Helmikuun helmet 2014 *helmikuussa* - meidän kuukausi!

On esikko kunnossa nyt, opettajan onneksi. Tiedän olevani kauhee hormoonihirviö tässä tilassa joten en pyyvelly anteeksi sitä hysteeristä itkua ku soitin koululle ja tiukkasin mitä on tapahtunu perjantaina. Meni siinä koko päivä pilalle kyllä ja ku oltiin kotona tajusin että oon syöny ainoastaan aamulla pienen jugurtin mutta kummasti sitä adrenaliinilla jakso koko päivän... eilispäivän esikko olikin tukiperheessään eikä ollut valitellu mitään ja oli illankin ihan oma ittensä. Mie vaan ressannu ja yölläki pari kertaaa aina kattonu hengittääkö se...

Muuten olen tässä pohtinut nyt tätä limatulppa asiaa kun esikon aikaan synnytys käynnistettiin just näillä lukemilla 38+3 eikä mulla ole mitään käsitystä minkälainen sen pitäs olla. Aamukolmesta asti ku oon pissalla tässä rampannu on paperi pyyhkiessä vaaleenpunasen liman peitossa, yks pikkanen verihyytelö ollu joukossa... ukolle kuiten menin mainitteen että alkaiskohan tää nyt ja se on ihan ressissä :D mutta muuten vaan pientä kipuilua ja jomotusta vaan ilmassa. Pitäskö nyt ottaa imuri nättiin käteen ja katsella jos se jouduttas asiaa ;)
 
Mä tuosta limatulpasta just lueskelin eilen, että voi olla sellainen kiinteä hyytelömäinen klöntti tai juoksevampaa limaa. Kirkas, rusehtava, veriviiruinen... Eli sillä taitaa olla yhtä monta olomuotoa kuin on raskaanaolevia naisiakin. :D
Synnytys saattaa alkaa sen irtoamisesta ihan hetken päästä tai vasta viikkojen kuluttua. Joskus se irtoaa vasta synnytyksessä ja joskus se jää ihan täysin huomaamatta.

Mutta kyllä mä tuossa vaiheessa imuroisin, pesisin saunan ja kylppärin, kuuraisin lattiat... :D
 
Katrinainen, täällä myös ollut käsikipuja useamman viikon, molemmat ranteet kipeinä ja aamusin sormien nivelet ei meinaa taipua. Sormet vertyy, kun huljuttelen niitä kylmässä vedessä, ranteissa googlasin, että saattaisi olla kyse rannekanavaoireyhtymästä, mutta en ole jaksanut tehdä asialle sen kummempaa, kun kivun pitäisi hellittää synnytyksen ja turvotuksen laskun myötä..

Huomenna maaginen 40+0 ja liityn joukkoon "ei tuntemuksia, ei supistuksen supistusta"... Kyllä jännittää ja mietityttää, paljonko menee yli ja lähteekö itsestään ollenkaan käyntiin. Huh ja puh.
 
Pikainen kysymys, olen juuri petaamassa vauvalle sänkyä (äp-laatikkoa). Minkälaista peittoa vastasyntyneellä aiotte käyttää/olette käyttäneet? Onko se pakkauksessa ollut peitto liian iso pienelle? Onko joku käyttänyt unipussia?
 
miss_piggy
Nivuskivut kuuluvat raskauteen, äitiyspolilla ja neuvolassa sanottiin, että johtuu siitä kun vauva on laskeutunut ja esim. kohdun kannattimet venyy.

Liikkeiden vähyys
on myös normaalia tässä vaiheessa. Eihän sillä vauvalla enää ole tilaa tuolla pahemmin liikkua. Mulla kunnon liikkeitä ei ole tuntunut moneen kuukauteen, ja silti kaikki ok. Lähinnä tuntuu vain muljahduksina, ja sellaisina "kylkipatteina" kun kaveri tunkee jotain osaa itsestään vasten mahanahkaa :)

Jaziemily:lle vois varmaan päivittää, että kaksospojat syntyi 9.1.2014 rv 35+6, alakautta ja kaikki ok :) Ei ole varmaan itse ehtinyt käydä täällä päivittelemässä tilannetta.

Omaan napaan ei mitään uutta. Eilen illalla oli "alapää" ihan jumissa, lonkkakipuja, nivuskipuja..mutta siinäpä ne onkin nämä mun oireet.

39+2
 
Noniin eli minä taas ylireagoin ja järkihän sen sanoo, että alkaa yksiö käydä vaavilla ahtaaksi :) Mutta kun ei aina osaa aatella omilla aivoilla ;)

Minä aion käyttää ihan tuota äitiyspakkauksen peittoa kun sehän on niin keveä :) Ja siitähän voi ns. Taitella reunoja, että on semmoinen pussukka sitten :) Meilläkin pinnis kasassa ja aina kurkkaan sinne, että kohta siellä on meiän vauva :)
Huomenna ollaankin sit täysikäsiä kun poksuu vko 37 :D
 
Ällö varoitus: Täälläpä irtosi juuri kyseinen limatulppa wc reissulla (semmonen kirkas ISO lima vana/köntsä tipahti pönttöön, kun olin jo nousemassa ylös)...ukko ihan paniikiasa, ei kuulemma oo työt vielä siinä vaiheessa, että vois isyyslomalle jäädä.....heh. :) Yritin rauhoitella, et eihän tää nyt vielä mitään synnytystä tarkoita. Jännittää kyllä vähän, et mitäs jos kuitenkin.....
Rv 36+4
 
Ei oo limatulppia näkyny :D Ei esikoisen eikä tämänkään kohdalla :) Ja ei, tää ei taida ilman käynnistystä tulla, minkä laskin paskassa tapauksessa olevan vasta 10.02... Siinä vaiheessa ois rv 42+2 menossa.

Mutta mutta, muutamalla kuullostais kovin siltä et synnytys ois jo ihan alkutekijöissä, tsempit kaikille tuntemuksille!

Liikelaskentaa käskettiin miun tehä nyt joka päivä ja kirjata ylös ku on yliaikaa. Enhän puoliakaan liikkeitä sais ellen ois pitäny kättä mahaa vasten, mut sillon niitä sitte saikin ihan reilusti! Täällä on kyl niin vilkas vauva ettei mikään ihme et nlakorttiin tullu useesti 3lla plussalla vauvan liikkeet. Ekana iltana sain 34kpl/0,5h ja tokana 52kpl/0,5h!! ja meinasin et jos nyt tänään ottais täs päivällä kans laskennan ja illalla uudelleen :D

Nivuset on ihan hellänä täällä ollu jo pitkään ja nyt loppua kohden tullu vaan kipeemmäks :(

Tuosta käsien puutumisesta, mahan paino saattaa vaikuttaa myös niska-hartiaseutuun. Kuten myös ristojen kasvu. Niskajumppaa/hierontaa/lämpöpussia suosittelen kokeilemaan avuks.

Taas hirmusesti tekstiä vaikka suunnittelin taustalla vaan olevani :D Toivottavasti ei haittaa!!

TammenTirppa 41+1
 
Ai niin Maiscu! Miulle sanottiin neuvolassa et liikkeet vähenee ja muuttuu myös sen takia et lapsiveden määrä vähenee loppua kohti. Mut kannattaahan se seurailla tietty miltä siellä masussa tuntuu :) Ja saa ylireagoida tässä vaiheessa!:heart:

Tirppa :)
 
Meidän kuu onkin yllättävän nopeasti täällä! :) Pakko silti sanoa, että en ole siltikään vielä oikein sisäistänyt, että meille syntyy kohta vauva.

Täällä on kaikenlaisia tuntemuksia päivittäin. Nivuskipuja tulee sellaisina voimakkaina iskevinä ja pysäyttävinä aaltoina. Sattuu ihan todella. Ja välillä viiltää kohdunsuuta. Nämä eivät kuitenkaan ilmeisesti ennakoi synnytystä millään tavalla vaan liittyvät siihen, että vauva punkee päätään alaspäin. (?) Supistuksiakin tulee päivittäin, mutta ei kipeitä.

Vauvan liikkeitä tuntuu reippaasti. Mahassa on vähänlaisesti tilaa ja tyypin möyriminen näkyy ja tuntuu. Tyyppi on myös usein hereillä. Varmaan kerran tunnissa. Jatkuukohan sama meininki syntymän jälkeenkin?
 
Käsikivusta mullakin ollut, huomasin kun piti hieroa miestä, että kämmenet kipeytyneet. Mitään käsiä rasittavaa en ollut tehnyt. Eilen äiti puristeli/hieroi mun hermoyhteyksiä, mm peukalon ja etusormen väliä, kyynärtaitosta; teki kipeää.

Lonkat ja polvet kipeät. Sängylle jos kiipeää polvilleen, sattuu kovasti. Uskon että tämä on hermoperäistä, koska kipu ei ole jatkuvaa. Tietyissä asenoissa lonkat tulee kipeäksi kyljellä nukkumisesta ja pitää kylkeä vaihtaa kivun vuoksi. Epäilen että painon nousu ja mahan olemassa olo syynä näihin kipuihin. Otin aamulla särkylääkkeenkin.

Aamulla oli ihanaa seksiä pitkästä aikaa. :kiss:

Laatikossa nukuttamisesta ajattelin, että äp:n peiton ylimmääräinen osuus vauvan alla, loppuosa peittona. Mitään pientä peittoa en halua tuohon enää järjestää.
 
inkku90 mies rakens pinnasängyn päälle sellasen "kannen" kanaverkosta, eli sinne kissoilla ei ole asiaa. Ostin vaunuihin oravaverkon etteivät sinnekään menisi. Noilla ei ole tapana kuseksia muualle kun laatikkoonsa mutta koska ite olen kissa-allerginen niin en halua et pieni jotuu nukkumaan kissankarvojen keskellä. Nuo haluaa myös nukkua ihmisen kanssa ni pelkäisin et ne muuten tukehduttaa pikkusen, ne ei pientä liikettä nimittäin väistä ;)

Täällä kans kipuilua lantion luissa (tuntuu siltä et pimppi repeis) ja sit lonkissa on hermosärkyä. Nää pahenee kokoajan, ilman panadolia ei pysty nukkumaan, eilen jouduin kans päiväl ottaa ku pisti oikein huutamaan ku koski ni pahasti.

Vkl meni sukuloidessa, oli kyllä aika rankkaa. Tänään ajattelin työpaikalla piipahtaa, on ihan kävelymatkan päässä.

Mitään merkkiä ei olisi et vauva laskeutuisi/ synnytys käynnistyisi.

39+1 (Hurjaa, 6 pvä enään!!- paitsi et jos menee 2 vk yli ni se ois sit 3 vk..)
 
Känkkäränkkä täällä huomenta!
Pari päivää vaivannut levottomuus ja kiukkuinen mieliala vaan jatkuu...
Voisi poitsu alkaa jo syntyä. Tämän mamman olo on jo raskas, väsynyt ja turhautunut.

Taidan purkaa kiukun ja turhautumisen siivoamiseen. Taas vaihteeksi. :kieh:

Äkäpussi-Hortensia 38+3
 
Elm
Täällä myös känkkäränkkä-aamu.. Närästys, todella paha sellainen, piti puoli yötä hereillä :( Yhdessä vaiheessa tuntui jo, että pitää lähteä oksentamaan kun tuli kaikki hapot suuhun asti. Odottavan aika on pitkä, itse alan olla tän masun kanssa jo ihan valmis, vaikka täällä on moni mua paaaljon edellä..

Elm + salamatkustaja 36+4
 
Poks 39+0

Uneton yö takana. Pari päivää kärvistellyt aikamoisten harjoitussupistusten kanssa. Yhden "turhan" synnärikäynnin jälkeen sanoinkin miehelle, että seuraavan kerran lähdetään vasta kun se joutuu kantaa mut auton. Sanoi vaan että kätilöksi ei sit autossa ala :D

Limatulppaa en ole huomannut, mutta en ole sitä varsinaisesti seurannutkaan. Viime yönä tuntui kuin olisi lorahtanut lapsivettä hieman pariinkin otteeseen, mutta en osaa nyt sanoa. Liekkö toiveajattelua, kun nämä supistelut alkaa olla aika väsyttäviä jo pikkuhiljaa. Katsotaan vahvistuvatko nyt tällä kertaa, vai loppuvatko kuten aikaisemminkin. Mutta katsotaan katsotaan.

Oikein paljon onnea jo pienen nyytin saaneille!!
Ja omasta puolestani tervetuloa vaan TammenTirppa helmikuun helmien puolelle!
 
  • Tykkää
Reactions: TammenTirppa

Yhteistyössä