***HELMET 2008***

Hei kaikille! Mäki sitten tänne viimein löysin =)
Meillä on vauvan kanssa alkanu sujua hyvin, kohta 6 vkoa, aika menee nopeesti. Devitol tipoista meiän pojalle tuli masu kipeeksi, nyt on Jekovitit kokeilussa, toivottavasti niistä ei tuu masuvaivoja. Meilläkin ongelmaa tuossa yöunille menossa, poika sinnittelee viimeseen asti ettei uni sais valtaa, eilenki meni puoli kahteen yöllä että nukahti, sit heräs kuudelta syömään, seuraavan kerran n. 9 aikaan ja sitten 11 aikaan. Päiväunet menee sitten vaihtelevasti,välillä ollaan pidempään hereillä ja välillä taas lyhyempiä pätkiä. Yleisesti nuo yöt on kuitenki menny hyvin, heränny on pari kertaa syömään ja nukahtaa kyl heti uudestaan.
Poika on kasvanu hyvin ja nyt on kaikki trombosyyttiarvotkin normaalit, eli pikkumies on terve!

Meillä ois siunaus/nimenjulkistamistilaisuus toisena pääsiäispäivänä täällä kotona. Sitä odotellessa =)

Marie82 ja pikkumies 5vkoa ja 3pvää

evaellen Ei olla edes kokeiltu Artulle villiksiä, kun on muutenkin kuumaverinen mies :D Hiki tulee, jos laitan sille äp:n "pumpulipuvun" alle välihaalarin edes pakkasilla. Raukka olis ihan kuumissaan villiksien kanssa. Öisin nukkuu pyjamassa ilman peittoa ja jos kapaloon laittaa niin pelkässä vaipassa tai korkeintaan body kapalon alla.

zuku Jälkivuoto muuttu miulla limaiseksi, kun kirkasverinen vuoto loppu. Välillä oli päiviä, ettei tullu vuotoa ollenkaan ja lopulla tuli vaan sitä limaa, jossa oli veriviiruja.
Ekat kuukautiset oli aika runsaat, mutta nyt niukkeni ihan vaan tuhrimiseksi ja muutamaksi veritipaksi, kun alotin ehkäsyn laastareilla. Pikkarisuojalla olen pärjännyt ihan hyvin. Infernaaliset kuukautiskivutkin, joihin käytin naprometiiniä, ovat historiaa =)

Tulipa hiki vaunulenkillä :snotty: Käytiin taas Esson lenkki ja tekemässä 3 riviä V75:sta B) Kierrettiin kotiin pidempää reittiä ja sain ihan tosissani työntää vaunuja tuolla sohjossa ja lumisateessa. Kiva kuitenkin saada "pakkoliikuntaa" kun on läskien sulatus päällä ;) Muuten kun en ole mitenkään liikunnallinen. En osaa lähteä muuten vaan vaunulenkille tai kävelylle, jos ei ole asiaa Essolle tai kirjepostilaatikolle, joka sekin on tuolla Essolla.

Pitäs vähän järjestellä paikkoja :| Meillä on taas kaikki levällään olkkarin pöydällä ja pitkin sohvia |O Kevätsiivouksen kohteeksi otetaan tänä vuonna kirjahyllyt ja laatikot ja heitetään menemään kaikki turha. Meillä on kasoittain VHS-leffoja, joita ei olla aikoihin katottu ja CD-levyjä, lehtiä (Vauva, 2+, Hevoshullu, miun ammattiyhdistyslehtiä) joita on vaan säilötty kaappeihin "jos vaikka joskus taas lukis". Ei sattuis jollekin kelpaamaan? Voin laittaa listaa nuista leffoista ja CD:stä ja lehdistä vuosikerrat, jos joku intohimosesti sattuis kaipaamaan :D

Artulla oli viime yö vähän parempi kun edelliset. Illalla tappeli nukkumaanmenon kanssa, mutta nukahti sitten yheltä, kun oltiin aikamme käyty vuorotellen silittelemässä uneen.

Onko koliikkia? kun tyttö on toista iltaa itkenyt niin että mikään asento ei ole hyvä ja itkua pukkaa noin 5-10 minuutin välein ja se kestää muutaman minuutin. Sit taas hetken tauko ja uusi itkuhetki. Maitoa ei ota suuria määriä ja noin 140 ml menee noin tunnin-puolentoista tunnin syömisen aikana. Kakkakin tulee ainakin kerran päivässä (illalla) ja piereskelee. Itkun aikana maha kova ja tyttö ihan "paskanjäykkä". Varsinaisesti ei vatsaa väännä..
Yöt onneksi on tähän asti nukkunut ihan hyvin ja menee yöunillekin klo 22-23 aikoihin.

Auttaisko vyöhyketerapia oikeesti? mä kun en halua että tila huononisi tästä terapiankaan takia. Aika henkimaailman juttuja koliikki tuntuu olevan.
Toisaalta oman jaksamisen kannalta jotain vois olla fiksua tehä.. Ja taas toisaalta; enää kaksi kuukautta jäljellä.. Tyttö siis 4 vkoa ja 3pvää.

Pikaisesti poikkasen...

Meillevauva: Mä kyllä suosittelen, että kannattaa kokeilla sitä vyöhyketerapiaa, en usko että siitä ainakaan haittaa on, jos terapeutti osaa asiansa. Kyllä meillä oli ainakin jonkin verran apua noista kolmesta kerrasta. Katsastakaa vaikka kerran, että miltä tuntuu ja miettikää sitten haluatteko/tarviiko useampia kertoja. Meiän terapeutti oli ainakin aivan ihana ja asiansaosaava (antoi myös kotiin venyttely ja hierontaohjeet) ja sai ainakin mut uskomaan että se todella tehoaa :D. Ja meidän vauva ainakin selvästi nautti hoidosta, paitsi niillä kohdin kun koskettiin niihin pisteisiin, joissa oli vaivaa...silloin saattoi kyllä vähän inahtaa.

shiva: Mä ajattelin ekaks kans tuota Mariskoolia kastemaljaks, mut sit aattelin, et eiks se oo aika pieni... Mutta ei siis ilmeisestikään ole? Tuo oiliskin ihan hyvä vaihtoehto, kun meillä on niitä skooleja muutenkin. :) Sais Pemmu ensimmäisen omansa. :heart:

Meillevauva Voihan se koliikkia olla tai sitten muuta mahavaivaa.
Eka kannattaa kokeilla läpi eri korvikemerkkejä, jos joku olis toista parempi ja aiheuttas vähemmän vaivoja. Cuplaton on hyvä pierulääke ja ohjeissa sanotaan, että voi antaa jokaisella aterialla. Mie vannon myös maitohappobakteerien nimeen :saint:
Meille Tutteli Omneo on paras korvike, maitohappobakteerivalmisteista paras on ollu Lactophilus- jauhe. Cuplatonia annetaan, jos maha on pinkeenä, eikä pieruja tule.

Tosiaan nuo vauvan mahavaivat voi johtua mistä vaan ja kokeilemalla sen tietää mikä sopii, niinkuin Kiin sanoi.
Meillä on käytössä: Tissimaito, Tutteli, Jekovit, Reladrops, mallasuute, keitetty vesi ( suun huuhtomiseen, ettei tule sammasta ) ja tosiaan tähän asti ollaan säästytytty mahavaivoilta, tottakai välillä pikkuisella pieru väntää mahassa, mutta ollaan säästytty huuto/itku valvomisilta.
Siinä mielessä on helpolla päästy, kun meillä on kaikille lapsosille nuo samat jutut sopineet.... tosin vanhin lapsista sai aikoinaan Reladropsien tilalla Cuplatonia.
Mutta nyt kahvetta juomaan ja puuron keittoon. Ihana rauha, kun kaikki lapset vielä nukkuu :D

Aaaaargh, mikä yö!! |O Arttu meni nukkumaan 23, heräili 0.30 asti puolen tunnin välein ja sen jälkeen ei nukkunu enää ollenkaan! |O Kiti-kiti-ruti-ruti koko pirun yö!! Kahet kakat väänsi ennen kolmea, välillä syötiin ja sit taas yritettiin nukkua, mutta kun ei... Seurustella olis pitäny. Neljältä mies siirty olkkariin keinuttamaan poikaa sitterissä, johon oli sitten nukahtanu, en tiiä millon, kun ite nukuin makkarissa.
Miks tuo lapsi ei ole ikinä tyytyväinen!!? :'( Arttu on niin temperamenttinen, että miulla menee kohta kaikki ilo äitiydestä, kun tää on yhtä hyssyttämistä ja miettimistä mitä se lapsi taas haluaa :ashamed: Usein ei edes syli kelpaa, sitterissä pitää vaan saada istua ja sitä pitää keinuttaa niin mies on tyytyväinen. Tai sitten nakupellenä makailla sohvalla. Miulla on usein kauhean paha mieli, kun tuntuu, että mitä tahansa mie yritän tehä niin mikään ei riitä tolle lapselle :'(

Vyöhyketerapiaa oon ite aatellut mutta mun mies on sitä vastaan. Koliikki kun on lopulta sellaista joka lähtee itsestään ajallaan pois.. Mun mies epäilee koko ajan myös flunssaa vauvalla (meillä on nyt kolmatta viikkoa oltu flunssassa; ekaks mies ja nyt mä). Voiko vauvalla olla kurkkukipua?
Meillä on jo Nan-jauhetta kotona, ei vaan olla kokeiltu sitä. Mies kun on sitä mieltä että koliikkia tää on ja sillä siisti. Normaalitilanteessa mä tappelisin vastaan ja tekisin mitä lystäisin mutta nyt mä tunnen olevani liian väsynyt siihenkin. Joskus pahimpana hetkenä tekis mieli vaan kävellä ulos ovesta :'(

Mä tunnen olevani Kiinin kanssa sieluntoveri

Yöllä tolla tytöllä on ainakin vähemmän vääntelyä. Aamulla väänteli mutta ainakin maha oli ihan pehmeä. Nyt ollaan hereillä ja jopa suht rauhassakin. Mä ootan koko ajan sitä kitinärääkymistä.. :ashamed:

Kiin :hug: tiedän tunteen.
Meillä poika kitisi taas koko alkuillan. Tarjottiin pullosta Nannia, vaikka tissiä oli saanut koko ajan iltapäivästä lähtien. Kitinät loppui siihen sillä kertaa. Voiko toinen tosiaan huutaa nälkäänsä, vaikka muka imetän "koko ajan"???

Yö meni ihan mukavasti. Nukahti meidän väliin tissi suussa (ylläri), herättiin syömään 3 tunnin välein. Aamutorkut otti vielä 9-11 isin viekussa.
Ja minä imuroin sillä aikaa ja pesin lattiat+vessan, kun en nukkuakaan osaa silloin kun saisi :kieh: paree olisi varmaan opetella.

Huomenna poika täyttää jo kolme viikkoa :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kiin :hug: tiedän tunteen.
Meillä poika kitisi taas koko alkuillan. Tarjottiin pullosta Nannia, vaikka tissiä oli saanut koko ajan iltapäivästä lähtien. Kitinät loppui siihen sillä kertaa. Voiko toinen tosiaan huutaa nälkäänsä, vaikka muka imetän "koko ajan"???
Kyllä mä oon ainakin ihan näläksi noi itkut laittanut mitä Urmilla on koska tuttelilla saa tyytyväiseksi. Ja tosiaan vaikka on monta tuntia vaan syöny niin silti. Eilenkin söi molemmat tissit, niin tiukkaa teki että saatiin tytön hampaat pestyä ja pieni satu luettua kun poika itki nälkäänsä. Sitten vetikin 80ml pumpattua maitoa pullosta.

kiitos jälkivuotokommenteista!! Ei siis syytä huoleen.
Onko muilla ollu nivusissa kipua? Mul oli eilisen päivän ja yön aikana pariin otteeseen melkovoimakas kipu oikeella alamahalla..helpotti kävellessä. Ei menny ohi muutoin kuin särkylääkkeellä..oiskohan jotain kannatinkipuja? maha kuitekin ihan mehmee eikä kipu säteile muualle.
onko muita jotka ei meinais malttaa odottaa petipuuhia, kunnes paikat paraneen? meil mä olen se joka ei meinaisi malttaa odottaa! Se on vain niiiin ihana käpertyä toisen kainaloon hyväiltäväksi..ja olis ihana viel vähän enempikin, mut ei vielä uskalla...ja onneksi mies on mua "fiksumpi" :D Eilen illalla oli "pakko" jo vähän käydä isäntää "sivelemässä"...:D mä oon ihan :ashamed: '
Kuin aktiivisesti oletta tehneet lantiopohjalihas liikkeitä? olen yrittäny muistaa tehä niitä silloin kun imettää (päivällä). Mul oli tuota kohdun laskeuma jo valmiiksi..jos tällä vois vähän etes vaikuttaa, et ei kovin pahenis!

Kiin tuliko/tuleeko sulle naprometinistä rytmihäiriöitä + pahoinvointia? Ku mul tuli tuon tapletti kuurin aikana lisälyöntejä aika lailla...aikaisemmin ei ole ollu. En tiijä johtuko särkylääkkeistä, vai oliko mul suolatasapaino sekasin...rauhoittuivat kun lopetin säännöllisen särkylääkkeiden syönnin ja oon juonu veden ja mehujen rillanna vicyä + dyöny suolakeksejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Mä tunnen olevani Kiinin kanssa sieluntoveri
:hug: sinnekin sisko :)

zuku Yritän muistaa tehä lantionpohjanlihaksia joka päivä. Yleensä koneella istuessa, kun siinä ei ole kukaan kattelemassa, jos pitää vähän naamaakin vääntää ponnistuksesta :D
Miulla on muutenkin rytmihäiriöitä aina välillä niin en osaa erottaa tuleeko ne naprometiinistä vai muuten vaan. Isältäni olen ilmeisesti perinyt nuo "muljahdukset", sillä oli WPW-syndrooma, joka korjattiin leikkauksella. Miulta tuota ominaisuutta ei ole löytyny, rytmihäiriöitä vaan.

lantionpohjalihaksista minäki jumppailen niitä monesti just imetyksen aikana, ku sillon ne yleensä pomppaa mieleen.

täällä ei oo vuoto vieläkään loppunu, sais kyllä jo loppua niin pääsis taas tuon ukkelin kanssa "tutustumaan" vähän lähemmin, alkaa molemmilla olla jo kiire :whistle:

kävin tänään ostamassa pojalle sitterin ja ei se ainakaan pahakseen siinä pistäny, yritti jo kovasti ruveta juttelemaan ja pari hassun kuulosta vinkasua jo päästi sitten lopulta nukahti siihen :heart:

meillä on kastemaljana "kristalli"malja, joka ostettiin tutulta esikoisen ristiäisiin ku se on tallinnasta kuulema aina niitä ostellu niin se suostu siitä luopumaan

piipero86 & poeka 3viikkoa 1päivä :heart:

Olin shoppailemassa. :ashamed: :ashamed: :ashamed: Ekaa kertaa (kunnolla) Pemmin syntymän jälkeen... :whistle: No, piti mennä vaan ettimään ristiäisiin valkoista bodya ja sukkiksia tytsylle, ittelle kenkiä ja huivia ja miehelle skrakaa, niin innostuin vähän. Em. tuotteiden lisäks ostin tytölle 3 muutakin bodya ja farkkumekon, pari uutta Aventin unitutia sekä vaalenapunavalkoiset Baby-Vansit. B) Itse asiassa en löytäny sellaista bodya, kun oisin halunnu, mutta löysin "hätävaran". Mistä löytäis semmoisen valkoisen, pitkähihaisen kaulusbodyn tytölle ristiäisiä varten? :attn: Mitäs te muuten laitatte ittellenne päälle ristiäisiin/nimiäisiin?

Pemmu oli iskän kanssa tossa lähikaupalla tänään ja oli saanut elämänsä ensimmäisen ilmapallon. :heart: Laitettiin se kiinni tytsyn käteen ja toinen viuhtoi hulluna sitä palloa ees taas ja seuras ihmeissään katseellaan. :D Ei tainnu pikkuinen vaan älytä, että se oli oma käsi, mikä sai sen pallon liikkumaan. :saint:

Lantionpohjalihaksia treenataan hävettävän harvoin täällä... Nyt kun tuli puheeks, niin taidanpa tehdä vähän. :whistle: Joogaharjoituksiakaan en oo tehny tammikuun jälkeen yhtään... :ashamed: Salikäynnit ajattelin aloittaa jälkitarkastuksen jälkeen eli huhtikuussa.

Täällä muuten kaikki jees, tytsy on melkein unessa tuossa sängyssään ja tytsyn iskä meni lähikuppilaan ottamaan bissen. Ja mä punnitsen tarkoin, että palstailenko vielä vai meenkö lukemaan uusinta Potteria, minkä aloitin eilen... :whistle:

:hug: ja jaksuja niille, jotka joutuvat valvomaan vauvojen kanssa tai painiskelevat jonkun asian kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
Mistä löytäis semmoisen valkoisen, pitkähihaisen kaulusbodyn tytölle ristiäisiä varten? :attn: Mitäs te muuten laitatte ittellenne päälle ristiäisiin/nimiäisiin?
Artulle ostin sellaisen myöskin nimiäisiä varten Lindexiltä :wave: Ale- rekistä löysin, en tiiä onko niitä enää :/
Miulla oli nimiäisissä musta hame ja musta-valkonen tunika. Miehellä oli puku.

Täällä taas nukutetaan silmät tapillaan valvovaa lasta |O Taitaa olla töllön työtä...

Kiin: Oon käynyt kahdessa Lindexissä täällä, eikä kummastakaan löytynyt. |O Ostin hätävaraksi semmoisen valkoisen, kauluksettoman bodyn. Se vaan ei oo ihan vitivalkoinen... :kieh: Mä paan päälle mustan hameen ja paitapuseron sekä vaaleanpunaisen huivin harteille ja mies laittaa mustan puvun, valkoisen kauluspaidan ja vaaleanpunaisen skrakan. :heart:

Tänään on sitten ristiäispäivä =)
Mä laitan ristiäisiin mustat housut ja lilan tunikan, pikku-ukkelilla on valkoiset potkuhousut jossa jotain maitkokahvin väristä reunakuviointia ja maitokahvinvärisen bodyn. Ja tuohon päälle puuvillasta virkattu luonnonvalkoinen neuletakki ja housut sekä samaa sarjaa oleva neulelakki.
Nuo neulevaatteet puetaan sitten, kun ollaan riisuttu kastemekko pois.
Miehellä tyylinsä mukasesti harmaa kauluspaita, mustat housut ja musta nahkaliivi.
Pojilla on mustat housut ja mustavalkoset paidat ja tuosta teini tytöstämme ei nyt vielä tiedä, kun vaatteet vaihtuu tiuhaan tahtiin :D
Mukavaa päivänjatkoo kaikille :wave:

Mulla tuli yöllä tissistä verta :eek: :eek: :eek:

Ihmettelin, kun poika punkesi rinnan pois suustaan. Rintakumi oli ihan verensekaisessa maidossa. En sitten tiedä, tuliko se veri niistä rikkinäisistä kohdista, vai itse maidon mukana?

Nyt anoppilaa kohti autoilemaan.

Mukavia ristiäisiä niitä tänään viettäville :)

Pessi ja poika 3 viikkoa :heart:

Pessi; en nyt haluu pelotella mutta itte kun etsin tietoa rintatulehduksesta niin törmäsin tämmöseen; Joskus lääkäriin on syytä lähteä heti: esimerkiksi jos molemmat rinnat ovat tulehtuneet tai nänni näyttää tulehtuneen, jos maidossa on märkää tai verta, jos kipeän alueen lähellä on punaisia juovia tai jos oireet tulevat hyvin nopeasti ja voimakkaina. , tuo siis poimittu imetystukilista.netin sivuilta

heippa taas :wave:

ja ekaks sympatia :hug: kaikille valvoville. meillä on nyt yöt menny suht ok, peikkis syö parin tunnin välein mut saattaa herätellä huvikseen useemminki. itkuja ei oo nyt ollu yöllä muuta ku pientä kitinää. mut sen yhen yön jälkeen tiedän mitä se on :/ väsyksissähän tässä on kun pitkäkestosta unta ei oo mut mulla kuiteski paljo paremmin ku monella muulla ku nyt ei oo noita itkuja ollu yöllä. tänään pieni suuri jäi viiden syötön jälkeen hereille ja ku katoin kelloo 6.14 ni lastenhuoneessa oli jo täydet hulinat päällä :kieh:
ristiäsiin meinasin laittaa ton saman jakkupuvun mikä oli esikonki ristiäisissä. tosin niihin mittoihin tuskin nyt pääsen joten pitää ottaa käyttöön toi telttamekko mikä mulla oli ton jakun kanssa pikkuveljen ylppäreissä ku ootin esikoista B) kauhee laardiperse oon mut makeeta ei voi vaan jättää |O :kieh: no jospa tässä ku lumet sulaa ni pääsis kunnon lenkeille ku saa noi tuplat käyttöön. ja salille hyökkään kans kuhan jälkitarkastus tehty.

pessi: mulla tuli kerran alussa tissistä verta ku iho meni rikki. oli maito pakannu oikeen kunnolla ja olin yrittäny lypsää ja ukkeli roikku tississä koko ajan ni sen takia. loppu kyllä sit heti. ootkin varmaan jostain jo kyselly jos vuoto jatkunu.

nyt pitää mennä ku vietetään miehen pojan synttäreitä ja vieraita alkaa kohta lapata. hauskaa sunnuntaita :wave:

täällä syön koneella aamupalaa. :xmas:... juu tähän aikaan... nyt vasta ehtii ite vähän tankata (ja surffailla :D ) kun on taas vaihteeksi miehen vuoro kanniskella/nukuttaa/paapoa tuota pienokaista ja ite on nyt vihdoin sen verran saanut unta kaaliin ettei heti kaadu taju kankaalla sängyn pohjalle kun mies ottaa vauvan... :kieh:
meillä on siis nyt ollut ihan törkeetä toi pojan valvominen/itkut/kitinät, kitisee siis IHAN koko ajan. sit roikkuu tissilläkin koko ajan eikä "pysty" nukkumaan ellen minä (tai isukki) makaa vieressä ?!?! herää oikeesti heti kun siitä nousee... mikä ihme aisti tollanen on että unesta herää jos jää yksinään makaamaan??...niin ja meidän sängyssä vielä pitää olla, parku pääsee jos sille ees näyttää omaa pinnistä. eikä röyhtäyttämiset tms auta myöskäään siihen kitisemiseen/suoraa kurkkua parkumiseen... hankala olo tulee itselle kun ei tiedä mikä pikkuista vaivaa...mielelläni auttaisin kyllä :/ ---huoh--- :| ja tätä jatkunut jo useemman päivän ja yönläpi myös. ...no ehkä tää tästä... :saint:
*jatkaa "aamupalan" syöntiä*

tosiextraväsynyt emmie ja poju 4 viikkoa (tasan)

Otin Vinjan vinkistä vaarin ja syötin Artun viime yönä joka kerta kun kävi itkemään. Nälkä oli vissiin kuitenki ollu, vaikka laiskahkosti söikin. Tunnin välein otti maitoa 23-03 ja sit päästiin nukkumaan koko perhe. Aamuun asti kuitenkin söi vielä kahen tunnin välein, mutta nukku sentään syöttövälit. 23-03 siis valvo kokoajan :/ , ähräs yksinään sängyssään, kun mie en suostunu syliin ottamaan seurustelemaan.
Aamupäivästä miulla ei ole mitään havaintoa Artun touhuista :ashamed: Heräsin vasta puol kahelta. Mies ja anoppi oli ollu pojan kanssa.

Yhteistyössä