Helmikuun helmet 2014 *helmikuussa* - meidän kuukausi!

miss_piggy
Turhauttavaa maanantai-aamua täältäkin. Ei mitään oireita mihinkään suuntaan. Tänään oliskin taas neuvola klo 13. Tulis edes harkkasuppareita jo pikkuhiljaa tai ihan niitä oikeita, mutta eipä vaan näytä tulevan :D Saa nähdä paljonko menee yli lasketun ajan. Senhän pitäis olla nyt perjantaina...

39+3
 
Täälläkin vähän kiukkuinen aamu ja yö. Koko yön nukuin tosi huonosti kun ei asentoa löytynyt sitten millään. Jatkuva jano ja pissalla ramppaus alkaa jo veetuttamaan. Argh. Nyt sitten aamuisin on kokoajan ihan hirveä nälkä, yököttää ja pukkauttaa, mutta ei oikein saata syödä mitään "raskasta" eikä yhellä jogurtilla paljon pärjäile :/ No nyt on karjalanpiirakkaa uunissa, että josko ne menis alas. Tosi rasittavaa tämmöinen.
Nyt sitten myös vasemmalla ylämahalla välillä ihme kipuilua, että en tiiä mikähän siinäki sitte on. Huoh. Huomenna neuvolaan antamaan streptokokkinäyte, koska lääkärikäynnillä lääkäri unohti? ottaa sen näytteen ja oli vielä neuvolalle väittänyt, että se on ottanu sen näytteen :D Hohhoi. Mutta täällä se ainakin on pakollinen ottaa ja hyvä, että nyt kuitenki sen ottavat.
 
Nivuskivuista, itsellä alkoi viikko ennen synnytystä todella kovat nivuskivut ja välillä tuntui todella inhottavalta kävellä.

Limatulpasta, mulla lähti pikku hiljaa limatulppa ulos noin 6 päivää ennen synnytystä. Luulin ensin, että oli vaan runsasta valkovuotoa. Mulla limatulppa oli venyvää ja kirkasta. Ennen h-hetkeä joukossa oli myös vähän vaaleanpunaista limaa, kun pyyhkäisi.

Tässä vähän kertomusta synnytyksestä elikkäs tosiaan tota limatulppaa irtoili noin viikko ennen ja luulen, että lapsivettä myös tihkui pari päivää ennen. La-su välisenä yönä klo 1 meni pieni liraus vesistä. Soitin synnärille ja kysyin onkohan lapsivettä ja käskivät olla rauhassa kotona ja kattella tilannetta ja seurailla kastuuko side. Klo 3 päätettiin lähteä sairaalaan ja siellä tehtiin testi oliko lapsivettä ja kyllähän se oli. Tän jälkeen mut siirrettiin osastolle ja mies passitettiin kotio. Klo 5 meni loput vedet ja kuulin oikein kun kalvo "pamahti" rikki. Sit makoilin ja koitin nukkuu osastolla kunnes klo 7 alko supistelee ja siinä 7.20 alko tosi kovat supistukset. 7.40 sit sanoin, että nyt on kyllä ihan jäätävä olo ja painon tunne ja sit äkkiä tehtiin sisätutkimus ja kaikki paikat auki. Siitä ne vei mut sit sängyllä synnytyshuoneeseen ja 8.17 syntyi tyttönen. Mies ehti just paikalle, kun pää oli tulossa ulos. :D Olin kuvitellut mun synnytyksen vähän erilaiseksi. Sellaiseksi, että mies on siinä vierellä ja tukee koko ajan.. Tulipahan koettua synnytys ihan luomuna ilman mitään kivunlievityksiä. Ei se niin paha ollu mitä pelkäsin ja mitään traumoja ei jääny. :) Onneks asutaan lähellä sairaalaa muuten ois voinu syntyä tienposkeen, jos ois pidempi matka ollut ja oltais oltu kotona, kuten ohjeistivat.
 
Voi pöh. Aika tarkalleen 12h sitä limamössöä tuli o_O Mie toivorikkaasti muka moppasin eilen lattiat ja pesin kylppärin niin ei muuta tullu ku kauhee hiki :D illalla ennen nukkumaan menoa supisti sit viis kertaa niin että selässäki tuntu. Ukko on ihan hermona, soitti aamulla heti kasin jälkeen että hån tulee viemään pojan kouluun että lepää sinä vain rauhassa :D en oo kyllä ikään nähny sitä nuin hermostuneena mistään... pari laatikollista kirjoja tossa pakkasin ja suunnittelin jos matot kaivais silleen esille varastosta et vois ne pesulaan heittää nyt ennen muuttoa ku esikko perjantaina yrjös sen viimisenki ison olkkarin maton meiltä ;(

Poitsu tuntuu masussa ottavan ihan rauhassa, mitä nyt välissä oikoo kinttujaan mun keuhkoihin ja kylkiluihin. Mullakin ollu tänä aamuna joku "pakko syyä jotain koko ajan" vaikka ei varsinaisesti mikään nälkä olekkaan... muuten kyllä tuntuu höpöltä ajatella etten oo ennen ollu näin kauaa raskaana :D

EMY06 ja Möykkis 38+4
 
Onnea Ennuliini! Tulipa vauva vauhdilla. Oliko ensimmäinen?

Valittelin joku aika sitten jatkuvaa runsasta valkovuotoa. Hiivatesti näytti negaa, mutta lääkärin mielestä oli aivan selvä hiiva ja hiivahan se! Ainakin hiivakuurin jälkeen tuli suuri helpotus ja vuoto väheni ihan normaaliksi. Eli eipä lorahtele enää pitkin reisiä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ennuliini
Vauva tuli tosiaan vauhdilla ja oli mun ensimmäinen. Viikkojakin oli vain 34+4, kun syntyi. On tullut selkeesti äitiinsä, kun oli kiire maailmaan. :D Harva ensisynnyttäjä varmaan kokee syöksysynnytystä. Jos toisen mukelon hommaan, niin pitää kyllä olla varuillaan, jos yhtä nopeesti ja aikaisin putkahtaa maailmaan.
 
Onnea Ennuliini! Olipas nopea synnytys! Kiva kuulla, että sulle jäi positiivinen olo siitä. Nyt on jotenkin itellä semmonen olo, et en halua kuulla mitään kauhukertomuksia tai negatiivisia pelotteluja vaan hyviä, positiivisia juttuja synnytyksestä. Muuten alkaa pelottaa. Jännittää jo niin pirusti!

Eilen illalla supisteli tunnin ajan 10 min välein ja ihan napakasti, ekaa kertaa tunsin kipua supistuksen yhteydessä. Olin ihan mielissään, et kerrankin tunnen jotain! Lähin sitten iltakävelylle 30 min ja sen aikana supisteli, mut kotia tultaessa kaikki loppui ja olo normaali eikä enää mitään tapahtunu sen jälkeen. Menkkajomotteluja aina ajoittain ollut, mut tänään ihan perus päivä, ei mitään tuntemuksia.

neuvolassa kävin ja kaikki ok. Terkkarini totesi, että raskaus ei näytä rasittavan mun kroppaa ollenkaan! Verenpaineet 107/74, pissa puhdas. Sykkeet hyvät vauvalla. Pää ei hänen mielestään ollut vielä kiinnittynyt, mutta on laskeutunut viime viikosta alemmas.

Tsemppiä kaikille! Ei oo enää ku loppusuora ja kohta ollaan vauvojemme kanssa kotona!
 
  • Tykkää
Reactions: Ennuliini
miss_piggy
Neuvolassa käyty. Täti oli sitä mieltä että saattaa mennä yli lasketun ajan kun mulla on epäsäännölliset kuukautiset ilman hormonilääkitystä. Silloin kuulemma monesti menee yliaikaiseksi :( No, ensi maanantaina taas uusi neuvola, silloin mulla myös 40+3 jos ei sitä ennen ole mitään tapahtunut. Jos menee yli noin 10 päivää lasketusta ajasta, aletaan vissiin käynnistämistä suunnittelemaan... Ja ensi viikosta alkaen pitää käydä neuvolassa sitten kaksi kertaa viikossa...

Vauva on laskeutunut tosi alas ja terkka suosittelikin tekemään kävelylenkkejä, jos kroppa tajuais niitä supistuksiakin alkaa kehittelemään, kun mitään ei kerran tunnu. Painoa tullut viikossa 1kg lisää, mutta on kuulemma normaalia tässä vaiheessa. Sf oli jotain 26-27cm, painoarvio käsikopelolla 3700g. Jotenkin en vain tuohon käsikopelo-arvioon usko kun ultrassa se oli kaksi viikkoa sitten noin 3200g. Toivottavasti ei paljon tuosta enää kasva, en halua pukertaa alakautta mitään jättiläistä!

39+3
 
miss_piggy elä vielä huolehdi :) Nyt lenkkeilet oman kunnon mukaan ni jospa se tajuais sieltä omikseen tulla pois :) Uskoisin näin!
Mulla jännittää ihan hirveesti perjantain kokoarvio, että millainen jättiläinen täällä kasvaa. Hui. Huomenna sinne neuvolaan antamaan sitä näytettä. Evvk.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Jännä tuo lenkkeily, kun mun ainoa aktiivinen juttu arjessa on ruokakaupassa käyminen pari kertaa viikossa/muissa kaupoissa/kirppiksellä. Autolla välimatkat. Ja todellakin polvet on kipeät, kosketuksessa viiltävää kipua, polven alla ulkosyrjällä ja koukistaessa levossa. Eli en lähtisi edes lenkkeilemään. Edes kotitietä en ole kiertänyt. Onneksi ei ole omaa koiraa :D

Tänään olen ollut väsynyt. Kävin antaa verta rh neg 3-näyte testiin labrassa. Kirpparilta vaatteita lapselle 17e tuhlasin. Nukuin klo 14-17.30 välisen ajan päikkäreitä, makaronilaatikon teko taisi väsyttää liikaa :D

Nyt kauppaan miehelle seuraksi, täytyy ostaa maitoa.
 
Me lähettiin tänään miehen kans kävelylle ilmojen lauhtumisen kunniaksi.. Alkumatkasta vetäsin sitte tyylikkäät mammakilarit jostai mitättömästä jutusta ja käännyin takasi.. Sen 500 metriä mikä kotiin oli, menin suunnilleen puoljuoksua.. tai siltä se ainaki tuntu :D sillä sain sitte jopa muutaman pienen ja pari isoa supistusta aikaseksi !
 
miss_piggy
Musta jopa tuntuu ihan hyvältä ku käy vähän kävelemässä, siis tuntuu jotenki että vetristää ainaki vähän noita jalkoja ja auttaa noihin nivusissa tuntuviin liitoskipuihin. En kyllä usko että mulla tää kauheasti menee yliaikaiseksi, koska itehän tiedän hedelmöityshetken kellon tarkkuudella, kun tämä raskaus kuitenkin alkoi clomeilla :D
 
Vähän alle 45 min lenkin kävin tekemässä, jos vaikka auttas jotain :D Tuskin. Kauemmin en jaksanu si olla, ku menin jonku ihme mettäreitin ni maasto oli niin vaikeesti käveltävää, että tuli ihan hiki :p Si tulin kotiin ja rupesin väsään sämpylätaikinaa. Nyt se tuol kohoo ja leipasen ne viä tässä illalla.
Sämpylöiden jälkeen jos ottas kuuman suihkun ja menis siitä si pikkuhiljaa nukkuun.

Huomenna ois neuvola. Tänään sain Tayssista kirjeen, että perjantaina ois aamusta yliaikaiskontrolli. Siellä ultrataan, otetaan käyrää ja katotaan mikä tuol on meininki. Pari tuntia siihen pitäis varata. Eli se ois sitte ohjelmassa loppuviikosta ellei tytsy tuu ennen sitä. :popcorn:

Mullaki ollu tässä pari kiukkupäivää. Ärsyttää ku kaikki pienet asiatki kiukuttaa, mut mitään sille kiukulle ei voi tehä :D Hormoonit :headwall:

41+1
 
Lueskelin suurta äitiyskirjaa. Keskimäärin ensimmäinen raskaus menee 8vrk lasketun ajan yli. Et sillee....

Mies oletettavasti vatsataudissa, vatsakipua, kuumetta ja oksennellut 40-50 krt... Toivon ettei olisi sen vakevempaa, huomenna ois lääkäriaika. Jos vatsatauti ni toivon hyvin hartaasti ettei se tartu muhun! Sitä joutuu kuitenki hyvin herkästi tippaan/ osastolle jos tässä vaiheessa raskautta jos kovaankin tautiin sairastuu. Elän toiveessa et oon sen verran terveyskeskukses tautejen kaa ollut tekemisissä töiden puolesta että vastustuskyky toimis. Toinen huonenaihe, mitä jos synnytys alkais nyt, sillohan mies ei sais tulla synnytykseen mukaan! Apuva.

Alkaa tää mamma olee aika turvoksissa, huomaa varsinki naamasta ja sormista... Ei viel paha, ei tukkijalkoja tms, mut silti. Ei kiva.
 
Turvotusta täälläkin havaittavissa. Käsissä pahinta, viime yönä piti ottaa Panadolia kun kädet oli olkapäistä asti niin kipeät, ettei saanut nukutuksi. Jalatkin kipuili. Naamakin on aamuisin (ja kaiketi ihan ympäri vuorokauden) turvoksissa. Onneksi ei enää montaa viikkoa jäljellä tätä olotilojen kirjoa. :)

Olin yöllä vessassa käydessä havaitsevinani jotain kirkasta limaa paperissa pariin otteeseen, heti heräsi toivo limatulpan irtoamisesta. Menkkajomotusta nyt heti aamusta lähtien.
Illalla Ensio jyräsi taas tietään alaspäin ja oikea nivunen oli kovilla, välillä kipu säteili jälleen oikein tymäkästi oikeaan sisäreiteen. Yöllä supisteli muutamaan otteeseen, muttei kipeästi.

Aamupäivällä neuvolaan. Toivottavasti sf-mitta ei ole enää kasvanut!

Hortensia ja Ensio 38+4
 
Viime yö toi tullessaan kivut. Selkä on "tulessa" ja sisäreidet, nivuset ja tuo "värkki" itsessään kärsii hirveästä pakotuksesta. Liikkuminen on tosi hankalaa. Näinkö ne sitte jysähti nuo kivut päivää ennen la:ta ? :D Huomenissa ois tiedossa neuvola, vaikka kuinka tätille viimeks vannotin etten minä enää tuu :D
 
Onneks oli neuvola tänään. Aamulla tuli sellanen verinen pieni hyytymä. Samanlainen mitä yleensä tulee menkkojen aikaan. Ei mielestäni (vaikka vähän toiveita elättelinki) eikä neuvolatädin mielestä ollu limatulppa, koska oli niin pieni hyytymä ja ihan siis tummanpunainen. Jos ois ollu limatulppa ni se ois sellanen peukalonpään kokoinen ihan tulppa. Kävin taas pissalla ja mukana tuli ihan hailakkaa vaal.punasta, mutta ei hyytymiä, ihan ihan pientä limaa vaan.
Vauvan sykkeet hyvät (140) ja vaihtelevuus hyvä, eikä neuvolatäti ollu huolissaan tuosta hyytymästä, mutta käski seurailla olotilaa ja vauvan liikkeitä. Vähänkin jos tulee omaan tai vauvan tilaan muutoksia, ni sit vaan näytille sairaalaan. Ollaan kuulemma nyt niillä viikoilla, että liian herkästikkin saa soittaa/mennä käymään.
Eilisen lenkin jälkeen alapäätä vihloi ihan kunnolla ja likalla oli sellanen parin tunnin jytä menossa.

Perjantaina tosiaan se kontrolli ja ens viikon ma tai ti käynnistellään jos ei sitä ennen tuu. Uutta neuvola aikaa en enää saanu :)

Nyt vaan täytyy seurailla jokaisen vessakäynnin jälkeen tuota paperia :D

41+2
 
Neuvolassa käyty. Kaikki ennallaan ja mallillaan. Mikä parasta, meikäläisellä paino noussut viikossa huikeat 87 g! :D

Sf-mitta pysynyt samana, eli 32 cm. Jes! Sykkeet vauvalla siellä 130-140 välillä. Tarjonta edelleen sitkeästi rt, kuulemma hyvissä lähtöasetelmissa, mutta "vielä ei ole aika".
Kuitenkin lähtö saattaa tulla periaatteessa ihan milloin tahansa, tuskin kuitenkaan nyt ihan näillä näppäimillä, luulen minä.

Kutinoista puhuttiin ja käski seurata tilannetta. Jos vielä yltyy ja menee uudelleen pahaksi, tsekataan maksa-arvot verestä ihan varuiksi.
 
Neuvolassa käyty myös :)

Rr ok, hemoglobiini otettiin toiveestani 132, paino 68,4 -> 81,4 kg nyt. Pissa ok, sf alakäyrää 30cm, sykkeet 140 molemmin puolin, rt ja hyvin alhaalla. Ei turvotusta. Otettiin steptokokkinäyte.

Muuten ok olo, mutta eilen 2 x ripuli, ja tänään myös jatkuu :D (olisi kivaa jos ennakoisi syntymän hetkeä, ettei menisi yliaikaiseksi) Pissalla ravasin viime yön, heräsin ja hyppäsin sängystä vessaan. Harvakseltaan kireyttä alapäässä yms. tunnetta.

Eilen illalla mies hieroi mun alaselkää, oli kyllä ihanaa! Tuota haluan myös synnytyksessä. Hieroi/painoi/siveli koko selän matkalta, istuin selkä eteenpäin taivutettuna.

Juteltiin hieman "infosta", jota ei sitten ole, ei mitään monisteita :D Eli ainut mitä saa on maksullinen synnytysvalmennus sairaalassa, jota emme halua/näe tarpeelliseksi. Olemme toki tutustuneet sairaalan tiloihin etukäteen. Tiedämme mistä kävellä sisään ja miten.

Kysyin myös edellisestä ultrasta, ja selvisi ettei alatutkimus ole tarpeellinen (edes koko raskaudessa) jos ei ole synnytyksestä ennakoivia merkkejä. Esim supistuksia. Eli siksi ei tutkittu viimeksi. :) tutkittu multa rv 15 (neuvolalääkäri) ja rv 27 (hain sairaslomaa neuvolassa)

Huomenna 37+0!!

N-Täti sanoi että jos vedet menee, (matkaa synnyttämään yli 1h) tilata ambulanssi tai matkustaa kylkiasennossa sairaalaan. Arvaan kyllä että menee yliaikaiseksi ja joudutaan käynnistämään, koska olen niin rauhallista tyyppiä ;)

ps. Porkkanasämpylätaikina on hyvin kohonnut, leipomaan!
 

Yhteistyössä