta päivää useamman kerran päivässä, saattaa määrä vaihdella 4-8 kakan välillä... Viime yönäkin klo 04 pärähti 2 kertaa peräkkäin kakat ja sitten aamulla 07 toiset kaksi satsia.

Olen soitellut ympäri neuvoloita ja päivystyksiä mutta kaikki vaan sanoo että tarkkailla tilannetta, vaikka välillä kakka on sellaista myrkynvihreää ja limaisempaa. Ei kuitenkaan haise juuri millekään.

Ensi viikon tiistaiksi varailin nyt kuitenkin Terveystaloon aikaa lasten erikoislääkärille, vaikka epäilen kyllä, että koko tämä kakka-episodi johtuu tosiaan siitä Rota-rokotteesta tai niistä yhdistelmistä mistä on nyt vähän yli 2 viikkoa. Ainakin sen perusteella mitä netistä olen lueskellut, on joillakin alkanut noin 2-3 viikkoa samanlaiset oireet ja toisilla pahemmatkin. Jännä kun sen ekan rotan jälkeen ei tullut mitään tällaista.. Ja ei muuten haittaisi tuo vaippojen vaihtelu, mutta kun muutenkin yöt on vähän mitä on, niin tuo yöllinen kakka-vaippojen vaihtelu ei oikein jaksais innostaa :D
 
Täällä taas vaihteeksi jäätiin poitsun kanssa viikoksi keskenämme kun mies lähti työkomennukselle... Onneksi on viimeinen laatuaan toistaiseksi ja juhannuksena mies jää kesälomalle, joten sitä odotellessa. :)
Kylläpä elämä oli leppoisaa tällä viikolla kun mies oli kotona (tai töissä ma-ke, mutta illat ja yöt tässä meidän kanssa). Kummasti helpottaa elämää kun pääsee suihkuun kaikessa rauhassa, ilman itkuhälytintä ja ruoanlaittokin oli niin helppoa... Nostan hattua kaikille jotka hoitaa/kasvattaa lastaan tyystin yksikseen! :D

Rintaraivareita ei ole nyt muutamaan päivään näkynyt, mitä nyt poitsu saattaa väsyneenä vähän kiukustua jos maitoa ei ala heti tissiin tartuttuaan herua. Vielä en huokaise helpotuksesta, mutta ainakin hetkellisesti vaikuttaisi menevän paremmin.

Uskalsinpa tuossa laittaa tilaukseen pojalle toppahaalarin ensi talveksi, kokoa 80. Ajattelin, että kun nyt menee koot 62 ja 68, merkistä riippuen, niin tuo 80 on melko varmasti justiinsa hyvä talven tullen. Ei vaan voinut jättää tilaamatta kun sai n. 100 euron haalarin 50 % alennuksella. :D
 
miss_piggy
Viime yönä kakattiin 24:00, 02, 04, 06, 09, sen jälkeen en edes muista kun on pärähdellyt vähän väliä ties minkä kokoista, väristä ja koostumukseltaan erilaista köntsää... Voin sanoa että kyllä on hermot koetuksella...
 
Meillä poitsu köntsäsi eilen ainakin 5-6 kertaa, illalla tunnin sisään kaksi satsia. Nyt aamulla ei sitten ole tullut kuin pieni turaus ja toinen sen kun äheltää kakkaa (ei onneksi vielä ole kiukustunut kun kakka ei tule normaaliin tapaan). Pissavaippa falskasi aamuyöstä, mutta poika söikin yöllä poikkeuksellisesti kahdesti.
Jäbä on ollut pari päivää jotenkin ruokahaluton, syö kyllä tissiä, mutta ei mielestäni isoja satseja kerrallaan (viime yönä ensimmäisellä syötöllä kyllä söi ihan reilusti). Hyväntuulinen oma itsensä on ja tuo ruokahaluttomuus liittynee rokotuksiin, kuumetta ei ole ollut sitten rokotuspäivän.

Aamuyöllä oli sitä mieltä, että puoli neljältä on oikein hyvä aika alkaa rupattelemaan äitin kanssa. Siinä sitten neuvoteltiin nukkumaanmenosta viiteen asti. |O
Tuossa tinttaroi pari tuntia, kunnes yhdeksältä simahti ja toivottavasti nyt nukkuu ihan kunnon unet. Ettei mene taas samanlaiseksi "ei mua yhtään väsytä" -pöllöilyksi kuten eilinen päivä (ja viime yökin).
 
3kk neuvolassa käyty, hyvin kasvaa rintamaidolla. Mitat 59cm ja 6805g. Tasaisesti kasvaa. Toinen rotarokote ja yhdistelmärokote piikki otettiin. Pneumokokkia ei aiota ottaa. Pikku itku tuli piikistä, saas nähdä mitä ilta tuo tullessaan.. nestemäistä panadolia on kaappiin hankittu!

Millaisia aikoja olette olleet erossa vauvoistanne? Itse olen ollut kerran 4 tuntia, muuten tunnin verran käynyt poissa kotoa miehen/mummon ollessa vauvan kanssa.. mietin kesällä tulevia muutamia häitä joihin meidät on kutsuttu ja pohdin raaskiiko vauvaa jättää illaksi mummun hoiviin.. toki imetyksen jatkumisestakin riippuu miten onnistuu!
 
miss_piggy
En ole ollut pojasta erossa kuin max 2 tuntia. Mies ei tunnu sen kanssa pärjäävän kahdestaan :D

Tänään täällä on kakittu aamulla "vain" 3 kertaa, yöllä luulin parikin kertaa että kakka tuli kun kuului sellainen lörinä, mutta olikin vain pierua.
Kannattaa siis varautua siihen, että nuo yhdistelmärokotteet ja 2.rotarokote voi alkaa oireilla vasta useamman viikonkin päästä kuten meillä. Tosiaan luin netistä että monella alkaneet samanlaiset oireilut 2-3 viikkoa rokotteista, limaista ja vihertävää kakkaa ja joillakin jopa ripulia joka kestänyt 2kk!
Jospa tää tästä pikkuhiljaa helpottais. Menen silti huomenna käymään tuonne yksityiselle, kun vauvavakuutus korvaa senkin huvin.

Poika äsken otti noin 10 minuutin päikkärit sängyssä, menin sitten katsomaan kun alkoi ähinä kuulumaan niin siellä kaveri pällisteli mahallaan :D Kääntyilee koko aika massulleen nykyään.
 
Täällä taistellaan taas unta vastaan. Aamulla nukkui ensimmäisiä päikkäreitä " huikeat" 45 minuuttia. Nyt sitten klo 12 nukahti ja löysin sängystään mobilen pupuille juttelemasta klo 12.30. :headwall:
Tuossa ennen nukahtamistaan vetäisi vielä pienet rintaraivaritkin yliväsymystään, kun maitoa ei taas suihkunnutkaan suuhun hetioitis... Onneksi en ehtinyt vielä huokaista noiden raivarien tyystin loppuneen. :D

Aamun ensimmäisten päikkäreiden jälkeen töräytti limaisen köntsän. Toivottavasti meillä ei jouduta samaan köntsäralliin kuin miss_piggy on poikansa kanssa joutunut. : /
 
"3kk" -etappi saavutettu, eli kääntyi eilen taljalla vasemmalle kyljelleen ja takaisin selälleen. Oli outo uusi lelu sielä näkyvissä.

Ylppäreissä kävin lapsen kanssa, hienosti meni vaikka kaikki outoja ihmisiä lapselle.

D-vitamiini vaikea muistaa antaa. Enkä kanna siitä huolta. Annan kun muistan.

Kantoliinassa pidin aamulla, viihtyi hyvin. Vaippoja testailtu, parhaat on libero 3 babysoft, pampers new baby ja bry baby. Liberon uusi 3 vaippa vielä kaupassa, jos selän kuminauha pysäyttäisi pommin? Kestovaippoja käytän edelleen silloin tällöin, kun haluan saada pissat reisille. Eivät siis pelitä ainakaan vielä. Käytössä 2 oranssia ap-vaippaa.

Pukeminen Jollain taaperolla nähnyt "kinttaat" kun omalla lapsella ei ollut edes tumppuja. college tai fleece takkeja käytössä. Autossa on lämmin ja lyhyet reissut.
 
Täällä käännyttiin eilen mahalta selälleen!! Jee <3 :) tyttö aluks ihmetteli että mitä se äippä ny noin on innoissaan ja katteli mua silmät pyöreenä, mutta sithän se hymy ja nauru tuli ku näki mun ilon :)

Lauantaina maistettiin perunaa, sunnuntaina perunaa ja porkkanaa. Sit tein pakkaseen jääpalamuotteihin pienet perunaporkkana annokset ja otan sieltä joka päivä yhen satsin :) mitään sivuvaikutuksia ei oikeestaan oo tullu. Parina päivänä tullu toiset kakat, jotka on ollu normaalia löysempää, mut ei mitenkään erikoisen. Yöt nukkuu edelleen hyvin 8 tuntia putkeen.
Tyttö syö hyvin lusikasta, vähän aluks aina ihmettelee ruuan rakennetta, mut hyvin menee alas isojen hymyjen kanssa :D
Ens viikolla otetaan joku uus maku testaukseen :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Mä luovun toivosta et sadaan hyvät yöt takasin. En tiedä mikä muuttu 1,5vk sitten, silloin nukahti klo 19, heräsi 4 syömään ja jatkoi uniaan klo 6 asti. Nyt menee kyllä 19 nukkumaan mutta heräilee 12, vähä ennen 2, 4.20 josta ollaan oltu hereillä. Yritin sohvalla nukkua kun poika jumppaa lattialla mutta eihän se onnistu, äidin pitää kokoajan katsoa muuten rupee kiukuttaa -.-

Meillä käännytään molemmille kyljille jatkuvasti, mahalteen ei vielä.

Olen ollut muutaman kerran n 3-4h poissa pojan luota sillon mies hoitanut. Koiran kanssa kun käydään harrastamassa niin viedään jompaankumpaan mummulaan, hyvin pärjäävät. Poika menee nyt lauantaina mun äidille hoitoon yöksi, että saan nukkua yhden yön paremmin. Mies hoitaa/ pärjää kyllä pojan kanssa muuten mutta kun on pitkät työputket (lähtee töihin ennenkun poika herää ja tulee nukkumaanmenon jälkeen) niin en heti raaski jättää kun viikossakin tulee paljon uusia juttuja joita isi ei tiedä.

Mulla on huono omatunto ku Leo on niin paljon lattialla, mutta viihtyy siellä niin paljon paremmin kuin sylissä. Oli ihanaa kun eilen illalla nukku mun sylissä, harvinaista herkkua.

Jumppaako teiläkin itseään kyykystä seisomaan??!! En tiedä tekeekö edes hyvää ku "seisoskelee" minuutin verran. Tietenkin pidetään kiinni ja tuetaan ylävartalo mutta jalat tekee työn itse. Tykkää hirmu paljon.
 
miss_piggy
Täällä aamulla lurisi taas kolme vetistä vihreää löysää kakkaa 10 minuutin sisällä. Voi että kun selviäis vaan syy! Pitääköhän alkaa ite maidottomalle ruokavaliolle jos tää onki jotain allergiaa.. No tulen raportoimaan kun on lääkärissä käyty.
 
Aloititko margareta vellien antamisen? Toivottavasti teillä poika taas pian kääntää rytmiään vanhemmille helpommaksi. :)

Meillä poika simahti illalla yhdeksältä (tai oikeastaan jo kahdeksan jälkeen, mutta hieman ennen ysiä heräsi vielä käymään tissillä). Syömään heräsi yöllä kolmelta. Neljältä vähän pyöriskeli sängyssään, muttei onneksi sitten herännyt tissille. Klo 5.50 heräsi ja oli sitä mieltä, ettei nukkumista enää jatketa. Mulle olisi kyllä uni maistunut, mutta kun poika sanoo, että nyt herätään niin sittenhän se on vaan herättävä. :D

Olen ollut poissa pojan luota pisimmillään kolme tuntia, siitäkin kerrasta on aikaa jo yli 2 kk. :D Hyvin pärjäsi isänsä kanssa kahdestaan. Lisäksi äitini on kerran hoitanut poikaa pari tuntia (hoitaisi mielellään useamminkin, mutta asuu toisella puolen Suomea joten ei onnistu :/).

Uutena juttuna on istumaan pusaaminen sitterissä.
Kääntyilee selältä kyljelleen ja siitä mahalleen kuin vanha tekijä. Ryömimistä treenaa heti kun mahalleen on itsensä kääntänyt, selkeästi on päässyt tyylistä jyvälle, mutta voimia tarvitaan lisää eteenpäin päästäkseen.
Seisomistakin treenailee mukamas. :D
Kova hoppu päästä eteenpäin ja tullee isäänsä kävelemään oppimisessa.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Meillä myös punnerretaan istumaan kovasti kun on sitterissä tai sylissä. Kunnon etukeno. Ja koittaa myös kovasti lähteä ryömimään mutta kun ei tajua vielä tekniikkaa..

Lääkärissä käyty. Lääkäri epäili, että olisi joku bakteeri/virusinfektiosta johtua ripuli. Määräsi sitten noita Precosa-kapseleita 2/pvä maitoon sekoitettuna. Kiinteitä/vellejä ei saa aloittaa ennen kun maha parantunut. Jos tää lääke ei auta niin loppuviikosta vien kakkanäytettä labraan. Toivotaan että auttaa!
 

Yhteistyössä