HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Yritettiin 9kk, yks keskenmeno oli tossa välissä. Pisin aika oli meillä, aiemmin on menny korkeintaan 4.5kk.

Juominen, juomattomuus Totaalikieltäydyn. En mä lapsellekkaan anna tippaakaan alkoholia niin miks antasin syntymättättömällekkään? :)
 
Yrittäminen mitä se on? :D Täällä kävi totaallinen ylläri, kun pillerien aikana tuli perheenlisäysuutinen lääkäriltä. Menin ihan muiden syiden takia yleislääkärille, ja päätti sitten tutkia päästä varpaisiin että mikä aiheuttaa kummia oireita (omituinen alaselkäkipu ja älytön väsymys ja vähän vatsatautimaisia oireita). Aika shokkiuutinen oli alkuun, mutta nyt ollaan miehen kanssa jo molemmat totuttu ajatukseen. Mieskin on tosi huolehtivainen ja selkeästi iloinen asiasta :) Ja pitäis varmaan olla ihan tyytyväinen kun kävi näin "helposti", osa kun ei saa toivomaansa lasta koskaan omin avuin. Kuukauden päästä tämä pieni ihanuus voi olla jo maailmassa!

Alkoholi+muut päihteet on täydellä nollalinjalla. Tupakkaa en polta muutenkaan, joten en koe tarpeelliseksi sitä edes aloittaa. Ällöttävä ja turha tapa!
Alkoholia tulee juotua ei-raskaana ollessa tosi harvoin, joten on ollut ihan helppo juttu sanoa suoraan tiukasti ei kaikille juomantarjoajille. Ei tee edes mieli juoda. Tuskin juon edes imetysaikana, vaikka silloin saisikin lasillisen satunnaisesti ottaa. Alkoholi kuitenkin kuivattaa elimistöä, enkä halua että maidontuotanto menee turhien juttujen takia pilalle.

Muut paheet Kahvista oon onneksi päässyt eroon. Ennen raskautta olin totaallinen kahvinarkkari, kuppi kädessä heti ensimmäisenä aamulla. Ei tee enää edes mieli aloittaa kahvinjuontia uudestaan, ehkä jossain juhlatilanteessa voin kupillisen ottaa mutta ei todella tee mieli olla riippuvainen mistään. Suklaata tulee kyllä popsittua välillä ihan liikaa, taitaa olla raskausaikainen himo mulla kun ei yleensä maistu ollenkaan.

(.)
Liitoskivut ja närästys vaivaa taas raivostuttavan tehokkaasti. Unettomuus tuntuu myös pahentuvan, taaskaan en nukkunut yöunia kunnolla. Nukahdin ehkä joskus 5 aikaan aamuyöstä ja 11 heräsin jo ihan pirteänä. Toisaalta hyvä näin, koska on pakko lähteä hoitamaan hieman asioita.

Jos nyt sitten sitä ruokaa vähän, ja sitten hyppäys housuihin ja ratin taakse. Kohta en kyllä mahdu tuonne autoonkaan, nyt jo ottaa ratti uhkaavasti mahaan kiinni ja jalat ei yllä polkimille jos siirrän penkkiä yhtään lisää taaksepäin :LOL:
 
Hikka oli täällä viimeks tossa n. tunti sitten (siis vauvalla) =)

Tossa juomisessa/juomattomuudessa oon kyllä hyvin samoilla linjoilla kun Neiti-81, että vaikka siitä pienestä määrästä alkoholia ei välttämättä haittaa oiskaan, niin en ymmärrä sen käyttöö yhtään raskausaikana eli ite oon ihan täysin 0-linjalla, tosin oon kyllä ollu muutenki viimeset parisen vuotta. Ja tupakassa sama homma, sen oon ite lopettanu jo joskus 5-6 vuotta sitten. Minun mielestä ei juuri säälittävämpää näkyä oo, kun oottava äiti tupakalla. Jos täällä nyt joku sellanen sattuu olemaan, niin pyydän anteeks, tarkotukseni ei oo loukata tms., mutta tämä on minun mielipide asiasta.
 
minä vaan -84 Mä en myöskään voi sietää, jos näen raskaana olevan tupakalla. Tekis mieli käydä repimässä se tupakka pois kädestä ja huutaa päin naamaa! Tupakoinnin voi kuitenkin lopettaa, jos aidosti sitä myös itse tahtoo.

(.)
Enpä sitten lähdekään hoitamaan asioita tänään. Olotila on sellainen, ettei parane lähteä auton rattiin hölmöilemään. Ajatus ei toimi ollenkaan, joten ajan vielä jonkun päälle tuolla kaupungilla. On ehkä turvallisempi siirtää päivällä eteenpäin, kun ei ole edes mikään sovittu tai tärkeä meno. Pitää varmaan yrittää jättää päiväunet väliin ja mennä illalla ajoissa nukkumaan, ehkä se auttais tähän "hieman hassuun" unirytmiin. Ei tule elämästä mitään, jos valvon yöt ja nukun päivät. Nyt kun vielä on varaa valita ja asioita, joita täytyy hoitaa ennen pikkuisen saapumista.
 
itse kuulun sitten vissiin niihin ihmisiin jolle ei lasta pitäisi suoda.
tupakoin ennen raskautta, kun plussasin se loppui siihen. tosin olen yhteensä 3 tupakkaa polttanut raskauden aikana. ja puol lasillista siideriä oon juonut ja häissäni join lasillisen kuoharia.
tää on sellanen aihe joka saa mut aivan raivon partaalle, ihan kuin maailmassa ei olisi muita paheita kun tupakan poltto. aina joka asiassa ja tilanteessa siitä vaahdotaan. tulee syöpä ja kuolet nuorena jne. työkaverini kuoli syöpään joka ei ollut elämänsä aikan ainuttakaan tupakkaa polttanut ja alkoholia joi todella harvoin.
ja sellaisien ihmisten jotka eivät ole ikinä polttanut on helppo tuomita sitten muut. enkä nyt tarkoita sitä että hyväksyisin tupan polton raskauden aikana. mutta tollanen turha jeesustelu ottaa niin aivoon.
oma äitini on polttanut KOKO raskaus ajan jokasen lapsen aikana, ja ihan kunnon kansalaisia meistä on tullut.
 
Saikku mikä jeesustelu? Mun mielestä ei todellakaan ole jeesustelua ilmaista oma mielipiteensä, sitähän tässä kysyttiin. Raskaana polttaminen on tyhmää ja itsekästä, se on ihan faktaa ja siitä on turha vetää hernettä nekkuun.
Siihen kenestä tulee kunnon kansalainen ei ole mitään tekemistä, onko vanhemmat polttanu vai ei..

Itse poltin reilun askin pvä/10v ja lopetin esikoisen plussaan.
 
Viimeksi muokattu:
Saikku Se että sulle ei ole tullut tai muille sun sisarille mitään vaurioita äidin tupakoinnista, ei sano sitä etteikö niitä aiheutuisi monille muille. Mun äitini tupakoi koko odotusajan, ja siitä "palkkiona" sainkin sitten astman (ei ole suvussa muuten kenelläkään, erikoislääkäri epäili äidin odotusajan tupakointia syyksi) ja kouluaikoina oli todella ongelmia oppia joitain juttuja.

Mun mielestä on todella väärin, että omat "nautinto"aineet menee syntyvän lapsen hyvinvoinnin edelle. Nautintoa voi hakea muustakin kuin turhista päihteistä, vaikka hyvästä ruuasta ja liikunnasta(jos pystyy harrastamaan), perheen yhteisestä ajasta jne.

Jokainen tekee toki miten tykkää. Mutta turha on alkaa rutisemaan, jos ympärillä olevat ihmiset katsovat kieroon. Jokaisella meistä on oikeus mielipiteeseen, eikä faktojen pöytään lyöminen ole mitään jeesustelua vaan kylmää realismia.

Tupakointi heikentää sikiön hapensaantia, kun tupakan sisältämä hiilimonoksidi syrjäyttää happea verenkierrossa. Alkoholin takia syntyy FAS-lapsia. Vaikka kaikki ei saakkaan ongelmia näistä, niin ei se tarkoita etteikö ne olisi iso ongelma.

En silti kannata päihdeäitien suoranaista pakkohoitoa. Aika moni jättää siinä tilanteessa menemättä neuvolaan jos on riski joutua hoitoon-päihteet on joillekin niin paljon tärkeämpiä. Ja siitä taas tulee muita ongelmia, jos koko raskausajan seuranta laiminlyödään.
 
  • Tykkää
Reactions: Elsiliini
pink89 pääsitkö kotiin? :) jouduitko makaamaan esikoisenkin kohdalla? onko joku yhdistävä syy tähän?

miehen tuesta en liiemmin kaipaa sellaista, musta tää raskaus on niin normi juttu et menee ilman hössötystäkin :) johtuu varmaan mun oireettomuudesta ja pienestä masusta miks ei kukaan muukaan pidä mua kauheen raskaana ja erikoiskohtelua tarvitsevana :) näin meillä. Mies on tottunu siihen etten mäkään huomioi raskautta kauheesti ja siks menee häneltäkin tässä sivussa. Ymmärrän kyllä jos joku kaipaa tukea ja huomiota mutten itse tarvi sellaista :)

tipattomuus/tupakka en polta enkä juo, ei mieskään myöskään. pitkät imetykset lisää juomattomuutta raskauksien jälkeenkin sen vuoden joten näillä mennään. meillä sitten herkutellaan suklaalla jos halutaan jotain hemmottelua tai päihdyttävää :D hyvät sokerihumalat saatan kyllä vetästä! Mutta vaikka itse näin toiminkin en silti koe että minulla olisi tarve tai vara moittia tai syyllistää muita, annan kaikille rauhan tehdä itse omat päätöksensä ja kunnioitan jokaisen yksityisyyttä senverran etten puutu toisten valintoihin :) jokainen meistä on arvokas odottaja ja jokainen tulee sen ihanan käärön kohta saamaan, eikö se ole tärkeämpää <3

synnytysajankohta menee maaliskuun alkuun veikkaisin, tai sitten ihan helmikuun vikoina päivinä 26-27.2.13 ei tämä täältä poistu ainakaan yhtääna aiemmin kun ei supistele yhtään ja paikatkin oli viimeksikin samat kun alussa. Esikko synty 40+3 eli hänkin varsin valmis jo tuolloin.

neukkakuulumisia mites muitten sf-mitat?? mulla oli nyt rv 30+3 24,5cm ja viime raskaudessa ollu tällä viikolla jo 30 joten aika huikea ero. En kyl ees luota näihin mutta jäi mietityttämään kuitenkin. Pissassa proteiini yhellä plussalla veikkaili johtuvan valkkarista, rr 117/73 hb unohtu mut oisko ollu113. sykkeet 140+. paino 64kg eli 4kiloa alusta. kaikki siis hyvin itellä ja vauvalla <3 oli nopee käynti kun muksu pisti melkeen sijaisneukkatätin huoneen palasiks sillä aikaa kun mua mittailtiin :D

graavilohta olen syönyt ja pistelen joulunakin, kaupan vakuumista olen eka kuumentanut uunissa niin että pöpöt palaa ja nyt jouluks anoppi tekee mulle kalan mitä uskallan syödä, mulla on kyllä maailman ihanin anoppi <3 oma äitini on jo kuollut joten anoppi vetää äidin roolia mullekkin ihan täysillä, mahtava nainen!

hormoonit ovat saaneet mut taas rakastan kaikkia fiilikselle ja rupesin kyynelehtimään kun näin kaupan edessä söpön koiran jolle lirkuttelin kunnes sen omistaja seisoi selkäni takani ja hymyili pitkään kun näki mun kyynelehtivän sen koiralle :D näitä hormooneja tarttis saada purkkiin ;)
 
itse kuulun sitten vissiin niihin ihmisiin jolle ei lasta pitäisi suoda.
tupakoin ennen raskautta, kun plussasin se loppui siihen. tosin olen yhteensä 3 tupakkaa polttanut raskauden aikana. ja puol lasillista siideriä oon juonut ja häissäni join lasillisen kuoharia.
tää on sellanen aihe joka saa mut aivan raivon partaalle, ihan kuin maailmassa ei olisi muita paheita kun tupakan poltto. aina joka asiassa ja tilanteessa siitä vaahdotaan. tulee syöpä ja kuolet nuorena jne. työkaverini kuoli syöpään joka ei ollut elämänsä aikan ainuttakaan tupakkaa polttanut ja alkoholia joi todella harvoin.
ja sellaisien ihmisten jotka eivät ole ikinä polttanut on helppo tuomita sitten muut. enkä nyt tarkoita sitä että hyväksyisin tupan polton raskauden aikana. mutta tollanen turha jeesustelu ottaa niin aivoon.
oma äitini on polttanut KOKO raskaus ajan jokasen lapsen aikana, ja ihan kunnon kansalaisia meistä on tullut.
Kuten sanoin, mä en ole mikään tuomitsemaan.
itse halkiolapsen saaneena ja kromosomipoikkeavan lapsen 19 vkolla synnyttäneenä metalliastiaan en vaan itse kokeilisi onnea sen asian kanssa. Perustuu siis täysin siihen että olen itse todennut että terveen lapsen saaminen on ylipäätään ihme, vaikka olisi se nolla linja.

Mulla on ystäviä jotka ovat polttaneet odotusajan, enkä minä heitä ripittänyt ole. mutta mulle on turha tulla valittamaan sitten korvakierteistä, astmasta, allergioista (yritän kyllä lohduttaa mutta vaikeaa se on kun tietää että toinen on sen tietoisen riskin jo odotusajalla ottanut koska "ei se munkaan äidin tupakointi mitään aiheuttanut ja se isovaarikin on elossa vaikka on polttanut norttia 3 askia päivässä 50 vuotta") tms.... (joilla on selvä yhteys raskaudenaikaiseen tupakointiin) ja kaikki mun tutut ymmärtävät miksi mulla on näin vankka kanta. mulle kun terve lapsi ei muutenkaan ole ollut itsestään selvyys, vaikka missä kuplassa ois eläny pelkkää luomuruokaa syöden ja joogaa harrastaen.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa taas,

On ollut tätä joulu touhua ja auton vaihto kuviota niin kirjoittelu on jäänyt, lukemassa olen käynyt kyllä öisin kun se unettomuus on ystäväni mutta kirjoitus on jäänyt silti...

Miehen tuesta, aika samoilla linjoilla taikamaailman kanssa. En ole sitä pahemmin kaipaillut, en muutenkaan tykkää hössäämisestä enkä ihmisistä jotka tulee taputtelemaan mahaa. Taputlkoot omaansa :D Viimeeksi eilen yöllä mies sanoi että voisit kyllä vähän lunkinmin ottaa, tein päivällä lumityöt niissä on meillä aika homma ja siivosin kylppärin lattiasta kattoon. Unohdin käyttää tukivyötä niin illalla sitten iskiasta nilkkutin. Hakihan tuo su suklaata kun maksukki oli niin hiljainen, iski sillekin huoli. Mutta ei hössötystä kiitos.

Alkoholi/tupakka, nolla linja. Mies polttaa ja sekin on yök, pesen sen vaatteet erikseen ja tupakkapikka on siirretty kauas tontin kulmalle :D alkoholin käyttö on molemmilta jäänyt aika olemattomiin lasten myötä. On ehditty elää baari juonti elämä niin ei tarvi enään. Paras juttu minkä olen kuullut, niin yksi nainen väitti silmät kirkkaina että vain ns. tiukkaviina on vaaraksi raskaus aikana! Veteli baarissa höppänöitä kolmella siiderillä per viikonloppu raskaus aikana. Että juupa, ei ole jollain kaikki muumit laaksossa! Tuloksena sitten faslapsi.

Raskauden yritys, mikä yritys :D meille kaikki lapset on tulleet kun on tullakseen. Ensimmäinen on uudenvuoden raketti, la oli 31.12 ja toinen on uudenvuoden pamaus la oli 5.10 ;) ja tämäkin sitoutuu vuoden vaihteeseen sikäli että viime tammikuussa saunassa puhuttiin että kyllä kolmaskin vielä voisi tulla.. Ja kesäkuun alussa Metallican keikalla tuli tunne että nyt taitaa olla näin ja juhannus viikolla tein yhden positiivisen testin, ja siinä se, sitten juhannus yönä kerroin miehelle. Mutta onnekkaita siis ollaan että näin on käynyt helposti.

Tänään ajattelin muutn että ostaiskohan sitä pullon kuohuvaa varastoon, jos ottaisi synnytyksenjälkeen yhden lasillisen lapsille, jos kaikki menee hyvin niin meidän perhe on tämän kolmosen jälkeen tässä :)

Taikamyrsky ja HissuMyrtti

Niin ja tosiaan hatun nosto myös täältä teille vuode lepolaisille, hienon työn olette tehneet!
 
Vinkki kuohuvaa kaipaaville
Alkosta saa nykyään täysin alkoholitonta (0%) kuohuvaa, on itseasiassa aika hyvänmakuista. Jos lasillisen haluaa, niin mun mielestä toi on ainoa vaihtoehto. Itse en muuta edes harkitsisi.

Nyt pitääkin ihan miettiä, että koskakohan mä viimeksi olen edes juonut alkoholia. Kai toissa kesänä :D Ei ole tosiaankaan mun suosikkilistalla, melkeen kaikki alkoholit maistuu mun suussa ihan kamalalle. Mielummin otan lasin limua,mehua jne...
 
Kiitos onnittelijoille =)

Tää kolmas tärppäs ekasta "yrityskierrosta". Ekaa tehtiin vuos ja mukaan mahtu pari keskenmenoa. Tokaa alettiin sit yrittää ku eka oli vast 5kk ku ajateltiin et voi taas kestää ni tärppäskin heti ja näin ollen ekal ja tokal vaan 1v3kk ikäeroa ;) Nyt tulee kakkoselle ja kolmoselle n. 7v3kk ikäeroa et vähä pidempi ikäero ;)

Taikamyrsky: meille tää kolmas on kans viimeinen ja varmistan asian synnytys reissulla sterilisaatiolla =)

Juomisesta ja tupakanpoltosta: Oon ollu juomisen suhteen absolutisti reilu 6 vuotta ja aion olla lopun elämäni =) Tupakkaa poltin ennen raskautta viikonloppu iltaisin mut se jäi heti plussattuani ja tarkoitus olis olla polttamatta ainakin imetysajan ja toisaalta hölmöö ees jatkaa tota viikonloppu polttamista...huono tapa vaan!
 
Saikku Mun mielestä on turha syyttää muita jeesustelusta tuossa tupakointiasiassa.

Keskenmenoriski väestössä on 10–15 sataa raskaana olevaa kohden, mutta tupakoivalla se on jopa 33 sataa äitiä kohden. Tupakointi kaksin–kolminkertaistaa sikiön kasvuhäiriön «Sikiön kasvun hidastuma»4 riskin, ja tupakoivien äitien lapset syntyvät keskimäärin 200 grammaa kevyempinä. Tämä lisää kuolleena syntyneiden «Kohtukuolema (sikiökuolema)»5 ja ensimmäisen elinviikon aikana kuolleiden lasten määrää ja vastasyntyneiden sairastavuutta. Istukan ennenaikaisen irtoamisen «Sikiön kasvun hidastuma»4 tai etisen istukan riski «Etinen istukka»3 on suurentunut tupakoitsijalla jopa 2,5-kertaiseksi. (Terveyskirjasto: Raskaus ja tupakointi)

Minusta nuo ei ole ihan huuhaa jeesustelua. Itse keskenmenon kokeneena pakko sanoa että oli niin surullinen ja ikävä kokemus etten olis ikinä antanut itselleni anteeksi jos olisin sitä tupakoinnilla jotenkin edesauttanut. Samoin nyt kun makaan sairaalassa ja vauva meinaa syntyä näillä näppäimillä niin minusta on hirvittävän tärkeää että istukka toimii moitteettomasti ja vauva saa kaiken mahdollisen ravinnon ja kasvaa jokaikisen gramman sillä alku ei tule olemaan helppo. Mun tilanteessa tupakointi olis ollut ihan hirvittävän huono asia nyt. Ja niin minäkin luulin että tästä tulisi ihan tavallinen raskaus.

Ja siitä alkoholista vielä, ettei kelleen jäänyt väärinymmärryksiä niin sillä tavalla olen nollalinjalla että musta mikään kokonainen annos alkoa ei oo ok, mutta parisen senttilitraa olisin jotain viiniä uskaltanut maistaa jos olisi tilanne tullut vastaan, esim. juhlat. Mutten todellakaan puhu mistään viikottaisesta käytöstä. Ja ainoo kun oon sitä alkoa puol skumppalasia ottanu raskausaikana oli silloin kun ei vielä näkyny ees testissä.
 
Jaahas, täällähän on täysi alko- ja tupakkisota käynnissä :D no ei vaineskaan, mutta onhan meitä monta, niin on monta mielipidettäkin varmasti. Terveyshaitoista ei käy kiisteleminen, tuuriahan se on, jos tupakoitsija saa terveen ja täysiaikaisen sekä -painoisen lapsen, mutta itse en kävisi onneani koittamaan noiden parin keskenmenon jälkeen.

Tätä lasta ei enää yritetty, kun oli viime kesällä ja syksyllä viime vuonna ne keskenmenot. Oltiin oikeastaan jo unohdettu koko asia ja päätelty, ettei meillä lasta enää suoda, yhteistä siis, miehellä kun on kolme ennestään ja minulla ne kaksi. Todettiin, että olisihan elämä aivan liian täydellistä, jos viimeinkin 15 vuoden jälkeen löydettiin uudestaan toisemme ja vielä päästäisiin sanomaan tahdon. Kuitenkin häiden alla havahduin, että mahtaakohan ne menkat aikoa alkaa vielä alttarilla vai olisikohan minulla oikea huomenlahja antaa ja niinpä sitten kun juhlistamme palasimme, teimme plussatestin yön hiljaisina tunteina :heart: Odotusta on siis varjostanut menettämisen pelko eikä me vieläkään oikein osata ymmärtää, että kaikki voisi mennä hyvin, kumpikin jotenkin odottaa vieläkin, että jotain sattuu :(

Taustana minulla siis PCO-tyyppiset munasarjat ja olen varmasti ikuisesti tupakoitsija, kuppiinkaan kun en sylje. Paitsi raskausaikoina. Itse asiassa siitä olen huomannut kaikki raskaudet, kun ei tupakka ole maistunut eikä se olutkaan. Luulen, että tuskin lasillisesta tai pullollisesta olutta tuskin haittaakaan olisi, mutta suoraan sanottuna en ole tuntenut mitään tarvetta ottaa sitä vähääkään. Jo pelkkä haju etoo. Tupakka taas tuoksuu mun mielestä hyvältä, mutta silti vältän savua, ehdinhän minä tupakoimaan sitten joskus taas. En itse asiassa tiedä edes, miksi rakastan koko tupakkaa, jos tuo minun polttama merkkini lopetettaisiin, varmaan lopettaisin koko polttamisenkin... mutta minä en syö suklaata enkä karkkia, en valmisruokia, en syöpää aiheuttavia makeutusaineita. Että kai se jostain täytyy saada se epäterveellisyys :D Mutta missään tapauksessa en halua altistaa lastani, minun lapseni eivät juo eivätkä polta ennenkuin itse osaavat päättää, että haluavat niin tehdä. Ja kyllä minunkin tuttavani kuoli keuhkosyöpään, mutta lääkärin mukaan tupakalla ei ollut siinä syövässä osaa eikä arpaa.

Tällainen mielipide oli minulla tähän asiaan, voisin todeta ehkä näin Forrest Gumpmaisesti :D

Eräs tupakoiva äiti (hän poltti raskausaikana jopa 3 askia päivässä) kävi minua kerran ojentamassa raskaanaollessaan, että en saisi normaalielämässä ottaa viikonloppuisin olutta, kun rentoudun. Korostan, että en koskaan ole juonut lasten nähden taikka ollut humalassa heidän nähden ja aina on ollut joku lapsenvahti tietenkin paikalla enkä siis tietenkään ole ollut raskaanakaan. Äidit eivät kuulemma ryyppää koskaan. No, hölmistyin koko asiasta niin paljon, etten osannut edes puolustautua. Toisaalta meidän pitäisi opettaa lapsille eurooppalaista tapakulttuuria, kuinka viini on ruokajuoma (itse juon kyllä ehdottomasti vettä ruoan kanssa ja lapset juovat maitoa, koska maito on voimajuoma ;) ), tarhassa olivat sitä mieltä asiasta, että olisi hyvä äidinkin joskus ottaa saunaolut. Mutta en tiedä tarvitseeko noin pienille lapsille (alle 6vee) vielä opettaa yhtään mitään alkoholista?

Ehdottomasti tuen silti kaikkia päätöksissään ja ymmärrän myös niitä, jotka eivät sitä norttia ole pystyneet heittämään pois raskausaikana, tiedän usean rd-diagnoosinkin saaneen ja silti he syövät karkkia ja pistävät insuliinia, tiedän, haitat ovat ehkä erit, mutta silti voi olla tuuria, ettei mitään satu. Ja molemmat asiat ovat ihan omasta päästä ja tahdosta kiinni ;)

Viivi+Tiiti 32+5
 
Pakkaspäivää mammoille!

Tsempit Adiille ja Pinkille makoiluun! Kyllä olis mulla varmaan jo pää levinny kun ei aina meinaa kasassa pysyä kotona sairaslomaillessakaan...

Miehen tuki: mieheni ei mikää varsinainen masun taputtelija ja lirkuttelija ole, mutta tarvittaessa sitäkin ;) muutoin saan häneltä tarvitsemani tuen ja tsemppauksen. Onneksi hän on se joka rauhoittaa minut aina paniikin tullessa ja sanoo ettei mitään hätää, kyllä tästä selvitään :heart: niin rakas! Minusta oli jo tosi iso asia että skannasi ultrakuvan vauvasta facebookiin... Ja iltaisin kun mahassa on kovin myllerrys juuri nukkumaan mennessä niin taputtaa mahaa ja sanoo nyt ruetaan nukkumaan eikä kiusata äitiä enää yhtään :D no itkuhan tässä meinaa samalla tulla...

tupakka/alkoholi: totaalinen nolla linja raskauden aikana! ja inhottaa jo kävellä yleisillä paikoilla kun aina joku tupruttelija tulee vastaan ja hönkii savunsa minun hengitysilmaan :mad: Mutta en tuomitse ketään, jokainen tehköön valintansa ja kantakoon vastuunsa. Minun ystäväni on polttanut kaikkien kolmen raskauden aikana ja en ole häntä tuominnut, joskaan en hyväksynytkään hänen tapaansa... Alkoholista sen verran että en ole tippaakaan raskaus aikana ottanut ja yritysaikaankin vain pari kertaa, eikä ole tuntunut vaikealle olla ilman. Joskin olen haaveillut pääseväni ensi kesänä terassille kylmää siideriä lipittelemään :cool:
"Yrittämisaika": pillerit jätin pois vuosi sitten lokakuussa ja ensimmäinen raskaus meni kesken maaliskuussa ja positiivisen rasakustestin teis sitten 17.6, joten periaatteessa 8kk yritystä.
Synntysajankohta: ajattelin kornisti että tämä Myttynen varmaan syntyy juuri keskenmenon vuosipäivänä eli 3.3.13. Mutta mielummin saisi aikaisemminkin tulla olisi nimittäin mummoni 80-vuotis syntymäpäivä juhlat tuolloin 3.3. ja sinne haluaisin jo vauvan kanssa päästä. Katsellaan!
Neuvola kuulumisia tältä päivältä (suluissa edelliset arvot):
sf 30 (26)
rr: 126/72 (131/79)
paino: + 800g/kk (yht. 10kg raskauden aikana)
syke: +
liikkeet: ++
RT
Turvotus: -
Pissa: puhdas

Heidukka ja Mytty 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Iltaa mammat!

Aluksi tuosta alkoholista. Itehän join viimeks juhannuksena ihan humala hakuisesti kun en ees tienny olevani raskaana. Plussasin vasta juhannuksen jälkeen ku rupesin asiaa epäilemään ja plussan jälkeen en alkoholiin ole koskenu eli nolla linja. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä terkkarin kanssa puhuin asiasta ja terkkari sano sillon että kun et tiennyt että odotat niin älä murehdi.

Synnytys ajankohdasta oli jotain puhetta ollu. Toivon ja odotan sitä että syntyis ajallaan tai muutaman päivän heitolla suuntaan tai toiseen. Ihan vaan jo senkin takia ku yksin odotan niin äitillä sattuu just alkamaan loma la:ta seuraavana päivänä. Pääsis sitten auttelemaan kuhan kotiutusin vauvan kanssa. :) Näin toivon mutta koskaanhan ei tiedä että miten käy. Tänään oli neuvolassa puhetta asiasta. Terkkarikin oli sitä mieltä että kotona ois synnytyksen jälkeen hyvä olla joku muukin aikuinen muutaman päivän ajan ainaki.

Yksin odottaessa ei miestä oo tukemassa mutta sitäkin ihanammat ystävät :) Tänään kävin kummitytön äitin luona (lähtee mukaan synnytykseen) istumassa päivän ja kerroin sille kuinka miulle on tullu "hänen oireensa" eli unohtaa kahvin kuppiin ja se jäähtyy liikaa. Huudahti siihen että "oi ei siusta on tullu äiti!". :D Kaipa aivot sitten jollain tavalla rupeaa rekisteröimään että kohta on joku muu tärkeämpi hoidettavana kuin se kahvikupposen rauhassa juominen.
Höösääminen on sitten ihan toinen juttu. Oon huomannu että inhoan aikuisia ihmisiä lässyttämässä tai taputtelmassa MIUN mahalle. Oma iskä on näistä ehkä pahin. Viime viikolla kun olin muutto apuna niin tuli taputtelemaan mahaa tai lähinnä tunnustelmaan että potkiiko. Inhottaa semmonen taputtelu. Kerron kyllä millon potkii ja että millon tulla tunnustelemaan mahaa jos sitä haluun. Tiedän kyllä tulevan pienokaisen sukupuolen mutten hälle sitä oo paljastanu sen takia ku se on jo muutenkin ihan sekasin tulevasta lapsenlapsesta. On tuleva ukki kyllä arvannu ihan oikein kumpi on tulossa mutta en mie sitä oo kertonu menikö arvaus oikein vai ei. Kaiken lisäks aina kun nään iskän niin se joka kerta kysyy että millon siulla on seuraava ultra? Näytin ultra kuvaa rakenne ultran jälkeen ja kun kuvassa näkyy vaan jalkapohja niin ei siitä ukille paljon iloa ollu. :D Ois varmaan pitäny selvästi näkyä kumpi on tulossa ja että minkä näkönen tyyppi tuolla masussa oikein makoilee. Minkäs minä sille voin että kätilö ei muuta kuvaa tyypistä saanu kun pyöri kun häkkyrä. :)

Neuvola kuulumiset (suluissa rv26+1 mitat/arvot)
SF: 30 (26,5) Terkka naureskeli että taitaa mennä raskausviikkojen mukaan tuo mitta
RR: 128/76 (117/70)
Paino: +250g/vko (+700g/vko) Koko raskauden aikana tullu yhteensä vajaa 10kg
Hb: 108 (119) Rautaa kävin apteekista hakemassa
Syke: +
Liikkeet: ++
Pissa: Puhdas

Kuunteli sykkeet ja tunnusteli että mitenhän päin tyyppi oikein on kun ihmettelin sille että kun liikkeet tuntuu tuolla navan seudulla. Ei ollu sitten itekkään varma että onko raivotarjonnassa vai perätilassa. Neuvolassa on ultra käytössä joten päätti että katotaas nyt sitten ultralla miten päin oikein on. Raivotarjonnassa on ja liikkeet tuntuu varmaan sen takia navan seudulla kun tyypillä oli melkein varpaat suussa. :D Jalat oli ihan suoraks ojennettuna. Oli neuvolakorttiin merkannu tuon lapsiveden määränkin ja se on normaali.

Kysyin myös neuvolassa semmosista omituisista kivuista tuolla kohdunsuun seudulla varsinkin sillon kun on kävelly pitempiä matkoja. Tuntuu siltä kuin joku tökkis jollain puikolla tai jollain neulalla. Sano että voihan kohdunsuulla jotain tapahtuakin mutta kun on pari viikkoo sitten kokeiltu kohdunsuun tilanne niin ei nyt kokeillu. Ens kerralla sitten "kopasee". Seuraava neuvola onkin sitten kolmen viikon päästä, ois laittanu heti uudenvuoden jälkeen muttei ollu aikoja. Ja niistä naksahteluista unohin kysyä :ashamed: lahopää mikä lahopää.

Tulipas taas pitkä turinointi :D

Doris ja Kössi 30+2
 
Pakko heittää korteni kekoon tähän tupakka/alkoholi-keskusteluun. Samoilla linjoilla suurimman osan kanssa siitä että röökaaminen raskausaikana on todella kuvottavaa ja ennenkaikkea itsekästä. Ja ne jotka sitä puolustaa, potee varmasti vaan huonoa omatuntoa omasta polttamisestaan... Se on kuitenkin niin lyhyt aika ihmisen elämästä jolloin olis oltava sen verran edes epäitsekäs ettei polttais, koska siitä ei todellakaan ole mitään muuta kun haittaa vauvalle ja todella surullista jos odottava äiti ei pysty ajattelemaan asiaa muutakun omien tarpeittensa kautta! Onko sillon tosiaan edes valmis äidiksi?
Yks ystävä joka poltti koko raskauden ajan, vähensi kyllä jonkin verran mutta poltti silti, vähän suutahti mulle kun en ollut kovin kannustava, en tuominnut mutta en kattonut hyvälläkään, ja olen varma että se reaktio johtu vain ja ainoastaan siitä että hän tasan tarkkaan ties kuin väärin ja ällöttävää se on mut ei vaan "pystynyt" lopettamaan, toisinsanoen ei halunnut, ei kiinnostanut tarpeeksi... Sitten synnärillä kun vauva oli huutanut kurkku suorana tunteja putkeen vierotusoireitaan oli kätilöt olleet vähän syyllistäviä tälle ystävälleni et katsos nyt mitä sun tupakointi on aiheuttanut, niin tietty tää sit itkee silmiä päästään huonon omantunnon takia. Mut ei se röökaaminen siltikään loppunut.
Itse oon polttanut nuorempana ja viime vuodet ollut sellanen viihderöökaaja, ei mitään ongelmia olla ilman ja tuskin enää ikinä tuun edes viihdetupakoimaan. Juomista en myöskään ymmärrä, miks ottaa edes se yks saunasiideri?? Sen kun saa myös alkoholittomana, onko se pakko saada alkollisena? Myönnän että olen ystävän lasista maistanut kielenpäällisen punaviiniä, sillä tuskin kovin suurta tuhoa sain aikaan, mut en kyllä kokonaista lasillista, taikka edes puolikasta uskaltais ottaa... Ja tosiaan ne skumpat ja siiderit ja kaljat saa holittomina, ei varmasti ole suuri uhraus maistella 9kk niitä jos on pakko :) Justiin join alkoholitonta skumppaa ja tosiaan se oli hyvää! Ei mulla muuta tähän väliin :p

Äidiksi2013 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ollut tänään sellasta draamaa, että huhheijaa.

Omalta osalta kaikki sujui hienosti. Aamulla vein niitä näytteitä sokereita ja raskausmyrkytysepäilyä varten ja kummatkin testit olivat puhtaat ja mitään jatkotoimenpiteitä ei seuraa. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että lapsi on iso ja antoi painoarvioksi (käsikopelolla) 2,5 kiloa. Minut olisi passitettu sinne kokoarvioon synnytystä varten, mutta mulla oli sinne jo aika varattu, joten nyt ei käytännössä tehdä mitään eri tavalla. Iso muksu vaan tuloillaan.

Mutta sitten! Siskon kanssa oltiin samaan aikaan neuvolassa niin odottelin siinä, että siskokin pääsee pois. Ja sieltäpä tulikin sitten huonommat uutiset. Nyt on hällä viikkoja 18 ja sydänääniä ei saatu kuuluviin. Siinä meni sitten itse kukin ihan shokkiin. Siskolle vaan sanottiin, että he yrittävät aikaistaa rakenneultraa, niin pääsee nopeammin tarkistamaan tilanteen. No eihän semmosta voi jäädä kukaan odottamaan! Etsin siskolle äkkiä yksityisen gynekologin numeron ja hän soitti sinne saman tien ja sai vielä ajan ultraan tälle iltaa. Minä menin vahtimaan heidän muksuja, että sai sitten miehenkin sinne mukaan. Pari tuntia jouduin viestiä odottamaan, mutta sitten se luojan kiitos tuli eli kaikki olikin kunnossa! Ihan suoraan sanottuna voi helvetti kun säikähdettiin! Siinä ehti mielessä käydä kyllä ihan kaikki pahimmat mahdolliset ajatukset.

Huh huh.

No sitten muut aiheet, kun olitte niin ahkerasti nyt keskustelleet.
Yrittäminen Meillä tärppäsi niin sanotusti YK11 eli melkeen vuosi aktiviisesti puuhasteltiin ennen kuin tärppäsi. Minä aloin olla jo aivan rikki, mutta mies pysyi edelleen positiivisena. Mihinkään hoitoihin ei ehditty eli ihan luomuna sitten tuli.

Alkoholi ja tupakka ovat minulle raskauden aikana itsestään selvyytenä kiellettyjä. Puoli lasia kuohuviiniä tosin join kesällä. Ja tupakoinnin siis lopetin, kun plussa pärähti testiin. Minunkin mielestä se näyttää tosi pahalta, jos vatsa pystyssä tupakoidaan jossakin julkisella paikalla, mutta mistä sitä sitten tietää, mikä senkin ihmisen tausta on. Voi olla, että tupakointi on hänen murheistaan pienin. Mutta minun mielipiteeni pääpiirteissään on se, että jokaisen pitää edes yrittää lopettaa.

Taikamaailma kyselit tuosta sf-mitasta ja minulla se oli nyt 32+2 ja edelleen 32+3 uudelleen mitattuna eri mittaajan toimesta 31 ja se oli niin suuri heidän mielestään, että sitä kokoa pitää tosiaan seurata.

Miehen tuki ei ole oikeastaan tukea vaan tämä on sellaista yhdessä "selviämistä". Kummallekin kuitenkin ensimmäinen kerta, niin selvitellään juttuja yhdessä ja joka viikko yhdessä luetaan, mitä lapsen kehityksessä tällä viikolla tapahtuu. Mies asustelee työajat muualla ja joka päivä kun soitellaan, niin kyselee myös vatsan asukkaan kuulumiset. Ja kotosalla ollessaan tunnustelee liikkeitä, jos sanon kaverin olevan hereillä. Nukkumaan mennessä mies myös mielellään kuuntelee vatsaa ja lörpötteleekin sille usein jotakin.

Synnytysajankohdasta mulla ei ole mitään aavistusta! Olen ollut siinä uskossa, että ensimmäiset muksut tuppaa menemään yliajalle, joten olen siihen henkisesti varautunut. Tänään lääkäri kuitenkin sanoi, että isoa lasta ei päästetä yliajalle eli ehkä se sitten viimeistään laskettuna aikana eli 9. helmikuuta syntyy. Mutta tosiaan mitään sellaista vahvaa tunnetta ajankohdasta ei ole tullut.

Keltakukka 32+3
 
Viimeksi muokattu:
J+
Terkkuja TAAS sairaalasta Tällä kertaa hyvien uutisten kera. Kohdunkaula pysynyt samana 1cm mutta saan elää normaalia elämää! Eli liikkua ulkosalla voinnin mukaan. Mutta nostot ja rehkimiset saan jättää edelleen miehen tehtäväksi.

Vauvalla oli painoa arvioituna 2200g. Eli ei voisi parempia uutisia saadakkaan!
 
Huh huh, kylläpä tää alkoholi/tupakka-asia kirvoittaa keskustelua, enpä ois uskonut! Edes imetyksestä ei saatu sillon jokunen kuukausi sitten aikaan tällaista mielipiteiden vaihtoa.

Ite en kommentoinut tuohon tupakoimiseen aiemmassa viestissä mitään, mutta olen siis EHDOTTOMASTI sitä vastaan raskausaikana. On kamalan näköistä kun vatsa pystyssä äidit polttavat. Mä tunnen useita, jotka ovat polttaneet läpi koko raskauden. Yhden lapsi yritti ulos ennenaikojaan, ja lopulta syntyi hiukan liian aikaisin ja viikkoihin nähden pienipainoisena ja syynä ennenkaikkea kuulemma tupakointi... Mä en vaan ymmärrä miten sitä tupakointia ei pysty raskaana ollessa lopettamaan. :confused: Ootteko muuten joskus nähneet sellasta videota, missä näkyy mitä sikiölle tapahtuu kun äiti polttaa? Mä olen, ja se oli kamalan näköistä!

Alkoholista vielä sen verran, että vaikka pienikin alkoholiannos on pahasta en näe esim. yhden skumppalasin juomista esim. juhlissa ollenkaan niin pahana, kuin sitä jos säännönmukaisesti juo koko raskausajan esim. viiniä ruualla ja viikonloppuna saunassa. Toki jos itse olisin juhlissa, ja alkoholiton vaihtoehto olisi tarjolla niin ottaisin alkholittoman. Tuli teidän kommenteista itelle sellanen "teenkö väärin, vahingoitanko lasta?"-olo JOS jouluna juon ruualla pienen lasin viiniä...

Summa summarum, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja jokainen tekee alkoholin ja tupakan suhteen juuri niin kuin ite parhaaksi näkee ja kokee.

(.) Tänään rv 30, POKS sen kunniaksi. Ja huomenna ultraan katselemaan pikkuista. :heart: Kiva nähdä paljonko on jo painoa. Olis mahtavaa jos sais joululahjaksi tiedon, että keuhkon kysta olis hävinnyt. Epäilen kuitenkin vahvasti, koska se ei ole mikään ihan minimaalinen. Mutta silti hyvillä fiiliksillä raskaus jatkuu. =)

Elsiliini ja pikkumies 30+0
 
Heippa.. :)

Tulin tuolta maaliskuisista tänne käymään myös :) Minulla olisi 18.12 ostettu valkoinen raskaudenajan tukivyö myynnissä. Ostin omaa selkää varten, mutta supistusherkän kohdun vuoksi en voi käyttääkkään kyseistä vyötä. Vyöstä maksettu 48e (kuitti tallella) ja on S-kokoa. Asun turussa. En oikein tiedä mitä vyöstä voisi pyytää, mutta ollut minulla käytössä eilen muutaman tunnin ja tänään kokeilin. Tarjoukset voi laittaa yv:nä postilaatikkoon.. :) Viikkoja on siis takana 30 ja on sen verran joustava, että käy isommalle kuin pienemmälle mahalle :)

Hyvää joulun odotusta kaikille :xmas:


[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 
Viimeksi muokattu:
Kelan päätös vanhempainrahasta on tullut tännekin :) Loistouutinen, en ihan näin nopeasti 17.12. jälkeen uskaltanut odottaa. Ja kun summakin oli vielä postiivinen yllätys niin päivä on lähtenyt hyvin käyntiin. Äitiyspakkauspäätöshän tuli jo ajat sitten samoin kuin itse pakettikin, molemmat todella nopeasti.

Alkoholi/tupakka asiasta sen verran, että itse en polta ollenkaan ja ei-raskaana juomistavat taitavat olla aika terveelliset. Nyt raskausaikana en juo ollenkaan, mielestäni tällöin on helppo pitää omatunto puhtaana :) Olen tosin monikulttuurisessa ympäristössä törmännyt sellaiseen asiaan, että monissa muissa maissa raskausaikana juomiseen suhtaudutaan paljon myönteisemmin. Australiassa kuulemma valtio suosittaa juomaan lasillisen punaviiniä päivässä, ihan äidin ja lapsen terveyden vuoksi! Huhheijaa, olen sitten vaan sanonut, että periaatteen vuoksi en juo, kiitos... Alkoholittomiin viineihin ja siidereihin olen nyt toisen raskauden aikana tutustunut myös ja täytyy sanoa, että hyviä ovat! Eipä uskoisi, ettei niissä ole alkoholia. Meillä oli siis häät raskaana ollessani, jolloin oli kiva myös juoda kuohuvaa ja viiniä ruoan kanssa, alkoholittomat toimivat hyvin. Lasten seurassa saa mielestäni juoda, "eurooppalaisittain". Eli kunhan pitää huolen, ettei tule hiprakkaan saati sitten humalaan. Eiköhän lapsillekin tee hyvää nähdä perhepiirissä normaalia juomakulttuuria, ettei ainoaksi mielikuvaksi alkoholista jää kännijuominen... Mutta tästäkin on voimakkaita mielipiteitä suuntaan ja toiseen, monethan ovat juuri nollatoleranssin kannalla.

Harjoitussupistuksia on tullut viime aikoina paljon, joinain päivinä maha on jatkuvasti kovana ja kivistää. Näin lähinnä työpäivinä, vaikka istumatyössä olenkin. Tuskinpa noista kivuttomista suppareista mitään haittaa on? Muuten kaikki vauvalla ja itsellä hyvin, keskikäyrillä ja painonnousu kohtuullinen (+10 kg tähän mennessä).

Laura ja masuvauva POKS 32+0
 
Viimeksi muokattu:
Kelan päätökset kävin minäkin just kattomassa ja siellähän ne oli. Ja hirmu hyvillä rahoilla lähdetään, toki verot vielä pois, mutta onneksi on pieni ennakonpidätys, kun tää vuosi on ollu sillee nätisti sanottuna aika nuiva ja kuiva - kiitos nousseen ALVin. :)

Helmiäisen yritysajasta sen verran, että pillerit jätin 2011 kesällä pois ihan jo siksi, että niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä - sen jälkeen ihanalla kumimeiningillä tän vuoden maaliskuuhun asti ja kesäkuun alussa sitten plussailin. Olin kyllä varautunut siihen, että kestää puolikin vuotta ennen kuin mitään tapahtuu, mutta onneksi näin. :)

Tupakka/alko on mulla ollu kieltolistalla - olen kyllä yhden suullisen skumppaa juonut raskausaikana, tupakoinnin lopetin miltei kaksi vuotta sitten (tapaninpäivänä ois se merkkipäivä). Myönnettäköön, että joskus rimpsalla ollessa olen humalaspäissäni yhden tai kaksi röökiä polttanut, mutta edellisen puolikkaan röökin olen joskus ennen vappua vetänyt... Jokatapauksessa en hyväksy kumpaakaan itseltäni, koska tiedän riskit. Jokainen tehköön, miten parhaaksi näkee - siksi ymmärrän tuon jeesustelu-pointinkin. Lopettaminen on hankalaa ja monesti hyvin nikotiiniriippuvaisille odottaville äideille suodaan mieluummin terkan ja lääkärinkin toimesta se 2-3röökiä/pvä kuin stressi siitä lopettamisesta - se stressihormooni on monesti paljon pahempi asia kuin pari röökiä. Suottapa noista siis kiistelee, kukaan ei tule hullua hurskaammaksi tässä asiassa - jokainen taatusti tietää, mitä aiheuttaa milläkin syntymättömälle lapselleen ja päteminen ei tässä nyt erityisemmin kenenkään osakkeita nosta. :)

Hemmetti, mulla on kurkku kipeenä. :mad: Joutunu nyt kahtena aamuna yhden Strepsilsin kiskomaan, että pystyy syömään ja puhumaan. Grr.
Pikkuveli tulee tänään kotiin joulunviettoa silmälläpitäen. Ihanaa. :heart:

Nyt odottelemaan kaveria kylään, onkin useampi kuukausi kun on viimeks nähty. Ja rotta lähtee tänään takas Tukholmaan. Hmph. :D

Pakkaspäivän jatkoja!
MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 31+6 (piti oikein taas tarkastaa, herramunjee kun ollaan pitkällä!)
 
Heips!

Nyt on obsidania haettu, jospa jaksais taas paremmin! :)

tupakasta ja alkoholista en siis itse juo milloinkaan eli on ihan nolla linja raskaana ja ei-raskaana. Mielestäni on rumaa kun odottava äiti polttaa tai äiti työntää vaunuja ja polttaa samalla tupakkaa kun lapsi on ihan kuitenkin vieressä.. En minä silti ole kukaan sanomaan saako niin tehdä. Eiköhän kaikilla siihen ole oma mielipiteensä. :)

Tänään väsyttää hirmusesti.. Toivon että kun syön tota rautaa niin saan siitä ison piristys "ruiskeen" :D

Meillä tuosta yrittämisajasta niin ei me kyllä yhtään yritetty, eli vähän ennen toukokuuta päätettiin että nyt olisi vauvan aika ja sitten tuli oudot ja ihmeelliset menkat ja sen jälkeen kesäkuun alussa plussattiinkin jo :)

Mullakin on kurkku hirmu kipee! ja mies on jo kuumeessa.. :/ mä en ole strepsilssiä uskaltanut ottaa jostain syystä. :D ja olen sitten ihan vaan menthosia sitruunan makuisena syönyt ja aivastanut joka kerta kun laittaa yhden suuhun. :D mulla on taipumus kun pistän pastillin suuhun niin johan aivastuttaa, hihih :D

vauvan hikka tuntuu toooosi alhaalla :)

Jaahas.. jos tekis ruokaa ja tänään pitäis käydä kaupassa, saa nähdä uskaltaako tuonne kauppoihin mennä edes kun on varmaan kauheat tunnokset!

Ihanaa saatiin muuten kutsu joulupäiväksi kyläilyyn ja syömään. :xmas: Ihanaa niin meilläkin on jotain sitten edes, etten täällä istu koko joulua murheissani.

Bettis ja rakas 33+4 :heart: :heart:
 

Yhteistyössä