HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Jee, joululoma on alkanut ja ens viikolla sit alkaakin jo äitiysloma. :)

Kirjoittelenpas tässä samalla eiliset neuvolakuulumiset:

Rv: 33+4 (rv 31+3)
RR: 117/62 (110/66)
Hb: 111 (115)
Sf-mitta: 30,5cm (29cm)
Pissa: puhdas (puhdas)
Paino: -140g/vko (+485/vko)
Liikkeet: ++ (++)
:heart: -äänet: 146 (136-155)

Paino oli nyt hiukan laskenut, joka oli yllättävää, mutta eiköhän se joulun jälkeen ole taas hiukan noussu.. ;) (painoa on tullut nyt koko raskauden aikana +5,7kg , ihanan vähän :D)

Rautaa täytyy alkaa nyt syömään, kävin apteekista hakemassa nestemäistä Maltoferia, toivottavasti masu ei tykkää tuosta huonoa : / Onko kellään tuosta kokemusta?

Lääkärin tykönä pääsin myös käymään (sattumalta oli peruutusaika tullut, kun mulla oli neuvola-aika..) ja kaikki oli kuiten kunnossa eli painon tunteelle ja kivuille löytyi kyllä syy/paikkakin.. Jestas että tuo häpyluun seutu osaakin olla kipeä!! :(

Joulun jälkeen 2.1 on seuraava neuvola-aika ja 7.1 onkin jo synnytystapa-arviointi.
KÄÄKS! :LOL:




Sirel ja :heart: iltatähtönen 33+5
 
Tupakkaa en ole ikinä polttanut, joten en nyt raskausaikanakaan ole aloittanut:D Mies polttaa kyllä. Lupasi, että lopettaa ennen vauvan syntymää... Tämän lupauksen antoi siis ennen esikoisen syntymää kohta 9 v sitten, eikä ole vieläkään lopettanut. Polttaa kyllä "huomaamatta" eli kotona ollessaan ei juurikaan. Polttakoon, jos kerran sen lopetus niin vaikeaa on:| Alkoholista sain tarpeekseni jo ennen lapsia, joten sitäkään en tosiaankaan käytä raskausaikana(kaan). Mies juo ehkä kerran vuodessa yhden saunakaljan (ihan lasten silmien edessä) ja yhtä usein käy kavereidensa kanssa juhlimassa.

Rauta saa mun ummetukseni ainakin lisääntymään. Oon syöny tota Obsidania. voi olla, että joku sopisi paremmin, mutta syödään toi paketti nyt pois kun kerran on ostettu. Nuuka ihminen..;)

Synnytysajankohta tuli yhtenä iltana mieleen, että tää vauva varmaan syntyy viikkoa ennen laskettua aikaa ja lasketun ajan välisenä aikana. Muut lapset syntyneet 38+6-40+4. Sittenhän sen näkee:) Toivottavasti ei ainakaan kauheasti yli menisi.

Kierukka otettiin pois maaliskuussa ja touko-kesäkuun vaihteessa plussasin. Kaikki saaneet meillä suht helposti alkunsa, eikä ole tarvinnut keskenmenoista kärsiä.
Ootteko muut ajatellu jo pikkusisarusta tälle helmikuiselle? Me ollaan puoli leikillään jo mietitty... Hän saisi sitten syntyä kyllä syksyllä, että olisi isukillakin synttärikaveri:) Mulla kun on itselläni kanssa helmikuussa synttärit ja tuleva vauva on meiän lapsista jo 3. helmikuinen. Ja se yks sitten on maaliskuinen.

Neuvoloita mulla on yhteensä ollut 7, joista 2 lääkärineuvolaa. Sen lisäksi 2 seulontaultraa ja sitten 1 äitipolikäynti (sokereitten takia). Seuraava nla ja äpoli on sitten 4.1. ja 7.1. Tuossa tulee pyhien takia 4 viikkoa väliä edelliseen.

Piti kommentoida vaikka mitä, mutten taaskaan muista enempää.

Ai niin, kyllä olet sisukas Adii!:hug: Mä yhtenä yönä tuskailin, kun oli oikea lonkka niin kipeä, että pystyn kyllä kuvittelemaan sun kivut! Ja mä sentään saan siis päivisin liikkua ihan normaalisti.

kiikkalainen+poju 32+3
 
:wave: Heippa

Raudoista olen kokeillut raskauksien aikana kaikki varmaan läpi, parhaiksi ovat osoittautuneet nestemmäiset juontavassa muodossa olevat. Suosittelen niitä apteekista saatavia valmiita juomia, kaikkien muiden kanssa on tullut ummetusta ja kipuja. Ja nää myös imeytyy parhaiten kun ottaa aamulla tuntia ennen kun syö. Omassa olossa eron huomasi parissa päivässä.

synnytys ajankohdasta jostain syystä tuntuu että tää tulis aikaisemmin, en tiedä miksi. Mutta tähän asti ovat syntyneet 40+2 ja 40+3, joten jos putki jatkuu niin tämä tulis sitten 40+4 :D eli 26.2. Toisaalta vois tulla 1.3 niin olis sitten kaikki alkukuukausina lapsia :LOL:muistaisi äiti paremmin syntymä ajat...

synnytyksestä on alkanut todella jännittää että miten sitä kerkiää sairaalaan, kun edellisten kestot on niin lyhyet. Ja talvella tie on vaarallinen, ja ainut reitti, matka kestää tunnin. Ja siihen että lapsenvahti saapuu menee ainakin puolituntia, joten aikaan mennyt, jo 1,5h ja kun kipu kynnys on ollut tähän asti hyvä niin että ymmärtää lähteä. Jos vedet menee niin siitä on helppo lähteä suunnilleen juosten. Ehkä tälläkin kertaa kuuraan varmuudeksi kylppäriin varuiksi lasketulla viikolla :p

raskaus kilot voi hitto sentään jo 13kg:ashamed: kyllä ahistaa kuntosiaan sai ennen raskautta niin paljon pois ja nyt tulee takasin kohisten. Ja kun en edes mässää tai syö jotain huttua, enkä edes liikaa. Pientä turvotusta on vaan eikä voi siitä syytä ottaa. Mitähän sitä pitäis syödä et ei lihoisi. Kuopuksen synnytyksen jälkeen oli niin kipeät lonkat, johon auttoi painon pudotus joten tää painon nousu ei ahistaa ulkomuoto seikoista vain fysiikan puolesta. Kolmen muksun tahdissa kun pitäis keretä, jos ei pysty kävelen niin tulee aika hankalaa... Kampaaja tänään kyllä piristi, sähän olet pysyny pienenä vaikka viikkoja on jo, pienempänä kun viimeeksi, kiitos :) jajätin kilot kertomatta..

Taikamyrsky ja HissuMyrtti 30+5
 
Alkoholi ja tupakka ei minunkaan mielestä odottajalle sovi, eikä muutkaan päihteet. Oman terveytensä jos haluaa pilata niin antaa mennä vaan, mutta toisen elämää ei saa. Itse poltin paljon ja kauan ennen raskautta ja en pulloonkaan sylkenyt, jos kosteita juhlia oli tiedossa. Alkoholia tuli viimeks maistettua toukokuun alussa ystävän kolmekymppisillä. Olutta teki ihan kamalasti mieli joku aika sitten, niin olipa alkoholiton saunaolut silloin hyvää. Tupakkaa vähensin asteittain yritysaikana, jota siis puoli vuotta takana. Ehkäisyn jätin pois aika tarkalleen vuosi sitten. Se oli isännän joululahjatoive viime vuonna, enkä minä kyllä vastaankaan laittanut. Viimeisen tupakan poltin rv 6+3 illalla kahdeksan aikaan.

Tänään on piipahdettu tilaamassa isoimmat ostokset lapselle. Emmaljungan yhdistelmävaunut, turvakaukaloo, kylpyammetta jne... Ja nyt pitäis alkaa touhuilee joulusiivousten kanssa...

Vissyliini 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Taikamyrsky mulla on kans ainoa pelko synnytystä ajatellen tuo, että ehditäänkö sairaalaan asti... ja näin ensisynnyttäjänä ei voi edes tietää, onko se nopea vai hidas. Suvussa kun on sekä että noita synnytyksiä/synnyttäjiä. Kesäkelillä kestää 1h15min meidän pihasta sairaalan ovelle, mutta näin talvella ja jos vielä sattuu ruuhka-aika 16-18 välille niin voi melkeinpä laskea sen vähintään 1h40min. Lastenhoitajia ei tarvitse ootella, mutta koirat joutunee ulkoiluttamaan ennen lähtöä - sitten pyytää jommankumman vanhempia hoitamaan ulkoilutukset ja ruokkimiset. :) Eiköhän tästä selvitä, toivon mukaan.

Vietävä, kipeä kurkku sai seuraa vuotavasta nenästä, joka on edelleen limakalvoiltaan hemmetin kuiva, mutta silti räkää vaan valuu taas jostain. :D Odotan niin riemulla noita viikonlopun pakkasia, ettei ole tosikaan... saattaa se -30 raja paukkua täälläkin. :mad: Että mä vihaan talvea. Huomenna pitäisi mennä tekemään karvahommat äidille, josko sitten selviäis sen verran, että seuraavan kerran vauvan syntymän jälkeen. :) Joutuu varmaan itsekseen värjäämään kertaalleen tyvensä, mutta toivon mukaan pärjää sitten sen leikkauksen kanssa maaliskuulle. :) Pitäis kyllä se omakin tukka vielä kertaalleen värjätä, mut se sit ens vuoden puolella - leikatakin se pitäis, tuntuu kasvavan kuin rikkaruoho. Ripsihuollossakin vois käväistä tammikuun puolella, pitääkin sopia se aika samalla, kun käväisen hakemassa äiteelle ripsienpidennykseen lahjakortin huomenna. :)

Hitto, mullahan on muuten pyykit koneessa. :O Eiku laittamaan ne kuivuriin... Ihanasti unohtaa kaiken. :D Kohta unohdan sen uudelleen. :ashamed:
 
monesti hyvin nikotiiniriippuvaisille odottaville äideille suodaan mieluummin terkan ja lääkärinkin toimesta se 2-3röökiä/pvä kuin stressi siitä lopettamisesta - se stressihormooni on monesti paljon pahempi asia kuin pari röökiä.
Ihan pakko tähän kommentoida, että tämä muuten ei pidä paikkaansa. Jos joku terkka näin joskus sanoo, niin valehtelee. Lääkärin en usko näin edes koskaan sanovan, kun tietävät ettei se pidä paikkaansa. Stressihormoni ei niin paljoa tupakanpolton lopettamisesta nouse, että sillä olisi sikiön voinnin kannalta mitään merkitystä. Kun taas jokainen tupakka aiheuttaa sikiölle stressiä ja haittaa sekä altistaa hänet syöpää aiheuttaville aineille.

Ja en jeesustele, sanon vaan asiat kuten ne ovat. Itsekin olen joskus polttanut sen 10 vuotta, sitten lopetin ja tätä nykyä olen viihdepolttaja. Raskaana ollessa ja imettäessä mulla on totaalinollalinja. Alkoholin suhteen myös raskaana ollessa, kielen kärjellä joskus miehen saunakaljasta olen maut ottanut, mutta siinäpä se :)

Tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, mutta tuo nyt vaan on sellainen harhaluulo, että pakko aina oikaista kun sen joku sanoo ääneen. :)

Omaa napaa sen verran, että jäin sitten liitoskipujen ja älyttömän väsymyksen vuoksi saikulle ja luultavasti kestää loppuun asti. Yöllä asennonvaihdot on ihan tuskaa ja kun en nuku, niin nuokun päivällä sitten ja kun duunissa pitäis osata ajatellakin, niin mitäpä minä siellä teen :D Tosi kiva lekuri ole ja pomokin ymmärsi, joten mikäpä tässä.

Yrityskerroista: meillä oli keskenmeno tuossa alkuvuodesta ja tämä oli toinen yrityskerta sen jälkeen. Meillä on tärpännyt joka raskaus ensimmäisestä kerrasta ja tämä nyt toisesta, siinä meillä ei ole ollut ongelmaa. Kaksi raskautta vaan on mennyt kesken, että tämä saa nyt olla viimeinen jos ja kun menee loppuun asti hyvin :)

Ja nyt iltapalalle ja esikoista nukuttamaan. Illanjatkoja kaikille ja viiden päivän päästä on joulu!!! :D

cannes ja piskunen 31+5
 
Poks! Viikkoja nyt täydet 33! :)

Tupakka/alkoholi
-keskusteluun kommentoisin minäkin, että nollatoleranssilla molempiin suhtaudun raskausaikana, tupakkaa enkä humalajuomista käsitä kyllä muulloinkaan. Migreenipotilaana/tuoksuyliherkkänä ja kahden astmaatikon äitinä sais mun puolesta tupakoinnin kieltää kokonaan. Ja kyllä, olen minäkin nuorempana tuotakin myrkkyä testaillut, en vaan enää käsitä miksi ihmeessä. Alkoholin suhteen olen hieman lievemmällä linjalla, lasin - kaksi viiniä saatan toisinaan ottaa, kerran parissa - kolmessa kuukaudessa suunnilleen. Raskaus- ja imetysaikana en sitäkään vähää. Alkoholitonta kuoharia täytyy kyllä uudeksi vuodeksi hommata, että päästään 22-vuosipäiväämme skoolaamaan. :) Mieskään ei meillä polta, eikä juo sen enempää, kuin minäkään. Eikä käy myöskään baareissa/anniskeluravintoloissa ollenkaan, niin kuin en itsekään. Ei vaan ole meidän juttu. Bändejä käytiin ennen lapsia katsomassa paljonkin, sellaiset baarireissut/festarit voisivat vieläkin kiinnostaa, mutta haluaisimme mennä yhdessä, eikä meillä ole suorastaan koskaan lastenvahtia.

Huomenna olisi taas vaihteeksi neuvola-aika, saas nähdä mitä sanoo, kun kerron, että supistellut on taas melko paljonkin. Eilen illalla supisteli levossa pari tuntia ihan kymmenen minuutin välein, mutta ei sentään vielä täydellä teholla, vaikka kipeää tekikin. Hieman jo aloin miettiä äitiyspolille soittamista, mutta en vielä tehnyt sitä. Ja lonkka on todella kipeä taas, tänään kykenin vain vaivoin kävelemään eskarille ja takaisin. Oli pakko ottaa rattaat rollaattorin virkaa hoitamaan, sillä vasemmalla jalalla ei voinut oikein edes astua. Vaan kyllä oli raskasta työntää hyökkäysvaunuja ylämäkeen (menomatka lähes pelkkää ylämäkeä), sillä kuopus halusi tietenkin istua kyydissä... n. 200-300m ja 20 minuuttia, hyvin menee. Yhteensä eskarimatkaan meni lähes tunti! Huomenna pitää taas kävellä sama matka, eilen mulla sentään oli auto.

Ja nyt supistaa taas. Sauna on lämpiämässä, taidan alkaa raahaamaan itseäni sitä kohti. En oikeastaan välitä saunomisesta, mutta toivon sen tekevän hyvää kipeälle lonkalle ja selälleni. Tosin enpä sinne lauteille taida uskaltaa enää kellahtaa, kovalla alustalla makaaminen ei ole kovin miellyttävää sekään, pitäisi olla pehmustetut lauteet ja jotain tekemistä saunassa... En enää ihmettelekään ihmisiä, jotka asentavat telkkarin saunaan. ;)

Ai niin, sain tänään ystävältä lainaan ensisängyn vauvalle! Ihana Mamas&Papas-kehto, niin uskomattoman suloinen! Tuossa se nyt odottelee olohuoneessa, että saan raivattua sille hyvän paikan työhuoneeseen. :) Pitänee vielä ommella siihen sopiva kosteussuoja patjalle, ja pari pikkuista peitettä. Meillä siis kaksikerroksinen asunto ja tämä pikkuinen sänky tulee käyttöön alakertaan päiväunia varten. Alkuun saatan kyllä kantaa pikkuisen kopassa yläkertaan yöksikin, koppa kun mahtuu suloisesti myös pinnasängyn sisään.

On vielä pakko mainita, että sunnuntain ja maanantain välisenä yönä pystyttämämme joulukuusi on kyllä niin ihana! Jotenkin se joulutunnelma on päässyt nyt kunnolla kotiimme, vaikka joulusiivous onkin vielä vähän vaiheessa. :)

Au! Nyt lienee viisainta vetäytyä sinne saunaan, sillä kuopus, joka ei näköjään aio mennä tänään nukkumaan lainkaan, pomppii vieressäni sohvalla ja pompahtelu ei tunnu näiden kipujen kanssa sitten yhtään kivalta. Supistaa taas... ;/

Lisäys: Olipa muuten mullekin tullut tänään kelalta äitiys-/vanhempainrahapäätökset, eilen nimittäin viimeeksi asiaa tarkastelin. Olishan tässä vielä aikaa ollut päätöstä tehdä, vastahan tuo äitiysloma 2.1. alkaa... ;)

Bliss ja Poikanen 33+0! :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pakko tähän kommentoida, että tämä muuten ei pidä paikkaansa. Jos joku terkka näin joskus sanoo, niin valehtelee. Lääkärin en usko näin edes koskaan sanovan, kun tietävät ettei se pidä paikkaansa. Stressihormoni ei niin paljoa tupakanpolton lopettamisesta nouse, että sillä olisi sikiön voinnin kannalta mitään merkitystä. Kun taas jokainen tupakka aiheuttaa sikiölle stressiä ja haittaa sekä altistaa hänet syöpää aiheuttaville aineille.

cannes ja piskunen 31+5
Niin, ja onhan sitä stressiä elämässä monesta muustakin asiasta. Se on elämää. Itsekin tuota ajatusta pitänyt aika koomisena että se rööki ois parempi kuin lievä stressi...


No mutta, aiheesta haarukkaan, minä olin polilla tänään ja kaikki ok.
Sydänkäyriä otettiin vauvoilta ja ultra ja sisätutkimus.

vauvojen painoarviot oli 1,7kg:a molemmilla, eli täsmäsivät juurikin viikkoja (30+5) ja jos laskettuun aikaan menee, ois luvassa n. 3,8 kg:n jöötit puskettavana:D ( Hienoa oli että ovat täsmälleen samankokoiset veijarit.)
Normikokohan se on mutta aapua, ajatus siitä että mahassa ois oikeesti lopussa melkein 8kg:a lasta:whistle: tarviin nosturin helmikuussa.
sisätutkimuksessa edelleen kohdunsuun pituus reilu 3cm, täysin kiinni, kiinteä ja takana joten todella hyvä tilanne, ja vaikuttaakin siltä ettei nämä mussukat aio ulostautua kovinkaan aikaisin, mikä tietysti hyvä asia :)

Oli nyt myös B-vauva kiepsauttanut itsensä Raivotarjontaan, eli ovat molemmat pää exittiä kohti:D mikään tae se ei kuulemma ole että pysyisivät noin, mutta ihan kiva että ainakin ees nyt. Kuulemma likempänä 36 vkoa voidaan arvioida jo vähän miten ovat sitten loppujen lopuksi, vaikka kuulemma vkolla 39kin on nähnyt miten kaksoset vielä heittävät ympäri....:LOL:

Mutta juu, kaikki siis hyvin masurintamalla:heart:


T:Neiti+Masukit 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Tupakka ja alkoholi en voi ymmärtää. Itse tunnen syyllisyyttä kahvin juonnistakin, vaikka pysyn aina alle kolmen kupin per päivä, tarkkailen ruokia ja mietin ravintoaineiden saantia. Äitini on tupakoitsijaperheestä, ja hän kärsi koko lapsuuden hengitystieongelmista. Shamppanjaa maistoin kyllä kerran miehen lasista. Sikiölle on niin paljon uhkia (infektiot, sattuma) joihin en voi itse vaikuttaa, etten yhtään vältettävää riskiä aio ottaa.

Supistuksia ei juuri ole. Nyt kyllä saisi mielestäni olla edes välillä, koska toivoisin vauvan syntyvän mieluummin viikolla 38 kuin 42. Tammikuun alussa on viimeinen neuvolalääkäri, mielenkiinnolla odotan, onko mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä tapahtunut. Äidin esikoinen käynnistettiin aikanaan 20 päivää yliaikaisena, eikä kohdunkaulakaan ollut lyhentynyt ennen sitä. Saa nähdä, miten periytyvää tuo on.

Meidän vaavi oli viikolla 33+2 arviossa 2,1 kiloa. Osaako joku sanoa, paljonko tuo olisi laskettuna aikana kasvukäyrän mukaan? Itse löysin jonkun kaavion, jonka mukaan tarkoittaisi noin 3,5 kiloista, eli ei varmaan ihan jättivauvaa onneksi ole tulossa:)

Ihanaa, kohta alkaa joulu- ja äitiysloma. Viimeisiä työpäiviä viedään:)

Pilkku_ 33+6
 
MrsR ja Taikamyrsky Tuttu tunne tuon sairaalaan ehtimisen kanssa. Meillä on kanssa tuota matkaa sen verran, että reilusti saa ajella jos tuntiin aikoo mennä! Toki meillä ei noita hoitajan tarvitsijoita ole ollenkaan, että sinänsä helppo lähteä. Ja just mietin tuota autoakin, mitä jos on tollaset -30 pakkaset eikä auto oo ollut lämmössä niin lähteekö tuo Dieseli mitenkään käyntiin. Kun ei sitä nyt voi alkaa 24/7 lämmössäkään pitämään...! Oon nyt reilun kahden viikon kotona olon aikana huomannut selvästi, että en oo autoa tarvinnut läheskään päivittäin. Ja ambulanssillahan täältä ei synnyttäjiä viedä jos ei ole jokin todellinen hätä! Kait sitä sitten taksilla huristellaan, jos äkkilähtö tulee (toivottavasti senkin vaan saa sitten jostain!).

Mulla on ollut alusta asti vahva tunne, että tää lapsi syntyy tammikuulla, eli ainakin sen 2 vkoa ennemmin. Tiedä sitten mistä johtuu. Toki mulla on myös ollut alusta asti kovasti vahva tyttöolokin, mutta kaikki ulkoiset merkit viittaavat nyt poikaan. Syke on alhainen ja mahakin on aivan poikamaha. Mutta silti en luovu olostani. :kieh: Mies kyllä kovasti odottaa poikaa, taitaa vaan olla niin, että jos on tyttö ja tulee äitiinsä, niin on enemmän poikamainen kuin useammat pojat!! :LOL:

Alkoholi ja tupakka Itse poltin ennen raskautumista, ja kun tämä tavallaan yllättäin (tai yllättävän nopeasti) tuli, niin en pystynyt heti plussattuani lopettamaan. Olisiko ollut jotain viikon verran siitä niin poltin viimeisen tupakan, viimeisen viikon aikana ei mennyt edes askillista. Neuvolasta kun kysyin apuja lopettamiseen (siis esim. olisiko purkka parempi siihen alkutuskaan) niin sanoivat ettei voi ottaa kantaa. Noh, lopetin sitten päivittäin vähentämällä siinä viikossa. Mieli valehtelematta tekee edelleen tupakkaa, mutta olen pystynyt olemaan ilman. Mitä sitten tulevaisuudessa tapahtuu, jää nähtäväksi. Olutta ja siideriä olen juonut alkoholittomana, pari kertaa suullisen ottanut miehen normista saunaoluesta. Jouluna ajattelin oikein repäistä ja ostaa pullollisen Ykköstä ja juoda sen puoliksi aattona ja joulupäivänä. :kieh: Kun ei tuo holiton olut kuitenkaan maultaan ole sama asia.Ja musta sen lasillisen viiniäkin voi juoda ruuan kanssa ken tahtoo. Mutta tosiaan kaikilla on mielipiteensä ja tämä on todella asia josta ihmiset saavat kunnon taistelun aikaiseksi!

Tänään oli viimeinen neuvola tälle vuodelle, ensi vuonna sitten taas. Painoa oli taas tullut, mutta on luultavasti pääosin turvotusta. Liikaahan tuota painoa on oikeesti tullut, mutta suuri syy siihen on liikunnan täysi puuttuminen, kroppa ei vaan anna myöten. Sitä odotankin eniten, että pääsen lenkille ja hiihtämään kevättalvella! Paineet olivat ne mun normaalit, hemppa pyörii siinä 120 pintaan- ei nouse eikä laske vaikka lisärautaa aina välillä otankin. Sykkeitä ei meinattu saada millään kuulumaan.. Th siihen, että älä nyt pelästy, kun oot kuitenkin liikkeitä tuntenut tänään reilusti. En ollut oikeastaan milläskään, kun juuri ennen sängylle nousua tunsin toisen mönkivän tuolla. Löyty ne sykkeet sitten etsimisen jälkeen, mutta kuuluivat kuulemma kovasti syvältä ja katsottiin sitten vielä ultrallakin! Th halusi nimittäin varmistaa miten päin tuo tuolla majailee. Oikealla kyljellä, pikkasen niin kuin selkä mun selkää päin. Pää on edelleen alaspäin, tuolla oikean lonkan tienoilla ja nyrkit hakkaavat sitten sinne rakkoon! Tyyppi oli useamman viikon mun vasemmalla kyljellä oltuaan vaihtanut nyt tuonne oikealle kyljelle. Itse sitä epäilinkin, kun jalat ja monotus ovat tuntuneet hetken tuolla vasemmmalla kyljellä oikean sijaan ja joku ilta meinasi ihan happi loppua, kun oli sellanen yhtäkkinen valtava kipu kuin joku olisi pyöräyttänyt koko kohdun ympäri. Joo, ja mulla on todellakin matala kipukynnys! Liikelaskentakaavakkeenkin sain sitten kotia, en oo vielä viittinyt alkaa täyttämään, kun liikkeitä on se reilusti yli 10/h ja joka tunti, kun vaan niihin kiinnitän huomiota.

Raskautumisen nopeudesta eli yrittämisestä tossa jo mainitsinkin.. Pillerit jätin pois 1,5 vuotta sitten ajatuksella, että jossain vaiheessa aletaan lasta yrittämään. Halusin kuitenkin rauhassa saada hormonitasapainoni kuntoon ennen raskautumista, niin oltiin sitten kumien armoilla aina toukokuulle asti. Ja sittenhän se heti tärppäsikin. Mä olin itse varautunut pitkään yritykseen, lapsettomia ja lapsettomuushoitojen kautta lapsettuneita kun on kaveripiirissä useampia. Sokkihan se raskautumisen nopeus oli, toki alkuvuoden lasta olin toivonut, eli taktikointiakin oli pelissä! :LOL: Samapa tuo nyt sitten kuitenkin on koska syntyy, rakas on joka tapauksessa! Parempi olisi vain olla tuolla masussa ensi vuodelle!!

Sen verran haluan e-pillereistä sanoa, että jos niitä suosittelevat raskauden jälkeiseksi ehkäisyksi niin kieltäydyn! En ollut tajunnut kuinka sekaisin mun hormonini olivatkaan kunnes lopetin pillereiden käytön. Ja mulle kun ne sopivatkin vielä hyvin eikä mitään "oireita" ollut. Mutta se muutama kuukausi lopetuksen jälkeen oli hyvin mielenkiintoista, melkein pahempaa hormonimyrskyä välillä, kuin mitä nyt on raskauden aikana ollut!

Joulusiivoista on kylpyhuone ja sauna saatu eilen pestyä ja vessa tänään. Nyt enää koko loppu huusholli, niin joulu saa tulla. Ja joo, se tarkoittaa ihan vain pölyjen pyyhintää, imurointia ja lattioiden moppausta. Josko sunnuntaina, kun lupaavat loistavaa pakkaskeliä, niin saa mies viedä koko sängyn päiväksi pihalle. :) Kun sitä tokkopa tulee enää sitten tälle talvelle tehtyä! Niin ja kaappeja ei meillä tosiaan siivota, en aio siellä jouluani viettää! :LOL:

Josko pikkasen taas Netflixiä loppuiltaan ja sitten nukkumaan tuossa puolen yön nurkilla niin saa nukuttua sitten aamuun ettei tarvi viideltä olla kolistelemassa ylhäällä. Oih, ja siellä sataa taas lunta!

Keisha ja Jumppis 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Cannes Mulle itseasiassa vähän tuohon malliin sanottiin silloin, kun apuja tupakoinnin lopettamiseen pyysin. ..että ei oo mitään urbaania legendaa..!

Ja Bliss lääkäri sanoi mulle saunomisesta, että jos supistaa, niin ei saa missään nimessä mennä! Toki mulla on noi paikat pehmenneet..
 
Nii unohdin että tuo matka aika sairaalaan edellyttää hyvää ajo keliä eikä työhön meno eikä paluu liikennettä, jolloin aikaa voi mennä jopa 1,5h. Mutta pitää toivoo että matka tehdään yöllä niinkun edellisilläkin kerroilla, ei ollut kun rekka liikennettä.

Ekassa synnytyksessä soitin sairaalaan silloin kun lapsivedet alkoi mennä, ja kuuliaisena kätilöillä käskystä menin suihkuun kotona ja otin banadolia. Sekä hän sanoi että syökää ja keittäkää vaikka kahvit, ja mies sitten kuuliaisena keittämään kahvia :LOL: virhe! Sairaalaan kerkesin käyrille ja oksensin koko huoneen suunnilleen, auto matka oli tuskaa. Käyriltä kävi käsky saliin ja uusi tarkistus pika kuuman suihkun jälkeen kun alkoi tuntua että joku painaa ulos, ja totesi kätilö että tämähän tulee justiin! Sairaalassa oltiin vähän yli puolituntia, oli sitten luomu synnytys rytinällä. Jälkeen päin kätilö sanoi että oksennukset oli sitten seitsemän sentin kohdalla todennäköisesti, kropassa olevan rytinän ansiosta.
Nyt toisella kerralla kun soitin sairaalaan että pitäisiköhän tulla sinne, supistukset alkoi heti napakasti. Niin kätilö sanoi että tee miltä tuntuu, kuuntele nyt vielä hetki kotona. Onneksi lähdettiin aika heti kuitenkin, matkalla supistukset kesti minuutin vajaan ja väli oli minuutti tai pari. Ja taas justiin kerettiin..

Joten nyt todella mietityttää että koskahan lähteä, varsinkin kun sairaalasta vastaukset on että kattele nyt tyyliin kotona rauhassa, jos oltais kauheasti kateltu niin kaksi koti synnytystä olis jo takana. Vaikka viimeksikin sanoin soittaessa että esikko tuli aika nopeasti, niin ei se vaikuttanut mitään vastauksiin ja et matkaa on...

Taikamyrsky
 
Cannes Mulle itseasiassa vähän tuohon malliin sanottiin silloin, kun apuja tupakoinnin lopettamiseen pyysin. ..että ei oo mitään urbaania legendaa..!
No se terkka ei ole sitten ollut ammattitaitoista nähnytkään! Minä tekisin sellaisesta terkasta välittömästi valituksen ylemmälle taholle, se on nimittäin oikeasti virheellistä tietoa. Ja kun odottavia äitejä on monenlaisia, niin osahan voi oikeasti uskoa tuollaisia höpötyksiä ja jatkaa tupakointia läpi raskauden! Todella vastuutonta tuolta terkalta ja saa mun karvat kyllä nousemaan pystyyn...
 
Tohon tupakoinnin lopettamiseen liittyen tuli mieleen, että mullekin sanottiin mun mielestä ihan kummallisesti neuvolassa ekalla käynnillä. Kun minä kerroin lopettaneeni, niin neuvolatäti sanoi jotenkin, että "Yritä nyt edes vähentää ja sitten kun repsahdat niin.." sitä ja tätä. Eli minua ei ainakaan suoranaisesti kannustettu lopettamaan, mikä on mun mielestä ihan ihmeellistä! Ihan keskenään sai lopettamisen hoitaa, mutta niinpä minä olen sen aikanaan keskenäni kyllä aloittanutkin. Ehdin muuten polttaa jo 15 vuotta, kun aloitin aikoinaan jo 14-vuotiaana...

Neiti-81 Siis on sun vatsa kyllä varmaan hurjan kokoinen, jos siellä molemmat kasvaa "täysikokoisiksi"! Ihan mieletön homma ja epäleimättä tulet tarvitsemaan sitä nosturia :D
 
Mulle paasattiin koko pieni ikäni milloin minkäkinlaisissa terveystarkastuksissa ja lääkärissäkäynneillä tupakoinnista. 15 vuotta tuli siis poltettua ja vähintään askin päivävauhdilla... kuittasin aina lopetussaarnat sillä että kyllä mä sitte lopetan kun lapset tulee kuvioihin... Ja loppujen lopuks ei se ollu edes vaikeeta!!
Ja jos ne oireet mitä mulle tuli oli vieroitusoireita, niin mä kuvittelin niiden olevan vain raskausoireita. Kerkesinhän minä tosiaan sen nelisen viikkoa alkiota saastuttaa, mutta silloin poltin enää 1-5 tupakkaa päivässä. Se oli valtava harppaus siihen 20-30 tupakkaan mitä olin tottunu polttamaan. Äidilleni surkuttelin että entä jos en pystykään lopettamaan, mutta kyllä se viimeisen savullisen päivän ainokainen tupakanpuolikas jonka poltin aiheutti niin pahan olon että siihen jäi. :kieh: Tällä hetkellä ikävöin tupakkaa... en niinkään sitä nikotiinia vaan niitä rentouttavia hetkiä esim saunan jälkeen kun istahti verannalle polttelemaan kaikessa rauhassa saunanpäällissavut.
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Sairaalaan ehtimisestä.:) No, minulla kesti esikoisen synnytys 55 tuntia ja matkaa synnärille on sellaiset 15 min... Niin, mullahan tulee se synnytystapa-arvio tammikuussa. Nyt menee sf-mitta siellä yläkäyrillä, mutta saa nähdä minkä kokoinen vaavi on, kun ei ole ollut mitään arvioita tässä välissä, neljä kertaa olen neuvolantädillä käynyt (mukaanlukien ensikäynti), yhden neuvolalääkärikäynnin ja ne kaksi ultraa - muuta ei ole ollut. Toista neuvolalääkärikäyntiä ei kuulemma tule, koska minulla on se synnytystapa-arviointi tulossa. Ja neuvolan täti sanoi, että ei tarvitse käydä loppupuolellakaan usein. Eli näin täällä...
...JOtenkin vaan arveluttaa, kun rakenneultrassa sanottiin, että pään koko on liian pieni viikkoihin nähden. Oli 9 päivää jäljessä ja saa olla 11, sitten olisi mennyt jatkotutkimuksiin. Niin arveluttaa se, että onko terve lapsi tulossa vai onko pienipäisyys merkki jostakin kehityshäiriöstä. Tässä pitää siis loppuun saakka katsoa, ellei sitten siellä arviokäynnillä jotakin valaistusta tule asiaan.
Mun onkin pitänyt kysyä, että aiheuttaako rautatapletit jollekkin muullekkin ummetusta. Mä aloin käyttää nyt Obsidania, kun rauta tipahti 114:än. Samalla alkoi tuo ummetus. Harvinaista muutoin meikäläiselle, enkä muista edellisessä raskaudessa näin käyneen, vaikka samaiset tabletit oli käytössä. Olen kyllä ottanut nyt tupla-annosta, eli siinä varmaan se syy...
Painoa on tullut 12 kg siitä, mitä oli ennen raskautta. Neuvolalääkärin mukaan nyt pitää alkaa tarkkailla painonnousua, ettei tule turhia kiloja. Edellisessä raskaudessa tällä viikolla oli painoa tullut 13 kg. Silloin tuli kaikkiaan 23 kg, lopussa 1 kg viikkovauhtia, mikä sitten oli kyllä turvotusta. Silloin putosi paino synnytyksen jälkeen 15 kg kahdessa viikossa, sen turvotuksen poishikoilu oli hurjaa, patjakin oli ihan märkä, kun se alkoi lähteä. Mutta nyt oli kyllä 6 kg enemmän raskauden alussa kuin esikoisen kanssa oli. Niin niitä taitaa ikävä kyllä noita kiloja aina jäädä:(
Mutta tuntuu hurjalta ajatus, että nyt se vaavi vasta alkaakin kasvaa ja kiloja tulee sen mukaan lisää, että tulisi vielä 10 kg tähän - on siinä taas kantamista...
Ja kun joulukin on välissä ja himo suklaaseen ja kaikkeen hyvään syömiseen, niin... Huh...

Piti vielä tähän lisätä, että onko kellään sitä tilannetta, että olisi ihmisiä, jotka eivät näkisi, että on raskaana? Mä nimittäin tänään olin yhdessä paikassa, missä oli paljon tuttujakin, joille en ole kertonut raskaudesta ja kukaan ei multa myöskään kysynyt mitään. Yhtä tuttua näin viimeksi 3 päivää sitten, eikä hänkään ole kysynyt mitään. Että ajatteleekohan ihmiset, että olen "vaan lihonut", eivät uskalla sanoa mitään. Niin ja eilen yksi puolituttu kysyi, että "uskaltaakohan hän kysyä", että hän eilen vasta huomasi, että onkohan näin, vaikka ollaan tässä nähtykin. Se on varmaan niin, että kun on näitä kiloja ennestään, niin ihmiset ei uskalla kysyä, että jos vaikka onkin kyse lihomisesta... Ja ajatella, että kohta saan sanoa kysyjille, että "ensi kuussa" - on se hurjaa...

Nyt viikot 30+4
 
sairaalaan ehtiminen mullahan ei tuossa ole ollut mitään ongelmaa kun asun n. 12 min päässä sairaalasta, mutta nyt tuli pidempi reissu kun pitää varmaan mennä oikeasti sinne saloon synnyttämään :D oma äitikin soitti tänään asiasta :D

Kerron huomenna aiheuttaako HYLA-maito mulle ongelmia, vai onko se nyt hyväksi :D

Ainiin ja nyt mulla on sitten joku himskatin PATTI oikeassa silmässä melkeen silmäkulmassa, siis ei nenän puolella.. Huoh. JA hitto kun se sattuu ja on punainen ja nyt näkyy ulos päin jo. Aiemmin oli vaan pari pvää kipee mutta nyt kasvanut. Sattuu kun liikuttaa silmää ja kun vähänkin koskee. Mitäköhän sekin nyt on? Huomenna soitto terkkarille.

Uni ei tule vaikka heräisi aikaisin, niin ei. Mies nukkuu kyllä tyytyväisenä, enkä raukkaa viitsi väkisin hereillä pitää itseni vuoksi :D

Tulen muuten kertomaan sitten jos huomaan obsidanissa jotain huonoa itseni kohdalla. :) Toivottavasti ei tuu mitään.

Raskausarvista niitähän mulla ei ole yhtään ollut, mutta nyt on tonne alamasuun tullut pieniä. Vaikka rasvannut oonkin ainakin 3 krt/vko.

Tuo meijän vauva tykkää muuten olla esillä, tunkee selkää ihan mun masuun kiinni ja koko ajan maha kova ja tuntee hyvin pikkusen :D <3 Oi kun sais jo syliin. :heart:

Napa siitäkin piti vielä sanoa, että mulla on toi napa ihan tossa, muttei vielä kääntynyt :D Siis ihan pinnalla on ja on siinä ylhäällä sillainen "hyppyri" hahaha :D

Juu alan käydä ylikierroksilla, joten nyt kuumaa kaakaota ja "nukkumaan"

Hyvää yötä ihanaiset!

Bettis ja rakas :heart:
 
Cannes, näemmä se urbaanilegenda sit vielä elää ja voi hyvin. En minäkään siinä järkeä näe, mulle oli aina selvää, että tupakointi loppuu ennen kuin lapset tulevat ajankohtaiseksi. Pahaa on tehnyt katsoa joitain hyvänpäiväntuttuja, jotka ovat surutta polttanee koko raskausajan... Mut muutenkin oon tän raskauden aikana huomannut, miten paljon on eroja hoitohenkilökunnissa alueittain ja jopa alueen sisällä. Voit saada täysin eri ohjeet saman päivän aikana kahdelta eri ihmiseltä saman terveyskeskuksen sisältä.
Suorastaan siis tympii koko homma.

Synnytyksestä
Onneks on autotalli niin dieselikin starttaa, mut ei kyl liikoja naurata, koska mun tuurilla tää meidän tirriäinen päättää aloittaa maailmaan tulonsa ruuhka-aikaan. :D vanhaa tietä ois muuten helpompi mennä, mut talvella kunnossapito on huonoa, joten jonottaminen Nelostiellä tullee olemaan mielenkiintosta. Äidillähän synnytys lähti limatulpan menosta mun kanssani ja kalvot puhkaisivat sitten polilla. On siis mahdollista, että mulla ei ne vedet myöskään mene, pitää vaan supistusten mukaan ajottaa lähtö.
Hitsi kun on hassua puhua synnytyksestä, tuntuu, että vasta eilen plussasi ja tää kaikki tuntu tosi kaukaselta... :) 3vko äitiysloman alkuun virallisesti. Aika on menny siivillä. Hui.

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 32+0 POKS!
 
Stressi juuri siitä luin vauvalehdestä. Istukka suojaa vauvaa myös siltä, siltä pahalta. Hyvää stressiähän tarvitaan ihan elämiseen. Se kuulosti mun korvaani hyvältä, ehkä voin ajatella antaa itselleni synninpäästön, et kakkosen koliikki olis mun stressaamisen ansiota.. No, tiiä sitten. Mutta omalla kohdalla vauva saisi kokea pientä stressiä kun tupakan myrkkyjä.

Sairaalaan ehtiminen jännittää. Oon ihan varma, et tampereelle joudutaan. Matkaa reilu 60 km, hirviä ja peuroja täys tie.. Tampereen päässä olevat liikennevalot, liukkaus.. Voi keeveli, ahdistaa ajatuskin.

Närästys senkun pahenee. Illalla tuli taas sängyssä pyörittyä pitkän aikaa. Närästys ja nenän tukkosuus, mikä ihana yhdistelmä. Kai mun tarvii sinne apteekkiin poiketa, renniekö se nyt oli mitä sai ottaa?

Ultra olis sit huomenna. Kivaa, alkaa vaan jo jänskättää ihan urakalla. :)


Äiti maa & Alli 33+5
 
Ootteko muut ajatellu jo pikkusisarusta tälle helmikuiselle? Me ollaan puoli leikillään jo mietitty... Hän saisi sitten syntyä kyllä syksyllä, että olisi isukillakin synttärikaveri:) Mulla kun on itselläni kanssa helmikuussa synttärit ja tuleva vauva on meiän lapsista jo 3. helmikuinen. Ja se yks sitten on maaliskuinen.
kiikkalainen+poju 32+3
:LOL: Juu ei olla ajateltu:D Mut joo, täähän oli tarkoitus olla meidän lokalahjalle pikkusisarus:whistle: Tuli sitten tuplasti paimennettavaa :) Mutta mulla tosiaan 8 ja 7vee tytöt, ja 1v4kk tyttö kun tuplat tulee että mä oon aina pienestä ikäerosta tykänny vaikka rankkaa onkin aluksi. Toisaalta ihana nähä myös nyt kun isompien ja kuopuksen välillä on tuon verran ikäeroa, miten tärkeä pikkusisko niille onkaan:heart: Kauhee hoivavietti molemmilla:heart:

Meille nämä tuplat ovat viimeiset. oikeasti:D Realistina voisin kuvitella olevani vielä 3 veen päästä (jos olen selvinnyt hengissä:LOL:) samaa mieltä.

KELTAKUKKA, mun äiti on synnyttäny 3kiloiset kaksospojat v. -79, reilu 3 vkoa ennen laskettua... :D eli hälläkin kaksoset kasvoi nopeesti hyvin kokosiksi.. menisköhän suvussa siis :D Josko mullakin olis lupa jakaantua... hmm... 37 -38 vkoilla....? :D Toivossa on hyvä elää... Siitä nosturista haaveillessa:LOL:

ÄITI MAA, mulla närästykseen auttaa piimä, mut apteekista gaviscon on ainakin tehokkaampaa myös kuin rennie. Tsemppiä huomiseen ultraan! Kannattaa lääkärille mainita närästyksestä niin sekin osaa kirjoittaa reseptiä raskausajan närästytroppeihin :)


(.)

Mua ei huvittais herätä:D Mut tässä mä oon, ja näköjään aamupalan oon väkertäny (speltti mannapuuroa) pennuille, ja tiskitkin laitoin. Jokohan vois yrittää herätä? :D

T:Neiti+Masukit 30+6 (huomenna poksuu TAAS :O )
 
J+
Sairaalaan ehtiminen meillä on onneksi kätilöopistolle lyhyt matka. Mutta tki haastetta sekin tuo. Olen jo tutustunut taksien tilaukseen (suoraan lähimpään vapaana olevaan) ja tähän tekstiviestihommaan. Kun yöllä ei pääse mitenkään, kun mies töissä.

Sanoin tänään miehelle että pitäisikö soittaa kiireellisessä tapauksessa ambulanssi ja "valehdella" ettei autoa ole. Kun meillä on sellainen pikkuriikkinen auto, ja jos penkin vetää taakse niin mä en koskaan pääse sieltä punnertaa ylös. Synnytän autoon jos siihen pisteeseen joutuu. Ja tuonne kättäriin julkisilla liikkuminen on haastavaa. Etenkin kun bussilinjat on lähestulkoot aina peruttu väärin pysäköityjen autojen tai tien ahtauden takia!

Kipua (pissiskipua) ja paineen tunnetta onko muillakin sama ongelma? Pissa on puhdas, mutta usein kirvelee tai kihelmöi oudosti vietsarakossa.paineentunne on hirvittävä, muttei pissaa tule. Ja jos tulee se onkin pitkän psyykkaamisen ansiota ja silloinkin pari tippaa. Käyn jatkuvasti vessassa muutaman tipan takia!

Välillä repäsee niin kovaa ettei tiedä mistä se tulee. Jotenkin nää alapään vihlomiset ja paineentunne lisäänty toissapäiväisen sisätutkimuksen jälkeen. Kun ronkittiin ihan urakalla, ja vielä halusi lekuri tutkia streptokokkin, lapsiveden ja klamydian. Huh. Ja verituhruakin tuli pari tippaa siteeseen asti. Toki syy tämä ronkkiminen.

Joo, ja nyt kun sai luvan "liikkua" niin mit sitä pystyy oikeasti liikkumaan. Supistelee edelleen herkästi. Eli liikkuminen nyt tarkoittaneen kaupassa käyntiä autolla ja sen semmosta.

Tukivyöt minunkin vyöni jäi turhaksi supistusherkkyyteni takia. Mikä on harmi, ajattelin käyttää omani sitten synnytyksen jälkeen. Tukemaan selkää ja ylimääräistä nahkaa. Tuttavallekkin voisin antaa mutta luulen ettei olla oikein samoissa mitoissa?
 

Yhteistyössä