Helmikuun helmet 2014

Huh helteitä :D Täällä on nukuttu jo monta kokonaista yötä. Ukko valvoo nykyään 21-22ja tankkaa omasta halusta isomman satsin maitoa ja herää aamulla vasta 7-8 aikaan. Jee :D Itekkin jaksaa paaljon paremmin kun ei tarvi yöllä herätä :)
 
Voi morjens... |O
Mihin jäi meidän hyväuniset yöt?
Eilen poika nukkui päikkäreitä ihan urakalla, iltapäivällä kolme tuntia + vielä puolen tunnin nokoset päälle. Yö olikin sitten kauhea.
Poika nukahti illalla ennen yhdeksää, mutta uni oli taas levotonta pyörimistä. Tasan klo 00 heräsi syömään ja nukahti, levottomasti edelleen.
Vartin yli kolme heräsin siihen, että jäbä juttelee mobilen pupuille ja lussuttelee nyrkkejään. Halusi sitten tissille ja syödessään rysäytti valtavan köntsän vaippaan. Vaihdettiin vaippa ja sitten etsittiinkin unta aina 04.30 asti. :headwall:
Siitä nukuttiin lähes kuuteen ja poika halusi taas tissille. Onneksi sain sen jälkeen venytettyä unta seitsemään asti. Ja silti on ihan nuutunut ja krapulainen olo itsellä.
Jotenkin sitä ehti jo tottua yhteen syöttöön aamuyöstä, joten tuollainen pari syöttöä laittaa oman nupin ihan sekaisin. :kieh:

Tuossa katselin pojan alaientä ja syntymästä lähtien näkyvillä ollut ja hissukseen nouseva hammas varmaan nousee edelleen ylemmäs, koska ien punoittaa hampaan ympäriltä.
Jos ilta menee levottomaksi, taidan antaa yötä vasten supon kokeilumielessä, josko auttaisi nukkumaan paremmin.

Onneksi mies tulee tänään kotiin ja lähtee työreissulle vasta ensi viikon sunnuntaina! Saan pienen hengähdystauon tästä yh-äitiyden intensiivikurssista. :whistle:
 
miss_piggy
Täällä myös viime yö oli aika levoton. Kahdella syötöllä mentiin taas mutta 03 aikaan yöllä poika myös alkoi haukottelemaan ja naureskelemaan siihen tyyliin, että kuvitteli jo heräilevänsä ja nousevansa ylös :D No tissillä sain vielä nukutettua, mutta 06 eteenpäin olikin sitten vähän sellaista, että pyöri ja kieri levottomasti ja 07 oli pakko nousta ylös. Ja täällä myös nuutunut, väsynyt ja krapulainen olo :D
 
Puuh, onpa kuuma! Yritettiiin pojan kaa nukkuu yhdessä päikkärit, lopputuloksena molemmat hiestä märkiä,kiukkuia ja edelleen väsyjä.

Mulle tulee itikoiden pistoista tosi paljon pahemmat patit kuin aikasemmin, voikohan raskaus liittyä asiaan? Muut allergiat ovat helpottaneet, tänä vuonna ei ole laisinkaan oireita siitepölyistä vaikka tavallisesti olen ollut ihan tukossa.
 
miss_piggy
Täällä on tältä erää helteet ohi, ilma viileni tosi paljon ja nyt on vaan jotain 13-15 astetta lämmintä, harmaata ja tuulee. Sai pojalle laittaa vaunulenkillekin kunnolla päälle. Eilen oli vielä jotain +27 astetta ja poika pärjäsi pelkällä shortsiasulla koko päivän.
 
Täällä +10 ja vettä sataa.. en oo helle ihminen mutta ei tämäkään mukavaa ole, huoh :D fleecepuku alkaa käydä jo pieneksi, pliiiis lämpimät ilmat, tulkaa takasi niin ei parin kylmän päivän takia tarviis mitää uutta alkaa ostaa...
 
CaDi
Täällä sataa ja ukkostaa! Sisällä lämpötila 27 ja ulkona 26 astetta. :D et täällä kyllä tarkenee. Ollaan oltu vaan vaippasilteen koko päivä. :D Tällä hetkellä koko perhe seurataan jääkiekkoa. :)
 
Piggy- pidätkö sortsi asua kans ulkona? Miten saat auringolta suojattua? Ideoita kaivataan...

Puuh, kävin koiran ja Leon kanssa tänään kahdesti Helsingin rajasaaressa (koirien uimasaari), siellä oli ihanan viileetä. Meillä kans 28 astetta sisällä... 2 tuuletinta ja läpiveto.

Ostin 2 vai 3 viikkoa sitten pojalle kevättakin, heti kun olin sen ostanut niin ilmat lämpeni.. Ja sehän ei enään mene syksyllä.

Leo ei vieläkään juurikaan helmistimestä välitä, mutta pehmolelut on nyt in. Ne on niin hyvän maksusia!
 
Jos ollaan autoilemaan lähetty ja ollu esim.just tollanen shortsiasu, niin on pantu harso "peitoksi".

Suomen peliä ruetaan jännäämään täälläkin.. kun lapsi nukahtaa, niin taitaa mamma korkata lonkeron tai toisenkin, saa isi sitte tarvittaessa vauvaa hoitaa jos kesken uniensa heräilee.. ;)
 
miss_piggy
margareta, poika on ollut ulkona vaan vaunuissa tuolla shortsiasulla, tai esim. eilen kun käytiin yhdessä vohvelikahvilassa, niin istuttiin ulkona sellaisessa varjoisessa paikassa, ja poika oli mulla sylissä. Auringossa en ole uskaltanut pitää. Ja vaunuissa mulla on sitten ollut harso tai sellainen ohut pyyhe "suojana", joka on ollut toisesta päästä kuomussa kiinni ja toinen pää työntöaisassa, niin tuli sellainen katos jonka alla ilma kuitenkin kiersi :) Meillä kun ei ole ilmastoituja vaunuja tai sellasia luukkuja mitkä sais auki.
Niin ja vaunuissa sitten oli vielä sellainen vauvan pussilakana jonka laitoin välillä vähän suojaksi jalkojen päälle kun ei pojalla ollut edes sukkia jalassa helteellä.

Poika on oppinut kääntymään selältä mahalleen :heart: Jätkä oli tänään aivan innoissaan tuosta uudesta taidosta, mutta ei vaan oo vielä hokannut, että kuinka sitten käännytään takaisin mahalta selälleen tai edes kyljelleen :D Äiti joutui vähän auttamaan asiassa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Täälläkin sää viileni melkoisesti. Eilen oli niin kuuma ja aurinkoinen päivä ja oli ihana olla lyhyessä kesämekossa, tänään vedin pipon päähän lenkille mennessä. Eilen poika oli body päällä ulkona varjossa jonkun aikaa. Vaunuissa nukkui harso jalkojen peittona.

Onko kenelläkään kokemusta Tula-kantorepusta? Harkitsen ostoa, olis kätevä reissuissa kesällä. Meidän eka pitempi reissu on parin viikon päästä. Suuntaamme Helsinkiin lentäen. Jännää, pojan eka lentomatka. Pari yötä ollaan reissussa. Tulevalla viikolla lähtään mökille ekaa kertaa. Automatka on vajaa pari tuntia. Ihana lähteä pitkästä aikaa mökille ja aloittaa vauvan kanssa mökkeily, tulemme nimittäin viettämään siellä varmasti paljon aikaa tulevaisuudessa.
 
miss_piggy
Täällä oli jo jotenkin toinen levoton yö putkeen, syötiin klo 24, 02:30 ja noin klo 05, poika ähisi ja öhisi koko yön ja itkua tuli ennen kuin ehdin tissittää. Tää väsymys senkun vaan kasvaa.. Saa nähdä ottaako meidän 2kerran syöttö yöllä-rytmi nyt takapakkia kun meni 5 yötä ihan hyvin..
No tänä aamuna poika on sitten vajaan puolentoista tunnin sisällä kakannut jo 5 kertaa! Tiedä sitten oliko jotain masuvaivoja vai mitä, mutta aamu alkoi sillä, kun sain pojan yöhaalarin ja kaikki petivaatteet hinkata osittain sappisaippualla ja laittaa pesukoneeseen kun oli tullut köntsät jotka sitten oli vaipoissa levinneet sen verran, että oli imeytynyt pojan alla olleisiin petivaatteisiinkin.
 
Täällä yö meni taas kahdella syötöllä, klo 00.30 ja joskus 4-5 välillä. Poika onneksi nukkui hyvin. Illalla nukahti hieman ennen puoli kymmentä ja aamulla heräsi puoli 8. Äsken sitten otti vielä tunnin tirsat.
Meillä on ilmeisesti tiheän imun kausi päällä, sen verran tiheästi sälli tissillä roikkuu.

Tänään tuossa aamulla kun poika istui sylissä, totesin ettei meillä enää ole pikkuvauvaa. Toinen on niin iso ja jäntevä nuori herra. Ikääkin tänään jo 3 kuukautta! :heart:

Kohta mennään tuohon omalle pihalle hengailemaan, josko poitsu nukkuisi hyvät päikkärit vaunuissa. Nyt kun vielä tänään saadaan nauttia lämpimästä kelistä ja auringosta. :)
 
Meidänkin ihana pojan pallero tänään 3kk! Ja miten hurjasti hän onkaan kasvanut! :)

Heräilee yöllä syömään, mutta en ole kokenut sitä ollenkaan hankalaksi. Nukahdan itse niin hyvin heti syötön jälkeen (aikana?). Parina iltana poika mennyt nukkumaan jo klo 22. Se on hyvä se! Heräilee sitten aamulla puoli kymmenen aikaan.

Meillä helteellä ollut pojalla shortsipuku tai lyhythihainen body. Auringosta on kuitenkin pidetty pois tai suojattu esim. harsolla tai huivilla.

Minä kokeililn Tulaa ja totesin sen todella hyväksi. Hinta vain hirvitti (120e), eikä käytettynäkään oikein löytynyt. Ostin sitten käytetyn Manducan (30e). Hyvä sekin. Ottaisin kuitenkin ehdottomasti Tulan hienolla kuvioinnilla, jos hinta ei olisi este.

Muistakaa kaikki juoda helteellä reippaasti vettä!
 
miss_piggy
Täällä tullut tänään jo varmaan 7-8 kakkaa, soitin neuvolaankin niin sanoivat että voi olla joku bakteeri ja vähän pojalla jotain mahatautia, että seurailla tilannetta ainakin huomiseen ja jos tuntuu ettei mene ohi niin sitten lääkäriin.
Poika on kuitenkin ihan hyväntuulinen, ei itke ja ruoka maistuu, mutta kakkaa vain turisee välillä :) Ja joka kerta se ei edes ole ollut iso, vaan on saattanut tulla ruokalusikallinen sellaista vähän limaista, vihertävää ja ryynimäistä...
Äsken vaunuteltiin kauheassa tuulessa ja vesisateessa kauppaan hakemaan lisää vaippojakin kun ei tiedä monetko köntsät vielä tulee.
Sanoi myös neuvolasta, että kannattaa vain antaa nyt vähän useammin maitoa, ettei poika pääse kuivettumaan.

Meidän poju on jo 3kk ja 2 viikkoa + pari päivää :) Ihana kun oppi eilen tuon selältä mahalle kääntymisen taidon :D
 
Sunya Kiva kuulla, et tykkäsit Tulasta. Oon kuullu siitä paljon hyvää. Ipanaisen nettikaupasta saa lainata Tulan kahdeksi viikoksi postikulujen hinnalla (8,90 eur). Tilaan sen nyt lainaan ja testailen. Jos tuntuu tosi hyvältä, ostan. Tori.fi tai huutonetistä voi saada pari kymppiä halvemmalla.

Täällä tuli pojalla kakka, jee. Enpä ois vielä vuosi sitten tuotakaan lausetta uskonut sanovani. Poika kääntyy selältä mahalleen ihan koko ajan, lattialla, sängyssä, mun sängyssä, vaunuissa...voi tuota uuden oppimisen riemua!
 
Kylläpä teki terää käydä hierojalla, pikkasen meinas olla hartiat ja selkä jumissa tuon möykyn kantelusta :) Neiti olikin sillä välin hoidossa mun isovanhempien luona. Syötin tissit tyhjiksi ennenkuin lähdin hierojalle ja tyttö jäi nukkumaan kun lähdin.. No, oven suljettuani oli neiti herännyt ja järjestänyt huutokonsertin ja oli rauhoittunut vasta kun mummu ja pappa olivat turvautuneet "ihan vaan varmuuden varalta" jätettyyn korvikepurkkiin. Neiti oli imaissut 140 ml (!!!) korviketta, eikä edes pulauttanut yhtään. Siis TUNTI sen jälkeen kun olin syöttänyt tissistä?!

Eilen illalla tyttö myös huusi (kuten yleensä joka ilta) ja tissittelin vähän väliä. Annettiin sitten korviketta 60 ml, jonka jälkeen tissille nukutus.. Vähän vaikuttais että oma meijeri ei tuota tarpeeksi maitoa kasvavalle tytölle, mutta miksi, kun lapsentahtisesti olen koko ajan imettänyt ?! Korviketta ei siis ole saanut ennen näitä kahta kertaa kun viimeksi ehkä kuukausi sitten vähän. Mietin että pitääkö alkaa tissittelyn päälle alkaa tarjoamaan lisäksi korviketta jos tyttö ei vaikuta tyytyväiseltä, vai yrittää "sinnitellä" jatkuvalla imetyksellä.. Toki nyt en viitsi nälässäkään vauvaa pitää :D Ja myös mietityttää, että alkaako vauva hylkiä tissiä, jos saa useammin pullosta.. Nytkin pientä raivoamista nimittäin imetyksessä on ilmassa, kun maitoa ei ilmeisesti lopussa enään tule tytön haluamaan tahtiin..

Onko muilla ollut samankaltaisia murheita? Syökö teidän vauvat pelkkää tissiä vai myös pullosta? Ja minkälaisia määriä teidän vauvat syö kerralla/päivässä? Toki imettävillä vaikea määriä arvioida...

Nyt (onneksi) on viileämpää eikä tarvi hetkeen hikoilla. Näyttää unet vaunussakin maistuvan hieman paremmin nyt :) Mukavaa viikkoa kaikille! :)
 
Nauttikaa te lämmöstä, missä sitä vielä on ! Mä oon yks jääkalikka täällä ku niin paleltaa :D

Meillä vauva on ruennut vähän vierastamaan. Miehen äitille itkee joka kerta, menee tosi pitkään et tottuu. Meiän äitiä, joka käy useammin, niin kahtelee kuiteski varauksella. Itkuja ja surkeita naamoja satelee myös muille kyläilijölle !

Minä en oo juuri ollenkaan imettäny, maito nousi tosi hitaasti joten kerkes tottua pulloon, rintakumilla muutaman kerran sain imetettyä. Pumppailin, mut maito loppu tosi pian. Omalla äidilläni oli maito kans riittäny sen 2 viikkoa. Harmitti, mut ei voi mitään. Tämä siis vaustauksena minean kysymykseen. Maitoo menee 120ml/krt, aamuisin pitkien yöunen jälkeen se 150. Nyt ilta-ja aamumaito on korvattu vellillä. :)
 
miss_piggy
Minä siis imetän, mutta ihan muutamia kertoja on korviketta annettu jos on ollut sellainen tilanne, että poika ollut miehen hoidossa tai esim. äitini. En muista määriä paljonko on juonut, mutta ehkä joku 90ml kerrallaan...
Kerran myös pumppailin maitoa jääkaappiin kun äiti tuli seuraavana päivänä lastenvahdiksi, en tiedä mikä siinä pumpatussa maidossa oli vikana, mutta pojalle tuli siitä jotain masuvaivoja ja älytöntä puklailua. Korvikkeista myös joskus puklausta ja mahavaivoja (piereskelyä ja puklailua) joten ennemmin menen imettämällä.

Täällä onneksi kakkailu loppunut, mutta äsken kun nukutin poikaa, niin kauheat rintaraivarit :D Rauhoittui ja nukahti sitten kun tarjosin vielä toisenkin tissin imeskeltäväksi.
 
minea- mun ymmärtääkseni ei kannata antaa korviketta jos haluat vielä jatkaa imettämistä. Imetä, imetä, ja juo paljon, muutama päivä niin pitäisi maidontulon lisääntyä. Lisäksi voi pumpata joka saattaa auttaa maidon lisääntymistä. Mutta sekin on totta ettei voi toista pitää nälässä! Meillä mennään täysimetyksellä, jos olen poissa ja pulloruokitaan niin juo 120-140 ml. Itsellä tuntunut muutama kerta että maidon määrä vähentynyt niin siihen on auttanut juomiseen panostaminen.

Täällä ilma viilenemässä, kunhan ei mene liian kylmäksi. Ihanaa jospa sais nukuttua paremmin ensi yönä kun ei ole hiestä märkä.

Meillä poika menee nukkumaan klo 19 ja herää syömään klo 3-4 ja sit nukkuu 6 josta alkaa päivän touhut. Päivisin nukkuu enään kahdet päikkärit! Tänään 9-11 ja 13.30-16 josta hereillä klo 19 asti.
 
Meillä myös raivottiin taas rinnalla. Jännä miten noi raivarit alkaa aina iltaa kohti. Yleensä hyljeksii tuota "huonompaa" rintaa, mutta tänään molemmat otti päähän. Syystä tai toisesta. Väsymystä, muttei malttaisi nukkua, maito alkaa näin illalla herua hitaammin... Kun tietäisi mistä johtuu. Se on huomattu, ettei tissiä kannata yrittää tyrkyttää väkisin.
Itse joko ns. luovutan eli jätän rinnan tarjolle ja poika saa tarttua siihen kun itse tahtoo. Vaihtoehtoisesti olen sylissä kannellen saanut imemään, samalla jotain loruja höpötellen ja lauleskellen. Välillä imetän kainalon puolelta. Kokeilen mitä mieleen juolahtaa ja yleensä poika tissin sitten kelpuuttaakin ongelmitta.
Turhauttavaa kun näitä raivareita tuntuu tulevan joka päivä enemmän tai vähemmän. Yöllä ja aamulla sekä päivällä onneksi syö tissiä mukisematta ja mielellään, mutta iltaa kohti alkaa varsinkin tuota toista tissiä hylkiä.

Huomenna aion illalla tarjota rintaa vasta kun jäbä selvästi ilmoittaa olevansa nälissään, josko välttyisi kiukulta.

Niin ja korviketta ei meillä käytetä (sitä on varuiksi olemassa muutama purkki, muttei poika ole saanut pisaraakaan korviketta pariin kuukauteen).
 
miss_piggy
Täällä on nyt varmaan tullut joku tiheän imun kausi kun yöt on menny taas ihan pipariksi. Tai jotain on tapahtunu..Taas joutui imettää 4 kertaa yöllä kuten myös toissa yönä ja itkukitinän saattelemana. Tänään aamu alkoi muutenkin klo 06 aikaan kun poika väänsi kauheat kakat taas 2 kertaa. Käytiin pesemässä pylly ja takasin torkkumaan tunniksi.
Iloitsin vissiin turhan aikaisin siitä kun poika söi 5 yötä putkeen vain 2 kertaa yössä...
 
Täällä oli yhden heräämisen yö. Puoli kahdelta poika söi pitkään ja hartaasti, niillä maidoilla nukkui lähemmäs puoli seitsemää.

Nyt sitten yritetään päästä päikkäreille, tuntuu vaan olevan nykyään aina hirveän kitinän ja taistelun takana unille meno.

Täytyy noista rintaraivareista puhua neuvolassa huomenna. Alkaa imetys olla melko stressaavaa hommaa kun tissille meneminen on syystä tai toisesta välillä suorastaan vastenmielistä pojan mielestä. En usko, että kyse on maidon loppumisesta. Ennemminkin vain väsyneenä kiukustuu kun maito heruu hitaasti mitä pidemmälle iltaa mennään.
Ja tätähän on nyt kestänyt yli viikon. Turhauttavaa.
Tänään nyt koitan mahdollisimman tarkkaan vältellä tissin tyrkyttämistä ja pyrin tarjoamaan vasta kun poika selvästi rinnalle haluaa. Tosin äskenkin hamusi rintaa ja siihen ottaessani alkoi tappelemaan vastaan. :headwall:
Mikä kausi nyt sitten onkin menossa, voisi loppua pian.
 
miss_piggy
Päivän saldo tähän mennessä, 4 kakkaa...Äsken taas myös sohvalla pientä rintaraivaria, rauhoittui kun annoin toisenkin tissin vielä mussutettavaksi. Pelottaa vaan että tämä mun yliväsymys saa pian maidontulon loppumaan. Olo on vähän samanlainen kuin yövuorojen jälkeen aikoinaan..
 

Yhteistyössä