HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Piia-Liisa Sinä tulit mun uniin viime yönä. Sujuvasti unessa miettisin, että niin se on nyt sitten Piia-Liisakin jo äiti. Ihan himmeetä, kun se oli heti aamulla herätessä ensimmäisenä mielessä ja vielä vessassakin tuumin, että koskakohan Piia-Liisa tulee kertomaan kuulumisia ja sittenhän sinä olitkin juuri kirjoittanut :D Hyvä, että lapsi voi hyvin.

Myöhäiset synttärionnittelut Viiville! :flower:

Williamin ja Katen vauvauutisista minäkin ahdistuin. Ihan uskomattoman loukkaavaa tuollainen uutisointi. Medialla ei ole mitään kunnioitusta toisia kohtaan! Sitten jos jotain käykin, niin revitäänkin lööpit siitä, että suuri suru! Inhottaa tommonen touhu.

(.) Nyt mulla on ruvennut sormetkin turpoomaan ja mietin, kun olitte laittaneet kommenttia, että se saunassa tullut paha olo ja siihen vielä päänsärky päälle voisi viitata siihen raskausmyrkytykseen. Mulla on seuraava neuvola vasta 17. päivä eli vajaan kahden viikon päästä. Jos se päänsärky vielä palaa, niin kai sinne pitää ottaa yhteyttä sitten jo aiemmin.
Viime yönä oli ihan tolkuton meno vatsassa. Ihan kuin toinen olisi hyppinyt siellä tasajalkaa.

Keltakukka 30+4
 
Huomenus!

Piti olla jo liikenteessä, mutta auto sanoi vain möyr möyr ja pakkasmittari -21... :D toivotaan, että lähtee kuitenkin käyntiin vielä tänään, kun illalla olis pikkujoulut duunissa ja olen laittanut sinne graavilohtakin tarjolle :p

Huono omatunto mulla jotenkin vain on, että aiheutanko nyt jotain vakavaa, kun en sitä insuliinia pistänyt illalla. Heti sängystä noustuani arvo oli 6.3, mutta vessareissun jälkeen heti enää 5.3. Tunnin päästä arvo oli 6.4, vaikka söin maitoon tehtyä kaurapuuroa, joka yleensä on nostanut. Laitoin siihen vielä voisilmän. Ihmettelen eniten sitä, että miksi minun pitäisi mitata arvo juuri sängystä noustuani, että saisin mahdollisimman huonon arvon? Jossain diabetesliiton tms. sivuilla luki, että hormoonitoiminta nostaa usein yöllä sitä arvoa ja että se on ihan normaalia? Voi kunpa olisi joku, joka oikeasti osaisi sanoa, mikä on järkevintä! Olen hyvin ahdistunut koko asiasta :(

Kai se täytyy lähteä kokeilemaan, lähtisikö auto käyntiin sittenkin vielä, isompi lapsi poraa, koska haluaisi tarhaan ja ei ymmärrä, ettei vika ole minun, ettei auto käynnisty. Hyviä puolia on, että koska tarhassa ei näillä pakkasilla olla ulkona, niin kotona ehtivät tunnin olemaan jo aamulla pihalla :D

Viivi+Tiiti 30+6
 
Huomenta kaikille!

Piia-Liisalle terkkuja ja hienoa, että Akseli-pojalla kaikki hyvin :)

Viiville myöhästyneet synttäei-onnittelut :flower:

Raskausdiabetes asiaan: mulla on nyt alkanu ruuan jälkeiset arvot nousta aikalailla liian korkeiksi... Jos vielä karsin annoskokoa ja ruuan laatuja niin ei oo paljoo mun lautasella evästä ja sit on koko ajan nälkä :/ Mulla ohjeistuksena mittailla 2-3krt viikossa 4 päivässä. Paastoarvot mulla aina hyviä, niissä ei ylityksiä ole ollu kertaakaan tai ennen ruokailuja mitattaessa. Mutta sitten ne ruuan jälkeiset arvot :ashamed: Yhtenä aamuna söin tuhdin annoksen 4 viljan puuroo, kinkkusiivun ja kaks lasia vettä ja pari luumua, tunnin päästä vs. oli 9,4!!!! Joten ei ainakaan puuroa passaa minun syyä... Neuvolassa oli puhetta, että mun pitäis syödä pieniä välipaloja päivän mittaan, mutta alapas aina jotain raahata kaupungilla tai kylässä mukana... Ens viikon maanantaina meen KYSiin äitipolille ja siellähän ne tarttuu tähän asiaan varmasti, saas nähdä onko mullakin sitten insuliinit vielä edessä :/ Taidan soitella tänään neuvolaan ja kysellä niitä eilisiä verikokeen vastauksia, onko niissä sokeri-arvoissa heittoa... Nyttenkin on kova nälkä kun aamupalaks söin sämpylän puolikkaan ja rasvatonta viiliä ja join kupillisen teetä, sokrut ooli tunti sen jälkeen 7,7... HUOH!!! Että et ole Viivi ainoa joka painii sokrujen kanssa...

Heidukka ja Mytty 29+0 (POKS!!!)
 
Heidukka Noista rd jutuista. Vastaako tämä normaalielämä sitä rasituskoetta? Kun mulla oli siinä kokeessa arvot: paasto 4,2, tunnin jälkeen 9,3 ja kahden tunnin jälkeen 6,1 ja tuo tunnin jälkeinen 9,3 oli vielä rajojen sisällä ja asialle ei tarvitse tehdä mitään. Eli siihen nähden tuo sinun 9,4 ei kuulostaa mitenkään erityiseltä, mutta jos tilanne on "oikeassa elämässä" eri kuin tuolla rasituksessa, niin sitten en tiiä. Enkä kyllä suoraan sanottuna tiedä muutenkaan eikä taida tietää terveydenhuollon ammattilaisetkaan, siltä tämä keskustelu nyt kuulostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
mä en tiedä noista sokerijutuista mitään, tuleeko teille itelle tuntemuksia siitä et sokerit on hyvät/huonot? vaikuttaako siis omaan oloon vai vaan vauvan kasvuun jne?
Mulla ny perjantaina rasitus, ei kyl koskaan oo häikkää sokruissa ollu, mut tosiaan varmuudeksi nyt menen kun suositeltiin (iän puolesta ja tuplaraskauden takia) ja vauvatkin olivat isokokoiset viikkoihin nähden... mutta kuulemma kaksoset normistikin kasvaa tässä vaiheessa nopeammin kun syntyvät aiemmin. joku luonnon oma systeemi, lääkärin mukaan...
 
Moikka mammat! Pitkästä aikaa, kirjottelin tos jokunen aika sit mut teksti katosi cyberspaceen =( murr, enkä jaksanut uusiks kun ranteet aina vaan pahemmassa kunnossa. Nyt rannekanaoireyhtymä jotenkin siedettävä kun en enää tee käsin paljon mitää, mut sen tilalle on tulle jännetupentulehdus jkoka on niin iloisen kipeä että... Viikko sitte pistettiin kortisonia, mutta mielestäni se vaan paheni... Auts, menis pois niin ois helpompi hoitaa vaavia!

Huomaa että loppu alkaa häämöttää, ainakin diabetes-asioiden tiimoilta, arvot kun tuppaavat nousemaan loppua kohden. Itselläni onkin päässyt käymään juuri näin, tähän asti olen ihmetellyt koko diagnoosia, kun olen voinut syödä mitä vain eikä se missään näy. Nyt ekan kerran mittaillut yli seiskankin arvoja h ruokailun jälkeen ja aamuarvot koholla (n 5 luokkaa, paitsi tänään 3.6) - edelleenkän en kylläkään pidä kovin vakavana, vähättelenkö? Etenkin kun vauva vielä on kooltaan ollu oikein keskiarvojen keskiarvo.
Johan tuolla polillakin on tullut Rd takia juostua - kuka siitä tärkeysjärjestyksestä puhuikaan täällä? Ja sinne hameen helman alle kurkattu kerran vaivihkaan, lääkärikin siinä mainitsi että melkonen kiire, oli 40 min aikataulusta jäljessä. Mistään mitoista ja tiloista siellä ei mitään hajua. Toivottavasti kaikki ok.

Liikkeet ollu kovin hiljaset pari päivää, ihan niin että huolestuttanut välillä. Äsken onneksi tuntui potkusarja, mutta ihmettelen mistä johtuu- Onkohan kaveri kääntynyt tai kaipaako enemmän kahvia kun olen sen jättänyt melkeen kokonaan (mitäs varten piristyttää itseään kun ei näillä käsilläkään mitään tee?)
Harmittaa tosiaan nää händyt, käsityöläisenä ollut kovin pala tässä odotuksessa- Kaikki tämä vapaa aika saikulla eikä mitään voi tehdä! Siskojen lapsillekin ennen kutonut parikytä vaatekappaletta jouluksi, omalle ehdin tehdä sen yhden palmikko takin ja housut jäi kesken ennen kun kädet sano ittesä irti ja puuduttava telkun tuijotus alkoi---plääh :(
Tsemiä muillekin kun vaivat tuntuu lisääntyvän, toivottavasti joulu piristää mieltä =) ! Ainiin, Kaveri näyttäisi olevan poika

Vempukka ja Kaveri 31+4
 
Kelallekin lähetin lomakkeen ranneKANAoireyhtymästäni. Vaikea sana toi kanaVA.....:LOL:
Ainiin, ja Neiti-81:lle piti vastata ettei ainakaan minulla niin minkään näkösiä oireita sokerit aiheuta, verenpaineen kyllä huomaa. No matalan sokeriarvon huomaa kun alkaa pökerryttää, väsyttää, heikottaa, mutta se nyt harvemmin vaivana. Lekurit kehottanut seurailemaan raskausmyrkytyksen oireita hieman tarkkaavaisemmin..
 
Diabetesolotilat mulla tulee huono olo, jos syön paljon esim. konvehteja. Nimittäin juuri eilen jäi lounas välistä, mitä ei saisi tapahtua, ja työpaikalla oli vain konvehteja tarjolla. Voin kertoa, etten ehkä ikinä enää syö konvehteja :( mutta muuten aamuisin aamiaisen jälkeen tahtoo hengästyttää, jos sokerit on pahasti yli rajojen. Muuten ei oikeastaan ole mitään 'oireita'

Heidukka älä syö kuin max 2 dl puuroa aamuisin! Sulla on liian iso annos ollut. Eikä sen kanssa siis mitään muuta kuin ehkä voisilmä (voi ei nosta arvoja, taitaa ennemmin laskea). Olen huomannut aika äkkiä mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Ei täysjyväviljaa ainakaan silloin kun pitää suorittaa mittauksia. Ei paljoa perunaa, max yksi koko päivänä. Iltapalalla ei maitotuotteita, vaikuttaa heti paastoon. Annoskoot max sen 2,5 dl, mitä vähempi, sen parempi. Jälkiruokana voi syödä vaikka joulutortun ja se ei nosta, mutta jos vetaisenkin hedelmän tms. niin varmasti nousee arvot. Jos aamupuuron tekee maitoon, sitä kannattaa syödä puolet siitä mitä söisi veteen tehtyä. Vitamiinit sun muut 'ylimääräiset' otetaan vasta mittauksen jälkeen. Magnesiumia kannattaa syödä viimeiseksi illalla ja aamiaismittauksen jälkeen, se tuntuu auttavan arvoihin. Liikunta taas ei tunnu auttavan mitenkään... saunomisen jälkeen paasto on aamulla koholla, jos ei yöllä syö 'välipalaa'.

Toivottavasti näistä on jotain apua jollekin... vaikka eihän kaikille päde samat asiat ja sama ape voi toisena päivänä olla huono jonkin muun lisukkeen vuoksi. Tässä oppii ainakin syömään vähän ja hiton usein, koska muuten on nälkä. Minä lähden sinne pikkujouluihin, tämän päivän mittaukset on suoritettu ja aion syödä hyvällä omalla tunnolla lautasillisen jouluruokaa. Ja kyllä, laitan yöllä taas kellon soittamaan 'sopalle' :D
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Mystillisiä sokeriarvoja siis muillakin kuin Viivillä... Mulla on vielä toistaseks pysyny niissä samoissa, paastot 3,6-5,1 ja ruokailujen jälkeiset 4,2-6,9. Korkeat arvot tulee juurikin noista hitusen isommista annoksista tai siitä, kun on syönyt pastaa. Kyllä teidän, jotka ette oo narahtaneet, saakin olla onnellisia - tää on kyllä yhtä hämmennystä koko touhu. Hedelmät muuten nostaa niitä sokereita, että niitä kannattaa välttää aterioiden yhteydessä niin pysyy sokerit kurissa. Välipalaksi kyllä itse niitä syön, mutta muuten sitten en. :) Neiti-81 kysyi noista oloista alhaisen/liian ylhäällä olevan sokerin vuoksi - tervekin huomaa, jos on verensokeri alhaalla. Silloin tulee heikko olo, päätä saattaa särkeä, muttei mulla ainakaan sen kummempaa tule. Korkeista sokereista ei kyllä ole oloja mulla ollu koskaan enkä oo tullu kysyneeks isältäkään, miten se vaikuttaa.
Jos kiinnostaa niin kannattaa kyllä ehdottomasti googlettaa sokerirasitus ja sieltä tulevia tietoja käydä ihan suurella lähdekritiikillä läpi. Mun tilanteessa sokerirasitustesti oli kaikkea muuta kuin normaalielämän tilanne - viikon stressi ennen sitä, kevyt flunssa, ummetus ja närästys. Stressihormooni vaikuttaa sokeriarvoihin yllättävän paljon, sen myöntää kaikki db erikoistuneet lääkärit. Enkä ikinä syö aamuisin ja sitten vajaa tunti heräämisen jälkeen verikoe, josta meinaa taju lähteä ja siihen perään se litku. Että niinkin normaaliolosuhteet. :D Näissä omissa mittauksissa raja-arvot on paastolle alle 5,5 ja tunti ruokailun jälkeen alle 7,8 eli ihan erilaiset kuin sokerirasituksessa. Jostain muistan lukeneeni, että raskaus vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan todella paljon, jolloin tuo aiempi teoriani alhaisista rajoista, että mahdollisimman moni kärähtää ja joutuu tarkkailuun, pitää hyvinkin kutinsa. Muulloinhan ne raja-arvot olisi tämän tiedon perusteella korkeammat kuin normaalitilassa olevalla ihmisellä, eikö vain? Sitten saadaan vielä lisää syyllistää rdb-diagnoosin saaneita, kun ollaan ihan itse tää aiheutettu. Itselleni tästä ainakin on tullut melkoinen peikko ja stressitekijä. Ja nää mun kontrollit RD:n osalta - puhelut kätilöltä sadan kilsan päästä. Notta moro vaan. :LOL:
Sokerirasitus ei ole pakollinen, suositeltava kyllä riskien valossa, muttei pakollinen. Mä jo päätin, että ihan itseäni ajatellen mahdollisessa seuraavassa raskaudessa seuraan noita sokereita mieluummin itse kuin menen siihen rasitukseen. Kaikki ylimääräiset verikokeet haluan minimoida, johan sitä joutuu vasta-aineiden takia muutenkin ylimääräisiä otattamaan.

Piia-Liisalta oli tullut ihania uutisia :heart: Mahtavaa, että kaikki on hyvin. :)

Mun pitäis alkaa tälläytymään iltaa varten, kynnet pitäis näin alkuun lakata. Osais vaan päättää, minkä väriseks. :D
Tirriäinen pitää nykyään bileitä silloin tällöin tuolla yksiössään - eilen illalla just ennen nukkumaanmenoa pisti selkeästi paikkaa remonttiin, sen verran kipeästi otti välillä. :D Pitääpähän mamman menossa mukana. Ja heti kun kirjoitan bileistä niin johan ne taas alkoi - pitänee kohta laittaa musiikkiakin taustalle. :)

Viime yönä nukutti tosi hyvin, pitkästä aikaa. En herännyt kertaakaan refluksiin. Mahtava tunne. Täytyy vaan jatkaa samalla mallilla eli nukkua alkuyö istualtaan ja vasta aamuyöstä laskea tyynyjä alemmas. :)

Tänään on mun äiskän syntymäpäiväkin, mutta kakkukahvit on vasta huomenna. :)

Nyt kynsienlakkaus puuhiin! Ihanaa iltaa mammoille ja masuasukeille!

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 29+6
 
Sokeriarvoista on ollut paljon keskustelua ja mua mietityttää, että mulle sokerirasitusta ei oo edes mainittu neuvolassa tämän toisen raskauden aikana. Ekassa raskaudessa kävin eikä sieltä löytynyt mitään ihmeellistä. Kokemus oli sen verran ikävä, etten nyt ehdoin tahdoin oo halunnut sitä tällä kertaa :/ Kai ne sitten suosittelisi sitä testiä, jos ne epäilisi rd:ta tai ylipäänsä huonoja sokeriarvoja? Mutta aika hyvin oon oppinut diabeteksesta nyt palstaa lukiessani, enpä oo aikaisemmin tiennyt noista arvoista paljon mitään :)

Mulle voi muuten päivittää pojan, vaikka tyttöolo olikin :)

Laura & masuvauva 30+0
 
Vempukka ranneKANAoireyhtymä, hihihihi :LOL:

Täällä ei mitään ihmeellistä ole tapahtunut. :) kaikki sujuu niinkuin pitää.
baby showeria tässä suunnittelin ja tein jopa listan mitä tarvitaan. Ettei kaikki tuo vaatteita kun niitä jo on. Kuukauden päästä olis tarkoitus pitää ne. Silleen että on kuukausi laskettuun aikaan. :)

En muista mitä piti kommentoida kun puhelin soi kesken kaiken :D

Bettis ja rakas 31+4

Ainiin, hyvää itsepäisyyspäivää kaikille huomenna! ;D
 
Myöhäiset onnet Viiville :flower:

Ja hyvä että Piia-Liisalla ja pojalla menee kivasti =)

Tänää oli 2/3 lääkärineuvola, täälläpäin noita kai riittää :whistle: Ja loppua kohden pääsee vielä äitipolille kokoarvioon, kun jäin kiinni sokereista. Lääkäri muuten selitti raskausdiabeteksesta sen verran, että raskausaikana sikiö säätelee omaa insuliinintuotantoa äidin arvojen mukaan, ja syntymän jälkeen kun äidin arvot ei enää vaikuta, voi vauvan oma tuotanto romahtaa ja sillä on sitten taas omat seurauksensa. Ettei se rd vaikuta vain siihen, kuinka helppoa/vaikeaa on iso vauva synnytellä ulos, heh ;)

Lääkäri puhui mut ottamaan sen influenssarokotteenkin tänään, vaikka olin jo miettiny etten ota.. mut siinä samalla sitten.. Eli täällä tuota suositellaan kovastikin raskaana oleville.

Painoarvio 1285g vastasi viikkoja päivän viiveellä. Ei ole rd vaikutusta ainakaa vielä havaittavissa siis. Ja ruudussa näyttäytyi tyttö edelleen.

Ja takaisin muusin tekoon, heippa!

Halibut+Oljo 28+4
 
ristiäisistä: pidetään kotona ihan vaan pikku porukalla, en tykkää uskonto asiasta yhtään itse mutta annan myös lapselle varan valita mitä haluaa sitten aikuisena tehdäkkin ja siksi kastetaan :)muuten olis pidetty nimiäiset vaan. kummeista vaikeuksia tuottaa täälläkin sillä lähipiirikään ei kuulu kirkkoon kavereita myöden, joten vaikeaa on. Esikon ristiäisten takia kummit liittyivät siksi aikaa kirkkoon ja erosivat sittenheti ristiäisten jälkeen. sama voi olla eessä taas.

rd ja sokerirasitus edessä rasitus perjantaina täälläkin, sukurasite on senverran kovaaluokkaa että menen myös nyt vaikka viime raskaudessa ei ollut mitään heittoja arvoissa. varmistelua varmistelun päätteeksi :) Mulle riittää se että pystyin lopettamaan sen sokerisyönnin ja painoakin on tullut nyt vaan 2,5kg joten ei vauva vaan voi olla kovin iso. Jää nähtäväksi taas. Ite luulin ettei masu ole yhtään kasvanu aikoihin mutta mummoni totesi toisin tänään kun oltiin shoppailemassa ja hän istui sovituskopissa kanssani. Mitenhän sen hienovaraisesti osaisi kirjoittaa, noh jotenkin näin: "herranjestas mikä roikku pallo sulla jo on, valtavaksi kerkeät ennen helmikuun loppua" Että näin :D totuus tulee vanhusten suusta ;)

kalkkuna taas uunissa meillä joten menen popsimaan vähän protskuja että jaksan illalla parin tunnin reenit vetästä :)

Ihanaa itsepäisyyspäivää huomiseksi kaikille!
Taikamaailma 28+4
 
Keltakukalle: raja-arvot on mulla silleen että ennen ruokailua ja paasto oltava alle 5,5 ja sit ruuan jälkeisen arvon pitäis olla alle 7,7...
Tänään olen sitten kiusannut itteeni ja mittaillu koko päivän tulokset, eikä ainakaan vielä ole repsahduksia tullu. Pitänee ottaa tavaksi niin ei tuu ahmittua herkkua :D Mulla matalat sokeri-arvot aiheuttaa heikotusta, nälän tunnetta ja joskus äkäisyyttäkin. Tunnistan silloin että pitää saada jotain evästä, esim. viime viikonloppuna oltiin kaupassa ja alkoi tuntua kauhean huonolta olo, joten eikun kahvilaan pienelle välipalalle ja kas kummaa olin kun eri ihminen sen jälkeen :D Korkeat arvot mua ainakin janottaa ja väsyttää.
 
Iltaa masuilijat :)

Viiville myöhästyneet onnittelut :flower:

Kiva kuulla että Piia-Liisalla ja Akselilla kaikki kunnossa. :heart:

(.) Tänään oli se raskauden ainokainen neuvolalääkäri. Kerkesin ennen aikaa käydä äitin kanssa kaupoilla ja yhtäkkiä kaupassa tuli heikottava olo, oli pakko heittää takki kärriin ja ettiä lähin penkki mille mennä istumaan. Heikottava olo kesti n. 5 minuuttia. Muutaman kerran aikasemminkin tullu tuommonen samanlainen olo, mutta aina unohtanu siitä kysellä neuvolassa. No onneks tuli heikko olo tänä aamuna ennen lekuria niin muistin jopa siltä lääkäriltä kysellä asiasta. Ennen raskautta miulla ei tommosia oloja oo koskaan ollukkaan. Kerroin lekurille sitten että mistähän mahtais johtua niin katteli miun aikasempia verenpaine arvoja (verenpaineet ollu koko raskauden ajan normaalit) ja arveli että voipi johtua ihan siitä että paineet laskee niin alas kun seisoo paikallaan ja että nuo oireet johtuu siitä kun elimistö alkaa varotella että pyörtyminen on mahollista. Oon ite lähihoitaja ja en oo ees tullu ajatelleeks tommosta mahollisuutta että paineet vois laskee alas hyvinkin äkkiä. :stick: Nyt ei sitten mitannu verenpainetta eikä hempparia eikä ees kohdunpohjan korkeutta, sano että nuo rutiini mittaukset tehään sitten terkkarin puolesta neuvolassa. Kokeili kyllä tuon kohdunsuun tilanteen (ja sano jopa ettei sitä kaikki lääkärit tee jos on ultra käytössä, tuolla lääkärillä ei sitä mahollisuutta ollu). Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kanavan pituus reilu 3 senttiä. Sydän äänet kuunteli ja kokeili myös että missä asennossa mahtaa tyyppi majailla. Ite kerroin että epäilen oleilevan perätilassa ja sanokin että mahollistahan se on ja ettei kaikki vauvat vielä tässä vaiheessa käännykkään kun on vielä tilaa liikkua. Lopuks sano että tämä keskiraskauden lääkäri on lähinnä tämmönen keskustelu käynti jos ei erikoisempaa raskaus aikana ole. Seuraava lääkäri onkin sitten äitiyspolilla synnytystapa-arviossa.

Oli miulla jotain muutakin mutta tämä raskausaivo unohti jo että mitä.. :D

Doris ja Kössi 28+3
 
juuri kun olin aamulla päässyt avautumaan tänne noista sokereista niin eiköhän ne ä polilta sitten soitellut... Mulla kuulemma oppikirjan mukaisesti arvot alkanut nousta rv 30 jälkeen, ja nyt olisi sitten hyvä aloittaa lääkitys. En kyllä muista koskaan itkeneeni julkisesti, mutta purskahdinpa sitten itkuun siinä kesken puhelun :LOL: raskaus tekee ehkä hieman herkäksi...
No joo, olkaa onnelisia te ilman rd-diagnoosia, kauhea opetella vaikeasta sairaudesta ja sen hoidosta nyt, ihan kun ei olis tarpeeks muutakin tässä ekan lapsen odotuksessa! Onneksi nyt ei kumminkaan kyseessä ole 1 tai 2 tyypin diabetes. Harmittaa niin tajuttomasti, en varmana halua mitään nappuloita jotka kuulemma vielä saattaa olla epäsuotuisat vatsalle, kun olen tämmönen masuherkkis. :mad:

Kuivuuko suu muillakin öisin? Nukun ja kuorsaan suu levällään ja heräilen parin tunnin välein kieli kuivana pökäleenä, hyi olkoon.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Vempukka ja kaveri 31+5 (10 min kuluttua)
 
Voihan hitto, nyt alkoi täälläkin verensokereiden temppuilu vaikka on aiemmin ollut tosi matalat. Paastoarvot 4.2-4.5 jne. Nyt tuli ilta-aterian (hedelmiä) jälkeen 11.4 mikä on kyl aika huikea lukema mun kohdalla. Ellei sitten päivällä syöty hamppariateria vaikuttanut noin paljolla, voishan sekin tietty olla syy... Nyt oli kyllä jo laskenut 8.0, mikä alkaa olla normaalilukemissa jos nyt en ihan päin pehvaa muista. Aiemmin ei oo kyllä hedelmät nostaneet arvoja, mitä ne osalla tekee. Täytyy vähän seurailla ja ottaa puheeksi neuvolassa kun sinne ensi viikolla suuntaan muutenkin.

Että voikin mennä aika hitaasti näin kotona ollessa. Vaikka tulee nukuttua myöhään ja otettua vielä päikkärit yöunien lisäksi. Koneella ei jaksa istua koko päivää, mutta kun ei saisi raskaita kotitöitäkään oikein tehdä kun alkaa supistella kun tekee vähänkään fyysisempää hommaa. Telkkarista nyt ei koskaan tule mitään katsomisen arvoista. Pitää varmaan ostaa jotain kivaa lankaa ja ryhtyä neulomaan jotta saa ajan kulumaan. Parit sukat voisi ehkä pikkuiselle tehdä valmiiksi ja ehkä tumputkin :heart:
 
Huh, onpa täällä tapahtunut sitten viime käyntini! Ensinnäkin Piia-Liisalle hurjasti onnea pikkumiehestä! Vau! :heart:

RD-juttua on ollut paljon, itse selvisin tällä kertaa puhtain paperein, mutta edellisessä raskaudessa naurahdin paastosta. Onneksi selvisin loppuun saakka ihan vaan tarkkailemalla syömisiäni, eikä tarvinnut sen pahempia ahdistuksia tuskailla. Tosin siihen sokerimittaukseen jäin ihan koukkuun, vaikka en itseni pistelemisestä noin niinkuin normaalioloissa juuri nautikaan. ;)

Kummeista; Emme kuulu kirkkoon, eikä ketään lapsistamme ole kastettu. Nimiäiset pidämme taas ja tulokkaalle on kummit valittu ja kysytty. Kolme ystävätärtäni tulevat kummeiksi miehineen tai ilman. :) Mihinkäänhän näitä kummeja ei merkitä, eikä heillä ole uskonnollisia tai muitakaan velvotteita, on vaan kivaa saada lapsille aikuisia läheisiä oman perheen lisäksi. :)

Mulla on jo nyt neuvokäyntejä ollut kerran viikkoon, liiallisten supistusten vuoksi taidan olla erityistarkkailussa. ;) Terveydenhoitaja on ollut kovin huolissaan jaksamisestani ja oli eilisellä käynnillä tosi iloinen, että äitini tuli meille reiluksi viikoksi auttelemaan. Olen kyllä kiitollinen itsekin, sen verran uupunut olo on ollut. Nyt äiti on hoidellut eskarilaisen kuljetukset ja autellut muutenkin, mieskin on saanut tehtyä töissä rästitunteja pois, mahtavaa! :)

Eilen oli sitten pissatestissä proteiinit yhdellä plussalla, saas nähdä onko ensiviikolla miten. Vauveli päätti neuvolaa edeltävänä päivänä ottaa pään pois lantiosta ja pötköttelee nyt pääalaspäin, mutta poikittain... Kävely on onneksi helpompaa nyt, mutta nukkumisasennon löytäminen kahta hankalampaa. Verenpaineet on ok, hiukan korkeammat kuin ennen, mutta 118/80 ei vielä ole paha... sf-mitta 30 cm, ylintä käyrää seurailee tasaisesti. Painoa oli tällä viikolla 200g edellistä viikkoa vähemmän, oikein hyvä juttu, sillä edellisellä kerralla oli tullut viikossa kilo! Silloin (nytkin) on kyllä ollut ihan reippaasti turvotusta ja kaupanpäälle vielä ummetustakin. :x Närästys/reiluksi on nyt kurissa lääkityksellä (Omeprazol), mutta kurkkukipu on siitä huolimatta taas pahenemassa. Jokainen nielaisu tuntuu/sattuu kunnolla, jopa korvaan saakka ja välillä "viiltyy" nielu kiinni. :/ katselen vielä huomisen yli ja sitten varaan kyllä ajan yksityiselle.

Ai niin, joka raskaudessa vaivannut Jenkki fruitmix-himo pahenee, koitan pitää itseni kurissa, ettei tällä kertaa mene lihakset jumiin ja kasva valtaisat leukaperät... :$

Nyt nukkumaan, onneksi huomenna ei kello herätä! :)

Niin, poksuakin piti!
Bliss ja Poikanen 31+0!
 
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Kummeista. Emme kuulu kirkkoon jotein meillä on nimiäiset. Eikö kummit ole ainoastaan kirkon keksintöä? Luin netistä "haltijoista" ja suunniteltiin että esikoisesta tulisi tällainen haltia vauvalle. Väsään diplominkin sitten. On oikein ylpeä tästä ja ajattelin jos jotenkin sitoisi paremmin heitä, kun ovat puolisisaruksia.

Ja tänään minusta tulee tällainen haltia ystävän vauvalle =) Vielä pääsee sylihaltiaksi, kun ne pakolliset kaksi kummia eivät pääse paikalle tilaisuuteen. Sivusta seuranneena on kyllä vaikea löytää kirkkoon kuuluvaa ja kummin "kriteerit" täyttävää läheistä.
 
J+
Terveisiä sairaalasta, ja kotona ollaan nyt Elikkäs, verenpainelääkitys aloitettu, ja 85-83 ollut alapaine lääkityksen jälkeen. Pulssikin on tullut roimasti alas. Eiliset paineet (ala) 95-115 ja pulssi seilasi 115-131 välillä. Maksaarvot ok, samoin virtsa negatiivinen. Nyt seurataan mittausta ennen ja jälkeen lääkkeen ottoa. Kahden viikon päästä tarkistukseen.

Sisätutkimuksessa lääkärin ilme välähti hysteeriseksi kesken kaiken, mumisi että kaulaa ei olisi hirveästi lainkaan. Mumisi jotain 1,5cm mutta sanoi ultratessa tilanteen olevan siedettävä. MUTTA nyt pitäis vaan kotona olla ja levätä viikkoon 34 ainakin. Kaula ei sais lyhentyä. Tunnustelemalla väitti pään olevan hurjan alhaalla, mutta ultratessa tää veijari on mennytbpeppu edellä kuoppaan.

Sekin selittää miksei jämeriä potkuja ole tuntunut, ja ainoastaan jotain pientä kutittavaa tunnetta. Kätilöopiskelija sanoi ettei tuossa asennossa hirveästi liikuta, päätä voi heiluttaa ja käsiä. Itse en saanut kuvaa nähdä. Lääkäri ei ehkä ollut maailman paras, sen kasvojen ilmeet paljasti aina jonkun "epäilyksen" ja mulle nousi siitä välillä paniikki.

Ultrassa vauva nukkui, peukalo suussa mutta lekuri huolestui sen flegmaattisuudesta. Ja kyseli kymmeniä kertoja onko liikkunut, oletko tuntenut liikkeitä tänään. Eikä se edes herännyt vaikka puskivat vatsaa. Vasta kun istuin 30min käyriä ottamassa alkoi rumba. Outoa että lekuri muuttuu hysteeriseksi, kai poika nukkuu jos se koko odotusajan aulassa potki :O

Mutta joo, painoarvio 1616g pituus ehkä (ei saatu kunnolla) 37cm. Unelias, vastarannan kiiski :) ja toivotaan nyt ettei se kaula lyhene hirveästi. Ettei se mun sisäinen tunne pidä paikkansa :/
 
Huomenta!

Ihanaa, että Piia-Liisalla ja pikkuisella on kaikki hyvin, ootte kovasti olleet mielessä. Ja hyvä, että maitoa tulee riittävästi, monilla keskosäideillä se on kuulemma hirmuisen hankalaa.

Kummeiksi aiotaan pyytää mun veljeä, miehen siskoa ja meidän läheistä ystävää. Ainoastaan miehen siskon pyytäminen ärsyttää mua koska se ei oo pahemmin ollut vauvasta kiinnostunut, päin vastoin ollut aika töykeä mua kohtaan, sanoi esim että "mitä sä valitat, nauttisit ku saat vaan olla ja laiskotella." Jepjep. miestäkin ärsyttää siskonsa mutta sukurauhan säilymiseksi se neiti itse niin täydellinen pitää kai kuitenkin kummiksi pyytää. Onhan se appivanhempien mielestä niiiiiiin kiva ja kiltti ja ihana.

omaa napaa: toissapäivänä supisteli, eilen supisteli, tänään supistelee, nyt noin 3min välein, ei hirveen kipeesti mut tosi tuntuvasti kyllä. Odotellaan et lääkkeet alkais vaikuttaa. Nyt ollaan käyrillä, muttei siihen oikein supistuksia piirry kun ei maha kovetu, vaan on vaan todella inhottava aaltoileva selkäkipu. Kuitenkin ne on supistuksia koska menevät lääkkeillä ohi.

Tavoitteena on et vauva pysyisi masussa 32-34 viikolle. Riippuu lääkäristä mitä kukakin suosittelee. Sen jälkeen saan nousta ja elää suht normaalia elämää ja annetaan vauvan tulla kun tulee. Rv 30 olis jo hyvä, nyt supistusten lisääntyessä ne on ollu entistä enemmän sitämieltä et voi tulla piankin. Kyllä on meidän pienellä kiire maailmaan, vaan malttaispa vielä ees pari viikkoa.

Poks 29+0 ! Adii ja kiireinen pikku prinsessa :)
 
J+ Voi että! Kurja juttu, nyt voimia lepoon. Viikot alkaa olla jo hyvät, mut tottakai mitä kauemmin pieni pysyy masussa sen parempi. :hug:

Ja olipa tympee lääkäri! Inhottavaa tuollainen, kun on muutenkin huoli ja hätä vauvasta niin pitääkö sitä olla vielä tylykin... :mad:
 
J+
Adii jollain tuntuu olevan kiire maailmaan. Toivottavasti pysyisivät mahdollisimman pitkään. Mutta jokainen päivä on jo voitto sinäänsä!

En kyllä sitä lääkäriä halua synnytykseen, tai edes vilkaisemaan kun se aika tulee. Toki läkärikin on ihminen, mutta jopa oman hoitsutaustan myötä on oppinut että vaikka mitä on niin pysytään rauhallisena. Vaikka toki tilanteita on ollut kun verta on pulputtanut ulos jalasta. Mutta ehkä se ei tullut ajatelleeksi että ilmeistä voi niin hyvin lukea.

Nimiäiset, kummit? en ole edes miettinyt moista. Kun ei olla nimestäkään päästy yhtesymmärrykseen. Max:ia, Marttia ja Matiasta olen ehdotellut. Mikään ei kelpaa, mutta ukolle kelpais nimivaihtoehdoista entisen heilani nimeä :LOL: toki hän ei entisiä heilojeni nimiä tai muutakaan tiedä. Ollaan pidetty sellainen linja että turhia vanhoista puhua :)

Mies haluaisi kovasti antaa "tekonimen" muttamulle ei tule siitä mieleen kun lakritsi, koira, tai muusikko. Että vielä pallotellaan.

Eikä me kuuluta kirkkoon, joten ristiaisia ei tule. Nimiäisiä? No, jospa se nimi ensin :D ja tuskin me "kummeja" oteta. Juhlitaan vaan pienokaista. Mikäs siinä :)

Käyrät minulle sanottiin eilen että kaikki supparit tulee käyrille, jopa ne jota ei tunnista? Erikoista, oliskohan laitteesta kiinni?
 
J+ ja Adii viikolle 34 pääsy olisi kyllä hyvä saavutus. Tsemiä lepäilyyn.
J+ oliko tuo 1,5cm käsimittaus? Mulla samanverran, ultralla suljettua kanavaa 2,1cm. Sentin auki molemmista päistä. Miten sulla on jatkossa kontrollit?
muoks. luinkin uudestaan, ilmeisesti siis kahden viikon päästä...

Ihanaa että Piia-Liisan pojalla kaikki hyvin! Toivotaan ettei tulisi mitään takapakkia!

( . ) Poks 31+0! Seuraava etappi onkin 32+0, jolloin ei tarttee lähtee 200km päähän OYSiin synnyttää! Ja viikonpäästä taas seuraava lääkäri. Luultavasti pistäävät silloin kortisonit.
Kävin eilen kävellen postilaakolla, 300m yhteen suuntaan, ja voi että ois tehny mieli kävellä pitempikin lenkki! Ei tuntunu pahalta missään! No jos mä vielä 3 viikkoo maltan mieleni niin sit annan itselleni luvan alkaa liikkua enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Käyristä: mulle sanottiin just äsken viimeksi että ei välttämättä näy supistukset käyrällä, varsinkaan ne jotka tuntuu vaan aaltoilevana "menkka"kipuna alaselässä. Näin ovat jokaiset kätilöt mulle sanoneet ja kaikki ovat uskoneet heti ja ottaneet "näkymättömätkin" supistukset vakavasti.
 

Yhteistyössä