HELMIKUUN HELMET 2013 *marraskuu*

Joko teidän masuvauvoilla on ollu hikka? Meijän neiti nikottelee parasta aikaa. :D Tää on nyt toinen kerta ku tunnen hikan.

Mulla on ollu tänään joku känkkäränkkä päivä. Mies käy niin hermolle. :(

Miehen äiti kävi kylässä ja otti esikoisen mukaansa yökylään. Enpä muista millon viimeks ois ollukaan tyttö yötä poissa. Varmaan joskus kevättalvella... Mulla tulee varmaan hirvee ikävä. No aion saunoa tänään ihan rauhassa, tehdä jalka- ja kasvohoidon, kuoria ja rasvata koko kropan. Sit joku leffa ja kunnon yöunet. Huomenna täytän ja koristelen kakun ja kutsun kahvivieraita iltapäivälle. Täytän maanantaina vuosia, 23. :)

Tiistaina onkin sit taas pelottava "tuomiopäivä". Pitää käydä ä-polilla kohdunkaulan kontrollissa. Toivon todella, ettei kypsymistä olisi tapahtunut ja saisin olla kotona...

Ainiin! Vaihdettiin eilen jouluverhot ja virittelin jouluvaloja. :) Hih, oon hyvissä ajoin fiilistelemässä joulua.

Pink ja jumppaava masuasukki 26+2
Seuraavan kerran kun poksuu niin alkaakin viimeinen raskauskolmannes! :)

Hikka on näkynyt ultrassa, mutta mitään en kyllä itse tuntenut:) Etuistukka toimii turhankin hyvänä puskurina...

Jee, täällähän tosiaan onkin viimeinen kolmannes jo alkanut! Enää 10 viikkoa, ja raskaus on täysiaikainen. Odotan jo vauvaa niin kovasti (tosin saisi kyllä pysyä masussa tammikuun puolelle). Ihana hypistellä kaikkia hankintoja. Tutkittiin jo äitiyspakkaustakin uudemman kerran, ja on sekin ihana. Kolmisen viikkoa meni sen kotiin saamiseen hakemuksen laittamisesta.

Pilkku_ 27+2

Tulinpa kertomaan kuulumisia. Kirjotin äsken pitkät pätkät mutta taisi kadota bittiavaruuteen koko sepostus.

Kohdunsuun tilanne olikin eilen oletettua huonompi. Kohdunsuu ja kanava oli sinänsä pysyneet ennallaan, mutta sinne on nyt muodostunut jonkinnäköinen kalvorakko. Ts. sikiökalvot pullottaa pahasti kanavassa. Enää en saa nousta ollenkaan sängystä. En edes vessaan, suihkuun jne. Istuakaan en saa, syömisen ajaksi saan sen verran nostaa pään puoleista päätyä etten ihan tukehdu. Lisäksi tekivät jonkun tikkutestin jolla voidaan ennakoida ennenaikaista synnytystä, ja positiivinenhan se oli. Nyt mennään siis ihan päivä kerrallaan, eivät osanneet yhtään ennustaa miten pitkään menee.

Vaikka ollaan hyvässä hoidossa ja lastenklinikka tehoineen on vieressä, on huoli aivan valtava. Vauva on vielä aivan aivan liian pikkuruinen syntymään. Piti jo miehen kanssa jutella nimiasiat valmiiksi, jos tulee tilanne että syntyy ja pitää hätäkastaa.

Äitiyspakkausta haettiin 18.10, eilen oli tullut kelalta lappu et parin viikon sisällä tulee. Vaikka samapa tuo minulle nyt on koska se tulee, en kuitenkaan pääse ihastelemaan. :/

Neiti-81:n masu kyllä osaa vaihtaa kokoa. Näyttää ihan uskomattomalta tuo muutos, hassua. :) mutta tosi nätti masu kyllä.

parempia vointeja muille odottajille!

Adii 24+2

Adii haleja sinne ja pidän peukkuja, notta pieni pysyy kohdussa vielä pitkään :heart:

Niin, onhan ne kynnetkin aivan karmivaa vauhtia kasvavat ja hirmuisen vahvat. Ja muutosta ei ole kuin sen verran, että syön tuplamäärän kalkkitabletteja - eli kaikki kaksi - päivässä. :D Mulla oli silloin alkuraskauden aikana aivan järjetön teini-ikä, kun tukka rasvoittui noin 8tunnin aikana ja naama kukki kunnolla. Nyt siis vaan tuo dekoltee, joka todennäköisesti rauhoittuu heti, kun jaksaisi kuoria ja rasvata ihon kunnolla. :)

Käväistiin tosiaan siellä paikkakunnan yrittäjäjuhlassa ja olipa kyllä mukavaa - tupakkapaikan suurin puheenaihe oli kuulemma mun raskaus miehen mukaan. :D Huomaa asuvansa pienellä paikkakunnalla... ;) Ja voitettiin sitten molemmat arpajaisissa - minä sain toimistotarviketta (korjauskynää, alleviivaustussia, post-itteja, teippiä jne.) ja mies voitti 40e taksilahjakortin. :D Appiukkokin sai lounassetelin. Ei paha. :D

Pilkku_ meilläkin tuo hikka näkyi ultrassa, siitä on jopa kuvakin, mutta enpä sitä ole tuntenut - etuistukka mullakin. Onneksi monet liikkeistä kuitenkin tuntuu. :)

Äiti maa no onpa sullakin kyllä ihana masu siellä :heart:

Pink89 toivon mukaan sulla on kohdunkaulan tilanne pysynyt vähintään samana ja onnittelut muuten tulevasta lisävuodestakin :hug:

Minua alkaa jo nyt stressata ensi torstain sokerirasitus. Pöh. En tykkää yhtään. Voisikohan sitä tehdä jotenkin ilman niitä piikkejä? :LOL: Ottaiskohan jonkun hyvän kirjan lukemiseksi matkaan, ois monta monta kirjaa luettavana, muttei muka ole aikaa. :)

Koiruudetkin ovat viimein normalisoituneet, mököttivät pari päivää siitä hyvästä, kun oltiin siellä reissussa. :D Nyt siis voi painella hyvillä mielin nukkumaan, kun ei tule äkäisiä mulkaisuja enää.

Kauniita unia mammat! :)

Adii Voi kuinka kurjaa! Toivottavasti makuutus auttaa ja pääsette edes muutaman viikon eteenpäin. Onko ollut puhetta kortisoniin antamisesta? Mua jäi viimeksi vaivaamaan se etten muistanut kysyä asiasta eli tiedätkö/ tietääkö kukaan paljon ennen synnytystä kortisooni on annettava, jotta kerkeää vaikuttamaan? Esikoisen kummille aikanaan annettiin rv 34, mutta siitäkin on jo 10v. aikaa, joten en muista mitä kertoi ja toisaalta onhan ohjeistukset voineet muuttuakkin tänä aikana. Miten saat ajan kulumaan sängyssä loikoillessa? Onko huonekavereita keiden kanssa jutella?

Pink89 Onnittelut synttäreiden johdosta ja tsemppiä tiistaille. Otahan rauhallisesti... jouluvalot ja synttärijuhlat eivät kuulosta ihan kaikkein levollisimmalta olotilalta ;)

Kiitos kaikille tsempanneille. Muutaman viikon, kun tässä vielä saisi kasaan, niin sitten ei niin pelottaisi tuleva. Mutta positiivisella mielellä toistaiseksi mennään eteenpäin ja katsellaan päivä kerrallaan.

Huomenna ois sitten poksunnan paikka, asia jota nyt odottaa ihan toisella tapaa :)
Maarit ja Hattivatti 25+6

Adii Voi ei, hurjasti tsemppejä sinne :hug: Toivottavasti pieni pysyisi mahassa vielä.

MrsR Katos, onnetar on ollut suosiollinen :D Joo, kyllä kannattaa joku kirja mukaan ainakin varuiks ottaa. Mua harmittaa vieläkin, kun eka kerralla oli kirja, mut en ehtiny sitä lukemaan kun väkeä oli kun pipoa ja juttukaveria riitti. Nyt oli ihmisiä ihan hirveen vähän, ne vakkari mummutkin ihmetteli, et mis ihmiset on.. Mulla ei tosiaan ollu kirjaa ja lehdet oli vuodelta nakki..

Hikka On tietääkseni tuntunut kerran :) Muuten kyllä liikettä tuntuu välittömästi kun hetkeksikin istahtaa :) Ihan selvä tyttö :D Vaikka muutaman unen oonkin nähny, et on poika tullu.. Tosin se on kyllä vähän hämäävää (hullu mikä hullu) mutta kun on niitä "enneunia" ennenkin nähny..:whistle:
Noo, eiköhän se kumminkin tyttönen ole. Paitsi että, mä himoitten nyt twix patukoita, ja esikoisesta paksuja kit kat:tteja.. Muista tytöistä ei tämmöstä suklaahimoa ole ollut :D Ihanaa tämmönen sherloc leikki :LOL:

(.) Nyt kun tämä vauvanen ei enää vinossa ole, niin selvästi tuntee kohdunpohjan olevan aika paljonkin yli navan. Arvatkaa tippuiko taas iso kivi sydämeltä. :) Viikot ne vaan lisääntyy lisääntymistään.. Ihan huimaa tämä vauhti. Oikeesti, kohta siellä sairaalassa taas ähkitään.
Niin haluan sinne VAS:iin, siellä on vissiin joku uusi synnytystuolikin :D Kokoajan vaan lasken arvioita, et millonka vois syntyä ja millonka ei tosiaankaan.. :headwall: Ehkä kannattas vaan olla ressaamatta siitäkin, kun eipä siihen ite vaikuttaa voi. Mies heitti vitsillä, et alkuviikosta saunotaan hulluina, siivotaan ja sekstaillaan ja loppuviikosta kaikki on kiellettyllä listalla :LOL:

Nii juu ja voi apua... :kieh: Tämä mein 3v.. Lähdin illalla lasten kans viemään kynttilää haudalle. Me asutaan siis ihan kirkon ja hautausmaan kupeessa. Kävellen hautuumaalle on ehkä 150-200m.. Ja ajattelin, et äh mitään rattaita, kävelevät kyllä. Heijastinliivit päälle ja menoks. No, meno ja tulomatkan sai lähes kantaa ja kuunnella vinkua "mää haluun heti kotiin, en halua kävellä, täälä on kamalan pimeetä, en halua kävellä"... Oikee laiskamato.. :LOL:

Äiti maa & Alli 27+1

• Tykkää
Reactions: Viivi76
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa...olen kyllä juttunne lukenut lähes tulkoon kaikki! =)

Adii: Tsemppiä sinne ja toivotaan todella et saisit päiviä ja viikkoja lisää ennen kuin pikkuinen syntyy...

Muillekkin lepokäskyn saaneille tsemppiä!!!

Ilkeekö tässä enää itse kertoakkaan että täällä kaikki paremmin kuin hyvin. Kävin lääkäri neuvolassa torstaina ja kaikki oli kunnossa. Verenpaineet hyvät, pissa puhdas, sisätutkimuksessa kaikki niin kuin pitääkin. Sf-mitta 19.5. Sterilisaatio paprut täytetty. Paino pudonnut 2 viikossa 700g, nyt kuitenkin painoa tullut yhteensä 6kg. Nyt joku ihme vaihe et paino ei nouse vaik syön ku hevonen ;)

Ompa siellä synkkä ilma taas =( Lasten kaa kohta kirppiksille, syömään(roskaruokaa) ja kauppaan. Ja ehkä raveihin jos jaksaa kaiken noiden jälkeen ;)

Mukavaa sunnuntaita kaikille ja koitetaanhan saada vaavit pysymään mahassa vielä pitkään <3

äitx2 ja riesa rv 25+5.

Huomenia :)

Onnittelut Bettikselle ja tsempit lepolaisille Adiille ja muille!

Tänne ei mitään ihmeempiä. Liitokset huutaa hallelujaa, kun töiden vuoksi pitää nii paljo olla liikkeessä koko ajan. Nii ja terkkari laittoi rautakuurille, hb 113, vaikken kyllä itse huomaa tarvetta. Sain raskaustodistuksen mukaan ja ohjeen täyttää hakemukset netissä. Nyt aloin sitte miettimään, että mitkä ne kaikki hakemukset on? Äitiysavustus mutta mitä muita.. Terkkari varmaa ajatteli että uudestisynnyttäjälle tuttu juttu, mutta edellisestä jo melkee 9 vuotta aikaa, ei voi muistaa :ashamed: Synnytysvalmennuksesta kysyin, kun ei ole puhunut mitään, ja se on täälläkin ensisynnyttäjille vain. Koin sen turhaksi jo silloin : /

Tyttö liikkuu ja pyörii aivan mahottomasti! Jatkuvaa rumbaa. Enteileekö samaa syntymän jälkeenkin..

Vielä kuppi kahvia ja viimeistelemään synttärikakkua! Lastenjuhlaa koko päivä, huh huh.

Halibut+Oljo 24+1

Adii voi ei! Nyt makaat ja piet sen pienen vielä vähintään muutaman viikon sisällä, et laske pois ennen! ;):heart: Tsemppiä! :hug:

Pink89 onnittelut ennakkoon synttäreistä! :flower:

Hikka
on ollu meijän vauvalla joskus viikkoja sitte pari kertaa ja viimemmäks tais olla tuossa eilen tai toissapäivänä (en nyt muista kumapana), aika hauskallehan se tuntuu, kun nytkähtelee niin tasaseen tahtiin aikansa. Mut menee se onneks aika nopeesti ohi kuitenki, kun en itekään kovin hikasta tykkää.

minä vaan -84 + juniori 27+1

kiitos kaikille tsemppaamisesta ihanaiset kanssaodottajat. Ainakin mieltä lämmittää. :heart:

Taas on yks päivä plakkarissa ja tilanne pysyny rauhallisena. Supistukset joita mulla tuli pari päivää sitten ovat pysyneet pois lääkityksellä. Makuuasennossa myös paineentunne kohdunsuulla on helpottanut.

maarit* joo kortisonit tuikkastiin heti samoin tein jo siellä kättärillä kun tilanne huomattiin. Että sen puolesta ollaan turvallisilla vesillä. En ihan tarkkaan tiedä kuinka kauan ennen syntymää niistä on vielä hyötyä mutta kuulemma niitä tuikitaan jo synnytyksen käynnistyttyäkin jos tarve vaatii. Ainakin niiden puolesta on nyt rauhallinen mieli, ovat ehtineet vaikuttaa. Huonekaveria ei oo, mikä on ihan hyvä musta, koska nyt mies saa olla kuinka pitkään tahansa. Toisaalta mua ei senkään takia voida laittaa kimppahuoneeseen kun mut pestään sängyssä ja teen tarpeet alusasiaan niin säilyy edes jonkinmoinen intimiteettisuoja. Aika kuluu ipad kainalossa nettiä selaillen, telkkua katselen, lehtien luvussa. Toisaalta aikaa kuluu myös hyvin ihan vaikka syömispuuhiin, se on niin hirveen hidasta näin makuulla. :) kuinka usein sulla tarkistellaan tilannetta? Kuulostaa niin hurjalta tuo sunkin juttusi, oot varmaan myös kovin huolissasi. Tsemppiä sinne myös kovasti! :hug:

Adii, 24+3!!!

Äitix2 Kuis paljon sulla on ikää? Tuli vaan tosta sterilisaatiosta mieleen, kun sitä olen itsekkin miettinyt. Mä täytän kyllä ne ehdot, just 30v ja neljäs lapsi. Vaikuttaakohan miehen ikä siihen? Siis jos se tehdään minulle.
Tarvis nyt se neuvolassa ottaa puheeksi.

Halibut Lapsilisä, äp-rahaa nyt ainakin saa hakea. :)

Meillä olisi en pe 3v:n putkitus ja risaleikkaus ja mua alkaa nyt jo jännittään.. : / Onko kenenkään muun lapselle kitarisaleikkausta tehty? Onkohan lapsi kuinka kipeä sen jälkeen? Putkitus on "tuttujuttu" mutta toi risojen poisto jänskättää...

• Tykkää
Reactions: Halibut
Äiti maa Minulla on vielä muistissa oma kitarisaleikkaus. Ei tehnyt jälkikäteen kipeetä käytännössä lainkaan, mutta käytin törkeästi hyödyksi saamani huomion ja erikoiskohtelun, kuten jäätelön. Tuo oli lapsena niin onnistunut leikkaus, että olen suhtautunut sen jälkeen leikkauksiin tosi pelottomasti. Sen verran hyvin meni sekä leikkaus että toipuminen. Toivottavasti teilläkin pääsee 3-vee yhtä helpolla. Tokihan minä kipulääkkeitä sain, mutta ne auttoivat ilmeisen hyvin.

Keltakukka Multakin on risat leikattu nielupaiseen yhteydessä ja mä olin sen jälkeen ihan pirun kipeä. Tosin olin jo aikuisiällä ja se paise varmasti vaikutti asiaan. Sen tyhjennys meinaan sattui synnytystäkin enemmän..

Mutta lapsilla on ihan erilainen kivun sietokyky ja paljon nopeampi toipuminen :) Onneksi :) Täytyy ostaa pakastin täyteen jätskiä :heart:

Äiti maa: meillä on 3 vanhemmalta leikattu ja vanhimmalta leikattin samalla kertaa molemmat "risat". Kukaan ei ollut kipeä kuin ko. illan ja verenvuotoriskin takia taisi olla viikon kielletty riehumiset/ liikkaharrastukset. Vain esikoinen, jolta molemmat risat lähti 6v. iässä oli kipeämpi, mutta johtui varmasti siitä, että oli huomattavasti isompi leikkaus. Hänkään ei tarvinnut lääkkeitä kuin 1,5vrk.
Jäätelöä, mehukeittoja yms. olin jääkaappiin varannut ja lapset saaneet itse olla etukäteen mukana herkkuja valkkaamassa ja ovat sitten innolla myös niitä tuhonneet. Taisi myös siinä 2 tunnissa jokainen vetää yli 10 jädeä siellä tarkkailussa :D

• Tykkää
Reactions: Viivi76
Nökönen passita vaan se miehes lääkäriin, ei vara venettä kaada. Ei tarvii olla ees painoa tai mittään, ihan hyväkuntoisilla terveilläkin voi olla sokerit ihan nenillään. Ps. Toivottavasti nautit "kielletystä" korvapuustista täysin rinnoin, kuulostaa niiiiin hyvältä näiden sairaalasapuskojen rinnalla (no ihan hyvä ruoka tääl on, yllättävän hyvä) :p

Sunnuntaita kaikille! :)

Täällä ollaan niin kovin kiitollisia, että kaikki on sujunut hyvin tähän asti. Koen syvää myötätuntoa teitä petipotilaita kohtaan ja toivon niin kovasti, että kaikkien vaavit pysyvät vielä pitkään kohdussa, mikä on se paras paikka vielä usean viikon ajan. :hug:
Tosin on tässä omassa lähipiirissä myös pienoinen prinsessa, joka juuri täytti 6kk, joka siis syntyi 3kk ennen aikojaan - täysin on terve ja terhakka pallero, vanhempiensa suurin aarre. :heart: Muistaakseni tuttavalleni se kortisoni annettiin heti, kun lääkärit totesivat, että ennenaikainen synnytys tulee tapahtumaan viikon sisään - ja ellen väärin muista niin alle viikko siinä meni, välissä siirsivät äidin KYSiin, jossa oli paremmat fasiliteetit pienen keskosen hoitoon. Onni on, että Suomessa hoito on aina ensiluokkaista ja hoitohenkilökunta tekee aina kaikkensa. :)

Äiti maa täällä on todennäköisesti aika rauhallista labrajonossakin aina niin ehkä ihan hyvä idea se kirja... muuten ottaisin varmaan iPadin matkaan, mutta langaton verkko (julkinen sellainen) puuttuu teekoosta. :) Mut kirjan kanssa pärjää kivasti, aika menee lentäen lukiessa. :)

Nökönen ei se pahasta ole käydä lääkärissä tutkituttamassa - parempi sekin, kun arvuutella, jos jotain on vialla mahdollisesti. Joskus sokerit heittelee esim. sairastaessa, mutta jos sellaista ei ole taustalla niin kannattaa ehdottomasti miehenkin käydä lääkärissä - virtsanäyte ja sokerirasitus, niillähän sitä selviää, onko sokereissa heittoa. :)

Mä niin toivon, ettei ole sokeriarvoissa mitään, koska himoitsen niin kovasti kaikkea makeaa... edelleen. :D Toisaalta säilyispä nuo pari isoa Tobleronea kivasti ensi keväälle, mikäli ankara ruokavalio eteen tulee. ;)

Voi hitsi, himoitsen niin lujaa joululahjaksi itselleni iPad miniä. Pitäisi varmaan kohta tilatakin se, tahtoisin sen 3G+wi-fi version - voisi hyödyntää töissäkin toisella tavalla, kun ei ole vielä sitä langatonta verkkoa siellä... Tosin, mitäpä minä työasioilla selittelemään hankintoja, kun kerran olen koko ensi vuoden kotona. :D Mutta jotenkin kaikki ostokset pitää jotenkin selittää... jos ei muita varten niin ainakin itselleen. :LOL:

Isäntä nukkuu vieläkin, innostui vielä yöllä pelaamaan pleikkaria niin kömpi sänkyyn vasta neljän aikaan. :) Kohta pakko herättää, kun formulat alkaa...

MrsR&MrR ja villisti veivaava Jorma-Irmeli 25+3

Nökönen sielläpä on sit ollut suunnittelu huipussaan jos telkkarikin oli pään päällä. Tääl on tuollainen mahottoman pieni ikivanha matkatelkkari, mut on sentään jalkopäädyssä. :D

Ja juu täällä saa kans usein jotain makeaa jälkkäriks, just lounaalla oli jotain raparperipiirakkaa. Saapahan vähän suuta makiaks. Vaikkakin toki ulla löytyy fazerin sininen pöytälaatikosta koti-ikäväitkujen lohduksi. :)

MrsR on aina niin lohduttavaa ja ihana kuulla pikkuruisten keskosten taistelujen onnellsista lopuista. Ne pienet on kyllä ihmeen lujaa tekoa, eivät hevillä luovuta vaikka onkin hyvin vaikea alku elämällä. Pakko se on vaan aatella että kyllä varmasti tämä meidänkin Ihmevauva selviää ja jaksaa kamppailla, jos on kohtapuoliin tulossa. Mut yritän vielä pidätellä!

Nökönen no onneks ees vähän saa herkutella. :D Tälle pullahiirelle/herkkuperseelle tuottais tuskaa, jos ei mitään hyvää sais syödä... Eilenkin söin yrittäjäjuhlassa oman ja miehenkin palan sacher-kakkua. :D Toi Toblerone on kyllä paha herkku - pitänee ainakin toinen iso pötkylä tuhota ennen keskiviikkoa. ;)

Adii kyllä ne pienet on sitkeitä sissejä :heart: Mutta luotetaan siihen, että tämän porukan vaavit pysyvät vielä kohdussa turvassa monia viikkoja :)
Jos sulla on muuten se iPad, niin kannattaa harkita Netflixiä siihen - eka kuukausi on ilmainen (seuraavat 8e/kk) ja sieltä löytyy sarjoja, leffoja, dokkareita jne. niin menis varmaan aika sutjakammin makuuasennossa, kun toi telkkarin tarjonta on välillä vähän mitä sattuu... ;)

hui kauhistus, toivottavasti pikkuiset pysyy kyydissä vielä pitkään niillä kellä on ongelmia. adiille kamalasti enkeleitä matkaan :hug:

täällä on maha kasvanut viikossa ihan huimasti.. :O täytynee ettiä jostai pidempiä paitoja..

onks tietoo mistä löytyis mustia suoria housuja mammamalliin? ku ei taho mistään löytyä.. viittis farkuissa joka paikkaan kuitenkaan mennä. tietty mulla on normihousut mut ne pitää jättää sit auki.. :D

Yhteistyössä