Onnea taas uusille vauvansa saaneille :flower:
Katsotaan jos aivot toimisivat sen verran tässä yösyötöllä, että saisin jonkinlaisen synnytyskertomuksen teille väännettyä.
Lauantaina 23.2 klo 3.50 heräsin kipeään supistukseen johon heti perään meni lapsivedet. Kerkesin pompata sängystä ylös ja kaikki menikin sitten lattialle. Soitin synnärille ja koska supistukset eivät olleet vielä kunnolla alkaneet, niin käskivät tulla päivystykseen klo 16 mennessä. No siitä heti oikeastaan supparit sitten alkoivatkin ja niitä kelloteltiin. Soitin 7 maissa synnärille uudestaan, mutta käskivät vielä suihkuun jossa vietin reilu puolituntia ja kivut vain kovenivat. Luulin jo etten pääse suihkusta enää ikinä pois. Taas soitto ja sitten lähdettiinkin Kättärille. Meillä on alle 10min matka ja siinä tuli jo taas kolme todella todella kipeää supistusta. Harkitsin jo valoissa ollessamme, että hyppään autosta ylös kun istuminen oli niin tuskaa.
8.30 kirjauduttiin sisään ja päästiin suoraan saliin. Olisin päässyt toiveideni mukaan ammeeseen mutta kivut olivatkin jo niin tuskaa, että sainkin heti epiduraalin. Auki olin tullessa 4cm. Epiduraali oli taivas! Kivut lakkasivat ja luulinkin jo, että koko synnytys pysähtyi. Paineen tunne alkoi vain lisääntyä.
Pari tuntia epiduraalista olinkin auki kokonaan! Kuulemma mua se rentoutti niin, että pääsi paikat paremmin aukeamaan. Ponnistamsen ja paineen tunne kasvoi, ja alkoi olla taas niin tuskaa. Sain luvan kokeilla vähän ponnistamista ja lopulta sainkin ponnistaa ihan kunnolla. 9min ponnitusvaiheen jälkeen maailmaan tupsahti aivan ihana pieni 9 pisteen tyttö :heart: koko synnytys kesti 5h9min ja meni ihan loistavasti
Saatiin tyttö mun rinnalle ja jäätiin siihen ihmettelemään toisiamme. Noin puolentoista tunnin päästä isä kylvetti tytön ja hänet kapaloitiin. Siinä kylvetyksen aikana mulle tuli tosi kovia jälkisupistuksia. Alkoi olla samaa luokkaa kun synnytyssupparit. Tunsin myös, että jotain lorahteli haarohen välistä. Huikkasin asiadta kätilölle joka tuli tarkastelemaan tilannetta. Vauhdilla hän alkoi painella kohtua ja ennen ku tajusinkaan niin ympärilläni hääri kiiteisenä 7 kätilöä ja anestesialääkäri. Sisältäni tuli 300 g verihyytymä ja tunsin edelleen kuinka verta tuli ihan hirveästi, koko vuode oli veressä. Mun olo huononi ja taju meinasi lähteä. Luulin, että olen kuolemassa
kerkesin ajatella, että kuinka mies pärjää vauvan kanssa kaksin. Mulle laitettiin molempiin käsiin tippoja roikkumaan ja kuulin kuinka puhuttiin leikkausalista ( oli puhuttu siksi, että jos oli tarvinnut kaapia kohtu tyhjäksi, mitä ei siis sitten tarvinnut) verta menetin 1,5l ja olin tapahtuneen jälkeen aika huonossa kunnossa. Seuraavana yönä mulle laitettiinkin sitten kaksi pussia lisäverta. Tilanne oli jotenkin tosi hurja ja onneksi kävimme sen kätilön kanssa läpi perusteellisesti jälkeenpäin. Siinä siis kävi niin, että mun rakko oli ihan täysi, siellä oli 1,3l virtsaa ja sen takia kohtu ei ollut päässyt supistumaan. En ollut tuntenut pissahätää. Kerran kävin kyllä kokeilemassa, mutta en saanut pissattua.
Nyt onneksi kaikki hyvin ja olen toipunut. Hemoglobiini eilen oli 131
Saimme onneksi perhehuoneen ja minä olinkin vuodelevossa tippoineni ja kestokatetrini kanssa ensimmäisen yön. Mies alkoi ihanasti heti hoitaa vauvaa :heart: sairaalassa olimme kolme yötä.
Meidän neitihän oli tosi pikkuinen, 2595g ja 47cm. Verensokereita seurattiin useasti päivässä ja myös painoa. Lisämaito jouduttiin aloittamaan kun paino laski 11%. Olemme joutuneet syöttämään tosi tiheästi, ympäri vuorokauden 2h välein. Eilen kävimme neuvolassa ja tyttö painoi melkein 2,8kg, joten hienosti on saatu paino nousemaan :heart:
Hän on muutenkin ihana kiltti ja ilmeikäs tyllerö, olemma aivan hullaantuneita häneen :heart:
Meillä mies on vielä tämän ja ensi viikon kotona, ihanaa!
Ihan en saanut tätä yhdellä syöttökerralla kirjoitettua
nyt vielä nukkumaan, niin jaksamme myöhemmin lähteä katsastamaan mummolan ensimmäistä kertaa
Bumble ja pikkuinen 1vk3vrk :heart: