Talventaika anteeksi, kun puutun, mutta miten ylläpidät maidontuloa? Joko voit imettääkin vai pumpullako vain?
Ajattelin työntää nokkani sinne, minne se ei kuulu, mutta jos haluisit jatkaa vielä maidontuloa, mutta pumppaat eikä se jostain syystä onnistu niin... Ootko koittanu useampaa pumppua? Kokemuksen syvällä rintaäänellä pumpuissakin on jumalattomia eroja. Yhdellä voi onnistua, kun toisella ei millään. En tiiä, ootko koskaan lukenu mistään mun kirjottamasta (herra ties, monetko kerrat oon tästä tälle palstalle kirjottanu
), mutta mun esikoisella todettiin refluksitauti, kun se oli 2 kk. Piti sen koommin sekottaa sille aina maitoon sakeuttajaa, joten hyvästi tissi-imetys. Mutta tein sitten niin, että pumppasin sille kaiken maidon siihen asti, että se oli 9 kk (ja mun piti alkaa lääkekuuri, jonka aikana ei saanut imettää, joten päätin, että jääköön. Maito ois vielä riittäny).
Mutta koska joka paikassa sanotaan, että pumppaamalla ei voi ylläpitää maidontuloa jne. stressasin tuosta aika paljon (kun oisin tahtonut imettää) aluksi. Siksi mainitsen mahdollisimman usealle, että se on mahdollista. =) Päätin sitten noista masentavista kommenteista huolimatta kuitenkin koittaa ja onneksi olin ostanut Aventin isis -pumpun (käsikäyttösen). Opettelin sitä käyttämään niin, että vaikka alkuun oli nihkeetä, lopuksi tuli tosi helposti. Mutta ei voi kieltää: treeniä se vaatii, pumppauskin on taitolaji siinä missä tissistä imetyskin.
Sanon tästä silti siksi, että itsekin huomasin, et jos oisin käyttänyt jotain muuta pumppua, maidontulo olis loppunu jo aikapäiviä aikaisemmin. Mulla oli myös Aventin pumppu sähköisenä sekä sitten Lansinohin pumppu, jonka hommasin vasta siinä vaiheessa, kun olin jo suht' hyvä pumppaaja. Molemmilla noista ois kuitenkin maito tyrehtynyt varmaan viikossa, jos oisin noille jäänyt. Kummassakaan ei mulle riittänyt imuteho enkä saanu tissejä riittävän tyhjäksi, vaikka mitä tein ...ja pakko sanoa, et Lansinohin pumpusta meinas saada rannerasitusvamman, kun sen kahva nousee jotenkin korkealle ja jäykästi, vaikka onkin olevinaan samanlainen kuin Aventissa.
Mutta sähköinenkään pumppu ei automaattisesti ole parempi kuin käsikäyttönen. Kannattaa testata useampia malleja.
Luonnollisesti meilläkin maidontarve kasvoi tuossa matkan varrella, mutta maitomäärän lisäys onnistuu myös pumppaamalla. Pitää vain lisätä pumppukertoja ja aina koittaa saada tietty mahdollisimman paljon ulos.
Jos imettää lisäksi, niin kannattaa pumpata myös aina imetyksen päälle, silläkin voi lisätä vielä määrää.
Tsemppiä ja onnea kilon rajapyykin ylittämisestä.
Terkkuja myös muille mahakkaille ja hauskaa päivän jatkoa! Pitää mennä syömään aamupala tähän väliin, tuun lukemaan muut jutut myöhemmin.
T. Kärppä ja toukkapotkuri 32+2