helmikuun Hehkeät 2011, elokuu

Ladyvita mamaa syön minäkin ja Happynow:n tavoin uuden paketin osto edessä.. :D

Mieliteoista, pahimman pahoinvoinnin aikaan teki mieli pullaa! Siis ihan kaikenlaista leipomusta, kunhan oli jotain. Näkyi kivasti painossa :ashamed: Ja normaalioloissa en siis syö pullaa/keksejä pahemmin(tästä on tainnut olla meidän ketjuissa juttua jo aiemminkin...). Nyt sitten tekee mieli myös kotiruokaa vaan, mahdollisimman vähillä mausteilla. Ja vihanneksia vierelle. Lisäksi täysjyvä-Realia herkkukurkuilla :p Ja noita kurkkuja en myöskään normaalisti vetele.

-Ankka & Bebe 13+0-
 
ladyvita mamaa syönyt kohta paketillisen eli uus pitäs taas hekea. siinä magnesiumia, joka pitää rytmihäiriöt pois. ja tällä viikolla sain komennon syödä lisä rautaa- käytin lasta neuvolassa ja pyysin ottamaan hb:een kun väsyttää aika lailla. no tulos oli sit 100. aiemmassa raskaudessa se pääsi putoamaan 88.

kietaisubodyt on ihan must juttu ja puolipotkarit. ja viime vauva aikaan oli tullut muutama kietaisupaitakin myyntiin, jossa nepparit. mä inhoon paitoja jotka pitää vetää päänyli.

kestoilua olen miettinyt, mut olen siitä pihalla kuin lumiukko. ei kukaan kanssa sisar vois neuvoa mitä vaippoja kannattais ostaa ja käyttää.

olotilaan ei uutta. paha olo vaivaa joskus iltaisin :eek: ja tuorekurkku saa närästään. varsinkin jos juo vettä paljon niin olotila illalla aivan hirveä. täälläkyllä suklaa ja jäätelö maistuu.

 
Aapelikaapeli Oon puhunu kaverin kanssa noista vaipoista, kun se on käyttäny melkein pelkästään kestoja nyt molemmilla lapsukaisillaan. Ja se ja muutama muukin oli sitä mieltä, että alkuun ei kannata ostaa suurta kasaa mitään vaippoja, vaan vähän niinku kokeilla, että mikä itselle ja lapselle parhaiten sopii. Esim tän kaverin isokokoiselle esikolle meni alkuun ihan eri merkin vaipat hyvin ku toiselle joka synty keskosena. Itellä on nyt lähinnä saatuna, mutta muutaman joutunu ite ostamaankin :p , aina yks tai kaks kpl aina vaipaa ja aattelin kans noita harsoja alkuun käytellä, kun ne meni ihan hyvin tolla esikollakin. Nyt on vaan pätevämpiä villahousuja, kun sillon osasin tehdä.

Ootan ihan innoissani, et pääsen testaileen noita kietaisubodeja! Niitä ei ollu sillon kun esikko oli pieni, oli vaan kietaisupaitoja, jotak nekin muuten ihan käteviä, mutta tuppas nousemaan tuonne kainaloihin :D . Mä käytin aika paljon, ihan niitä koko pitkiä potkuhousuja esikolla, kun jotenkin ahdisti se, että siinä vyötäröllä on niin paljon saumoja ja muuta. Mutta nyt kun on noita kietaisubodeja tullu, niin pitänee kokeilla eri vaihtoehtoja =).

Mä olen popsinut d-vitamiinia ja multivita+ . Pitäis varmaan katella, että mitä eroo noissa on ihan oikeeseen raskausajan vitamiiniin, että jospa semmoiseen vaihtais.

Omaan olotilaan ei kuulu oikeastaan mitään uutta. Tiistaista neuvolaa odottelen :)

Seepia ja Sintti 13+5
 
Vitamiineista,Jos syö monipuolisesti ja paljon kasviksia,ei tarvetta oo oikeestaan kuin d-vitamiinille,ja koska miä teen näin otan vaan tota dee vitskua ja sit rauta kuurilla olen =) Ja tosiaan neuvolan täti samaa mieltä noista ravintolisistä,samoten kaikki lekurit keiden kanssa asiasta oon jutellu,mut se todella edellyttää sitten sitä monipuolista ruokavalioo,täysjyvä viljoja ja ainakin sen puolikiloo kaviksia per päivä =)

Tääl ei kumempia olotiloissa,huimausta oli aamusta pitkästä aikaa...

Repa ja säynävä 15+1
 
Apua, mulla ollut kohta 2 tuntia ihan hirveä rintakipu. Ainoastaan oikealla kyljellä kipu loppuu, muissa asennoissa tuntuu tosi pahalta. Mies lohdutteli, että menee kyllä ohi ja lähti peliin, mutta silloin se oli kestänyt vasta 15 minuuttia. Hän on siis lääkäri. Nyt alkaa jo epäilyttää, että onko mussa jotain pahemmin vialla, tuntuu ihan kamalalta. Ja sellainen väsähtänyt ja masentunut olo ollut jo pari päivää. Pitää odotella, että mies tulee kotiin, pitänee sitten käydä päivystyksessä, jos ei mene ohi.

Vitamiineista; syön ladyvitan raskausvitamiineja epäsäännöllisesti. Otan kun muistan ja jos ei ole paha olo. Vähän huono olen vitamiineja syömään, kun aina unohdan...

Eilen täyttelin synnytyssairaalaan pikkuhaikaraan kaikki tietoni, hirmu monta sivua sinne piti laittaa. Laitettiin jo nimiehdotuksetkin, vaikka pojan nimestä meillä on vielä erimielisyyttä miehen kanssa. Jos tämä on tyttö, niin päästään helpolla, kun ei tartte enää miettiä :)

Commander ja papunen 14+3

 
Moikka kaikille pitkästä aikaa =)
np ultrassa käyty ja siellä kaikki kunnossa =)
Sikapiikkiä en ole ottanut aikaisemmin ja luulen etten edelleenkään ota... Pitää miettiä mulla on allergiota ja astma...
Olo on ollut hyvä muuten mutta viime viikon olin tosi väsynyt |O
Enkä pysty syömään lihaa :( Siis pihvejä tai grillikylkeä :p

T:Sike ja tuuti (14+1)
 
Täällä vitamiineina multivitan raskaus ja imety. Neuvolastakin niitä suosittelivat syömään kun en syö lainkaan punasta lihaa.

Yövuoro 2/3 menossa ja ihan kamala olo. Väsyttää ja oksettaa ja flunssaa pukkaa. Saas nähdä selviinkö enää huomena yöhön vai iskeekö tauti kunnolla päälle. Meillä miehellä ollut tänään tosi huono olo ja kuumetta. Melkein jopa toivoisin, että kipeeksi tuun. Oon niin väsynyt näihin yövuoroihin että voi luoja...

nelli & mytty 15+1
 
sielunsiskolle Tervetuloa porukkaan! :)

Sikelle onnea ultrakuulumisista! :)

Vitamiineja en oo ottanu nyt ollenkaan, osittain siksi, että en yksinkertasesti muista... :D Mä en oo saanu vielä verikokeiden tuloksia labrasta, eli en tiä veriarvoja edes. Jos ovat persiillään, ni kai sitten täytyy ottaa jotain kuureja.

Sikapiikkiä ei mulle ole sen kummemmin kukaan tarjonnutkaan, mutta en aio sitä ottaa, jos tarjotaan.

Oma olo on edelleen ihan hyvä, mutta nyt oon ollut tosi herkkistuulella viimiset päivät, vedän herneet nenään ja saan kunnon itkupotkuraivarit ihan pikkujutuista ja ihan tyhjästäkin... :headwall: Mies on vaan ihan tosi paska eikä osaa yhtään mitään :D Ja ukko helisemässä, että mitä mä nyt sanoin/tein tai jätin sanomatta/tekemättä. Puuh. Toivottavasti tää ei jatku pitkään!

Nanski ja toukka (siitä tuli nyt toukka jostain syystä ) 12+3
 
Seepia: Raskausajan vitamiinit eroaa muista (jos eroaa) siten, että niissä ei ole A-vitamiinia. Itse syön Multivita poretta, kun siinä ei ole A-vitamiinia ja mitään erityistä raskausajan monivitamiinivalmistetta ei ole tullut vastaan poreversiona. En siis osaa/pysty nielemään tabletteja (se on kyllä varmaan henkistä, eikä rakenteellinen vika :x ).

Aapelikaapeli: Komppaan Seepiaa tuossa vaippa-asiassa, ettei todellakaan kannata hamtrata vaippoja ennakkoon. Äitiyspakkauksen muutamalla vaipalla voi ensin kokeilla tai lainata esim kestovaippayhdistyksen vaippalainaamosta kassillisen vaippoja ja päättää sen perusteella millaisia vaippoja haluaa käyttää. Ja mikä ylipäätänsä sopii omalle vauvalle. Vauvojen reidet voi olla hyvinkin eripaksuisia, jolloin toisella vuotaa vaippa sieltä, missä toisella kiristää. Ja moni aloittaa kestoilun vasta kun pääsee maitokakasta eroon, eri joillakin noin 4 kk iässä. Itse innostuin ennen vauvan syntymää kutomaan villahousuja, eli ajattelin harsoilla mennä aluksi. Mutta sitten kun vauva oli 3 kk vanha, aloitin vasta kestoilemaan ja ostin kasan Bumgenius 3.0 taskuvaippoja. Ja niillä mennään edellen.

Hellu ja jotain 16+
 
Tervehdys taas kaikille! :wave:

Kiitos tsemppauksista ja rauhoitteluista kun kirjoittelin tänne mahakivuista... :) Kummia tuntemuksia on ollut kyllä melkein joka päivä, enemmän tai vähemmän... Mutta ei siis koko ajan. Joten uskon, että ne on sit varmasti vain niitä jotakin kasvukipuja. :)

Sikainfluenssapiikki: Mä sain sen työn puolesta viime syksynä. En aio ottaa sitä uudestaan, jos sitä tarjotaan, en ainakaan nyt kun odotan pikkuista. En nimittäin oikein usko, ettei siitä olisi vauvalle mitään haittaa... Vaikka tiedän, että useimmat sen viime vuonna ottaneet ovat saaneet myös ihan terveitä vauvoja. :)

Raskausajan vitamiineista: Itse syön Multitabs Raskaus monivitamiinia... Koko ekan kolmanneksen söin 2 tbl/päivä, nyt olen syönyt vain yhden tabletin päivässä. Kun syksy tulee, vois varmaan taas alkaa syödä kaksi päivässä. Musta tuntuu, ettei mun ruokavalio ole niin monipuolinen, että se riittäisi turvaamaan kaikkien tärkeiden hivenaineiden saannin. :/

Mieliteoista: Mulla ei ole tähän asti ollut mitään sellaista erityistä, jota tekis mieli... Yhtäkkiä saattaa tulla jotain, mitä kauheasti haluttais saada heti, mutta ne mieliteot tosiaan vaihtelee. Ennen mun teki mieli suolaista, mutta nyt mun on alkanut tehdä ihan hirveästi mieli makeaa... Ja eilen oli ihan pakko käydä ostamassa karkkipussi. :ashamed: Sit mun oli koko illan ja viime yönäkin tosi huono omatunto.

Oon kärsinyt koko viime viikon päänsärystä, joka päivä inhottava pääkipu, eikä se Panadolilla meinaa lähteä, tulee aina takas. Noita Panadolejakaan ei huvittaisi ihan koko ajan napsia. Oon yrittänyt saada sitä lähtemään syömisellä, joskus se lähtee makean syönnillä... Varmaan raitis ilmakin auttais, mutta tuntuu ettei ikinä ehdi/jaksa olla tarpeeksi ulkona, todellakin mun pitäisi ulkoilla enemmän!

Ajattelin, että jos tänään lähtisin katsomaan, jos kirpparilta löytyisi jotain vaatteita vauvalle. Kiitos tuosta kirppari-vinkistä niille, jotka siitä täällä kirjoitteli! :flower: Samoin noista kietaisubodyista, itselle ei tulis näin ekaa odottavana ollenkaan mieleen, mitä on helppo pukea vauvalle ja mitä ei... :)

Mukavaa maanantaita kaikille!

~ Merve ja 15+0 POKS :heart:
 
Raskausajan vitamiinit: Söin tossa aluksi foolihappoa, mitään muuta en olekkaan syönyt. Kalkki pitää varmaan ottaa jossain vaiheessa käyttöön. Juon aika vähän maitoa. Lisäksi pitäisi mennä kanssa ostamaan joku raskausvitamiini kun syksy ja pimeys koittaa.

Mieliteot: Siis voi p***rkl!! Nyt kun paha olo on väistynyt, niin jotain makeaa on pakko mussuttaa koko ajan!! Ja eilen päätin että nyt tulee stoppi. Heitin salmiakkipussin ja suklaakarkkipussin jämät roskiin. Ei tule mitään jos tollasia joka päivä mässyttää. Painoa kun on ennestään jo ihan tarpeeksi!!! :kieh: :kieh:
Ainiin ja lisäksi tein tossa viikonloppuna kokeilun vuoksi voileipäkakun, kun en ennen ole tehnyt ja sitäkin on sitten tullut mussutettua. Mutta nyt saa loppua!

Täällä on myös ollut päänsärkyä nyt viikonloppuna!! Jopa kaksi pilleriä olen joutunut ottamaan. Ja se on paljon, sillä mä en ihan mihinkään pikkuvaivoihin noita lääkkeitä syö.

Ostin muuten vauvalle jo toppahaalarin. Ehkä vähän aikaista, mutta saa sen sitten eteenpäin laitettua, jos jotain tapahtuu.
Sellainen vihreä Lassien puku, jossa on pöllöjä!! Ja kun -30 % sai alennusta, niin mukaan lähti. :heart:

Ja vielä tohon vaatekeskusteluun; Kun niitä bodyja sun muita haalitte, niin ei ehkä kannata ostaa mitään lyhythihaisia, ainakaan ihan alkuun! Me vahingossa ostettiin esikoiselle muutamia, mutta käyttämättä ne jäi...Mutta makuasia se on. Talvella vaan on mielestäni mukavampaa pitkähihaisessa.

Ja esikko heräsi, pitää mennä.

May & Pikku tassu. öööö. 13+2?? :LOL:
 
Hyvää huomenta!

Vaatteista: Peesaan Maytä, lyhythihaisia ei talvivauvalle todellakaan tarvitse. Mä en meidän vauvoilla ole käyttänyt niitä ekana kesänäkään ollenkaan, ovat paremmin uv-säteilyltä suojassa, kun on pitkähihaista ja -lahkeista päällä.

Omaa napaa: Rintakivut meni onneksi ohi, toivottavasti eivät tule takaisin. Tuntu nimittäin aivan karmealta. Mutta mies onnistui murtamaan kylkiluunsa eilen, joten aina meillä joku on huonossa kunnossa...Laitoin taas työhakemusta lisätöistä ja soitin perään. Oli ihan lupaavan oloista, ja sanoin ihan suoraan, että olen raskaana ja tarvitsen töitä vaan tammikuuhun asti. Mies, joka oli puhelimessa, otti sen hirmu positiivisesti ja sanoi vaan, että raskaana olevat naiset on onneksi luovalla päällä :) Hirmu kynnys oli soittaa, kun jotenkin hävettää tän mahan kanssa hakea töitä. Mutta tää oli vaan satunnaista/osa-aikaista, joten siksi ei ollut niin korkea kynnys. Perjantaina lupasivat asiaan paneutua, joten nyt jännäämään, tärppääkö....Ja sit jänskään, milloin tulee rakenneultran ajasta kirje. Lähetteen tekivät neuvolassa keskiviikkona, joten kohta saattaisi jo tulla. Olisi kiva tietää, mihin ajankohtaan se osuu ja ehdinkö käydä siellä ennen Thaimaan reissua.

Hoh-hoijaa, taas ois työpäivä edessä siellä tylsässä duunissa. Mitähän motivaatiota sitä itselleen keksisi tälle päivälle...

Commander ja papunen 14+4
 
noi raskausajan vitamiinit eroaa siten että niitä on oikea määrä siinä pillerissa mitä raskaana eniten tarvitsee on eniten jne.. :) täytyis itekkin varmaan ruveta ottaan 2 pilsua päivässä kun on suupielet koko ajan auki :/ ei kiva..

Täällä kärsitään kovista selkäongelmista työntakia.. Issiasta vissiinkin. Muuten kaikki hyvin:) Vauva oli pompsahtanu pari sentiiä navan alapuolelle kun vielä viimeviikolla sydän äänet kuului aika alhaalla.. Ihanaa:) :heart:
Nyt aamupalalle ja TAAS illaksi töihin.. jaksais nää 3pv ni sit saa rentoutua taas 2pv..

Jane & Viltsu 16+6 Ja huomenna POKSUUU :heart: :heart: :heart:
 
Commanderille tsemppiä työn löytymiseen, toivottavasti jotain lisätuloja saat. Se rahasta stressaaminen on niin rankkaa ja ärsyttävää...

Täällä myös kärsitty viikon verran päivittäisestä päänsärystä. Mä oon kanssa aika huono ottamaan lääkettä ja sit jos Panadolia otan niin poden jo yhdestä pilleristä huonoa omaatuntoa. Moneen päivään en oo ottanu, mutta tänään on varmaan jo pakko. Ja noi yövuorot ei kyllä yhtään auta tätä asiaa.

Mulla ei oo ollu oikein mitään eristyisiä mielitekoja. Makeeta ja sitten roskaruokaa (+sipsiä) vois vetää ihan mielin määrin, mutta onneks ei oo kuitenkaan sellanen pakottavaakin pakottavampoi tarve ja useimmiten pystyn olemaan ilman :)

nelli & mytty 15+2
 
Tämäkin jos välillä ilmottelis itsestään jotain. NP-ultrassa kaikki oli hyvin, aika vilkas sintti siellä vilisteli mennä, sydänääniä kuultiin suunnilleen kaks sekunttia kunnes hän päätti että nyt piisaa. :D

Tänään kävin sitten normaali neuvolassa ja sokerirasituksessa. Ja piru vie, oli hieman se ensimmäisen tunnin arvo koholla, muut oli ihan ok. Saan nyt sitten mittarin kotiin ja pittää seurailla sitä ilmeisesti sitten päivittäin. Tosin mulla on suvussa rasitteena tuo sokeritauti, joten osasin jo ihan odottaakin tätä. Neuvolassa muuten kaikki ok, paino oli tippunut, pissa ok, hemo ok, verenpaine aika matala ja sydänäänetkin kuultiin. Eli kaikki kondiksessa...

Amos 15+0
 
Heipsis!

neitiniisku: Mulla on kans hirveä himo tavalliseen kotiruokaan :p. Makaronilaatikko ja lihapullat perunamuusilla <3. Namnam.

hankinnoista: Tuossa viikonloppuna röhnöttäessäni kattelin taasen kerran vaunuja netistä. Ja oon miettiny nuita vaatejuttujakin. Yhdeltä kaverinkaverilta saan ostettua neutraaleja vauvanvaatteita ja sit oon miettiny että pitäs tuo Oulun lastentarvikekirppis käydä jossain vaiheessa tsekkaamassa. Kuitenkin varmaan aletaan suuremmin ostella tavaraa vasta sitten rakenneultran jälkeen eli lokakuussa. Ja veronpalautukset tosiaan menee suoraan varmaanki vaunuihin jne. jos ei sit jo aiemmin löydy jotku edulliset :).

vitamiinit: En oo syöny vielä mitään. Neuvolatäti sano, että tässä syyskuun aikana vois alottaa syömään d-vitamiinia. Mäkin tosin saan verikokeiden tulokset vasta keskiviikkona, joten sit selviää täytyykö syödä jotai muutaki ku tuota d:tä.

herkuista: Myönnän nyt että oon karkkiaddikti :whistle: . Tuntuu aina pisto sydämessä kun täällä on paljon sellasia, jotka syö tosi terveellisesti. Mun perusruoka on sinänsä terveellistä, en käytä paljon rasvaa ja syön paljon salaattia ruoan kanssa, mut sit tuo karkin syönti. Päivittäin syön vähän karkkia. En pussillista, mutta kuitenkin. Tätä tein myös ennen raskautta ja silloin se ei vaikuttanut painoon jos vaan jaksoi liikkua. Nyt sitten kun ei oo ollu voimia mihinkään liikkumiseen niin kohta oon varmaan ihan hirvee tankki :LOL: . Oon miettiny että pitäs saada itteään niskasta kiinni ja lähteä vaikka ekaks vaan kerran viikossa uimaan. Siitä se sit taas lähtis. Koska kohta kun tänne pohjoseen laskee säkkipimeys niin sit en ainakaan saa ittestäni irti lähteä yhtään mihinkään. Täytyisi siis toimia!

ON: En jaksanu tehdä viikonloppuna mitään. Makasin ja luin kirjaa. On ollu myöskin vähän sellanen masennusolo ja kaikki on iha syvältä. Mikään ei nappaa. Tänään aamulla heräsin hirveeseen oksetusoloon ja vatsaa vääntää ihan koko ajan. Meillä on töissä ollu vatsatautia aikuisilla ja lapsilla niin sinänsä ei yhtään yllätä tää. En vaan ehkä jaksais tätä makaamista ja ällöilyä. Keskiviikkona on vihdoin neuvolalääkäri ja sit varmaan saadaan ehkä joku seuraavakin aika jo. Rakenneultraan on niin kauan vielä etten edes haaveile siitä :p. Tosin ens viikolla ei oo enää ku kuukausi :LOL: . Ai niin, meinasi ihan unohtua. Luulen tunteneeni ekat liikkeet ^_^. Viime viikon tiistaina ekaa kertaa sellasta hipsutusta ja sitten aika monesti on toistunut samanlainen. Yleensä iltaisin. Tuntuu tosi jännälle.

Jaksamisia kaikille syysilmoihin!
 
Tervehdys kaikille,

uusi helmivauvan odottaja liittyisi joukkoonne,

LA on 16.2, LS, 30 v. ja ensimmäinen tulossa. Nyt mennään jossain vaiheessa 15+2. Kaikki mennyt mukavasti tähän saakka. Pitkältä tuntuu tämä odottavan aika mutta kiva lukea tätä palstaa ja kuulla muidenkin kokemuksia. :)

Nyt tässä on alkanut pikkuhiljaa ymmärtää, että Oikeasti olen Raskaana. Ei olla miehen kanssa kauheesti tästä uskallettu hehkuttaa, eikä olla vielä kerrotu edes kovin monelle, kun ensimmäinen yrityksemme joskus 1,5 vuotta sitten meni mönkään. Mutta nyt aika luottavaisin mielin ollaan jo.

Tänään kävin kuuntelemassa vaavin sydänäänet neuvolassa, kun halusin varmistaa, että siellä on kaikki ok. Tämä ekan ja toisen ultran välinen aika tuntuu tosi pitkältä. Seuraava ultra on vasta joskus 27.9 ja sinne tuntuu olevan ikuisuus aikaa :/ Mutta tänään tuli tosi iloinen mieli, kun kuuli taas sen pienten sydänäänten puksutuksen.

Kiva kuulla, että täällä on jo muutkin alkaneet miettiä vauvan vaatetusasioita ja hankintoja, ne alkaa olla itsellä kanssa pikku hiljaa mielessä. Ehkä alkaa konkretisoitua tää odotus tästä pikkuhiljaa ja kai niitä liikkeitäkin alkaa kohta jo tuntua? Milloin teillä on alkaneet vauvan liikehdinnät tuntua?

 
Alkuperäinen kirjoittaja commander77:
Mies lohdutteli, että menee kyllä ohi ja lähti peliin,
Pelaako sun mies mies amerikkalaista jalkapalloa? (ja ihan siis asiasta kalanviljelyyn... :D )

Vitamiineista, minä syön ladyvita mamaa ja ihan sillä idealla, että varmasti saan kaiken tarvittavan. Varsinkin, kun pahoinvointi on ollut sellaista, että mikään järkevä ruoka ei ole maistunut. Ja varmistan tuolla vielä kalsiuminsaanninkin, kun käytän esim. maitotuotteita todella vähän. Ja muutenkin, vaikka söisikin erittäin monipuolisesti, niin nykyruoka on vähän ravinneköyhää, että vitamiinilisistä ei ole kenellekään mitään haittaa, mutta monipuolista ruokaa niillä ei korvata.
D-vitamiinia alan syömään taas piakkoin, kesän pidän deessä aina taukoa.

Mulla alkoi tänään särkeä selkää ihan sairaasti, oon kyllä tätä jo vähän odottanutkin, että milloin selkäkivut alkaa.
Ihan perseestä on tämä mun selkä.
 
Vitamiineista, mä syön multivita plussaa, d-vitamiinia ja kalkkia, mutta tämä paketti on lääkärin kanssa sovittu imeytymis juttujen takia.:) Söin myös ennen hiuksille tarkoitettua vitamiinilisää, mut nyt en oo viitsinyt ku siinä on saman verran a-vitamiinia kuin on tossa multivitassa, ni ehkei sit ole hyvä se.

Viikonloppuna käytiin vähän vaate ostoksilla möyriäiselle ja kappas kappas ku alko mieskin miettiä käytettyjen vaatteiden hankkimista. ;) Sanoin suoraan, että mulla ei sitten rahaa ole kaikkea uutena ostaa, että saat kaivella lompsaa esiin sitte jatkossaki ni muuttu herralla ääni kellossa. :D Se nyt saa enemmän rahaa ku minä muutenki, mutta on tosi tosi säästäväinen, joten alko varmaan vähän sydämestä ottaa ku pikaisella laskutoimituksella kävi läpi ensimmäisen vuoden vaatetarpeet. :LOL: Tosi hyvä kyllä, koska on vaan niin järjetöntä pistää hirveästi rahaa vaatteisiin, joita käyttää muutaman kuukauden- vaikka sitä rahaa olisikin.

Mulla on nyt muutaman päivän ollu jos jonkinlaista tuntemusta vatsassa. Välillä tuntuu tietyissä asennoissa että alavatsassa olis joku pallo lykätty sisään (no vähän niinku joo;) ) , nukkumisasentoja joutuu vähän fiksailee ja on painontunnetta ja kaikenmaailman ihme tuntemuksia, ei nyt kipuja juurikaan, mutta tuntemuksia. Vatsa ei toimi myöskään enää ku unelma vaan on joko niin tai näin mut aina ääripäästä. Ja ihan ihmeellisiin aikoihin.

Henkisesti alkaa olla jo "oikea suunta", iloitsen ihan eri tavalla kaikesta vauvaan liittyvästä ja vähitellen olen alkanut paremmin hyväksyä sen, että ei olla kohta enää kahdestaan vaan kolmestaan.:) Hyväksyä sanon siksi, että olin niin suunnitellut elämäni jo pelkästään mieheni kanssa, että alkuun tuntu vähän tunkeilevalta että siihen "joku kolmas" olis tulossa. Nyt se ei tunnu että se olis "joku kolmas", vaan meidän vauva.:) Paremmin myös hyväksyy muutoksia itsessään ja kehossaan ja antaa mielessään vauvalle "luvan" muutta ja käyttää mua, jos nyt sen näin voi ilmaista.:)

Harmittaa, että eräs ystäväni, jonka kanssa olen lapsettomuudesta paljon puhunut, koska hänellä se ongelma on, ei voi enää olla mun kanssa. Ei nyt suoraan ole sanonut, mutta on aina kiireinen ja jos jotain kerron niin tekopirteästi sanoo aina "mä olen niin onnellinen sun puolesta!", en vaadi tietenkään riemuitsemaan mun lapsesta ja ymmärrän miten raskasta on kun toinen tulee raskaaksi ja itse ei. Olen käynyt saman tilanteen läpi monta kertaa, enkä silti ole ystävääni "hylännyt". Toisaalta koska tiedän miten pahalta hänestä tuntuu, en missään tapauksessa painosta tai tyrkytä itseäni enkä itseasiassa edes puhu vauvasta tai raskaudesta, ellei hän siitä kysy vaan normaalisti muista asioista. Ehkä sekin on väärä tapa tai tämä on vain niin kova pala, että on ihan sama miten käyttäydyn. Välillä poden huonoa omatuntoa siitäkin, että olen niin "ymmärtämätön", että olen pahoillani siitä että hän ei mun seurassa enää voi olla. Muutenki ystävät on kortilla ni harmittaa se..
 
Tervetuloa dahlia :flower: Mulla esikosta tuntu jotain pientä muistaakseni rv18 ja sit ne siitä nopsaan voimistu,mulla oli sillon istukka edessä. Nyt rv 15+2 ja oon jotain muljahduksia tuntevinani,istukan sijainnista ei oo vielä tietoo..

Sinizii,Musta tuntuu ettet oikein voi nyt ystäväs käyttäytymiselle mitään :/ Hän ei varmaan voi mitään sille et tuntee tietynlaista katkeruutta sua kohtaan,tuskin kyse on ollenkaan siitä mitä teet tai sanot,muistutat vaan olemassaolollas siitä mitä ystävälläs ei oo...eikä se oo sun vika,etkä sille minkään voi. Mut ehkä ajan kanssa se siitä korjaantuu... oon pahoillani sun puolesta,kurjaa :hug:


Vitskuista vielä,et kitrus sikäli oikeessa et vitamiinien syömisestä ei sinäänsä ole haittaa,mut niitä voi syödä turhaan... tässä on mun mielestä aika hyvä vastaus annettu vitamiinilisien käytöstä raskautta suunniteltaessa ja raskaana ollessa,verkkolääkärit sivulta.

"Foolihappoa suositellaan jo ennen raskautta joillekin ryhmille. Jos olet käyttänyt pitkään e-pillereitä tai sinulla on epilepsialääkitys, on foolihappolisä ennen raskautta ja alkuraskaudessa paikallaan. Muiden ei välttämättä tarvitse käyttää foolihappolisää.
Raskauden alettua suositellaan d-vitamiini lisää 10 mikrogrammaa vuorokaudessa pimeät talvikuukaudet.
Muut vitamiinit olisi tarkoitus saada ravinnosta. Jos haluaa, voi käyttää monivitamiinivalmistetta raskauden aikana ja ennen raskautta.Yliannostusta ei voi tulla, jos käyttää vitamiinia purkissa olevan ohjeen mukaan. Pelkästään a-vitamiinia ei suositella raskaana oleville tablettimuodossa."
Kangas, Jaana, Kätilö-terveydenhoitaja
Aihealueet: Raskaudenseuranta, imetys ja lastenhoito

Makeannälkäsille lohduks et pieni määrä makeaa vaikka jälkkäriks ei välttämättä oo pahasta,muistan lukeneeni et olis kylkläsyyden tunteen kannalta ihan hyvä ja ruuansulatuksellisestikkin... tietty kohtuus kaikessa,tässäkin asiassa
;)

Mieliteot on tällähetkellä aika aisoissa...välillätekee mieli herkutella,mut niin kai muutenkin välillä. Alussa oli joku tietty mitä teki mieli ja mitään muuta ei sit voinu syödä...mut se on jo ohitettu se vaihe =)

Liikkeet edelleen epävarmoja,mut muljahtelua,painon tunnetta siellä täällä tuntuu...luulen kyl ettei ne pelkkiä ilmavaivojakaan ole :p Josko ne siitä vahvistus ajan kanssa =)

Repa ja säynävä rv 15+2
 
Se ei eroa muista sillä, että siinä ei ole a-vitamiinia. Vaan se eroaa sillä, että siinä on rautaa (!).

Monissa tavallisissakaan monivitamineissa ei ole a-vitamiinia (multivita, multitabs). Mutta niissä ei ole tuota rautaa. Ja taas rautaa ei välttämättä tarvitse syödä raskausaikana, jos itsellä on korkea hemppa muutenkin. Mulla säilyi esimerkiksi koko viime raskauden hemppa niin korkeana koko raskauden (alkutilanne 153), etten tarvinnu kertaakaan lisärautaa ottaa.

Lisäraudasta ei ole paljon iloa, päinvastoin siitä on haittaa sikiölle (= liian korkeasta hempasta), jos sitä ei tarvitse.
 

Yhteistyössä