HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Itse mietin kanssa mitä Adiille kuuluu?

Miulle neuvolatäti sano tohon issias kipuun et paikalleen ei saa jäädä et pitää vaan yrittää liikkua! Mie oon sit koiran kans käyny lenkil ja välil kyynel silmäs menny eteenpäin ku koskee niin kovin ja laahannu oikeeta jalkaa perässä...se ku meinaa välil lähtee kokonaan alta ku kipu säteilee jalkaan. Puhelin taskus tietty jos vaik yhen kerran jään tonne lenkkitien varteen...

Niin huonosti nukuttu yö ku kusel sain rampata tunnin välein muutenkin järkky olo ku menin eilen syömään sen pizzan =( Lapset saatettu koulutaksiin ja taidan ite mennä yrittää viel nukkumista! Hyvää yötä ;)

äitx2 ja riesa rv 31+3
 
Minkäslaisia lämpöpusseja olette hankkineet tai ajatelleet hankkia turvakaukaloon? Meillä on Maxi-cosi Pebble turvakaukalo ja nyt mietinkin, et ostanko siihen kuuluvan lämpöpussin vai jonkun muun...Tuo siihen kuuluva on aika vissiin aika tyyris, mutta ainakin se oli sitten siihen sopiva eikä sinne päin.
 
Pink89 mä oon kanssa ihan pöllönä, jos ei tunnu liikkeitä silloin, kun niitä kaipailee... Toivotaan, et sulla on siellä tilanne ok eikä tarttis jäädä osastolle makoilemaan. :)

Adiin tilannetta mietin minäkin tuossa eilen myöhällä, jostain syystä. Toivottavasti siellä on kaikki niin kuin pitää. :)

äitx2 itku silmässä se liikkuminen todellakin tapahtuu... erityisesti työpäivien jälkeen. Ei helvetti vaan pysty, kun lähtee taju. :(

Bumble mä ostin Eisbärchenin lämpöpussin kaukalon kanssa käytettäväksi, just näyttää olevan passeli ja hinta oli alle 40e uutena. :)

Phuuh, tunnin päästä istun linkissä menossa kohti Jyväskylää. Siellä 4h ennen kuin juna Tampereelle lähtee. Oishan noita linkkejä menny myöhemminkin, mut en hitsiläinen halua istua kauaa linkissä, joten pikavuorolla vaan ja ajantappoa Matkakeskuksessa. Oujee. :)

Nyt jos sammuttais koneen ja pakkais loput tavarat, sit tarvii enää ootella, et isä tulee hakemaan. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 31+1
 
Onnittelut kiikkalainen poikauutisista! :flower:

Tänään soitti sitten db-kätilö polilta ettei sittenkään alotella vielä noita lääkkeitä diabetekseen. Näytti arvot paremmalta. Hieman ihmettelin kyllä mitenkä niin, ainut ero on ollu aamunarvot, pysyneet alle 5,5 kun olen alkanut yölläkin syömään. Muuten ruokavaliossa edelleenkin parantamisen varaa, ja jätin nyt kertomatta että viime yönä sorruin syömään porkkanan tai viilin sijasta puolikkaan suklaalevyn ja aamulla sokeri 6,2 ja toisella kokeilulla 5,9.... auts. Nyt hieman itsekuria sais tulla noihin mielitekoihin. En ole koskaan suklaasta kummemmin tykännyt, nyt menny raskauden aikana pari levyä viikossa:popcorn:...

Tukihenkilöni ja kyytini synnytykseen, elikkä rakas äitini, on kyllä varsinainen murheenkryyni. Kolmantena päivänä nyt putkeen unohtanu puhelimensa lojumaan tänne kotiinsa missä olen vahtimassa koiraa ikkunarempan aikana. Puhelin aina siellä missä itse ei ole. Toivottavasti nyt sitten h-hetkenä ois tavotettavissa. Uhkasin jo nitoa luurin ohimoon kiinni sille :kieh: Ehkä parempi olla ittellään taksirahaa takataskussa varmuuden vuoks...

Vieläkin tylsyttää toi jännetupentulehdus, kun mitään kivaa ei voi tehdä. Varmasti melkosta jumppaa toi lastenhoito teillä joilla lapsia entuudestaan, hoidin siskon 1 v poitsua tossa toissapäivänä ja johan hengästytti. Tietenkin sillä meni maha sitten jostakin sekasin, ja sain pestä pyllyä ja lattioita kipeellä ranteella oikeen olan takaa... Mitäs menin ääneen toivomaan ettei kakkoja tulis mun vahtivuorolla, sain sitten hautoa rannetta kylmällä koko loppuillan...:LOL:
Oishan se nyt ihan kiva että ranne paranis jonkun verran ennen Kaverin syntymää, kun en luota otteeseeni pätkääkään. Vasen käsi onneks paremmassa kunnossa.

KELAn tukien kanssa melkosta säätöä. Soitin eilen sinne kun ei vanhempainraha päätöstä ala kuulumaan, ja johan äitiysloman ois määrä alkaa tossa joulun jälkeen. Talous ihan päin peetä kun yksin tässä käsityöläisenä porskutetaan sairaslomalla, ja nyt sitten selvis mikä siellä maksaa. Työnantaja ilmoittanut palkkatulot väärin ja KELA maksanu liikaa sairauspäivärahaa. Sen takia eivät ole saaneet vanhempainrahaakaan oikeen laskettua... Huoh, nyt sitten jännäämään mitä tapahtuu, ja tuleeko takasinperintöjä : / . Pakko alkaa sopeutumaan tähän epätietoisuuteen talouden kanssa, eiköhän noi aina tavalla tai toisella järjesty...

Vempukka ja Kaveri 32+6
 
Omanapainen vuodatus:
Kohdunkaulaa jäljellä alle 2cm, ja auki koko matkalta sormelle. Saisi tökättyä vauvaa päähän. Ei hyvä. Oon nyt viikonlopun osastolla ja saan kortisonit. Jos tilanne on maanantaina sama, pääsen kotiin.

Painoarvio oli n. 1800g.

Pink 32+1
 
Heipä hei taasen, onkin taas vierähtänyt viikko jos toinenkin, enkä ole tänne ehtinyt kunnolla. Pari kertaa hiukan vain lukaissut, joten ihan ajantasalla en kaikkien kuulumisien suhteen ole...

Pink89:lle lepotsemppejä!

Täällä poksui keskiviikkona 32 viikkoa täyteen ja eilen oli taas neuvola. Olen käynyt jo nyt viikottain tsekkauksessa, vaikka 4. lapsi tulossa, eikä mikään erityinen riskiraskauskaan (supistuksia kyllä liikaa ja liitos- sun muita kipuja myös), ilmeisesti neuvolassa, jossa käyn, ei ole nyt ruuhkaa. Ensi viikolla taas seuraava käynti ja tammikuun loppupuolelle varattiin vielä viimeinen lääkärineuvola, jossa mm. synnytystapa-arvio. Neuvolassa kaikki oli nyt ok, viikko sitten oli pissatesti lievästi plussalla. Hb:tä eivät mittaile jatkuvasti, mutta epäilen väsymyksestäni, että saisin tsempata lisäraudan kanssa... Terveydenhoitajan arvion mukaan vauva vaikuttaa sirolta, vaikka sf-käyrä huiteleekin ylälukemilla, 31 cm oli 32+1 mittaus. Oma painoni oli nyt noussut hieman normaalia enemmän, mutta se johtui taatusti siitä, että äitini oli täällä auttelemassa (että sain lääkärin määräyksestä levätä), enkä joutunut kävelemään eskarilaista hakemaan, enkä harrastanut juuri mitään muutakaan päivittäistä hyötyliikuntaani. Joulushoppailureissulla viikko sitten (ei mikään maratonreissu) sain vasemman lonkkani jotenkin jumiin, ja hurjaa hermosärkyä on ollut siitä saakka, eikä kyseessä ole nyt pelkkä iskias tai liitoskivut, ne kun ovat päivittäisiä ystäviäni nekin ja liitoskivut alkoivat jo n. viikolla 6-7, huoh... Lepo onneksi on vähän helpottanut, parasetamolista ei ole yhtään iloa, lämpökääreistä hieman. Mä olen siis myös jo totaalisen kypsä raskaana oloon!

Katselen tässä juuri pinnasängyn osia, pitänee viikonloppuna kasailla sänky valmiiksi ja viedä oikealle paikalleen. Ovat hieman tiellä tuossa työhuoneen nurkassa nyt. Vuodevaatteet on kaikki pestynä, mutta peitto edelleen kaupassa, ehkäpä ostan myös uusia pussilakanoita noiden vanhojen lisäksi... Kaikki pienet vaatteet on myös pesty ja niitä on valtavasti! :D Tosin 50 cm:n vaatteita en ole hankkinut lainkaan, saas nähdä onko niitä tarvis hankkia sitten pikaisesti... Turvakaukalon ostan serkultani, mutta se on vielä hakematta, haetaan sitten tammikuussa, heilläkin se on vielä varastoituna jossain kauempana, samoin sitterin saan heiltä. Hoitoalustaa en ole myöskään vielä hankkinut, hoitopöytää meille ei tulekaan, alakertaan sellaista ei mahdu edes seinäkiinnitteisenä ja yläkerrassa käyttö olisi vähäistä, joten turha juttu sinnekin. Hoidellaan sitten sylihoitona mahdollisimman paljon ja lattialla/sohvalla/sängyllä...

Nyt täytynee mennä keittämään vaikka kupillinen teetä, sillä armoton väsymys alkaa painaa huolimatta viime öisistä suhteellisen hyvistä yöunista (erittäin harvinaista herkkua) ja päivätorkkumisesta sohvalla lasten katsellessa dvd-leffaa...

Bliss ja Poikanen 32+2
 
Kiitos tsempeistä! :heart:

Voihan tylsyys. Oon yksin huoneessa jossa en saa ees telkkaria näkymään ku joku valopää on nyysiny kaukosäätimen. :kieh:

Otettiin vauvan sydänäänikäyrää ja hyvältä näytti. Sykkeet vaihteli 135-150. Yhtään supistusta ei käyrälle piirtyny eikä kyllä tuntunutkaan. Ekan kortisonin sain pakaraan ja voi taivas mulla on nyt kuuma. Laittaa niin hikoiluttamaan mulla tuo aine. Niin oli esikoisen aikaankin kun piikit sain.

Tosiaan kun ultrattiin niin vauvan pää on niin alhaalla että ei saatu kunnolla mittaa niin tuo painoarvio on tosiaankin arvio. Lääkäri sano että mulla on niin väljä lantio että pääsee hyvin painumaan alas. Eli onko mulla se ns. synnyttäjän lantio? :D Levee se on ulkoisestikin. ;)

Muoks. Sain mä ton telkkarin toimii, pitää vaan vaihdella kanavat manuaalisesti.. Jee..
 
Viimeksi muokattu:
Heip kaikille!

Erityis tsempit lepäilijöille ja kipuileville :hug:

Toivottavasti muistaisin edes osan mihin piti kommentoida!

Neuvolakäynnit Mulla on nyt toinen raskaus ja olen käynyt nyt neuvolassa kahdeksan kertaa. Tosin mulla on ollu ainakin yks extra käynti ton sokeri seurannan takia. Ultrassa oon käyny nyt viis kertaa, mutta se taas johtu alkuraskaudessa tehdyistä lasketun ajan määrityksen vaikeudesta..."jouduin" käymään siellä kolme kertaa ennen, kun sai LA:n määritettyä ja sit on ollu tietty perus niskaturvotus- ja rakenne ultrat.

Sf mitta Mulla onkin melkoinen, joten hieman jännittää mitä tuolla mahassa tapahtuu?! Onko vauva iso vai onko vettä paljon vai mistä johtuu?
rv26+2 sf=28 rv27+1 sf=30 rv29+4 sf=31 rv31+2 sf=32
Isosta mahasta, liitoskivuista, liikkumisen raskaudesta ja kaikesta muusta huolimatta mun mielestä raskaana on aika ihana olla :heart:

Joulua olen jo valmistellu hieman siivoamalla, koristelemalla ja lahjoja ostamalla. Mulla on ollu kans tapana ostaa vaan kummilapsille (x4), omalle lapselle, pikkuveljelle (13v.) ja parhaan ystävän pojalle jotain. Miehelle on kans kyllä jotain lahjaa ostanu tai ylläriä järkänny. Myös miehen ainukaiselle siskon lapselle on jotain hankittu. Äitiä olen sit muistanu syntymäpäivälahjalla, kun hänellä on joulupäivänä synttärit. kylläpäs näitä ostettavia lahjoja onkin oikeestaan aika paljon, kun alkaa oikeen miettimään!

Vauvaa varten ajattelin alkaa tammikuussa pesemään hillitöntä vaate määrää ja ajattelin pestä kaikki, vaikka koko haitari onkin 50cm-70cm...ompahan kaikki sitte pesty! Pestävä olisi myös parveke vaunujen kankaat, lakanat, pinnansuojat, harsot yms.! Ostokset on imetysliivejä, pinnasängyn maalia ja patjaa lukuunottamatta tehty ja muutama pikku hankinta (öljy, kosteuspyyhkeet, talkki, bebanthen) vielä puuttuu. Sitten ajattelin kokeilla kutoa vaunuihin sellaista aurinko-/suojaverhoa kuomun eteen...saa nähdä miten onnistuu?!

Kelasta juuri kysyin, että miksi vanhempainraha päätöstä ei ole vieläkään tehty ?! Lähinnä mietin, että mihin asti olen työttömyyspäivärahoilla ja mistä alkaa äitiysloma. Kysymyksen lähetin sähköisesti eilen ja tänään tuli vastaus, että vanhempainraha odottaa vuoden 2011 verotusta ja äitiysloma alkaa 7.1! Eipä tässä hurjaa muutosta tule, kun vaihtaa kela tuesta toiseen :ashamed: Mua aina hieman nolottaa sanoa, että olen työttömänä ja vielä aika pitkälti omasta tahdosta. Opintoja oli tarkoitus jatkaa syksyllä, mutta ei olisi ollut järkeä opiskella muutamaa kuukautta ja taas keskeyttää. Koulusta erosin, kun veljeni tuore vaimoke (28v.) sairastui syöpään ja hänellä on kolme lasta ja heidän perhetilanne ei muutenkaan ollut ehkä ihan sieltä perinteisemmästä päästä. Minä erosin koulusta, jotta voin hoitaa heidän perheen lapsia ja vaikeimpana aikana lapset asuivatkin meillä muutaman kuukauden, kun isommilla oli koulusta kesälomaa. Tämän homman ohella olenkin sitten tehny eräässä yhdistyksessä melkoisen määrän vapaaehtoistyötä. Veljen perheen tilanne on kuitenkin tasaantunut, joten tosiaan PITI jatkaa opintoja taas, mut sit aloinki kasvattaa masua =) tosin vapaaehtois hommia teen edelleen ja varmaan vielä vauvakin kainalossa :LOL:

Oma vointi on ihan ok. Liitoskipuja on...toisina päivinä ihan kaameita ja toisina taas ihan siedettäviä. Supistelujakin on kehissä edelleen, mutta ne on kyllä vähentyny tai ei tuu ihan niin herkästi. Edelleen kumartelu ja nostelu on pahinta! Sukkien ja kenkien pukeminen alkaa olemaan aikamoisen ähinän lopputulos, kun maha alkaa olemaan NIIN tiellä! Yöt nuku kohtalaisesti...ainoastaan heräilen, kun pitää kääntää kylkeä ja se onkin jo oma operaationsa...yks yö poika nukkus mun vieressä ja sano mulle, et "äiti lopeta toi riehuminen", johon vastasin, että "käänsin vain kylkeä" :D

TAYS toimintaa hämmästelen tällä hetkellä aikas lailla?! Mulla on nyt aika vauvan koko arvioon keskusäitiysneuvolaan rv34+0. Sit sain ajan TAYS:in äitiyspolille rv36+3 synnytystapa arvioon. Nää kaks aikaa tuli molemmat neuvolan äitiyspoli lähetteen jälkeen, kun sf mitta on suuri ja on sokeri heittoja. Neuvolasta laitettiin mulle nyt uudestaan lähete äippäpolille, koska sokerit on alkanu heittelee vielä enemmän...melkeen kaikki 1h arvot on menny reilusti yli rajan...eikä auta ruokavalio! Eilen mulle sit soitettiin äitiyspolilta ja sanottiin, että riittää se synnytystapa arvio, ku ei tässä vaiheessa enää ole hyötyä alottaa mitään insuliinejä :O Sanoin, että mulla on esikoisestakin ne ollu ja sillon alotettiin viikkoa myöhemmin, kun mitä mulla on nyt viikkoja?! Sit täti sano puhelimessa, että jaa...no jos mittailet tammikuun alussa viiden päivän ajan arvoja ja toimitat ne neuvolaan, että ne lähettää ne heille niin katotaan sitte siellä synnytystapa arviossa, että miltä näyttää?! Koitin siinä sit jotain sönköttää vastaan, mutta näin nyt toimitaan. En vaan käsitä, että mitä hyötyä niitä sokereita on sit enää tarkastella rv36, jos nyttenkään ei ole enää ns. mitään tehtävissä?! Tuli ihan sellanen olo, että siellä on vaan ruuhkaa tai noi pyhät vaikuttaa niin paljon, että sinne ei oteta uusia nyt...en tiiä...aion kyl soittaa viel neuvolaan tai sinne äippäpolille ite, että miten tää nyt näin meni?!

Tiuhti ja Tipi rv31+4
 
Adii ilmoittautuu :wave:

Oon varmaan kolme kertaa alkanut kirjoittelemaan tänne mutta kaks kertaa oon ollut liian hidas ja viesti kadonnut bittiavaruuteen, kolmannella kerralla nukahdin kesken. On tää palstailu rankkaa :D

Tänään tutkailtiin vauvaa, 1500g on painoarvio ja raivotarjonnassa on. Tekee paljon hengitysharjoituksiakin. Hikkailee muuten useita kertoja päivässä nykyisin. :)

Kohdunsuun tilanne huonontunut, kalvorakko emättimeen kasvanut viime viikosta selkeästi. Nyt kohdunsuu on koko kanavan matkalta 2,5cm auki. Huono homma on kun kohdunsuu aukeaa ilman selkeitä oireita. Tällä viikolla meinaan on supistellut vähemmän kuin koko täälläoloaikana kertaakaan, mutta nyt tilanne oli pahentunut eniten... 32 viikolle tähtäillään mut lääkäri oli vähän epäileväinen senkin suhteen.

Pink89:lle hurjasti tsemppiä lepäilyyn! Onneksi on jo hyvät viikot sinulla. :hug:

issiaskivuista kärsivät ootteko testanneet SI-vyötä? Sitä suositeltiin odottajien ft-ryhmässä kun kävin semmosessa joskus rv 20. Ei siis mikään raskaustukivyö, ne ei kuulemma pahemmin auta noihin issiasvaivoihin. Itelläni on nyt makaamisesta mennyt selässä joku hermo jumiin ja kipu säteilee oikeaan lonkkaan ja nilkkaan asti, muttei tunnu selässä. Fyssari käy kahdesti päivässä venyttelemässä mun selkää, muuten tarviin kipulääkettä jatkuvasti lonkkaan. Kummasti sitä maatessa tehty pieni venytysliike tekee kuitenkin ihmeitä. :)

Eilen poksui viikot, nyt ollaan "turvallisilla vesillä" jo! Kuus ja puol viikkoo sängyssä, hyvä minä! :flower:

Adii ja pikkuinen prinsessa 30+1
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka
Ensinnä, Adii ihana kuulla sinusta! Tsemppiä kovasti sulle sinne, täällä pidetään sulle kovasti peukkuja! Toivotaan, että vauveli edes hetken vielä pysyisi, olet jo sinänsä aika urakan siellä suorittanut, et voi asioille enää mitään, mutta kaikki menee varmasti hyvin :heart:

Äitix2 ja muut iskiaksesta kärsivät itse olen kärsinyt siitä vaivasta jokaisessa raskaudessa ja tosiaan, niin ikävää kuin se onkin, niin ainoa mikä siihen auttaa, on se liikunta :( Itsellä tahtoo kerran kahdessa viikossa yrittää iskeä, mutta sitten vain hampaat irvessä lähden kävelylle... ei ole herkkua, mutta ei ole paljoa vaihtoehtoja, kun on noi kaksi mukulaa, joiden kanssa ei paljon maata :( Yksi mitä kannattaisi koklata, joka on odottaessa muutenkin hyväksi, on magnesium. En ole ottanut itse asiassa alkuraskauden jälkeen edes särkylääkettä enää, olen juonut ehkä iltaisin kamomillateetä kupillisen ja sitten ottanut magesiumia, niin on vähentyneet suonenvedotkin jonkin verran :) Mutta näistä tiedä, vaikuttaako oikeasti vai teenkö jotain muuta, joka asiaan vaikuttaa :D

Pink89 sinulle myös kovasti tsemppiä sinne! Piti alunperin kommentoida vain siitä liikeasiasta, että itsellä kanssa vähän sellaisia, ehkä jopa hysteerisiä 'apua se ei ole liikkunut koko päivänä' -päiviä.

Vempukka ja Tiuhti nyt kyllä ihmettelen koko Taysin hommaa. Just näillä viikoillahan sitä insuliinia käsittääkseni pitäisi alkaa pistämään, jos pistää? Kyllä hyvin erilaiset ohjeet ollaan kaikki saatu! Mulla on nyt se insuliinikynä tossa ihan tarpeettomana, arvot on pysyneet hallinnassa ja voin kertoa niiden salaisuuden, siis paastoarvon kohdalta, tunnin arvot ei ole juurikaan edes ylittyneet, paitsi, kun söin kolme lautasillista kalasoppaa ja toisella kertaa söin maitoon tehtyä kaurapuuroa kaksi lautasillista... ja silloinkin korkein arvo oli 9.3. Kakkosta odottaessa pahin tunnin arvo oli 12, eikä mulla silloinkaan mitään insuliineja ollut. Salaisuutenion, että syön neljä palaa suklaata illalla - näin ei tarvitse laittaa kelloa herättämään aamuyöstä syömiselle ja insuliini jostain syystä toimii. Tänäkin aamuna oli paastoarvo oikein 4.6. Olen syönyt siis kyllä todella pieniä annoksia mittausruokailuissa ja sitten kun on arvot kohdillaan, syön kohta uudestaan jotain pientä. Näin olen onnistunut. Tsemppiä teillekin! Hirveetä itsekuriahan tää vaatii, mutta kandee muistaa, että oikealla diabeteksella ja rd:lla ei taida olla paljoakaan yhteistä, meillä insuliinituotanto on jostain syystä heikentynyt ja tarvitsee jotain potkua. Parhaat arvot olen saanut, kun olen syönyt ruispuolukkapuuroa voisilmällä ja sokerilla sekä jonkun päivällisenkin jälkkäriksi oikein joulutorttua ja konvehteja. En kylläkään taida tunnustaa tätä Taysissa :LOL:

Tänään on ollut mukava päivä, lapset tosin lähtivät isälleen tarhasta suoraan ja nyt on jo ikävä :( Tulevan iskän kanssa tässä (hän siis tekee ja minä tuikitärkeänä tässä mukamas kirjoittelen) tehdään iltapalaksi tortilloja :p

Hyvää viikonloppua :)

Viivi+Tiiti 32+1
 
Tsemppiä lepäilijöille! Ollaan kaikki helmikuiset jo aika hyvillä viikoilla, onneksi:)

Täällä tulee pääsy äitipolille ultraan kun se sf-mitta on taittunut alakäyrälle, viikot 27+1 - 32+6 pysynyt koko ajan 26 sentissä. Ultrataan ensi viikon lopulla, että onko jotain vialla vai pelkästään pieni vauva. Vähän stressaa, mutta onneksi se katsotaan nyt. Onneksi lapsukainen on useimpina päivinä aktiivinen liikkuja, joka kuulemma kertoisi istukan toimivan (happea riittää). Sitten tosin hiljaisempina päivinä meinaan saada paniikin.

Töitä on vielä viikon verran, sitten jään lepäilemään kotiin:) Työmotivaatio on jokseenkin nolla, kun laskee vain tunteja.

Aiemmin kerroin, ettei ole ihmeempiä vaivoja, mutta heti seuraavana päivänä siitä alkoikin aika mukavat nivuskivut. Yöt on vaikeita, samoin aamuisin on hankalaa päästä ylös. Päivällä helpottaa, ja illalla särkee taas. Kipu ei siis ole lantiossa eikä selässä, vaan ihan puhtaasti nivusissa ja häpyluun alueella. Onkohan tätä odotettavissa loppuun asti?

Pilkku_ ja pyllerö 33+1
 
Laskeskelin juuri neuvolavierailujani... tähän mennessä käynyt 9 kertaa, joista 3:lla kertaa myös lääkärivisiitti. Lisäksi kaksi ultraa (np ja rakenne). Nyt siis 4. raskaus menossa. 3. raskaudessa mulla oli rd-diagnoosi (nyt ei) ja naapurikaupungin neuvolassa kävin, silloin koko aikana vain 8 neuvolaa, joista 1 lääkärineuvola ja kolme ultraa (np, rakenne ja kokoarvio)... Nyt jos tässä neuvolakäyntejä tulee näin kerran viikkoon (-joulutauko), niin ehdin laskettuun aikaan mennessä käymään vielä ainakin 6-7 kertaa... huh. Onneksi on mukava terveydenhoitaja, ei ahdista käydä neuvolavisiiteillä.

Bliss ja Poikanen 32+2
 
Mulla on ollu yhteensä 14 (!) käyntiä, joista vain 2 terveydenhoitajalla! Loput 12 oon käyny neuvolalääkärillä tai ä- polilla. Huh huh. Ei voi ainakaan sanoo että huonosti tätä mammaa tutkittaisiin ja kontrolloitaisiin. :D
 
J+
Kohdunkaula on minulla 1 cm, viikkoja tänään pokspoks 34 silti en ole vielä sairaalaan asti joutunut. Kohdunsuu puolipehmeä, jo pehmeän puoleinen.
En minä sairaalaan halua, mutta minkä perusteella joutuu pakkolepoon?

Minulle ollaan vaan kehotettu olemaan kotona. Liikkumaan mitä nyt tarvii mutta rehkimiset pois.
 
Tervehdys helmimasut!

Olipas viime kirjauksesta päässyt jo kulumaan aikaa. Joulutohinoissa ei ole muka ehtinyt keskittymään kommentointiin mutta kuulumiset oon käyny kurkkimassa päivittäin.

ISOT tsempit ensialkuun kaikille pakkolepoon joutuneille. Onneksi tosiaan kaikilla alkaa olla jo kohtalaisen hyvin viikkoja kasassa! Myötätuntohalit myös erinäisistä vaivoista kärsiville! :hug:

Itse kuulun siihen sakkiin, jolle raskausaika näyttää siinä mielessä sopivan, ettei mitään suurempia vaivoja ole huolena. Tosin mielessä kummittelee sanonta helppo raskaus - vaikea synnytys. Mikä piti kyllä esikoisen kohdalla paikkansa. No, aika näyttää. Enpä vielä jaksa alkaa itse synnytystä murehtimaan. : /

Masunasu tuntuis olevan aika aktiivinen tapaus. Välillä vetelee sikeitä mutta hereillä ollessaan monoa tulee kylkeen sitä tahtia, ettei ole tarvinnut kyllä liikkeistä kantaa huolta. Ensi viikolla olis neuvola niin selviää toivottavasti myös, miten päin tyyppi tällä hetkellä majailee. Potkut tuntuu nykyään tosiaan enimmäkseen kyljissä mutta välillä myös tuolla alempana, etten oikein tiedä, mikä siellä on tilanne. :confused:

Tämmöiset pikakuulumiset täältä. Kohtapuoliin pitäis suunnata jouluostoksille...

nessuli & nasu 29+6 (huomenna *poks*)
 
Heipodei :)

Neuvolassa oon käyny 8 kertaa, ultrat päälle. Eli noin joka kuukausi. Niin täälä on aina menny, olet sitten ensiodottaja tai uudestaan synnyttäjä.

Painoarvio ja tarjonta ultraan pääsen ens perjantaina :) kivaa, saapa nähdä, et mitä siellä sitten sanotaan.

Ei sen kummempia uutisia, olo on hyvä. Eilen tuli aamupäivän aikana talsittua 4km ja imuroitua ja paistettua kasa lättyjä :) kunhan taikina pehmenee, niin tehdään lasten kans pipareita. Lahjat on kaikki ostettuna, ens viikolla saa alottaa siivoilua.
Olipa kerranki hyvä, et uuni on rikki.. Äitini ilmotti eilen, et on aatellu, et he, siskot ja isovanhemmat tulee meille joulupäiväksi!! Joo ei, muutenkaan ajatellu ruokaa ostaa kun ihan pariksi päiväksi, heidän takia olis tarvinnu sit ostaa kaupat tyhjäksi.. Vetosin sitten uuniin :D En muutenkaan tajua miksi just tänä vuonna olis meille pitäny tunkea..?

Äiti maa & Alli Poks 33+0
 
( . ) Heräsin neljältä vessaan ja sen reissun jälkeen aloin kellottaa supistuksia. Muutama supistus tuli 7min välein ja sit hälytin hoitajan. Toi mulle kannullisen vettä ja join vajaan litran. Varttituntiin ei tullu supistuksia ja sit taas 7min välein. Hirmu kipeitä ei ollu, tuntu polttona alaselässä. Viideltä laitettiin Ringer-tippa että saan vähän nesteytystä. Siihen onneks loppu. Kyllähän se säikäytti. Nyt aamun aikana on pari kertaa käyny maha kovana, ei muuta. Toivottavasti ei uusi enää. Kohta otetaan sydänäänikäyrää ja lääkärin pitäis käydä kierroksella. Iltapäivällä toinen kortisoni kankkuun.

Adii Hienoa että siellä ollaan vielä yhdessä kasassa! Hienon työn oot kyllä jo tehny! Oon kans huomannu että masukilla on tosi usein hikka. Sehän vaan vahvistaa keuhkoja! :) Ehkä nää aattelee että pakko treenata jos ulostautuuvat piankin. Toivotaan toki vielä lisäviikkoja! :)

J+ saa kyllä alkaa valmistautumaan nopeaan synnytykseen kun on ensisynnyttäjällä nuin kypsät paikat. Ei kannata kauheen kauaa kotona suppareita kuunnella. Saatikka jos vedet menee niin saattaa tulla aika nopeeta. Olikos teiltä millainen matka sairaalaan?

Pink 32+2 Kumpa pääsisi tammikuulle tämän masun kans...
 
Tsemppiä vuodelepopotilaille! Teitä alkaa olla jo aika monta.

Tuosta hikasta piti kysymäni, että onko melkein kaikki tunteneet muksun hikkaa jo? Kun minä en ole tuntenut. Että eikö kaikki vielä hikkaa vai enkö vaan tunnista sitä? Kun pelottaa juuri se, että se keuhkojen harjoitus jää sitten saamatta.

Minä näin viime yönä unta, että vauva näkyi tosi selvästi tuosta vatsan läpi ja hän oli ihan kauhean laiha! Siskolle siinä unessa taivastelin, että miten se voi noin laiha olla. Jotenkin pelottava uni. Oikeassa elämässä vauvan hahmo näkyy kyllä vatsassa pulleampana, joten oikeaa hätää ei asian suhteen liene.

Minä ajattelin tänään koristella kuusen! Yleensä olen tehnyt sen jo marraskuussa (minä olin niitä jouluhulluja), mutta tänä vuonna en ole oikein saanut aikaiseksi.

Siitä potkukelkasta piti muuten sanomani, että se on ihan huisin hyvä peli! Kovaa en uskalla mennä, ettei vaan käy mitään, mutta on niin paljon helpompaa kuin käveleminen. Toki siinä vähän hengästyy, että rauhallisesti pitää ottaa, mutta koira on onnellinen, kun mulla on edes vähän sitä taaperrusta enemmän vauhtia.

Keltakukka poksuu 32+0!
 
J+: Rv 35 ei enää estellä jos vauva meinaa syntyä. Oot jo lähellä sitä joten tuskin sua ihan täystäyslepoon enää pistetään. Toki kannattaa ottaa rauhassa, aina parempi mitä kauemmin vauva pysyy masussa. Ja herkästi soittoa synnärille jos supistelee, jos tahtovat vaikka kortisonit vielä antaa.

Terveydenhoitajalla mä oon käynyt tämän raskauden aikana kolmesti. Ja joka kerta eri terkkari! Ensin oli sijainen, sitten virallinen mut sit me muutettiin ja vaihtui neuvola! Laskin myös yks päivä että mun alakerrassa on tämän raskauden aikana häärinyt ainakin 15 eri lääkäriä ja ainakin 6 eri kätilöä. Ultrattu on niskaturvotus- ja rakenneultran lisäksi yhteensä 11 kertaa. Muista tutkimuksista, kuten käyrien otosta ja verikokeista en edes pysy enää perässä. Voin kertoo ettei mitkään alatutkimukset pahemmin enää nolota! :D

Hikka on tosiaan kuulemma erinomaisen hyvä juttu vauvalla tässä vaiheessa. Yleensä hikkailun jälkeen vauva tekee myös hengitysharjoituksia. Siellä ne pienet keuhkot kehittyy. :)

Adii ja pikku prinsessa 30+2
 
Keltakukalle piti sanomani että varmasti sinunkin vauva siellä masussa hikkailee, tuntuu tosi tosi pienenä tärähtelynä, usein ei tunnu edes sitä. Riippuu vauvan asennosta. Itse en olisi edes tajunnut että se on hikkaa, kunnes kätilö kertoi kun käyrällä ollessa kuului hikottelevan. Ajattelin vaan että vauva jotenkin hennosti nyrkkeilee tai jotain :)
 
isot tsempitykset vuodelevossa olioille! te teette kyllä ison palveluksen vauvoille kun jaksatte siellä köllötellä :) toivottavasti jokaisen vauva pysyy mahd. pitkään masussa!

(.) mistä ihmeestä tää massu taas tuli tähän eteen :D nyt todella tuntuu siltä että on taas raskaana kun napa pullahti ulos ja mahan näkee koko ajan kun istuu. kymmenen viikkoa vielä ja sitten pääsee taas nukkumaan mahalteen ihanaa! se on se mitä mä eniten kaipaan ja mikä mua harmittaa. veikkauksia vauvan sukupuolesta on tehty olan takaa enkä mä jaksais millään odottaa ensikuun ultraan jossa se ehkä viimein selviää. Tai sitten joudutaan jännäämään synnytykseen asti. vieläkö muilla on yllätyksiä masussa vai joko kaikki muut tietää kumpi on tulossa?

pink89 ai lumitöihin haluisit? :D mä olen ollu välillä kakskertaa päivässä ja toi valtava lumimäärä alkaa jo pelottaa jos ei sen tulo lopu niin mihin sitä enää kohta sullotaan! :) no tällämenolla säkin saat vielä tänätalvena tehdä kyllikseks lumitöitä ;)

neuvolakerroista kuukauden välein täällä käydään ja nyt viikosta 30 kahen viikon välein ja sit olikohan se nyt 36 viikosta niin viikon välein käynti, plus tietty kaks ultraa ja joka kolmanneksella neuvolalääkäri.

taikamaailma 30+0 poks poks <3
 

Yhteistyössä