HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Heipä hei!

Käsittämätöntä, että on jo joulukuu! :)

Hetkeen en ole minäkään kirjoitellut.. Lukenut olen kyllä olen ahkerasti.

Kävin sokerirasituksessa ja tälläkään kertaa en jäänyt kiinni vaan arvot olivat hyvät.

Jatkuvien supisteluiden vuoksi olin kaksi edellistä viikkoa sairauslomalla ja nyt koitan taas jaksaa töissä. Supistelut eivät tosin ole loppuneet, joten pitänee ottaa asia esille huomenna neuvolassa.

Turvotusta on alkanut ilmaantumaan. Inhottavan kiristävä tunne sormissa ja oikeastaan jokapuolella.

Maitoa ei valunut, eikä maito kyllä ensimmäisessäkään raskaudessa noussut ennen synnytystä.

Unipusseista pakko mainita sen verran, että ovat mielestäni aivan loistavia! Meillä ne olivat ensimmäisellä käytössä todella pitkään, vielä kun osasi nousta seisomaankin. Paljon kätevämpiä kuin peitto, sitä kun ei voi potkia pois päältä (tai jäädä kokonaan sen alle) ja meillä ainakin rauhoitti nukkumaan aika tehokkaasti. Esimerkiksi Ranskassa unipussi on suositus vauvoille ja enemmän sääntö kuin poikkeus. Jännä, että suomessa ei niitä liiemmin käytetä!

Mukavaa viikkoa kaikille!

Past ja sintti 30+0
 
Vihdoin lunta! Tänä talvena en aio napista lumitöistä yhtään vaan nauttia iitten tekemisestä sillä niin kauan tätä lunta odotettiin :)

ponnistusasennosta eipä keretty viimeks kauheesti miettiä kun vauva halus vauhdilla maailmaan. puoli-istuvaan asentoon ennätin eikä ollut hankalaa sillä kahdella ponkasulla poika oli ulkona. Nyt varmaan samaan haluan jos menee yhtä nopeesti.

mahan toiminta hyvänä vinkkinä mä antaisin ensin kunnon lenkkiä ja siihen päälle runsaasti nestettä tai pelkkää vettä niin luulis toimivan :) itellä on enemmänkin sekasin maha joka asiasta :/ saa kyllä kattoo mitä syö jos haluaa kiinteää tavaraa takapuolestaan ulos :)

vauvan asento oli pää alaspäin viime lekurissa viikko sitten ja tuntus nytkin vielä olevan. Mahan kasvu on stopannu melkeen kokonaan ja tuntuukin että vauva kasvaa sisälle päin sillä jokainen sen liike ja kyljen kääntö tuntuu sisäelimissä asti eikä musta vieläkään nää takki tai fleece päällä et oon raskaana :D Aina ei vauvan kaikki asennot ole mun mieleen ja ruokaa ei pysty paljon kerralla syömään tai muuten tulee ähky joten kyllä se vauva ainakin on kasvanu vaikkei se muille näy. Mä tunnen sitäkin enemmän.

polikliininen synnytys onko kukaan harkinnut? mä päätin pyytää päästä heti kotiin jos vauvalla ja itellä on kaikki hyvin :)

vauvan tarvikkeet kaivan varastosta vasta helmikuun alussa. ompahan tekemistä vikoilla viikoilla :) siihen asti keskityn esikkoon ihan täysillä sillä hänhän se kakkoseksi vähän sitten jää kun vauva makaa tissillä yötä päivää. Vähän surettaa itteäkin toisen pienen puolesta.

(.) kokkailtu on täälläkin hullun lailla, lanttu ja porkkanalaatikot, kalkkunoineen on käväissyt uunissa ja tälläkin hetkellä tuoksuu tämänaamun porkkanaloota :) alotin tänävuonna pikkusen aikasin. herkkuja en leivo enkä paista kun viikonloppusin kun päätin pitää tän sokerilakon loppuun asti :) Mä olen normaalistikkin aamuvirkku joten ei ole uutta meillä että tuore leipä tuoksuu kuudelta tai että mä pyrähdän sisälle hikisenä aamulenkiltä jo seiskalta :) aamut on aina ollu niin mun juttu ja illat vastaavasti elän puoliteholla, kaheksalta ei ole ihme jos mä jo nukun muksun kanssa kilpaa :)

Nauttikaamme talvesta!
taikamaailma 28+2
 
Moikka moi!

Noi teidän hanuri jutut on saaneet mut huokasemaan helpotuksesta, että onneks jotain vaivoja ei ole mulla! Mutta kuinkas ollakaan, nyt kaksi kertaa kakkosen jälkeen paperissa on ollut punasta, KÄÄK!
Ei sinänsä kauheeta, mutta mulla ollut 12-vuotiaasta Crohnin-tauti ja kolme vuotta sitten leikattu koko suoli pois, ja nyt alkoi sit tulla huoli jos siellä loppusuolissa on jotain häikkää. Kohta loppuu suolet, mitä leikellä!
Tämän asian tiimoilta mulla on myös konsultaatio (synnytystapa-arvio?) aika varattu kättärille. itseäni kovasti mietityttää miten ohut-ja peräsuolen liitos kohta kestää ponnistusvaiheen. Tokasta kun tuo kesti 45 minuuttia. Kohtalotoverita ei liene täältä löytyvän?
Toinen asia, mikä pistää synnytyksen lähestyessä mietityttään on tuo raju ja kivulias avautumisvaihe. Viimeksi menimme laitokselle klo 20:30 ja olin tuolloin avautunut vasta 3 centtiä, klo 21:00 ehdittiin nippa nappa laittaan spinaali kun olin jo 9 centtiä auki. Silloin ei kukaan ottanut kipuja ihan tosissaan, päästivät kyllä saliin, mutta jättivät sinne, omissa vaatteissa soittelin kelloa että voisko joku tulla kun tuntuu painetta...Mitäs jos nyt avautuu vielä nopeempaa? Apua!
30 viikkoa olis nyt lusittu ja henkisesti olen ajatellut kahdeksan viikkoa vielä kärsiä. kaksi muuta mukulaa kun ovat tulleet 38+viikoilla ulos. Voi sitä kärsimystä jos pari viikkoa yli menee :)
Kela yllätti nopeudellaan, kaikki päätökset valmiina 9:ssä päivässä, äitiyspäivärahaa hain 6 kk:n tulojen mukaan. Aikaistin hieman mamislomalle jääntiä, joten enää 17 päivää sen alkuun.
Sellaista tällä erää, tulipas novelli ja aikas itsekeskeistä, pahoittelut!

Hansu 30+0
 
Polikliininen synnytys On vakavasti harkinnassa täälä. Kun toisaalta, se sairaala olo aika on aika turhaa kun en saa nukuttua lainkaan, ainakaan jos on huonekaveri. Sit kun oon semmonen, et mietin, et uskallanko laittaa valoja, jos sitä toista haittaa tms, niin se menee pelkäks stressaamiseks. Vas:issa on vessa ja suihkukin niin, et 2 huonetta jakaa, eli mä panikoin siitäkin, et menikö se wc:n ovi lukkuun vai ei |O

Et kyllä hyvin vois tulla heti kotiin jos oma olo ja vauvan olo sen sallii. Mutta yks yö korkeintaan, sit jo kiiruusti kotiin. :)
 
No niin omaa napaa: Vaavi oli pää alaspäin jihuu!!! =) Painoarvio oli 1680g, Kohdunsuu oli jo pehmeä ja kanava oli hieman lyhentynyt kuiten vielä pikkusen päälle 2,5cm, mut nuitten takia taas aika polille 2vko:n päästä, kehotti menemään herkästi päivystykseen näytille jos kovasti supistelee tai ei mee levossa ohi. Tää "ronkkiminen" ei vain tehnyt hyvää ko supisteli ja tuikki sen jälkeen mut meni onneksi sit ohi! huh! Muuten kaikki ok!

Pipsa4 30+4
 
Hyvää Joulukuun alkua!

Kiitokset Keltakukka uudesta pinosta.

Maidon valuminen Täällä ei ainakaan oo vielä mitään näkyny. Rinnat on kyllä kasvanu siihen malliin etten enää ees tiiä minkä kokoset liivit ois hyvät ja uudet pitäis ostaa kohta. Aattelin että ostan samantien imetysliivit. Neuvolasta ohjeisti että kannattaa nyt ostaa ainakin yhet ja sitten synnytyksen jälkeen toiset kunhan maito nousee. Mutta aattelin kyllä niin että ostan suorilta kahet niin voipi sitten toiset pestä kun toiset on päällä. En nimittäin osaa olla päivällä ilman liivejä, enkä nykyisin kyllä ees yölläkään.

Unipussi Äiti oli säästäny miun vanhan unipussin ja mietin että ottasinkohan sen käyttöön, ainakin voisin sitä kokeilla.

Liikkeet Miusta tuntuu että tää tyyppi on hiukka ujo liikkumaan sillon kun oon ystävien seurassa. :LOL: Sitten kun oon kotona yksinään niin tyyppi potkii ihan huolella. Ja luulen kyllä että tyyppi viihtyy perätilassa tällä hetkellä. Punnersin yks päivä sohvalta ja jännitin jotenkin olemattomia vatsalihaksia, keskellä mahaa hiukka navan yläpuolella näky semmonen selkee pallo minkä luulen olevan pienokaisen pää. Ja kun potkutkin tuntuu lähinnä tuolla navan alapuolella. Sais pikkuhiljaa kääntyä ympäri.

Mahan toiminta Miulla on oikeestaan aina ollu hiukka omituinen mahan toiminta, mutta nyt huomaa että toiminta on muuttunu vieläki omituisemmaks. Toimii ehkä kerran-kaks kahteen viikkoon kunnolla.

Sairaalan esitietolomake Miun piti täytellä noita toiveita jo ennen rakenne ultraa, mutta tälleen esikoista oottaessa enhän mie sinne mitään osannu kirjotella että mitä toiveita mie synnytykseen haluan. Pitää jutella vielä neuvolassa asiasta myöhemmin.

Mie oon ihan pihalla tuosta äitiysloman alusta. Laitoin kelan lomakkeeseen että jäisin äitiyslomalle 30 päivää ennen laskettua aikaa niin lasketaanko se 30 arkipäivää ennen vai lasketaanko viikonloputki mukaan? :confused:

(.) Ja mummo jakso soitella vielä viikonloppunakin useeseen otteeseen. Taisin sen eilen jopa suututtaa kun sanoin etten turhaan ajele varsinkaan tämmösillä pakkasilla. Äitille oon jopa kiukunnu sitä että vois seki sanoo nätisti mummolle ettei tarviis minnuu kiusata. :D

Doris87 ja Kössi 28+1
 
Doris81 Täältä Kelan sivulta löydät laskurin, jolla voit katsoa sen päivän, mikä on 30 päivää ennen laskettuaikaa. Siihen tulee muistaakseni lauantait mukaan, mutta tolla laskurilla tosiaan saat sen näkyviin. https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

(.) Käväisin äsken saunassa ja rupes oksettaa ihan huolella. Mitäköhän tämä tämmöinen nyt on. Samoin päänsärkyä oli eilen ja yrittää taas tänäänkin alkaa särkeä.

Keltakukka 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Keltakukka olisko ehkä verenpaineesta kyse? Mulla vähän paineet temppuili parisen viikkoa sitten, ja just saunan jälkeen tuli tosi kamala olo ja vähän pelästyinkin. Nyt ne on kuitenkin laskeneet taas ihan normaaleiksi. Ehkä kannattaa käydä neuvolassa kysymässä ja mittaamassa paineet, jos ei mittaria ole kotona. Hoitaja sanoi mulle viimeksi, että myrkytyskin voi oireilla noilla samoilla oireilla. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa, mut käy kuitenkin tarkistamassa ettei tule yllätyksiä :)
 
J+
Pienet punaiset näppylät Niitä löytyy täältäkin, koko selkäni on täynnä niitä. Ne ovat sellaisia punaisia, kuivia näppylöitä jota tykkään raapia. Ei niistä mitään märkää, tule. Ainoastaan joku kovempi, osa niistä irtoaa. En ole syytä miettinyt tarkemmin, sillä mulla kukkii olkapäät märillä finneillä ja naamassa samoin. Sanotaan että jos naama kukkii äidillä niin lapsi vie äidiltä kauneuden. Näillä näkymin pitäisi tulla melko komea poika :LOL:

Verenpaine vai raskausmyrkytys Valitin ukolle väsymystä, ja sellaista saamattomuutta. Nukun jatkuvasti, pissa haiskahtaa vahvalle, neuvolan stiksauksessa leukkarit yhdellä plussalla. Ja nyt se verenpaine, alapaine ollut siinä 90-109.

Lähete on kuulemma tehty, ja jos huomisen pissasta löytyy pöpöjä niin taitaa sairaala kutsua. Ei tämä ole edes verrattavissa alkuraskauden väsymykseen. Tää on sellaista jatkuvaa zombina olemista. Jos vähänkin liikkuu enemmän iskee päähän jomotus. Turvotusta on ollut jo melko kauan, joten en osaa siitä sanoa.

Oireena siis, väsymys, ruokahaluttomuus välillä, voimaton olo, pissan voimakas haju, korkea alapaine. Katsotaan mitä TH ilmoittaa huomenna..
 
Kiitos Keltakukka uudesta pinosta! :)

Täältäkin löytyy pukamat! Ja tällähetkellä on aivan tuskasen kipeet! Voisinpa sanoa että on jopa kipeämpi p*rse ku välilihan leikkauksen jälkeen. :kieh: Pukamat sain riesakseni esikoista odottaessa. Yleensä ei oo vaivannu mitenkään. Välillä ärtyy ja saattaa vuodella verta, mutta näin kipee ei oo koskaan ollu. En nyt tiiä mistä ne niin suuttu kun ei nyt oo ummetustakaan. Oon nyt hoitanu niitä suihkutteluilla, ac3 comfortilla ja kipuun on pitäny ihan ottaa panadolia. Viimeyönä en oikein saanu nukuttuakaan ku niin pakottaa. Varmaan pakko kohtapuoliin soitella lekurille. :/

Täällä kävi yöllä elohopea melko alhaalla. -30 näytti mittari. Onneksi pirtti on lämmin ku vaan jaksaa lämmittää uuneja!

Nyt ei tälläerää muuta raportoitavaa...

Pink 30+5
 
Huomenta!:wave:

sokerirasitus on mulla 7.12. eli perjantaina... plaah... ei se litku musta oo pahaa, mut se olo mikä siitä tulee... oon ihan koomassa aina siitä...just mietin et saankohan ottaa thyroxinit ennen rasitusta?

Turvotusta on täälläkin ilmaantunut, varsinkin sormiin.

Maitoa ei valu, eikä oo koskaan tullukkaa ennen synnytystä :) Jännä että keskimmäisen jälkeen maitoa tuli kokoajan vähän, kunnes kuopusta aloin odottaa niin loppui...5v tuli maitoa siis satunnaisesti.

Mä oon aina ponnistanu puoli-istuen, ja mulla toiminut ihan hyvin :)

Polikliininen synnytys oli tosi liki kuopuksesta, 00.56 synty ja olisin päässy samana päivänä kotiin JOS neiti ois suvainnu pissata... Mutta pissasi illalla sitten vasta 15 min sen jälkeen kun isäntä lähti jo kotiin (meiltä 50km matka synnärille) Mutta sainpahan nauttia valmiiksi tehdystä ruuasta sitten vielä vuorokauden lisää :D

esitietolomakkeesta tulikin mieleen että mulla on kelan paperit tossa pöydällä edelleen...:headwall: jokohan pitäs palauttaa ne??:stick:

verenpaineet on mulla toisinaan raja-arvoiset kuulemma, ekassa raskaudessa mulla on ollut r.myrkytys, siks aina seuraavat noita aika tarkasti. Mulla kyllä muissa raskauksissa ei ole ollu verenpaine/myrkytysongelmia.
Mulla paineet oli 170/110 vaikka oli lääkitys paineisiin, ja protskut +++ ja reilu vko sitten käynnisteltiin esikoista ulostautumaan kun ei enää kohdussa kasvanut paineiden takia. Mulla itsellä olo oli ihan ok, siksi tuli hiukan yllärinä silloin tuo myrkytys.

(.)

Täällä alkais flunssa vihdoin helpottaa! ihan kaamea tauti olikin|O
Kyljet ja maha ihan hellänä siitä reilu 2 vkon yskimisestä:kieh:

muuten ei mitään uutta taivaan alla, maha teki taas puolittaisen katoamistempun ja olo on ollut aikast ei-raskaana tänään:LOL: Mut kyl siel vähtiä on sen verran et ovvat yskimisestä huolimatta yhä tallella :D

19.12. pääsis sitten polille taas ja jo KÄYRILLE kuulemma 30minuutiski :D :O Mihin tää aika menee!!!???

T:Neiti+prinsessat 28+4
 
Heipä hei!

Osa pihamaasta kolattu, rupes tuntuu alaselässä aikas inhottavalta, ni aattelin, että parempi varmaan lopettaa. Mut olipa hyvä ja virkistävä aamujumppa.

Pukamia ei oo luojan kiitos (koputtaa puuta) ollu ainakaan tähän mennessä, toivottavasti ei tulekaan. Mulla on kerran ollu yks ja siitäki oli kyllä vaivaa ihan tarpeeks.

Synnytysasentoja on vähän miettiny, että varmaan ois järkevin ainaki kokeilla jotain tommosta pysty- tai ainaki puolipystyasentoo, niin painovoima varmaan vois olla ees vähän apuna sit siinä hommassa (toivon mukaan).

(.) Vauva on pysyny nyt kokoajan raivotarjonnassa ainaki siitä viime neuvolasta asti ja minusta on ruennu tuntumaan, ettei hän enää taija oikein sopia kääntymään tuolla mahassa juurikaan ees niin, että sais jalkansa minun navan puolelle tuolta sisäelinten puolelta, kun ei juurikaan enää potki ulospäin, ihan pari potkua päivässä tulee niin, että maha tärähtää, mut muuten tuntuu aika hentosia liikkeitä tuonne sisäelimiin päin. Tätä oon nyt pari päivää miettiny, että pitäskö tuosta jotenki huolestua, voiko se tilanahtaus tulla jo nyt?? Vastatkaa kiltit, jos vaan jotain osaatte asiaan sanoa.

minä vaan -84 + juniori 31+3
 
Peitto, unipussi vai kapaloliina, tätä olen pohdiskellut, eli mikä olisi hyvä ihan vastasyntyneelle? Olen alkanut kallistumaan siihen, että alkuun kapaloin ja sitten siirrymme unipussiin. Tietysti voi olla ettei pikkutyyppi ole samaa mieltä ja joudumme kokeilemaan jotain muuta. Ajattelin ostaa ihan tähän tarkoitukseen kapaloliinan, olisko jollain jotain suosituksia?

Minulle sanottiin synnäriltä, että HUS:n sivuilta voi tulostaa lomakkeen,Toiveita synnytykseen, ja se täytetään kotona ja otetaan mukaan synnytykseen, eli ei lähetettäisi sinne etukäteen.

Ja sitten ihan muuta asiaa :) Olisko kellään hyvää piparkakkutaikina-reseptiä? :) Ajattelin tehdä itse, mutta koska aina olen ostanut valmistaikinan, niin on vaikea tietää mikä resepti on hyvä.

Bumble & masukki 28+2 :heart:
 
J+
Samaa minäkin mietin, seuraan ihan sivusilmällä tammikuita, ja siellä on kaksi äitiä jo saanut pienokaisensa maailmaan.

Hyvä olisi jos pysyisi hyvin loppuun asti mukana. Vaikka mulla edelleen se sama tunne jouluvauvasta :| en tiedä miksi se tunne on niin vahva? Neuvolatätikin nauroi kun varattiin tammikuun aikoja että muistathan peruuttaa nää jos pienokainen syntyy joulukuun puolella :p

Odotan edelleen soittoa neuvolasta. Soitin aamulla heti kahdeksalta ja jäin takaisinsoiton listalle. Jos labratuloksen saisi tai edes soiton niin tietäisi mitä tehdä. Turvotusta ei ole mutta pään jomotus vaihtelee hetkestä toiseen. Välillä on välillä ei. Ja kun pään painaa tyynyyn niin kuuluu ärsyttävästi pulssi (futum-futum) siinä yrittää nukkua ja levätä :mad: kuuntelen vain sitä ääntä.
 
Elsiliini ja pienet punaiset pilkut, täällä niitä on myös. Sisäreisien yläosassa ja mahassa. Mie oon arvellu että johtuu kylmästä, vaikka aika hyvin uloskin tulee puettua. Ei noista ole muuta kuin kosmeettista haittaa ollut onneksi.

Sokereita mittasin viikon päivittäin ja kun olivat ihan mallikkaat lukemat niin loppuraskauden mittaan yhden päivän viikossa. Eipä kyllä ole turvotuksiakaan tai runsasta painonnousua, +5kg alusta edelleen, on jumahtanu tohon. Vatsa kyllä kasvaa silmissä. Ja vauva pyörii ja liikkuu mahottomasti, en osaa yhtään sanoa miten päin on. Huomenna toinen lääkärineuvola, jospa siellä viisastuisi.

Supistelut on koventunu, aivan pakko pysähtyä ja odottaa että menee ohi. Tietenki kun mahakin on isompi niin supistelualuekin on laajempi ja tuntuvampi. Ei kyllä satu vielä.

Jee loppuviikosta lähdetään miehen kans kaksin roadtripille naapurikaupunkiin shoppaileen =)

Halibut+Oljo 28+3
 
Helou mammat!

Talventulo pisti kyllä ihan totaalisen vihaks - ei se lumi, mut nää pakkaslukemat. No okei, en tykkää lumestakaan. :D Mä en kestä näitä yli -15 pakkasia ollenkaan. Iho vetää kuivaks, nenä valuttaa räkää ja verta ton kuivakan kelin takia ja nyt mun päänahkakin on ihan hemmetin kuiva. Grr.

Turvotukselta on täällä vältytty, vielä mahtuu sormukset helposti sormiin ja ainoastaan toi nilkkojen turvotus on työpäivien jälkeen. Mut sitten on kyllä het vaikka mitä muuta - yöunet on haave vain, sen verran pahasti vaivaa refluksi. Pitää nukkua istualtaan ja hiukan kyljellään niin ei tarvi herätä yöllä tukehtumisvaaraan. Ja tästä sitten seuraa selkävaivat, joita yritän illemmalla helpottaa jumppapallon kanssa. Pitää ensi maanantaina neuvolassa muistaa mainita asiasta, jos vaikka sais järeämmät lääkkeet refluksiin ja joutunen pyytämään jotain tehokkaampaa kamaa noihin selkäkipuihin, jotka on hyvinkin pitkälti iskiasta. Onneks nää on edelleen siedettäviä vaivoja. :)

Mulla ei oo kyl mitään hajua noista synnytystoiveista... Ehkä ainoa toive on se, et kerkiin sinne synnärille synnyttämään. :D Ja jos jotain kivunlievitystä kerkeis kanssa saada niin jättebra. :) En siis ole vaativa, vielä.

Sokereista menossa toinen kahden viikon tarkkailu - ekasta oli hyvät arvot ja näköjään jatkuu samoilla nytkin. Toivon mukaan sais itekin sen 1pvä/vko jatkoon, kun on oikeasti hankalaa sovittaa noita mittauksia työn kanssa. Ja nyt nää hervottomat pakkaset niin mikä pintaverenkierto - ei saa verta kyllä ulos kuin jäätävän puristelun, vatkailun ja heilumisen jälkeen.

Vatsan toiminta on todella hidasta edelleen - välillä kärsii siitä ummetuksesta ja sitten saa tosiaan iloita niistä pirun pukamista. :kieh: Mä oon koko ajan syöny tosi paljon kuituja, juonu nestettä ja sitä Activiaa kans nyt viimeset kuukaudet käyttäny päivittäin niin siitä huolimatta suoli pakkaa, se on se 2-3krt/vko kun saa kakkosasian puristettua ulos. Kai se on vaan uskottava, että nyt on erittäin hidas ruoansulatus - mut saapahan masutyyppi sit kaiken mahdollisen ravinnon itseensä. :D

Just tos laskin, et täällä on kolme joulukalenteria eli TJ72 laskettuun aikaan. Ja tosiaan, 6viikkoa äippäloman alkuun. Vastahan hetki sitten oli vielä kolme kuukautta siihenkin. :O APUVA!

Kyllä ne taitaa nuo masutyypit kasvaa... Tuntuu kyllä liikkeitä tosi paljon vieläkin, mutta ne on selkeästi semmoisia, että tila alkaa käydä yksiössä pieneksi. Siitä huolimatta täällä ainakin vietetään päivittäin melkoisia bileitä ja onpahan oikeasti todistetusti yksi, joka tykkää kun mä laulan. :LOL: Saas nähä, mitä tyyppi tuumaa, kun saan uuden SingStar-pelin. :p

Nyt vähän evästä - tänään ois tarjolla nakit ja muussi. Nam. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 29+5
 
Bumble Tässä olis yksi piparitaikinan ohje, meillä ainakin ollut ihan ehdoton suosikki jo monta vuotta nam!! :p

2dl Siirappia
2tl Kanelia
1tl neilikkaa
1tl Inkivääriä
400g voita
5dl Sokeria
1 Muna
2dl Kuohukermaa
3tl Soodaa
14dl Vehnäjauhoja

Elikkäs siirappi kuumentumaan (silleen vain että notkistuu) kattilaan siihen lisäät nuo mausteet (kaneli, neilikka, inkivääri).
Voi ja sokeri vaahdotetaan hyvin siihen sit lisäät munan ja sitten muut aineet ( jauhot+sooda, siirappi, kerma) sekoitat hyvin. Sitten ei muuta ku yön yli jääkaappiin ja seuraavana aamuna voi jo alkaa paistelemaan =) 200`C noin 10 min tai uunin mukaan.

Maukkaita piparihetkiä =)

Pipsa4 30+5
 
Mun äitiysloman alkuun olis semmoset kolmisen reilu kolmisen viikkoa..

Aivan käsittämätöntä miten tää aika on mennyt. Miestä pelottelin, et aattele, vauva saattas hyvin olla täälä reilun kuukauden päästä :O ja rupeskin sitten pelottaa itteeni :LOL: Mies meinas vaan, et aattele jos syntyski jouluna.. Ei kiitos :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Olihan sille perustavan laatuisempi syy, miksi vihaan talvea.
Järjetön vaiva käydä koirien kanssa ulkona (haalarit, myssyt, töppöset päälle ja jalkaan x 2), lenkillä kärsii kermaperseet olla max.10min ja palkinnoksi saa sitten hetki ulkoa tultua keräillä paskoja lattialta. Olinkin jo unohtanut tän rallin, mutta kerkeshän tätä talvea kestää 4pvää, kun meni jo hermo. Voisko nää pakkaset loppua niinku nyt? Koko päivän ollu -20 ja näemmä jatkuu viel samoilla lukemilla huomennakin. Missä on ne siedettävät talvikelit, joita oli lapsuudessa ja nuoruudessa?
Sellainen täysin tyyni tai lähes tyyni keli, lunta tulee isoina töppösinä eikä enempää kuin -10 pakkasta - se ois ihan täydellistä. Saahan sitä haaveilla. :LOL:
Olikohan siinä riittävästi valitusta tälle päivälle? Kuten huomaa, en ole talvi-ihminenkään - siksi varmaan toi joulukin on inhokkilistalla.

Tuli vaan mieleen, mitä ootte mieltä tuosta Britannian kruununperillisen tulon ilmoituksesta? Mua jotenkin ahdistaa Willin ja Katen puolesta, tokko olisi voinut selittää jotain muuta sairaalakäynnin syyksi? Ovat niin kovasti olleet suurennuslasin alla - erityisesti Katen vatsanseutu - niin olisi voinut vedota vaikka ruokamyrkytykseen tmv. Jos raskaus on niin alkuvaiheessa vielä, on riskejä paljon eikä median vöyhötys ainakaan stressiä lievitä. : / On se onni, että on tavallinen pulliainen tältäkin kantilta.

Täytynee siis se unipussi meillekin hankkia vielä, uskoisin, että on vallan hyvä vaihtoehto peitolle alkuun. Voi sitten sen peiton ottaa käyttöön kesällä vasta, tarpeen vaatiessa. :) Pöljä jatkokysymys, mutta kysynpä kuitenkin: onko vaipanvaihdot hankalia unipussin kanssa (jos siis tulee sellaisia ydinpommitasoisia töräytyksiä yön aikana) ja ootteko pitäneet ihan yöpukua siellä sisällä? Voisko siis aatella noin järkeä (joka on tällä hetkellä jäässä ja hieman lomalla) käyttäen, että pussi on peiton korvike? :)

Lyhensinpä kynnetkin taas, kauankohan se riemu tällä kertaa kestää, kun tuntuu, että kynnet ja hiukset kasvaa turbovauhtia. :D

Nyt jos oottelis ukkokultaa töistä ja kaupasta kotiin, sitten vois katsastaa ruoanlaittopuuhia. :)
 
APLOOODEJAAAA mä muistin vihdoin ne kelan paperit viedä!!!!:LOL:

mitä ootte mieltä tuosta Britannian kruununperillisen tulon ilmoituksesta?
sääliksi käy kyllä tuo mediapyöritys, johon kuninkaalliset/julkkikset yms joutuu. Ei käy kateeksi. Jo silloin kun naimisiin menivät niin alkoi se paine siitä, että perillistä odotetaan ja kaikki kyttää mahanseutua.. varmasti todella ahdistavaa!!

Synnytystoiveista, mulla ei oo koskaan ollu mitään ennakkotoiveita, kaikki menny aina omalla painollaan ja tilanteen mukaan sitten katsottu mikä on tarvis. Jotenkin luotan että synnärihlökunta tietää mitä tekee, ja ainakin mun kohdalle on SatKs ssa osunu aina kiva henkilökunta.

Mua närästää taas ihan törkeesti. Ärsyttävää. Tälläkertaa taitaa syynä olla mandariini. Ja ei kun piimää.. se auttaa pahimpaan.
 
MrsR:ashamed: multa on menny nyt ihan ohi britannian vauvauutiset.. Yleensä ihan joo seuraan asioita, niitä en niin tärkeitäkin :D mut tää on menny ihan ohi.

Unipussi Nehän siis aukeaa niin ettei sitä tarvii riisua pois. Jos sitä siis tarkotit vaipanvaihtojen yhteydessä. Meillä on tossa ainakin nepparit olalla ja kainalosta alas, toiseen kainaloon asti vetskari, et vähän avaamalla saa vaipat vaihdettua. Mä oon sinne laittanu ohkosemman potkarin, ihan senkin takia ettei raapisi itteään. Meillä ei myös makkarissa oo mitenkään hullun lämmin.

Ootappa kun pääset pukeen talveen sitä muksua ;) Kyllä mä taas huomenna huokasen kun eskarin viikko loppuu. 5v sentä pukee itse, mutta 3v tarvii apua ja kiukuttelee kun taas tarvii lähtee. Tänään kun oli kerhoakin niin sinnekkin piti pukea ihan vaan sen muutaman minuutin takia..
 

Yhteistyössä