HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Onnea Pinkille vauvasta:heart: Täälläkin on oltu hengessä mukana.

Viiville piti sanoa, että seuraava synnytys ei välttämättä mee saman kaavan mukaan! Mullahan 2 ekaa oli ihan samanlaisia (vedet meni ja vuorokauden päästä käynnistettiin oksitosiinilla), mut kolmas sitten syntyikin ihan omilla suppareilla ja vedetkin meni just ennen kuin aloin ponnistaa! Tsemppiä sulle kuitenkin tähän loppuun:)

Bettis(kö?) kysyi geenien vaikutuksesta synnytysajankohtaan. Meillä ei ainakaan oo pitäneet paikkaansa. Mun äiti on synnyttänyt kaikki 5 lastansa noin 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen ja mä oon synnyttänyt omani 3 kpl 38+6-40+4.

Neiti-81 Ihanat kärryt! Mä oon kyllä kade sulle, oon aina halunnut kaksosia:D Vaikka varmasti rankkaa tuleekin olemaan, kun tämänhetkinen kuopuskin sulla vielä vauva, tsemppiä:hug:

MrsR Varmasti voit ottaa jo normi-pikkarit laitokselle kotiutumista aatellen. Mä en oo näiden 4 raskauden aikana ikinä käyttänyt edes mitään muita:) Tulehan sitten kertomaan poli-kuulumiset!

Rokotukset otetaan täälläkin. Tuskin kuitenkaan noita "uusia". Pneumokokkia voisin kyllä harkita, kun esikoinen sairasti 6-vuotiaana pneumokokin aiheuttaman keuhkokuumeen kaikkinen lisukkeineen ja oli kyllä "kuoleman kielissä". Onneksi kuitenkin toipui hyvin!

Unipussin sain serkulta, katotaan tuleeko käytettyä. Aiemmin ei ole ollut. Vauva tulee kuitenkin kainaloon nukkumaan. Kantoliina on ollut kaikkien kanssa kovalla käytöllä, tulee varmaan nytkin.

Uskallatteko te muut jo ajatella, että se vauva ihan oikeasti on tulossa kotiin asti? Kun mulla on vieläkin sellainen olo aina kun puhuu vauvasta tai laittaa vauvan tarvikkeita paikoilleen tms. että kuitenkin jotain sattuu joko mulle tai vauvalle:| Nyt se pelko ei ole onneksi niin paha kuin viime raskaudessa, mutta harmillista silti. Toivotaan, että kaikkien vauvat ja äidit pääsisivät synnytyksen jälkeen ehjinä kotiinkin:)

kiikkalainen 36+5
 
Onnea pink89!!! :heart:

Sen verran vielä synnytyksestäni:

Kävin äsken tuolla neuvolassa, ihan normikäynti siis, täti oli ihana!
Hän sanoi että nyt unohdetaan oma synnytyssairaalani ja tehdään niin että merkataan naistenklinikka synnytyssairaalaksi ja hän laittaa sinne oman lähetteen jossä hän itse on kirjoittanut syitä jonka takia hän suosittelee meille sektiota, tai edes jotain muuta tapaa synnyttää turvallisesti. Hän ei tykkää kanssa yhtään Lohjasta. Joten pieni toiveenkipinä on että vauva saatas mun toiveiden mukaisesti tulemaan maailmaan..

painoa oli tullu ruhtinaalliset 200g/2 vkoa
rr 117/71
sf 36!!!!! (aina ollu iso, mutta tää taitaa olla näille viikoille enkka =D )
hb 124(129)
sykkeet 160-> ja sitten 130 pintaan..
Ei ole vielä kiinnittynyt, täti tunsi että jos kääntäs vähän niin tilaa olis kuperkeikalle.. =)

hyvää perjantaita kaikille masukeille
ps. voisin perustaa meille FB-ryhmän( suljetun) jossa voitas tutustua, koska olen ryhmässä jossa on viime vuonna syntyneet marraskuussa ja ryhmä on ihana ja kannustava!!(useasti apua saaneena ja tukea löytyy) Jos meitä löytyy tälläiseen laittakaa yv:tä.
 
Ihan aluksi IISOT ONNITTELUT PINKILLE :flower:

Neuvolasta kotiuduttu ja ohjeiden kanssa, että jos olo viikonlopun aikana yhtään huononee, niin yhteyttä sitten synnärille. Verenpaineet olivat pikkasen koholla ja turvotusta on valtavasti ja ihan joka puolella kroppaa! Mahakin on kuulemma aikas löllö... Muuten ei ollut mitään ihmeellistä, maksa- ja sappiarvoja seuraillaan nyt viikottain (onneksi ei oo sitä piikkikammoa!) ja ensi viikolla on sitten lääkäri. Sf mitta oli tippunut keskikäyrän alapuolelle yläkäyrältä, mutta onpa mulla mahakin jo selvästi laskeutunut. Ja vauvan pää on niin syvällä lantiossa, että se ei sieltä pois tule kuin synnyttämällä =) Se SAGA-testi alkoi nyt yhtäkkiä, kun siitä ei ollut vieläkään mitään puhetta, että otetaankohan täällä sitä ollenkaan.. Kun olisin nyt siellä vamppyyrillä menossa joka tapauksessa maanantaina käymään, niin olisin senkin voinut samalla antaa...

Rokotuksista oli puhetta neuvolassakin jo muutama viikko sitten, kun halusivat tietää tarvitseeko meidän jälkikasvu tuberkuloosirokotteen. Sehän annetaan vain, jos on riskiä. Meillä kuitenkin miehen työt eivät nyt ainakaan vielä ole suuntautuneet sinne tuberkuloosialttiille alueille, niin sitä rokotetta ei nyt sitten anneta. Muuten meillä tullaan kaikki rokotteet ottamaan, osa syynä sekin, että olen itse meinannut kuolla Rota-virukseen pienenä. Varmasti, jos asuttaisiin Helsingissä tai edes seudulla, niin otettaisiin osaa noihin tutkimuksiinkin.

Mitähän muuta sitä piti kommentoida... Ei nyt taas tähän hätään muistu mieleen! Mutta tässä ne maalausohjeet Tuulikselle:

Eli ilmeisesti siinä pinniksessä on vanha maalipinta olemassa? Onko se pinninksen valmistusmateriaali puuta vai jotain puumassaa? Koska jos se on puumassaa, jonka päälle on maalattu, niin osa syytä miksi maalipinta on mennyt huonoksi/irtoilee voi olla juuri työvaiheiden väliin jättö. Joka tapauksessa, ensimmäiseksi se kaikki irtoava maali tulee saada pois ja sitten muutkin osat on hyvä hioa hienolla paperilla (karhentaa vanhan pinnan) ja sen jälkeen vielä pestä maalarinpesulla. Sitten, rippuen siitä mikä se pohja on jolle maalataan, maalataan joko tartuntapohjamaali tai jos vanha maalipinta on hyvä, niin ihan pelkkä pintamaalikin käy. Itse en maalaisi Helmi-maalilla, hyvän lopputuloksen saaminen vaatii niin paljon enemmän tarkkuutta, kuin Teknoksen uuden teknologian Futura Aqua sarja, joka on vesiohenteinen öljymaali. Sillä maalaan itse nykyään kaikki kalustemaalia vaativat kohteet. Mutta siihenkin kannattaa ostaa sitten kunnon sivellin! Ja tosiaan, hinta noille maaleille + tarvikkeille nousee helposti yli 50€, että kannattaa miettiä. Ja sitten jos se pinnis ei ole puuta niin se kannattaa ensiksi tosiaan tartuntapohjamaalata ja sitten vasta pintamaalata. Itse maalasin miehen perheessä kulkeneen perintöpinniksen. Ja vaikuttaa siltä, että tulee olemaan loistava verrattuna noihin uusiin pinniksiin. Pohjan saa neljään eri korkeuteen ja laitakin on laskettavissa. Oon ihan rakastunut! :LOL:

Mutta, tää lähtee nyt kävelemään postilaatikolle ja takaisin, sen saan sentään vielä tehdä. Muuten kun pitää ottaa kuulemma hyvin rauhallisesti... Plääh.

Keisha 36+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuuliannaliina
pink89 onnea pienestä tytöstä!!!:flower: varmasti mahtava fiilis :)) nautihan vauvantuoksusta :)

kengumamma facebookissa taitaa olla jo kaksikin ryhmää :) itsekkin kuulun niistä toiseen :)

neiti81 voi noita rattaita :D kovasti tarvitte käsiä siellä kohta. tsemppiä ja jaksamista monen pienen kanssa! Meille ei sopis noin monta pientä yhtä aikaa :) näissä kahessa on varmasti meiän elämäntyylille jo tarpeeks vaipanvaihtoa :D

rokotukset jätän rotan väliin muut pistetään, esikko sai 3 viikon ripulin ekasta rotasta ja loput jätettiin siks pistämättä joten ei enää ripulia meille kiitos :)

kiikkalainen mä pitkitän vauvan kamojen laittoja tarkotuksella, vielä on 5 viikkoa aikaa enkä mäkään jotenki viel ota uskoakseni et meille tulee taas vauva :) esikko on niin sylivauvaa ollu nyt viimisen viikon kun ollu kipeenä et syli on kyllä täällä täydessä käytössä ilman vauvaakin :)

pakkanen koiruus ei tykkää kun tassuja palelee joten joudun heittämään lenkin itekseni, mälsää!

(.)neukkakuulumisia eiliseltä jäi kasvanut sf mieleen, neljänkilon paremmalle puolelle veikkas neukkatätikin vauvan syntymäpäivän menevän joten vikaa lekuria ootan nyt päiviä laskien :) 9-päivää vielä jälellä..
taikamaailma 34+6
 
oooooooiii ihanaa pink!! Onnea tosi paljon prinsessasta! :heart: tais meijän mieskin nyt tajuta että kohta vauva tulee meillekin kun kerroin että olet saanut vauvan jo syliin :heart:

Ei jaksa oottaa että saa oman pienen prinsessan syliin! :heart:
 
Paljon onnea Pinkille perheineen :flower: Tippa tuli linssiin, sama vkotilanne ja pientä prinsessaa tännekin odotetaan :heart:

Pääsispä itsekin jo tositoimiin! Tänään lääkärineuvola, kohdunkaula lyhentynyt ja pehmentynyt ja sormelle auki reilusti, mutta vauva ei ole vielä laskeutunut. Toisaalta tekis mieli rasittaa ittiä ja touhuilla että tulis enemmän supistuksia, mutta toisaalta en haluais itteäni väsyttää jos vauva viihtyykin mahassa vielä viikkokausia...
Kipeäksi tulin tutkimuksesta, joten sohvaperunana taitaa mennä koko päivä.
 
Ihanaiset vaaleanpunaiset onnittelut Pink89!

neiti81: nuo rattaat on kyllä aivan mainiot! Varsinainen limusiini. :)

Rokotteet: esikoinen on rokotettu kaikilla normiohjelmaan kuuluvillla rokotteilla. Myös rota on saatu ongelmitta. Toisen kanssa menetellään samoin.

Tsempit kaikille, joilla tositoimet käsillä. Jännittävää seurata, kuka on seuraavana vuorossa.. =)

nessuli + nasu 34+5
 
Heippa vaan kaikille tooosi pitkästä aikaan. Jouduin joulukuun alussa sairalomalle ja pari viikkoa meni yöt valvoessa ja päivät nukkuessa ja joulu vietettiin mökillä. Sit tultiin kipeäksi ja olin hirveässä flunssassa kaksi viikkoa. Kirjoittelut ja lukemiset jäi väliin ja nyt oon saanu luettua kuulumiset ja hirveästi on tänne juttuja tullut lisää ja ihania vauva uutisiakin kuultu :) onnea kaikille pienen nyytin saaneille. Tervetuloa kaikille uusille ja hyvää tätä vuotta kaikille! Yritän kirjoitella ens kerralla vähän enemmän kun pääsen koneelle, kännykän kanssa tää on niin ärsyttävää.


Annalinnea ja murunen 37+1
 
Ekana ONNEA PINKILLE PRINSESSASTA!!! :flower: :)

Rokotteista otetaan kaikki perusrokotteet, sekä rota ja pneumokokki. Eli samat, mitä esikoiselle, jolle ei tullut muuten yhtikäs mitään yhdestäkään rokotteesta. :) En muista kuka mietti tuota MPR:ää, mutta ihmettelen itse, miksi joku jättäisi ottamatta yhden pisimpään mukana olleista rokotteista. Varsinkin kun ne taudit ei mitään simppeleitä juttuja ole, voi aiheuttaa todella vakavia jälkitauteja, hedelmättömyyttä jne, jopa kuoleman.
Lisäksi esikoiselle ollaan ottamassa nyt vesirokkorokote, kun ystäväni lapselta meinasi lähteä henki. Oli todella tuskainen ja kivulias viikon, näppyjä oli niin paljon ettei puhdasta ihoa juuri näkynyt :( Sairaalareissu tuli, onneksi toipui. En halua altistaa lastani tuollaiselle, kun sen pystyy estämään. Mutta jokainen toki päättää itse, miten haluaa tehdä.

(.) EI MITÄÄN TAPAHDU! Siis ei edes harkkasuppareita, jos en oikeasti rasita itseäni. Menee päiviä, etten tunne koko raskautta muuta kuin öisin liitoskipuina. Aika on pysähtynyt, mieli v*ttuuntunut ja olen varma, että tämä menee yliajalle kuten esikkokin. Että tällaista :D Mies raukka joutuu kuuntelemaan valituksia, mutta minkäs teet... :)

cannes ja piskunen rv 36 (POKS POKS!!!)
 
Onnea Pink! :heart: :flower:

kiikkalainen, itsellä on kyllä huoli, että pääsemmekö perheenä kotiin. En ole täällä helmikuisissa paljon kirjoitellut, mutta kerrottakoon nyt vähän meidän tilanteesta...

Eli rv32 ylimääräisessä ultrassa (neuvolalääkärin lähetteestä, suuri sf-mitta) todettiin vauvan kaulalla kasvain :( Tulossa on siis suunniteltu sektio viikkojen 38-39 kieppeillä ja vauva leikataan myös heti. Ennusteet on hyvät, mutta vielä eivät lääkärit osaa antaa kasvaimelle nimeä eli ei tiedetä onko kyseessä syöpä vai hyvälaatuinen kasvain. Onneksi Tays on hyvä sairaala ja siellä on osaava henkilökunta, ei tässä auta kuin toivoa, että meidän tyttölupaus pääsee ehjänä kotiin..

lauwra 34+3
 
Onnea Pink89!!! :heart:

Kengumammalle voimia! Toivottavasti kuuntelisivat nyt sinua ja saisit sektion!

Lauwra
lle myös paljon voimia! Toivotaan, että kyseessä on vain jokin vaarattomampi kasvain, niitäkin on olemassa! Meillä kakkosella löydettiin n. vuosi sitten (ikää tytöllä silloin 5v) ultrassa kaulalta kystamuodostelma, jota tutkittiin monet kerrat. Kyseessä on kystinen hygrooma, eli lymfangiooma, joka kiertää lapsemme kurkkutorven ympärillä. Kesällä tyttö sai kutsun magneettikuvaukseen, mutta silloinpa kystamuodostelma olikin kutistunut näkymättömiin, emmekä saaneet tarkennettua diagnoosia. Meillä on kuitenkin lähete Tyksiin voimassa ja saamme mennä sinne välittömästi uuteen magneettikuvaan, jos/kun kystamuodostelma on taas aktiivisessa tilassa. Tyttäremme tapaus on onneksi lievä laatuaan, sillä useimmiten nämä tapaukset löydetään jo sikiövaiheessa tai viimeistään synnytyksen jälkeen. Meillä tuo kasvain on vaan ollut niin pieni ja piilossa, ettei päällepäin oikeastaan ole näkynyt vasta kun viime kevättalvena, jolloin säikähdin kunnolla löytämääni outoa pattia tytön kurkunpään tienoilla. Mutta siis tämä lymfangiooma ei ole henkeä uhkaava tauti, vaan ns. hyvälaatuinen kasvain. Ainoa ongelma meillä on tuo hankala sijainti, joka aiheuttaa kystien ollessa aktiivisia tyttärellemme jonkin verran nielemisongelmia ja paineentunnetta nielussa, eli jos vielä aktivoituvat, on ne hoideltava pois joko tulehduttamalla tai leikkauksella.

Selma_ Tsempit täikarkoitukseen, meillä nyt kaksi viikkoa siitä, kun löysin noita meiltä! Hirmuinen siivous on päällä ollut siitä saakka ja vaikka mitään ei ole enää näkynyt kenenkään päässä, on silti takaraivossa olo, että joka paikassa vilisee inhottavia pikkuelukoita. (Ja tiedän kyllä faktat, mutta hyi sentään, minkä olon nuo aiheuttavatkaan!) Ja mistäpä minä tiedän kuinka monella esikoisen luokkakaverilla noita edelleen on, tartunta saattaa tulla koska tahansa uudelleen. : /

Rokotuksista: Meillä kaikki ovat saaneet rokotusohjelman mukaiset rokotteet, tosin MPR:n olen antanut laittaa vasta vähän myöhemmin kuin suosituksissa. Kuopukselle otimme myös omakustanteella Pneumokokkirokotteen, kun yksityisellä ja neuvolassa sitä suositeltiin pikkuisella 3kk iässä puhjenneen korvakierteen takia. Korvatulehduksia ehdittiin diagnosoimaan elokuusta marraskuuhun lähes tauotta, antibiootit veivät tulehduksen hetkeksi ja heti perään uutta tulehdusta. : / Rokotteen jälkeen ei ole ollut yhtään tulehdusta, ei siis vieläkään ja tyttö on nyt 2v 8kk. Joten Pneumokokkirokottelle näytän vihreää valoa tälläkin kertaa ja nythän se on ihan rokoteohjelmassakin. Rota otetaan myös, sen verran on noita isompia tyyppejä tässä talossa, etten halua ottaa riskiä, että isommat kantavat meille pienelle vaarallisia tauteja. Olen myös miettinyt vesirokkorokotetta koko lapsilaumallemme, kukaan heistä ei ole sitä vielä sairastanut. Otimme myös Turkin matkaa varten syksyllä lapsille hepatiittirokotteet (sekä A-, että B-), joiden pitäisi suojata kuulemma koko eliniän, kalliihkoksi tuli, mutta en uskaltanut jättää ottamatta.

FB-ryhmistä; Mä lähtisin myös mielelläni johonkin ryhmään mukaan nyt, yritin Maaritille joskus aikoinaan laittaa asiasta viestiä, mutta en ole saanut mitään vastausta. Ehkä se ryhmä oli jo täynnä? :( Jos jollakulla on mahdollisuus kutsua mut johonkin ryhmään mukaan, niin laittakaa ihmeessä viestiä! Olen mukana kuopuksen ajoilta (4/10) olevassa aktiivisessa Fb-ryhmässä ja se on ollut kyllä tosi ihana vertaistukipaikka! :heart:

Täällä kipeitä supistuksia tulee enemmän kuin 15 päivässä, mutta ei kuitenkaan säännöllisiä vielä. Uskalsin päästää äitini käväisemään kotonaan viikonlopun ajaksi, hän kuitenkin palaa jo sunnuntaina takaisin päivystämään tänne... No joo, ei pelkästään päivystämään, vaan auttamaan noiden nykyisten tenavien hoidossa myös, mä kun en enää kykene kävelemään edes tuohon n. 300 m päähän eskarille hakemaan kakkostamme, saati että pystyisin kuopuksen kanssa ulkoilemaan! : / Lonkat ovat siis mulla se pahin juttu, sekä supistelut, kivuttomampia tulee vähän väliä ja kivuliaita sitten useamman kertaa päivässä niitäkin. Kivuttomammatkin supistukset estävät kävelyn oikein mainiosti ja lonkkien löystymisestä johtuvat hermosäryt hoitelevat loput. Odotan siis todellakin innolla synnytystä! (Mutta ei vielä huomenna pliis, kun silloin ei ole nyt sitten lastenhoitajaa paikalla ja joutuisin lähtemään synnyttämään ilman miestä...)

Ompelukoneen ja saumurin nostatutin pöydälle tänään ja leikkelin hieman kaavoja ja kankaita. Huomenna vietän ompelupäivää! :) Pul-kangas muuttuu patjansuojuksiksi ja liivinsuojiksi, ompelen tänään ostamaani vaahtomuovilevyyn Marimekon "Muija"-kuosista kernipäällisen ja siitä tulee alakerran lipastolle hoitoalusta. Parit pienenpienet housutkin taidan ommella, tuolla ainakin olisi valmiina leikattuina muutama söpönen kankaanpala. Mietin myös äitiyspakkauksen makuupussin päällystämistä ja imetystyynyyn uusia päällisiä... Mitähän kaikkea ehdin tekemään vai makaanko vaan kivuissani koko päivän sohvalla?

Äitini muuten neuloi pikkuiselle tulokkaalle aivan kertakaikkisen ihastuttavan siksak-myssyn merinovillasta (itse en villa-allergisena voi villaisia neuloa, eikä meillä villavaatetta voi kenelläkään juurikaan olla, toivottavasti tätä pipoa voidaan käyttää...) Oranssi-tummanruskea-punainen-luonnonvalkoinen kapearaitainen ihanuus olisi nyt pikkuiselle valmiina ja villasukat samaan kuosiin tulossa myös. :) Ja tummanruskea/oranssit siililapasetkin oli mummi jo tekaissut! :heart:

Bliss ja Poikanen 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka ja Halibut
mun maha on kipeä yön jäljiltä, ihan ku ois tehny oikee pirusta vatsalihaksia... oon kyl nukkunu koko yön heräämättä :D
2 tiukkaa supparia herätessä tuli, liekö yölläkin siis supistellu?
nyt kun nous ylös ni ei kyl enää oo ku maha hellänä :D

T. neiti + masukit 35+1
 
Huomenta ihanat naiset :heart: Täällä puhuu erittäin hyvät yöunet vetaissut möhömaha :D

Siis anteeksi, mutta on ihan pakko hehkuttaa, että olipas mahtava yö :) kaksi kipeää supistusta toivotti mulle hyvää yötä ja sen jälkeen ei tullut yhtikäs mitään! Yhdellä varikkokäynnillä, joka sekin vasta kuudelta, selvisin koko yöstä! Kun heräsin, maha toimi välittömästi, kyllä tässä on tän masun kanssa oltu ihmeissään :D Ihminen on tosiaan kärsinyt 36 vuotta ummetuksesta... mutta parempi siis näin päin, hah tällä kertaa, peräpukamat so long ja hah haa, mua ette saaneet :LOL: On siis niiiiiiiin mahtava olo, niiiiiin mahtava! Josko suuri HÄN malttaisi siis tosiaankin vielä tovin :heart:

Rokottamisesta oli uusimmassa Vauva-lehdessä muuten stooria. Mä olen antanut kummallekin ne pakolliset, mutta en mitään ylimääräisiä, paitsi pojalle ja itselle otin sikalunssapiikin, luojan kiitos ei saatu siitä mitään jälkiseuraamuksia! Vaikka kuulun riskiryhmään, en ole koskaan kausi-influenssapiikkiä ottanut. Rotaa en osaa edes jotenkaan pelätä. Ja kun ei niitä sit otettu koskaan, niin enpä ole sitten rokotetutkimuksiinkaan lähtenyt mukaan. Huomio! Jos vauvalle tulee atooppinen iho, älkää sit hämmästykö, että piikeistä tuleva punoitus saattaa sitten kestää useamman viikon! Näin siis meillä...

Mukavaa lauantaita :) Olette kultaakin kalliimpia, kun tänne voi tuntojaan purkaa, mies taitaa olla kurkkuaan myöten täynnä mun raskauksiani :LOL: Lapset odottelee lauhtumista, että päästäisi luistelemaan :) Eli äiti taluttaa pikkupoikaa jäällä :)

Viivi+Tiitiläinen 37+2
 
Onnea Pinkille!!!

Lauwralle voimia ja jaksamista ja toivottavasti Kengumammaa nyt kuunneltaisiin!

Minäkin voisin olla kiinnostunut mahdollisesta facebookryhmästä, jos sellainen tulisi... Täällä on niin mukavaa porukkaa osallistumassa.

Äiti maa sinäkö tilasit Carriwelilta sen raskauden jälkeisen tukivyön? Onko jo aiemmin kokemuksia, auttaako todella? Itsekin miettinyt mutta ei voi tietää jääkö just mun kohdalla turhakkeeksi..

Bliss alpakakkalangasta olen sukkia kutonut ja sitä sietänyt ilman allergioita. Tosin luulen tän raskauden suojaavan jotenkin, kun olen myös sitruksille allerginen ja silti olen koko raskauden ahminut appelsiineja ja mandariineja ilman mitään oireita! Pitää vain toivoa että allergia olisi kokonaan hävinnyt eikä enää palaa, taas päässyt noiden makuun vuosien jälkeen..

Tänään alkaa äippäloma Tj35!

Halibut 35+0
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka

Yhteistyössä