*Helmikuun Hehkeät 2011, MARRASKUU*

Voi pieksut, kuolema tulee. Täällä on kahlattu pahvilaatikoissa monta päivää ja tänään päästään ekaa kuormaa viemään uuteen kotiin. Selkä on aivan paskana, ei siis raskaista hommista vaan ylipäänsä kokoaikasesta touhuumisesta ja kyyristelystä :( Mitään en oikeestaan oo nostellu enkä aiokaan nostella, mut silti oon aivan romuna.... Netti on jo uudessa paikassa kuulemma auki ja tän asunnon yhteydet katkee huomenna joten ilmeisesti en nettipimentoonkaan joudu :D
 
Tänään sitten soittelin sokerirasituksen tuloksista. Niinhän siinä kävi kuinka epäilinki että arvot pomppaa sallituista lukemista : / Paasto arvo oli 5.6 ku sais olla 5.3, tunnin arvo oli ok mutta sitten taas 2tunnin arvo oli kohollaan. Maananataina sitten neuvolaan niin saan mittarin kotiin ja saan mittailla 6pv noita arvoja ennen ja jälkeen aamupalan ja lounaan. Onko muilla samaan tilanteeseen joutuneilla auttanut ruokavalion muutos? Ja miten olette sitä muuttaneet, mitä olette laittaneet "napaanne"?

Sasuma ja taapero 26+2 :kiss:
 
Sasuma: Mulla auttaa melko pieni hiilareiden vähennys. Eli sokerisia herkkuja pois tai vähemmälle, samoin vehnämössöt (vaalea leipä, vaalea pasta, riisi). Muuten ei ole hirveästi tarvinnut muuttaa. Vähän on motivaatio ollut hukassa tämän väsymyksen keskellä, kun juuri noita tekee mieli...

Murunmami: Jaksuja sinne! Jospa kohta alkais helpottaa, kun pääsette uuteen kotiin. Siellä voit toivottavasti sitten vähän rauhallisempaa tahtia purkaa niitä laatikoita, kun ei enää dead line paina päälle.

Mä oon kanssa ihan rikki. Kroppa huutaa hoosiannaa, jalat ihan turvoksissa ja kaikki vaatteet ahdistaa (aamulla oli ihan hyvät). Mahanahka oikein soi tänään, vauva on jotenkin tosi huonossa asennossa vissiin. Niiiiin tekisi mieli pitkäkseen ja yökkäriin tai johonkin muuhun löysään vaatteeseen, mutta töissä ois oltava viiteen. Itku meinaa tulla....Nukuin 12 tuntia muutamalla herätyksellä viime yönä, enkä tiedä miksi olen silti näin väsyksissä. Jotenkin kaikki tuntuu ihan ylivoimaiselta...

Ahdistunut Commander ja Pepe 27+5
 
iltaaa:)

Täällä kans rämmitään pahvilaatikoissa.. Alkaa huoneet pikkuhiljaa kaikumaan:D No perjantaina päästään onneks kans uuteen kotiin:)
Tänään mennään ukon kans ettiin uus sänky. Anoppi sano että haluaa ostaa meille joululahjaksi uuden ja kunnollisen sängyn.. On se vaan niin ihana ihminen:) Jos sit sais nukuttua kunnolla kun saa oikein superhyvät patjat. Tänne ei kyl muuten mitn kummaa kuulu, väsymyskausi jatkuu. mut silti herään aamusin 7 ja kukun hetken ja sit saan hetken taas nukuttua.. Ihan sekasin kaikki rytmit:D mut nyt kyllä pyörii niin paljon mielessä kun on muutot ja kaikki järkkäilyä ni ne vie ajatukset unista pois.. Onneks viikonloppuna voi taas rentoutua ja ehkä nukkua vähän paremmin:)

Jane & Viltsu 30+0

10 viikkoo jäljellä, iiiiiik :kiss::heart:
 
Sasuma mulla on kanssa hiilareiden vähennys ja laadun tarkkailu pitänyt sokrut kurissa tähän asti. :) Mä narahdin jo silloin rv 15-16 tienoilla siitä tunnin arvosta. Muut oli ok. Kotimittauksissa oikealla ruokavaliolla kaikki pysyy ok, joskin aamuarvo aina välillä vähän nousee näillä viikoilla. On ollut 5,2 tai 5,3, mut sit taas voi olla pitkään 4,4 tai 4,7, joten enpä tuosta ressaa. Mulla on iskenyt himo hedelmiin ja niillä kyllä saa sen aterian jälkeisen nousemaan kuuteen tai vähän päälle, mutta kasviksilla ja lihalla tuo aterian jälkeinenkin pysyy yleensä alle kutosen. Energiani otan rasvasta eli sitä en kaihda. Karppilinjalla muutenkin (noita hedelmiä koitan pitää kurissa ja suunnata himoni marjoihin :snotty: ).
 
ainaki joskus kela on jakanu sellasta pakkausta missä on ollu hiuka pienempii kokoja. näin mä ainaki muistaisin. Mutta nyt ne näköjää ei sitä enää jaakkaa että sais vaihdettuu... :(
Meillä esikoinen oli 49cm syntyessää ja vasta 5kk iässä päästii niihi 60 senttisii vaatteisii mitä pakkauksessa oli :D
 
Sasuma,Vastailinkin tonne toiselle puolelle sulle,mut tosiaan,en muuttanut ruokavaliotani ollenkaan koska söin jo valmiiks terveellisesti ja arvot on hyviä. Rasvaa ei kaihdeta täälläkään,joskin kohtuus kaikessa:) Tarkemmin siis tuola toisessa pinossa....

Äippäpakkauksen vaatteista,Meidän esikoinen oli kans 49cm kun synty mut kasvo pituutta niin hurjaa vauhtia koko ekan vuoden et ei siin kauaakaa menny kun otettiin 60 cm käyttöön. Oli se silti kiva sillon aluks kun oli muutama oikean kokonen vaate pukea päälle:heart:
Onneks saan pienemmän toppapuvun tutulta kun se äippäpakkauksen oma,saa vähän omammankokosta ylle.

Repa ja säynävä 28+3
 
Sasuma mä en oikeestaan luopunu muusta ku muroista ja mehukeitosta aamupalaksi. Oikeestaan kaikki arvot pysyy kunnossa, kunhan syön kunnon aamupalan. Hedelmiä popsin aivan liikaa noihin suosituksiin nähden, mutta oon kyllä antanu sen itelleni anteeks, niin kauan kuin noi sokeriarvot pysyy kunnossa. Mut aamusella tosiaan joko puuroo tai ruisleipää päällysteineen, ni se riitti mulla.

Oon vähän kade teille kaikille jotka pääsette muuttaan.... Mä voisin mielellään muuttaa kans vähän isompaan asuntoon, jossa ois 2 vessaa. Nyt ei kuitenkaan ois varaa vaihtaa, kun pitäs tällä alueella kuitenkin pysyä, kun mun äiti vähän jo lupaili hoidella tuota lapsukaista sitten, kun töihin pitäisi palata. Ja muutenkin tämä sijainti on jotenkin aivan mahtava. eikä asunnossakaan muuten ole mitään vikaa, mutta se toinen vessa ja yksi huone ainakin puuttuu. Ja noissa vanhemmissa ja halvemmissa (ja isommissa) kämpissä on pääsääntöisesti vain yksi vessa mikä ihmetyttää kyllä kovasti. Olisikohan niihin erillisiin kylpyhuoneisiin mahdollista asentaa toinen :confused:

Nyt kyllä taas semmoinen väsytys, et nukkumaan on mentävä |O

Seepia ja Sintti 27+0 poks!
 
Paljon voimia muuttaville! Onneksi ei (toivottavasti) ihan hetkeen tarvitse muuttaa, tosin eihän me olla asuttukaan tässä kun vasta kohta kaksi vuotta :)

Seepia: jos viemäristö menee sopivasti niin kyllähän pytyn saa vaikka mihin :)

Tänne ei omaan napaan kuulu oikeastaan mitään uutta. Painoa tulee tasaiseen tahtiin, vaikka nyt olen jaksanutkin liikkua (paitsi kävellä ei pysty kun tulee lonkat niin kipeiksi!). Turvotustakin on alkanut tulla, etenkin sormissa tuntuu. Mutta yhdet saappaat joissa on aika napakka varsi, menee edelleen jalkaan ihan hyvin (mun turvotusmittarina toimii vihkisormus (kihla- on löysempi) ja nuo saappaat :D). Saa nähdä mikä on tuomio huomenna neuvolassa...
Myttynen rymyää mahassa kasvavalla voimalla. Tosin edelleenkään en herää liikkeisiin yöllä, vaikka silloinkin kyllä rymytään (tiedän sen siitä kun tunnen kyllä liikkeet jos satun olemaan hereillä). Vessahätään herään yleensä noin tuntia ennen kellonsoittoa, mutten vielä nouse vaan jatkan unia, koska jos nousen, kestää kauan ennenkuin nukahdan takaisin, vaikka olisin kuinka väsynyt.

Nyt alkaa väsyttää ihan tuhottomasti, joten painun pehkuihin. Töissä on paljon tekemistä ja olenkin aika puhki aina viikon jälkeen! Viikonloput tulevat kyllä ehdottomasti tarpeeseen, etenkin nyt!

pokemoni & myttynen 27+0
 
kääkkis
Sasuma: Mä olen myös vähentänyt hiilareita ja lisännyt kasviksia. Kasviksia olen yrittänyt syödä niin paljon kuin menee ja niin, että vähintään puolet lautasesta on niitä :) Hyvin on mennyt ja pientä herkutteluakin kestän hyvin. Mä narahdin silloin tunnin arvosta, et oli 10.0, kun raja sen 9,9.

Mulla on myös ollut tänään jotenkin hirmu tukala olo. Nukuin aika huonosti, joten varmasti liittyy siihen. Harkkasupistuksia tulee tosi herkästi ja vahvoja. Välillä tuntui et jalat alkaa puutua. Noh, huomenna ehkä sitten helpompi päivä :)

Vointeja kaikille :)

kääkkis ja "osku" 31+1
 
Voi mikä lumimyräkkä taas täällä meillä. On aina tuuripeliä, pääseekö kotiin vai ei kun ei toi aurauspalvel useinkaan toimi ihan aamusta. Toistaseksi on vielä päästy onneksi:)

Hain tänään äippäpakkauksen postista ja pakkohan se oli heti se avata ja hipelöidä. Ihan mukavia juttujahan siellä tosiaan on. Muutenkin noita vaatteita on mytylle nyt aika paljon (ja syntymän jälkeen varmaan kuitenkin saadaan kaikilta vielä) ja mun serkku lupas sen pojan vanhat vaatteet vielä "jos teille tulee poika"...Myöntelin vaan, että katellaan sitä sitten,. kun en sukupuolta halunnut kertoa :)

Huomena sitten neuvolaan kuulemaan taas sanomista painon noususta (en tajuu kuinka se vaan nousee tota tahtia). Onneks ei oo täti valittamalla valittanut siitä kuitenkaan, vaan ihan asiallisesti ollut puheena vaan. Huomena olis myös tarkotus muistaa kysellä siitä synnytysvalmennuksesta, kun ei siitä oo ollu mitään puhetta ja kohtahan alkais olla jo aika alotella jos aikoo ennen synnytystä kaikki kerrat ehtiä käymään. Tässä on kuitenkin joulut ym välissä ja niiden takia saattaa joitain väliviikkojakin olla. Onko muilla jo tietoa, koska valmennukset alkaa?

Muuttajille tsemppiä ja jaksamista. Se muuttorumba on kyllä raskasta, mutta onhan se sitten ihana päästä omaa uutta kotia järjestelemään. Sitäpaitsi tulepaahan joulusiivouksetkin hoidettua samalla :D

nelli & mytty 28+2
 
Pitkästä aikaa kuulumisia

Viime viikolla oli ultra, jossa vauvalla näytti olevan kaikki hyvin. Perätilassa köllötteli ja voitteko kuvitella, painoa oli jo 1670g ja viikkoja silloin oli 28+5! Lääkäri ei ollut moksiskaan vauvan koosta, mutta kätilö sanoi, että jos kasvu jatkuu samaa tahtia, vauva painaa syntyessään hieman alle 4500g. Itse kauhistelin asiaa kyllä ääneen, sillä olen sikäli lyhyt ihminen, että vauvamasu paisuu muutenkin aivan hirmuisen isoksi näköjään joka raskaudessa. Nyt tämä raskaus on ollut vielä kolmea aiempaa "raskaampi" niiden hengenahdistuskohtausten / tukehtumisen tunteiden takia. Hyvähän se on, että vauva on kasvanut hyvin, mutta hirvittää oma vointi.

Tuolla samaisella äitipolikäynnillä ottivat voinnin takia sydänfilmin, jossa syke oli 142. Tuntui, että tukehdun sen sydänfilmin aikana. Päästivät kotiin oireista huolimatta, mutta yllättäen illalla soitti toinen lääkäri huolestuneena perään kotiin, että ovat jääneet miettimään vointiani, ja että olisi parempi, että tulisin seuraavana aamuna tutkimuksiin sisätautipuolelle. Pelkäsivät, etten pärjää viikkoa, joka olisi mennyt, jos lääkäri olisi tehnyt kiireellisen lähetteen sisätautipuolelle.

Sydän tuli nyt sitten uudelleen tutkittua, eikä mitään vakavaa sydänsairautta ole muhimassa. Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että myöskään keuhkoveritulpasta ei ole kyse, mitä tähän asti epäiltiin yhdeksi syyksi. Vaiva on kuulemma toiminnallinen, eli pallea on pystyssä, keuhkojen kapasiteetti normaalia huonompi ja sydänkin on ahtaalla. Se kuulemma tekee nämä vahvatkin oireet. Toivotteli lopuksi voimia loppuraskauteen.

Ja kaiken tämän lisäksi meilläkin on nyt se muutto tulevana lauantaina, joten kyllä tässä hyvin on mahdollista ottaa rennommin ja varovaisemmin!: / Yksin olen lähes kaiken yrittänyt pakata ja kuten joku muukin totesi, olo on aivan kauhea, vaikka luulisi että eihän se ole kuin pakata. Supistaa, kiristää, selkään sattuu jne.

Mutta nyt mahtaa alkaa minulla määrittämättömän pitkä nettikatko, joten voikaa nyt ainakin te muut hyvin siellä! Palaillaan taas linjoille, kun pahin rumba on ohi.

Kultatiuku ja Nötterö 29+5 (joka ei edelleenkään ultrassa paljastanut kumpi on!)
 
No jo on Kultatiu'un (kirjoitetaanko se noin?) vauvalla kokoa :O. Mun syke on ollu 96-104, kun oon paineita mittaillu kotona. Toivottavasti sun olo ei tuosta enää huonone!

Valmennuksista
: meillä ne oli jo. Käytiin tosin vain yhdellä kerralla, jolla oli psykologi mukana. Tää kun ei oo mun eka lapsi. Viimeksi ei tosin ehditty mukaan ollenkaan, kun mut määrättiin makuuasentoon ja sitten kaksoset jo syntyikin. Vaan ihan hyvinhän noita osas hoitaa ilman valmennuksiakin :D

-Happis ja pikku-Kalle 30+1
 
Vauvan paino: Mulla ultrattiin 27+4. Silloin vauvan kooksi lääkäri sanoi 1300g ja sanoi sen vastaavan viikkoja hyvin. Mutta mun mielestä näillä viikoilla saattaa kyllä niitä heittoja olla, vaikka periaatteessa kasvavatkin suunnilleen samaan tahtiin.
 
Muuttajille paljon tsemppiä! Ei kuulosta herkulta!

ON: Jouduin tänään soittamaan neuvolaan, kun kävely alkoi olla ihan mahdotonta ja olo oli muutenkin hirmu tukala tuon turvotuksen takia. No, ei se ole ihmekään; paino oli noussut 1100g viikossa eli nyt kahdessa viikossa edellisestä neuvolakäynnistä 2 200 g! Eli todellakin turvottaa. Myös sf-mitta oli pompannut yläkäyrän yli, tähän asti mennyt tasaiseen yläkäyrällä. Supistusten takia tuli ylimääräinen neuvolalääkäri ensi viikolle. Saikkua en "saanut", en sitä tosin pyytänytkään. Mutta jos olo jatkuu tällaisena, niin en kyllä tiedä kuinka jaksan siellä. Pitää yrittää kiskoa ananasta ja mansikoita, että sais nesteet poistumaan. Onko kellään mitään muita hyviä nesteenpoistovinkkejä?

Nyt jalkoja ylös ja ananasta naamariin, ei kai tässä muukaan auta...

Commander ja Pepe 27+6
 
Commander parsakaali poistaa aikalailla myös nesteitä :)

Väsyttää kukkua töissä vielä ois kolme yötä tämän jälkeen ja maistuu jo nyt puulta :/ alkaa koko ajan tulemaan vahvemmin sellainen olo etten taida jaksaa öitä painaa loppuun asti vaan voisin jäädä saikulle jo hyvissä ajoin vaikka ei siis sen suurempaa vaivaa ole kuin unirytmin kääntäminen...on tullu meinaan niin hankalaks ettei mitään järkeä :O

Happynow ja pieni mies 27+0 POKS :heart:
 
Commander Joogassa sanottiin että juuri ananas, mansikat, ja greippi.. Greippiä ei tietty liikaa saa koska ei oo hyväks hampailla mutta tähän aikaan vuodesta se ananas paras.. Ja tietty tuoreena, ei säilykkeenä:)

täällä kans jäädään netti katkolle ainakin muutamaks päiväks.. Huomenna aamulla meen heti siskon kanssa siivoon uuden asunnon ja viedään sinne kaikkia astioita ja muuta pikkukamaa. ja Iltapäivällä sit huonekalujen kuskaus:) tosin ite oon vaan availemassa ovia uudella kodilla:) eli vklp menee sit varmaan järkkäilyssä ja ihmetellessä..

ei muuta kun hyvät viikonloput kaikille:)

Jane & Viltsu 30+2:heart:
 
Neuvolassa käyty, kaikki on kunnossa ja painonnousukin on tasaantunu normaaliksi :) Nyt alkaa sitten neuvolakäynnit 2 viikon välein, eli saa ravata siellä ihan tosissaan :) Sokerirasituksen tulokset sain myös selville ja tosi hyvät oli arvot, ihan reippaasti rajojen alapuolella eli onneks ei toi huima painonnousu johtunut sit siitä rd:stä.

Perhevalmennuksetkin alkaa ens viikon tiistaina ja niitä olis 3 kertaa. Meillä ne pitää kätilöopiskelijat, mutta samapa tuo kunhan jotain infoa sais :)

Vedenjuontia myös toi meidän täti suositteli turvotuksen ehkäsemiseksi. Onneks täällä ei sitä vielä juurikaan oo näkynyt, mutta varotteli kyllä että kyllä se vielä ehtii :D

nelli & mytty 28+4
 
hei!

Kiitos hyvistä vinkeistä, säntään tänään kauppaan hankkimaan ainakin parsakaalia ja tuoretta ananasta (nam!). Mansikoita löytyy pakkasesta. Selleriä en saa alas ja häpeäkseni voin myös tunnustaa, että en juo vettä. En siis oikeastaan koskaan, se saa yökkäämään. Mutta vichyä vois kokeilla, ajaiskohan se saman asian?

Commander ja Pepe 28+0 POKS (mikä tarkoittaa meillä "enää" tai vielä kymmentä viikkoa...)
 
Moi!

Oi, alkoipa itelläkin haluttaan ananasta ja mansikoita ku lueskelin tuosta turvotuksen ehkäsemisestä.. :p Pitääpä itselläkin iltapalaksi sulattaa mansikoita ja korkata ananaspurkki, tuore ois parempaa mut nyt ei oo! :|
Tosiaan liikuntakin auttaa turvotukseen ja luulenpa, että vissy ajaa saman asian kuin vesi, siinä on vaan hapot seassa. Parempi sekin kuin että ei ollenkaan! :) Makuvissyt, etenkin sitruuna ja villi vadelma ovat namia! Ootko, commander, kokeillut maustaa tavallista vettä millään, esim. sitruunalla tai limellä, ettei nii yökkäyttäisi?

ON: Olen luullut, että olen selvinnyt ilman turvotuksia tähän asti mutta väärässä olin.. Koulussa tehtiin jalkahoitoa nii luokkakaveri sanoi että mulla on nilkat turvoksissa. Niimpäs vain olikin.. Ei niinkään tuosta jalkapöydältä vaan tuosta kehräsluiden yläpuolelta on vähän pullollaan.. Hitto, lisää vettä ja liikuntaa niin kyllä se siitä.. Olen tosi ylpeä itsestäni, olen jo kahtena päivänä kävellyt koulusta kotiin (n.40min). Tekee tosi terää pääkopallekin tuo ulkona oleminen! Liitoskipuja vaan meinaa kävellessä olla, pitää niinkuin ankka vaappua eteenpäin hieman etukumarassa kun vatsaa kiristää.. :D Rasittavaa.. Mutta kylmä ei ole ollut, vaikka -20'c pakkasillakin olen kävellyt. Sain isoveljeltä kunnon "työmiesten toppahousut" ja voin kertoa että on lämpimät. Hiki virtaa, vaikka poskipäitä vähän pakkanen pureekin.. ;)
Huomenna olisi lähtö Helsinkiä kohti, mennään katsomaan nyrkkeilyä miehen ja hänen isänsä kanssa. On kuulemma iso tapahtuma, ei minua niinkään se itse nyrkkeily kiinnosta, mutta se tunnelma mikä siellä areenalla on.. ja tietenkin ne paidattomat miehet..!! :p :LOL:
Maanantaina sit neukku, saa nähdä tuleeko sanomista painosta. En varmaan pysty viikonloppua "paastoamaankaan".. :D
Vauva on ollut pari päivää hiljaisempi kuin yleensä. Potkii kyllä, en ole huolestunut siitä, mutta ei niin tiuhaan mitä yleensä. Kuitenki useasti päivässä tuntuu liikkeet, niin en ole ollut huolissaan.. :) Jotkut päivät on hiljaisempia kuin toiset.

Mutta nyt pakkailemaan, laitan sitten neukkukuulumisia ensi viikolla!
Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lulu ja mukelo (jo) 30+2 :heart: (Huiih, enää 10 viikkoa!!)
 
Turvotus,Mulla tuli esikoisesta vasta ihan loppumetreillä sen verran et sormusta en uskaltanut sormeen laittaa,mut ei mitenkään pahasti. Siihen autto vesi ja liikkuminen ja suolan minimoiminen.
Commander,Vichy varmaan hyvä,kunhan se on jotain suolatonta...suolahan turvoittaa sit entisestään...

Nelli,hyviä uutisia,ettet joudu pisteleen!!

Mulla on hiukan usko menny tohon sokerimittariin... näyttelee kyllä melkosia lukemia. Tänään ennen lounasta 3,1:OTuntuu kamalan alhaselta...ja liikuntaakaan en ihmeemmin harrastanu,muutaman lapiollisen heitin lunta tossa pihalla...ruokien välillä tais olla 2,5h. Sit taas tässä mennäpäivänä näytti aamupalan jälkeen 10 min ennenkuin tunti ruokailusta tuli täyteen melkein tappi lukemia ja sit kun mittasin tarkalleen tunnin päästä oli pudonnu ihan kauheesti... ihme juttuja. No pääasia et lukemat kuitenkin hyviä.

Olo on loistava. Liikuntaakin taas kykenee ihan toisella tapaa kun jokin aika sitten...elättelen toiveita et mullakin paino olis hidastunut,siis nousu...kun en kykene syömäänkään ihan samoja määriä kun aiemmin kun tuntuu et on ihan ähkyssä vähemmästäkin. No reilun viikonpäästä pääsen puntarille.

Repa ja säynävä 28+5
 
18.11 klo 9.42 Pienen pieni poika näki päivän valon! 885g painava ja 35cm pitkä pikku mies syntyi kiireellisellä sektiolla raskausviikolla 26+4 (vastasi 25+4) :heart:

Vauva voi tällä hetkellä hyvin Kyssin vauvateholla. Äiti on vähän väsynyt mutta onnellinen (ja kotona) pikkuprinsistään. :heart: Kenguru hoitoakin ollaan päästy jo kokeilemaan.

Talventaika ja PikkuPrinssi :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä