***HELMET 2008***

Käytiin vaunulenkillä ja kaupassa.
Ahmin tässä samalla ruokaa. Beibi nukkuu sängyllä toppahaalarissaan. Olisi niin kätevää lykätä lenkin jälkeen vaunut partsille (nukkuisi satavarmasti) jos olisi hissi.
Nyt joudun jättämään vaunut alas. Meillä on parvekkeella toiset vaunut, mutta niissä ei ole vielä suostunut nukahtamaan.

Ehkäisyksi meinasin ottaa pillerit. Sikäli harmillista, että jos ja kun tää mun imetys nyt jatkuu, niin en voi sen aikana ilmeisesti palata vanhaan merkkiin (Femoden), joita käytin yli 10 vuotta.

no nythän sitä sitten herättiin :heart:

mies tosin vitsailee heh heh, että uutta pullaa uuniin vaan heti perään. mua ei jostain syystä naurata..

unipussista vielä kokemuksia kaipailisin jos löytyy :attn:
 
pessi: en oo varma ymmärränkö oikein mitä tarkoitat unipussilla, mutta meillä on pojalla semmoinen hihallinen pussukka jota me käytetään sillä yökkärinä, ja se ainakin tykkää siitä kauheesti =) ja ME tykäyään siitä miehen kans myös! se on tosi kätevä kun narut on siellä "helmassa" mistä solmitaan kiinni, niin vaipatkin on helppo vaihtaa yöllä kun ei tarvii poikaa ruveta varsinaisesti riisumaan. toivottavasti tarkotit tota?
 
minni80 kiitos. Alkaa vointi pikkuhijlaa paraneen, jaksaa jo hetken olla pystyssä. ja eikö se ole tervehtymisen merkki, et tulee nälkä :D
Onneksi tyttö on kiltti..ei "turhista" kitise..eilen just ajattelin et olis karseeta, jos vauva olis kvin itkuinen, mies töissä ja isompia lapsia hoidettavana! Meil silleen onnellinen tilanne, et mies "kotona töissä".
pessi: mulla odottaa tuolla kaapissa kolme unipussia (tikkikankaista) vielä en ole ottanu käyttöön, mutta pikkusisko on kovasti kehunu..pysyy pienellä jalat lämpimänä eikä tarci niin paljon pukea vaatetta öksi. Tarvittaessa voi nakata toisen ohuemman peiton päälle..pikkusiskolla tyttö nukku liki vuodenikään unipussissa.
Kätevä myös kesällä.
Sit mul on kyl sellanen vauni/kaukalopussi, jossa on turvavöille reijät. Ei olla vielä kokeiltu (eipä me olla kyl näin pienen kans missään vielä liikuttukkaan!
nyt lähemme tytön (siskon pojat ristinneet Birgitiksi) kans köllötteleen..
 
Ja heti alkuun haluan onnitella kaikkia helmensä lunastaneita joita en vielä ole onnitellut ja teitä onkin paljon sillä taitanee kaikilla olla jo vauvat sylissä ja kirjoittelemaan en ole ehtinyt sitten vauvan syntymäilmoituksen jälkeen :flower: :flower: :heart: :heart:

Tähän väliin vähän omaa synnytystä joka oli aivan ihana kokemus. Maanantaina 18.2 kävin synnärillä omituisten alavatsakipujen vuoksi joiden syy selvisi, sisätutkimusta tehtäessä teki mieli huutaa tuskasta ja lääkäri totesi kohdunsuun aiheuttavan kivut. Paikat olikin kolme senttiä auki ja kanavaa vähän jäljellä, viikolla 35+6 sormelle auki ja kanava 3 cm. Eli kotiin vaan eikä onneksi mitään tulehduksia tms jotka olisivat kipua aiheuttaneet. Painoarvio oli 3,6kg ja sf-mitta huimat 39 cm =) Illalla masu oli edelleen mielettömän kipeä ja vauvan liikkeet sattuivat suunnattomasti kohdunsuulle ja meninkin nukkumaan ajoissa.

Puoli kolmelta aamuyöllä sitten heräsin ensimmäiseen kipeään supistukseen ja aluksi tulivat 8-10 min välein. En viitsinyt herättää edes miestä tässä vaiheessa kun ajattelin että saattavat loppua. Mies heräsi töihin puoli viiden jälkeen ja supistukset jatkuivat kipeinä mutta väli oli edelleen sama ja passitin miehen töihin. Kävin suihkussa ja saunassa ja huomasin puoli kuuden aikoihin välin lyhentyneen 5-6 minuuttiin ja soiton miehen kotiin että saadaan rauhassa tehdä lähtöä. Aloin olla jo kipeä mutta kävely supistusten aikana sai olon siedettäväksi enkä olisi vieläkään kiirehtinyt lähtöä mutta anopin tullessa lastenvahdiksi en halunnut hänen nähden kotona irvistellä joten sairaalaan lähdettiin puoli seiskan jälkeen. Matkalla supparit tihenivät tullen 3-4 min välein mutta hengittelemällä selvisin puolen tunnin matkan hyvin. Kätilön perässä mentiin vastaanottohuoneeseen ja kätilö näpytteli tietoja koneelle. Minä kävelin ja hengittelin supistusten aikana ja kätilö totesikin että oletpas sä jo kipeä. Käyrilläkään en vielä ollut vaan yritin siinä supistusten välissä vaihtaa vasta vaatteita kun kätilö taas tuumaili että tuleepas niitä tiheään. Alkoi kai epäillä että synnytän siihen paikkaan kun päätti katsoa hetimmin kohdunsuun ja totesi naurahtaen että tämähän on jo vaikka kuinka paljon auki ja mä hölmönä kysyin että mites paljo...Kuusi senttiä, mä kun ajattelin että korkeintaan neljä tai viisi. Pikainen käyritys ja synnytyssaliin siirryttiin sukkelasti. Siellä oltiin vähän kahdeksan jälkeen ja halusin mennä ilman kivunlievitystä mahdollisimman pitkään, suihkua ja jumppapalloa ajattelin kokeilla. Ilokaasun kätilö laittoi valmiiksi ja kun mies sai vaatteet vaihdettua ja tuli saliin kokeilinkin sitä ja tulihan siitä melkoinen pikahumala :D Muutaman supistuksen ehdin sitä hengitellä kunnes kätilö kysyi että ponnistuttaako, ilmeisesti vaikersin siihen malliin ja tajusin itsekkin vasta kätilön kysyessä että ponnistuttaa jo melkoisestikkin. Äkkiä sängylle, kahdeksan senttiä auki ja kalvot puhki että päästään ponnistelemaan. Ensin piti parin supistuksen ajan ponnistaa reuna pois ja sitten parilla supistuksella klo 8.29 syntyi poika käsi poskella jonka vuoksi hartioista jäi vähän jumiin. Vauva sai vähän mustelmia poskeen ja verenpurkaumia silmiin tukalan tilanteen vuoksi. Eli ilokaasua ehdin muutamaan suppariin ottaa ja hienosti meni kaikki ilman kivunlievitystä, miellyttävä kokemus kun ponnistustarve oli selvä ja tilanne pysyi omassa hallinnassa koko ajan =) Nopea synnytys kokonaisuudessaan, avautumisvaihe 2.54h ja ponnistusvaihe 5 min ja vauveli ei ollutkaan ihan pieni, pojan mitat siis 52 cm ja 3900 g :heart: :heart:

Nyt pikkumiehellä ikää päivän päälle 3 vk ja arki on lähtenyt sujumaan kolmilapsisena perheenä ihan mukavasti. Tänään kävi neuvolatäti ja kovasti oli painoa tullut pulauttelusta huolimatta, nyt 4870g :heart:

Tämän vuoksi en ole ehtinyt kuin pari kertaa koneelle lukemaan viimeisen seivun teidän kuulumisianne ja nyt ajattelin tulla teitä moikkaamaan.

Erityisesti haluan kiittää teitä kaikkia mahtavasta vertaistuesta odotuksen aikana, KIITOS!!! Olitte tuikitarpeellisia jokaikinen :hug: :heart:

Käyn kyllä taas joskus lukemassa teidän kuulumisianne kunhan ehdin ja toivottavasti joskus ehdin itsekkin taas jotain näpytellä kerhonkin puolelle mutta nyt vetäydyn kuitenkin tuonne taka-alalle vauvasta ja isoveljistä nauttimaan ja toivotan oikein aurinkoista kevään alkua ja mukavaa tulevaa pääsiäistä!!

Terveisin äitsy ja kolme veljestä :heart:
 
Aiku kiva, just kun olin koko aamupäivän iloinnut siitä että yö meni tosi kivasti pitkästä aikaa ja aamulla herätessä oli jopa levännyt olo, niin sitten jonkun on pakko pilata päivä...

Äiti soitti iltapäivällä ja alkoi inisemään siitä että me aiotaan järjestää nimiäiset eikä kasteta poikaa. Yritin olla kärsivällinen ja vastailla sen raivostuttaviin kyselyihin ja puolustella meidän päätöstä, mutta sitten kun se sanoi että mun mies manipuloi mua niin kuohahti ja löin ensimmäistä kertaa luurin korvaan omalle äitilleni.

Noh, ehkä huominen menee jo enempi nappiin... Vaavi oli tänään kyllä erikoisihana, sitä katsellessa huolet kyllä unohtu=) :heart:
 
onnea kaikille vauvansa saaneille :flower: . nyt taitaa olla vikatkin helmet maailmassa :)

lueskelin tossa ketjua vauvojen yöheräilyistä (tai siis ketjussa kysyttiin, että minkä ikäisenä vauvat ovat nukkuneet koko yön) ja osa kertoi ihan pientenkin vauvojen nukkuneen koko yön heräilemättä. itseä rupesi kiinnostamaan, että minkä ikäisen vauvan voi huoletta antaa nukkua esim. 8 tunnin unet syömättä? meiän neiti nukkuis varmasti illasta aamuun (menee yöunille yhdentoista aikaan) mutta tähän asti olen herättänyt neljän-viiden aikaan syömään, kun sairaalasta neuvoivat herättelemään öisinkin, ettei tulis kovin pitkiä taukoja syömisessä. paino vauvalla on noussut (tasaisesti 300g viikko, ihanasti on pyöristynyt) mutta itse olin käsittänyt, että yösyöttö on tärkeä nyt kun vauva on vasta 3 viikkoa vanha. eli missäs vaiheessa uskallan antaa nukkua sen aikaa kun nukuttaa? päivisin meillä on siis ihan lapsentahtinen imetys, mutta mietin kovasti tuota yösyöttöä... ja sitten kokemuksia niiltä, joilla vauvat nukkuu illasta aamuun: pakkautuuko teillä maito pahasti, kun tulee niin pitkä tauko?

tänään käytiin taas pikaiseen neuvolassa ja terkka totesi että tyttö kasvaa hurjaa vauhtia ja vaikuttaa tosi jäntevältä (myös meillä vaavi kääntyi kyljelleen jo sairaalassa). muutenkin ollaan pärjätty ihan hyvin kotona kaksin nyt kun miehellä loppui isyysloma. ainut vaan, että vauva on sellainen sylikissa, että kantoliina on meillä ihan jatkuvassa käytössä.. tyttö nukahtaa siis välittömästi liinaan, kun taas pinnikseen nukuttaminen on melkoisen taistelun takana. miten te muut nukutatte vauvat (jos siis eivät nukahda syömisen jälkeen)? meillä pinnikseen nukuttamiseen tarvitaan tutti ja unilaulut ja silittelyt ja silti saattaa mennä melkein puoli tuntia, että uni tulee. mutta onneksi tosiaan on tuo huggis; tänäänkin kuurasin kylppärin lattiat kontallaan ja vauva tuhisi iloisesti liinassa.

ja vielä rokotuksista olisin kysynyt, että annetaanko jo 1kk-neuvolassa jotain rokotteita? vaavi sai sairaalassa calmeten, mutta muita piikkejä ei olla vielä saatu..

ehkäisyasiaa en oo vielä miettinyt ollenkaan. ehkä toi epparihaavakin toipuu jossain vaiheessa sen verran, että vois edes ajatella seksiä. terkan mukaan haava oli hyvin parantunut ja siisti, joten "kyllä se pian siitä helpottaa".. lohdullista :)

kestovaipat on toimineet meillä aika heikosti (kokeilussa siis harsot lisäimuineen villahousujen ja pul-kuorten kanssa, taskuvaipat runsailla imuilla sekä erilliset sisävaippa-kuorivaippa yhdistelmät). urheasti olen niitä kertisten kanssa vuorotellen käyttänyt, mutta meiän vauveli pissaa niin järkkyjä määriä, että tunnissa tulee läpi, vaikka laittais kunnon hamppu- ja froteeimut sisään. ongelmana on myös se, että pul kuoret ei istu vielä kovinkaan tiiviisti, kun vauvalla on niin pikkuinen peppu ja kapoiset reidet. tosiaan imut kastuu ihan litimäriksi, enkä voi niitäkään hirveästi enempää laittaa, koska muuten paketista tulee ihan järkkyiso ja tönkkö, eikä vauva tunnu siitä tykkäävän. ja tosiaan villahousut taas päästää läpi tällä megapissaajalla, vaikka istuvat reisistä paremmin kuin pul-kuoret.. joten katsotaan nyt, josko vaipat istuu hieman paremmin kun vauva kasvaa. tällä hetkellä on aika raskasta pyykata vaippojen lisäksi hirveitä määriä vaatteita ja lakanoita vaippojen falskaamisen vuoksi. ja tosiaan kertiksetkin meillä päästää läpi välillä, vaikka vaihdan parin-kolmen tunnin välein ja useamminkin jos huomaan vauvan kakkaavan..

tiedustelin tänään jo paikkaa vauvamuskarista ja perhekerhoon olis tarkoitus mennä joskus puolentoista viikon päästä (kun vauva on sitten jo kuukauden ikäinen). lisäksi ollaan jonossa vauvauintiin useampaan eri paikkaan, ja babybio vaikuttais kans kivalta idealta tässä lähitulevaisuudessa. onko joku jo ehtinyt muskariin tai perhekerhoihin tästä porukasta? olis kiva kuulla kokemuksia, että miten on pikkuisen kanssa mennyt :)

nyt taitaa olla iltasyöttö vuorossa ja sen jälkeen vois itsekin siirtyä unten maille. kivaa loppuviikkoa ja jaksamista kaikille meille helmimammoille :)!

shiva ja bebe 3vkoa
 
shiva meillä "nukutetaan" pinnikseen vauva yksinkertaisesti siten että laitetaan se vaan sinne ja tarvittaessa tutti suuhun, monesti siinä kyllä menee just se puoli tuntia että nukahtaa ku sylkee aina tuttia ulos ja sitten haluaaki sen takasin..mutta ei meillä huutoa siitä tulee, tyytyväisenä katselee siellä ja lopulta nukahtaa.

huomenna on eka neuvola vauvan kans, jännittää ihan ku odottaa sitä että saa tietää paljo kasvanu, naamasta kyllä huomaa että ruokaa on saanu, on niin ihanasti posket pyöristyny =) miehen kans arvailtiin painoa, minä veikkasin että painaa 4300g ja mies sano että 4600g, mä olen kyllä ihan varma voitostani :D

yritän taas kiskoa tuota ykköskaljaa, hyi :x mutta jospa tuosta apua olisi, vaikka alkaa vaikuttaa että ei ole, mut kaikki pitää kokeilla.mutta nyt nukkumaan.

piipero86 & poeka 2viikkoa 5päivää
 
heip,

Taisin jo tuonne aiemmin kirjoitellakin, että meillä tytsy nukahtaa milloin mitenkin; joskus syliin, joskus viereen ja joskus ittekseen mobilen tahdissa tai ilman pinnikseen. Joskus vetää tuttia vähän aikaa, mutta joskus ei halua sitä. =) Unenlahjat on kuin äidillään, eli hyvin ja helposti nukahtaa, vaikka talo kaatuis ympärillä. :saint:

Mua kans kiinnostaa nuo vauvaharrastukset, ja aiotaan aloitella perhekerhossa ja muskarissa tuossa huhtikuun alkupuolella, kun tyttö on kaksikuukautinen. Vauvauintiakin olis, samoin kuin jumppaa, tarkoitus aloitella jossain välissä. Pitäiskin ihan ottaa asiaks ja soitella... Ovat ainakin nuo uinnit ilmeisen kysyttyjä täälläpäin... :/

Rokotuksista: Miks teidän vauva Shiva sai calmeten? Eihän se oo enää rokotusohjelmassa edes... :/ Ensimmäinen rokotusohjelmaan liittyvä rokotehan annetaan vasta 3kk:n ikäisenä. Ja ennen sitä voi, jos haluaa, ottaa rotavirus-rokotteen. Synnärillähän tavallisesti annetaan vaan k-vitamiini, mikä ei ole rokote. Ootko varma, ettet tarkoita sitä?

Pessikö kyseli unipussista? Meillä on kaks unipussia, ja niiden lisäks on noita Lindexin hihallisia unipussi-yöpukuja (nauhat helmassa), joiden kanssa tarvitsee peiton. Meillä on ollut varsinainen unipussi käytössä vaan muutaman kerran, kun todettiin, että se on epäkäytännöllinen, kun pitää vaihtaa yöllä vaippa. Luulisin, että ne on enempi käytännöllisiä sit kun ei tarvii enää vaihtaa yöllä vaippaa ja tytsy kasvaa ja pyörii unissaan, niin että peitto ei pysy päällä. Nyt ollaan käytetty noita Lindexin juttuja, ja ne on kyllä käteviä. Niitten kanssa tarvii kylläkin käyttää peittoa. Mä oon "pienentäny" pinnistä tolla imetystyynyllä siten, että vauva tuntis olonsa turvalliseksi, kun ei ole niin avarassa sängyssä.

Tosta tulikin mieleeni, että ollaan lähdössä pääsiäisenä ekaa kertaa reissuun tytön kanssa ja matkasänky on aivan järkyttävän iso. :/ Missä olette nukuttaneet vauvaa matkoilla? Ootteko nukuttanu ihan pientäkin matkasängyssä? Pari kaveria on nukuttanu vaununkopassa, mutta niillä on kovat kopat (missä ilmeisesti paremmat patjat) ja meillä on pehmeä. Voikohan vauva nukkua pari yötä tuossa pehmeässä kopassa? :/ Ootteko muut muuten jo reissanneet vauvojen kanssa? Miten on mennyt? Mä mietin kauhukka lähinnä sitä tavaran määrää... :eek: Kun on tähänkin asti ollu aina jo kahdella aikuisellakin sairaan paljon tavaraa mukana, niin mites nyt... huh huh... No, onneks on tilava auto... :whistle:

Meillä mies alkaa olla terve, mutta mulla on nyt ollu vähän vetämätön olo... :/ Toivottavast ei mee flunssan puolelle... :/

eva & pemmi 6 viikkoa :heart:
 
Miulla oli jälkitarkastus pari viikkoa sitten ja ehkäsyksi otin laastarit. Ekan kerran kokeilen niitä ja ihan mukavasti on sopinu. Kiva kun ei tarvii muistaa joka päivä :) (vaihetaan kerran vko)

Arttu oli tänään lastenpolilla kontrollissa. Seuraavat kehitystä keskosuuden takia. Tuntu hassulta, kun lääkärit siellä puhu toisilleen Artusta 6 viikon ikäsenä ja mie ekan kerran sen kuullessani meinasin mennä korjaamaan, että eiku 2,5kk :D Kun lääkärit puhuu korjatusta iästä, eli laskevat vasta lasketusta ajasta sen iän.
Noh, Arttu on kuulemma niinkun "6 viikkosen" pitääkin, mutta omaa keskoselle tyypillistä käyttäytymistä. Kasvanutkin oli, 6300g on paino :)

shiva Arttu on saanu 2kk ikäsenä rotarokotteen, mutta ei muita. Nyt 3kk neuvolassa saa ekan rokotusohjelmaan kuuluvan rokotteen.

Meillä on taas ollu yöt sieltä tännepäin |O Viime yönä Arttu heräs kahelta, eikä enää suostunu nukkumaan. Ähräs ja huuteli meitä sängystään, vaikka yritettiin pysyä lujina, että yöllä ei seurustella. Välillä syötiin ja sitten taas tapeltiin unta vastaan :kieh: Nytkin se kiekuu tuolla sängyssä... Kiva jos tää yö on samanlainen kun edellinen :headwall: Neuvolassa ja polilla myhäilevät, että on ihan normaalia :/ Niin varmaan onkin, välissä kun on hyviäkin öitä. Mie yritän lohduttaa itteeni, että ei tää enää kauaa kestä, pari kuukautta enää, sit voi alottaa unikoulun, jos on tarvis.
 
On näköjään muillakin ollut huonoja öitä. Kiva..
Meillä oli eilen taas se huono päivä. Ei nukkunut kauheasti (partsilla 3 tuntia), ähersi ja itki. Mies hoiti illan tyttöä. Hassua miten mies näytti jotenkin kypsältä.. :/ . Illankin tyttö ähersi urakalla ja yön. Meillä metsästetään pieruja kieli poskessa ja naama punaisena :|
Kävi illalla mielessä oisko taas ummetus palannut, kun ollaan oltu 3 pvää ilman mallasuutetta. Mutta eilen kyllä teki kakat.. Aattelin että jos ei tyttö tänään rauhoitu niin lisäilen sit uutetta.

Nytkin torkkuu sylissä, aika vaikeeta naputella konetta yhdellä kädellä :whistle:
Vauvamuskarit yms -ryhmät kiinnostaa muakin! avoimessapväkodissa ois kengururyhmäkin. Aattelin mennä lähivkoina kattomaan millainen se on..

Nyt alkoi itku mahan takia..

 
Heissan,

Meille olisi tänään tulossa pappi käymään ristiäisten suunnittelun merkeissä. Mitä kaikkea tässä tapaamisessa oikein tehdään? Pitääkö jo miettiä koko ristiäisten kulku? Ja ne virret mitä aina noissa lauletaan?
Meillä siis ristiäiset olisi 29.3. Nimi asia on vielä hakusessa. Tai oikeastaan kahden nimen välillä, joista toisesta mä tykkäisin erityisesti mutta mies on aivan erimieltä.

Meilläkin tytöllä on ollut pieniä ilmavaivoja ja pieruja pakerretaan välillä pitkäänkin.

Ciba + typy 3vkoa 2pvä
 
Minkä nimistä tuo mallasuute on? Ehkä pitäisi minunkin ostaa ja kokeilla sitä, koska poika ei ole kakkinut neljään päivään. Sen sijaan päästelee niin pahanhajuisia pieruja, että voittaa niillä jo isänsä. :kieh: Tosin ei kuitenkaan pojan olotilasta näe, että hänellä olisi ummetusta, mutta en ole varma.

Meillä on poika myös sylivauva ja siksipä ajattelin lainata kaverilta rintareppua ja kokeilla miten se toimii. Kantoliinoihin en ole oiken tullut sinuksi, joten siksi tuo rintareppu. Oletteko muuten jo antaneet vauvan oleskella leikkialustalla lattialla? Itse en ole, mutta voisi tuota alkaa pikkuhiljaa kokeilla.

Jaha, tissibaarin kanta-asiakas vaatii tiskin avaamista. =)
 
..jatkoa edelliseen

Eli sellainen kevyesti topattu unipussi. Söötin näköinen. Ei tarvitse käyttää peittoa. Ei siitä nukkumisen suhteen kyllä apua ollut ainakaan viime yönä.. :/

Mä oon varmaan liian lepsu äiti, mutta mulla ei ole sydäntä jättää pientä yksin saamaan unen päästä kiinni. Pitäisi varmaan vaan totuttaa vauva siihen, että nukahtaa yksin, eikä tissi suussa. Laitatteko siis illalla ihan vaan pinnasänkyyn ja lähdette huoneesta pois?

Pessi *yrittää karaistua* ja poika 18vrk
 
Kielo, ai teilläkin on tissibaari :LOL: meilläkin, ja kanta-asiakkaalla (ainoalla) on sinne piikki :D työntekijän työoloissa ja -ajoissa olisi tosin parannettavaa :LOL:

Viihtyykö muiden vauvat sitterissä? Me ollaan siinä ala-asennossa pidetty pieniä hetkiä. Tykkää napottaa siinä, kun esim. käyn suihkussa tai syön aamupalaa kun mies ei ole kotona.
 
Mallasuutetta saa apteekeista ihan mallasuutteen nimellä.

Sitteri on meillä ihan vakkarikäytössä siinä makuuasennossa. Tyttö voi ottaa jopa päikkärit siinä, ei kumminkaan useempaa tuntia.. Kyllä se siinä näyttää viihtyvän. Nytkin nukahti siihen.. Tänään näyttäis että maha vaivaa silleen että ilmat kyllä kiertää mutta ei tule ulos kuitenkaan. Tarkoittaa siis sitä että tyttö huutaa kurkku suorana ihan yhtäkkiä ja jäykistyy. Silloin ei mikään tutti saati hyssyttely auta. Tärinähoito pepulle vähentää itkua hetkeksi.

Mä just harkitsen huggiksen käyttöönottoa. Kattelin just sitä "kietaisux 2"-sidontamallia..
Onhan toi jo 4 vkoa ja 1pvän ikäinen :kieh:

 
Pikaisesti.

evaellen Me ollaan lähdössä kans pääsiäisenä mökkeilemään, matkasänky löytyy mökiltä mutta olen nukuttanut muutenkin tuossa äitiyspakkauksen laatikossa, siis pinnasänkyyn olen tuon laatikon laittanut ja typy nukkuu siinä.

Huomenna menis mies ensikertaa isyysloman jälkeen töihin ja ensimmäistä kertaa olen koko päivän yksin noiden kahden ipanan kanssa täällä, no eiköhän se ala hyvin rullaamaan pikku hiljaa :)

Petipuuhat Aloitettiin eilen, mua jännitti ihan kuin olis ollut eka kerta miehen kanssa, mutta hyvin meni :D

Onnea vauvansa saaneille

:flower:

Tkt + tytsy 1vk6pv
 
Isyysloma alkoi miehellä tai no nyt alkuun pari vapaata ja sitten alkaa 3vkon isyysloma. :D jee!
meilläkin syödään tiheästi yöllä ja päivällä...tissibaari saisi olla yötäpäivää auki. maitoa tulee hyvin ja poju tuntuu kasvavan hyvin. ihan silmissä.

ristiäisetkin varattiin 29.3. ja nimi ja kummit on valmiina. yksistä kummeista ei vielä tiiä pääseekö ne ristiäisiin...

jatakan kohta...
 
No niih, typy meni miehen viekkuun, nyt kerkeän paremmin kirjoittamaan.

sitteristä Meillä ei vielä ole, postissa tulossa vasta, halusin ellokselta sen nalle puh sitterin (tytöille ja pojille oman väriset) ja tietoa ei ollut kumpi tulee niin tilasin vasta sairaalasta kun tulin kotiin.

Yö heräilystä Meillä herätään siinä 4 aikoihin ja 7-8 aikoihin, ihan hyvin nukkunut nyt yöt *koputtaa puuta*

Ostin itselle rintapumpun jos saisin sillä pumppaamalla maidon nousemaan taas paremin rintoihin.Jonku verran tuota maitoa tulee, muttei tarpeeksi että saisi typyn nälän pois, vaan aina pitää antaa lisämaitoa imemisen jälkeen.

Vauva harrastuksista Itse asun todella pienellä paikkakunnalla, eikä täällä tietääkseni ole vauvoille mitään virikkeitä, lähimmät taitaa olla oulussa tai kempeleessä, joten en ole vielä miettinyt aloitetaanko mitään.
 
ihan perseestä taas tää olotila :( yöt menee miten menee, viime yönä kahen jälkee en oo ku torkkunu, kele |O ja sit pitäs päivät jaksaa isomman kanssa :snotty: eilen en kerinny ees saunaan ja siitä vittuuntuneena jätin käymättä myös suihkussa :kieh: söin klo 12 ja seuraavaksi klo 21, jep jep.... pää hajoo kohta. koneella ei pahemmin kerkee notkua.

ristiäisistä, sen papin kanssa sovitaan esim laulettavat virret ja kummit kirjataan ylös yms.

pessi: mä nukutan vauvan yleensä rinnalle ja sit siirrän sänkyyn. muuten ei suostu jäämään.ei kait noin pienen tarvi vielä yksin nukahtaa?? vauvalehdessä oli tosta vauvojen unirytmistä ja siinä sanottiin että sellaset vauvat ketkä ei viihdy itekseen tarvii aluksi paljon syliä että perusturvallisuuden tunne kehittyy ja sitte ne uskaltaa itekseenkin jäädä ja nukahtaa.

evaellen: täällä pitää vauvauintiin ilmottautua mielellään jo raskausaikana ku niin kysyttyä. ja vauvan syntymäajankohdan takia me päästään alottamaan uinti vasta syksyllä :/

ja mulla joo maito pakkaa jos ukko hoitaa ekan syötön ja pakko yöllä lypsää ja joskus myös aamullakin.

mut nyt ulkoilemaan (ihanaan räntäsateeseen :kieh: )
 
No niin...jatkuupi juu.

Poju sai maitoa ja kakan pois. nyt köllöttelee sitterissä tuolla. Lähetään pian ulos kärryillä kahestaan kun tyttö nukkuu ja mies kotona. Kävästään kirpparilla. Pitkästä aikaa.

Meillä kans on nallepuh sitteri ja sininen väriltään.

Päivät menee todella nopsaan kun lasten kanssa touhuaa...

Petipuuhista. Ei tee mieli ja kun vielä vuotoa niin hyi helkkari ei voi enempää kiinnostaa. :ashamed: |O :x
Onneks mieskään ei intoile. Toi vuoto kyl vaihtelee ihmeesti. Nytkin oli muutama päivä et ei tullu juurikaan yhtään vuotoo ja nyt taas ihan veristä. Inhottavaa. Sais jo sekin loppua.

Tilasin ristiäisiin muuten lautasliinat painettuna nimellä ja ristiäis pvm:llä. vimpelin kirjakaupan sivuilta netistä.

Nyt lähetään pukemaan ja ulos mars.

Jepsu ja martti 3vkoa
 
Jepsu, kiitti vinkistä. Taidan meillekin tilata tuolta noita servettejä (kunhan nimi+kastepäivä joskus päätetään).

Poitsu on nukkunut nyt 1,5h parvekkeella, pari kertaa olen käynyt vaunuja heijaamassa.
Olisi hyvä tietty äitinkin yrittää koisia univelkoja pienemmäksi, mutta niin vaan houkuttelee täyttää tiskikonetta, imuroida jne.

Mullakin vaihtelee jälkivuoto kovasti. Sektion jälkeen kuulemma pitäisi loppua nopeammin. Välissä ollut päiviä, jolloin ei ole tullut mitään, ja tänään taas suihkun jälkeen ihan punaista :$
 
heipat taas täältäkin!

harvinaista kyllä meiän vauva nukkuu päikkäreitä yksin sängyssä, joten ehdin kerrankin päiväsaikaan koneelle. neiti vaikutti väsyneeltä ja haukotteli sylissä, joten vein sen sänkyyn ja tuikkasin tutin suuhun ja sit lauloin ja silittelin sellasen vartin. ja ihme kyllä vaavi jäi torkkumaan, vaikka olikin vielä silmät vähän auki. mulla on vähän sama ongelma kuin Pessillä, etten raaski jättää ressua yksin tonne ellei sit oo ihan unisena ja nukahtamassa. tänään aamulla menin suihkuun ja pois tullessa kuului kova huuto sängystä ja mulla meinas sydän särkyä, kun olin "huudattanu" vauvaa ehkä jopa 10min. hirvee morkkis tollasista pienistä jutuista, mutta kai tässä on vaan kovetuttava, niin ei unohdu äidillä suihkussa käyminen, meikkaaminen ja muut rutiinit ihan kokonaan..

eva me saatiin kyllä se k-vitamiini myös (jo synnytyssalissa) mutta calmette saatiin sen vuoksi kun kuulutaan riskiryhmään. miehen vanhemmat (ja osa suvusta) on asunu aasiassa viimeiset 15v ja käyvät suomessa vaan tositosi harvoin, joten me ollaan sitten vietetty lähes joka vuosi aikaa niiden luona. mieluummin niin päin, kun tykätään miehen kanssa tosi paljon paikallisesta safkasta, rannalla löhöilystä, tropiikin kosteudesta ja junkkareissuista ;). ja sinne kun ei viitsi pitkien lentojen vuoksi ihan vain viikoksi mennä, niin katsoivat sairaalassa et vauvan on parasta saada se rokote, kun todennäköisesti oleskellaan tulevaisuudessakin yli kuukaudenkin ajanjaksoja siellä. tosta calmetesta kestää suojan kehittyminen 3kk ja jos tosiaan siinä vaiheessa vasta saadaan loputkin rokotteet, niin ehkä joskus 4kk iässä uskaltais ajatella ekaa reissua sinne... oishan se kiva, että lapsi tapais loputkin isovanhempansa ja osan suvusta.

pääsiäisen aikaan mekin ollaan lähdössä ekaa kertaa mökille, ja toivon mukaan reissu sujuu hyvin. ajomatka on vain reilut pari tuntia ja perillä on ihan moderni huvila, eli sähköt, suihkut ja muut mukavuudet löytyy niin ei tarvi jäisessä järvivedessä käydä vauvan peppua pesemässä ;). matkasänkyä meillä ei ole ja ajattelin, että vauva voi nukkua meiän viekussa parisängyssä. tällä hetkellä yöt menee silleen, että syötän vauva nukahtaa iltasyötön yhteydessä meiän sänkyyn ja sitten nostetaan se pinnikseen, kun mennään miehen kanssa nukkumaan. yöherätyksellä vaihdan vaipan ja otan sen taas viekkuun syömään, ja annan nukkua loppuyön siinä. yleensä on ihan rauhallisena, vaikka ei nukahtaiskaan heti, mutta jos siirtää pinnikseen hereillä, niin yleensä hermostuu sit siitä.

cruellalle jaksamista! kuulostaa tosi rankalle toi arki, mutta varmaan helpottaa kunhan vauvallekin alkaa rytmi löytyä.

joku kyseli vinkkiä painon laskun pysäyttämiseen jossain vaiheessa. mulla on vähän sama tilanne, että laitokselta kotiin tullessa olin jo alle lähtöpainon ja imetyksen takia alas vaan mennään, joten oon nyt ihan tietoisesti syöny parin tunnin välein ja kasvattanu annoskokoja. mulla oli kans pieni lähtöpaino, joten pelottaa että maidontuotanto lakkaa, jos toi paino vielä putoaa tosta. itse oon lisänny päivittäistä lihan määrää ja lisäksi ottanu öljyä aina silloin tällöin ruokalusikallisen. iho ja hiuksen tykkää ja siitä saa ihan mukavasti kaloreita :). ja ainakin mun mielestä ihan perusrypsäriä voi ottaa sellaisenaan, ja sit toki salaattiin lisään anteliaasti oliiviöljyä. eli tuossa olis ainakin jotain ehdotuksia niille, jotka kärsi samasta ongelmasta.

sitteriä ollaan vasta kokeiltu pari kertaa ja vauva ei hirveen hyvin siinä viihtyny. käytössä on ihan tollanen perus baby björn 1-2-3, jossa ei oo mitään värinöitä tai tärinöitä eli itse pitäis heijata sitä ja siitä huolimatta ilme oli melko sitruunainen kun tänään viimeksi siihen yritin istuttaa (tai no makuuasennossahan se siinä näin alkuunsa on). syli on se ainut oikea paikka meiän neitokaiselle :). mutta toivon mukaan tolle sitterillekin olis käyttöä, kunhan vauva vähän kasvaa tuosta.

huh huh, tulipas asiaa. nyt vois käydä vielä vähän siistiytymässä, kun lapsen kummi soitti ja lupasi tulla kylään lounaan kera.. jee! sen jälkeen vois tuo sadekin tauota sen verran, että päästäis ulkoilemaan, kun illalla oli vieraita tulossa niin sillon ei sitten ehdi. oikein kivaa päivää kaikille!
 
evaellen me oltiin viime viikonloppuna vauvan kans reissussa ekaa kertaa ja me otettiin matkaan äitiyspakkauksen laatikko ku nukku siinä kotonakin niin oli tuttu paikka.

me käytiin tänään neuvolassa ja herra oli kasvanu oikein mallikkaasti, minä veikkasin painoksi 4300g ja paino oli 4260g ( synt.paino 3655g ) että ei pahasti heittäny :D pituus oli 55,5cm eli pituuttaki jo 4 senttiä tullu ja pipo oli 39,4cm ( +2,4cm ).

cruellalle voimia :hug:

piipero86 & poeka 2viikkoa 6päivää :heart:
 

Yhteistyössä