***Helmet 2008*** vko 5, osa 2

Syy, miks meillä oikeastaan on alettu YRITTÄÄ noita normiruokia, on se, että musta alkoi tuntumaan, etten enää keksinyt mitään vaihtelua ruokaan. Tuntui, et aina perunaa, porkkanaa, parsakaalia, hernettä ja lihaa/kalaa/kanaa. Syksyllä oli helpompaa ku oli kotimaisia kasviksia hyvin saatavilla, mut nyt jotenkin tökkäs. Meillä kun neuvolassa aina sanotaan, et päivällisen pitäis olla kasvisateria, ni sisso, johan meni vaikeeks :/ Siis siihen vasta olikin vaikea saada vaihtelevuutta. Nyt oon kyl autuaasti unohtanu koko kasvisaterian ja syödään, mitä sattuu...
 
Meillä on aina sattunut jotain ennen kuvausta... esikolla oli yhdessä kuvassa naama hyttysenpuremia täynnä, yhdessä mustema otsassa... Yhdessä otsatukka itse leikattuna iiiihan lyhyeksi jne... Joten en enää stressaa.. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pilvipouta:
Meillä on aina sattunut jotain ennen kuvausta... esikolla oli yhdessä kuvassa naama hyttysenpuremia täynnä, yhdessä mustema otsassa... Yhdessä otsatukka itse leikattuna iiiihan lyhyeksi jne... Joten en enää stressaa.. :LOL:
No onneks siihen kuvaukseen on 3 viikkoa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja pilvipouta:
Meillä on aina sattunut jotain ennen kuvausta... esikolla oli yhdessä kuvassa naama hyttysenpuremia täynnä, yhdessä mustema otsassa... Yhdessä otsatukka itse leikattuna iiiihan lyhyeksi jne... Joten en enää stressaa.. :LOL:
Ja onneks on photoshop
 
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Musta tuntuu, että meillä ollaan ihan vaiheessa ruoka- ja maitoasioissa... Neiti ei syö vielä samaa ku me, vaan oon tehny sille vielä omia soseita pakkaseen tai sit syö purkista. Ja maitotuotteista vasta tavallinen viili sopii joten kuten, meillä maito tulee edelleen tissistä :ashamed: Oon vaan ottanu sen asenteen, että edetään omassa tahdissa, enkä stressaa siitä et yksvuotispäivänä/siihen mennessä pitää pottailla, juoda maitoa purkista kera kinkkukiusauksen tms. "oikean" ruuan ja sanoa hei hei tissille ;) Meillä vauvaillaan siis vähän kauemmin, mut eiköhän tuosta ihan ihminen kasva :LOL:

Olen samoilla linjoilla tuon syömisen kanssa. Meillä tulee maito edelleen tissistä myös ja ruoka on ihan muuta kuin meidän muiden kanssa samaa. Välillä sitäkin mutta ilman suolaa. Hapanmaitotuotteita maistellaan mutta vain vähän päivässä. Potalla tuo tosin käy ja päivisin on kuivakin jos vaan potalle vie, tuntuis pidättävän että pääsee potalle. Musta tuo imetys ei ole vauvailua vaan ihan vaan juomista. En koe että poika ois yhtään sen vauvamaisempi kuin joku toinen muksu vaikka saakin maitonsa rinnasta. Iso poika on ja fanittaa äitiä. :heart:
Mä kans imetän vielä kolme kertaa päivässä, mut tarkoitus siis on lopetella pikkuhiljaa. Toisaalta tuntuu tosi haikealta, en haluais varsinkaan iltaimetyksestä luopua, mutta toisaalta huomaan itsessäni jo pienoista "kisaväsymystä" ja tuntuu ihan mukavallekin kun ei ole niin kiinni pojassa enää. Siis meillä kun ei ole koko aikana pullosta juotu mitään, ei edes kokeiltu kuin pari kertaa ja kun ei herralle kelvannut, niin asia selvä. Eli poika aina joko mukana tai sitten en voinut olla pois kotoa kuin hetken (siis silloin kun poika oli pienempi).
Juu, sama täällä. Eli ajatus on kyllä koko ajan imetystä lopetella ja vähentää, mutta kun ei ne maitotuotteet oo vielä muuten meillä mukana, niin jostain sitä maitoa pitää vielä saada =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Musta tuntuu, että meillä ollaan ihan vaiheessa ruoka- ja maitoasioissa... Neiti ei syö vielä samaa ku me, vaan oon tehny sille vielä omia soseita pakkaseen tai sit syö purkista. Ja maitotuotteista vasta tavallinen viili sopii joten kuten, meillä maito tulee edelleen tissistä :ashamed: Oon vaan ottanu sen asenteen, että edetään omassa tahdissa, enkä stressaa siitä et yksvuotispäivänä/siihen mennessä pitää pottailla, juoda maitoa purkista kera kinkkukiusauksen tms. "oikean" ruuan ja sanoa hei hei tissille ;) Meillä vauvaillaan siis vähän kauemmin, mut eiköhän tuosta ihan ihminen kasva :LOL:

Olen samoilla linjoilla tuon syömisen kanssa. Meillä tulee maito edelleen tissistä myös ja ruoka on ihan muuta kuin meidän muiden kanssa samaa. Välillä sitäkin mutta ilman suolaa. Hapanmaitotuotteita maistellaan mutta vain vähän päivässä. Potalla tuo tosin käy ja päivisin on kuivakin jos vaan potalle vie, tuntuis pidättävän että pääsee potalle. Musta tuo imetys ei ole vauvailua vaan ihan vaan juomista. En koe että poika ois yhtään sen vauvamaisempi kuin joku toinen muksu vaikka saakin maitonsa rinnasta. Iso poika on ja fanittaa äitiä. :heart:
Mä kans imetän vielä kolme kertaa päivässä, mut tarkoitus siis on lopetella pikkuhiljaa. Toisaalta tuntuu tosi haikealta, en haluais varsinkaan iltaimetyksestä luopua, mutta toisaalta huomaan itsessäni jo pienoista "kisaväsymystä" ja tuntuu ihan mukavallekin kun ei ole niin kiinni pojassa enää. Siis meillä kun ei ole koko aikana pullosta juotu mitään, ei edes kokeiltu kuin pari kertaa ja kun ei herralle kelvannut, niin asia selvä. Eli poika aina joko mukana tai sitten en voinut olla pois kotoa kuin hetken (siis silloin kun poika oli pienempi).
Ei ole pulloa ollut meilläkään koskaan käytössä, ja edelleen kuljetan poikaa mukana tai olen poissa max 3 tuntia kerrallaan syöttöjen välissä, eli käytännössä olen siis aina pojan kanssa. Kun ei noita hoitajia ole saatavilla kuin illalla kuuden jälkeen ja silloin ehtii enää olla pois 2 tuntia.
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Syy, miks meillä oikeastaan on alettu YRITTÄÄ noita normiruokia, on se, että musta alkoi tuntumaan, etten enää keksinyt mitään vaihtelua ruokaan. Tuntui, et aina perunaa, porkkanaa, parsakaalia, hernettä ja lihaa/kalaa/kanaa. Syksyllä oli helpompaa ku oli kotimaisia kasviksia hyvin saatavilla, mut nyt jotenkin tökkäs. Meillä kun neuvolassa aina sanotaan, et päivällisen pitäis olla kasvisateria, ni sisso, johan meni vaikeeks :/ Siis siihen vasta olikin vaikea saada vaihtelevuutta. Nyt oon kyl autuaasti unohtanu koko kasvisaterian ja syödään, mitä sattuu...
Niin kyl mustakin tuntuu, kun niitä omia soseita teen... Aina vaan bataattia, perunaa ja porkkanaa ja sit hurjaa vaihtelua siitä, et onko lisänä parsakaalia, palsternakkaa tms. muuta kasvista ja sit seuraava jännitysmomentti et perunaa, pastaa vai riisiä ja sit huipennus: kanaa, possua, jauhelihaa, vai kalaa :LOL: Tosin oon koittanu tehä niistä vähän edes jonkun "oikean" ruokalajin tyyppisiä, esim. tomaatti-jauheliha-paprika-pasta tai lohi-peruna-kasvis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Musta tuntuu, että meillä ollaan ihan vaiheessa ruoka- ja maitoasioissa... Neiti ei syö vielä samaa ku me, vaan oon tehny sille vielä omia soseita pakkaseen tai sit syö purkista. Ja maitotuotteista vasta tavallinen viili sopii joten kuten, meillä maito tulee edelleen tissistä :ashamed: Oon vaan ottanu sen asenteen, että edetään omassa tahdissa, enkä stressaa siitä et yksvuotispäivänä/siihen mennessä pitää pottailla, juoda maitoa purkista kera kinkkukiusauksen tms. "oikean" ruuan ja sanoa hei hei tissille ;) Meillä vauvaillaan siis vähän kauemmin, mut eiköhän tuosta ihan ihminen kasva :LOL:

Olen samoilla linjoilla tuon syömisen kanssa. Meillä tulee maito edelleen tissistä myös ja ruoka on ihan muuta kuin meidän muiden kanssa samaa. Välillä sitäkin mutta ilman suolaa. Hapanmaitotuotteita maistellaan mutta vain vähän päivässä. Potalla tuo tosin käy ja päivisin on kuivakin jos vaan potalle vie, tuntuis pidättävän että pääsee potalle. Musta tuo imetys ei ole vauvailua vaan ihan vaan juomista. En koe että poika ois yhtään sen vauvamaisempi kuin joku toinen muksu vaikka saakin maitonsa rinnasta. Iso poika on ja fanittaa äitiä. :heart:
Mä kans imetän vielä kolme kertaa päivässä, mut tarkoitus siis on lopetella pikkuhiljaa. Toisaalta tuntuu tosi haikealta, en haluais varsinkaan iltaimetyksestä luopua, mutta toisaalta huomaan itsessäni jo pienoista "kisaväsymystä" ja tuntuu ihan mukavallekin kun ei ole niin kiinni pojassa enää. Siis meillä kun ei ole koko aikana pullosta juotu mitään, ei edes kokeiltu kuin pari kertaa ja kun ei herralle kelvannut, niin asia selvä. Eli poika aina joko mukana tai sitten en voinut olla pois kotoa kuin hetken (siis silloin kun poika oli pienempi).
Ei ole pulloa ollut meilläkään koskaan käytössä, ja edelleen kuljetan poikaa mukana tai olen poissa max 3 tuntia kerrallaan syöttöjen välissä, eli käytännössä olen siis aina pojan kanssa. Kun ei noita hoitajia ole saatavilla kuin illalla kuuden jälkeen ja silloin ehtii enää olla pois 2 tuntia.
:D
Juu ei ole pulloa ollut meilläkään käytössä, mut nokkamukista on maitoa hörppinyt vähän. Olen kyllä ollut yhden kerran 12h poissa ja neidille tarjottiin sillä välin pumpattua maitoa nokkamukista. Päivisin imetän enää aamupäivällä ja sit vasta alkuillasta ja vielä ennen nukkumaan menoa, eli toi päivän syöttöväli on jo pitkä. Neiti myös onneks nukahtaa ilman tissiäkin, eli isikin voi nukuttaa, jos oon ollut jossain illalla pidempään. Mutta nämä kerrat taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Sortsi...tuli tähän väliin vähä muuta härdelliä. :D

Photoshop.... :xmas: Ööh...röyh...äyh...Voisko se olla joku kuvanmuokkausohjelma :p . Tekeekö muute kuvaamot kuvanparannuksia?? En tiiä onko siinä kuitenkaan järkee vaik muuttaa/muokata kuvaa, ku nuo erikoisuudet kuvissa on sitä ELÄMÄÄ ITSEÄÄN!!! :heart: =)

Helmeri mitä on suorakylvö? :p :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pilvipouta:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Sortsi...tuli tähän väliin vähä muuta härdelliä. :D

Photoshop.... :xmas: Ööh...röyh...äyh...Voisko se olla joku kuvanmuokkausohjelma :p . Tekeekö muute kuvaamot kuvanparannuksia?? En tiiä onko siinä kuitenkaan järkee vaik muuttaa/muokata kuvaa, ku nuo erikoisuudet kuvissa on sitä ELÄMÄÄ ITSEÄÄN!!! :heart: =)

Helmeri mitä on suorakylvö? :p :LOL:
hmh no kylvetään suoraan tietty :LOL:
 
Onnittelut päivänsankareille :flower:

Verkkikselle piti vastailla imetyksestä ja ruoista. Meillä oli pojan kanssa sama juttu, että pullo ei kelvannut. Kerran sitä kokeiltiin ekan 6 kuukauden aikana ja siihen se jäi. Sitten kun alettiin kiinteät, niin pulloa ei edes enää kokeiltu, koska silloin pystyi jättämään onneksi jonkun imetyksen väliin, kun ruoka maistui hyvin. Mutta ekan vuoden aikana olivat kyllä aika vähissä ne kerrat, kun olisin ollut edes sen yhden imetysvälin poissa pojan luota. Nyt tytölle on pullo kelvannut ja kun sain hyvin pumapttua maitoa pakkaseen, niin hieman enemmän olen ollut poissa. Syksyllä opiskelujen takia tuli useampi 7-10 tunnin reissu pois kotoa. Nyt meillä on jäljellä enää yksi imetyskerta, aamuisin. Onhan se haikeaa, koska luulisin meidän lapsiluvun olevan täynnä. Mutta toisaalta myös vapauttavaa.

Ruoat olivat meillä kyllä soseiden osalta hyvin yksipuolisia, jospa tilanne edes vähän korjaantuisi nyt kun syödään enemmän samaa ruokaa. Tosin sekin on sitten tyyliin perunamuusi + liha/kana/kala tai makaroonilaatikko/makarooni + kastike. Välillä sitten käytetään vielä tytön omia soseita. Onneksi meidän omat ruoat ovat jo valmiiksi aika pitkälle sellaisia, että käyvät myös tytölle. Sitten kun olemme reissussa ja on kaupan soseita, niin niillä yritän monipuolistaa ruokavaliota. Pitäisi kyllä tsempata kotonakin.

Tämä päivä on mennyt lasten syntymäpäiväjuhlia valmistellessa, kun huomenna tulee muutamat vieraat. Ja valokuvia olen yrittänyt laittaa kansioon (tavoite kuvien valmiiksi saamiselle on viikon päässä, kun on lasten pääsynttärit - voisivat sitten vieraat katsella kuvia kansiossa, niin olisi hieman helpompaa). Vielä pitäisi tälle päivälle muutamat kuvat laittaa, niin olisin tyytyväinen.
 
Pöö! :D :D

Mustakin tuntuu jotenkin ykspuolisilta noi neidin ruoat nykyään. Oon yleensä tehnyt niin, että jos perheen ruoka on helposti muunneltavissa neidille syömäkelpoiseksi, niin oon tehnyt vähän isomman satsin ja pakastanut siitä sitten osan. Noita pakasteita oon sitte antanut päiväruoaks ja iltaruoakskin, jos koko perheen ruoka on vaikeesti muunneltavisssa suolattomaks Tutteli-versioks.
 
Lumiannan neidille onnea 1-vuotispäivän johdosta!

Yksipuolista ruokaa meilläkin tytöllä on.. Tai siis mähän en ole innostunut pätkääkään tekemään ite soseita ja onnettoman huonosti tyty niitä syökin, kaupan soseet menee. Meidän aikuistenkin ruoat on makaroni-liharuokia tai sitten perunamuusi-kala/kanaruokia. Siis sellaista perusperusmättöä. Parhaiten tyty syö makaroniruokia.
Ja eilen tein kokeiluna puuroa maitoon. Muistin miksi en ite tee puuroa ( paitsi mikropuuroa ), mulle on periytyny mummini hieno taito tehä monikäyttöistä puuroa: voi käyttää tarvittaessa myös seinälaastina.. Ja tyty ei ees syöny sitä.

Tytylle iski nyt kans flunssa. Mullahan on se ollu jo viikon, ukolla oli vaan pari päivää. Ja illat on vaihteeksi tosi itkuisia. Tiiä sitten onko flunssan takia (hämärä muistikuva että aiemminkin flussassa olis itkuiltoja..) vai tuon tavismaidon takia.. Unetkin on jotenkin ei-niin-syviä..

Voi vitsi toi tyttö on muuten hauska. Se on nyysinny yhden mun käsilaukuista ja se kaulassa sitten taapertaa, pitää vaan seinistä kiinni :LOL:

 
Meillä tehdään pääosin Hattaralle oma ruoka. Toisinaan teemme osan ruoasta yhteistä (esim. jauhelihakastike) ja sitten keitämme molemmille omat pastat. Muutaman kerran on koko perhe syönyt samaa ruokaakin. Hattaralle tehdään aina kerralla useampi satsi ruokaa ja pakkasesta otettaessa keitetään sitten vain lisäksi perunaa, bataattia, pastaa tai riisiä sekä kasviksia. Näitä keitettäviäkin keittelen yleensä kahden aterian verran kerralla. Pyrin, että joka ruoalla olisi kaikilla jotain yhteistä, kun olen huomannut, että silloin H syö paremmin. Jonkin verran H syö myös kaupan soseita omilla höysteillä ja parhaiten ruoista maistuukin Hippin 6kk maissikalkkuna höystettynä kasviksilla ja lisäkalkkunalla. :)
 

Yhteistyössä