HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Äiti maa Rennie on varmaan yleisin mitä närästykseen raskaanaoleville annetaan. Osastolla sain myös gavisconia joka oli tehokkaampaa, ainaki mulle.

Päihteet Ihan 0-linjalla! Jos ei pysty itse kärsimään tupakan vieroitusoireista niin kuinka voi olettaa että pieni vastasyntynyt ne haluaa kärsiä?! Itsekästä. Kyllä teki pahaa kun olin esikoisen aikaan osastolla ja huonekaverina oli 17-vuotias tuleva äiti raskausmyrkytyksen vuoksi. Tää mamma vaan ihan pokkana kulki tupakalla ja kun hoitajat tuli ottaa sydänäänikäyrää niin jostain kumman syystä vauva oli aina ihan pökkerössä. Sit hoitajat aina kysyki millon viimeks hän on käyny tupakalla. Vauva raukka. :(

Ja toinen kauhee mitä kuulin; yks tuleva nuori äiti oli ALOITTANUT tupakan polton raskausaikana kun hän pelkää niin kovin synnytystä. Niin polttamalla vauva ei kasva niin isoksi. :kieh: Sai minut kyllä niin raivon partaalle!! Voi jos olisin ollut tuon kuulemassa hänen suustaan niin olisi saanut kuulla minun mielipiteen asiasta!

Kesällä taisin juoda pari alkoholitonta siideriä, muuten on ihan limut yms riittäny. :D

Yritystä Toiselle lapselle annettiin lupa tulla heti esikoisen perään. Menkat alko kun esikoinen oli 3kk ja tämä vauva ilmoitti tulostaan kun esikoinen oli 1,5v. Tammikuussa 2012 sain keskenmenon rv 12+0. Ja tämä raskaus alkoi toukokuussa. Keskenmenneen raskauden la olisi ollut elokuussa...

Kyselikö joku jo seuraavista mahdollisista raskauksista? :) Me haluttais paljon lapsia. Harmittaa vaan kun tuo mun kohdunkaula antaa niin herkästi periksi, niin sen tietää että joka raskaudessa on tätä vuodelepoa edessä. Mutta kyllä AINAKIN yksi vielä haluttais. Ihanne olisi 4-5. :) Mulla itselläni on 6 sisarusta, miehellä 2. Luultavasti mitään ehkäisyä ei synnytyksen jälkeen aloiteta, mutta ei aktiivista yritystäkään. Mennään tjot-meiningillä. :)

Oli jotain muutakin mitä piti kommentoida, mutta nyt en muista mitä...

( . ) Tiistaina pääsin kotiin. Mutta vuodelepo jatkuu kotona. Käy sääliksi tuo mieskin. Töistä kun tulee niin saa samantien rueta lämmittää uunit, tekee ruuat ja muut kotityöt. Tunnen itseni niin mitättömäksi vaikka tiedän että arvokasta "työtä" minäkin teen kun annan vauvalle lisäaikaa kohdussa. Sepä tässä makaamisessa hankalaa onkin ku tunnen itseni niin hyvävointiseksi.

Hyvin oli mies tuon 2 vuotiaan kans pärjänny kotona. Tyttö oli saanu ruokaa, vaatetta päällensä eikä tukkakaan ollu takussa. :D En kyllä epäillytkään etteivät pärjäisi. On se niin hyvä isä. <3

Viikon päästä täytyy vielä käydä polilla kontrollissa. Jospa sen jälkeen pääsisin siirtymään takaisin neuvolan asiakkaaksi.

Nyt aamupalaa, teetä ja leipää! :p

Pink 33+0 PoKs!
 
J+: Paineen/painon tunnetta on ollut minullakin ja siksi olikin mukava, että viime neuvola kerralla lääkäri katsoikin, että onko "tilanne" alapäässä muuttunut. Kaikki oli kuitenkin hyvin, ei lääkäri sen kummemmin osannut sanoa mistä voisi johtua..

Sen huomasin, että nyt neuvolakäynnin jälkeen olo on muuttunut, samanlaista tunnetta ei enää ole ollut, olisko vauvan asennon muutoksella joku vaikutus asiaan?

Piia-Liisalle onnittelut poikavauvasta:heart:

Pink89 ja Adii tsemppiä ja voimia lepoon.:hug:

Onko kellään kokemusta tästä nestemäisestä Maltoferiasta? (rautalääke)

Yritystä: Tämän kolmannen vauvahaaveet aloiteltiin tuossa loppu syksystä 2011.. Helmikuussa 2012 sain keskenmenon.. ja tämä raskaus alkoi toukokuussa. :heart: (Isommat lapset ovat 2000 ja 2005 syntyneet.)

En polta enkä käytä raskaana ollessa tippaakaan alkoholia.

Ihanaa olla lomalla. :)

Lapset laitoin kouluun ja olipas vain mukava jäädä itse kotiin juomaan rauhassa aamukahvia ja lukemaan päivän lehti sekä kirjoittamaan tänne.. iso saavutus sekin. :D

Petivaatteet nakkasin myös aamusta heti pihalle, josko tässä hissukseen "joulusiivousta" tekisin. =)

Edge Duo Combi, Black Carbon, emmaljungan vaunut käytiin viime viikolla ostamassa. (miten niin kaikki jäänyt "viime" tippaan..) Tuolla ne nyt odottaa käyttäjäänsä. Myös pienet vauvan vaatteet odottavat pesijäänsä, mutta taidan kuiten malttaa mieleni ja pestä ne vasta joulun jälkeen. Kyllähän tässä vielä aikaa on, vaikka äkkiä tuo aika on mennyt.. enää n. 6-7 viikkoa(?) ja niin meillä vauva :heart: talossa. :)

Mukavaa päivää kaikille!



Sirel ja :heart: iltatähtönen 33+6
 
Viimeksi muokattu:
Okei, tää hakee sit renniee. Enköhän mä sillä pärjää. Aika lievää tää varmaan kumminkin on, eikä ihan kauheen kauaa ees kestä :)

Lapsiluku Mä luulen, tää nelonen on nyt oikeasti se viimeinen. Kolme oli pitkän aikaa hyvä, kunnes se kuume sieltä vaan tuli ja tulee se tän nelosenkin jälkeen, se on varmempaa kuin veronmaksut.. Mut mies ei varmasti enää suostuisi ja kyllä neljässäkin ihan tekemistä on. Toisaalta tekis mieli piuhat pistää kiinni ni eipä tarvis ehkäsyä miettiä. Mut toisaalta se on sit ehkä vähän liian radikaalia mun makuun. Kai mä Hormoonikierukan otan. Silläkin uhalla, et tippui edellinen...
 
Huomenta!

Sain taas illalla jonkun hermoromahduskohtauksen :( Kaikki alkoi siitä, että halusin tehdä taatelikakkua jouluksi. Keitin taatelit ja kaikki piti olla hyvin, niin multahan puuttui se perhanan voi! Sitten hermostuin jo miehellekin ja se oli siinä... tosin vein lapset luistelemaan tarhan jälkeen, koska eivät olleet siellä ulkona olleet ja ruokailu meni hieman myöhäiseksi, voi olla että se oli osasyy. Vieläkin on jotenkin vähän masisolo. Mutta nyt lähden kyllä kauppaan ostamaan voita ja paljon! Ja lisää taateleita.

Sairaslomat olivatkin niin pitkät, ettei sitä palkkaa sitten palkkapäivän kunniaksi nasahtanut joulun alla juurikaan, joten päätin, että teen sukulaisille niitä taatelikakkuja. Luottamus itseen on suuri, en ole nimittäin ikinä sellaista vielä leiponut :D Löysin kuitenkin varastosta hauskannäköisen muotin, joten viis veisaan siitä, miltä ne maistuu, eikä sokeriin ja voihin tehty voi olla pahaa? :LOL:

Ilman tukivyötä en pystyisi liikkumaan lainkaan! Välillä se ahdistaapi, mutta juuri tuollainen, mitä joku kauppasikin täällä jo, on minulla parhaillaan päälläni. Toppahousuongelman ratkaisin miehen henkseleillä :) nyt kelpaa taas ulkoilla. Mutta istumasta nouseminen ja makuulta nouseminen - ne on kyllä aika hanurista. Nivusiin sattuu :(

Mulla alkaa olla vähän joulumieltä :) vaikka noi raha-asiat kuseekin, niin en anna sen häiritä :) olen tehnyt tarkat laskelmat, jouluruokiin, joilla ruokin myös vieraat, menee vajaa kakssataa kinkkuineen ja lahjat on jo plakkarissa. Joskaan lahjat ei ole se pääasia, joten niitä ei ihan hulluna tietenkään ole. Leppoisa meininki :)

Hyvää joulunodotusta nyt sitten tällä loppuviikolle :)

Poksuva Viivi+Tiiti 33 :)
 
Ihan pakko tähän kommentoida, että tämä muuten ei pidä paikkaansa. Jos joku terkka näin joskus sanoo, niin valehtelee. Lääkärin en usko näin edes koskaan sanovan, kun tietävät ettei se pidä paikkaansa. Stressihormoni ei niin paljoa tupakanpolton lopettamisesta nouse, että sillä olisi sikiön voinnin kannalta mitään merkitystä. Kun taas jokainen tupakka aiheuttaa sikiölle stressiä ja haittaa sekä altistaa hänet syöpää aiheuttaville aineille.

Ja en jeesustele, sanon vaan asiat kuten ne ovat. Itsekin olen joskus polttanut
Mä kyllä lupasin itselleni, että en ota asiaan kantaa, mutta oikeasti VITUTTAA, tämmöset kirjoitukset. Helppo on tuomita ja "tietää" kaikista asioista kaikki. Elämä ei aina ole joko-tai!!
Itselläni siis crohnin-tauti, joka aina aktivoitunut stressistä, veriripulia, vatsakramppeja, kipuja, kuumetta, särkyä kipua... Tupakanlopetus yritykset johtaneet aina taudin aktivoitumiseen, pahimmillaan sairaalahoitoon.
Kun odotin ensimmäistäni, minulle sanottiin että älä edes yritä lopettaa tupakanpolttoa, vähennä kahteen-kolmeen. Jos oma sairauteni olisi pahentunut tuossa vaiheessa, se olisi ollut vauvalle paljon vaarallisempaa kuin se pari tupakkaa!!!
Itselläni noista tupakoista oli huono omatunto, enkä koskaan polttanut julkisesti, mutta PAHINTA aina kaikkitietävät, musta-valkoiset, huono-äiti-ajatusmallin omaavat "suvaitsevat" kanssasisaret.

Äidin raskaudenaikainen stressi vaarallista lapselle | Terve.fi

Raskausajan työstressi haittaa vauvan kehitystä | Terve.fi

Tutkimustuloksia stressistä ja raskaudesta on varmasti yhtä monta kuin tupakasta ja raskaudesta. Haluaisin vain tuoda tietouteen myös toisen puolen. Lyökää lyötyä, te synnittömät!
 
Voihan väsymys, täällä ei nukuttu yöllä kuin 2h. Väsyttää, mutta uni ei vain tule. Kaipa käyn kohta lääkärissä raivoamassa, kun neuvolan kommentti oli "koita nyt vaan kestää"... Pakkohan tähän on jotain troppia kohta ottaa, ei ole lapsukaisellekaan hyväksi jos en nuku tarpeeksi.

Selkä- ja liitoskivut vaivaavat tosi ikävästi. Ei tee mieli enää liikkua ollenkaan minnekkään suuntaan, pakko vain ottaa auto takapuolen alle jos on asioita hoidettavana. Pitäis varmaan olla tyytyväinen, kerrankin saa "luvan kanssa" olla laiska eikä kukaan edes valita mulle et onko pakko ajaa aina autolla joka paikkaan :D

Sairaalaan ehtiminen
Jaksan uskoa, että keretään ajoissa. Alle puolen tunnin ajomatka, ja taksin saa yleensä ihan nopeasti. Yleensä menee n.10min taksin soitosta kun on jo lämmin auto pihassa odottamassa. Tuota ukkokultaa kun ei voi oikein rattiin laskea (on sellainen teidentuho, tuhosi multa jo yhden auton lunastuskuntoon. taidan tahtoa pitää tämän auton ehjänä :whistle: ) Enkä taida itse tohtia ajaa synnytyskipuisena :D

Tukivyö oli pakko jättää pois. Alkoi tulla supistuksia, ja pikkuinen päätti mennä perätilaan kun vyö puristi vatsaa ilmeisesti kovin ikävästi hänen mielestään. Kääntyi heti samana päivänä raivotarjontaan kun jätin vyön pois käytöstä, enkä edes tehnyt muuta tuon lisäksi. Olkoon se tuolla kaapissa nyt sitten koristeena. Mulla on selkä kipeä muutenkin, ja toi on malliltaan sellainen että voi käyttää myös selkäkipuun vaikkei raskaana edes olisi. Tukee kuitenkin ihan mukavasti, ja on riittävän elastinen verrattuna perus selkätukeen :)

RUOKAA RUOKAA RUOKAA
Vaivaako ketään muuta jatkuva nälkä? Tuntuu, että saa olla kokoajan popsimassa jotain pientä aterioiden välillä. Verensokeritkin meinaa kokoajan pudota tosi alas. Eilen kävi aterian välissä sokerit 4.1 tasolla, ei ihme että oli vähän heikko olo. Onneksi on ollut terveellisiä mielitekoja, hedelmiä menee kilotolkulla (ihme, ettei sokerit silti pysy normaaleina kun pitäishän niiden sitä nostaa... :confused: )

Jospas tässä nyt sitten seuraavaksi rakentelisi kaapista jotain aamiaiseksi soveltuvaa. Hmm, ehkä voisi keittää ihan tavallista kaurapuuroa ja pilkkoa jotain hedelmää lisäksi.
Sitten voisikin käväistä kaupassa hakemassa kiivejä ison erän ja laittaa kasviskuivuriin kuivumaan, tulee terveellistä napsittavaa :)
 
Hansuu huoh.. Noi hakemasi tiedot stressistä varmaan osittain on ihan totta joo. Mutta normaalitapauksessa ihan tavallisella ihmisellä, ilman sairauksia tuskin tupakan lopettamisesta johtuva stressi oo mitään verrattuna juurikin tutkimuksen mainitsemiin läheisen kuolemasta aiheutuvasta stressistä.. Edelleen, se pieni stressi on vaan hyväksi. Ihmisiä ei edes olisi, jos ei olisi stressiä.

Mitä tulee sun henk.koht tilaan niin on varmaan kuitenkin hieman eri asia, et terve ihminen ei saa lopetettua tai vähennettyä polttamista. Kukaan ei sua varmasti henk.koht nyt loukannut. Tupakoiminen vaan on tyhmää. Mutta jokainen tehkööt omalle kropalleen mitä tykkää..
 
  • Tykkää
Reactions: cannes
Mä kyllä lupasin itselleni, että en ota asiaan kantaa, mutta oikeasti VITUTTAA, tämmöset kirjoitukset. Helppo on tuomita ja "tietää" kaikista asioista kaikki. Elämä ei aina ole joko-tai!!
Itselläni siis crohnin-tauti, joka aina aktivoitunut stressistä, veriripulia, vatsakramppeja, kipuja, kuumetta, särkyä kipua... Tupakanlopetus yritykset johtaneet aina taudin aktivoitumiseen, pahimmillaan sairaalahoitoon.
Kun odotin ensimmäistäni, minulle sanottiin että älä edes yritä lopettaa tupakanpolttoa, vähennä kahteen-kolmeen. Jos oma sairauteni olisi pahentunut tuossa vaiheessa, se olisi ollut vauvalle paljon vaarallisempaa kuin se pari tupakkaa!!!
Itselläni noista tupakoista oli huono omatunto, enkä koskaan polttanut julkisesti, mutta PAHINTA aina kaikkitietävät, musta-valkoiset, huono-äiti-ajatusmallin omaavat "suvaitsevat" kanssasisaret.

Äidin raskaudenaikainen stressi vaarallista lapselle | Terve.fi

Raskausajan työstressi haittaa vauvan kehitystä | Terve.fi

Tutkimustuloksia stressistä ja raskaudesta on varmasti yhtä monta kuin tupakasta ja raskaudesta. Haluaisin vain tuoda tietouteen myös toisen puolen. Lyökää lyötyä, te synnittömät!
Mulla ei ole ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, minä tuon vain esiin faktoja niille, jotka eivät niitä välttämättä tiedä. Tupakointi ei valitettavasti paranna mitään sairautta eikä tupakoinnin lopettaminen ole koskaan huonompi juttu kuin sen jatkaminen. Tai no, ehkä silloin jos ihminen on 90-vuotias ja ikänsä polttanut huonossa kunnossa oleva, silloin tuolla tupakoinnin lopettamisella ei varmaankaan juuri merkitystä ole.

Muissa tapauksissa tupakasta ei mitään hyvää ainetta saa enkä tule mieltäni tässä asiassa muuttamaan koskaan. Enkä mielipidettäni myöskään salaamaan.

Jos haluaa myrkyttää omaa kroppaansa niin oma valinta, mutta kun se sikiö ei valitettavasti sitä tahtoaan voi ilmaista niin mun mielestä on tuolloin meidän tehtävämme suojella heitä savulta. Ja jos terkka on sulle sanonutkin niin, että jatka vaan kessuttelua, niin terkka ei ole puhunut kuten hänen pitäisi puhua. En tiedä sun taustoja, mutta tiedän ettei yksikään ammattitaitoinen terkka voi suositella kenellekään tupakointia raskauden aikana, vaikka olis taustalla mitä.

Ja enempää en tästä asiasta jauha, nytkin jauhanut jo ihan liikaa, sori vaan kaikille :D Nämä asiat vaan itseäni aina ärsyttää, johtunee siitä kun itsekin alalla olen, että jotkut terkat sitten puhuu täyttä potaskaa.

Kaikesta huolimatta sulle hansuuu ja kaikille muillekin rauhallista joulunodotusta, kohtahan se jo on! :D

cannes ja piskuinen 31+6 (huomenna poksuu!)
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti maa
Aamupäiviä,

Huh, täällähän käy keskustelu kuumana tupakasta ja alkoholista. Itse en raskausaikana polta ja alkoholinkin kanssa on täysin nollalinja. Pari kertaa olen juonut alkoholittoman oluen (0,0%) ja tupareissa mulle oli täysin alkoholitonta kuoharia (oli muuten tosi hyvää). Ennen raskautta olin lähinnä viikonlopputupakoitsia, mutta se jäi heti plussan jälkeen. Enkä aijo enää uudestaan aloittaa.

Yrittämisestä meillä ei oikeastaan keretty hirveästi yrittää, vaan heti tärppäsi kun annettiin lupa tulla. Olin ihan ällikällä lyöty kun plussa pärähti niin nopeasti. Jotenkin olin varautunut siihen, että joutuu odottelemaan useamman kuukauden.

Tukivyö on mullakin tollanen Anitan, mutta en hirveästi viihdy sen kanssa. Mullakin välillä aiheuttanut supistuksia, varsinkin jos istun sen kanssa. Mutta kävelyllä siitä on vissiin jotain hyötyä.

Sitten lopuksi neuvolakuulumiset tältä aamulta :) päästiin kurkkaa kultaa ultralla! Siellä oli joku kättärin vanha ultralaite, jolla sitten tarkistettiin, että miten päin pikku tyyppi masussa majailee. Ja ihan oli pää alaspäin :) siellä meni ihanasti just peukku suuhun :heart:
Paino oli noussut ehkä vähän turhan reippaasti...nyt tullut n. 12kg. Pitää kuulemma vähän hillitä herkkujen syömistä :ashamed: muuten kaikki ihan hyvin :)

Bumble & masukki 30+4 :heart:
 
Ja jos terkka on sulle sanonutkin niin, että jatka vaan kessuttelua, niin terkka ei ole puhunut kuten hänen pitäisi puhua. En tiedä sun taustoja, mutta tiedän ettei yksikään ammattitaitoinen terkka voi suositella kenellekään tupakointia raskauden aikana, vaikka olis taustalla mitä.
Ei ollut terkka, Naistenklinikan sisätautien lääkäri. Ja totta: Et tiedä mun taustoja, ja silti sulla on asiantunteva mielipide!!

I rest my case. Tarkoitus oli avata joidenkin silmiä, että aina kaikki ei ole joko-tai, mutta tiesinkin sen olevan mahdotonta. Ehkä jokaisella on oma risti kannettavaan, tämä olkoon minun.
 
Mun silmäni ei kyllä aukea tupakoinnille raskaana, oli taustalla mitä vaan. Varsinkaan ko. tauti mikä varsinkaan ei tupakoinnista ainakaan mitään hyvää saa. Toki tupakointi on pienempi paha kun hepon tykitys suoraan suoneen, mutta anyhow en hyväksy. Tässä kohtaa olen sitten vaikka mustavalkoinen, sopii mulle. Mut joo, lopetetaan pauhaaminen tai ainakin vaihdetaan aihetta.
 
Tänne oli pakko tulla kommentoimaan stressistä että mulla se johti synnytykseen rv 36+1..(oksentelua pelosta)Mulla tosin taustalla ahdistenuisuushäiriö myöskin johon lääkitys(raskauden aikana liian pieni annos)
Tupakoinnin myös lopetin ekan raskauden myötä eikä tosiaan helppoa ollut, vauvaa kuitenkin oli toivottu pari vuotta niin täytyi tehdä pieni uhraus..Toki jos ei pysty niin ei pysty kunhan riskit tietää ja on valmis hyväksymään mahdollidet seuraukset..
 
  • Tykkää
Reactions: Hansuu
Joku kyseli, että onko jo seuraavaa lasta suunniteltu... täytyy sanoo, että ei. Mies on ihan sitä mieltä, että tämä yks riittää vallan mainiosti. Aiemmin ite aattelin, että ei se varmaan tämä tule jäämään ainokaiseks, mut niinpä on mieli muuttunu ja minustaki on alkanu rueta tuntumaan ihan hyvältä se, että meillä tulee olemaan vaan tämä yks lapsi. Sitähän ei vielä tiiä, jos se mieli taas jossain vaiheessa muuttuu, mut sen näkee sitte ja sitä voi kattoo sitte. Mut että ei tosiaan ainakaan tehä heti putkeen lissää, jotenki mullaa tökkii se ajatus "pitäähän tälle olla sit leikkikaveri". Eiköhän noita leikkikavereita löyvy ihan muualtaki, ettei niitä välttämättä ite tarvii tehä. Yks miehen parhaista ystävistä on perheen ainoo lapsi eikä siitä sen kummempaa ihmistä oo tullu, ehkä jopa päinvastoin, on niin huomaavainen ja ystävällinen, että toista saa hakea ja häntä on siis meijän lapselle "kummiks" jo pyyettyki.

Miehen tuesta en ookkaa muistanu vielä aiemmin kirjottaa. Se ei todellakaan oo mikään mahantapputelija tai muutenkaan mikään höösääjä tai "hoitaja"tyyppi. Ultrissa on ollu mukana ihan innokkaana, myös siinä ylimääräsessä vaikka ne on kaikki ollu ihan työpäivän aikaan tapahtuvia ja hän ei yleensä oo pois töistä koskaan. Hän on nyt kuitenki tämän raskauden aikana muutaman kerran laittanu kätensä minun mahan päällä ja tunnustellu potkuja:heart: Viimeviikon lopulla, kun olin huolissani niistä vaisuista liikkeistä, niin kyseli kovasti onko liikkunu ja sillon varsinki tunnusteli:heart:. Perjantaiaamuna mietin sitä sairaalaan lähtöö ja kun ei ensimmäisen tunnin aikaan oolu liikettä, niin soitin hälle töihin, että pitää ehkä lähtee käymään, mutta katon vielä toisen tunnin ja soitan sitte mikä on tilanne. No, hänpä soittiki mulle jo n. puolen tunnin päästä, että oli tulossa kotiin. Ei pystyny olee töissä vaan halus tulla tänne kattomaan, mikä tilanne on ja oliki sit aikalailla loppupäivän minun kans sisällä:heart:, kun yleensä lähes aina kotona ollessaan värkkää jotain ulkohommia. Että vaikka hän ei ehkä tämän enempää lapsia haluakaan, niin tätä lasta hän kyllä haluaa ihan 100%:sesti.

(.) Kylläpäs täällä jäi unet lyhkäsiks, illalla väsytti jo kaheksan aikaan niin paljon, että raahauduin sänkyyn. Eipähän se uni sitte tullu kuitenkaa ja joskus ennen kymmentä miehen mönkiessä nukkumaan olin sit vasta vähän torkahtanu. Sen jälkeen kuitenki jossain vaiheessa sit onneks olin kuitenki saanu unenpäästä kiinni. Sittenpä heräsinki jo kolmelta eikä enää nukuttanu, makasin sängyssä vaille neljään ennenku nousin ja luovutin. Laitoin sit miehelle auton lämpiämään ja rupesin ite "aamu"palalle ja istumaan tähän koneelle. Mies nous puolkuuen maissa ja lähti töihin kuuen jälkeen ja puolseittemän aikaan olin ite valmis takasi nukkumaan, sittenpä nukuttiki puolkymmeneen asti. On tämä vaan aika "huvittavaa" toisinaan, kun yöllä ei saa nukuttua kun muutaman tunnin, mut sit aamusta nukuttaa taas kyllä tosi makeesti|O

minä vaan -84 + juniori 33+5
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Anteeksi, mun on nyt ihan pakko puolustaa Hansua tässä asiassa, koska Crohnin tauti on mulle kaveripiiristä tuttu :( Tauti on niin moninainen, ettei sitä kyllä minkäänasteinen stressi ainakaan paranna, joskaan ei tietenkään röökikään. Mutta kun sitä polttamista ei ole ehtinyt ennen raskausaikaa lopettaa, niin täysin lopettamalla se tauti vain pahenee. Ja sellainen, kenellä ei ole tätä tautia, ei myöskään ole hajuakaan millainen se on, vaikka lukisi kuinka noita kuvauksia netistä. Anteeksi siis edelleen, mutta annettaisiinko nyt olla, Hansulla tuskin on kovin hyvä olo itsellään muutenkaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Hansuu
Miten niin tunteet pinnassa? Itkua rupesin tuhertamaan, kun luin tuon minä vaan -84 kirjoituksen tuosta miehen tuesta.

Toppahousuongelma oli muuten täälläkin. Sain itseni eilen aivan raivon partaalle, kun menin pukemaan toppahousut jalkaan. Eihän ne menneet lähellekään kiinni! Sitten piti virittää niihin sellanen ennennäkömätön vyöhässäkkä, koska eihän mikään valmis vyö mahdu kiinni. Eikä se vyöviritys niitä ylhäällä pitänyt ja käveleminen oli älyttömän vaikeeta. Ja toppahousujen kanssa ei voinutkaan laittaa kumppareita, vaan piti laittaa "oikeat" kengät ja eihän niitä meinannut millään saada kiinni! Siinä oli hyvä lähteä ulos, kun ketutti aivan armottomasti jo lähtiessä. Koira vielä kruunasi retken, eikä tehnyt mitään asioitaan, joten sain mennä kohta uudestaan sen kanssa ulos! Haha! Mä olin kyllä näky. Onneks olin yksin kotona, kun huutelin täällä kirosanoja melko kovaäänisesti. Eli toppahousut saa nyt luvan jäädä nurkkaan, kunnes muksu on maailmassa.

Mullakin on alkanut nyt selkä kipeytyä, mutta en ole toistaiseksi vielä sitä tukivyötä harkinnut. Yritän nyt vaan köpötellä oikein varovasti ja hissuksiin. Samaten on tullut kävellessä sellasta viiltävää kipua tuonne häpyn tietämillä, ihan kuin muksun pää pomppisi siellä jotenkin.

Äh, unohdin kirjoittaa sen, mitä tulin kirjoittamaan eli mullekin oli tullut tänään päätös Kelasta.

Nyt joulushopailemaan miehen lahjat!
Keltakukka 32+5
 
Viimeksi muokattu:
Jäi vielä kirjottamatta, että kurkku tuntu eilen koko päivän vähän omituiselta ja illallapa siihen jo sitten vähä koskikin. No nyt on kahta kipeempi kurkku, ei paljoo tee mieli puhua (oon onneks yksin kotona ja lähinnä juttelen välillä siis meijän koiralle :)), ääniki on välillä ku murrosikäsellä pojalla, ei oikein tiiä minkälaista kiekunaa sieltä tulee, ku suusa avaa vai kuuluuko mitään. Mies on ollu nyt aikalailla viikon päivät flunssassa, mut taitaa onneks nyt hällä helpottaa. Maanantain oli pois töistä, kun koki olonsa sen verran tukalaks ja perjantaina tuli tosiaan jo parin tunnin jälkeen kotiin minun takia. Mietin nyt vaan, että jos tämä flunssa kestää mullaki sen viikon, niin vaikuttaakohan se miten, kun mulla ois toinen sokerirasitus ensviikon perjantaina?! Osaatteko sanoo?? Ja tulipahan muutenki niin hyvälle päivälle tuo rasitus, kun heti joulun jälkeen, ni uskaltaako sitä nyt sitte jouluna syyä karkkia ollenkaa? :mad: Ite jouluruuista en kyllä rupee tinkimään, mut karkeista ehkä voin pakkotapauksessa ;)
 
Anteeksi jo valmiiksi, mutta älä lue jos et jaksa lukea valivali tekstiä! :D

ELI! Viime yönä kävin tunnin välein vessassa ja en sen tunnin aikanakaan nukkunut kunnolla vaan sillaista "toinen silmä auki" unta.. No sitten tulikin järkky kipu hampaaseen, samaiseen jota kävin näyttämässä heinäkuussa ja siihen tarvitsisi tehdä juurihoito, mutta raskauden aikana ei tehdä, kun röntgen kuva tarvitsisi saada mutta ei sitä oteta, kun voi vahingoittaa lasta. Noh.. Menin sitten sinne hammaslääkäriin, ja kärsisin ihan hirveän kivun kanssa siellä penkissä, puoli makuullaan. No sitten oli pakko keskeyttää kun alkoi oksettaa, pyörryttää, kuulokin meni. :( ja hirveä tuska hiki. No mut laskettiin kokonaan makuu asentoon ja kyljelleen ja avattiin ikkuna jotta saan raitista ilmaa. Makasin siinä sitten aikani ja sitten oli pakko jatkaa mutta makasin loppu ajan kyljellään. Ihana hamppilääkäri oli kyllä. Onneksi!

Sitten vielä.. olen tilannut joululahjoja ja TIETYSTI matkahuolto on KADOTTANUT mun pakettini! Olen nyt soittanut eilen, ja tänään 2 kertaa erittäin vihaisia puheluita! Taitaa mennä viikolla eteenpäin mun joululahjani! VOI HELVETTI! :mad: Olen jo sanonut matkahuoltoon, että sen paketin on PAKKO olla täällä viim. huomenna! Koska siitä on lasku paketissa ja sekin pitäisi ensi viikolla maksaa, mutta pakettia ei vain näy! Argh! Ja kun tämä ei ole ensimmäinen kerta, viimeksi ihan sama juttu. Silloin pakettini oli siwassa kyllä, mutta tippunut pelikoneen taakse, voi elämä! Nyt ei siellä pitäisi olla kun on kuitenkin 7kg paketti kuulemma. On varmaan jossain jyväskylässä! :mad:

Anteeksi! Pakko purkautua kun ei ole ketään tässä vieressä just nyt että avautuisi :D

seuraavasta lapsukaisesta kyllä, suunnitteilla olisi, niin ettei mikään pitkä ikäero tule. Ehkä ei tule synnytyksen jälkeen mitään ehkäisyä, sen näkee sitten :) Toiveena kun on ainakin 5 lasta! :heart:

Bettis ja rakas 33+5 :heart:
 
Ainiin ja sitä vielä piti sanoa, että kohta ollaankin jo siinä että vauva on täysiaikainen! 4 viikkoa vielä!
Hahahah sanoin miehelleni tässä yksi päivä samaa mutta sanoin "mieti 4 viikon päästä vauva on jo täysi-ikäinen" :LOL: :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Keltakukka Oli pakko kommentoida, kun kuulosti niin omalta tarinalta noi toppahousut :D Mäkin olin jostain ihmeen syystä kuvitellut, että kyllähän mä mun vanhoilla toppahousuilla pärjään. Mutta juu, eihän vetoketjua saanut ollenkaan kiinni! Mäkin sit tein jonkun vyöhässäkän ja päätin, etten anna periksi :D Näillä mennään sit raskauden loppuun asti, en kyllä tasan ala ostamaan mammatoppahousuja 1,5 kuukauden takia... Arjen pieniä iloja :) Miehellä oli kyllä naurussa pitämistä, kun esittelin mun viritykset...
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Edelleenkään mun ei ole ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, enkä tästä asiasta enää jauha. Jokainen tekee ne omat ratkaisunsa.

Miehen tuesta: täällä mies on ihan täysillä tukemassa, kuten oli ekastakin. Ehkä muutosta siinä että nyt ei ole joka kk tullut lahjakortteja jalkahoitoihin jne., mutta ulos on vienyt syömään, leffaan ja rehveille kyllä :) Lisäksi iltaisin kun olen ollut työpäivän jälkeen väsynyt, on jaksanut hyysätä 2-vuotiasta poikaamme ja antanut mun levätä :heart:

Muiden vanhempia lapsia perhepedissä vielä? Kun meillä tosiaan tuo 2-vuotias nukkuu meidän keskellä. Yritetty on omaan sänkyyn pari kertaa, mutta aina vaan sieltä hipsii meidän keskelle, eikä kyllä raskita kieltääkään. Nyt vain mielessä, että ei me kyllä neljästään siihen sänkyyn mahduta joten jotain pitäis varmaan alkaa tehdä... Vinkkejä kellään? Kaikki otetaan ilolla vastaan! :)

Seuraavasta lapsesta sen verran, että meille ei tämän jälkeen enempää tule. Minä täytän ensi vuonna 36 ja mies 38, ei haluta enää neljänkympin jälkeen valvoskella öitä... :LOL: Hattua tosin nostan niille, jotka jaksavat. Kaks on meille hyvä luku, jokaiselle löytyy talosta oma makkari :) Luultavasti mies menee jossain vaiheessa vasektomiaan, kun miehelle se on helpompi tehdä.

Bettis: pakko kysyä kun kiinnostaa, että mitä ne sitten teki sille hampaalle?? :)

cannes ja piskunen 31+6
 
cannes ne siis laitto siihen nyt sitten lääkepaikan. Hiton kosketusarka on kyl vieläkin et ei pysty puremaan ollenkaan. :/ noh kai se tästä. Tosiaan toukokuussa 3 aikaa varattuna juurihoitoon. Kauheeta. Pelkään muutenki hammaslääkäriä. :(
Noh pakko pärjätä tän hampaan kanssa sinne saakka.

Nyt imuroimaan! :) väsyttää kyl ku ei tullu nukuttuu tosiaan yöllä. Mut eiköhän tää tästä. :)
 
Minä vaan -84 sitä vaan siitä sokerirasituksesta, että jos sinulla ei ole raskausdiabetesta, arvot ei nouse siitä mitä syöt tai sairastelet. Jos taas sokereissa on vikaa, ne saattaa nousta flunssan vuoksi kovastikin. Mutta ns. terveelle ihmiselle on ihan sama, syökö edellisenä päivänä kattilallisen perunoita kilolla karkkia, sokerirasituksessa sitä ei huomaa. Tsemppiä! Toivottavasti sinulla ei ole tätä viheliäistä vaivaa, jolla ei muuten ole normaalin diabeteksen kanssa varsinaisesti kai paljoakaan yhteistä.

Sokeriarvoista sen verta vielä, että nyt kun olen puoli kolmen-puoli neljän välissä öisin käynyt jääkaapilla syömässä marjakiisseliä pari-kolme lusikallista, aamuisin on 'ennen aamupalaa' -arvot olleet 4.4-4.6 ja päivän muutkin arvot olleet tosi hyvät. Syötyäni äsken hirmuisesti taatelikakkutaikinaa, tunnin arvo on silti 7.4. Mutta en siis ole edelleenkään insuliineja pistellyt :) Luottavaisin mielin olen, painoa tullut nyt koko raskausaikana 7 kg :) Enempää ei tarvitsisi tullakaan, mutta olen tavallaan luvannut itselleni sen 9-10kg, että jos nyt yhtäkkiä tulee esim. turvotusta yms. Enkä aio jouluna kyllä kursailla :p
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
Täällä kanssa yksi unettoman yön viettänyt. Hiivatin flunssa tukkoisine nenineen, kipeine kurkkuineen ja kah, vielä yskineenkin päällä. :mad: Oon niin pahalla päällä tästä. Äsken yritin vähän päikkäreitä nukkua puoliksi istualtani ja paskat siitä mitään tullu - heti kun nukahdin niin heräsin yskänkohtaukseen. Ja koska mun limakalvot on kuivat niin tää on just sellasta kuivaa yskää, joka vaan röhityttää, muttei siis irrota mitään eikä siihen taida mikään auttaakaan. :(

Sokeriarvot täällä pysyneet kondiksessa - paasto ollu korkeimmillaan 5,2, tunnin jälkeiset olleet korkeimmillaan 6,9. Ja on oikeasti ihan sama mitä syön. Eilen soittivat jo sitten sieltä äitipolilta ja jatkan edelleen niitä mittauksia - jos jotain korkeita lukemia tulee niin sitten soittoa sinne. Mikäli ei niin käyn vaan lääkärin luona silloin 18.tammikuuta painoarviossa. Ja kätilö sanoi, ettei joulusta kannata ottaa stressiä - käski nauttimaan rauhassa eikä pidä nipottaa. Onneksi niin. :)

Mun joululoma alkoi nyt, enkä muuten taatusti tee mitään kummallista. :D Tänään on varmaan pakko hörppiä teetä, josko sais tuota ikävän kuivakkaa yskää sillä rauhottumaan... tietää vaan sitä, että joutuu juoksemaan koko ajan pissalla. Hmph. Ja nyt kun sen tuohon kirjoitin, pitää mennä pissalle. :D
 

Yhteistyössä