Heip kaikille!
Erityis tsempit lepäilijöille ja kipuileville :hug:
Toivottavasti muistaisin edes osan mihin piti kommentoida!
Neuvolakäynnit Mulla on nyt toinen raskaus ja olen käynyt nyt neuvolassa kahdeksan kertaa. Tosin mulla on ollu ainakin yks extra käynti ton sokeri seurannan takia. Ultrassa oon käyny nyt viis kertaa, mutta se taas johtu alkuraskaudessa tehdyistä lasketun ajan määrityksen vaikeudesta..."jouduin" käymään siellä kolme kertaa ennen, kun sai LA:n määritettyä ja sit on ollu tietty perus niskaturvotus- ja rakenne ultrat.
Sf mitta Mulla onkin melkoinen, joten hieman jännittää mitä tuolla mahassa tapahtuu?! Onko vauva iso vai onko vettä paljon vai mistä johtuu?
rv26+2 sf=28 rv27+1 sf=30 rv29+4 sf=31 rv31+2 sf=32
Isosta mahasta, liitoskivuista, liikkumisen raskaudesta ja kaikesta muusta huolimatta mun mielestä raskaana on aika ihana olla :heart:
Joulua olen jo valmistellu hieman siivoamalla, koristelemalla ja lahjoja ostamalla. Mulla on ollu kans tapana ostaa vaan kummilapsille (x4), omalle lapselle, pikkuveljelle (13v.) ja parhaan ystävän pojalle jotain. Miehelle on kans kyllä jotain lahjaa ostanu tai ylläriä järkänny. Myös miehen ainukaiselle siskon lapselle on jotain hankittu. Äitiä olen sit muistanu syntymäpäivälahjalla, kun hänellä on joulupäivänä synttärit. kylläpäs näitä ostettavia lahjoja onkin oikeestaan aika paljon, kun alkaa oikeen miettimään!
Vauvaa varten ajattelin alkaa tammikuussa pesemään hillitöntä vaate määrää ja ajattelin pestä kaikki, vaikka koko haitari onkin 50cm-70cm...ompahan kaikki sitte pesty! Pestävä olisi myös parveke vaunujen kankaat, lakanat, pinnansuojat, harsot yms.! Ostokset on imetysliivejä, pinnasängyn maalia ja patjaa lukuunottamatta tehty ja muutama pikku hankinta (öljy, kosteuspyyhkeet, talkki, bebanthen) vielä puuttuu. Sitten ajattelin kokeilla kutoa vaunuihin sellaista aurinko-/suojaverhoa kuomun eteen...saa nähdä miten onnistuu?!
Kelasta juuri kysyin, että miksi vanhempainraha päätöstä ei ole vieläkään tehty ?! Lähinnä mietin, että mihin asti olen työttömyyspäivärahoilla ja mistä alkaa äitiysloma. Kysymyksen lähetin sähköisesti eilen ja tänään tuli vastaus, että vanhempainraha odottaa vuoden 2011 verotusta ja äitiysloma alkaa 7.1! Eipä tässä hurjaa muutosta tule, kun vaihtaa kela tuesta toiseen :ashamed: Mua aina hieman nolottaa sanoa, että olen työttömänä ja vielä aika pitkälti omasta tahdosta. Opintoja oli tarkoitus jatkaa syksyllä, mutta ei olisi ollut järkeä opiskella muutamaa kuukautta ja taas keskeyttää. Koulusta erosin, kun veljeni tuore vaimoke (28v.) sairastui syöpään ja hänellä on kolme lasta ja heidän perhetilanne ei muutenkaan ollut ehkä ihan sieltä perinteisemmästä päästä. Minä erosin koulusta, jotta voin hoitaa heidän perheen lapsia ja vaikeimpana aikana lapset asuivatkin meillä muutaman kuukauden, kun isommilla oli koulusta kesälomaa. Tämän homman ohella olenkin sitten tehny eräässä yhdistyksessä melkoisen määrän vapaaehtoistyötä. Veljen perheen tilanne on kuitenkin tasaantunut, joten tosiaan PITI jatkaa opintoja taas, mut sit aloinki kasvattaa masua =) tosin vapaaehtois hommia teen edelleen ja varmaan vielä vauvakin kainalossa
Oma vointi on ihan ok. Liitoskipuja on...toisina päivinä ihan kaameita ja toisina taas ihan siedettäviä. Supistelujakin on kehissä edelleen, mutta ne on kyllä vähentyny tai ei tuu ihan niin herkästi. Edelleen kumartelu ja nostelu on pahinta! Sukkien ja kenkien pukeminen alkaa olemaan aikamoisen ähinän lopputulos, kun maha alkaa olemaan NIIN tiellä! Yöt nuku kohtalaisesti...ainoastaan heräilen, kun pitää kääntää kylkeä ja se onkin jo oma operaationsa...yks yö poika nukkus mun vieressä ja sano mulle, et "äiti lopeta toi riehuminen", johon vastasin, että "käänsin vain kylkeä"
TAYS toimintaa hämmästelen tällä hetkellä aikas lailla?! Mulla on nyt aika vauvan koko arvioon keskusäitiysneuvolaan rv34+0. Sit sain ajan TAYS:in äitiyspolille rv36+3 synnytystapa arvioon. Nää kaks aikaa tuli molemmat neuvolan äitiyspoli lähetteen jälkeen, kun sf mitta on suuri ja on sokeri heittoja. Neuvolasta laitettiin mulle nyt uudestaan lähete äippäpolille, koska sokerit on alkanu heittelee vielä enemmän...melkeen kaikki 1h arvot on menny reilusti yli rajan...eikä auta ruokavalio! Eilen mulle sit soitettiin äitiyspolilta ja sanottiin, että riittää se synnytystapa arvio, ku ei tässä vaiheessa enää ole hyötyä alottaa mitään insuliinejä :O Sanoin, että mulla on esikoisestakin ne ollu ja sillon alotettiin viikkoa myöhemmin, kun mitä mulla on nyt viikkoja?! Sit täti sano puhelimessa, että jaa...no jos mittailet tammikuun alussa viiden päivän ajan arvoja ja toimitat ne neuvolaan, että ne lähettää ne heille niin katotaan sitte siellä synnytystapa arviossa, että miltä näyttää?! Koitin siinä sit jotain sönköttää vastaan, mutta näin nyt toimitaan. En vaan käsitä, että mitä hyötyä niitä sokereita on sit enää tarkastella rv36, jos nyttenkään ei ole enää ns. mitään tehtävissä?! Tuli ihan sellanen olo, että siellä on vaan ruuhkaa tai noi pyhät vaikuttaa niin paljon, että sinne ei oteta uusia nyt...en tiiä...aion kyl soittaa viel neuvolaan tai sinne äippäpolille ite, että miten tää nyt näin meni?!
Tiuhti ja Tipi rv31+4