Helmikuun helmet 2013 *helmikuu* meidän kuu!!

Onnea Bumble ja Marita30 vauvoista!! :flower:

niin se vaan odottajien parvi harvenee :)

Täällä vaan kipujen kanssa kukutaan, onneks sain Panadolilla tunnin verran nukuttua... Sais alkaa tiiviimmin tulla supistuksia niin pääsis tosi toimiin, ei tällaista kipuilua jaksa kyllä viikkoo...

Heidukka ja Mytty
 
Onnea Bumble ja Marita30! Bumblellakin pikkuinen vauva, melko lailla samaa kokoa meitin pojun kanssa. Ja poika hukkuu kaikkiin koon 50 vaatteisiinkin :)

Juli Mahtavaa, että olette päässeet kotiin sen hurjan alun jälkeen!

Mutta ennen kaikkea nyt RouvaRuususelle voimia. Ihan varmasti selviät siitä ja ei kai nyt sentään voi niin huono tuuri käydä, että kolmannellakin kerralla olisi passiivinen kätilö. Oikein hirmuisen paljon tsemppiä!

Täällä on tunteet edelleen pinnassa, kun äsken meinasin alkaa itkemään, kun tajusin että unohdimme yhden pojan lahjaksi saaman lelun sairaalaan. Täytyy vielä soittaa perään, vaikka varmaan nauravat minut pihalle moisen kyselyn takia.

Keltakukka ja poika 7 pv
 
Heipsans! :wave:

Ihan ensiksi; paljon onnea toivotan teille Bumble sekä Marita30 :flower: *kade*

Kiitos teille vinkeistä ja siitä, että olitte huolissaan keltakukka, ila ja mimmi83. Eli eilen tulin kyselemään liikelaskennasta, kun oli ollut tooosi hiljanen päivä masussa. Sen kylmän vesilasin jälkeen kun kävin sohvalle vasemmalle kyljelleni makaamaan töllöä katsellen niin johan alkoi säpinät!! Sain ne kymmenen hyvää liikettä jo ensimmäisen kymmenen minuutin aikana. Siihen loppui huoli ! Mutta joo, olisin kyllä mennyt todellakin näytille mikäli en olisi saanut noita liikkeitä kunnolla tuntumaan . Kaikki hyvin siis ! :rolleyes:

Hui Heidukka tuo mahatauti + supistukset päälle ei kuulosta houkuttelevalle. Voimia toipumiseen! Tai siis loppukoot yrjötauti , mutta jatkukoot supistukset =)

RouvaRuusunen :hug: Minulla ei ole tuota synnytyspelkoa eikä tosin kokemustakaan kun ensimmäistä odotan! Mutta tälleen kun laskettu aika on mennyt ohi, niin jännitys senkus tiivistyy. Olen myös miettinyt vaavan kokoa, että mahtuuko se sitten tulemaan tuolta kun on mennyt yli LA:n ja äiti syö kun hevonen :D EN HALUA ETTÄ KÄYNNISTETÄÄN :$ Mutta jotenkin tuntuu, että siihen se lopulta menee ja saadaan jättivauva :)

Hyvvee sunnuntaita kaikille. Ai hitsi ku pääsisin saunaan, meilläkun ei ole omaa saunaa eikä saunavuoroja. Pitänee kysästä mummolasta ...
 
Hei,

Hurjasti ONNEA kaikille nyytin syliinsä saaneille!

Minä olen seuraillut kovasti juttuja taustalta, en kuitenkaan ole saanut aikaiseksi päivitettyä tilanteitani. Täällä ollaan myös viimeisten joukossa yhdessä koossa 40+2 ja mitään tuntemuksia ei ole, että asukki haluaisi ulostautua. Raskausaika on mennyt suhteessa hyvin, mitään suurempia ongelmia.

Nyt vain toisaalta jo kovin alkaa odottamaan, että jotakin tapahtuisi, kun joka päivä joku kysyy, että vieläkö ollaan yhtenä kappaleena. Tämä on meidän ensimmäinen ja toisaalta elämässä alkaa uusi vaihe ja ehkä yritän vielä nauttia näistä ns. vapauden hetkistä. ;) Mutta hirmuisesti tsemppiä masuille ja niiden asukeille, halusin vain infota, että täälläkin yksi "kärvistelijä" ja suurella todennäköisyydellä vielä maaliskuussakin. Tiivi82 + asukki
 
Lämpimästi onnea kaikille vauvautuneille! :flower::heart::flower:

Tässä sakissa on ollut monella myös vähän hurjempia tarinoita. Onneksi niissä on kuitenkin ollut onnellinen loppu!

Meidän raskautemme päättyi myös onnellisesti 21.2., kun rv 39+4 putkahti maailmaan ihanainen pikkuneiti strategisilta mitoiltaan 3250g ja 46,5 cm. (Tyttöolo siis piti paikkansa...)

Synnytyskertomus:
20.2. illalla kahdeksan aikaan alkoi supistella kivuliaasti ja kohtalaisen säännöllisesti n.10 minuutin välein ja n. klo 22 eteenpäin välit pysyivät siinä 6-10 minuutin tienoilla. Joskus 23-24 välillä huomasin vessassa, että olin alkanut vuotaa verensekaista limaa ja arvasin, että lähtö olisi varmaan edessä. Hieman puolen yön jälkeen soittelin synnärille ja ilmoittelin tilanteesta. Neuvoivat tulemaan, kun siltä alkaa tuntumaan. No siltä alkoi tuntumaan muutaman tunnin sisään ja suunnattiin synnärille n. kolmen aikaan yöllä. Synnärillä otettiin, ensin käyrää ja tehtiin sisätutkimus, jonka tulos oli 3cm auki. Sain myös peräruiskeen. Tämän jälkeen käppäilin hetken käytävällä ja juoksin "tyhjennyksellä" useampaan otteeseen.

Jonkin verran ennen kuutta kävin kyselemässä, että mitäs seuraavaksi, kun supistukset tihenee ja voimistuu edelleen, enkä enää pysty ihan hengittelemällä niitten kanssa olemaan. Niinpä meidät siirrettiin siitä saliin. Salissa supistusväli yllättäen harveni hieman ja pärjäsin taas jonkin matkaa jaloitellen ja supistuksen tullessa hengitellen ja lantiota pyöritellen sänkyyn nojaten. Ja kun kivut taas yltyivät, sain avuksi geelipussit ja lisäksi ilokaasun. Joskus puoli 10 aikaan katsottiin kohdunsuun tilanne ja olinkin jo yllättäen 5 cm auki. Kätilö ja kätilöopiskelija alkoivat valmistelemaan mua epiduraalia varten ja sanoivat pyytävänsä myös lääkärin puhkaisemaan kalvot, kunhan epiduraali ensin vaikuttaa, jotta saadaan supistusväliä tihenemään. Epiduraali laitettiin siinä 10 tienoilla ja lääkäri tuli puhkomaan kalvot n. puoli 11. Tämän jälkeen loppuavautuminen menikin melko nopeasti. Epiduraalia ehdittiin lisäämään yhden kerran lisää mutta melko pian sen jälkeen aloin tuntemaan painetta enevässä määrin ja niinpä olinkin sitten täydet 10 senttiä auki hieman 12 jälkeen ja sain luvan alkaa ponnistaa. Ponnistamisvaiheessa pahinta oli, kun supistusta joutui odottamaan ja vauvan pää venytti ja poltteli ihan hirveästi. Hieman turhan pitkien supistusvälien takia ponnistusvaihe venyikin lopulta 16 minuuttiin. Lopulta tyttö syntyi napanuora tiukasti kahteen kertaan kaulan ympärillä, joten kätilöille tuli kiire leikata nuora poikki ja hieroa hieman sinertävään vauvaan eloa. Onneksi tyttö virkosikin nopeasti ja rääkäisi helpottavan komeasti.

Kaikenkaikkiaan synnytyksen kestoksi mitattiin 14h 44min ja taisteluvaurioilta en täysin välttynyt sillä sain 2. asteen repeämän välilihaan, joka paikkailtiin neljällä tikillä. Synnytyksestä jäi kuitenkin positiivinen mieli ja kaikki tuntui menevän paljon paremmin kuin esikoisen synnytyksessä. Voisin jopa vielä kertaalleen synnyttää, koska tällä kertaa se sujui näinkin helposti. Eiköhän meidän lapsiluku ole kuitenkin nyt tässä. :)

Tsempit kaikille lopuille vielä kalkkiviivoilla kärvisteleville helmimasuille!
Tätä raskautta on ollut mukava elää kanssanne!

nessuli + nasutyttönen 3vrk
 
Sunnuntaita mammoille!
Päivitän edelleen puhelimella joten pahoittelut lyhyestä tekstistä.

Torstaina siis tulin osastolle jolloin aloitettiin käynnistelemään cytotecilla. Perjantaina jatkettiin. ja samoin eilen. Tänään oiskin ollu välipäivä käynnistelyssä mutta pikkuherra päätti syntyä tänään kolmen päivän häätöyritysten jälkeen laskettuna päivänä klo 13.47.

Elikkäs Doris87/ 24.4 / poika/ 49,5 cm / 3205g kirjottelen loput synnytyskertomuksesta kotona

Doris ja pikkuherra
 
ila
Pikainen oma napa tähän väliin. Supistelee epäsäännöllisen säännöllisesti (? :D) n. 10min välein, mutta kivut eivät ole paljoa kuukautiskipuja kummempia. Jos ne vaikka vähän tästä kovenisivat ja tahti tihentyisi niin voisi lähteä synnärille tänä yönä.
Jään jännäämään!
 
:wave:

Onnea vauvan saanneille kaikille yhteisesti! :flower:

RouvaRuusunen vähän on samanlaisia ajatuksia, tämä kolmas synnytys tuntuu jännittävän enemmän kuin aijemmat, vaikka ne on menneet hyvin. Mutta jostain syystä nyt jännittää kunnolla, ja myös että älä tule vielä olo on myös täällä. Kyllä me selvitään asenne on pakko ottaa, tsemppiä :heart:

(.) Tänään alkoi sitten vaaleanpunertava limainen vuoto, minimalistista mutta kuitenkin, limatulppaa en ole vielä pongannut. Mutta nyt on taas tuota menkkamaista jomotusta ala vatsalla. Äsken saunoin lasten kanssa, en tiedä johtuuko siitä vai mistä. Taitaa paikat alkaa pikkuhiljaa lämmetä, mullahan kaikki oli kiinni ja epäkypsää, eli normaalia viimeisessä tarkastuksessa rv 36, vaikka edellisillä kerroilla oli jo pehmenemistä ja lyhenemistä samoilla viikoilla. No nyt sitten alkoi enemmän jännittää että koska lähtö tulee.. Ja kumma homma kaksi päivää mennyt juurikin niissä oloissa että ihan kun ei olisi raskaana ollenkaan! Yökin nukkunu suht hyvin. Odotuksen odotusta..

Taikamyrsky 40+ 2
 
Minäkin ilmottaudun kohta varmaan lähteväksi synnyttämään :D Supistaa tiheään mutta eivät kaikki ole pitkiä ja kipeitä, tiukkojen supistusten väli on sit pidempi, jopa tunnin... Ja isäntä lähti vielä töihin ja pääsee tod. näk. irrottautumaan vasta kahden maissa, yritän siihen asti olla kotosalla sitten mennään... veristä vuotoa tulee kanssa mutta ei liene lapsivettä kun on paksumpaa... limatulppahan mulla on tullu jo kolme viikkoo sitten, oletettavasti... kyllä tekee vauvan liikkeet häijyä... Mutta odotellaan ja katsastellaan...

Heidukka ja kohta ulostautuva (toivottavasti) Mytty 40+5
 
Kiitos kaikille teille ihanille tsemppaajille synnytyspelko-asiassa! Ainakin oli Keltakukka, Pikku-Pallo ja Taikamyrsky! :hug:

Taikamyrsky taitaakin olla jo pian tositoimissa ainakin edellisen päivityksen perusteella, tsemppiä ja suppareita sinne! Perässä tullaan! :hug:
Myös Heidukalla ja ilalla jännät paikat! Kääk, jännittää kyllä kaikkien puolesta ja tietysti myös se, milloin omakin synnytys alkaa! :)

Paljon on tullut taas vauveleita, lämpöiset onnittelut ihan kaikille! :flower: Ainakin oli Bumble, Marita30, Doris, Nessuli, Ketunhäntä! Ei meitä tosiaan montaa odottajaa täällä enää ole! :D

Nyt synnytyspelko on lieventynyt synnytysjännitykseksi ja ihan positiiviseksi sellaiseksi. Kutittavaksi jännitykseksi siitä, että kohta mennään! Ehkäpä vaan pikku paniikki iski, kun tajuaa, että se on oikeasti jo tosi lähellä! Ensi viikolla viimeistään käynnistykseen, jos ei vauva synny itsekseen eli lähellä ollaan joka tapauksessa! :) Mitään oireita ei kyllä edelleenkään ole ollut.

Jossain toisessa ketjussa puhuttiin jossain vaiheessa tuteista, oletteko te pakanneet niitä sairaalakassiin? Tai synnyttäneet, oliko sairaalassa tutteja sairaalan puolesta vai annoitteko oman? Muistan että kahden aikaisemman lapseni kohdalla sairaalasta on saanut tutin lainaan, mutta kotona ei olekaan ollut ihabn samanlaista tuttia ja vauvat ei olekaan kotona tottuneet tuttiin. Eipä sillä, ihan hyvin on pärjätty ilmankin, mutta isukki tai siskot voisivat hiljentää vauvaa tutilla siinä vaiheessa, jos minä olen vaikka suihkussa tms. Isommilla sisaruksilla toimin kyllä maitobaarin lisäksi ihan selvästi huvituttina pitkään ja tutti olisi ollut ihan kätevä kieltämättä siinä vaiheessa.

Jeps, sepä taitaa olla aamupäikkäreiden aika :)

RouvaRuusunen ja Poikanen 40+3
 
ila
Suutariksihan toi eilinen supistelu jäi. Höh. No uusi päivä tänään! Lähden ulos pitkälle lenkille ja yritän houkutella supistelut uudelleen käyntiin. Ihan positiivinen juttuhan tuo oli vaikka kesken loppuikin. Eiköhän ne edes vähän paikkoja avanneet :)

Toivottavasti Heidukalla ja Taikamyskyllä eteni hommat vähän paremmin!

Ja onnea taas kaikille vauvaantuneille :) kyllä se meidän loppukuistenkin vuoro vielä koittaa.
 
Pikapäivitys täältä...

Ensin onnea kaikille äideille ja vauvoille! Ihanaa, että raskaudet saavat täällä onnellisen lopun ja vauvat ovat terveitä :heart:.

Tuteista. Täällä Jyväskylässä tutti oli jossakin vaiheessa vauvalle annettu, kun oli sokerimittauksissa ollut ym muissa tutkimuksissa. Mulla oli omatki mukana, mutta eipä sitä paljoo tarvittu.

Sit vielä suosittelen pakkaamaan sairaalakassiin korvatulpat. Mä sain kolmantena yönä petikaverin joka kuorsas ihan kauheesti. Oikeesti meinas järki lähtee. Vaikka laitto korvatulpat ni silti kuuli kaikki läpi. Me ei sit vauvan kanssa nukuttu kunpikaan. Vauva söi vielä oikeesti koko yön tai yritti aina hakee rinnasta lohtua ku häiritsi sitäki selkeesti.

(.) Me jouduttiin olla 3 yötä vaikka uudelleen synnyttäjä oonkin. Vauvalla kuulu 2vrk tarkastuksessa sydämen sivuääniä. 3. Päivänä kuulu edelleen ja lääkäri sai hommattua ajan lastenpolin puolelle ultraan. Siinä toinen lekuri teki diagnoosin keuhkovaltimon ahtaumasta. 3vk:n päästä uusi ultra ja sydänfilmit ym. Vielä pää pyörällä diagnoosista. Päätin kuitenkin pitää googlen kiinni ja nauttia aivan ihanasta pojasta ja isosiskosta. Itku tulee aina kun asiaa miettii :'(

Nauttikaa siis kaikki terveistä lapsista elkääkä turhaa ressatko jostain tuteista, pulloruokinnasta tai vaatetuksesta. Vauvan tuoksutteluja kaikille :heart::heart:

Marita30 ja pötkylä 5 päivää
 
Hirmuisen ihanat onnittelut kaikille, jotka on taas vauvansa synnyttäneet! :heart::flower::heart:

RouvaRuusunen KYS:llä kun kysyin tutista, sain vastaukseksi, etteivät suosittele kahteen ensimmäiseen viikkoon käyttämään ollenkaan, että kaikki imutarve saa siinävaiheessa kohistua ihan vaan tissiin. Kahen viikon ikäsenä annoin sitte ekan tutin meijän ukolle.

Korvatulpat oisin saanu sieltä sairaalasta, jos oisin tarvinnu. Ekana iltana hoitaja kysy, että otanko, mut en sit tarvinnu.
 
  • Tykkää
Reactions: RouvaRuusunen
Heips!
Tässä soiteltu synnärille kätilölle, joka sitten konsultoi anestesia- ja leikkaavaa lääkäriä. Koska mulla ei ole enää kuumetta, vaikka muita flunssan oireita onkin, sektiopäivä pidetään huomisena (muutettiin tälle viikolle viime viikolla alkaneen flunssan takia). Eli aamusta sinne siis.
Esikoisella oli lämpöä tänäänkin, eli hoitoon ei voi viedä, kun pitää olla yksi kuumeeton päivä taudissa välissä. Olen soittanut/tekstannut varmaan 10 mahdollista ihmistä, niin yksi voi tulla katsomaan esikoista aamupäiväksi. Nyt vaan mietin, että olisiko sitten kuitenkin parempi lasten isän jäädä kotiin, kun tää "hoitaja" on esikoiselle lähes tuntematon. Hmm.
Mutta huomenna siis syntyy 40+3 päivänä meille vaaveli...
 
Onnea kaikille uusista vauvoista:)

oila Ymmärrän ton sun harmituksen ja itseäkin harmittaa, ettei ole viikkoon ehtinyt edes käydä tietokoneella! Mutta mä ainakin yritän ehtiä silloin tällöin lukemaan ja onnittelemaan myös loppukuulaisia:) Ajatuksissa olette!

RouvaRuusunen Mäkin pelkäsin kolmannen raskauden ajan, että kaikki ei mee hyvin. Olin aivan varma siitä, että synnytyksessä sattuu jotain kamalaa. Mutta ei sattunut, oli vielä helpoin synnytys mulla näistä neljästä. Uskon, että sullakin kaikki menee hyvin:) Jos se on jotain "3. lapsen odotuksen pelkoa". Tsemppiä sulle! Ja muillekin tietysti!

Brooklynmami Mä varmaan kirjoitin joskus, että 2 meidän lapsista on oppinut pienenä kuivaksi. Täysin päiväkuivia ovat olleet 1v2kk (poika) ja 1v3kk (tyttö) vanhana. Mutta poika oli kyllä päivät ilman vaippaa jo n 10 kk ikäisestä. Kestovaippoja heillä siis käytin ja pissatin. Tämänkin vauvan kanssa olen jo pikkuhiljaa alottanut harjoittelun, eli aina kun vauva pissaa vaipanvaihdon yhteydessä hoitopöydällä, sanon "psssss", että osaa yhdistää pissaamisen tuohon ääneen. (Jotta sitten myöhemmin pissattaessa kun sanoo pssss, vauva pissaa:)) Sitten vähän isompana (ennen kuin vauva täyttää 6 kk) alan pissattaa lavuaarin yläpuolella tai kesällä ihan vaan pihalla (asutaan maalla;)) sylissäni sillai, että vauva "istuu" mun käsien varassa. Pidän siis reisistä kiinni. Vitsi, ku mä oon niin huono kirjottaa. :( Mutta ihan näin yksinkertaisesti mä oon saanut noi muksut aikaisin kuiviksi. Ja kakka on tehty pottaan jostain 8 kk ikäisestä asti.

Tsemppiä vielä kaikille masukkaille!

kiikkalainen ja nuhainen poju 2,5 vk

Aloin muuten miettiä, että miten niin nykyään syntyy isoja vauvoja? Ainakin tässä ketjussa tuntuu, että iso osa on ollut alle 3-kiloisia!
 
Täällä tais olot lopahtaa... voihan vitalis... sen verran kuitenkin polttelee selkää ja lonkkia että paskamainen olo... ja supistus sillon toinen tällöin tulee... on raastavaa touhua tämä synnyttäminen...
 
EtelänHetelmä onnea isosta tytöstä!

Marita30 Tosi harmi tuo teidän saama diagnoosi! En ymmärrä asiasta mitään, mutta toivottavasti se on hoidettavissa oleva "sairaus". Voimia sinne ja itkut kannattaa itkeä, niin olo helpottaa edes hetkeksi.
 
Hei Moi Iltaa kaikille !

Sielä on vaavit tulleet ja onnea siis nessuli, Ketunhäntä, Doris87, EtelänHetelmä ja Tuuliannaliina :flower:

Hei Heidukka täällä on kohtalotoveri. Samanlaisia oloja/tuntemuksia... tuntuu , että lähtö tulee muttei kuiteskaan. Apua ja huomenna pitää soitella polille ja varailla aikaa kontrolliin :|

Viime yönä täällä ei kyllä juurikaan nukuttu. Supistuksia tuli pari lupaavan tuntuista, mutta siihen ne tyssäs. Menkkamainen ja levoton olo jatkui ... ja outoa "nipistelyä" masussa. Tämän lisäksi kävin pariin kertaan vessassa ja olo oli suht pirteä. Vieläpä voimakasta tunnetta tuolla alhaalla (jopa peräsuolessa:x) Mutta sitä vaan kärvisteltiin aamukuuteen kunnes pari tuntia sen jälkeen nukkua torkahdin. Herättyä söin aamupalaa ja käytin pikaisesti koiran ulkona ja aloin lompisia neuvolan suuntaan. Mutta siis... ei edistystä vieläkään, vaikka hän tuolla tosi alhaalla onkin....

Odotus ei ole enää kivaa , mutta kyllä minä kestän.
 
Paljon onnea kaikille ihanista vauvoista! :flower:

Ja tulkaa edelleen kertomaan synnytyksistä! Täällä ainakin minä käyn näitä lueskelemassa, vaikka en ehdi ja jaksa aina kirjoitella mitään. Reilu kolmiviikkoinen nyytti valvottaa ja väsyttää sen verran, että ei ole aina energiaa muuhun kuin välttämättömään, mutta on tässä myös ne aivan ihanat hetkensä:heart:

Pilkku_ ja tyttö 3 vko 4 päivää
 
Moikka

Nyt pieni tissillä niin ehtii vähän synnytyskertomustakin. Eli viime keskiviikkona 20.2. soitin äitiyspolille jatkuvista menkkakivuista ja ruskeasta vetisestä laikusta alushousuissa. Epäilivät lapsiveden menoa ja käskivät näytille. Lähdimme sairaalaan klo 15 ja kävi ilmi, että oli lapsivettä ja vihreää, eli käskivät jäämään osastolle odottelemaan supistuksia. Ultrassa kävi ilmi, että vaikka lapsivettä oli housissa ehkä puoli desiä, se oli tosi vähissä kohdussa.

Yöllä en saanut nukuttua osastolla ollenkaan, mies joutui tietenkin kotiin. Seuraavana aamuna päätettiin käynnistää, eli laitettiin ballonki ja antibioottitippa suoneen. Kun supistukset eivät silti tulleet kuuteen mennessä to illalla, päätettiin puhkaista kalvot.

Klo 18 to iltana puhkaistiin kalvot, siitä alkoi supistukset ja infernaaliset kivut. Siis jotain ihan järkyttävää, olin pyörtyä monta kertaa ja oksetti myös. Yritettiin akupunktiota, suihkua, guashaa, lihakseen pistetettävää kipulääkettä ja suoneen pistettävää kipulääkettä, olin silti ihan epätoivoinen kivun kanssa. Klo 24 sanoin, etten pysty enää olemaan mitenkään päin ja vietiin synnytysaliin, jossa olin vasta 3cm auki, mutta annettiin silti epiduraali, jota jouduin odottamaan 2h, koska anestesialääkäri sektiossa.

Epiduraalin myötä aukesi taivas, kaikki kivut katosivat ja lepäsin koko yön, nukuttua en saanut. Mies torkkui tuolissa. Klo 7 pe aamulla kätilö sanoi, että kohdunsuu kokonaan auki ja nyt vaan odotellaan ponnistustarvetta. Sitä ei koskaan tullut. Yritin jaloitella, mutta jalat oli täysin makaronia, eli en päässyt sängystä mihinkään. Klo 8 jälkeen kätilö sanoi, että ponnistustarvetta ei ehkä edes tule, eli yritetään nyt vaan ponnistaa kuitenkin, koska vauva ihan ponnistusasemassa. Varoitti, että noin tunti menee ensisynnyttäjällä ja tarviinko lisää kipulääkettä, sanoin, että yritetään ensin näin ja sitten menikin vaan 8 minuuttia ja 3-4 työntöä ja lapsi oli ulkona. Puoleen väliin jouduin pysäyttämään ponnistuksen, koska vauvalla oli röörit täynnä kakkaista lapsivettä, eli imettin pois ennen kuin alkoi hengittää.

Pikku poika syntyi maailmaan pe aamuna klo 8.25. Mitat olivat 48cm ja paino 3170 (eli painoa enemmän kuin uskalsin ikinä toivoa!).

Synnärillä oltiin pe -ma iltapäivä ja oli kyllä ihanaa mutta myös superraskasta, kun nukuttiin vain noin 3h/vrk joka yö, poika oli tissillä jopa 7h putkeen illasta aamuun! Siis ilman mitään taukoa! Maito nousi onneksi ma juuri ennen kotiinlähtöä ja nyt nukkuu jo vähän enemmän, mutta meillä edelleen sellaisia 4h putkeen yösyöttöjä. Eli varsinainen tissillä viihtyjä!

Synnytystä arvioisin niin, että eka puoli epiduraalin asti oli ihan hirveää ja loppu ihan tosi helppo. Kätilö sanoi, että käynnistetyt usein tosi paljon kivuliaampia ja vihreävetiset kaikkein kipeimpiä. Ehkä, mutta en olisi ikinä osannut kuvitella moista. Onneksi lopusta jäi kuitenkin hyvä maku ja pikku prinssimme syntyi terveenä maailmaan. Ja on aivan i-ha-na, tietysti.

Tuulis ja rakas, 5. päivä alkoi.
 

Yhteistyössä