Helmikuun helmet 2013 *helmikuu* meidän kuu!!

Serafiina Sehän on se pallea mikä hikkaa eli siinä vauvan keuhkojen tietämillä. En oikein tiedä mitkä nuo vauvojen elinten mittasuhteet ovat, mutta eiköhän se pallea ole siinä keski- ja yläkropan välimaastossa. Tämä on kyllä jännä juttu, kun mulla on tähän asti tuntunut enimmäkseen tossa vasemmalla alhaalla se ja juuri tänään kun heräsin, niin hikka tuntuikin tuossa oikeassa kyljessä. Sait minunkin mahan asukkaan vaihtamaan hikkansa paikkaa :D Mutta kyllähän ne yleensä tuossa 37+1 tilanteessa jo paikallaan pysyvät, mutta sitten on ne yksittäistapaukset, jossa se asukas kuitenkin menee vielä kääntymään. Jos otat tuon puheeksi seuraavassa neuvolassa ja esität erittäin huolestunutta, niin josko pääsisit vielä kerran ultralla katsomaan kuinka päin siellä nyt ollaan.

Minä kuulin eilen pari hauskaa juttua. Äitini kertoi, että mummini on synnyttänyt hänet syöksysynnytyksellä. Homma oli mennyt vielä niin, että mummini ensimmäinen synnytys oli kestänyt hyvin pitkään ja mummi oli joutunut olemaan useita päiviä sairaalassa, kun häntä ei ennen syntymää enää uskallettu päästää pois. Toisen lapsen eli äitini kohdalla mummi oli päättänyt, että jos sairaalassa pitää olla pitkään, niin ainakin hän haluaa hyvään sairaalaan. Oli sitten valinnut silloin jonkin yksityisen sairaalaan (vuonna 1948). Ja kas kummaa, toinen synnytys menikin sitten niin nopeasti, että äitini syntyi tuohon sairaalan rappukäytävään, kun sen pidemmälle mummi ei ehtinyt. Hurjaa on meno ollut siis jo silloin :)

Toinen hauska juttu oli veljeltäni. Hän kävi eilen kääntymässä meillä ja esittelin kaikki vauvanhoitojutut hänelle. Näyttäessäni vanhat vaununi (sieltä 1980-luvulta) hän muisti, kuinka oli pienenä 8-vuotiaana leikkinyt pihalla ja kuullut kun minä olin alkanut inistä vaunuissa. Aikansa oli kattellut ympärilleen ja todennut, että muita ei ole pihalla, joten oli tullut itse hakemaan minut vaunuista. Oli vielä ollut sama, käsinneulottu makuupussi, joka vaunuissa on nytkin ja oli sitten kantanut koko paketin äitille sisälle. Jotenkin aivan hirveän hellyttävää! Veljeni täyttää pian 38 ja minä 30. Niin ne ajat muuttuvat :)

(.) Tai omaa napaa tuo muukin kyllä oli, mutta viime yönä heräsin siihen, että oli hirveän kuuma ja hieman paha olo. Ehdin jo hivenen innostua, että tapahtuisiko nyt jotain, mutta höh, siihen se sitten kuitenkin jäi. Mutta oikein positiivisesti kun ajattelee, niin jos kaveri pysyy vatsassa huomiseen asti, tulee mies vihdoin kotiin ja pääsee synnyttykseen mukaan! Paitsi jos (kun) menee yli, jolloin miehen pitää taas mennä. No, murehditaan sitä taas sitten!

Keltakukka 39+1
 
Hirmuisesti on tullut tekstiä ja vauvoja viime keskiviikkoillan jälkeen, kun täällä viimeksi kävin :). Onnea kovasti kaikille perheille! <3

Ei tullut sitten meille(kään) helmivauvaa, tässä saatte ainakin synnytyskertomuksen alkua, jos enempään en kertarysäyksellä ehdi!

Eli, torstaiaamuna oli yhdeksän jälkeen aamulla sikiön painoarvio, jossa samalla päätettiin myös tehdä alatutkimus. Lääkäri mittaili ultralla pitkään ja hiljaa, ja tokaisi sitten, että kyllä täältä olis 4700 g painava poika tulossa. Hetken piti asiaa sulatella ennen kuin tajusin, että jestas, mielettömän kokoinen, ja viikolla 39+6! Lääkäri sitten teki alatutkimuksen heti perään, ja totesi että ootkos valmis saamaan vauvan tänään syliin, on sen verran kypsät paikat ja iso vauva, että käynnistetään tämä heti! Siinä tuli jo toinen häkeltyminen pikkuajan sisällä, ja niin lähdettiin synnytyssaliin. Kävi myös ilmi, että olen viimeiset kolme vuotta luullut, että mulla oli vähän tehoton ponnistusvaihe esikoisen synnytyksessä, kestäen sen tuskastuttavat 30 min, mutta lääkäri totesi, että mullahan on täydellinen synnyttäjän lantio ja ponnistusvaihetta oli kylläkin kestänyt vain 12 minuuttia. Mitenhän mä muistan tuon synnytyksen ihan eri tavalla? :D

No, yritin saada sitten miestä kiinni puhelimella, mutta tämäpä ei vastannut. Kätilö sitten sanoi että lähetä nopeasti viesti kun sut pitää saada käyrille eikä salissa saa käyttää kännykkää. Minä sitten YRITIN laittaa rauhoittavan viestin, jossa YRITIN kertoa, että ilmoittelen sitten kun säännölliset supistukset käynnistyy niin sitten voit lähteä tulemaan töistä kohti sairaalaa. Joo, mies ihan kauhuissaan soittaa puolen tunnin päästä, että ethän jo synnytä, ehdinhän mä!! Ja minä ihan nolona yritän kertoa, että voi mennä vielä tunteja ennen kuin lääkäri ehtii paikalle puhkaisemaan multa kalvot, ei tosiaan olisi ollut mikään kiire... Mies kuitenkin tuli sairaalaan kun oli jo melkein ovella siinä vaiheessa :D

Käyrään piirtyi selkeästi melko säännöllisiä mutta kivuttomia supistuksia eikä tilanne tuntunut etenevän yhtään. 3 senttiä auki oli tilanne kaksi tuntia, kunnes miehen lähdettyä etsimään itselleen syötävää tuli lääkäri ja puhkaisi samantien kalvot. Siitä hetkestä alkoivat ihan mielettömän kipeät supistukset, joiden kourissa kärvistelin miehen tullessa takaisin. Pyörittelin itseäni pallon päällä, keinuin kiikkutuolissa ja vedin ilokaasua... ja henkäilin nonstoppina, että miten nää voi sattua näin paljon! Mutta olivatpa ne tehokkaitakin: 11.15 alkoi synnytys, ja klo 13.55 olin auki 5 senttiä. Kahden jälkeen laitettiin paraservikaalipuudutus, kun kivut oli niin mielettömät että epiduraali olisi auttanut liian hitaasti siinä vaiheessa. Klo 14.30 olinkin jo täydet 10 senttiä auki ja taisin huutaa suoraa huutoa jo siinä vaiheessa :D. Sain alkaa ponnistamaan klo 14.40 ja kymmenen minuuttia myöhemmin syntyi meille aivan ihana nappisilmäpoika, syntymäpainonaan 4175g ja pipo 37 senttiä! Eilen vielä lääkärintarkistuksessa selvisi, että poika on 53 senttiä pitkä. Eli painoa ei sentään ollut sitä luvattua 4700g, mutta kyllä tuossa pään ulos ponnistamisessa oli oma työnsä silti :). Kätilö kertoi, että vauva oli vielä kääntänyt päätään täyden kierroksen raivotarjonnasta kasvotarjontaan ja edelleen raivotarjontaan ennen pään ulostuloa - termiksi tulikin helikopterisynnytys :-D. Oli kyllä aivan mieletön tunne saada poika mahan päälle ja ihmetellä, että aamulla en olisi vielä ikinä arvannut, että jo muutaman tunnin päästä oltaisiin tässä. Esikoisen synnytys kun kesti sen 27 h, josta 15 tuntia sairaalassa.

En nyt yritä maalailla kauhukuvia käynnistetystä synnytyksestä, mutta olihan se kivulias. Mutta ah-niin-ihanan tehokas! Ja kuten usein kerrotaan, kivut tosiaan katosi sen sileän tien heti vauvan synnyttyä ja olo oli mahdottoman energinen. Ihan eri fiilis siis kuin ilokaasun, epiduraalin ja kahden vuorokauden valvomisen jälkeen esikoisen synnyttyä: olin aivan raato seuraavan vuorokauden ajan ja hyvin kivulloinen. Nytkin tuli pari tikkiä, mutta ne eivät ole haitanneet menoa onneksi. Päivät sairaalassa menivät hyvin, joskin öisin vauva oli tissillä koko ajan. Vielä on siis omat unet olleet olemattomat, kun nännit on vielä niin herkät että ei siinä uni tule itselle imettäessä. Mutta toivottavasti tässä maito alkaisi nousta ja imuotekin saataisiin kuntoon. Oletteko muuten huomanneet että imetystukilista ei ole lainkaan toiminnassa?

Tulen kertomaan vielä vauva-arjen kuulumisia paremmalla ajalla! Vieläkin on vaikea uskoa, että meille tulikin tammikuun vauva eikä helmikuista laisinkaan! :)

Nappikeitto ja ihana R 3vrk
 
Nappikeitolle onnea:heart:

KÄÄNTYMISESTÄ, mulla viel viime viikkoina b-vauva kääntyilly sujuvasti, vasta nyt rauhoittunut RT:aan, tietty se ei pääse niin alas kun A on siellä ihan alhaalla niin tavallaan on tilaa pyöriä eikä pääse kiinnittymään jne kuten yks vauva varmasti tekis (tai painuu niin alas ettei enää käänny)
Lääkäri tosin sanoi todistaneensa yhdessä kaksosraskaudessa A vauvan kääntyneen vkolla 39 vielä perätilaan. Mutta sen kuulemma pitäs jo huomata :D

( . )
Edelleen yhtenä:D
Näinköhän mennään käynnistykseen asti sitten...? vähän lupailivat että 11.2.(39. vko olis sillon käynnissä jo....) sit alettais häätää mikäli eivät nää sissit hyvällä ymmärrä.
Ihan hyvä fiilis, toi närästys vaan valvottaa nyt :/
Josko jatkais kaappien siivoilua.. tuleepahan kaapit kerranki siivottua kunnolla :D

T.Neiti+Sissit 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Kengumamma
nappikeitto: ensinnäkin onnea vauvelista! :flower: :) Ja toisekseen mullahan käynnistettiin esikoisen synnytys silloin ja ne avautumisvaiheen supistukset oli ihan kamalia, tuntui että lähtee taju!!! Mutta muunlaisesta synnytyksestä mulla ei ole kokemuksia, joten oliko sulla siis se eka synnytys kivun suhteen helpompi? Kun käynnistyi itsekseen? Kun sitä minä vähän toivoisin tällä kertaa... :)

Muuta ei tällä kertaa, nopsaan kävin vaan päivittämässä. Mitään oloja ei täällä, vauveli on hyvin tyytyväisen oloinen pikkuyksiössään vaikka äiskällä alkaakin jo mennä hermot... :D

cannes ja piskunen 38+2
 
Vihdoin viitsin kaivaa sängyn alle piiloutuneen läppärin virtapiuhan esille, niin josko nyt sais sitten paremmin kirjoiteltuakin, kun tuolla puhelimella kirjoittamisessa meinaa hermot mennä.. :LOL:

Suuren suuret onnittelut kaikille vauvautuneille!!!

Serafiina Niin kyllä mulla se hikka periaatteessa tuntuu enemmän tuolla alamahalla mutta välillä on ylämahallakin. Sitten kun painelen ja vaihdan asentoa alkaa tuntumaan tuolla alempanakin. Mutta selvästi täällä on nyt muuttunut se hikka niin isoksi, että tyypin koko kroppa hytkyy, kun hytkyy koko mahankin ja tuntuu ihan alhaalta ylös asti. Mutta aiemmin, ennen kuin nyt ihan viimisen viikon aikana, se tunne oli kyllä selvästi tuolla alhaalla, ihan tuolla lonkkien välissä. :) Niin ja palleahan se on joka hikan aiheuttaa, eli periaatteessa tuo ylempi keskikroppahan siinä "kramppaa". Ja mulla toki varmasti vaikuttaa hikan tuntemiseen se, että mulla on istukka takana ja ylhällä, niin tyyppi pääsee kontaktiin koko mahan alueelta!

Ja imetyspaidoista, Mamamian nettikaupassa on kivoja malleja mm. Boobia ja Kideblogit sivulta löytyy alennuskoodikin, jolla saa -15% alea 10.2. asti.. Lisäksi itse oon aatellut tilata Ipanaiselta Emman imetysmekon tai -paidan, jota moni on kehunut. En oo viitsinyt vielä panostaa noihin vaatteisiin, kun eihän sitä tiedä pystyykö edes imettämään. Tästä syystä imetysliivejäkin on vasta ne kahdet enemmän kotikäyttöön tarkoitetut, niillä päässee alkuun.

MrsR Mulle annettiin noita erilaisia tyhjennyslääkkeitä silloin, kun jouduin ravaamaan jatkuvasti alaselän röntgeneissä ja välillä ne vaikuttivat tosiaan sen puolen tunnin sisään ja välillä meni useampikin tunti. Aloin sitten ottamaan ne jo hyvissä ajoin yöllä, että saan varmasti suoleni tyhjäksi ennen sitä reilun tunnin ajomatkaa sairaalaan. Ja mulla tosiaan ei ollut merkillä väliä miten vaikuttivat, taisi se suolen sisältö vaikuttaa enemmänkin. Tiedä häntä..

Laihdutusryhmään
lähden kanssa ehdottomasti mukaan, on näitä kiloja tullut AIVAN liikaa, nyt turvotuksen myötä jo reilu 20. En edes viitsi käydä vaa'alla, kun keskiviikkoisen ja perjantaisen neuvolassa käynnin välilläkin oli tullut kilo. Mutta kun ne nesteet eivät tule pihalle millään, niin mitäs teet!

Ja kyllä, toivoisin, että tehdään sitten meille oma vauvapinokin, jotta tällainen tyhmä ja uusiavuton saa pyydellä neuvoja viisaammilta!

Tylsyys iski oikein kunnolla päälle tossa keskiviikkoisen synnärikäynnin jälkeen. En saa keskityttyä telkkariohjelmiin, en oikein nukukaan (max. 6 tuntia) ja jotenkaan aika ei vain kulu. Toki välillä tulee sellainen olo, että kiirekö tässä sitä nyyttiä on tänne saada, kun sitten ei voi vaan löhnätä sängyssä aamuisin ja lukea uutisia puhelimella, mutta tää levottomuus on tosi rasittavaa. Ja kotihommiakaan ei oikeastaan ole, ja vauvalle kaikki on viimisen päälle valmiina. Ainakin niin pitkälle, kun mä osaan asioita ajatella.

Se synnärin sisätutkimus aiheutti sitten jatkuvan ruskean vuodon. Toki sitä ei isoja määriä tule. Ja sen koostumus oli sellasta kökköstä pari päivää, ei siis hiivatulehdus kökköstä vaan niin kuin siinä olisi joku liivatehyytelö pienitty paloiksi. Itse ajattelin toiveikkaana, että josko olisi ollut sitten limatulppaa..

Seinäjoen keskussairaalassa on muuten täysi vierailijakielto synnyttäneiden osastolla. Ainoat jotka pääsevät sinne sisälle ovat lapsen isä ja sisarukset. Juuri sanoin appivanhemmillekin asiasta, jotta eivät turhaan lähde sinne tulemaan. Ja käytäntö ei kuulemma ole edes mitenkään kovin uusi. Ovat halunneet rauhoittaa sairaala-ajan, ja toisaalta en pidä sitä mitenkään kauhean pahana. Eiköhän niitä vierailijoita ehdi kotonakin sitten olla ihan riittämiin!

Jos lähtisi taas tuskaisalle lenkille, pääsen taas sen 300m ja sitten tuntuu, että lähtee sekä häpyluu että nivuset irti. Kiukulla sitten kävelen ne loput 800m kotiin. Josko se auttaisi käynnistämään sitä synnytystä? Kun ei noi S:t ole auttaneet, koitinpa jopa silitystä mitä vihaan! :LOL: Pian alan varmaan suksimaan sitten tossa omassa pihassa, pidemmälle en uskalla lähteä.

Keisha 38+3
 
Onnea taas vauvansa syliin saaneille:heart:

Keltakukka Upea kehto, kohta se käyttäjäkin saapuu:)

(.) Mä luulin viime yönä ässien jälkeen, että tuli lähtö. Tai toinen vaihtoehto olis ollut vatsatauti, mut ei ilmeisesti ollut sitäkään. Suoli nimittäin tyhjeni kyllä tehokkaasti ja kokonaan! Sen jälkeen supisteli muutaman kerran, mutta sitten ei mitään. Tänään taas jatkunu sama meininki kuin jo monen monena päivänä. Paineentunnetta alhaalla ja satunnaisia puolikipeitä supistuksia. Kuinkahan kauan tää voi tällaisena jatkua?!? Toi yöllinen tyhjennys oli kyllä totaalinen: painoin tänä aamuna lähes 2 kiloa vähemmän kuin eilisaamuna. Pikkusen meikäläistä ummettanut:ashamed: Tällä hetkellä siis raskauden aikana tullut 5,5 kiloa!

kiikkalainen 39+0 poks! Esikoinen ois näillä viikoilla jo ollut syntynyt, seuraavaks tähdätään kuopuksen viikkoihin: 39+3... Toivottavasti ei ainakaan kakkosen viikkoihin asti mennä (40+4)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Halibut
nappikeitto ja vilperi paljon paljon onnea pikkuisista!!

Mä haluisin jo kanssa nähä tän pikkuisen!! Oon tänään taas maalannu vähän kattoja ja huomenna meinasin jatkaa. Seuraava neuvola olis keskiviikkona, terkka oli sitä mieltä ettei varmaa nähä mutta ei tää taida ennen sitä syntyä... No saapahan tehtyä kaikenlaisia kotihommia :)

Hauska nähä miten noi meidän nuoret karvakorvat ihmettelee pientä. Vanhempi on jo niin rauhallinen sisällä ettei siinä oo mitää, mut noi kirput on viel niin nuoria ja innokkaita... Ovat kyllä nähneet tosi paljon lapsia, ihan vauvasta isompaan ja sit tietty tottunu et poika saa niitä käännellä miten tykkää (kohtuuden rajoissa tietty).

Huomenna pitäis mennä ostamaan pojalle sukset, katotaan miten mun hermo kestää :p. On meinaan semmoisia uhmahetkiä ettei mitää rajaa... Onneks miehen jalka leikataa pian ja jää sitten pitkälle saikulle, helpottaa varmasti pojan kannalta kun saa enempi kahdenkeskistä huomiota kun mieski on kotona. Ja tietty hyvä että saa polven kuntoon =) .

nyt telkkarin parii hetkeks =)

hiippis 39+5
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!

Täällä tuli vissiin limatulppa to-la välisenä aikana ja sitä tuli aikalailla runsaasti. Soittelin jo synnärillekin, että miten paljon sitä oikein tulee, ettei ole vaan mitään tulehdukseen viittaavaa... On kuulemma normaalia joillakin tulee paljon toisilla vähemmän... Lie on tulppa nyt tullut tai sitten tuli joku tauko toimituksessa :D Hetken jo luulin että Mytty alkaa tosissaan tulemaan tuolta yksiöstään, mutta tänään ei ole mitään oireilua ollu siihen suuntaan :D
Eilen sitten sain todella yllättävän ja ihanan yllätyksen nimittäin: sain oikein ihanat vauva juhlat! Minut oli kutsuttu siskoni toimesta syömään synttärilahjaksi ja sit kun sinne menin niin kaikki lähimmät ystävät, sisko ja serkku oli siellä drinkkien (alkoholittomien tietty) kanssa odottelemassa :) Ja minä tietenkin itkemään vuolaasti. Sain lahjaksi kapalopussin ja tunnin hieronnan lahjakortin. Ja paljon herkkuja!!! Vieläkin ihan hömelö olo, kun huijauksessa oli mukana mies ja puoli sukua, eikä kukaan vahingossakaan mitään paljastanu... Mulla ei siis ollu minkään valtakunnan hajua tapahtumasta!! Totally surprise!

sellaista tällä kertaa!

T: Heidukka ja Mytty 37+4
 
nappikeitto ja vilperi suuret onnittelut!! :flower:

Vauvan hikka tuntuu mullakin navan vasemmalla puolella, ja tosiaan välillä ihanku koko pötkö siellä heilahtelis hikan tahtiin! :)

Mulla on hankittuna yhdet imetysliivit, Carriwellin saumattomat "ensi-imetysliivit". Tilasin OzBabystä, tulivat muutamassa päivässä postilaatikkoon ja vaikutti hyvältä ja mukavilta päällä. Ajattelin kans sit tilailla/käydä ostamassa lisää jos imetys alkaa sujua ja tissin koko selvitä... :D Ja tosiaan sit varmaan imetyspaitojakin pitäis miettiä...

Keisha puhuit tylsyydestä, täälläkin alkaa olla jo kaikki paikat siivottuna, vauvan vaatteet ja (kaikki muukin mahdollinen ja mahdottomat) pestynä ja järjestettynä... Eikä jaksais telkkua tuijottaa, eikä sieltä oikeen mitään järkevää tuukaan. Mut tuntuu kyllä ettei oikeen muuta pysty ajattelemaan enää ku tätä vauvaa, miehellekki tänään vaan vastailin hymähtelemällä, ajatukset ihan muualla ja pää sekasin... :) Eli sais se vauva kyllä jo tulla!!

Kyselin synnytyksen käynnistelystä neuvolatädiltä jos ei vauvaa ala kuulumaan, niin sanoi että 41 +5 äitipolikäynti jossa arvioidaan mitä tehdään? Onko sama käytäntö muuallakin?

Leina + Herne 39+2
 
Ei tsiisus!!

Mä en voi tälle pesäinnolle mitään, ihan mahdotonta.. Järjestin just SERVETIT värijärkkään kaappiin ja muutenkin kaikkea kaivellu varastoista ja pessy kattoja ja mattoja.. hinkannu ja puunannu.. Ei elämä :LOL:

Ukko on vaan pelänny koko päivän millon mä keksin taas että huonekalut on huonosti ja sisustus ei täsmää kaiken kanssa...:stick:

Eli neiti-81, et oo ainut joka järjestelee kaikkea!!:D

Ootteko te joilla on sektio sovittu tai käynnistys, että mitäs jos se synnytys lähteekin etukäteen käyntiin ennen sovittuja? sinne naikkarille mäkin sitten vaan ja lujaa??! Ei kai ne pakota synnyttämään eri tavalla kun on sovittu?

Miten pieni vauva on tai palelevainen jos leikkauspäivän ennuste painosta on 2700-2800g? kun mulla on vaan ollu noita isoja vauvoja jotka hikistelee helposti jos liikaa päällä.. Että mitä laittaa sairaalakassiin..?

Kiikalainen, mulla on ollu hyvin luistava masu viime aikoina. Sulla se voi tarkottaa viikon sisään synnytystä!! :wave: en pelottele mitenkään mutta mulla alkanu masu tyhjentymään tehokkaasti ennen synnytystä..

kengu
 
Kengumamma Aivan jotain käsittämättömän mahtavaa nuo servetit! Sain kyllä hyvät naurut :D

Tylsää on täälläkin. Kaikki varastot ja kaapit alkaa olla pengottu. Saa nähdä mitä mies tuumaa kotiutuessaan, kun vaatteet eivät ole enää samassa paikassa kuin ennen. Veikkaan, että aika pitkään se vaatteidein uudesta sijainnista huolimatta jaksaa kantaa ne vaatteet sinne vanhaan paikkaan :D Ainakin lakanat kulkeutuu edelleen kaappiin, jossa niitä ei ole säilytetty enää ikuisuuteen. Nyt lämmittelen saunaa aikani kuluksi.

Keltakukka 39+1

P.S. Mä näköjään huutelen täällä koko ajan jotain, mutta ku yksin on tylsääää!
 
KENGUMAMMA :D:LOL: Mun mies karkasi tampereelle käymään ja vannotti et ei sit saamare aleta synnyttää siivouksen lomassa kun hän on siellä:LOL:

Keltakukka, et huutele yksin, mäkin hengaan täällä siivoilun lomassa :D ja BTW, ihana toi kehto:heart:

Vilperille onnittelut!:heart:


Taidan pestä vielä lattiat aikani kuluksi:LOL:
 
Onnea pienokaisista Nappikeitto ja Vilperi :flower:

Ihana kehto Keltakukalla

Hikka Miulla vauvan hikka tuntuu toisinaan tuossa navan seudulla ja toisinaan ihan alhaalla mahalla. Sillon kun tuntuu tuossa navan seudulla niin hytkyy koko maha että luulen kyllä vauvankin koko kropan hytkyvän. :D

Täälläkin siivoiltu koko viikonloppu. Eilen laiton pinnasänkyyn reunapehmusteen ja äitiyspakkaukseen lakanat paikalleen. Tänään oonki sitten laittanu hoitopöydän kuntoon ja keittäny rintakumit ja rintapumpun osat sekä tutit ja tuttipullot valmiiks. Rupesin just miettimään että ainut mitä pitäis vielä laittaa valmiiks ois oman sairaalakassin pakkaaminen. Vauvan kotiintulo vaatteet oon laittanu valmiiks kyllä mutta oma kassi onki sitten ihan toinen juttu. Oon kyllä tehny listaa valmiiks että mitä sinne mukaan otan.

Täälläkin ollaan nyt täysiaikaisia

Doris ja Kössi 37+0
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka ja MrsR
Täysiaikaisuudesta, vauva on täysiaikainen viikolla 37+0, tämä on fakta tietoa.
Puhekielessä menee sekaisin usein laskennalliset ja todelliset viikot. Niinkuin kaikki tietää, 37+0 kun voi olla toisen puheessa 38 viikko ja toisen 37.
Mutta siis ihan virallisesti tietoa on tämä, että 37+ viikolla syntynyt on täysiaikainen vauva :)

Monikaan ei varmasti valmis ole silloin, mutta se on sitten jo biologiaa.

Meillä kaikki hyvin ja vauvan painoarvio oli viimeksi aikalailla tasan 3kg, kohdunsuu sormelle auki, kanava hävinnyt melkein kokonaan. Vauva oli vielä melko ylhäällä, mutta sehän nyt ei mitään sano.
 
Muistakaapa sitten laittaa ne päivityspyynnöt punaisella! Ja mieluiten siten, että syntymäpäivä, paino (g) ja pituus (cm) niin tuleepi siisti lista. En nimittäin joskus ehdi kaikkia viestejä alusta loppuun lukea tuon mun esikoisen kärsimättömän luonteen takia... :LOL:

Niin eipähän jää mikään syntymä huomaamatta. Ja jos en jotain huomaa, niin huomautelkaa ihmeessä! :)
 
Onnea vauvautuneille :heart:

Täällä eilen tosiaan oli laskettu päivä, ja PYF mulla ei oikeesti varmaan synny tää vauva ennen kesää!! Oon ihan hirmu kärsimätön!! Haluan vauvan! Hyvällä tuurilla syntyy ennen juhannusta :D :heart:

Täälläkin siivottu jatkuvalla syötöllä :D ei ole siivottavaa enään.

Tänään vielä illassa suunnitelmissa 2 ässää!! Teen Ässät vaikka joka päivä jotta tää odotus loppuu :D

Bettis ja rakas 40+1 :heart:
 
Onnea vauvan saaneille!! Ainakin Nappikeitto, Vilperi, J+! Nythän tässä alkaakin hulinaviikot ja päivät, kun melkein aina on joku saanut nyyttinsä kainaloon! :heart:

Kengumamma hauska tuo värikoodailu servettejen kanssa! :D Täytyypä itsekin harkita! Servetithän mulla onkin vielä järjestämättä ;) Mutta jännästi sitä löytää ihme juttuja, jotka pitää "just nyt" järkätä. Asioita, joihin ei ole ikänä ennen kiinnittänyt huomiota!

Mulla ei ole kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ollut mitään ennakoivia supistuksia tms. vaan sitten kun on supistukset alkaneet, niin se on ollut jo menoa sitten (41+6 ja 42). Nytkään ei ole ollut supistuksia, mutta vihlovaa kipua alamahalla sillointällöin. Ilmeisesti vauvan pää siellä osuu johonkin ikävästi..

Vauva on ollut hieman hiljaisempi täälläkin, mutta aina kun alan huolestuneena tekemään liikelaskentoja, tulee potkusarja ja se kymmenen liikettä tulee kerralla täyteen. Mutta selvästi tämä vauva on jotenkin hiljaisempi, kuin aikaisemmin. Hikka kyllä tuntuu ainakin pari kertaa päivässä. Miksihän hikkaa ei muuten oteta huomioon liikelaskuissa?

Jännityksellä odottelen perjantaita ja kokoarviota ultrassa! Saas nähdä aletaanko käynnistelemään vai mitä. Mielellään odottaisi synnytyksen luonnollista käynnistymistä, mutta jos tuolla masussa asustelee joku jättivauva, niin ihan mielellään haluan että käynnistetään ajoissa!

Loppuun vielä kirjavinkki! Luin (oikeastaan oikein ahmin päivässä!!) Eve Hietamiehen Yösyöttö-kirjan. Ja mielestäni se oli loistava! Suosittelen! Vähän erilainen näkökulma asioihin! Oon nyt oikein ahminut kirjoja tässä joutessa ollessani, jos jollain on vinkata muita hyviä kirjoja, niin antakaas vinkkiä tännepäin!

Nyt lukemaan iltasatua tytöille!

RouvaRuusunen ja PoikaPiikkinen 37+2
 
Onnea taas kovasti kaikille vauvan syliin saaneille!

RouvaRuusunen, Eve Hietamieheltä on myös jatko-osa tohon Yösyöttöön, nimeltään Tarhapäivä. Mä tykkäsin myös kovasti noista molemmista, tuli kyl kans melkeen päivässä tai parissa luettua :)

Me oltiin eilen miehen kanssa koko päivä shoppailemassa ja käytiin leffassa kattomassa tuo Vuonna -85, oli kyllä ihan katsottava vaikken noista kotimaisista yleensä niin kovasti välitäkkään. Vietettiin vähän niinku viimeinen kahdenkeskinen rentoutumispäivä ennen vauvan tuloa, illalla sit vielä saunottiin antaumuksella ja molemmilla tuli sit uni ihan samantien kun sänkyyn kaaduttiin.

Tänään on ollu aiempaa enemmän harjotussupistuksia, tuntuu että vähän väliä on maha kovana kun aiemmin niitä on ollu vaan muutamia päivän aikana. Ja nyt nää tulee jo ihan levossakin, kun aiempina päivinä on yleensä liittyneet liikkumiseen. Ei näihin tosin vieläkään mitään kipua liity että tuskimpa mitään tekevät, mutta saahan sitä toivoa :D
 
jes, täällä taas pari napakampaa supistusta :) ei vielä paljoo sattunu mutta sen verran napakoita oli että piti ihan nousta kävelemää =D

ihana toi Neiti-81 hikka :) varmaan veikeen tuntusta ku molemmat vauvat hikkaa samaa aikaa =)

mä käyn vähän väliä kans kurkkimassa tätä pinoa kun tuntuu et vauvoja alkanu sadella ihan urakalla... ja kun tää on niin näppärää puhelimella :D tosin tää kirjottelu on hanurista puhelimella :/

ja takas leffan parii

hiippis
 

Yhteistyössä