Jaahas, täällähän on täysi alko- ja tupakkisota käynnissä
no ei vaineskaan, mutta onhan meitä monta, niin on monta mielipidettäkin varmasti. Terveyshaitoista ei käy kiisteleminen, tuuriahan se on, jos tupakoitsija saa terveen ja täysiaikaisen sekä -painoisen lapsen, mutta itse en kävisi onneani koittamaan noiden parin keskenmenon jälkeen.
Tätä lasta ei enää yritetty, kun oli viime kesällä ja syksyllä viime vuonna ne keskenmenot. Oltiin oikeastaan jo unohdettu koko asia ja päätelty, ettei meillä lasta enää suoda, yhteistä siis, miehellä kun on kolme ennestään ja minulla ne kaksi. Todettiin, että olisihan elämä aivan liian täydellistä, jos viimeinkin 15 vuoden jälkeen löydettiin uudestaan toisemme ja vielä päästäisiin sanomaan tahdon. Kuitenkin häiden alla havahduin, että mahtaakohan ne menkat aikoa alkaa vielä alttarilla vai olisikohan minulla oikea huomenlahja antaa ja niinpä sitten kun juhlistamme palasimme, teimme plussatestin yön hiljaisina tunteina :heart: Odotusta on siis varjostanut menettämisen pelko eikä me vieläkään oikein osata ymmärtää, että kaikki voisi mennä hyvin, kumpikin jotenkin odottaa vieläkin, että jotain sattuu
Taustana minulla siis
PCO-tyyppiset munasarjat ja olen varmasti ikuisesti tupakoitsija, kuppiinkaan kun en sylje.
Paitsi raskausaikoina. Itse asiassa siitä olen huomannut kaikki raskaudet, kun ei tupakka ole maistunut eikä se olutkaan. Luulen, että tuskin lasillisesta tai pullollisesta olutta tuskin haittaakaan olisi, mutta suoraan sanottuna en ole tuntenut mitään tarvetta ottaa sitä vähääkään. Jo pelkkä haju etoo. Tupakka taas tuoksuu mun mielestä hyvältä, mutta silti vältän savua, ehdinhän minä tupakoimaan sitten joskus taas. En itse asiassa tiedä edes, miksi rakastan koko tupakkaa, jos tuo minun polttama merkkini lopetettaisiin, varmaan lopettaisin koko polttamisenkin... mutta minä en syö suklaata enkä karkkia, en valmisruokia, en syöpää aiheuttavia makeutusaineita. Että kai se jostain täytyy saada se epäterveellisyys
Mutta missään tapauksessa en halua altistaa lastani,
minun lapseni eivät juo eivätkä polta ennenkuin itse osaavat päättää, että haluavat niin tehdä. Ja kyllä minunkin tuttavani kuoli keuhkosyöpään, mutta lääkärin mukaan tupakalla ei ollut siinä syövässä osaa eikä arpaa.
Tällainen mielipide oli minulla tähän asiaan, voisin todeta ehkä näin Forrest Gumpmaisesti
Eräs tupakoiva äiti (hän poltti raskausaikana jopa 3 askia päivässä) kävi minua kerran ojentamassa raskaanaollessaan, että en saisi normaalielämässä ottaa viikonloppuisin olutta, kun rentoudun. Korostan, että en koskaan ole juonut lasten nähden taikka ollut humalassa heidän nähden ja aina on ollut joku lapsenvahti tietenkin paikalla enkä siis tietenkään ole ollut raskaanakaan. Äidit eivät kuulemma ryyppää koskaan. No, hölmistyin koko asiasta niin paljon, etten osannut edes puolustautua. Toisaalta meidän pitäisi opettaa lapsille eurooppalaista tapakulttuuria, kuinka viini on ruokajuoma (itse juon kyllä ehdottomasti vettä ruoan kanssa ja lapset juovat maitoa, koska maito on voimajuoma
), tarhassa olivat sitä mieltä asiasta, että olisi hyvä äidinkin joskus ottaa saunaolut. Mutta en tiedä tarvitseeko noin pienille lapsille (alle 6vee) vielä opettaa yhtään mitään alkoholista?
Ehdottomasti tuen silti kaikkia päätöksissään ja ymmärrän myös niitä, jotka eivät sitä norttia ole pystyneet heittämään pois raskausaikana, tiedän usean rd-diagnoosinkin saaneen ja silti he syövät karkkia ja pistävät insuliinia, tiedän, haitat ovat ehkä erit, mutta silti voi olla tuuria, ettei mitään satu. Ja molemmat asiat ovat ihan omasta päästä ja tahdosta kiinni
Viivi+Tiiti 32+5