Mä otin kanssa viime syksynä sen
sikainfluenssa rokotteen. Sitä niin kovasti töissä suositeltiin ja toisaalta, ei mulla mitään asiaa vastaan ollutkaan. Jotenki se rokotustilaisuus oli vähän epäilyksiä herättävä, koska oli lukion jumppasalissa tapahtuva "massarokotus". Vähän oli sellai fiilis että siinä kiltisti pässit seisoo jonossa ku teuraaksi viedään. Mutta ei tullut muuta ku käsi kipeeks ja kipeeksi se tuli myös jäykkiksestä sillon ku sen viimeks sain. Kaikenmaailman kamalia tauteja oikeesti täällä sikiääkin, nyt superbakteereja ja kohta taas ties mikä influenssa. Mitä mieltä olette muuten
vesirokkorokotuksesta? Sitähän on nyt viimeiset viis vuotta vissiin saanut tökkiä muksuunsa. Suojaako se myös siltä vyöruusulta, tietääkö kukaan? Siis ku vesirokkovirushan voi myöhemmin puhjeta vyöruusuks sitte.
Hankinnoista: En oo ostanut möyriäiselle vielä mitään, siis muuta ku se muumikirjan, mutta sekään ei vielä ole tullut. Eilen ajattelin että ehkä voisin vähitellen alkaa juttuja hommailla, ku tyhjästä aloittaa, ettei ole sit loppuvuodesta koko ajan pa ku hädissään ostaa. Yhtään en tiedä, että minkä kokoisia vaatteita esim pitäisi olla ja minkä verran. Miksi neuvolasta esim ei tule opaslehtistä jossa olis ehdotus/suositus minimi vaatemäärästä kokoineen, mitä kannattaisi etukäteen hankkia. Äippälomalla on varmaa ainaki aluks rahasta tiukkaa ku tulot pienenee ja pitää "harjoitella" toimeentuloa sillä mitä on, ni jotenki ei viehätä ajatus että sitten pitäisi hirveästi mitään ostella. Ellei sitte säästäisi sinne sellaista hankintasummaa.. Hmm.. rasittavaa ku mitään ei tiedä. Ja miehellä on ihme antipatioita kirppiksiä ja jopa sukulaisten vanhoja vaatteita kohtaan. Ihme snobi. Oon yrittänyt selvittää rahallista, käytännöllistä ja ekologista kantaa mut aina se vaan jyrähtää että "mun lapsia et ryysyihin pue". Tarkoittaako se että saan pukea kirppisvaatteet jos on hyvässä kunnossa..
Vaikea välillä nähdä missä menee raja toisen toiveiden kunnioittamisessa..
Soitin eilen hätäpäissäni neuvolaan, ja tiedustelin että onkohan tässä mun ajanvarauksessa nyt joku virhe, ni täti iloisesti selitti että voi ei, sähän olet silloin vasta viikolla 19 ja jos nyt ihan mentäisiin sääntöjen mukaan, niin voisi olla vielä vähän myöhemminkin tuo aika. Vantaan netti sivuilla sanotaan raskauden seurannasta näin:
Raskausviikot Pääasialliset tutkimukset
7-10 Ensikäynti neuvolassa terveydenhoitajalla, tarvittaessa
myös lääkärin tarkastus. Neuvolassa tutkitaan virtsan bakteerit. Laboratoriossa tutkitaan
veriryhmävasta-aineet, HIV, Hepatiitti-B ja kuppa vasta-aineet,
virtsan klamydiatutkimus (tarv.)
15-18 Käynti terveydenhoitajalla.
19-22 Käynti terveydenhoitajalla, KELA:n avustukset.
26-28 Lääkärikäynti, (RH- kontrolli tarvittaessa)
30-32 Käynti terveydenhoitajalla.
34 Käynti terveydenhoitajalla, tarvittaessa maksa-arvojen kontrollointi.
36 Lääkärikäynti (RH -kontrolli tarvittaessa)
37 Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.
38 Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.
39 Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.
40 Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.
41 Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta,
ohjaus jatkoseurantaan.
Eli mun mielestä olis pitänyt olla yksi neuvola nyt tässä. Mutta en alkanut riitelemään ku ei ole mitään hätää. Ihmettelenpä vain.
Sini ja möyriäinen 15+2