Onnea Pink89!!! :heart:
Kengumammalle voimia! Toivottavasti kuuntelisivat nyt sinua ja saisit sektion!
Lauwralle myös paljon voimia! Toivotaan, että kyseessä on vain jokin vaarattomampi kasvain, niitäkin on olemassa! Meillä kakkosella löydettiin n. vuosi sitten (ikää tytöllä silloin 5v) ultrassa kaulalta kystamuodostelma, jota tutkittiin monet kerrat. Kyseessä on kystinen hygrooma, eli lymfangiooma, joka kiertää lapsemme kurkkutorven ympärillä. Kesällä tyttö sai kutsun magneettikuvaukseen, mutta silloinpa kystamuodostelma olikin kutistunut näkymättömiin, emmekä saaneet tarkennettua diagnoosia. Meillä on kuitenkin lähete Tyksiin voimassa ja saamme mennä sinne välittömästi uuteen magneettikuvaan, jos/kun kystamuodostelma on taas aktiivisessa tilassa. Tyttäremme tapaus on onneksi lievä laatuaan, sillä useimmiten nämä tapaukset löydetään jo sikiövaiheessa tai viimeistään synnytyksen jälkeen. Meillä tuo kasvain on vaan ollut niin pieni ja piilossa, ettei päällepäin oikeastaan ole näkynyt vasta kun viime kevättalvena, jolloin säikähdin kunnolla löytämääni outoa pattia tytön kurkunpään tienoilla. Mutta siis tämä lymfangiooma ei ole henkeä uhkaava tauti, vaan ns. hyvälaatuinen kasvain. Ainoa ongelma meillä on tuo hankala sijainti, joka aiheuttaa kystien ollessa aktiivisia tyttärellemme jonkin verran nielemisongelmia ja paineentunnetta nielussa, eli jos vielä aktivoituvat, on ne hoideltava pois joko tulehduttamalla tai leikkauksella.
Selma_ Tsempit täikarkoitukseen, meillä nyt kaksi viikkoa siitä, kun löysin noita meiltä! Hirmuinen siivous on päällä ollut siitä saakka ja vaikka mitään ei ole enää näkynyt kenenkään päässä, on silti takaraivossa olo, että joka paikassa vilisee inhottavia pikkuelukoita. (Ja tiedän kyllä faktat, mutta hyi sentään, minkä olon nuo aiheuttavatkaan!) Ja mistäpä minä tiedän kuinka monella esikoisen luokkakaverilla noita edelleen on, tartunta saattaa tulla koska tahansa uudelleen. : /
Rokotuksista: Meillä kaikki ovat saaneet rokotusohjelman mukaiset rokotteet, tosin MPR:n olen antanut laittaa vasta vähän myöhemmin kuin suosituksissa. Kuopukselle otimme myös omakustanteella Pneumokokkirokotteen, kun yksityisellä ja neuvolassa sitä suositeltiin pikkuisella 3kk iässä puhjenneen korvakierteen takia. Korvatulehduksia ehdittiin diagnosoimaan elokuusta marraskuuhun lähes tauotta, antibiootit veivät tulehduksen hetkeksi ja heti perään uutta tulehdusta. : / Rokotteen jälkeen ei ole ollut yhtään tulehdusta, ei siis vieläkään ja tyttö on nyt 2v 8kk. Joten Pneumokokkirokottelle näytän vihreää valoa tälläkin kertaa ja nythän se on ihan rokoteohjelmassakin. Rota otetaan myös, sen verran on noita isompia tyyppejä tässä talossa, etten halua ottaa riskiä, että isommat kantavat meille pienelle vaarallisia tauteja. Olen myös miettinyt vesirokkorokotetta koko lapsilaumallemme, kukaan heistä ei ole sitä vielä sairastanut. Otimme myös Turkin matkaa varten syksyllä lapsille hepatiittirokotteet (sekä A-, että B-), joiden pitäisi suojata kuulemma koko eliniän, kalliihkoksi tuli, mutta en uskaltanut jättää ottamatta.
FB-ryhmistä; Mä lähtisin myös mielelläni johonkin ryhmään mukaan nyt, yritin Maaritille joskus aikoinaan laittaa asiasta viestiä, mutta en ole saanut mitään vastausta. Ehkä se ryhmä oli jo täynnä?
Jos jollakulla on mahdollisuus kutsua mut johonkin ryhmään mukaan, niin laittakaa ihmeessä viestiä! Olen mukana kuopuksen ajoilta (4/10) olevassa aktiivisessa Fb-ryhmässä ja se on ollut kyllä tosi ihana vertaistukipaikka! :heart:
Täällä kipeitä supistuksia tulee enemmän kuin 15 päivässä, mutta ei kuitenkaan säännöllisiä vielä. Uskalsin päästää äitini käväisemään kotonaan viikonlopun ajaksi, hän kuitenkin palaa jo sunnuntaina takaisin päivystämään tänne... No joo, ei pelkästään päivystämään, vaan auttamaan noiden nykyisten tenavien hoidossa myös, mä kun en enää kykene kävelemään edes tuohon n. 300 m päähän eskarille hakemaan kakkostamme, saati että pystyisin kuopuksen kanssa ulkoilemaan! : / Lonkat ovat siis mulla se pahin juttu, sekä supistelut, kivuttomampia tulee vähän väliä ja kivuliaita sitten useamman kertaa päivässä niitäkin. Kivuttomammatkin supistukset estävät kävelyn oikein mainiosti ja lonkkien löystymisestä johtuvat hermosäryt hoitelevat loput. Odotan siis todellakin innolla synnytystä! (Mutta ei vielä huomenna pliis, kun silloin ei ole nyt sitten lastenhoitajaa paikalla ja joutuisin lähtemään synnyttämään ilman miestä...)
Ompelukoneen ja saumurin nostatutin pöydälle tänään ja leikkelin hieman kaavoja ja kankaita. Huomenna vietän ompelupäivää!
Pul-kangas muuttuu patjansuojuksiksi ja liivinsuojiksi, ompelen tänään ostamaani vaahtomuovilevyyn Marimekon "Muija"-kuosista kernipäällisen ja siitä tulee alakerran lipastolle hoitoalusta. Parit pienenpienet housutkin taidan ommella, tuolla ainakin olisi valmiina leikattuina muutama söpönen kankaanpala. Mietin myös äitiyspakkauksen makuupussin päällystämistä ja imetystyynyyn uusia päällisiä... Mitähän kaikkea ehdin tekemään vai makaanko vaan kivuissani koko päivän sohvalla?
Äitini muuten neuloi pikkuiselle tulokkaalle aivan kertakaikkisen ihastuttavan siksak-myssyn merinovillasta (itse en villa-allergisena voi villaisia neuloa, eikä meillä villavaatetta voi kenelläkään juurikaan olla, toivottavasti tätä pipoa voidaan käyttää...) Oranssi-tummanruskea-punainen-luonnonvalkoinen kapearaitainen ihanuus olisi nyt pikkuiselle valmiina ja villasukat samaan kuosiin tulossa myös.
Ja tummanruskea/oranssit siililapasetkin oli mummi jo tekaissut! :heart:
Bliss ja Poikanen 37+2